FM radio via kabel verdwijnt

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:31
Ik lees net op nos.nl dat ziggo het analoge fm signaal van de kabel gaat halen. gelukkig heb ik geen ziggo maar ik verwacht dat onze lokale kabelaar dat ook eens zal gaan doen.
Nu kan mijn reciever prima overweg met internet radio, al is dat wat lastiger bedienen (moet met smartphone, die mijn vrouw niet begrijpt.....)
Of gebruik de DAB zegt Ziggo, maar dan zou ik hopen dat binnenshuis de DAB eindelijk eens van voldoende signaalsterkte wordt voorzien, want DAB+ is binnenshuis echt een no go.
Ik heb al diverse malen melding gemaakt, maar 0 respons, alleen een reactie als koop een radio uit de lijst met goedgekeurde toestellen, en daar heb ik er al een van. Ook een bekende blikjesantenne, en versterkte antenne geprobeerd. Op zolder met een eenvoudige houten dakkapel en geen kooi van.... geen voldoende signaal....
Lijkt mij een goed idee daar eens een online petitie over te starten?
Hierbij de link naar het nieuwsonderwerp https://nos.nl/artikel/23...oor-je-straks-alleen-ruis
Ik snap dat analoge FM er uit gaat, maar de gevolgen zijn m.i. groter dan gedacht ik ken nog genoeg (oudere) familieleden die ouderwets radio luisteren via fm of analoge kabel... en niet iedereen heeft budget voor een mooie reciever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 15:11

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je kan gewoon een DAB+ radio kopen en aansluiten op je bestaande receiver, daar hoef je je receiver niet voor te vervangen.

Maar Ziggo heeft ook gewoon digitale radio over de kabel, en dat zal ook gewoon blijven. Al zou ik m'n TV niet aanzetten om via mn decoder radio te luisteren. Maar heb je je decoder toch via je receiver lopen om via je audio installatie het geluid te horen, is dat ook geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het FM ether signaal blijft voorlopig nog gewoon hè. En zoals @superduper aangeeft kan je op een receiver met FM kabelaansluiting ook gewoon een antenne prikken om datzelfde signaal uit de lucht te vissen. Natuurlijk zit je daar (net als met DAB en elke andere draadloze methode) met problemen met signaalkwaliteit op sommige plekken, maar de mogelijkheid is er.

En als je ziggo hebt, kan je ook gewoon radio luisteren via je DVB-C ontvanger die je voor televisie gebruikt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-05 13:39
Met bv een smart speaker is het ook prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:34

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Bij Delta is het analoge signaal nu volgens mij al twee jaar weg.
Gebruik nu mijn HD recorder als tuner.

Als FM ook uit de ether gaat wordt het een grote uitdaging.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Ik denk dat ik daar in mijn situatie sowieso anders naar kijk, in Harderwijk heb je geen kastje nodig, alle standaard TV kanalen worden via digitale kabel (DVB_C) ongecodeerd doorgegeven, en de extra kanalen heb ik niet. Dus een extra kastje niet nodig, tenzij ze hier ook radio digitaal gaan distribueren. We hebben nu nog alle radio via fm (zelfs Arrow gelukkig) Ik zou niet weten of mijn versterker (Yamaha A.....) ook digitale radio aankan naast internet radio. Maar als bij ons het analoge signaal zou verdwijnen kan de helft van de luisteraars niets meer horen, ik ken genoeg mensen die nog een ouderwetse stereo versterker gebruiken.
DAB komt er bij mij thuis niet meer in totdat het echt werkt, in de auto prima, maar binnenshuis is het echt huilen met de pet op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als DAB je huis niet in komt, kan je het zelfde doen als wat je met DVB-T moet doen. Plaats een antenne buiten, en je probleem is opgelost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
RaZ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:02:
Als DAB je huis niet in komt, kan je het zelfde doen als wat je met DVB-T moet doen. Plaats een antenne buiten, en je probleem is opgelost ;)
de gaten van de oude antenne zitten nog in de muur woon in een jaren 70 huis, maar om weer een oude mast met antenne op de kop te tikken om radio te kunnen luisteren gaat mij wat ver :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

HvdBent schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:04:
[...]

de gaten van de oude antenne zitten nog in de muur woon in een jaren 70 huis, maar om weer een oude mast met antenne op de kop te tikken om radio te kunnen luisteren gaat mij wat ver :p
Een buiten antenne is 10x10cm ofzo, en kan je gewoon een je gevel hangen.

Dus nee, je hoeft niet zoals 50 jaar terug een flinke mast met antenne te plaatsen, want we leven niet in 1970 maar in 2021 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
RaZ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:08:
[...]

Een buiten antenne is 10x10cm ofzo, en kan je gewoon een je gevel hangen.

Dus nee, je hoeft niet zoals 50 jaar terug een flinke mast met antenne te plaatsen, want we leven niet in 1970 maar in 2021 ;)
Ik heb geprobeerd mijn radio op zolder met een buitenantenne wel DAB+ te laten ontvangen, ook een versterkte binnen antenne, of een antenne rond een blikje (juiste diameter) van gestripte coax kabel gaf geen resultaat. Ik wil op zolder DAB+ ontvangen voor Arrow, mijn kleine radio heeft helaas geen internet-radio. Als ik dat geweten had had ik hem niet gekocht. Kan hem niet retour sturen voor garantie, want de radio werkt gewoon, alleen de ontvangst is slecht hier. In de auto heb ik dat probleem niet.... Maar ik ken diverse mensen die teleurgesteld zitten met een DAB+ radio, of die nu een ouderwetse sprietantenne heeft, of een versterkertje met een speciale binnenantenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Haal een goedkope smartphone/tablet en een fm-transmitter, en dat kleine radio'tje gaat het dan helemaal prima doen hoor :P

Maar dat zal je ook wel niet willen, want tot dusver is het allemaal maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
RaZ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:25:
Haal een goedkope smartphone/tablet en een fm-transmitter, en dat kleine radio'tje gaat het dan helemaal prima doen hoor :P

Maar dat zal je ook wel niet willen, want tot dusver is het allemaal maar niks.
ik luister nu maar gewoon via de PC (hoofdtelefoon) maar ik vindt het gewoon zonde, dat je een radio koopt en deze niet zoals bedoeld gebruikt kan worden, en alle meldingen die ik gedaan heb (je moet voor het signaal bij de radiozender klagen, maar zij hebben weinig/geen invloed op de zendmasten), en de website van DAB+ staat vol reclame, maar geen kans om een klacht te plaatsen..... Kortom, niet klantvriendelijk ingericht. Het stoort mij dat er zo veel reclame voor DAB wordt gemaakt, terwijl het binnenshuis niet kan tippen aan de eerdere technieken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

HvdBent schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:33:
[...]

ik luister nu maar gewoon via de PC (hoofdtelefoon) maar ik vindt het gewoon zonde, dat je een radio koopt en deze niet zoals bedoeld gebruikt kan worden, en alle meldingen die ik gedaan heb (je moet voor het signaal bij de radiozender klagen, maar zij hebben weinig/geen invloed op de zendmasten), en de website van DAB+ staat vol reclame, maar geen kans om een klacht te plaatsen..... Kortom, niet klantvriendelijk ingericht. Het stoort mij dat er zo veel reclame voor DAB wordt gemaakt, terwijl het binnenshuis niet kan tippen aan de eerdere technieken.
Dan koop je voor 15 euro een fm-transmitter, heb je die koptelefoon ook niet nodig.

*Knip* laat de op de man sneer maar achterwegen

[ Voor 14% gewijzigd door Zeehond op 07-07-2021 20:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HvdBent
Ik wil best mee in de techniek, heb een radio met DAB+ aangeschaft, om arrow te kunnen beluisteren, alleen de nieuwe techniek is niet goed. Gelukkig zend onze kabelaar via de analoge kabel Arrow nog uit, en ja als ze dat niet meer doen kan ik mijn reciever op internet radio laten werken (al is de geluidskwaliteit daarvan altijd minder want e.e.a. wordt gecomprimeerd, en een versterker van 1500 euro klinkt met gecomprimeerd signaal ook bagger..... Dus zou DAB+ de oplossing moeten zijn ware het niet dat de signaalsterkte op diverse plekken nog zwaar onvoldoende is voor gebruik binnenshuis. Dat is waar ik mij aan stoor, en klagen helpt niet. Er zijn al diverse bronnen die aangeven dat DAB+ niet voor binnenshuis bedoeld is, dus dan zou je (in het geval van ziggo) met een tussenkastje radio moeten luisteren op je versterker, maar waarom al die onnodige tussenkastjes, versterkte antennes en extra rommel terwijl de FM gewoon werkt.... Niet alle vooruitgang is vooruitgang......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Vooruitgang is in iedergeval geen stilstand ;)

Een receiver van 1.500 is ook totaal niet nodig. Want als je nu met een koptelefoon zit, kan je voor 15 euro gewoon een fm-transmitter kopen. Dan stel je die transmitter in om op 108 fm het geluid van je computer op de analoge radio te ontvangen. Ik zou dan wel een mini-jack verlengsnoertje kopen zodat die transmitter niet achter je kast zit.

