Zonnepanelen aansluiten - kan dit en is het verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADJ89
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-06 10:53
De afgelopen maanden ben ik bezig geweest met het laten plaatsen van nieuwe zonnepanelen (zie: ADJ89 in "Zonnepanelen - graag jullie mening/advies"). Deze installatie is nu afgerond en werkt tot nu toe naar volle tevredenheid.

De oude installatie welke op mijn dak aanwezig was heb ik nu over, deze bestaat uit de volgende componenten:

- 1x Growatt 1000-S omvormer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5thj1vxkQmavxaDh5AQ_ucNmVgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANGRrSuX02QSi3Lri6PRHiN5.jpg?f=fotoalbum_large

- 4x S-Energy SN255P-10 255Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXFo5Up4HevnItimvSsC-SSDafA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wrBgH39KLOmcXroUDNOGNoq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een aantal opties om hier wat mee te doen:

1. Verkopen

Ik heb geprobeerd om de spullen in de buren app te slijten, geen reactie :). Ik heb op marktplaats gekeken maar daar staan al zoveel spullen op en dat brengt nou ook niet de wereld op.

2. Naar de stort

Dat vindt ik toch wel erg zonde.

3. Hergebruiken op een andere locatie

Nu heb ik nog wat ruimte op mijn schuurdak, daar passen 3 panelen op. Helaas heb ik geen aparte stroomvoorziening lopen naar mijn schuur. Kan ik wel regelen, ik heb bij het verbouwen van de achtertuin een lege buis neergelegd alleen kost grondkabel nogal wat aardig. Ik wil graag de kosten drukken (max 100 euro investeren) dus ik wil graag gebruik maken van de bestaande stroomvoorziening.

Nu heb ik het volgende in gedachten:

- Je mag op een bestaande groep (schuur zit aangesloten op de woonkamergroep in de meterkast en hierop wil ik de Growatt omvormer aansluiten) terug leveren, dit mag wel max 2,25A/517 Watt zijn wat ik lees op het internet.
- De Growatt omvormer kan max 1000 Watt AC leveren. Als ik twee panelen van 255 Wp DC erop aansluit moet hij max maar 510 Watt aan het net terug gaan leveren.
- Ik wil de twee panelen op betonvoeten plaatsen, gericht op het westen (deze: https://www.sun-solar.nl/...ngshoek-dual-betonvoeten/) volgens mij heb ik geen vereffeningsaarde nodig? Aangezien de voeten van beton zijn.
- Verder wil ik de Growatt omvormer in mijn schuurplaatsen op hout, met een werkschakelaar (https://www.elektramat.nl...od-met-wartels-en-moeren/) zo dicht mogelijk bij de bestaande las doos (zie foto). Ik heb hiervoor nog 3 meter YMVK kabel 3 aderig liggen, de las klemmen moet ik kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCOi_ELe7zvj4sOuZC4YBuwwtm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zUiVXZcaeHyHjaiBpbXuynB.jpg?f=fotoalbum_large

- Verder heb ik nog 2x solar kabel voor de + en de - nodig om de zonnepanelen aan te sluiten op de omvormer. Deze wil ik kant en klaar kopen zodat de connectors goed zitten. (https://www.elektramat.nl...eter-met-mc4-connectoren/).

Ik wil graag dat het veilig is en het voldoet aan de huidige NEN1010 normen. Klopt mijn gedachten/idee of zie ik iets compleet over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-07 07:34
Je hebt minstens 3 panelen in 1 string nodig, anders gaat de omvormer niet eens aan.
Past er met proppen, oversteken of 2X2 landschap niet 4 op je schuurtje?
Qua nen1010 mag het sowieso niet, maar een growatt kan Max 4,5 ampère op het net drukken dus maak je niet dik en pruts er gewoon een stekker aan, gaat gewoon prima.

Je kunt ook de panelen plaatsen zoals je z verzonnen had en de betonvoeten omdraaien zodat de oriëntatie bijna gelijk is en er zo 1 string van maken. Alles wat je uit krijgt is winst tenslotte

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
Het hele nee je mag geen 1000W via een stekker invoeren is om overbelasting van bekabeling te voorkomen... Zonder uit te leggen dat dat het doel is.

https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/
Als je 2.5mm² naar je schuur heb liggen... zet die Growatt er gewoon op met de 4 panelen en je blijft keurig onder 23A.

