FM radio via kabel verdwijnt

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:31

The Zep Man

🏴‍☠️

The Eagle schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:13:
[...]

CI+ kaarten worden alleen verhuurd, en die dingen doen ook interactief, dus met wat eigen firmware is dat prima mogelijk.
Ik weet uit eigen ervaring dat je CI+ kaarten prima kan gebruiken zonder een upload.

Het punt was dat je digitaal iets prima kan ontvangen zonder dat je kijkgedrag gevolgd wordt. :)
RadioAir schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:12:
Leuk dat FM nog even in de ether is maar wat mij betreft daar z.s.m. de nek omdraaien en over op DAB+ en daarvan de veldsterkte nog wat verhogen.
Van FM in de ether verwacht ik dat het nog even blijft. Ook dat heeft echter een einddatum, en ook daar zal men met creatieve oplossingen komen (die nu al bestaan).

[ Voor 33% gewijzigd door The Zep Man op 07-07-2021 13:17 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En vwb die bejaardentehuizen: iets zegt me dat daar gewoon in een gemeenschappelijke ruimte TV aan staat, als onderdeel van het dag / avondprogramma. Als de senior zichzelf terugtrekt op zijn kamer, zal dat (is mijn verwachting iig) meer zijn om te slapen of te rusten. En als er al muziek is, is dat eigen muziek (plaat, cassette, cd) of een enkele radiozender die standaard aan staat. Tegen de tijd dat je in een bejaardentehuis tercht komt weeet je meestal wel wat je wilt luisteren en heb je geen behoefte aan tig FM kanalen lijkt mij.

Having said that: ik ben nu 43. Tegen de tijd dat ik rijp ben voor iets dergelijks hoop ik dat ze uberhaupt nog bestaan :X Zo ja, dan hoop ik dat ze dagelijks Paul Elstak etc over de installatie knallen :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

The Eagle schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:17:
Having said that: ik ben nu 43. Tegen de tijd dat ik rijp ben voor iets dergelijks hoop ik dat ze uberhaupt nog bestaan :X Zo ja, dan hoop ik dat ze dagelijks Paul Elstak etc over de installatie knallen :D
Denk eens aan de LAN parties die je daar kan houden. :>

Verder is het argument 'maar wat nu met al die bejaarden' natuurlijk niet sterk. Bejaarden zijn prima in staat om zelf met oplossingen te komen of dat door anderen te laten doen. Anders werden ze niet zo oud. Bejaarden van nu zijn niet de bejaarden van 50 jaar geleden.

[ Voor 26% gewijzigd door The Zep Man op 07-07-2021 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
The Eagle schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:10:

Die 200k - 400k gebruikers is slechts een klein percentage van het totaal van Ziggo. Volgens Wikipedia: VodafoneZiggo had men in 3,9 miljoen klanten. Dan is 200-400k dus ca 5 a 10 procent.
Dit vind ik een significant deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
RadioAir schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:12:
Precies. De tijd van analoog is nu gewoon wel echt voorbij.
De vraag voor mij is, waarom is dat zo? Digitaal altijd beter want nieuwer? Verre van dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

pennywiser schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:20:
Jij wel. Ziggo niet.
pennywiser schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:21:
De vraag voor mij is, waarom is dat zo?
Digitaal is uiteindelijk beter omdat je meer kan doen met dezelfde bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:15
Wat mij in dit topic verbaast:

Dit is allemaal al jaren geleden door Ziggo aangekondigd en nu wordt er door diverse mensen gedaan alsof Ziggo abrupt iets stopzet.
Het is zelfs vertraagd omdat capaciteit (van helpdesk en monteur) tijdens corona voor spoedwerk gereserveerd is.
Ik schat trouwens de impact van het verdwijnen van analoge tv via Ziggo (wat al gebeurd is/bezig is) veel hoger in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

pennywiser schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:20:
[...]

Vind Ziggo idd niet, en Wikipedia: Liberty Global al helemaal niet. Die praten over ca 30 miljoen klanten. Dan is die 5 a 10 procent van de groep ineens nog maar 0,5 a 1 procent. Daar ga je echt geen maatwerk voor maken en zeker niet als er een alternatief is.

Anyways, je hebt er geen invloed op. Dus stem met je voeten, suck it up of vind een alternatief.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
R2L schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:42:
[...]

Dat is dus het extra kastje wat ik al als nadelig had aangegeven en waar ik ook nog eens extra voor moet betalen!