Ik heb zelf ook analoge radio's, en een fm-transmitter aan m'n computer hangen. Maar omdat m'n computer naast m'n stereo staat, is die gewoon met een kabel verbonden. Maar zet ik een radio buiten neer, kan ik het gewoon via de FM ontvangen met een ouwe boombox uit eind jaren 90 vorige eeuw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:25

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Het gratis alternatief inderdaad.

Wil je er wel een beetje geld tegenaan gooien, dan hebben ze ook deze 'audio-only-DVB-C-decoder' voor je:

https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/35264

50 euro en komt tussen de kabelaansluiting en je versterker. Je hoeft dan niet meer de TV-decoder te gebruiken om naar de (DVB-C, dus digitale) radiozenders te luisteren.

Of je koopt een reciever/tuner die ook met DVB-C overweg kan.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Heroic_Nonsense
Het nadeel daarvan is dat je een nieuwe smartcard nodig hebt. Een oude smartcard die niet meer actief is kan je niet meer online registreren om je abo. Die zal je moeten kopen of huren.

nieuws: Ziggo stopt met activatie losse smartcards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:38
HvdBent schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:45:
Ik wil best mee in de techniek, heb een radio met DAB+ aangeschaft, om arrow te kunnen beluisteren, alleen de nieuwe techniek is niet goed. Gelukkig zend onze kabelaar via de analoge kabel Arrow nog uit, en ja als ze dat niet meer doen kan ik mijn reciever op internet radio laten werken (al is de geluidskwaliteit daarvan altijd minder want e.e.a. wordt gecomprimeerd, en een versterker van 1500 euro klinkt met gecomprimeerd signaal ook bagger..... Dus zou DAB+ de oplossing moeten zijn ware het niet dat de signaalsterkte op diverse plekken nog zwaar onvoldoende is voor gebruik binnenshuis. Dat is waar ik mij aan stoor, en klagen helpt niet. Er zijn al diverse bronnen die aangeven dat DAB+ niet voor binnenshuis bedoeld is, dus dan zou je (in het geval van ziggo) met een tussenkastje radio moeten luisteren op je versterker, maar waarom al die onnodige tussenkastjes, versterkte antennes en extra rommel terwijl de FM gewoon werkt.... Niet alle vooruitgang is vooruitgang......
DAB(+) wordt ook gecomprimeerd: https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_audio_broadcasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
RaZ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:52:
Vooruitgang is in iedergeval geen stilstand ;)

Een receiver van 1.500 is ook totaal niet nodig. Want als je nu met een koptelefoon zit, kan je voor 15 euro gewoon een fm-transmitter kopen. Dan stel je die transmitter in om op 108 fm het geluid van je computer op de analoge radio te ontvangen. Ik zou dan wel een mini-jack verlengsnoertje kopen zodat die transmitter niet achter je kast zit.

Ik heb zelf ook analoge radio's, en een fm-transmitter aan m'n computer hangen. Maar omdat m'n computer naast m'n stereo staat, is die gewoon met een kabel verbonden. Maar zet ik een radio buiten neer, kan ik het gewoon via de FM ontvangen met een ouwe boombox uit eind jaren 90 vorige eeuw ;)
Ik heb 2 recievers, beneden de dure (met 5.1/room 2 voor tv, platenspeler etc) en boven een kleine Denon, waarmee ik tijdens het werk naar Arrow wilde luisteren, ook niet goedkoop meen me te herinneren rond de 200 euro, maar goed daar gaat het niet om. Zolang de kwaliteit van DAB+ niet voldoende is zouden er geen radio's verkocht moeten worden voor binnen gebruik (mini towertjes bijvoorbeeld) Is gewoon zonde geld.....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 16:12
Toch is het allemaal wel erg makkelijk gesteld (koop een DAB, gebruik decoder etc )...voor tweakers gesneden koek.

Mijn moeder van 84 en tante van 90 begrijpen dat toch niet....die hebben op de afstand bediening van de receiver met 9 memory knopjes (1 is radio 1=is voor hun nog Hilversum 1, 2 = radio 2 etc).
Dat analoge radio weg moet om ruimte te maken voor....nog sneller internet (waar die oude van dagen ook geen moer aan hebben).

nee nee....allemaal erg kortzichtig en in tegenstelling tot analoge tv heeft analoge radio nog wel nut (en is DAB echt niet beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-05 13:39
Ik ken niemand die het radio signaal over de kabel gebruikte vrijwel altijd was dit via Antenne of Internet stream.

Je sluit een FM antenne aan en het is opgelost en werkt nog steeds hetzelfde, dus het is gewoon een probleem creeren die er niet eens is.

Een pititie starten ontgaat mij dus ook volledig.

Je kan niet voor 1% van de gebruikers verwachten dat de verouderde techniek in stand blijft.

[ Voor 72% gewijzigd door mr_evil08 op 06-07-2021 13:17 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003

The Zep Man

🏴‍☠️

LaFleche schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:10:
Mijn moeder van 84 en tante van 90 begrijpen dat toch niet....die hebben op de afstand bediening van de receiver met 9 memory knopjes (1 is radio 1=is voor hun nog Hilversum 1, 2 = radio 2 etc).
Kunnen je moeder en tante de TV bedienen ('zappen')? Zo ja, dan kunnen ze radio via TV bedienen. Even een tabelletje maken met wel van hun favoriete radiozenders onder welke kanaal zit, en gaan.

Dan is de opoffering dat ze radio luisteren via hun TV, en het TV beeld aanstaat. Lijkt mij acceptabel, als ze de rest niet begrijpen.

Verder mis ik een tweakers mentaliteit hier. Je kan voor je liever moeder of tante natuurlijk ook zelf iets in elkaar knutselen met een keypad. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door The Zep Man op 06-07-2021 13:17 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Is wel weer een extra apparaat dat stroom verbruikt..... Ik wil thuis zo min mogelijk losse apparaten, om het stroomverbruik te verminderen, en ik zie mijn schoonmoeder ook niet de tv aanzetten om radio te kunnen luisteren...ook al is ze nog lang geen 90

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RaZ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:44:
@Heroic_Nonsense
Het nadeel daarvan is dat je een nieuwe smartcard nodig hebt. Een oude smartcard die niet meer actief is kan je niet meer online registreren om je abo. Die zal je moeten kopen of huren.

Er kan geen smartcard in dat ding, dus alleen de ongecodeerde "Luister tot 61 digitale radiozenders" kun je er mee beluisteren.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

HvdBent schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:23:
Is wel weer een extra apparaat dat stroom verbruikt..... Ik wil thuis zo min mogelijk losse apparaten,
"Ik wil, ik wil, ik wil..."

Jazeker, en anderen hoeven dat niet te faciliteren. Een minimum aan apparaten? Je hebt een smartphone. Verbruikt ook niet veel stroom. :)
om het stroomverbruik te verminderen, en ik zie mijn schoonmoeder ook niet de tv aanzetten om radio te kunnen luisteren...ook al is ze nog lang geen 90
Dan zeg je dat radio is opgeheven en dat het een TV station is geworden. Opgelost...

Dit heeft, zoals je aangeeft, niets te maken met 'kunnen' maar enkel met 'willen', of eigenlijk 'niet willen'. Een irrationele angst voor verandering. Het is niet aan partijen zoals Ziggo om die fobie te te blijven voeden.

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 06-07-2021 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
Ik ben niet bang voor verandering, als je goed leest zie je dat nergens terug in mijn post.
Maar waar ik een broertje dood aan heb is aan nieuwe producten die niet doen wat ze beloven, en dat oude uit de lucht gehaald worden voor er een volledig functioneel nieuw is.....Als applicatiebeheerder vecht ik daar ook met softwareleveranciers over, als je iets nieuws introduceert prima, maar als het dagelijkse werk dat de mensen met de applicatie moeten doen alleen met kunst en vliegwerk, en omwegen kan dan is het nieuwe product niet volwassen dus zal je het oude moeten blijven ondersteunen.
Met DAB+ is dat niet anders, het is maar goed dat ik geen lang haar heb, want elke keer dat ik reclame hoor over DAB+ kan ik de haren uit mijn hoofd trekken..... buiten in de auto, geen probleem, maar verkondig niet dat het ook binnen de opvolger van FM is, want dat is het niet en gaat het niet worden. Ik luister nu ook via internet, is niet anders......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olghur
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-05 14:29
Erg jammer, mijn ouders gebruiken dit nog elke dag voor Radio 5.
Deze zit niet meer in de ether en DAB ontvangst binnenshuis gaat hem ook niet worden.

