Telefoon verbindt vaak niet met thuis wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:47
Oplossing: loskoppelen 2.4ghz van 5ghz netwerk en het 2.4ghz niet meer gebruiken op m'n mobiel.

Onlangs heb ik mijn thuiswifi aangepast en ben naar aanleiding van dit topic overgegaan op 1 wifipunt, namelijk de Ziggo connectbox (Compal CH7465LG-ZG).

Hoewel dat prima werkt als er eenmaal verbinding is, merk ik dat mijn telefoon vaak niet automatisch verbinding maakt. Ik weet niet zeker of ik gaandeweg ook nog verbinding verlies.

Aangezien ik maar een relatief kleine databundel heb, begint dit wel irritant te worden.

Kan ik dit oplossen met een app? Of moet ik hier toch voor bij Ziggo zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 18-07-2021 11:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:49

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@LA-384 wat voor telefoon heb je en staat deze niet gewoon ingesteld dat hij niet automatisch verbinding mag maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@rens-br Telefoon is een Xiaomi Pocophone F1. Die had ik ook al in de vorige situatie (met twee oude routers ingesteld als access point) en had toen geen problemen.

Zou de telefoon niet automatisch verbinding mogen maken, zou ik verwachten dat hij dat helemaal nooit doet. De telefoon maakt in zeg 90% van de gevallen wél automatisch verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-05 13:05
Wij hadden hetzelfde probleem met volgens mij ook deze connectbox. Vooral mijn vriendin had problemen ook met toevallig ook een xiaomi telefoon. Zelf had ik weinig last met ook een xiaomi telefoon.

Wat ik vond op het internet was dat het nog kon helpen om die 5 GHz band uit te zetten. Voor ons loste dat het prolbeem niet op. Eigenlijk heeft die router teveel problemen die je deels kan oplossen door je eigen router erachter te zetten (en ziggo router in bridge mode)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@LA-384 hoe heb je de connectbox ingesteld? Welke kanalen en kanaalbreedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:37
Op het Ziggo forum komen nogal eens van dit soort problemen voor. Devices die
verbindingen verliezen of helemaal niet lekker connecten.

Een veel aangeboden oplossing is dan even door in de modem te kiezen voor een Stateful autoconfiguratie.

1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Utoka Uitschakelen 5ghz is geen optie. De 2.4ghz band is zo overbezet dat dat een onbetrouwbare wifi oplevert. Bij nader inzien zou dat misschien wel het probleem kunnen zijn. Beiden hebben dezelfde SSID en worden dus gecombineerd. De 2.4ghz kan ik niet uitschakelen, omdat een paar apparaten geen 5ghz optie hebben, maar wellicht dat een andere ssid wel de oplossing is?

@rens-br Dat moet ik vanavond eens controleren. Sowieso zelfde ssid voor beide wifi-banden. misschien niet handig in mijn geval (drukbezette 2.4ghz band).

@ppeterr thanks, ga ik vanavond ook even naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

LA-384 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:31:
@rens-br Dat moet ik vanavond eens controleren. Sowieso zelfde ssid voor beide wifi-banden. misschien niet handig in mijn geval (drukbezette 2.4ghz band).
Daar zullen wellicht niet alle apparaten even goed mee om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
rens-br schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:08:
@LA-384 hoe heb je de connectbox ingesteld? Welke kanalen en kanaalbreedte?
Kanaal optimalisatie staat aan. dwz dat het kanaal en de kanaalbreedte automatisch gekozen worden. Op het moment van schrijven is dat kanaal 124 Ik heb het kanaal aangepast naar kanaal 44, aangezien een ander apparaat niet overweg kon met die hogere kanalen. De kanaalbreedte bestrijkt 16 kanalen, dus ik denk 80MHz?

Ik realiseerde me nu ook dat ik nog ergens een oude router als accesspoint aan had staan. Met hetzelfde SSID, maar zeer waarschijnlijk een ander kanaal en kanaalbreedte. Ik heb geen idee in hoeverre dat problematisch kan zijn, maar die staat nu iig weer uitgeschakeld.

Ik heb voor de zekerheid de 5ghz band even een andere naam gegeven en m'n telefoon afgemeld van het 2.4ghz netwerk. Morgen kan ik iig zien of m'n telefoon automatisch verbinding maakt. Vandaag bij thuiskomst deed hij dat iig niet. Gaf aan "verbonden geen internet".

