Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawmoret
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
Beste mede tweakers,

Ik hoop dat er iemand is die mij een zetje wil geven in de juiste richting:)
Bij ons in de gemeente is er een lange discussie gaande over snelheid op de weg direct voor ons huis (Zie foto hieronder)

Hier heb ik een camera op staan (primair om mijn eigen auto in de gate te houden) en seccundair om snelheid mee te analyzeren.
op de beelden kan in eenvoudig zien hoelang een auto doet over de afstand die in beeld is en daarmee kan ik een redelijke indicatie maken van de snelheid.

zo heb ik bijvoorbeeld op beeld staan;
Een personen auto rijd de afstand van ±135 meter in 3,7 secconden en gaat daarmee 36,49 meter per secconden en dat komt neer op 131,35 kmph. (max is 50)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqzQ3uZWmzCe6Sx60F3jstCYFvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6X3A9uwA3wNHtSV8dR1DZtO2.png?f=fotoalbum_large

nu heb ik van alles geprobeerd om dit te automatiseren maar het lukt nog niet helemaal.
de Hikvision camera zelf heef line-detection maar dat is denk ik niet zo handig omdat er ook tegemoed komend verkeer is, en daarmee de false-positive rate hoog gaat worden.

De synology survailance station heeft ook een aantal opname en detectie mogelijkheden, maar daarmee kan dit ook niet...

Mijn vraag is; bestaat er software die uit deze beelden snelheids berekeningen kan halen? >:)
Eventueel kan ik nog een 2e camera plaatsen om extra data te hebben (bijvoorbeeld tegengestelde richting van de dijk) maar dan moet de 'berekening' uit 2 streams komen...

alvast bedankt voor het mee denken! ;)

Do the math: sin adds to your troubles, subtracts from your peace, multiplies your sorrows and divides you from God.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thekingmatt3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-06 17:52
Is dit niet strafbaar, het filmen van openbare weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawmoret
zover ik weet niet, meerderheids belang van mijn auto:)

daarbij, ik publiceer het natuurlijk niet. behalve deze printscreen voor jullie O-)

Do the math: sin adds to your troubles, subtracts from your peace, multiplies your sorrows and divides you from God.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:10
thekingmatt3 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:22:
Is dit niet strafbaar, het filmen van openbare weg?
Niet voor het filmen van de eigen auto, maar wel als de beelden voor andere doeleinden gebruikt gaan worden...

Uiteindelijk wil je ook iets met de gemeente delen lijkt me? Of enkel een stapel berekeningen?

[ Voor 20% gewijzigd door GermanPivo op 05-07-2021 21:25 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-06 18:46

edeboeck

mie noow noooothing ...

jawmoret schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:12:
[...]
Bij ons in de gemeente is er een lange discussie gaande over snelheid op de weg direct voor ons huis
NOFI, maar dan moet jij dit toch niet persoonlijk meten? Je geeft natuurlijk aan dat de discussie al lang loopt en dus heb je het misschien al gedaan, maar wat zeggen de bevoegde diensten i.v.m. het meten van de snelheid?
Hier heb ik een camera op staan (primair om mijn eigen auto in de gate te houden) en seccundair om snelheid mee te analyzeren.
Het werd hier eerder al aangehaald... ook ik stel me ernstige vragen over de wettelijkheid van wat je wenst te doen.
op de beelden kan in eenvoudig zien hoelang een auto doet over de afstand die in beeld is en daarmee kan ik een redelijke indicatie maken van de snelheid.[...]
Hier lijkt me nog het grootste probleem te zitten (als we focussen op het resultaat): een kleine afwijking in accuraat meten, kan grote verschillen opleveren in het eindresultaat. Wat ben je dan met dat eindresultaat? Stel dat de afstand 2m korter is en dat de auto er 5 honderdsten van een seconde langer over doet, dan scheelt het al bijna 3,7km/u. Is het maar 132m en doet de auto er 3,8 seconden over, dan reed de auto 125 km/u (uiteraard nog steeds véél te snel, maar je begrijpt m'n punt wel).

