24+8 mini-ITX moederbord in een Shuttle barebone met 20+4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pharmacist
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-08 20:51
Hallo,

Ik ben van plan mijn wat verouderde Shuttle SH97R6 barebone, waar nu een Core i7-4790K te upgraden naar een Ryzen 5750G (die ergens in augustus te koop zou moeten zijn) systeem. Echter de meeste mini-ITX moederborden zijn 24+8, terwijl mijn Shuttle voeding een 20+4 aansluiting is. Uiteraard is het niet mogelijk om de miniatuurvoeding te vervangen (proprietary). Zou dit werken zonder problemen. Ik ga geen externe grafische kaart gebruiken, dus stroomverbruik zou minimaal moeten zijn met de ingebakken Vega 8 graphics die voor mij meer dan snel genoeg gaat zijn. In het verleden had ik zonder problemen een 20+4 voeding aangesloten op een 24+4 moederbord, maar nu is het 20+4 op een 24+8 moederbord, dus ik weet niet of dit problemen gaat geven, qua voldoende power en stroomsterkte richting het moederbord en processor.

Alle reacties

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-11 22:25
de 20+4 ATX power connector is gewoon compatible met de 24-pins (female) ATX-connector op je moederbord.

Die 8-pins 12v connector moet in principe wel aangesloten zijn. Kan zijn dat je moederbord ook werkt zonder, maar garantie tot de stoeprand laat maar zeggen. De kans bestaat dat je teveel vermogen door bepaalde delen van de printplaat trekt als alles door de ATX-connector geleverd moet worden.

Waarschijnlijk kun je overigens wel een (of twee) molex of sata stekkers met een verloopstekkertje op de 8-pins connector aansluiten.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:25
Dat is grappig, als je zoekt op google kom je exact zo'n topic tegen: Shuttle SH97R6 upgrade naar Ryzen mini-iTX: aansluiting PSU

Weet je trouwens zeker dat er Mini-ITX in past? Dacht dat het moederbord formaat van Shuttle ook vaak proprietary was.

• pharmacist
Ja dat kan perfect. Bij de nieuwere modellen kan je er gewoon een mini-ITX erin steken. Ik was al vergeten dat ik de vraag reeds gesteld had. Blijkbaar moet het geen probleem zijn dan met mijn 20+4 atx voeding. De processor heeft een TDP van 65 Watt, mijn huidige i7-4790K is al 95 Watt.

[ Voor 53% gewijzigd door pharmacist op 06-07-2021 09:57 ]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:18
wat ik even snel bij elkaar google, de 20 pin kan je gewoon in de 24 pin aansluiting van je moederbord stoppen. De extra vier pins zijn voor extra vermogen, maar van dezelfde rail. Aangezien je geen energievreter van een moederbord gebruikt, moet dat geen probleem zijn. Er zijn adapters van 20 naar 24, maar dat is dus niet persé nodig.

Je huidige moederbord heeft een 4 pin EPS. Dat is een andere plug dan de +4 bij een 20+4 ATX connector.

Voor de 8 pin EPS weet ik niet zeker of dit wel kan, ik dacht 't wel, maar ook daar zijn 4pin naar 8pin adapters.
Of molex naar EPS(8pin) adapters. Welke je moet gebruiken is afhankelijk van hoe de vermogensverdeling van je voeding is. Maar met 300Watt is de kans groot dat alles op één rail zit en dat 't lood om oud ijzer is.

qua formaat had je 't zelf al uitgevonden. Het ziet er uit als ITX met ruimte voor een dual slot GPU.
Maar dat was je toch niet van plan want integrated graphics.

Tot slot, er is een sterkere voeding te krijgen de 500Watt pc63j. Deze heeft volgens de handleiding ook de 4+4 stekker. en wederom, zolang je geen zware videokaart er in wil stoppen lijkt mij de 500Watt wat overkill.

[ Voor 12% gewijzigd door PROnline op 06-07-2021 11:46 ]

• pharmacist
Ik heb ondertussen meerdere mini-ITX bordjes gezien met 24+4, dus ik vermoed dat het geen probleem zou moeten zijn.....nu nog wachten op de 5750G. Ik zit te denken om een SZ270R8 barebone te kopen dat slechts 70 euro meer kost dan deze 500 Watt voeding. Die is zo goedkoop vermoedelijk dat je niet hoger dan de i7-7700K erin kan doen. Ik heb dan een backupmoederbord voor mijn SH170R6 barebone voor een prikje.

[ Voor 47% gewijzigd door pharmacist op 06-07-2021 16:30 ]

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik zou persoonlijk overwegen om gewoon een andere itx behuizing te kopen. Shuttle lijkt al een tijd niet meer aan updates te doen (wat jammer is, want ik herinner mij nog een 440tx mobo van shuttle dat toen al de moeite was). Je zou via een adapter kunnen werken van 20 > 24 pin, maar dan zit je met een maximaal bronze voeding, volgens een ouder protocol - in welke mate dat de vereisten van hedendaagse videokaarten nog aankan betwijfel ik. Om nog maar te zwijgen over front usb C en dergelijke.