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 07-07-2021 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Lijkt me simpelweg een probleem van te weinig bereik.
Je telefoon kan geen connectie krijgen,
Is meestal telefoon afhankelijk, routers hebben altijd veel betere zend/ontvang capaciteit dan telefoons.

Waarschijnlijk heeft je telefoon te weinig signaal om een goede connectie op te bouwen..
"Verbonden geen internet" duid erop dat hij het signaal van de connectbox wel goed ziet, maar zelf de router niet kan bereiken.

Plaats ergens een accesspoint erbij voor beter bereik.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Ben(V) Dat zou zuur zijn, omdat ik op advies uit het vorige topic daar juist van afgestapt ben. Ik denk dat ik dat kan controleren door m'n telefoon even als hotspot in te stellen en dan met een ander device de signaalsterkte te meten, of niet? De streefwaarde uit het andere topic was iig minimaal -65dB.

Bovendien kom ik binnen en loop dan langs de router. Dan zou er toch geen probleem mogen zijn. Toch komt er dan geen wifi symbooltje en blijft het 4g. Pas als ik handmatig opnieuw verbindt (of volgens mij is het openen van het wifi-menu met het overzicht van alle netwerken al voldoende) komt het WiFi symbool er te staan.

Ik kijk even wat de aanpassingen van gisteren mij brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
Als je zelfs naast de router geen verbinding maakt ligt het niet aan je bereik.
Staat wifi optimizer aan? (Dat hij automatisch kijkt of het wifi stabiel genoeg is en anders door switcht naar 4g?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

LA-384 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:19:
Kanaal optimalisatie staat aan. dwz dat het kanaal en de kanaalbreedte automatisch gekozen worden. Op het moment van schrijven is dat kanaal 124 Ik heb het kanaal aangepast naar kanaal 44, aangezien een ander apparaat niet overweg kon met die hogere kanalen. De kanaalbreedte bestrijkt 16 kanalen, dus ik denk 80MHz?
Ik ben geen fan van automatisch en adviseer altijd het volgende:
- 2,4Ghz: Kanaalbreedte: 20Mhz, Kanaal: 1, 6 of 11
-5 Ghz: Kanaalbreedte: 40 of 80 Mhz, Kanaal: Vrij beschikbare (zo laag mogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Kan ook simpelweg een matige kwaliteit telefoon zijn.

Heb je met slecht roamende telefoons ook, die blijven dan te lang plakken op het oude AP, deze blijft te lang plakken op gsm.

Dat noemen ze een sticky client.

Maar bereik is zeker ook een punt anders zou je nooit de melding "Verbonden geen internet" krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 08-07-2021 09:27 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:13:
Lijkt me simpelweg een probleem van te weinig bereik.
Je telefoon kan geen connectie krijgen,
Is meestal telefoon afhankelijk, routers hebben altijd veel betere zend/ontvang capaciteit dan telefoons.

Waarschijnlijk heeft je telefoon te weinig signaal om een goede connectie op te bouwen..
"Verbonden geen internet" duid erop dat hij het signaal van de connectbox wel goed ziet, maar zelf de router niet kan bereiken.

Plaats ergens een accesspoint erbij voor beter bereik.
Erg kort door de bocht. Nog los van z'n vorige topic lees ik nergens hier een lage RSSI-waarde waaruit conclusie zou blijken dat het om lage dekking gaat.

TS, dit is heel simpel plat te slaan: welke RSSI voor je netwerken (2.4GHz en 5GHz) meet je op je telefoon op moment dat het niet verbonden is ondanks dat je binnenhuis zit?

Als niets boven de -75dBm uitkomt heeft @Ben(V) alsnog gelijk, is een of beide (zoals ik trouwens vermoed) boven de -75dBm, dan is er iets anders aan de hand.

