Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Om je foto's gemakkelijk van een camera af te krijgen kan je iets als EOS Utilities gebruiken of de camera zelf laten versturen naar FTP of iets dergelijks. Ik was daar laatst eens mee aan het experimenteren maar vroeg mij af hoe de tool en/of camera weet welke foto's nog gedaan moeten worden.
Hij lijkt het zelf bij te houden en niet te kijken naar de doellocatie. Je kunt daardoor dus ook geen methoden afwisselen zonder dat je dubbelen gaat krijgen. (stel dat je je kaartje niet geleegd hebt)

Het idee lijkt mij op zich wel makkelijk en het er steeds uit vissen van de kaartjes ook wel, maar het is voelt nog niet helemaal 'handig'. Wat je ook merkt met EOS Utility is dat hij gewoon de foto's van de twee kaarten als verschillende foto's ziet, dus dan moet je heel bewust één van de twee kaarten negeren anders heb je alsnog alles dubbel.

Iemand die daar al meer ervaring mee heeft of er van af weet?

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 03-07-2021 10:54 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Gonadan schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:54:
Om je foto's gemakkelijk van een camera af te krijgen kan je iets als EOS Utilities gebruiken of de camera zelf laten versturen naar FTP of iets dergelijks.
Ik kan eigenlijk niks makkelijkers dan zoiets bedenken eerlijk gezegd : pricewatch: Lexar USB Multi Card Reader USB3.0 25 in 1 :?
Ik heb dan de variant die alleen CF + SD doet, maar effe voor het idee...
Ik was daar laatst eens mee aan het experimenteren maar vroeg mij af hoe de tool en/of camera weet welke foto's nog gedaan moeten worden.
Hij lijkt het zelf bij te houden en niet te kijken naar de doellocatie. Je kunt daardoor dus ook geen methoden afwisselen zonder dat je dubbelen gaat krijgen. (stel dat je je kaartje niet geleegd hebt)

Het idee lijkt mij op zich wel makkelijk en het er steeds uit vissen van de kaartjes ook wel, maar het is voelt nog niet helemaal 'handig'. Wat je ook merkt met EOS Utility is dat hij gewoon de foto's van de twee kaarten als verschillende foto's ziet, dus dan moet je heel bewust één van de twee kaarten negeren anders heb je alsnog alles dubbel.

Wil je gewoon foto's overzetten of ben je aan het tetheren of zo :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
nero355 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 19:28:
[...]

Ik kan eigenlijk niks makkelijkers dan zoiets bedenken eerlijk gezegd : pricewatch: Lexar USB Multi Card Reader USB3.0 25 in 1 :?
Ik heb dan de variant die alleen CF + SD doet, maar effe voor het idee...

Wil je gewoon foto's overzetten of ben je aan het tetheren of zo :?
Nee gewoon over zetten, maar dan met zo weinig mogelijk handelingen. De mogelijkheden bestaan niet voor niets, dus wil ik ze proberen en snappen.

Externe kaartlezers heb ik zat. Tot nu heb ik het altijd op die manier gedaan inderdaad. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Om je foto's gemakkelijk van een camera af te krijgen kan je iets als
Tsja, met Lightroom en optie begeer dubbelen en behandel jpg en raw als zelfde foto, is het mij nog niet overkomen dat ik dubbelen heb op de doel locatie.
Maar begrijp niet helemaal of dat nou je doel was.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 03-07-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Get!em schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 21:18:
Tsja, met Lightroom en optie begeer dubbelen en behandel jpg en raw als zelfde foto, is het mij nog niet overkomen dat ik dubbelen heb op de doel locatie.
Maar begrijp niet helemaal of dat nou je doel was.
Klopt, die vist dat er wel uit. Maar ik had het over puur van het kaartje naar de pc. De Canon software zet er dan rustig en tweede naast met aangepaste naam. Let je niet op dan zal Lightroom die wel binnen trekken.
Het lijkt nog het beste te gaan als je de camera laat bepalen welke nieuw zijn. Alleen volgens mij komt video niet mee dan, dus blijft behelpen.
Zal er wel op uit draaien dat ik straks precies weet hoe alles zich gedraagt en dan gewoon weer kaartjes in de lezer prik. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Om je foto's gemakkelijk van een camera af te krijgen kan je iets als EOS Utilities gebruiken of de camera zelf laten versturen naar FTP of iets dergelijks. Ik was daar laatst eens mee aan het experimenteren maar vroeg mij af hoe de tool en/of camera weet welke foto's nog gedaan moeten worden.

