99ruud99 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 05:58:
Als je zelfs naast de router geen verbinding maakt ligt het niet aan je bereik.
Staat wifi optimizer aan? (Dat hij automatisch kijkt of het wifi stabiel genoeg is en anders door switcht naar 4g?)
Die staat idd aan. Heeft dat ook invloed wanneer je moet switchen tussen verschillende wifi-netwerken of een enkel netwerk met meerdere AP's? Het moet niet zo zijn dat de telefoon dan blijft hangen op het eerste wifipunt zolang dat signaal niet volledig ondetecteerbaar is, terwijl er veel sterkere wifipunten voor handen zijn.
Ben(V) schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:26:
Kan ook simpelweg een matige kwaliteit telefoon zijn.
Heb je met slecht roamende telefoons ook, die blijven dan te lang plakken op het oude AP, deze blijft te lang plakken op gsm.
Dat noemen ze een sticky client.
Dat is uitgesloten, omdat ik vóór de verandering in mijn thuisnetwerk (en bij anderen) geen last had van dit probleem.
dion_b schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:34:
Erg kort door de bocht. Nog los van z'n vorige topic lees ik nergens hier een lage RSSI-waarde waaruit conclusie zou blijken dat het om lage dekking gaat.
TS, dit is heel simpel plat te slaan: welke RSSI voor je netwerken (2.4GHz en 5GHz) meet je op je telefoon op moment dat het niet verbonden is ondanks dat je binnenhuis zit?
Als niets boven de -75dBm uitkomt heeft @
Ben(V) alsnog gelijk, is een of beide (zoals ik trouwens vermoed) boven de -75dBm, dan is er iets anders aan de hand.
Ik heb eerder de sterkte van het signaal gemeten en kwam nergens onder de -65dBm uit (let op, negatieve waarden

), dus het signaal heeft in het hele huis voldoende vermogen. Zojuist ook even andersom getest (m'n telefoon als hotspot en met de tablet kijken hoe sterk het signaal is), helaas enkel op 2.4ghz mogelijk, maar ook dat signaal zat op zo'n -60dBm.
Ook daar: je geeft aan dat het iets met 2.4GHz vs 5GHz te maken zou kunnen hebben. Meten=weten. Waar ben je mee verbonden als het wel goed gaat met telefoon?
Toen het nog een gecombineerde verbinding met hetzelfde SSID was, was zo niet te zien welke frequentie er nu gebruikt werd. Er stond gewoon 2.4G/5G achter de naam.
eagle00789 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:40:
Een andere simpele tip die ik niemand nog heb zien noemen:
Laat je telefoon het netwerk eens vergeten en bouw deze opnieuw op.
Het kan zijn dat je telefoon namelijk een ander MAC adres verwacht van je router (connectbox) omdat je die van je oude accesspoint er nog in hebt staan.
Hierdoor kan het zijn dat je inderdaad niet altijd een verbinding krijgt.
Dit is ook uitgesloten, daar ik met het nieuwe modem, ook een andere netwerknaam in gebruik heb genomen.
Wat de oorzaak ook was, vooralsnog lijkt het opgelost te zijn. Zowel gisteren als vandaag direct bij binnenkomst verbonden met het 5ghz netwerk. Ik kijk het nog even een weekje aan, als ik dan nog steeds geen problemen ben tegengekomen, zie ik het probleem als opgelost.
Mogelijke oorzaken:
- Gecombineerd 2.4ghz en 5ghz netwerk, waarbij de 2.4ghz verbindingsproblemen veroorzaakte door de vele andere netwerken op deze frequentie (had jaren terug met het vorige modem en eerdere telefoon/tablet ook verbindingsproblemen met deze frequentie, waarbij er vol bereik, maar geen dataverbinding was, ook niet op 20cm afstand van het modem).
- Gebruik van kanaal 124, waar volgens mij niet elk device goed mee overweg kan.
[
Voor 8% gewijzigd door
LA-384 op 09-07-2021 17:21
]