Nu dus maar over naar internet radio,
Helaas is de stream kwaliteit van de grote landelijke zenders niet geweldig,
Begrijp niet zo goed dat Full HD of zelfs 4K voor TV de standaard is geworden,
Maar we voor Radio streams het vaak nog met 128Kbps moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

HvdBent schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:41:
Ik ben niet bang voor verandering, als je goed leest zie je dat nergens terug in mijn post.
Maar waar ik een broertje dood aan heb is aan nieuwe producten die niet doen wat ze beloven, en dat oude uit de lucht gehaald worden voor er een volledig functioneel nieuw is.....
Waar wordt wat beloofd met de nieuwe producten? Graag met bronvermelding. ;)

Oude producten vergaan soms. Oude diensten worden soms opgeheven. Deal with it. Als je protesteert, protesteer dan met je portemonnee. Zwijgen of enkel ergens klagen op een forum is toestemmen. Acties in plaats van enkel klagen zie je bijvoorbeeld ook terug in het XS4ALL topic, waar mensen daadwerkelijk XS4ALL de rug toekeren na recente aankondigingen.

En daarna... Ga je door. Kijk niet naar wat er niet is, maar kijk naar wat er wel is of wat jij zelf kan maken.

[ Voor 19% gewijzigd door The Zep Man op 06-07-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papapa
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-05 14:31
Ik heb een oude chromecast in mijn versterker gestopt. Een keer uitleggen aan moeders de vrouw dat ze met haar smartphone mbv TuneIn of HifiCast alle streams van de hele wereld heeft. Bij mij werkt het als een tierelier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RadioAir
  • Laatst online: 12-05 16:06
Harderwijk... Je weet dat CAI Harderwijk meerdere malen aangegeven heeft NIET te gaan stoppen met analoge radio voorlopig?

Daar is namelijk geen enkele noodzaak toe. Internet gaat (bijna volledig, zo niet volledig, weet jij dat @DJSmiley ?) via de glasvezel en niet (/bijna niet?) meer via Docsis3. Er is dus ruim voldoende ruimte op de coax.

Overigens is de ontvangst van Arrow tegenwoordig weer minder omdat zij overgestapt zijn van kanaal 6B (Regionaal Oost/Noord NL) naar 9D van MTVNL. Die laatste heeft nog geen geweldige dekking hier in de omgeving. Als ze op 11C hadden gezeten, zoals vroeger, had je die binnen prima kunnen ontvangen.

[ Voor 30% gewijzigd door RadioAir op 06-07-2021 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Laatst online: 13-05 12:29
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:12:
Ik ken niemand die het radio signaal over de kabel gebruikte vrijwel altijd was dit via Antenne of Internet stream.
FM Signaal komt hier niet binnen.
DAB+ matig en werkt verre van goed.
Internet, werkt niet zo goed als gewone FM.

Ik gebruik al jaren FM via de kabel, perfect ontvangst en nooit problemen.
Je sluit een FM antenne aan en het is opgelost en werkt nog steeds hetzelfde, dus het is gewoon een probleem creeren die er niet eens is.
Mits je goed ontvangst hebt in huis. En laat dit nu eens met alle goed geïsoleerd huizen een steeds groter probleem zijn.
3G en 4G voor mijn telefoon is al hopeloost. Tenzij ik bij het raam stond te bellen.
WiFi Bellen is gelukkig een goede oplossing hiervoor. Maar ik moet hierop wel mijn telefoon op uitzoeken.
Een pititie starten ontgaat mij dus ook volledig.

Je kan niet voor 1% van de gebruikers verwachten dat de verouderde techniek in stand blijft.
Dit zijn best nog wel de nodige gebruikers denk ik, ik ga dit echt missen. En waarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Naar ik begrijp zit het analoge FM signaal in de weg voor het aanbieden van hogere uploadsnelheden:
https://community.ziggo.n...ploadsnelheid/td-p/774539

En ik kan me heel goed voorstellen dat het bieden van hogere uploadsnelheden (en zodoende beter de concurrentie met glasvezel aan kunnen blijven gaan) een veel hogere prioriteit heeft dan het in stand houden van analoge FM ontvangst waar gewoon verschillende alternatieven voor zijn.

[ Voor 58% gewijzigd door Orion84 op 06-07-2021 16:12 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LaFleche
The Zep Man schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:13:
[...]
Kunnen je moeder en tante de TV bedienen ('zappen')? Zo ja, dan kunnen ze radio via TV bedienen. Even een tabelletje maken met wel van hun favoriete radiozenders onder welke kanaal zit, en gaan.

Dan is de opoffering dat ze radio luisteren via hun TV, en het TV beeld aanstaat. Lijkt mij acceptabel, als ze de rest niet begrijpen.

Verder mis ik een tweakers mentaliteit hier. Je kan voor je liever moeder of tante natuurlijk ook zelf iets in elkaar knutselen met een keypad. ;)
Sorry maar wat een flauwekul argumenten..
- Zet de tv aan...lekker alternatief... Niet dus (hoe meer ik dit lees hoe absurder het klinkt)
- je doet erg denigrerend met de opmerking 'als ze het niet begrijpen'.. Je moet jezelf eens voorstellen als jezelf 80+ bent.
- ik ben geen tweaker pur sang en het probleem is onnodig gecreëerd..het is jouw tweakers mentaliteit dat denkt dat alles maar met techniek op te lossen is.

Ondertussen wel een aanbod van ziggo om voor 10 euro van 300 naar 600mb te gaan.
Denk nu toch niet dat de ziggos van deze wereld zo lief zijn... Ze bieden minder aan, de prijs gaat niet naar beneden en hebben gelijk weer een leuk extra verdien product verzonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
The Zep Man schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:37:
[...]
Waar wordt wat beloofd met de nieuwe producten? Graag met bronvermelding. ;)

Oude producten vergaan soms. Oude diensten worden soms opgeheven. Deal with it. Als je protesteert, protesteer dan met je portemonnee. Zwijgen of enkel ergens klagen op een forum is toestemmen. Acties in plaats van enkel klagen zie je bijvoorbeeld ook terug in het XS4ALL topic, waar mensen daadwerkelijk XS4ALL de rug toekeren na recente aankondigingen.

En daarna... Ga je door. Kijk niet naar wat er niet is, maar kijk naar wat er wel is of wat jij zelf kan maken.
1 ik heb bij Arrow geklaagd over de ontvangst, reactie: sorry wij gaan niet over de zendmasten, we horen meer klachten dat wel
2 vraag bij DAB.nl (of wat dat ook was) waarom heb ik geen ontvangst, reactie: neem een radio uit de lijst met toestellen die we aanraden, ja die heb ik, maar nog steeds 0 ontvangst, sorry we kunnen je niet verder helpen, klaag bij de zender.....
Vertel mij nou eens wat ik niet geprobeerd heb, of dat ik zeur om iets nieuws, nee de kwaliteit van DAB+ is gewoon beroerd hier. Ik heb een radio gekocht, een nieuwe antenne van 50 euro, zelf geknutseld op basis van info hier, diverse mails gestuurd maar 0,0 resultaat. Dus houdt FM (en analoog via de kabel) gewoon in de lucht tot de nieuwe technieken echt werken.... Gelukkig hebben we hier CAI Harderwijk, daar zijn de lijntjes korter, als die analoog van de kabel gooien kunnen ze meteen opdoeken, want dan stapt iedereen direct over op ziggo/kpn/..... Zou leuk zijn als je mijn posts echt leest en me niet van zaken beschuldigd die ik niet doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

LaFleche schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:38:
[...]

Sorry maar wat een flauwekul argumenten..
- Zet de tv aan...lekker alternatief... Niet dus (hoe meer ik dit lees hoe absurder het klinkt)
Omschrijf eens waarom jij denkt dat het absurd is.
- je doet erg denigrerend met de opmerking 'als ze het niet begrijpen'.. Je moet jezelf eens voorstellen als jezelf 80+ bent.
Dat doe ik regelmatig, en houd ik rekening mee. Als mijn kwaliteit van leven zo achteruit gaat dat ik mij niet meer in het dagelijks leven kan mengen, dan zal ik de maatschappij daar niet mee lastigvallen.
- ik ben geen tweaker pur sang en het probleem is onnodig gecreëerd..het is jouw tweakers mentaliteit dat denkt dat alles maar met techniek op te lossen is.
Hey, als je geen oplossing zoekt maar enkel wil klagen, ga je gang. Daar zijn echter betere fora voor dan GoT. Misschien is fok.nl meer iets voor jou?
Ondertussen wel een aanbod van ziggo om voor 10 euro van 300 naar 600mb te gaan.
Denk nu toch niet dat de ziggos van deze wereld zo lief zijn... Ze bieden minder aan, de prijs gaat niet naar beneden en hebben gelijk weer een leuk extra verdien product verzonnen.
Ik snap niet wat dit te maken heeft met dit topic. Met het goedkoopste internetabonnement kan je webradio ontvangen.
HvdBent schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:38:
1 ik heb bij Arrow geklaagd over de ontvangst, reactie: sorry wij gaan niet over de zendmasten, we horen meer klachten dat wel
2 vraag bij DAB.nl (of wat dat ook was) waarom heb ik geen ontvangst, reactie: neem een radio uit de lijst met toestellen die we aanraden, ja die heb ik, maar nog steeds 0 ontvangst, sorry we kunnen je niet verder helpen, klaag bij de zender.....
Ik reageerde op het feit dat FM van de kabel wordt gehaald. Dat de ether geen alternatief is is een non-issue als je een internetverbinding hebt.
Vertel mij nou eens wat ik niet geprobeerd heb, of dat ik zeur om iets nieuws, nee de kwaliteit van DAB+ is gewoon beroerd hier. Ik heb een radio gekocht, een nieuwe antenne van 50 euro, zelf geknutseld op basis van info hier, diverse mails gestuurd maar 0,0 resultaat. Dus houdt FM (en analoog via de kabel) gewoon in de lucht tot de nieuwe technieken echt werken....
Het kabelbedrijf is niet verplicht om FM via de kabel aan te bieden enkel omdat jij slecht bereik in de lucht hebt.
Gelukkig hebben we hier CAI Harderwijk, daar zijn de lijntjes korter, als die analoog van de kabel gooien kunnen ze meteen opdoeken, want dan stapt iedereen direct over op ziggo/kpn/..... Zou leuk zijn als je mijn posts echt leest en me niet van zaken beschuldigd die ik niet doe.
Dus geen probleem, alsnog. Opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaFleche
The Zep Man schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:44:
[...]
Omschrijf eens waarom jij denkt dat het absurd is.