Ben je heel zenuwachtig, en heb je aan 2300W in je schuur genoeg? Zet een 10A automaat in je meterkast.

Doe je het heel netjes dan gebruik je het concept PV verdeler... 16A automaat aan beide zijden van de kabel naar je schuur (1 zit al in je meterkast) en sluit je de Growatt tussen de automaten aan... Niets gaat dan (lang) over de 16A heen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 22:29
Lardman schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:32:
Je hebt minstens 3 panelen in 1 string nodig, anders gaat de omvormer niet eens aan.
Qua nen1010 mag het sowieso niet, maar een growatt kan Max 4,5 ampère op het net drukken dus maak je niet dik en pruts er gewoon een stekker aan, gaat gewoon prima.

Je kunt ook de panelen plaatsen zoals je z verzonnen had en de betonvoeten omdraaien zodat de oriëntatie bijna gelijk is en er zo 1 string van maken. Alles wat je uit krijgt is winst tenslotte
Tot je brand krijgt. Of iemand elektrocuteert.
Die normen zijn er niet voor niets.
En je verzekering geeft ook niet thuis als er iets gebeurt.

Gewoon een kabel door die lege buis trekken (3x2,5mm2 Ymvk). Een groep erbij in je meterkast. En meer is het niet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Makkelijke en correcte manier is natuurlijk om een PV verdeler te gebruiken. Want nee, het mag gewoon niet.

Maar die moet dan wel voor alle gebruikers zitten, dat is waarschijnlijk wel iets lastiger als je doorlust uit je woonkamer. Andere kant, goed moment voor een losse kabel naar je schuur, deze voeden uit je woonkamer en dus de aardlek delen is voor buitengroepen toch altijd een extra risico ivm vocht.

MAAR, als je nog meer PV gaat invoeren maak ik mij persoonlijk meer zorgen om je meterkast. Kan deze dat extra vermogen überhaupt aan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Aanvullend aan hierboven: ik neem aan dat je een 3x25A aansluiting hebt, je grote installatie levert al 16A terug. De groepenkast moet dus 41A op 1 fase kunnen verwerken. Een 'standaard' aardlekschakelaar kan 40A schakelen, 41A valt dan in de afronding maar 46A wordt teveel.
Zorg dus dat je uitbreiding op een andere fase zit.

En als je geen 3x25A maar 1x40A hebt, moet je sowieso 63A materiaal hebben (of voorbeveiliging).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Volgens andere topic heeft hij 3 fase en zit de SMA op fase 2 , dus de schuur een aparte groep geven op fase 1 of 3 met eigen beveiliging.
Wat zit er allemaal in en op de schuur kabel? Als het alleen een lampje is van de schuur zou ik hem als pv groep maken, zijn er nog grote andere verbruikers of een diepvries dan niet.

Dat ene lampje is eventueel nog wel voor te beveiligen mocht je daar echt problemen mee hebben.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADJ89
Lardman schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:32:

Had ik inderdaad nog helemaal niet naar gekeken naar het start voltage van de omvormer. Maar inderdaad 3 panelen minimaal, dit is ook het max wat erop de schuur kan. Het is zo'n standaard nieuwbouw schuurtje. :+
Ronald schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:40:
Het hele nee je mag geen 1000W via een stekker invoeren is om overbelasting van bekabeling te voorkomen... Zonder uit te leggen dat dat het doel is.

https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/
Als je 2.5mm² naar je schuur heb liggen... zet die Growatt er gewoon op met de 4 panelen en je blijft keurig onder 23A.

Ben je heel zenuwachtig, en heb je aan 2300W in je schuur genoeg? Zet een 10A automaat in je meterkast.

Doe je het heel netjes dan gebruik je het concept PV verdeler... 16A automaat aan beide zijden van de kabel naar je schuur (1 zit al in je meterkast) en sluit je de Growatt tussen de automaten aan... Niets gaat dan (lang) over de 16A heen.
Het is idd 2,5 mm2 naar de schuur, maar aangesloten op de automaat/zekering van de woonkamer. In de schuur hangen 2x LED TL lampen en soms hangt er een frituurpan aan :9 en soms boor/zaag en een 50W trafo voor tuinverlichting. Kan max maar 3 panelen kwijt op de schuur helaas.
RocketKoen schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:48:
[...]

Tot je brand krijgt. Of iemand elektrocuteert.
Die normen zijn er niet voor niets.
En je verzekering geeft ook niet thuis als er iets gebeurt.

