Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blerch
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-03-2024
Tijdens het spelen van sommige spellen lijkt mijn videokaart niet genoeg uitgedaagd te worden. Bij spellen zoals dota 2 en apex legends is mijn fps erg onstabiel. Bij het spelen van dota 2 behaal ik een maximale van 90 fps, dit lijkt mij aan de lage kant voor wat er in mij pc zit. Tijdens het spelen van Apex wordt het pas echt een probleem! Mijn fps is Apex is op het ene moment 250 en een moment later 70 en soms wel 60 dit zorgt echt voor een hele onaangename game ervaring. Het aanpassen van de ingame instellingen maakt vrijwel geen verschil. Ik behouw dezelfde fps. Als ik kijk naar de GPU usage die ik krijg tijdens het spelen van deze games zit dat constant rond de 60% (soms 70%).

Bij het spelen van spellen zoals RDR2 heb ik nergens last van en haal ik precies de performance uit mij pc die ik verwacht. Bij het spelen van dit spel zit mijn GPU usage wel rond de 95-98%. 8)7

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Processor: AMD Ryzen Threadripper 2920x 3.5ghz
Video Card: AMD Radeon RX 5700 XT
RAM: 16.0 GB DDR4 2933 mhz
Opslag: 1x 1TB HHD, 1x 250GB SSD, 1x 1TB SSD, 1x 500GB M.2 SSD
Beeldscherm: 1080P 144Hz Freesync
PSU: 750 Watt
Operating System: Microsoft Windows 10 Pro

Ik heb echt al heel verschillende dingen geprobeerd maar echt niks lijkt te werken.

- De game op een andere schijf
- Clean install
- Drivers up-to-date
- Games settings nagelopen
- Ram terug geklokt
- Bios update
- Windows update

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:16
Check met MSI Afterburner wat de cpu belasting per core is.

Threadripper is leuk, maar niet voor gaming. TR eruit en minimaal een R5 5600X of i5-11600 erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@blerch Welke PSU heb je van 750w ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegendehommel
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-05 21:14
Wat wellicht ook nog helpt is de PCI generatie in je BIOS van automatish naar PCI gen 3.0 zetten.
Met mijn 6900XT en 2080 super heeft dit voor mij de drops opgelost (Gigabyte X470 AORUS GAMING 7 WIFI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

AMD Ryzen Threadripper 2920x 3.5ghz
Ik heb zo'n vermoeden...
Dat is een Zen+ ontwerp met twee aparte chips op een substraat. Het is een serieuze CPU voor rendering taken, maar voor gaming niet bepaald,laten we zeggen optimaal. Games hebben veel random read/writes naar geheugen en dat is al niet uniform met deze TR CPU's. Komt bij dat veel games simpelweg niet om kunnen gaan met dit ontwerp. Ze verschuiven namelijk te vaak data naar andere cores en begrijpen niet dat die volgende core opeens met een gigantische latency penalty komt.

De meeste games zullen de CPU namelijk herkennen als een 12c/24t CPU. Dat is het ook, maar het ontwerp is verdeeld in verschillende CCX clusters van 4c/8t zoals Zen, Zen+ en Zen 2+. Die CCX clusters zorgde altijd al voor een impact en sommige games waren er gevoeliger voor. Omdat de latency tussen die CCX eenheden aan de snelheid van je RAM verbonden is, was het voor zeker Zen 1/+ aan te raden om snel geheugen te hebben.

Maar hier zit nog een heel ander probleem, namelijk latency tussen de verschillende chips op de substraat.
Het is dit:
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fimages.idgesg.net%2Fimages%2Farticle%2F2017%2F07%2Fder8auer_delid_1-100730245-orig.jpg&f=1&nofb=1

Twee van die chips zijn dood, de andere twee zijn actief. En als een game data gaat verschuiven van die ene naar die andere chip, tja dat zou die enorme drops heel goed kunnen verklaren. Komt nog eens bij dat op 1080p, dit effect alleen maar groter zal zijn. Immers heb je een lagere latency in de hele keten nodig om meer frames per seconde te krijgen. En elke tik zal daarom ook uitvergroot worden.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blerch
Ik kan me niet zo heel goed voorstellen dat dit echt een probleem is met mijn processor, aangezien in ik juist wat zwaardere spellen (zoals RDR2 en Cyberpunk) stabiele fps pak en geen drops heb. Ik snap dat de TR niet helemaal geschikt is voor gamen, maar het lijkt mij wel voldoende voor simpele spelletjes zoals apex (in dota 2 heb ik nergens meer last van)
Zou het ook een netwerk gerelateerd iets is? Meeste games waar ik dit probleem ervaar zijn online games.

Ik heb mijn processor met AMD ryzen master ook de ''game mode'' geprobeerd, maar dat verlaagd de fps nog meer.

[ Voor 5% gewijzigd door blerch op 06-07-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blerch
Een hele oude geen idee welke :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
blerch schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:33:
[...]

Dan zoek je dat op. Staat op het label aan de zijkant van de voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Die TR is een quad channel NUMA ontwerp. Het zou best kunnen dat je sommige games daar beter mee om ziet gaan dan anderen. Je workload kan letterlijk op de HT bus verder weg zitten van geheugen en PCIe dan op een core dan op een andere. Iets wat bij m'n 3960x minder erg is dan bij m'n vorige 1920x die vrij gelijk is aan je 2920.

Ryzen Master/je uefi kennen diverse modii om dit te configureren. Deze cpus hebben letterlijk een game mode. Zorg er bij deze cpus overigens ook voor dat je echt quad channel draait qua geheugen en bij uitstek ook low latency.