Omgekeerde wereld... Omschrijf jij eens waarom je dit wel een goed en werkbaar idee vindt.

[...]
Dat doe ik regelmatig, en houd ik rekening mee. Als mijn kwaliteit van leven zo achteruit gaat dat ik mij niet meer in het dagelijks leven kan mengen, dan zal ik de maatschappij daar niet mee lastigvallen.

Dat is pas een zwak argument waarbij je jouw levenshouding wil opleggen aan anderen die in jouw ogen ook maar gewoon in een holletje moeten kruipen en in jouw maatschappij (en dat is niet mijn maatschappijl de kop moeten houden.

[...]
Hey, als je geen oplossing zoekt maar enkel wil klagen, ga je gang. Daar zijn echter betere fora voor dan GoT. Misschien is fok.nl meer iets voor jou?

Ook zoiets.. Tweakers.net is er niet voor jou en tweakers alleen... Wellicht is een gesloten forum meer iets voor jou waarin je je eigen maatschappij kan promoten

[...]
Ik snap niet wat dit te maken heeft met dit topic. Met het goedkoopste internetabonnement kan je webradio ontvangen.

Omdat niet iedereen zomaar internet radio heeft

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HvdBent

Ik reageerde op het feit dat FM van de kabel wordt gehaald. Dat de ether geen alternatief is is een non-issue als je een internetverbinding hebt.
Weet jij hoeveel mensen nog analoog via de kabel radio luisteren? meer dan je denkt (het hele bejaardenhuis bijvoorbeeld), en zoals eerder aangegeven gelukkig hebben we hier overal glasvezel, dus de cai capaciteit wordt niet beperkt door internet. Dus dat is niet direct mijn probleem. Ik ageer tegen het feit dat velen niet geholpen zijn met de keuze die Ziggo doet, en als er een begint volgen er meer. Ik ageer tegen valse argumenten dat DAB+ de opvolger is van FM, nee dat is nog lang niet zo. Er zijn genoeg lokaties/situaties waar dat niet opgaat. En lang niet iedereen heeft een internet radio (nog afgezien van de al eerder gemelde mindere geluidskwaliteit) Waar het mij om gaat is dat veel mensen met een kluitje in het riet gestuurd gaan worden, en gezien de superieure kwaliteit van de servicedesk van Ziggo, gaat dat veel mensen de boom injagen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

HvdBent schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:09:
[...]
Weet jij hoeveel mensen nog analoog via de kabel radio luisteren? meer dan je denkt (het hele bejaardenhuis bijvoorbeeld),
Bron? Zo niet, dan zie ik dit als een aanname.
Ik ageer tegen het feit dat velen niet geholpen zijn met de keuze die Ziggo doet, en als er een begint volgen er meer.
Ziggo mag met hun netwerk doen wat zij willen, binnen wet- en regelgeving.
Ik ageer tegen valse argumenten dat DAB+ de opvolger is van FM, nee dat is nog lang niet zo.
Dit geloof ik wel.
En lang niet iedereen heeft een internet radio
Toen analoge televisie van de kabel verdween had plots iedereen toch een decoder of iets anders thuis staan. Dit is mogelijk een mooi moment om internet radio te gaan nemen.
(nog afgezien van de al eerder gemelde mindere geluidskwaliteit)
De geluidskwaliteit van radio is sowieso brak, over FM en over het internet. Alles wordt kapot gemixt en het volume/loudness van verhoogd. De Top 2000 tussen kerst en oud en nieuw is best wel vermoeiend t.o.v. dezelfde liedjes luisteren in FLAC of een digitaal formaat met goede lossy compressie.
Waar het mij om gaat is dat veel mensen met een kluitje in het riet gestuurd gaan worden,
Iedereen is vrij om wat zij missen elders te vinden. Gezien niets eeuwig is, is het ook verstandig om een passende mentaliteit hiervoor te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 06-07-2021 17:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-05 13:39
Er zijn genoeg alternatieven, ik weet ouderen werken bij de kleinste dingen niet mee, je kan zelfs een internet radio komen met dezelfde functionaliteit je stelt daar gewoon de voorkeur zenders op in, het enige wat je dus hoeft te toen is op aan drukken en op 1,2,3,4,5,6 etc van je voorkeuze knoppen.

Klinkt raar maar gebruik maar FM radio band of internet, ook bij een modern huis zijn er zat alternatieven.
Die apparaten kosten de wereld niet, ook een stuk antenne draad kost niet de wereld wat je op buiten kan hangen.

Het komt over als TS gewoon niet mee wil met de tijd.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 06-07-2021 18:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:23:
Er zijn genoeg alternatieven, ik weet ouderen werken bij de kleinste dingen niet mee, je kan zelfs een internet radio komen met dezelfde functionaliteit je stelt daar gewoon de voorkeur zenders op in, het enige wat je dus hoeft te toen is op aan drukken en op 1,2,3,4,5,6 etc van je voorkeuze knoppen.

Klinkt raar maar gebruik maar FM radio band of internet, ook bij een modern huis zijn er zat alternatieven.
Die apparaten kosten de wereld niet, ook een stuk antenne draad kost niet de wereld wat je op buiten kan hangen.

Het komt over als TS gewoon niet mee wil met de tijd.
Dan heb je me niet begrepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

RaZ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:44:
@Heroic_Nonsense

Het radiosignaal is ongecodeerd; je hebt alleen een DVB-C-tuner nodig. Er hoeft geen smartcard in.

Dit apparaat van Ziggo is ook niet meer dan dat: een DVB-C-tuner.

Er zijn ook audio-only DVB-C-tuners op de markt die je in je hifitorentje opneemt; in NL nooit populair geworden maar misschien verandert dat nu.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Ik ga niet uitzoeken wat ik schreef en wat jij schreef. Citeer eerst eens correct.
Je reageert enkel op de laatste zin, en bent verder alleen bezig met klagen.

Het lijkt er eerder op dat jij niet begrijpt hoe bepaalde zaken in het leven werken. Als je al die energie had gestoken in een oplossing, dan zal het jou geen pijn doen als jouw kabelbedrijf ooit stopt met FM.

[ Voor 19% gewijzigd door The Zep Man op 06-07-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 15:45
Ah weer een heerlijk moeilijk doen om het moeilijk doen-tweakers topic.

Ik luister radio in de woonkamer met een tablet die via bluetooth is verbonden aan een speaker. Een willekeurige radio app erop en je heb gewoon logo's waar je op kan klikken. Dat snapt zelfs een 90 jarige. Zelfs mijn dochter van 1,5 snapt dat al.

Of gewoon een spotify abbonementje, ben je ook van dat slappe gelul van radio dj's af.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:38:
[...]

Het radiosignaal is ongecodeerd; je hebt alleen een DVB-C-tuner nodig. Er hoeft geen smartcard in.
Niet alle radiozenders zijn ongecodeerd ;)

edit: Of dat moet tegenwoordig anders zijn, volgens https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/radio is alles ongecodeerd, kan mij herinneren dat dat niet zo was. Maar waar de "Luister tot 61 digitale radiozenders" dan vandaan komt? :?

[ Voor 30% gewijzigd door Raven op 06-07-2021 20:12 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-05 18:11
Vrij waardeloos dit. Ik heb glasvezel, plus Ziggo voor TV en radio, want CI+ achterin de TV werkt eindeloos fijner dan een set-top box en/of IP streams.
Mijn ervaring met FM radio is gewoonweg super. Kwaliteit top. Werkt altijd. Op alle versterkers. Geen vertraging. Binnen enkele seconden opgestart. Zappen zonder enige onderbreking.

FM antenne als alternatief is natuurijk niet gelijkwaardig. Ontvangstkwaliteit matig en etherruimte is ontzettend kostbaar, dus veel minder zenders te vinden.

Ook irritant: steeds meer radiozenders voegen eerst een unskippable reclame in voordat de daadwerkelijke stream begint. Geweldig..