Onderstaande geldt enkel als je dit niet zuiver voor het plezier van het uitzoeken doet.
Om nog een stap verder te gaan: eens je die resultaten hebt, wat wil je er dan mee doen? Gemiddelde snelheid doorgeven? Het aantal overtredingen doorgeven? En wat wil je vervolgens dat er met het resultaat gebeurt?
Ik kan me voorstellen dat je vindt dat er voor jouw deur te snel gereden wordt, maar het lijkt me dan nog steeds het meest interessant om daar via de bevoegde instanties iets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Gemeente kan ook zo kast met twee luchtkabels plaatsen waarmee ze snelheid meting kunnen uitvoeren. Lijk mij een beter idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:50
Kijk eens naar Axxon Next van AxxonSoft. Daarmee kan je lijntjes in beeld zetten, triggers instellen als iets over de lijn gaat en nog veel meer.
Je hebt wel een camera met hoge fps nodig om op zo'n korte afstand accuraat te zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door jadjong op 05-07-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:50
Anoniem: 91634 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:40:
Gemeente kan ook zo kast met twee luchtkabels plaatsen waarmee ze snelheid meting kunnen uitvoeren. Lijk mij een beter idee.
Die meet alleen hoeveel verkeer er langs komt, en met twee kabels ook nog eens de richting. Snelheid meten daar mee geeft geen nuttig resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:04
Spuit 2 strepen op de weg en zorg dat je daar de afstand van meet. Dan kan je exact berekenen hoe hard iemand rijd door de tijd te meten, en de afstand is bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@jawmoret de kern van het probleem:
https://decorrespondent.n...t/25637773707150-66880a1e
We hebben een probleem waar iedereen last van heeft, dat verboden is bij wet en dat veel verder gaat dan overlast. Met hondenpoep en straatvuil maken we elkaar niet per ongeluk dood.

Maar vraag je gemeente hier iets aan te doen, en je ontvangt brieven vol technisch abacadabra, over de rechtstand van de straat of over de ‘V85’, waarover zo meteen meer. Je krijgt te horen dat sommige mensen weliswaar ‘subjectieve onveiligheid’ ervaren, maar dat snelheidsmetingen uitwijzen dat er niets hoeft te gebeuren. Dat het excessen zijn, uitzonderingen, die er altijd zullen zijn.

Mensen die hier concreet, elke dag, voor hun eigen voordeur onder lijden en die er iets aan proberen te doen, die komen dus nergens. Hoe kan dat?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawmoret
Wow, dat is heel veel reacties in korte tijd, bedankt!!
GermanPivo schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:24:
[...]

Niet voor het filmen van de eigen auto, maar wel als de beelden voor andere doeleinden gebruikt gaan worden...

Uiteindelijk wil je ook iets met de gemeente delen lijkt me? Of enkel een stapel berekeningen?
Natuurlijk moet dit met de gemeente worden besproken, maar ik wil wat meer argumenten op tafel leggen dan alleen mijn mening, deze beelden met een berekening (bij benadering) zijn feiten.. maken meer indruk hoop ik:)
edeboeck schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:40:
[...]
NOFI, maar dan moet jij dit toch niet persoonlijk meten? Je geeft natuurlijk aan dat de discussie al lang loopt en dus heb je het misschien al gedaan, maar wat zeggen de bevoegde diensten i.v.m. het meten van de snelheid?

[...]
Het werd hier eerder al aangehaald... ook ik stel me ernstige vragen over de wettelijkheid van wat je wenst te doen.