Gewoon een kabel door die lege buis trekken (3x2,5mm2 Ymvk). Een groep erbij in je meterkast. En meer is het niet.
Dat is het laatste wat ik wil, het moet inderdaad veilig. Maar de kosten moet wel opwegen tegen de baten :) en dat wordt wel lastig op die manier.
Septillion schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:40:
Makkelijke en correcte manier is natuurlijk om een PV verdeler te gebruiken. Want nee, het mag gewoon niet.

Maar die moet dan wel voor alle gebruikers zitten, dat is waarschijnlijk wel iets lastiger als je doorlust uit je woonkamer. Andere kant, goed moment voor een losse kabel naar je schuur, deze voeden uit je woonkamer en dus de aardlek delen is voor buitengroepen toch altijd een extra risico ivm vocht.

MAAR, als je nog meer PV gaat invoeren maak ik mij persoonlijk meer zorgen om je meterkast. Kan deze dat extra vermogen überhaupt aan?
Ik zit alleen niet zo op de kosten van nieuwe bekabeling en een alamat te wachten, is toch al gauw 150 euro in totaal. Mijn meterkast is 3-fase 25A en de huidige SMA 3.6 zit op fase 2. De Growatt wilde ik op fase 1 aansluiten.
Proton_ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:39:
Aanvullend aan hierboven: ik neem aan dat je een 3x25A aansluiting hebt, je grote installatie levert al 16A terug. De groepenkast moet dus 41A op 1 fase kunnen verwerken. Een 'standaard' aardlekschakelaar kan 40A schakelen, 41A valt dan in de afronding maar 46A wordt teveel.
Zorg dus dat je uitbreiding op een andere fase zit.

En als je geen 3x25A maar 1x40A hebt, moet je sowieso 63A materiaal hebben (of voorbeveiliging).
Laatste keer hebben we al beveiliging aangebracht om niet in de situatie van 41A (16A terug leveren en 25A gebruiken, je weet maar nooit) te komen zodat alles eruit klapt (better safe then sorry) liever 3 tientjes automaat kosten dan een vloer die volledig blank staat door een vriezer die ontdooid is of vragen van mijn vrouw waarom ze geen internet heeft omdat het modem geen stroom heeft :+ .
Rol-Co schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:21:
Volgens andere topic heeft hij 3 fase en zit de SMA op fase 2 , dus de schuur een aparte groep geven op fase 1 of 3 met eigen beveiliging.
Wat zit er allemaal in en op de schuur kabel? Als het alleen een lampje is van de schuur zou ik hem als pv groep maken, zijn er nog grote andere verbruikers of een diepvries dan niet.

Dat ene lampje is eventueel nog wel voor te beveiligen mocht je daar echt problemen mee hebben.
In de schuur doe ik niks bijzonders dan 2x LED TL laten branden, wat LED tuinverlichting met een trafo van 50W, de frituurpan warm maken en soms natuurlijk wat klus apparatuur aansluiten als er wat gezaagd moet worden.

Vandaar dat ik ook dacht aangezien de 2,5 mm2 weinig tot niet wordt gebruikt en prima wat over terug te kunnen gaan leveren. De schuur zit alleen niet op een eigen groep, maar op die van de woonkamer.

Maar zoals ik alle reacties een beetje lees is het dus eigenlijk een must have om het veilig te hebben om alles apart te doen. Kabel trekken, alamat hangen en klaar. De kosten gaan dan alleen naar de +/- 250 euro. Met 4 panelen leverde het setje +/- 600 kWh x 0,11 (aangezien ik meer terug ga leveren dan ik gebruik krijg ik bij Greenchoice 0,11 per kWh) levert dat +/- 66 euro per jaar op. Daarvoor moet ik wel 250 euro investeren om apparatuur te kunnen aansluiten wat al 5 jaar oud is en het zal minder gaan opleveren omdat er een paneel minder op komt.

Ik ben bang dat het toch gewoon marktplaats wordt voor de hoogste bieder.

Bedankt voor de antwoorden iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kun je op de plek waar je kabel van de schuur binnenkomt ook makkelijk met een andere kabel komen? Bijvoorbeeld via een loze leiding of door de kruipruimte? Dan kun je natuurlijk prima alleen het schuurtje op een aparte groep zetten en een verdeler in de schuur ophangen.