Toegegeven: integratie van internet radio is op veel versterkers tegenwoordig best goed geregeld. Vaak met dank aan TuneIn. Maar drawbacks blijven bestaan: het opstarten van de 'internet' omgeving duurt vaak significant langer dan het analoge deel. Vaak is dit een embedded Android platform waar ook zaken als Spotify en DLNA services draaien, dus niet vreemd dat dit wat langer duurt.

Gezien ik geen internet afneem bij Ziggo ervaar ik dus enkel nadeel hiervan. Zal vast niet in de prijs verdisconteerd worden gok ik...
Volgens het NOS artikel heeft dit toch ook wel aardige impact: er zijn naar schatting nog 200.000-400.000 gebruikers!

Een echt gelijkwaardige oplossing voor mij zou geboden worden door een AVR die audio via DVB-C tuner kan afspelen, maar zover mij bekend bestaan deze niet. Het extra kastje voor €50 is niet heel gek als workaround, maar extra kastjes zit toch niemand op te wachten..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Raven schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 20:00:
[...]

Niet alle radiozenders zijn ongecodeerd ;)

edit: Of dat moet tegenwoordig anders zijn, volgens https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/radio is alles ongecodeerd, kan mij herinneren dat dat niet zo was. Maar waar de "Luister tot 61 digitale radiozenders" dan vandaan komt? :?
Alle radiozenders die voorheen analoog werden doorgegeven, zijn ook digitaal ongecodeerd op de kabel te beluisteren.

De ‘zenders’ in dat overzicht die gecodeerd zijn, betreffen een pakket met special interest ‘streams’ die voorheen ook niet via FM-kabel te beluisteren waren (alleen via een mediabox).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-05 16:29
RadioAir schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:37:
Harderwijk... Je weet dat CAI Harderwijk meerdere malen aangegeven heeft NIET te gaan stoppen met analoge radio voorlopig?

Daar is namelijk geen enkele noodzaak toe. Internet gaat (bijna volledig, zo niet volledig, weet jij dat @DJSmiley ?) via de glasvezel en niet (/bijna niet?) meer via Docsis3. Er is dus ruim voldoende ruimte op de coax.
Harderwijk is voor 99.99999% verglaast. Er zijn nog 1 of 2 docsis modems ofzo online, die anytime ook eruit gaan. Dan is er op het hele netwerk (een deze dagen) geen docsis meer.

En dus idd capaciteit zat, want het hele coax netwerk is dan weer simpel, plat en 'terug naar de 90's ': alleen TV en radio, analoog en digitaal. Geen frequenties nodig voor Docsis. Ook geen retour meer nodig.

De enige reden om in het zenderpakket te snijden zijn contractuele wijzigingen.
Contentleverancies stellen soms onzinnige eisen of prijsstellingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIMBERWOLFS
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:04
ik vind het zwaar gestoord dat ziggo de fm zenders weghaald alleen voor wat meer up load .
upload intreseerd mij kompleet niet .

ik luister nog dagelijks naar de fm en heb geen geld voor dab+ of duure nieuwe receiver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:09
HvdBent schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:09:
[...]
Weet jij hoeveel mensen nog analoog via de kabel radio luisteren? meer dan je denkt (het hele bejaardenhuis bijvoorbeeld), en zoals eerder aangegeven gelukkig hebben we hier overal glasvezel, dus de cai capaciteit wordt niet beperkt door internet. Dus dat is niet direct mijn probleem. Ik ageer tegen het feit dat velen niet geholpen zijn met de keuze die Ziggo doet, en als er een begint volgen er meer. Ik ageer tegen valse argumenten dat DAB+ de opvolger is van FM, nee dat is nog lang niet zo. Er zijn genoeg lokaties/situaties waar dat niet opgaat. En lang niet iedereen heeft een internet radio (nog afgezien van de al eerder gemelde mindere geluidskwaliteit) Waar het mij om gaat is dat veel mensen met een kluitje in het riet gestuurd gaan worden, en gezien de superieure kwaliteit van de servicedesk van Ziggo, gaat dat veel mensen de boom injagen....
wat denk je van al die gettoblasters die op de werkvloer staan. of oude bestelbusjes waar de baas nog geen dab heeft ingebouwd. Daar gaan de arbeidsvitaminen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

TIMBERWOLFS schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 03:41:
ik vind het zwaar gestoord dat ziggo de fm zenders weghaald alleen voor wat meer up load .

ik luister nog dagelijks naar de fm en heb geen geld voor dab+ of duure nieuwe receiver
offtopic:
Eerst maar eens zien dat ze de upload daadwerkelijk gaan verhogen, volgens Ziggo hebben klanten geen hoge upload nodig.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

ik vind het zwaar gestoord dat ziggo de fm zenders weghaald [sic] alleen voor wat meer up load [sic] .
upload intreseerd [sic] mij kompleet [sic] niet .
Even de reden waarom Ziggo het zou doen weggelaten, waarom zou Ziggo enkel met wat jou interesseert rekening houden?
Maar wel geld voor een Ziggo abonnement?

FM is gratis, uit de lucht. En ja, er zijn situaties waarin FM niet goed te ontvangen is. In dat geval gebruik je een internetverbinding en webradio. Een webradio (smartphone) kan je verbinden met een bestaande receiver via bijvoorbeeld een Bluetooth receiver van een paar euro, of een analoge audiokabel op een koptelefoonaansluiting.

Wat ik merk in dit topic is veel 'ik wil niet', en weinig 'dat kan ook'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:30
Goedkoper abbonement dan Ziggo nemen (vdsl) als je de mogelijkheid hebt. Binnen 1 a 2 maanden kin je van de besparing een DAB+ radio kopen ;-)

Voor 5 tientjes kan je via AUX een dab+ kastje aansluiten op je receiver. Heb je ook nog FM als bonus over the air mocht je dat liever willen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
The Zep Man schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 07:37:
[...]
enkel met wat jou interesseert [...]
Ik zie dit meerdere keren terugkomen. Het NOS artikel vermeldt 200.000-400.000 gebruikers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

zzattack schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:23:
Ik zie dit meerdere keren terugkomen. Het NOS artikel vermeldt 200.000-400.000 gebruikers!
Hoeveel is het totaal?
Hoeveel van deze gebruikers zijn geholpen met een (gratis) antenne?
Hoeveel van de gebruikers die niet geholpen zijn met een (gratis) antenne hebben geen internetverbinding?

Statistieken zeggen niets zonder het totaalplaatje? ;)

[ Voor 21% gewijzigd door The Zep Man op 07-07-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Dat betreft 5-10% van het totaal. Best significant dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

zzattack schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:45:
Dat betreft 5-10% van het totaal. Best significant dus.
Valt wel mee. Van die 5-10% zal er een grote groep zijn die geholpen zal zijn met een gratis FM antenne. Wat overblijft zal statistisch niet significant genoeg zijn om een dienst overeind te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zzattack schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 20:10:
Vrij waardeloos dit. Ik heb glasvezel, plus Ziggo voor TV en radio, want CI+ achterin de TV werkt eindeloos fijner dan een set-top box en/of IP streams.
Mijn ervaring met FM radio is gewoonweg super. Kwaliteit top. Werkt altijd. Op alle versterkers. Geen vertraging. Binnen enkele seconden opgestart. Zappen zonder enige onderbreking.

FM antenne als alternatief is natuurijk niet gelijkwaardig. Ontvangstkwaliteit matig en etherruimte is ontzettend kostbaar, dus veel minder zenders te vinden.

Ook irritant: steeds meer radiozenders voegen eerst een unskippable reclame in voordat de daadwerkelijke stream begint. Geweldig..

Toegegeven: integratie van internet radio is op veel versterkers tegenwoordig best goed geregeld. Vaak met dank aan TuneIn. Maar drawbacks blijven bestaan: het opstarten van de 'internet' omgeving duurt vaak significant langer dan het analoge deel. Vaak is dit een embedded Android platform waar ook zaken als Spotify en DLNA services draaien, dus niet vreemd dat dit wat langer duurt.

Gezien ik geen internet afneem bij Ziggo ervaar ik dus enkel nadeel hiervan. Zal vast niet in de prijs verdisconteerd worden gok ik...
Volgens het NOS artikel heeft dit toch ook wel aardige impact: er zijn naar schatting nog 200.000-400.000 gebruikers!

Een echt gelijkwaardige oplossing voor mij zou geboden worden door een AVR die audio via DVB-C tuner kan afspelen, maar zover mij bekend bestaan deze niet. Het extra kastje voor €50 is niet heel gek als workaround, maar extra kastjes zit toch niemand op te wachten..?
Helemaal mee eens.

Heb een receiver staan van 2k die ik geregeld ook gebruik voor wat achtergrondmuziek via multi-room.
Ja er zit internet-radio op, maar dat is echt een draak in de bediening.

F1 eruit, FM eruit, ze maken het wel steeds aantrekkelijker om op te stappen.
De hartgrondige hekel aan slechte en trage set-top-boxes is eigenlijk het enige dat me tegenhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
@The Zep Man
Wellicht een deel. Maar 100% van dat deel moet het wel doen met een lagere kwaliteit, minder zenders, en een antenne die binnenshuis lastig te plaatsen is.