Dus abonnementsprijs omhoog, mindere dienst leveren en als kers op de taart mag ik nog een keer extra betalen voor iets wat je niet wil?

Er zijn zo (als je net als ik een glasvezel alternatief hebt) nog maar heel weinig redenen om klant bij Ziggo te blijven. En na dit jaar met het verdwijnen van F1 geen enkele reden meer.
Je kan ook niet extra betalen en de radio-optie van je Ziggo decoder gebruiken. Maar je wil.graag dat het blijft zoals het is. Maar dar gaat dus niet gebeuren.

Sowieso: als Ziggo vraagt: of 2x zoveel upload, ideaal voor thuiswerken, of radio via coax (wat in het gunstigste geval nog geen 10% daadwerkelijk gebruikt) weet ik wel wat de meeste klanten kiezen :+

Dit was al tijden bekend. Vervelend voor sommigen? Ja. Voor de meesten? Enkel een verbetering.

Inderdaad 2 keuzes: blijven of stemmen met je portemonnee en overstappen. Maar helaas: via ADSL en glasvezel wordt er ook geen FM doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Laatst online: 06-09 11:49

R2L

Waah schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:50:
[...]

Je kan ook niet extra betalen en de radio-optie van je Ziggo decoder gebruiken. Maar je wil.graag dat het blijft zoals het is. Maar dar gaat dus niet gebeuren.

Sowieso: als Ziggo vraagt: of 2x zoveel upload, ideaal voor thuiswerken, of radio via coax (wat in het gunstigste geval nog geen 10% daadwerkelijk gebruikt) weet ik wel wat de meeste klanten kiezen :+

Dit was al tijden bekend. Vervelend voor sommigen? Ja. Voor de meesten? Enkel een verbetering.

Inderdaad 2 keuzes: blijven of stemmen met je portemonnee en overstappen. Maar helaas: via ADSL en glasvezel wordt er ook geen FM doorgegeven.
Ziggo decoder gebruiken? Die heb je niet hoor met standaard tv abonnement. Stemmen met mijn portemonnee kan uiteraard wel en ga ik aan het eind van dit formule 1 seizoen waarschijnlijk ook wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 11-09 01:05
zzattack schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:39:
[...]

Blijkbaar heeft Ziggo in diens commerciële wijsheid besloten dat deze FM zenders zodanig in de weg zitten op het spectrum dat er meer dan 200.000 gebruikers (uit zichzelf) liever deze zenders geruimd zien worden om daardoor nóg meer (betaalde) TV-zenders in het aanbod terug te zien, of sneller internet af te kunnen nemen? Of, maar zo wordt het niet uitgelegd: hiermee valt een kostenbesparing te behalen die groter is dan de verwachte geannuleerde abonnementen ten gevolge van het stopzetten van de dienst. Onvrede die niet resulteert in opzeggingen (hoera kabelmonopolie) kost inderdaad niets.
Dit is geen beslissing van Ziggo, maar van de bedenkers van Docsis. Het is de reden dat alle Ziggo-abonnementen een relatief lage uploadsnelheid hebben. Het uploadbereik op de kabel overlapt namelijk met het FM-bereik. Daar kan Ziggo niks aan doen. Maar ondertussen hebben ze wel steeds meer klanten die een hogere uploadsnelheid willen, dus ze zullen inderdaad een afweging maken. En die afweging valt nu nadelig uit voor gebruikers van kabel-FM radio, dat klopt.

Maar ik begrijp het wel van Ziggo. Een groot deel van de klanten wil een hogere uploadsnelheid, een (heel) klein deel van de klanten wil FM-radio behouden. Die mensen hebben meerdere alternatieven: FM via de ether, radio via de TV-decoder, radio via internet en radio via een losse decoder. Voor die laatste twee opties is helaas extra hardware nodig, maar ik vind het eigenlijk niet zo'n gek aanbod, die radio-decoder voor 50 euro.

Ja, er zal een groep zijn die in een ongunstig gebied ligt t.o.v. de FM-zenders, geen digitale TV hebben, geen apparaat dat internet-streams kan afspelen EN geen 50 euro kan of wil betalen voor een decoder. Die mensen hebben inderdaad pech. Maar ik vermoed dat dat echt maar heel weinig zijn.

Overigens krijgen we binnen een paar jaar dezelfde discussie voor de FM-zenders in de ether. Dat gaat niet heel lang meer duren voordat die ook uit de lucht gaan. Tja, we rijden ook niet meer met paard en wagen, we gebruiken geen loodhoudende benzine en we mogen geen slaven meer hebben. Soms verandert de omgeving en dan moet je je aanpassen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
R2L schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:59:
[...]

