Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucask
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:40
Hallo iedereen,

Ik heb een GS324TP switch van Netgear waarvan ik de fans wil vervangen omdat de originele fans nogal wat lawaai maken. Dit kan niet zo moeilijk zijn dacht ik, maar het is me helaas nog niet gelukt.

Origineel zitten er twee 40mm fans in (Delta EFB0412VHD, met een 3-polig stekkertje). Als vervanging heb ik twee fans van Noctua gekocht (Noctua NF-A4x20-FLX, ook met een 3-polig stekkertje). Het vervangen an-sich was geen probleem. Bij het booten van de switch gaan ze beide ook eventjes draaien, maar daarna schiet de switch in fan-error modus en blijven de fans verder uit. Dat het fan-ledje oranje brand maakt me niet veel uit, en wat mij betreft mogen de fans ook continu op 100% draaien. Maar dan moeten ze het natuurlijk wel doen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9PO9qohDSc7xaKHfrkCnaECTJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aZpmwn51IEVvRXTwuVsX4bx.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Heb ik een beginnersfout gemaakt of is deze switch simpelweg niet compatible met aftermarket fans? Ik had ook gekeken naar de PWM versie van de Noctua fans maar die hebben een 4-polig stekkertje dus die lijken me ook niet goed.

Bij voorbaat dank voor het meedenken :)

Update:
Hier nog twee foto's van de werkende situatie met de originele fans:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmtRLMqLSRJk_XO9Gp-Wc8l2ErY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krcWE18eDVm0TSujxP7A1sUd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y40HIg3QLO0UgJ0-k3ojwlCuHRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OdP1OcJAVneUVngOEFyk59O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door lucask op 05-07-2021 19:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:04
Als ik de reddit post zie is de "cable orientation of both fans is different" ten opzichte van de orginele en moet je de Noctua kabels even fixen in de connector. van

Van: Geel - Zwart - Rood
Naar: Zwart - Rood - Geel

https://www.reddit.com/r/...octua_fan_switch_upgrade/

[ Voor 161% gewijzigd door HKLM_ op 05-07-2021 18:59 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucask
HKLM_ schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:51:
Als ik de reddit post zie is de "cable orientation of both fans is different" en moet je die ff fixen.

https://www.reddit.com/r/...octua_fan_switch_upgrade/
De pin-layout van de stekkertjes had ik inderdaad al aangepast (gelijkgetrokken met hoe de Deltas aangesloten waren). Dat lijkt me goed te zijn aangezien ze bij het booten wel even draaien.

Op die reddit pagina zie ik dat hij 12V fans vervangen heeft door 5V fans. Bij mij zijn zowel de originele als de nieuwe 12V; dat zou gewoon moeten kunnen natuurlijk

Edit: Die Reddit pagina gaat trouwens over een iets ander model switch dus zijn ervaringen vertalen niet persé 100% naar die van mij

[ Voor 9% gewijzigd door lucask op 05-07-2021 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:32
Heb je gecontroleerd of de pinout van de stdnaard fans hetzelfde is als van de Noctua's? Mogelijk dat het toerental niet goed gededecteerd wordt. Kan ook zijn dat een bepaalde vereiste drempel niet gehaald wordt aangezien de Delta's standaard op 9000rpm draaien en de Noctua's op maximaal 5000rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:04
lucask schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:59:
[...]

De pin-layout van de stekkertjes had ik inderdaad al aangepast (gelijkgetrokken met hoe de Deltas aangesloten waren). Dat lijkt me goed te zijn aangezien ze bij het booten wel even draaien.

Op die reddit pagina zie ik dat hij 12V fans vervangen heeft door 5V fans. Bij mij zijn zowel de originele als de nieuwe 12V; dat zou gewoon moeten kunnen natuurlijk
Is je geposte foto met de aangepaste connectoren want daar zie ik een andere kleur volgorde.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucask
HKLM_ schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:01:
[...]

Is je geposte foto met de aangepaste connectoren want daar zie ik een andere kleur volgorde.
De Delta's zijn zwart-blauw-rood en dit heb ik voor de Noctua's vertaald naar zwart-geel-rood.