10 meter kabel en 3 automaten + een kastje, da's geen 250 euro...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-07 07:34
Mijn mening weet je al, maar met 3 panelen op de growatt gaat het nog prima hoor. Er zal hoogstens 3 ampère gaan lopen en daar kun je een stekkerverbinding echt niet onveilig mee maken. Zeggen de normen dat het mag? Nee.
Kan er brand van ontstaan in je garage? De kans is niet 0 maar deze is miniem.
Kan je huis er van in de fik vliegen? Antwoord: Neen.
De norm is gemaakt omdat mensen zeer creatief gingen doen:
Steek voor de grap eens 9 soladin 600 omvormers in 1 stekkerblok bijvoorbeeld. Dat geeft een onveilige situatie en bij de eerste echt zonnige dag fikt je stekkerblok door.
Een 2,5 kwadraat kabel kan prima enige uren per dag 19 ampère aan, daar wordt ie warm van, maar bedenk, tijdens normaal bedrijf loopt er nooit 19 ampère, aangezien je meestal de groep lager dan 13 ampère belast en dan gelden gewoon de wetten van Kirchhoff.

Mijn advies zou dus zijn, maak van een degelijke kabel een stekkerverbinding en sluit de growatt aan op een vrij stopcontact in je garage en laat de electra verder voor wat het is. Levert je toch weer zo'n 500 kWh per jaar op. Met een stekker heb je de installatie vrij snel spanningsloos mocht er wat zijn en als je de panelen niet om de haverklap likt hoef je 3 panelen ook niet te aarden dus hoef je de aardlek niet aan te passen.
Is je installatie dan volgens de regels? Eigenlijk niet. Is het gevaarlijk? Neen.

Disclaimer: Het negeren van regels kan een weloverwogen keuze zijn, maar dat wil niet zeggen dat volledige nen1010 een en al lariekoek is, dat is het namelijk volstrekt niet. Daar waar je een grotere zonnepaneel installatie van 1000 watt of meer legt neemt het risico rap toe en dien je gewoon alle regels te volgen, die zijn er niet voor niets tenslotte.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ADJ89
Aiolos schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:33:
Kun je op de plek waar je kabel van de schuur binnenkomt ook makkelijk met een andere kabel komen? Bijvoorbeeld via een loze leiding of door de kruipruimte? Dan kun je natuurlijk prima alleen het schuurtje op een aparte groep zetten en een verdeler in de schuur ophangen.

10 meter kabel en 3 automaten + een kastje, da's geen 250 euro...
Heb ik naar gekeken bij het verbouwen van de tuin. Maar de kabel gaat zo hop rechtstreeks de buitenmuur in en is verder niet te zien in de kruipruimte. Ik schat dus dat hij ergens in de spouw ligt. Helaas ook niet terug te vinden in de meterkast, zal dus wel ergens op het laatste stopcontact zitten in mijn woonkamer. Dus om het mooi en netjes te houden betekent het dus een nieuwe kabel trekken door de mantelbuis die ik heb neergelegd.

Maar dan zijn de 250 euro zo op hoor ;). 30 meter kabel (tuin 10 meter, huis 10 meter en lengte voor kabelgeul en afwerken in meterkast en schuur) en alamat zijn al 120 Euro (a-merken), 2x betonvoet set voor panelen zijn ook nog eens 120 Euro. Heb ik nog 10 euro over voor werkschakelaar, DC kabel, klein materiaal maar dat komt natuurlijk niet uit. Het zal wel onder de 300 euro blijven om het te regelen, maar vindt het nogal een investering voor "oud" spul en met een terug verdien tijd van +/- 5 jaar.
Lardman schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:04:
Mijn mening weet je al, maar met 3 panelen op de growatt gaat het nog prima hoor. Er zal hoogstens 3 ampère gaan lopen en daar kun je een stekkerverbinding echt niet onveilig mee maken. Zeggen de normen dat het mag? Nee.
Kan er brand van ontstaan in je garage? De kans is niet 0 maar deze is miniem.
Kan je huis er van in de fik vliegen? Antwoord: Neen.
De norm is gemaakt omdat mensen zeer creatief gingen doen:
Steek voor de grap eens 9 soladin 600 omvormers in 1 stekkerblok bijvoorbeeld. Dat geeft een onveilige situatie en bij de eerste echt zonnige dag fikt je stekkerblok door.
Een 2,5 kwadraat kabel kan prima enige uren per dag 19 ampère aan, daar wordt ie warm van, maar bedenk, tijdens normaal bedrijf loopt er nooit 19 ampère, aangezien je meestal de groep lager dan 13 ampère belast en dan gelden gewoon de wetten van Kirchhoff.