Zen2 en Zen3 zijn nog steeds mega upgrades boven Zen(+), hoewel een Zen3 threadripper helaas nog niet bestaat. Qua CPU verslaat een 5950 ook voor mijn werk m'n 3960, maar helaas zijn consumenten cpus mega slecht in PCIe lanes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

blerch schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:33:
[...]

' Schroef' de zijkant van de kast er eens af. Dan zie je de voeding zitten, en post je hier welke het is.
Merk en Type. Een hele oude klinkt al niet goed, en zal al niet geschikt zijn voor nieuwe hardware.
Geen c6/7 powerstate, geen ATX12V 2.4(uit 2013). Maar daar komen we pas achter als we weten om welke voeding het gaat.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Hackus schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:07:
[...]

' Schroef' de zijkant van de kast er eens af. Dan zie je de voeding zitten, en post je hier welke het is.
Merk en Type. Een hele oude klinkt al niet goed, en zal al niet geschikt zijn voor nieuwe hardware.
Geen c6/7 powerstate, geen ATX12V 2.4(uit 2013). Maar daar komen we pas achter als we weten om welke voeding het gaat.
Helemaal mee eens, maar vergeet daarnaast niet dat dit soort Threadripper bordjes doorgaans gewoon hun boost uitzet op het moment dat je geen 2x EPS 8-pin gebruikt. @blerch z'n CPU is bovendien een 180W TDP model, wat doorgaans betekend dat onder load dat er ook wel in gaat. Onder idle echter een fractie... dus nogal veel ge-jojo in de PSU. Ook de GPU kan van een paar Watt naar 225Watt jojo-en. En crashen op het moment dat het voltage dropt. Beste manier om een PSU te testen is om een threadripper + high end GPU vriendjes te laten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Umbrah schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:16:
[...]

Helemaal mee eens, maar vergeet daarnaast niet dat dit soort Threadripper bordjes doorgaans gewoon hun boost uitzet op het moment dat je geen 2x EPS 8-pin gebruikt. @blerch z'n CPU is bovendien een 180W TDP model, wat doorgaans betekend dat onder load dat er ook wel in gaat. Onder idle echter een fractie... dus nogal veel ge-jojo in de PSU. Ook de GPU kan van een paar Watt naar 225Watt jojo-en. En crashen op het moment dat het voltage dropt. Beste manier om een PSU te testen is om een threadripper + high end GPU vriendjes te laten worden.
Ook dat nog ja. Dat ben ik niet vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blerch
Hackus schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:07:
[...]

Het is een Sharkoon WPM700 Bronze. D8 dat het een 750 was 8)7 denk dat ik hem al 6 a 7 jaar heb.

[ Voor 3% gewijzigd door blerch op 07-07-2021 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
blerch schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:17:
[...]

Het is een Sharkoon WPM700 Bronze. D8 dat het een 750 was 8)7 denk dat ik hem al 6 a 7 jaar heb.
Jij durft! Double forward met groepsregulatie en bijbehorende slecht spanningsregeling, slechte beveiligingen, erg matige kwaliteit. Je neemt een behoorlijk risico met zo'n gedrocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Uszka op 07-07-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blerch
Uszka schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:25:
[...]

Jij durft! Double forward met groepsregulatie en bijbehorende slecht spanningsregeling, slechte beveiligingen, erg matige kwaliteit. Je neemt een behoorlijk risico met zo'n gedrocht.
ohw en nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-06 16:15

KipCurreh

Nightcrawler

Makkelijk te vervangen door een nieuwe ;)

Ikzelf heb de Corsair RM550x voor een 5700XT, maar je wilt misschien net iets toekomstgerichter zitten met een 650 of 750W.
pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart

In de BB guides raden ze momenteel deze aan
pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum

We hebben wel ergens een Voedings-topic ook staan, waar de experts je vast beter kunnen helpen dan ik ;)
Voeding advies en informatie topic - Deel 34

[ Voor 12% gewijzigd door KipCurreh op 07-07-2021 13:56 ]

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

blerch schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:17:
[...]

Zou eerst eens beginnen met een nieuwe fatsoenlijke voeding
pricewatch: Corsair RM750x (2021) Zwart
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 750 watt
pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W

pricewatch: Gigabyte Aorus P850W(niet om de 850w)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

blerch schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:32:
[...]

Maar hoeveel watt zou je aanraadden?
Wat heb ik net aangeraden ?

TR moet je sowieso geheel aansluiten qua CPU/EPS en je moet wel 300w daarvoor rekenen, zo ook voor je GPU. Dan moet je PSU geschikt zijn om schommelingen en powerspikes op te vangen in je systeem.

Het gaat dus niet alleen om 700w stickertje op een PSU !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blerch
Ik heb inmiddels mijn PSU vervangen met een Corsair RM750x ATX Modular Gold. Maar ik blijf dezelfde problemen ervaren. Wanneer ik een spel opstart zoals Apex Legends gaat mijn cpu gebruik naar 100% en stabiliseert daarna rond de 30%. Wanneer ik ingame zit is mijn fps nog steeds erg onstabiel en komt mijn GPU usage niet boven de 75%. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Als je nou eens game mode aanzet, en de games pint aan de dies die werkelijk rechtstreeks GPU en geheugentoegang hebt?

Threadripper 2nd gen is niet bepaald een gamebeest...

En bovendien: niet elke game gaat goed om met NUMA. Dat je CPU op 30% zit is prima; duidelijk een paar threads die volop draaien (en de rest slaapt), maar je GPU op 70% geeft duidelijk aan dat je bottleneck niet daar zit. En dat de CPU je afremt. En "domme" games kun je dit gedrag mee mitigeren door simpelweg cores te pinnen (affinity instellen in taskmgr), of cores uit te zetten.

[ Voor 52% gewijzigd door Umbrah op 19-11-2021 13:47 ]

Pagina: 1