EOS utility is dan gewoon dom. Kijk alleen al naar de foto metadata en je kan bepalen of de foto overeenkomt met een foto die je al ergens hebt staan. Je kan ook simpel de checksum (zelfs een simpele crc32 zal voldoen) vergelijken.

Genoeg programma's die het wel doen.

Vraag me nou af wat je wil weten?

Hoe dan ook, gewoon PhotoMechanic gebruiken en gaan fotograferen :+ Doe je het kopieren met het handje, pak dan iets van Teracopy.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Ventieldopje schreef op zondag 4 juli 2021 @ 00:12:
EOS utility is dan gewoon dom. Kijk alleen al naar de foto metadata en je kan bepalen of de foto overeenkomt met een foto die je al ergens hebt staan. Je kan ook simpel de checksum (zelfs een simpele crc32 zal voldoen) vergelijken.
Lightroom is net zo dom, die kijkt echt puur naar de bestandsnaam.
Genoeg programma's die het wel doen.

Vraag me nou af wat je wil weten?

Hoe dan ook, gewoon PhotoMechanic gebruiken en gaan fotograferen :+ Doe je het kopieren met het handje, pak dan iets van Teracopy.
Wat ik wil weten is hoe die tools precies werken. Ik kan meteen naar de alternatieven grijpen, maar daar leer ik niets van.
Ik ga er zonder meer van uit dat de vaak gebruikte methoden en tools makkelijker zijn (gebruik ik vaak zelf ook) maar die basistools kunnen best hun nut hebben in bepaalde scenario's. Blijkbaar zijn er weinigen die daadwerkelijk ervaring met die spulletjes hebben dus dan is het alleen maar mooi als ik dat wel op doe. Hebben we tenminste nog iemand die vragen zou kunnen beantwoorden. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
@Gonadan, hebben de bestanden op de 2 kaarten dezelfde naam? Anders zou je wellicht een scriptje kunnen maken die importeert voor je.

Ik ben absoluut geen script-maker. Maar deze logica lijkt me niet lastig om te maken:

Kopieer bestanden van 1 SD kaart en sla dezelfde bestandsnamen over. Als bronmap laat je 'm dan maar 1 SD kaart mappen.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gonadan schreef op zondag 4 juli 2021 @ 11:33:
[...]

Lightroom is net zo dom, die kijkt echt puur naar de bestandsnaam.

[...]

Wat ik wil weten is hoe die tools precies werken. Ik kan meteen naar de alternatieven grijpen, maar daar leer ik niets van.
Ik ga er zonder meer van uit dat de vaak gebruikte methoden en tools makkelijker zijn (gebruik ik vaak zelf ook) maar die basistools kunnen best hun nut hebben in bepaalde scenario's. Blijkbaar zijn er weinigen die daadwerkelijk ervaring met die spulletjes hebben dus dan is het alleen maar mooi als ik dat wel op doe. Hebben we tenminste nog iemand die vragen zou kunnen beantwoorden. ;)
Er zijn er weinig die er ervaring mee hebben volgens jou maar dat doet mij er aan denken dat iedereen verstandig is en gewoon de gebruikelijke tools gebruikt die wel werken.

Anders dan voor tethering heb ik nog nooit dingen als EOS utility er bij moeten pakken. Tethering gaat prima of zelfs beter met C1 of LR dus ook daar is het eigenlijk niet nodig.

Wat zijn dan de scenario's waar de tools die niet werken nuttig zijn?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Hoe weet je of tools niet werken als je nog nooit geprobeerd hebt? Als mij inhoudelijk niet verder kunt helpen, laat me dan gewoon lekker prutsen. ;)

Zo heb ik een tijdje terug ook DPP zitten proberen. Uiteraard heeft Lightroom dan mijn voorkeur als primaire workflow maar voor op m'n surface op vakantie is het een handige toevoeging. Ik heb namelijk geen LR CC dus mag hem alleen thuis gebruiken. :)

@FeareX scripten zou ik wel kunnen maar dat schiet z'n doel wat voorbij. Bestandsnamen kan je wat configureren maar die zijn inderdaad voor beide kaartjes gelijk in mijn geval.
Ondertussen heb ik vanochtend wat zitten experimenteren en ben er wel een beetje achter.