Mijn advies zou dus zijn, maak van een degelijke kabel een stekkerverbinding en sluit de growatt aan op een vrij stopcontact in je garage en laat de electra verder voor wat het is. Levert je toch weer zo'n 500 kWh per jaar op. Met een stekker heb je de installatie vrij snel spanningsloos mocht er wat zijn en als je de panelen niet om de haverklap likt hoef je 3 panelen ook niet te aarden dus hoef je de aardlek niet aan te passen.
Is je installatie dan volgens de regels? Eigenlijk niet. Is het gevaarlijk? Neen.

Disclaimer: Het negeren van regels kan een weloverwogen keuze zijn, maar dat wil niet zeggen dat volledige nen1010 een en al lariekoek is, dat is het namelijk volstrekt niet. Daar waar je een grotere zonnepaneel installatie van 1000 watt of meer legt neemt het risico rap toe en dien je gewoon alle regels te volgen, die zijn er niet voor niets tenslotte.
Ben het helemaal met je eens dat het gewoon zal werken en dat er in de normen een marge zit, maar het is er niets voor niks :). Ik vindt het risico (misschien wel 0, maar niemand weet dat precies) en nadelen te groot tegenover wat het mij dan oplevert. Ook heb ik hier een gezin rondlopen met kleine kinderen, stekkers en zo is dan niet echt een heel goed idee. Ik weet dat er dan een stemmetje in mijn hoofd aan de slag gaat en daar slaap ik niet zo lekker van :+. Als ik het doe, dan wil ik het graag goed doen.

In ieder geval dank voor jullie antwoorden en ideeën.

PS: iemand die 4 zonnepanelen en Growatt omvormer voor een zacht prijsje wil kopen :+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ADJ89 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:57:
[...]

Heb ik naar gekeken bij het verbouwen van de tuin. Maar de kabel gaat zo hop rechtstreeks de buitenmuur in en is verder niet te zien in de kruipruimte. Ik schat dus dat hij ergens in de spouw ligt. Helaas ook niet terug te vinden in de meterkast, zal dus wel ergens op het laatste stopcontact zitten in mijn woonkamer. Dus om het mooi en netjes te houden betekent het dus een nieuwe kabel trekken door de mantelbuis die ik heb neergelegd.

Maar dan zijn de 250 euro zo op hoor ;). 30 meter kabel (tuin 10 meter, huis 10 meter en lengte voor kabelgeul en afwerken in meterkast en schuur) en alamat zijn al 120 Euro (a-merken), 2x betonvoet set voor panelen zijn ook nog eens 120 Euro. Heb ik nog 10 euro over voor werkschakelaar, DC kabel, klein materiaal maar dat komt natuurlijk niet uit. Het zal wel onder de 300 euro blijven om het te regelen, maar vindt het nogal een investering voor "oud" spul en met een terug verdien tijd van +/- 5 jaar.
Mja, okee, ik dacht dat het alleen om het gedeelte aansluiten op de meterkast ging.

Op een paar betonbandjes vlak op het dak is ook een optie, zo liggen ze hier ook. Opbrengst is nog meer dan voldoende.
[...]

Ben het helemaal met je eens dat het gewoon zal werken en dat er in de normen een marge zit, maar het is er niets voor niks :). Ik vindt het risico (misschien wel 0, maar niemand weet dat precies) en nadelen te groot tegenover wat het mij dan oplevert. Ook heb ik hier een gezin rondlopen met kleine kinderen, stekkers en zo is dan niet echt een heel goed idee. Ik weet dat er dan een stemmetje in mijn hoofd aan de slag gaat en daar slaap ik niet zo lekker van :+. Als ik het doe, dan wil ik het graag goed doen.

In ieder geval dank voor jullie antwoorden en ideeën.

PS: iemand die 4 zonnepanelen en Growatt omvormer voor een zacht prijsje wil kopen :+?
Nou, ik heb nog wel een stuk plat dak over waar er een paar passen. Moet wel een heel zacht prijsje zijn, voor de opbrengst heb ik het niet nodig, helft van het jaar is het schaduw, en ik heb ook nog wat installatiemateriaal terug te verdienen dan :+

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Pagina: 1