zzattack schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:39:
[...]
Blijkbaar heeft Ziggo in diens commerciële wijsheid besloten dat deze FM zenders zodanig in de weg zitten op het spectrum dat er meer dan 200.000 gebruikers (uit zichzelf) liever deze zenders geruimd zien worden om daardoor nóg meer (betaalde) TV-zenders in het aanbod terug te zien, of sneller internet af te kunnen nemen? Of, maar zo wordt het niet uitgelegd: hiermee valt een kostenbesparing te behalen die groter is dan de verwachte geannuleerde abonnementen ten gevolge van het stopzetten van de dienst. Onvrede die niet resulteert in opzeggingen (hoera kabelmonopolie) kost inderdaad niets.
Dit is geen beslissing van Ziggo, maar van de bedenkers van Docsis. Het is de reden dat alle Ziggo-abonnementen een relatief lage uploadsnelheid hebben. Het uploadbereik op de kabel overlapt namelijk met het FM-bereik. Daar kan Ziggo niks aan doen. Maar ondertussen hebben ze wel steeds meer klanten die een hogere uploadsnelheid willen, dus ze zullen inderdaad een afweging maken. En die afweging valt nu nadelig uit voor gebruikers van kabel-FM radio, dat klopt.
Maar ik begrijp het wel van Ziggo. Een groot deel van de klanten wil een hogere uploadsnelheid, een (heel) klein deel van de klanten wil FM-radio behouden. Die mensen hebben meerdere alternatieven: FM via de ether, radio via de TV-decoder, radio via internet en radio via een losse decoder. Voor die laatste twee opties is helaas extra hardware nodig, maar ik vind het eigenlijk niet zo'n gek aanbod, die radio-decoder voor 50 euro.
Ja, er zal een groep zijn die in een ongunstig gebied ligt t.o.v. de FM-zenders, geen digitale TV hebben, geen apparaat dat internet-streams kan afspelen EN geen 50 euro kan of wil betalen voor een decoder. Die mensen hebben inderdaad pech. Maar ik vermoed dat dat echt maar heel weinig zijn.
Overigens krijgen we binnen een paar jaar dezelfde discussie voor de FM-zenders in de ether. Dat gaat niet heel lang meer duren voordat die ook uit de lucht gaan. Tja, we rijden ook niet meer met paard en wagen, we gebruiken geen loodhoudende benzine en we mogen geen slaven meer hebben. Soms verandert de omgeving en dan moet je je aanpassen...