Ook daar: je geeft aan dat het iets met 2.4GHz vs 5GHz te maken zou kunnen hebben. Meten=weten. Waar ben je mee verbonden als het wel goed gaat met telefoon?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:07

eagle00789

Est. November 2005

Een andere simpele tip die ik niemand nog heb zien noemen:
Laat je telefoon het netwerk eens vergeten en bouw deze opnieuw op.
Het kan zijn dat je telefoon namelijk een ander MAC adres verwacht van je router (connectbox) omdat je die van je oude accesspoint er nog in hebt staan.
Hierdoor kan het zijn dat je inderdaad niet altijd een verbinding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
99ruud99 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 05:58:
Als je zelfs naast de router geen verbinding maakt ligt het niet aan je bereik.
Staat wifi optimizer aan? (Dat hij automatisch kijkt of het wifi stabiel genoeg is en anders door switcht naar 4g?)
Die staat idd aan. Heeft dat ook invloed wanneer je moet switchen tussen verschillende wifi-netwerken of een enkel netwerk met meerdere AP's? Het moet niet zo zijn dat de telefoon dan blijft hangen op het eerste wifipunt zolang dat signaal niet volledig ondetecteerbaar is, terwijl er veel sterkere wifipunten voor handen zijn.
Ben(V) schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:26:
Kan ook simpelweg een matige kwaliteit telefoon zijn.

Heb je met slecht roamende telefoons ook, die blijven dan te lang plakken op het oude AP, deze blijft te lang plakken op gsm.

Dat noemen ze een sticky client.
Dat is uitgesloten, omdat ik vóór de verandering in mijn thuisnetwerk (en bij anderen) geen last had van dit probleem.
dion_b schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:34:
Erg kort door de bocht. Nog los van z'n vorige topic lees ik nergens hier een lage RSSI-waarde waaruit conclusie zou blijken dat het om lage dekking gaat.

TS, dit is heel simpel plat te slaan: welke RSSI voor je netwerken (2.4GHz en 5GHz) meet je op je telefoon op moment dat het niet verbonden is ondanks dat je binnenhuis zit?

Als niets boven de -75dBm uitkomt heeft @Ben(V) alsnog gelijk, is een of beide (zoals ik trouwens vermoed) boven de -75dBm, dan is er iets anders aan de hand.
Ik heb eerder de sterkte van het signaal gemeten en kwam nergens onder de -65dBm uit (let op, negatieve waarden ;)), dus het signaal heeft in het hele huis voldoende vermogen. Zojuist ook even andersom getest (m'n telefoon als hotspot en met de tablet kijken hoe sterk het signaal is), helaas enkel op 2.4ghz mogelijk, maar ook dat signaal zat op zo'n -60dBm.
Ook daar: je geeft aan dat het iets met 2.4GHz vs 5GHz te maken zou kunnen hebben. Meten=weten. Waar ben je mee verbonden als het wel goed gaat met telefoon?
Toen het nog een gecombineerde verbinding met hetzelfde SSID was, was zo niet te zien welke frequentie er nu gebruikt werd. Er stond gewoon 2.4G/5G achter de naam.
eagle00789 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:40:
Een andere simpele tip die ik niemand nog heb zien noemen:
Laat je telefoon het netwerk eens vergeten en bouw deze opnieuw op.
Het kan zijn dat je telefoon namelijk een ander MAC adres verwacht van je router (connectbox) omdat je die van je oude accesspoint er nog in hebt staan.
Hierdoor kan het zijn dat je inderdaad niet altijd een verbinding krijgt.
Dit is ook uitgesloten, daar ik met het nieuwe modem, ook een andere netwerknaam in gebruik heb genomen.

Wat de oorzaak ook was, vooralsnog lijkt het opgelost te zijn. Zowel gisteren als vandaag direct bij binnenkomst verbonden met het 5ghz netwerk. Ik kijk het nog even een weekje aan, als ik dan nog steeds geen problemen ben tegengekomen, zie ik het probleem als opgelost.

Mogelijke oorzaken:
  1. Gecombineerd 2.4ghz en 5ghz netwerk, waarbij de 2.4ghz verbindingsproblemen veroorzaakte door de vele andere netwerken op deze frequentie (had jaren terug met het vorige modem en eerdere telefoon/tablet ook verbindingsproblemen met deze frequentie, waarbij er vol bereik, maar geen dataverbinding was, ook niet op 20cm afstand van het modem).
  2. Gebruik van kanaal 124, waar volgens mij niet elk device goed mee overweg kan.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 09-07-2021 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LA-384 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:12:
[...]