Ziggo decoder gebruiken? Die heb je niet hoor met standaard tv abonnement. Stemmen met mijn portemonnee kan uiteraard wel en ga ik aan het eind van dit formule 1 seizoen waarschijnlijk ook wel doen.
Hoe kijk je dan tv? Je krijgt altijd een decoder of een ci+ kaart om tv te kijken. En daar zit ook een radio knop op O-)

Kwam deze nog tegen:
https://nl.pepper.com/aan...voor-ziggo-klanten-203167

Hopen dat je binnenshuis goed bereik hebt, dat wel. Of een gaatje door de muur boren en buiten de antenne opzetten :+

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 07-07-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L

R2L

Waah schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:24:
[...]

Hoe kijk je dan tv? Je krijgt altijd een decoder of een ci+ kaart om tv te kijken. En daar zit ook een radio knop op O-)

Kwam deze nog tegen:
https://nl.pepper.com/aan...voor-ziggo-klanten-203167

Hopen dat je binnenshuis goed bereik hebt, dat wel. Of een gaatje door de muur boren en buiten de antenne opzetten :+
Kijk hier gewoon via Dvb-c. Heb je geen kastjes of andere ellende nodig. Gat naar buiten boren voor antenne is geen optie, dus zal iets met een binnen antenne moeten gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

R2L schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:52:
Kijk hier gewoon via Dvb-c.
Dan kan je ook luisteren via DVB-C. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L

R2L

The Zep Man schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 07:49:
[...]
Dan kan je ook luisteren via DVB-C. :+
Klopt, maar niet op mijn Yamaha tuner/versterker... Dat gezegd hebbende, zou een DAB+ tuner/versterker wel op de kabel gaan werken, of zit ik dan aan de ether vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

R2L schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:20:
Klopt, maar niet op mijn Yamaha tuner/versterker...
Heeft die versterker een analoge of digitale geluidsingang? Zo ja, dan gaat dat prima. TV erop aansluiten en gaan. :+
Dat gezegd hebbende, zou een DAB+ tuner/versterker wel op de kabel gaan werken, of zit ik dan aan de ether vast?
DAB+ wordt enkel uitgezonden in de ether, en op veel plekken in Nederland is de kwaliteit van het signaal (zeker binnenshuis) niet afdoende. Daarom dat DVB-C radio of webradio (wat je ook via een eigen draadloze netwerk kan gebruiken) vaak bruikbaardere alternatieven zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 08-07-2021 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

The Eagle schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:53:
@zzattack
Oh ja, en over analoog kijkgedrag kun je geen data bijhouden of analyse doen, op digitaal spul kan dat wel.
Dit betwijfel ik.
In ieder geval zeker niet met een alphacrypt of vergelijkbare oplossing. Denk ook niet met een standaard ci+ Insteekkaart. Hooguit met de eigen ondemand ontvangers.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:28

TVL

Heb bij Ziggo een gratis antenne besteld.Voor de zenders die wij beluisteren voldoet dit prima.
https://www.ziggo.nl/klan.../ontvangers/radio-antenne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIMBERWOLFS
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 02:32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfgw
  • Laatst online: 27-01 10:42
Ik heb de gratis FM antennekabel bij Ziggo besteld. Deze past echter niet op de ontvanger (Onkyo).
Volgens de norm IEC 61169-2:2007 zou voor FM radio de bron een female connector (type Belling-Lee) moeten hebben, en de ontvanger een male connector.
Bij mijn ontvanger is dat ook zo. Maar Ziggo stuurt mijn een antennekabel met iets wat op een male connector lijkt.
Deze past dus zeker niet op de ontvanger. Maar het gekke is dat deze ook niet past op de female connector van twee coax kabels die ik heb geprobeerd (waarvan er een tot vorige week werd gebruikt om via de kabel radio te ontvangen). De male en female connectors van de coax kabels passen wel op elkaar.
Ik heb even gemeten. Een male connector hoort een buitendiameter te hebben van 9,525 mm. Die van de Ziggo FM antennekabel is 10 mm.