• pharmacist
Ik ga geen extra videokaart gebruiken, dus dat probleem stelt zich niet.

• pharmacist
Ik denk dat ik een oplossing gevonden heb voor de beroemde ICE cooling systeem van de Shuttle barebone, waarbij door heatpipes de hitte van de CPU afgevoerd wordt naar een heatsink, dat strak tegen de achterkant van de kast via een enkele 92 mm fan wordt gekoeld. Efficiënt en koel. Echter bij installatie van een mini-ITX moederbord kan deze uiteraard niet gebruikt worden. Echter er is blijkbaar een 92 mm AIO watercooler die voor mij ideaal zou zijn......echter hij is niet koop in Nederland.

pricewatch: Asetek 645LT AIO

Ik heb de gaten opgemeten van de ICE cooling van mijn Shuttle XPC en deze is bedoeld voor een 92 mm fan (82,5 mm afstand tussen 2 schroefgaten).

Ik zou dolgraag hebben dat Shuttle net als meer dan 12 jaar geleden een XPC voor AMD. Mijn laatste AMD Shuttle was eentje met een Phenom II X4 965 en toen werd het stil bij Shuttle en enkel nog Intel. Onlangs heeft Shuttle een AM4 barebone in een mini desktopversie uitgebracht echter niet geschikt snellere CPU's en geen mogelijkheid om een dubbelslot PCI-E videokaart erin te steken zoals dat wel mogelijk is met de Shuttle XPC. Het probleem met de 20+4 ATX naar 24+8 EPS heb ik kunnen oplossen met een 20+8 configuratie m.b.v. een 4 pin ATX + molex naar 8 pin EPS CPU connector, waardoor ik nu een 20+8 pin configuratie heb. Een Ryzen 5600x/5750g heeft een TDP van 65 watt, mijn huidige Core i7-4790K 95 Watt, dus die 300 watt voeding moet meer dan genoeg zijn.

• pharmacist
Zo ik heb de gok gewaagd met een gloednieuwe Shuttle SZ270R8 XPC, waarbij ik het moederbord eruit heb gehaald, want slechts geschikt voor een Sky Lake of Kaby Lake processor. De Ryzen 5750G is helaas nog niet te krijgen, maar als die beschikbaar is, verhuist de 3700X naar een andere Shuttle XPC, samen met een nieuwe mini-ITX moederbord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJUQcE8usButIaW91i7zBdV0cLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3V5FtJG2UFX6K5QEu9RKmnlZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYc2OkRJO5PwBvumzjbGwzWXn6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7mO4YS7I8OHFhkPPve0oF2m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5mBkBZN1V8V2W4TF9SH_zvCuzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7XqOHVn8nI9LLx2tsCv7HaT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLW5Ve0uvzdoerT3zOsK4ubbuh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6LjFsB0y3xR5VX2gkWUmdiW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f52sQ6EjE_z2qtuPVRI1YTqE8rM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8TVDWbPcH99gTnTAf1h1BRG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swVLws0VSx1wkffEelvSM1m3PKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCmGtzHkIMzLs5XIftXyzcAd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eIghst7_rwfyT1o6PwhoFzEXF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNoStp9i2IGcouE4TNjgV5Wg.jpg?f=fotoalbum_large

Alles werkt: front USB, aan/uit knop.....echter de meegeleverde Wraith Prism cooler is veel te groot. Ik had gedacht dat bij deze 65W TDP processor een compactere Spire werd geleverd. Toevallig had ik nog een heel oude Phenom II-X4 koeler van een paar generaties geleden, die ik nog overhad van een build van een AMD AM3 Shuttle (toen ze die nog maakten), maar nooit is gebruikt. Er zat nog oude koelpasta op, netjes in een vierkant, maar die heb ik voor de zekerheid eraf gehaald, want het voelde aan als droge klei ondertussen na meer dan 12 jaar, maar die paste wonderbaarlijk op mijn mijn mini-ITX build.

Hoera Hoera: de Shuttle voeding heeft blijkbaar voor de 4-pin CPU connector nog een extra dubbel, die op het standaard moederbord er gewoon er vrij los in hing. Ik moest gewoon die twee tegen elkaar klikken om een 8-pin CPU header te maken. De hoofdaansluiting is weliswaar enkel 20-pin, maar dat is geen probleem voor mijn systeem: 4-pinnen zijn gewoon niet aangesloten. De 3700X is namelijk zuiniger dan de Sky Lake en Kaby Lake processors, waarvoor deze Shuttle is voor ontworpen.

Zoals je kunt zien past de oude heat pipe cooler er niet meer op. Het Aorus B450 wifi moederbord heeft helaas maar 2 fan-connectors en de voorste is al gebruikt door de front fan en de andere is voor de CPU fan.

Helaas is het geluidsniveau van de ventilator niet geweldig en zelfs met een custom fan profile maakt hij behoorlijk lawaai. Ik moet een betere oplossing hebben. Wie kan me een goede, compacte en vooral stille en effectieve koeler adviseren in mijn mini-build ?
Pagina: 1