Die staat idd aan. Heeft dat ook invloed wanneer je moet switchen tussen verschillende wifi-netwerken of een enkel netwerk met meerdere AP's? Het moet niet zo zijn dat de telefoon dan blijft hangen op het eerste wifipunt zolang dat signaal niet volledig ondetecteerbaar is, terwijl er veel sterkere wifipunten voor handen zijn.
Apple heeft hier erg goede documentatie online over staan van exact gedrag bij bepaalde situaties (wel/geen actieve realtime apps) en verschillende RSSI's. Voor Android is er helaas geen dergelijke document en kan het afhangen van je vendor wat ze exact ingesteld hebben.
[...]

Dat is uitgesloten, omdat ik vóór de verandering in mijn thuisnetwerk (en bij anderen) geen last had van dit probleem.

[...]

Ik heb eerder de sterkte van het signaal gemeten en kwam nergens onder de -65dBm uit (let op, negatieve waarden ;)), dus het signaal heeft in het hele huis voldoende vermogen. Zojuist ook even andersom getest (m'n telefoon als hotspot en met de tablet kijken hoe sterk het signaal is), helaas enkel op 2.4ghz mogelijk, maar ook dat signaal zat op zo'n -60dBm.
Duidelijk - en had me gezien je vorige topic ook verbaasd als het niet zo zou zijn. Je probleem is alvast geen dekkingsprobleem.
[...]

Toen het nog een gecombineerde verbinding met hetzelfde SSID was, was zo niet te zien welke frequentie er nu gebruikt werd. Er stond gewoon 2.4G/5G achter de naam.
Dat is prima te zien in dezelfde app (bijv WiFi Analyzer) waar je ziet wat je RSSI is, daar staat namelijk ook kanaal bij.
[...]

Wat de oorzaak ook was, vooralsnog lijkt het opgelost te zijn. Zowel gisteren als vandaag direct bij binnenkomst verbonden met het 5ghz netwerk. Ik kijk het nog even een weekje aan, als ik dan nog steeds geen problemen ben tegengekomen, zie ik het probleem als opgelost.

Mogelijke oorzaken:
[list=1]
• Gecombineerd 2.4ghz en 5ghz netwerk, waarbij de 2.4ghz verbindingsproblemen veroorzaakte door de vele andere netwerken op deze frequentie (had jaren terug met het vorige modem en eerdere telefoon/tablet ook verbindingsproblemen met deze frequentie, waarbij er vol bereik, maar geen dataverbinding was, ook niet op 20cm afstand van het modem).
De modem zou band steering moeten doen tussen de banden. Scheiden van banden betekent dat je smart WiFi van Ziggo uit zet. Dat grijpt vooral in op 2.4GHz, dus als je die niet gebruikt op je belangrijkste devices heb je daar niet zo'n last van. Grote risico bij scheiden SSID's is dat je mogelijk ergens een zwart gat hebt in huis zonder dekking op 5GHz, maar bij jou weten we erg zeker dat dat niet zo is ;)
• Gebruik van kanaal 124, waar volgens mij niet elk device goed mee overweg kan.
[/list]
Zo ja zou dat apparaat niet in EU verkocht mogen worden. Ik zou in dat geval het als issue van het apparaat zelf beschouwen en zo aanpakken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
dion_b schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:26:
De modem zou band steering moeten doen tussen de banden. Scheiden van banden betekent dat je smart WiFi van Ziggo uit zet. Dat grijpt vooral in op 2.4GHz, dus als je die niet gebruikt op je belangrijkste devices heb je daar niet zo'n last van. Grote risico bij scheiden SSID's is dat je mogelijk ergens een zwart gat hebt in huis zonder dekking op 5GHz, maar bij jou weten we erg zeker dat dat niet zo is ;)
Er zijn maar 3 devices die gebruik maken van het 2.4ghz netwerk, omdat ze geen 5ghz ondersteunen. Het zijn ook devices die niet 24/7 een goede verbinding moeten hebben. Als dat wat kwakkelt is dat niet erg. Vooralsnog lijken ze prima te werken.