[ Voor 5% gewijzigd door zzattack op 07-07-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

zzattack schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:51:
Wellicht een deel. Maar 100% van dat deel moet het wel doen met een lagere kwaliteit, minder zenders, en een antenne die binnenshuis lastig te plaatsen is.
Lagere kwaliteit: radiokwaliteit is sowieso brak. Verder ligt het echt aan de zender, en ben ik benieuwd naar de resultaten van dubbelblindtesten.
Minder zenders: daarvoor is er web radio.
Lastig plaatsen antenne binnenshuis: ligt echt aan het huis en waar de radio staat. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzattack
FM radiokwaliteit over de kabel is zeker niet brak. Met antenne wel, veelal slechter dan DAB+. Sowieso zijn de DAB+ streams zo strak gecomprimeerd er echt geen dubbelblind test benodigd is om het verschil met goede FM te bestempelen. Web streams zijn wat minder gecomprimeerd, maar boet in op gebruiksgemak en compatibility met alles behalve de nieuwste (zeg ~3 jaar) AVRs.

De genoemde 'gratis antenne' is dus geen volwaardige vervanger, hooguit een acceptabel lapmiddel in niet-veeleisende situaties, en geen van je genoemde punten weerlegt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-05 16:29

Upload behoefte is vermoedelijk voor meer klanten relevant dan analoge FM radio.

En een DAB+ ontvanger koop je voor een paar tientjes.

Alternatief is om een simpele settopbox (Humax) ofzo te kopen, kost je 5-10 euro op marktplaats. Dan heb je de radiozenders gewoon digitaal via de kabel.

Je kan ook bij Ziggo een gratis ontvanger aanvragen, als die nog leverbaar is. Die leverden ze bij het uitfaseren van analoge TV, maar kun je natuurlijk ook gewoon gebruiken voor radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

zzattack schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:12:
De genoemde 'gratis antenne' is dus geen volwaardige vervanger, hooguit een acceptabel lapmiddel in niet-veeleisende situaties, en geen van je genoemde punten weerlegt dit.
Nergens schrijf ik dat het een volwaardige vervanger is. Verder hoeft Ziggo niet iedereen 100% blij te maken en houden.

Het is een vrije markt, waarin je vrij bent om je eigen oplossing te zoeken, eventueel bij een andere partij. Dit is ook een goede reden om een jaarcontract open te breken, dus het enige dat jou in de weg staat ben jij zelf. :+

[ Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 07-07-2021 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

zzattack schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:12:
FM radiokwaliteit over de kabel is zeker niet brak. Met antenne wel, veelal slechter dan DAB+. Sowieso zijn de DAB+ streams zo strak gecomprimeerd er echt geen dubbelblind test benodigd is om het verschil met goede FM te bestempelen. Web streams zijn wat minder gecomprimeerd, maar boet in op gebruiksgemak en compatibility met alles behalve de nieuwste (zeg ~3 jaar) AVRs.

Ik denk dat het ook voor een groot deel aan je ontvanger ligt. Ik heb hier op zolder een paar _goede_ Pioneer FM tuners staan (F449L, F550RDS, F676). Daar hangt gewoon een draadje aan, en daar komt echt wel kwaliteit signaal en geluid uit. Sure, het is geen CD kwaliteit maar eigenlijk nergens last van.
Maar dat zijn echte tuners, gericht op ontvangst. Geen FM chipje dat ergens in een receiver gebouwd is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Waah schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:55:
Goedkoper abbonement dan Ziggo nemen (vdsl) als je de mogelijkheid hebt. Binnen 1 a 2 maanden kin je van de besparing een DAB+ radio kopen ;-)

Voor 5 tientjes kan je via AUX een dab+ kastje aansluiten op je receiver. Heb je ook nog FM als bonus over the air mocht je dat liever willen :+
en een van de zaken die langskomt in dit draadje, DAB is niet te ontvangen binnenshuis op veel plaatsen in het land..... zelfs met een versterkte antenne en andere kunstgrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
Moet je wel een radio hebben die Internet radio heeft. Mijn Stereo heeft de mogelijkheid, maar veel meer handelingen en niet erg gebruikers vriendelijk.
Tenzij je geen stereo hebt met Internet radio.
Het kabelbedrijf is niet verplicht om FM via de kabel aan te bieden enkel omdat jij slecht bereik in de lucht hebt.
Maar het is niet alleen "jij", maar veel meer Nederlanders.

Mijn mobielnetwerk bereik is ook bijna null in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Rolfie schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:26:
Moet je wel een radio hebben die Internet radio heeft. Mijn Stereo heeft de mogelijkheid, maar veel meer handelingen en niet erg gebruikers vriendelijk.
Tenzij je geen stereo hebt met Internet radio.
Heb je een smartphone?
Maar het is niet alleen "jij", maar veel meer Nederlanders.
Laat ik mij corrigeren:

Het kabelbedrijf is niet verplicht om FM via de kabel aan te bieden. Deal with it, zoals het merendeel van de Nederlanders doet. 8)
Mijn mobielnetwerk bereik is ook bijna null in huis.
Dus? Je hebt geen draadloos thuisnetwerk?

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 07-07-2021 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
Ja ik leg mijn mobiel naast de versterker, met een kabeltje zodat je radio kan ontvangen, lekker handig.....
Het gaat niet alleen om de mogelijkheid om, maar vooral het aantal extra apparaten/handelingen etc. je nodig hebt om doodsimpel radio te kunnen luisteren.... Waarom blijf je in die extra handelingen hangen?
Alle bejaardenhuizen staan vol met analoge radio's op de kamers van bewoners, die mensen genieten van het achtergrondgeluid van radio, via de kabel. Waarom zou je dat onmogelijk maken als Ziggo.
Als Ziggo dan echt vooruitstrevend wil zijn laat ze overal glasvezel aanbieden, en niet een medium als coax misbruiken voor iets waar het nooit voor bedacht is. Of geef iedereen ene ontvanger voor het internet met satellieten, want dat is nog futuristischer..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Ja, maar die gebruik ik niet hiervoor. Ik loop daarmee gewoon door mijn huis heen.
Het kabelbedrijf is niet verplicht om FM via de kabel aan te bieden. Deal with it, zoals het merendeel van de Nederlanders doet. 8)
Klopt, maar het merendeel heeft ook geen sneller upload nodig.
Dus? Je hebt geen draadloos thuisnetwerk?
Dat loste inderdaad mijn probleem op. Moest wel een toestel hebben dat dit ondersteund bij je provider en dat doen zeker niet alle toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

HvdBent schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:39:
[...]

Ja ik leg mijn mobiel naast de versterker, met een kabeltje zodat je radio kan ontvangen, lekker handig.....
Heeft je smartphone Bluetooth?
Het gaat niet alleen om de mogelijkheid om, maar vooral het aantal extra apparaten/handelingen etc. je nodig hebt om doodsimpel radio te kunnen luisteren....
Dat is jouw probleem, niet dat van Ziggo.
Waarom blijf je in die extra handelingen hangen?
Ik doe geen extra handelingen. Ik heb jouw problemen niet.
Alle bejaardenhuizen staan vol met analoge radio's op de kamers van bewoners, die mensen genieten van het achtergrondgeluid van radio, via de kabel. Waarom zou je dat onmogelijk maken als Ziggo.
Geld.
Als Ziggo dan echt vooruitstrevend wil zijn laat ze overal glasvezel aanbieden, en niet een medium als coax misbruiken voor iets waar het nooit voor bedacht is.
Heeft niets te maken met jouw probleem.

Verder hoeft Ziggo niet vooruitstrevend in techniek te zijn om marketingtechnisch vooruitstrevend te zijn. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
The Zep Man schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:42:
[...]

[...]

[...]

[...]
Geld.

[...]
Heeft niets te maken met jouw probleem.

Verder hoeft Ziggo niet vooruitstrevend in techniek te zijn om marketingtechnisch vooruitstrevend te zijn. ;)
Ok het is mij duidelijk, dat je niet meevoelt met de ouderen van dagen/midner bedeelden, luister jij uberhaupt nog wel radio, of luister je alleen spotify, waarom zou jij wel alles moeten kunnen, en moeten anderen die niet de radio kunnen betalen, of geen DAB+ bereik hebben last moeten hebben van de grillen van een monopolist als Ziggo. Helaas zijn bejaarden niet zo mondig dus wordt het stil op de kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

HvdBent schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:46:
Ok het is mij duidelijk, dat je niet meevoelt met de ouderen van dagen/midner bedeelden,
Wat ik voel voegt niets toe aan de discussie, en heeft geen invloed op wat Ziggo doet..
luister jij uberhaupt nog wel radio, of luister je alleen spotify,
Wat ik doe voegt niets toe aan de discussie.
waarom zou jij wel alles moeten kunnen,
Omdat ik met mijn tijd meega.
en moeten anderen die niet de radio kunnen betalen,
Er zijn gratis oplossingen aangeboden in dit topic. Als dat niet bevalt, dan ga je maar betalen.
of geen DAB+ bereik hebben
Er zijn alternatieven aangeboden in dit tpoic.
last moeten hebben van de grillen van een monopolist als Ziggo.
Doordat de 'monopolist' mag bepalen wat zij wel en niet aanbieden, binnen wet- en regelgeving. Wat zij doen is binnen wet- en regelgeving. Vind je dat niets? Dan ga je de politiek in.
Helaas zijn bejaarden niet zo mondig dus wordt het stil op de kamer.
Waar een vraag is, zal een aanbod zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:42
HvdBent schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:46:
[...]