EOS utility op je pc is niet bijster intelligent, de meeste opties werken net niet zoals je zou willen en dan trekt hij gewoon blind je hele camera leeg en zet foto's dus dubbel neer. Misschien zijn er mensen die daarop zitten te wachten, maar ik niet.

Laat je de camera het bepalen dan gaat het een stuk beter. Dan snapt hij dat er naar twee kaarten geschreven wordt en focust zich met name op je primaire. Als je dan pusht naar EOS utility (direct transfer) gaat het prima en krijg je geen dubbele. Beetje jammer dat het niet gewoon samen werkt, hij kan/wil dus geen informatie uit de camera halen op dat vlak als je via je pc bedient.

Pushen naar FTP gaat eigenlijk net zo prima, ware het niet dat het gewoon erg lang duurt. Dat is echt een optie die je alleen gaat gebruiken als fysiek contact met je pc niet mogelijk is en je wel snel je foto's ergens wilt veilig stellen of inleveren bij een redactie of zo. Of wellicht als je gewoon thuis komt, dat aan zet en hem de halve avond laat pruttelen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ventieldopje schreef op zondag 4 juli 2021 @ 00:12:
Hoe dan ook, gewoon PhotoMechanic gebruiken en gaan fotograferen :+
En zelfs daar zijn ze fan van de Lexar cardreader die ik dus ook heb : https://home.camerabits.c...loads/2020/10/kayla-2.jpg :+

Verstandige meid die Kayla d:)b

Maar effe serieus : Het is mij eigenlijk nog steeds niet duidelijk wat @Gonadan nou precies wil bereiken :?

Als je onder Windows werkt en gewoon een fatsoenlijke File Manager wil hebben dan is Total Commander naar mijn mening simpelweg de beste optie : https://www.ghisler.com
Kan je bijvoorbeeld vooraf aanvinken dat die bestanden overslaat of juist overschrijft onder andere :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:14

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Interessante discussie maar hij vertroebelde het algemene Canon topic. Daarom even zijn eigen plekje

Lightroom is inderdaad vrij dom. Kijkt alleen naar bestandsnamen. En als je netjes je collectie opruimt en niet goed oplet, importeert hij vrolijk dezelfde foto's nog een keer. Zou slimmer moeten kunnen inderdaad.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

sys64738 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:10:
[mbr]Interessante discussie maar hij vertroebelde het algemene Canon topic. Daarom even zijn eigen plekje[/]

Lightroom is inderdaad vrij dom. Kijkt alleen naar bestandsnamen. En als je netjes je collectie opruimt en niet goed oplet, importeert hij vrolijk dezelfde foto's nog een keer. Zou slimmer moeten kunnen inderdaad.
Hij kijkt inderdaad naar aanwezige foto's. Opgeruimde foto's die al eerder zijn geimporteerd gaat hij domweg nog een keer importeren.

Mijn ervaring is dat hij echter niet alleen bestandsnaam (zoals hij origineel op de fotokaart staat) gebruikt, maar ook de shooting-date en bestandsgrootte. Van wat ik heb gelezen, maakt het aanpassen van de bestandsnaam op de computer niks uit, als de originele bestandsnaam op de kaart niet is aangepast, importeert lightroom hem niet (bij do not import duplicate)

Ik weet dat er ergens ook nog een plugin is mocht je achteraf alles willen analyseren: http://www.lightroom-plugins.com/DupesIndex.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Prima als hij gesplitst wordt, al wordt hij door anderen off-topic getrokken. Maar de titel dekt alles behalve de lading, dat is juist wat anderen er steeds van maken.

Ik wilde simpelweg weten hoe de tools van Canon zelf werken i.c.m. de mogelijkheden van de camera. Heeft weinig te maken met workflow-optimalisatie, het gaat puur over de spullen van Canon. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1