Wat betreft dat band-steering, bedoel je daarmee dat je eigenlijk op 5ghz zou moeten zitten, tenzij dat signaal te zwak is, waarna automatisch overgeschakeld wordt naar 2.4ghz? Dat werkte volgens mij niet vlekkeloos, ik herinner mij idd dat het verbonden netwerk werd aangegeven met een * in de gebruikte wifi-analyzer app. Ik heb het niet meer helder op m'n netvlies, maar ik dacht dat ik meermaals zag dat ik met 2.4ghz verbonden was, terwijl 5ghz ook goed vertegenwoordigd was.

Ik weet niet wat het is met het 2.4ghz netwerk, maar ik heb daar in het verleden sowieso problemen mee gehad. Zoals ik al zei heb ik in het verleden het probleem gehad dat ik wel vol bereik had, maar desondanks geen dataverbinding tot stand kwam. Dit is de reden geweest dat ik over ben gegaan naar 5ghz voor alle devices die het ondersteunen. Aangezien het aantal netwerken in mijn omgeving er niet minder op is geworden, vermoed ik dat de 2.4ghz band nog steeds dergelijke problemen kan vertonen.
dion_b schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:26:
Zo ja zou dat apparaat niet in EU verkocht mogen worden. Ik zou in dat geval het als issue van het apparaat zelf beschouwen en zo aanpakken.
Ik heb iig een Xiaomi Mi tv stick die het netwerk niet "ziet" als dat op die hogere kanalen zit.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 09-07-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LA-384 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:43:
[...]

Wat betreft dat band-steering, bedoel je daarmee dat je eigenlijk op 5ghz zou moeten zitten, tenzij dat signaal te zwak is, waarna automatisch overgeschakeld wordt naar 2.4ghz? Dat werkte volgens mij niet vlekkeloos, ik herinner mij idd dat het verbonden netwerk werd aangegeven met een * in de gebruikte wifi-analyzer app. Ik heb het niet meer helder op m'n netvlies, maar ik dacht dat ik meermaals zag dat ik met 2.4ghz verbonden was, terwijl 5ghz ook goed vertegenwoordigd was.
Band steering werkt ongeveer zo:

- AP houdt bij op welke banden het probe requests van stations ontvangt.
- als een station probeert te associeren met het AP in de 2.4GHz kijkt het in tabel of station in kwestie ooit in 5GHz gezien is. zo nee: no problem. Zo ja: signaalcontrole.
- indien signaal goed genoeg is voor 5GHz op een station waarvan AP weet dat het op 5GHz kan verbinden, maar toch met 2.4GHz probeert, dan krijgt het eerst een vriendelijk channel change verzoek naar 5GHz-kanaal.
- luistert station niet naar vriendelijk verzoek, dan volgt een disassociation en wordt het een x-aantal seconden geblacklist op 2.4GHz.

Meer gevanceerde band steering oplossingen houden RSSI bij tijdens verbinding en schakelen bij bepaalde thresholds over van 5GHz naar 2.4GHz of omgekeerd. Clou is dat het de AP Is die deze steering doet (wat eigenlijk tegen geest van 802.11 is, maar bij gebrek aan goed gedrag stations moet je wat).
Ik weet niet wat het is met het 2.4ghz netwerk, maar ik heb daar in het verleden sowieso problemen mee gehad. Zoals ik al zei heb ik in het verleden het probleem gehad dat ik wel vol bereik had, maar desondanks geen dataverbinding tot stand kwam. Dit is de reden geweest dat ik over ben gegaan naar 5ghz voor alle devices die het ondersteunen. Aangezien het aantal netwerken in mijn omgeving er niet minder op is geworden, vermoed ik dat de 2.4ghz band nog steeds dergelijke problemen kan vertonen.
2.4GHz is in drukke gebieden gewoon soep, ook al heb je meer dan genoeg signaal.
[...]

Ik heb iig een Xiaomi Mi tv stick die het netwerk niet "ziet" als dat op die hogere kanalen zit.
Klinkt alsof het Chinese firmware gebruikt. Daar zijn alleen 36-64 beschikbaar en daarboven 149-165, terwijl in EU 36-64 en 100-140 gebruikt worden. Je zou moeten kijken naar een EU firmware voor dat ding.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
We zijn inmiddels een ruime week verder en ik heb geen problemen meer ondervonden. Het lijkt er dus toch sterk op dat het hernoemen van het 5ghz netwerk en het "vergeten" van het 2.4ghz netwerk de oplossing bleek.
Pagina: 1