Ok het is mij duidelijk, dat je niet meevoelt met de ouderen van dagen/midner bedeelden, luister jij uberhaupt nog wel radio, of luister je alleen spotify, waarom zou jij wel alles moeten kunnen, en moeten anderen die niet de radio kunnen betalen, of geen DAB+ bereik hebben last moeten hebben van de grillen van een monopolist als Ziggo. Helaas zijn bejaarden niet zo mondig dus wordt het stil op de kamer.
Ik ben het volledig met je eens. Alle goede maar old school technieken moeten in dit land zsm gesloopt worden altijd lijkt het wel. En je krijgt er iets inferieurs voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

pennywiser schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:50:
Ik ben het volledig met je eens. Alle goed maar old school technieken moeten in dit land zsm gesloopt worden altijd lijkt het wel. En je krijgt er iets inferieurs voor terug.
Hondenkarren zijn ook een eeuw geleden verboden geworden. Deal with it. ;)

[edit]
Iets dat men in dit topic weigert te erkennen is dat commerciële partijen geen liefdadigheidsinstellingen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 07-07-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
The Zep Man schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:51:
[...]
Hondenkarren zijn ook een eeuw geleden verboden geworden. Deal with it. ;)
Goed voorbeeld, voegt iets toe aan de discussie om met jouw woorden te spreken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zzattack
The Zep Man schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:42:
[...]
[...]
[...]
[...]
Je inlevingsvermogen lijkt erg beperkt, net als dat van Ziggo. Het feit dat jij geen bezwaar hebt tegen of nadelen ziet aan het moeten gebruiken van een bluetooth koppeling of clunky internet-radio omgeving generalizeer je door te stellen dat dit bijdetijds is, en met een ondertoon dat zij die hieraan niet willen conformeren tot de bejaardenclub behoren wiens belangen schijnbaar ondergeschikt zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
[...]

Iets dat men in dit topic weigert te erkennen is dat commerciële partijen geen liefdadigheidsinstellingen zijn.
Maar er is wel (media-)wetgeving, dit kan en mag dus kennelijk allemaal, dat een inderdaad commerciële partij als Ziggo hier bakken geld mee verdient of mee bespaart ten koste van een zo laagdrempelig mogelijke toegankelijkheid tot media, oa. FM waarvoor iedereen wel een ontvanger heeft staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzattack
[...]
Vanwaar liefdadigheid? Ik heb in het verleden een weloverwogen keuze gemaakt om Ziggo te betalen voor TV én radio. En nu wordt radio, waarvoor ik nog altijd betaal, mij ontnomen. Althans, op de manier waarop ik het graag consumeer. In dat opzicht: ben ik als klant dan niet de liefdadigheidsinstelling die voor minder diensten hetzelfde (eigenlijk: steeds meer) betaalt?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HvdBent
Ik denk dat FM via kabel, net als de geldautomaat een basisvoorziening is die niet zomaar mag verdwijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
HvdBent schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:58:
Ik denk dat FM via kabel, net als de geldautomaat een basisvoorziening is die niet zomaar mag verdwijnen
Volledig mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Hoeveel mensen hebben een FM ontvanger die aan de kabel hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
bij ziggo alleen al 200.000 - 400.000 klanten als ik het goed begreep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Volgens NOS artikel, aldus Ziggo zelf: 200.000-400.000 gebruikers. Bezitters dus meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

zzattack schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:02:
Volgens NOS artikel, aldus Ziggo zelf: 200.000-400.000 gebruikers. Bezitters dus meer.
Ben benieuwd hoe ze aan die aantallen komen
Je kunt namelijk remote niet controleren of er een FM ontvanger is aangesloten op de kabel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Vandaar waarschijnlijk de schatting met lekker ruim bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik heb een FM aan de kabel hangen, en twee die het signaal uit de ether plukken.

FM via kabel basisvoorziening: zeer oneens. FM is FM, da's een signaal dat via de ether komt. Dat ie via de kabel binnenkomt en dat dat handig is, prima, maar er zijn meer dan voldoende alternatieven om naar muziek te luisteren.
Die 200k - 400k gebruikers is slechts een klein percentage van het totaal van Ziggo. Volgens Wikipedia: VodafoneZiggo had men in 3,9 miljoen klanten. Dan is 200-400k dus ca 5 a 10 procent. De andere 90 a 95 procent heeft nadeel van het feit dat het analoge signaal nog op de kabel zit, want die bandbreedte kan niet gebruikt worden voro andere diensten, zoals meer zenders, interactive diensten of pure internetsnelheid.

Dan mag je tot die 5 a 10 procent behoren: als het een democratie was had je het onderspit gedolven bij een stemming, en in een commerciele omgeving al helemaal. Zeker als er meer dan voldoende alternatieven zijn.

Having said that: ik krijg een beetje het idee dat je behoorlijk gefrustreerd bent. Je legt de oorzaak en een evt oplossing buiten jezelf. Dat kan, maar dan heb je op beiden geen invloed en blijf je er dus in hangen cq gefrustreerd zijn.
Verder hoor ik je eigenlijk en hoop aannames doen "in het bejaardenhuis zijn er een heleboel mensen", etc. OK. Zijn dat dan alle bejaarden in bejaardenhuizen? Of staat daar misschien dagelijks gewoon de TV aan ipv de radio? Ben je er al eens wezen kijken of navragen hoe zij dat doen, of is N misschien 1 omdat je dat een keer ergens gezien / gelezen hebt? Beeldvorming is zo gekregen en vervolgens als waarheid verkondigd, maar dat wil niet zeggen dat ie juist is. Misschien ligt daar wel juist de oplossing van je probleem, zowel qua frustratie als actual oplossing om FM te kunnen luisteren. Hoe doen zij dat daar dan? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Laatst online: 13-05 10:55

R2L

Carbon schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:01:
[...]

Hoeveel mensen hebben een FM ontvanger die aan de kabel hangt?
Je kunt je ook afvragen hoeveel niet? Is namelijk niet vast te stellen. Is niet te monitoren. Ikzelf heb nog een ouderwets rtv pakket, tegenwoordig heel slim door Ziggo omgedoopt tot Kabel TV. Heb mijn audio installatie aan de kabel hangen en gebruik het dagelijks. Erg gebruiksvriendelijk zonder extra kastje oid.

FM ontvangst is hier slecht dus ieder alternatief wat door Ziggo geboden gaat worden zal hier een achteruitgang zijn, terwijl het abonnement in 2 jaar tijd van 17,95 naar 20,95 is gegaan. Enige optie is tuner/versterker op de ewaste berg gooien en er 1-tje kopen met ingebouwde DAB+ (hopende op ontvangst). Oja en uiteraard mijn Ziggo Kabel TV abonnement opzeggen, want dan kan ik voor mijn TV net zo goed overstappen naar mijn glasvezel internet provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:05

sjaool

Every life should have 9 cats

Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn genoeg alternatieven voor analoge FM-radio die ook voor iedereen beschikbaar zijn. Was dit niet het geval dan zou je een punt hebben. We hebben al eens losse UHF-converters gehad voor televisie om bepaalde zenders te kunnen ontvangen. Mensen hebben ook al eens hun satellietontvangers en LNB moeten vervangen om naar hun favoriete televisiezenders te kunnen blijven kijken en zo zijn er wel meer dingen. Het is nu eenmaal een bijkomstigheid van technische vooruitgang.

Ik heb een receiver met FM maar er hangt geen antenne aan. Wil ik luisteren dan gebruik ik internetradio wat een prima en vaak beter alternatief is dan DAB+.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

zzattack schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:57:
[...]

Vanwaar liefdadigheid? Ik heb in het verleden een weloverwogen keuze gemaakt om Ziggo te betalen voor TV én radio. En nu wordt radio, waarvoor ik nog altijd betaal, mij ontnomen.
En daarom mag je een eventueel jaarcontract openbreken.
In dat opzicht: ben ik als klant dan niet de liefdadigheidsinstelling die voor minder diensten hetzelfde (eigenlijk: steeds meer) betaalt?
Dat is aan jou als klant om te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:30
R2L schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:13:
[...]

Je kunt je ook afvragen hoeveel niet? Is namelijk niet vast te stellen. Is niet te monitoren. Ikzelf heb nog een ouderwets rtv pakket, tegenwoordig heel slim door Ziggo omgedoopt tot Kabel TV. Heb mijn audio installatie aan de kabel hangen en gebruik het dagelijks. Erg gebruiksvriendelijk zonder extra kastje oid.