Ziggo klantenservice zegt geen andere kabel te hebben, en ook nog geen klachten te hebben ontvangen over de verstrekte kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 15:51
gfgw schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:13:
Ik heb de gratis FM antennekabel bij Ziggo besteld. Deze past echter niet op de ontvanger (Onkyo).
Volgens de norm IEC 61169-2:2007 zou voor FM radio de bron een female connector (type Belling-Lee) moeten hebben, en de ontvanger een male connector.
Bij mijn ontvanger is dat ook zo. Maar Ziggo stuurt mijn een antennekabel met iets wat op een male connector lijkt.
Deze past dus zeker niet op de ontvanger. Maar het gekke is dat deze ook niet past op de female connector van twee coax kabels die ik heb geprobeerd (waarvan er een tot vorige week werd gebruikt om via de kabel radio te ontvangen). De male en female connectors van de coax kabels passen wel op elkaar.
Ik heb even gemeten. Een male connector hoort een buitendiameter te hebben van 9,525 mm. Die van de Ziggo FM antennekabel is 10 mm.

Ziggo klantenservice zegt geen andere kabel te hebben, en ook nog geen klachten te hebben ontvangen over de verstrekte kabels.
welke onkyo heb je? probeer je hem niet in een verkeerde poort te drukken?
heb je niet gewoon een F-F adapter oid nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:28

TVL

gfgw schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:13:

Ik heb ook een Onkyo (wat oudere receiver) maar daar heb ik geen probleem mee. Past prima op mijn Onkyo. Als het goed is zat er bij de levering van je Onkyo ook een analoge antenne. Heb je die toevallig nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIMBERWOLFS
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 02:32
Ik heb de digitale tuner en werkt prima
Werkt op de receiver en op de soundbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfgw
  • Laatst online: 27-01 10:42
TVL schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:32:
[...]

Ik heb ook een Onkyo (wat oudere receiver) maar daar heb ik geen probleem mee. Past prima op mijn Onkyo. Als het goed is zat er bij de levering van je Onkyo ook een analoge antenne. Heb je die toevallig nog?
Die meegeleverde antenne zal vast ergens rondslingeren. Voorlopig werkt het met een oude coax kabel (zo'n prutsding dat standaard met bijv. een TV werd meegeleverd). Op 80 cm afgeknipt, buitenmantel en koperen afscherming eraf, en je hebt hetzelfde als wat Ziggo levert. Maar dan wel met een passende connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Hier in Zutphen is het onlangs uitgezet. Ik hoor nu op alle zenders de boodschap dat je moet overstappen.

Ik dacht er zit een kabel in mijn radio die nu als ota antenne kan fungeren, maar dat blijkt niet zo simpel. Eens kijken of die op maat kan knippen zodat ik wel ota fm zenders kan oppikken in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
gfgw schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:42:
[...]

Die meegeleverde antenne zal vast ergens rondslingeren. Voorlopig werkt het met een oude coax kabel (zo'n prutsding dat standaard met bijv. een TV werd meegeleverd). Op 80 cm afgeknipt, buitenmantel en koperen afscherming eraf, en je hebt hetzelfde als wat Ziggo levert. Maar dan wel met een passende connector.
Volgens mij is dat vaak een AM loop antenna die meegeleverd is. Of die ook op FM werkt weet ik niet.

Maar iig dit dus :) Even klussen, tnx.

Deze besteld: https://nl.aliexpress.com/item/4001203706333.html 75 Ohm dipool antenne. Dat is beter en mooier dan ik het zelf kan maken.

Zo'n AM loop antenna had ik ook nog wel liggen, daar kan ik maar 1 zender mee ontvangen, radio 1 bv. vliegt ie zo langs. Die werkt in mijn geval helaas niet goed.

[ Voor 31% gewijzigd door pennywiser op 05-09-2021 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naomiricci
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-10-2021
Je kan toch gewoon radio luisteren via internet tegenwoordig gekoppeld met alle digitale hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

naomiricci schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:41:
Je kan toch gewoon radio luisteren via internet tegenwoordig gekoppeld met alle digitale hardware?
Ja je kan ook in de auto gaan zitten.

Zoals hier meermaals aangegeven zijn hier nogal wat praktische bezwaren mee gemoeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

MikeyMan schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:56:
Zoals hier meermaals aangegeven zijn hier nogal wat praktische bezwaren mee gemoeid.
De meeste bezwaren zijn toch meer in de categorie 'ik wil wat te zeuren hebben, want verandering is eng'.

@naomiricci heeft gelijk. Er zijn zat oplossingen. Ja, je moet daarvoor wat investeren en een apparaat anders bedienen dan je gewend bent. Zo is het leven. Niets is vast. Je kan blijven zeuren, of je kan oplossingsgericht denken.

[ Voor 30% gewijzigd door The Zep Man op 20-10-2021 14:20 ]

Pagina: 1 2 Laatste