[...]
Hier lijkt me nog het grootste probleem te zitten (als we focussen op het resultaat): een kleine afwijking in accuraat meten, kan grote verschillen opleveren in het eindresultaat. Wat ben je dan met dat eindresultaat? Stel dat de afstand 2m korter is en dat de auto er 5 honderdsten van een seconde langer over doet, dan scheelt het al bijna 3,7km/u. Is het maar 132m en doet de auto er 3,8 seconden over, dan reed de auto 125 km/u (uiteraard nog steeds véél te snel, maar je begrijpt m'n punt wel).

Onderstaande geldt enkel als je dit niet zuiver voor het plezier van het uitzoeken doet.
Om nog een stap verder te gaan: eens je die resultaten hebt, wat wil je er dan mee doen? Gemiddelde snelheid doorgeven? Het aantal overtredingen doorgeven? En wat wil je vervolgens dat er met het resultaat gebeurt?
Ik kan me voorstellen dat je vindt dat er voor jouw deur te snel gereden wordt, maar het lijkt me dan nog steeds het meest interessant om daar via de bevoegde instanties iets aan te doen.
toon volledige bericht
De afrondings factor is zeker een ding. Deze huidige 50 weg moet een 30 weg worden volgens de plannen van de gemeente. Het gaat mij er om dat ik kan laten zien dat er op deze (toekomstige 30) weg nu belachelijk hard gereden word. Of daar nu bijvoorbeeld 10% of 20% foutmarge in zit vind ik niet zo belangrijk.. het feit dat er 100+ gereden word op een beoogde 30 weg is iets dat ik aan de gemeente wil voorleggen.
Uiteindelijk is het natuurlijk helemaal niet aan mij om er iets mee te doen. Het is mij er alleen aan gelegen de mensen die er wel wat aan kunnen doen te motiveren O-)
jadjong schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:41:
Kijk eens naar Axxon Next van AxxonSoft. Daarmee kan je lijntjes in beeld zetten, triggers instellen als iets over de lijn gaat en nog veel meer.
Je hebt wel een camera met hoge fps nodig om op zo'n korte afstand accuraat te zijn.
bedankt! deze had ik nog niet gevonden, hier ga ik naar kijken :)
Freezerator schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:53:
Spuit 2 strepen op de weg en zorg dat je daar de afstand van meet. Dan kan je exact berekenen hoe hard iemand rijd door de tijd te meten, en de afstand is bekend.
Dat is wat ik nu doe, alleen dan met in-en-uit beeld rijden van de auto.
thanks, zelf wel eens gebruikt of heeft jou google search mij out-googled? :+
Dit is leerzaam, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

@jawmoret
Hoewel mijn google-fu legendarisch is ga ik voor dit soort zaken gewoon direct naar github en zoek daar.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

@jawmoret Gemeente mag niet zomaar een ander bordje met lagere snelheid ophangen. De weginrichting moet passend zijn voor de max. snelheid, anders gaat de politie niet handhaven en het OM geen boetes opleggen.
De gemeente zal waarschijnlijk komen met een plan waarin drempels en/of wegversmallingen toegepast worden.

Edit:
Ik zou toch wel een bredere stoep willen. Daar kan best een metertje bij.

[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 06-07-2021 17:50 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:17

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja drempels en wegversmallingen halen vast wel de snelheid omlaag. Ik heb hier in onze straat ook een drempel voor mijn huis gekregen en de snelheid is nu iets lager, maar elke vrachtwagen die er met 30-50 km/u voorbij denderd over de drempels en mijn theekopjes rammelen in de kast :X Nu 10 jaar later en ik heb kleine scheuren in het hele huis overal. :? Of dat aan de klei ligt hier in deze regio of dat dit "normaal" is ben ik nog niet achter.
Ik zat er hier aan te denken om ook een camera te richten op de weg en te monteren aan een beugel, en als het beeld dan bewogen wordt is er dus te hard gereden..

Wat de beste oplossing hier zou zijn is dan lastig, maar als je dit bij de gemeente kan neerleggen met duidelijke data zou natuurlijk al heel goed zijn!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Pagina: 1