FM ontvangst is hier slecht dus ieder alternatief wat door Ziggo geboden gaat worden zal hier een achteruitgang zijn, terwijl het abonnement in 2 jaar tijd van 17,95 naar 20,95 is gegaan. Enige optie is tuner/versterker op de ewaste berg gooien en er 1-tje kopen met ingebouwde DAB+. Oja en uiteraard mijn Ziggo Kabel TV abonnement opzeggen, want dan kan ik voor mijn TV net zo goed overstappen naar mijn glasvezel internet provider.
Dat is niet de enige optie. Ziggo bied zelf een oplossing.
https://www.ziggo.nl/klan...ie-radio/alles-over-radio

Digitale rqdio via je settopbox of via een extern kastje (50 euro) die je op je versterker aansluit....

FM is via de ether. Coax is dus extra. Ziggo mag die ruimte inzetten voor andere doelen (zoals meer upload, toch wel handig in tijden van meer thuiswerken).

Dat dit eraan kwam is al jaren bekend trouwens. En dit is dezelfde discussie dat er geen tv meer via antenne was "opeens".

Zodra het merendeel digitaal radio heeft(dab+ of internetradio) zal FM ook nog wel eens kunnen vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
The Eagle schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:10:
De andere 90 a 95 procent heeft nadeel van het feit dat het analoge signaal nog op de kabel zit, want die bandbreedte kan niet gebruikt worden voro andere diensten, zoals meer zenders, interactive diensten of pure internetsnelheid.
Hier moet een wegingsfactor worden meegenomen. Essentiële TV zenders zitten logischerwijs al tijden op de kabel. Maar er zijn nog heel veel meer TV zenders waar ik nooit naar kijk of zal kijken. Of extra voor zal betalen. Wat ik wél als nadeel ervaar is het feit dat ík als gevolg van wijzingen waarover ik geen invloed heb (gehad), veranderingen en/of concessies moet doen aan gebruikspatroon en apparatuur welke ik kan inzetten. En dat weegt m.i. veel zwaarder dan het niet kunnen opschroeven van m'n upload van 200 naar 220mbit.

Blijkbaar heeft Ziggo in diens commerciële wijsheid besloten dat deze FM zenders zodanig in de weg zitten op het spectrum dat er meer dan 200.000 gebruikers (uit zichzelf) liever deze zenders geruimd zien worden om daardoor nóg meer (betaalde) TV-zenders in het aanbod terug te zien, of sneller internet af te kunnen nemen? Of, maar zo wordt het niet uitgelegd: hiermee valt een kostenbesparing te behalen die groter is dan de verwachte geannuleerde abonnementen ten gevolge van het stopzetten van de dienst. Onvrede die niet resulteert in opzeggingen (hoera kabelmonopolie) kost inderdaad niets.

Ziggo zal hier ongetwijfeld een doorgerekend model hanteren, waardoor de belangen van kabel-FM gebruikers het onderspit delven. Dat kan, en is voor sommigen vervelend. Voor anderen heeft het geen enkel gevolg. En voor weer anderen bestaan er bevredigende alternatieven. Het zij zo, weinig aan te doen, en ik vind het jammer. Maar ontkennen dat er een groep bestaat die hier geraakt wordt en hen bestempelen als ouderwets/tegendraads/onbekwaam is hier niet op z'n plaats, en daar mag zeker over geklaagd worden, al zal het mosterd na de maaltijd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Laatst online: 13-05 10:55

R2L

Waah schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:20:
[...]

Dat is niet de enige optie. Ziggo bied zelf een oplossing.
https://www.ziggo.nl/klan...ie-radio/alles-over-radio

Digitale rqdio via je settopbox of via een extern kastje (50 euro) die je op je versterker aansluit....

FM is via de ether. Coax is dus extra. Ziggo mag die ruimte inzetten voor andere doelen (zoals meer upload, toch wel handig in tijden van meer thuiswerken).

Dat dit eraan kwam is al jaren bekend trouwens. En dit is dezelfde discussie dat er geen tv meer via antenne was "opeens".

Zodra het merendeel digitaal radio heeft(dab+ of internetradio) zal FM ook nog wel eens kunnen vervallen.
Dat is dus het extra kastje wat ik al als nadelig had aangegeven en waar ik ook nog eens extra voor moet betalen!

Dus abonnementsprijs omhoog, mindere dienst leveren en als kers op de taart mag ik nog een keer extra betalen voor iets wat je niet wil?

Er zijn zo (als je net als ik een glasvezel alternatief hebt) nog maar heel weinig redenen om klant bij Ziggo te blijven. En na dit jaar met het verdwijnen van F1 geen enkele reden meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Dat is dus het extra kastje wat ik al als nadelig had aangegeven en waar ik ook nog eens extra voor moet betalen!
Persoonlijk vind ik het de meest elegante oplossing.
Echter in sommige situaties is het geen drop-in replacement!

Standalone FM radio's hebben een ingebouwde luidspreker en die digitale ontvanger heeft alleen een line-out
Met een beetje geluk heeft de 'oude' FM ontvangeer een line-in zo niet dan moet je ook een versterker + luidspreker regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@zzattack je moet je maar eens verdiepen in customer churn. Er zijn meer factoren, maar het is prima door te rekenen. Op absolute aantallen en percentages alleen al is het eigenlijk al een nobrainer. De werkelijkheid zal complexer zijn maar ik verwacht een nog kleiner deel aan teleurgestelde mensen cq opzeggers. En commercieel gezien is het deel wat niet opzegt en gewoon de verandering slikt ook niet interessant om op te focussen.
Pak daarbij het nog grotere plaatje (liberty global, waar men ook zoveel mogelijk wil standaardiseren,) en dan is de incentive om die paar honderdduizend man tevreden te houden eigenlijk nihil.
Oh ja, en over analoog kijkgedrag kun je geen data bijhouden of analyse doen, op digitaal spul kan dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Carbon schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:52:
[...]
Standalone FM radio's hebben een ingebouwde luidspreker
Heb je het dan nog steeds over apparatuur die je op de coax aansluit? Of heb je het nu over radio's die FM via de ether ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

The Eagle schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:53:
Oh ja, en over analoog kijkgedrag kun je geen data bijhouden of analyse doen, op digitaal spul kan dat wel.
Succes met het bijhouden of iemand iets via DVB-C met eigen apparatuur (FTA of via smartcard) kijkt/luistert of niet. :+

Dat zal ook een reden zijn waarom ooit DVB-C van de kabel zal verdwijnen. C'est la vie!

[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 07-07-2021 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadioAir
Bejaardenhuizen zullen dan in deze context ook geen internet afnemers hebben. Dan kunnen die dus ook gewoon een antenne op het dak zetten en de FM-zenders weer inkoppelen op de kabel met een RF-filtertje ervoor. Die mensen luisteren over het algemeen alleen NPO R1, R4 of R5 dus met laten we zeggen zes modulatoren en een paar filters ben je al een heel eind. Moet het verzorgingstehuis nog tegen komen waar geen gemeenschappelijke kabel is waarbij dit niet zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

RadioAir schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:02:
Bejaardenhuizen zullen dan in deze context ook geen internet afnemers hebben. Dan kunnen die dus ook gewoon een antenne op het dak zetten en de FM-zenders weer inkoppelen op de kabel met een RF-filtertje ervoor.
Dit is wat ik bedoel met:
The Zep Man schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:50:
Waar een vraag is, zal een aanbod zijn.
Onder druk wordt alles vloeibaar, en komen de creatieve oplossingen vanzelf tevoorschijn. Qua dat is er geen mooiere druk dan het uitfaseren van iets. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RadioAir
Precies. De tijd van analoog is nu gewoon wel echt voorbij. Leuk dat FM nog even in de ether is maar wat mij betreft daar z.s.m. de nek omdraaien en over op DAB+ en daarvan de veldsterkte nog wat verhogen. 12C en 11C zijn landelijk over het algemeen prima te ontvangen. MTVNL blijft een drama buiten de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

The Zep Man schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:56:
[...]
Succes met het bijhouden of iemand iets via DVB-C met eigen apparatuur (FTA of via smartcard) kijkt/luistert of niet. :+

Dat zal ook een reden zijn waarom ooit DVB-C van de kabel zal verdwijnen. C'est la vie!
CI+ kaarten worden alleen verhuurd, en die dingen doen ook interactief, dus met wat eigen firmware is dat prima mogelijk.

Verder: bijhouden kijkgedrag gebeurde in 2013 al: nieuws: Nederlandse LG-klanten signaleren ook verdachte Smart TV-activiteiten
Ja, LG werd er mee geconfronteerd en kwam met een update. Daarbij moest je het doorgeefgedrag als onderdeel van de algemene voorwaarden accepteren, anders deed je TV het niet meer en kreeg je ook geen andere updates meer :X

Maar we gaan offtopic nu volgens mij :)

Pagina: 1 2 Laatste