De Reddit pagina is hier helaas niet heel consequent in. Volgens de tekst vertaald hij zwart-blauw-rood naar zwart-geel-rood, maar op de foto laat hij zien geel-rood-zwart. Of hij weet iets wat ik niet weet, of het is een foutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucask
Nielson schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:00:
Heb je gecontroleerd of de pinout van de stdnaard fans hetzelfde is als van de Noctua's? Mogelijk dat het toerental niet goed gededecteerd wordt. Kan ook zijn dat een bepaalde vereiste drempel niet gehaald wordt aangezien de Delta's standaard op 9000rpm draaien en de Noctua's op maximaal 5000rpm.
Het klopt dat de Noctua's langzamer draaien. Voor de use-case van mijn switch is dat geen probleem (qua cooling) maar als de firmware dan besluit om ze dan maar helemaal niet meer te laten draaien zou een beetje jammer zijn. Ik heb veel voorbeelden gevonden van andere switches (ook van Netgear) waar dit geen problemen oplevert (dat er hooguit een oranje lampje gaat branden, maar dat de fans nog wel draaien)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
lucask schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:10:
[...]
De Delta's zijn zwart-blauw-rood en dit heb ik voor de Noctua's vertaald naar zwart-geel-rood.
Kun je eens kijken welk type Delta fan het exact is? Er zijn van de 3-wire versie van de EFB0412VHD twee varianten, de EFB0412VHD-F00 en de EFB0412VHD-R00. De eerste geeft op de blauwe draad een Frequency Generator signaal (ik denk vergelijkbaar met de gele rpm sensor draad van een normale pc fan) en de tweede een heel ander soort Rotation Detect signaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQu3J-AgqqflrSfdoFsNJt7bldw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wuvsk8UpAtkBI566tDEtEQT5.png?f=fotoalbum_large
https://www.delta-fan.com/EFB0412VHD-F00.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMG71gy8X54IEsKMTtc2GGZgEak=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CM777AyZkR8eoAQQiZFYPvi7.png?f=fotoalbum_large
https://www.delta-fan.com/EFB0412VHD-R00.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucask
Nielson schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:39:
[...]
Kun je eens kijken welk type Delta fan het exact is? Er zijn van de 3-wire versie van de EFB0412VHD twee varianten, de EFB0412VHD-F00 en de EFB0412VHD-R00. De eerste geeft op de blauwe draad een Frequency Generator signaal (ik denk vergelijkbaar met de gele rpm sensor draad van een normale pc fan) en de tweede een heel ander soort Rotation Detect signaal:

[Afbeelding]
https://www.delta-fan.com/EFB0412VHD-F00.html

[Afbeelding]
https://www.delta-fan.com/EFB0412VHD-R00.html
Ik zie beide types niet terugkomen op het label. Ik heb er een foto van in de topicstart geplaatst...

Als test heb ik nu één van beide fans vervangen. Dit resulteert in één fan (de originele) die wel draait en de Noctua niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiB1DoD8YOzLsfL4qO4CPP3HstQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dkmh6Tsy1LZvGZTSQIV4NCsB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Ah, je kunt gewoon het toerental uitlezen? Dan zal het wel de -F00 zijn. Mocht je van die low noise adapters bij de Noctua's hebben gekregen zou je daar misschien nog wat mee kunnen experimenteren icm de Delta's. Eens kijken of die ook een foutmelding geven als ze een bepaald toerental niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:27
lucask schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:09:
[...]

Ik zie beide types niet terugkomen op het label. Ik heb er een foto van in de topicstart geplaatst...

Als test heb ik nu één van beide fans vervangen. Dit resulteert in één fan (de originele) die wel draait en de Noctua niet.
[Afbeelding]
Ik heb deze switch ook in gebruik en ben ook aan het kijken of het de moeite waard is om de fans te vervangen.
Ben je er nog uit gekomen met de noctua fans?

• lucask
biertjuh? schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:54:
[...]

Ik heb deze switch ook in gebruik en ben ook aan het kijken of het de moeite waard is om de fans te vervangen.
Ben je er nog uit gekomen met de noctua fans?
Ik heb het helaas nog niet kunnen oplossen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03:28
hier ook dezelde switch ... zeker in de zomer wel wat lawaai

kunnen oplossen?

thnx!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-07 19:38
Het verschil in geluid krijg je alleen door de fans langzamer te laten draaien.
Als je dat doet door andere fans te plaatsen krijg je dus minder airflow en dus minder koeling.

Als je dat risico wilt accepteren is het veel goedkoper de bestaande fans wat af te remmen.
Dus gewoon een weestandje in serie zetten.
Iets van 20 tot 30 ohm zal z'n snelheid halveren, zorg er wel voor dan het minimaal een weerstand is die 1watt, maar liever 1,5 watt aan kan.

Ps in de zomer vind die switch dat hij veel herrie moet maken (=sneller draaien), je moet je wel afvragen of het slim is dat terug te draaien

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 25-04-2022 21:42 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Maar volgens mij maken die andere fans gewoon minder geluid, dat is de bedoeling :-)... Niet om ze minder te laten draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucask
Ben(V) schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:40:
Het verschil in geluid krijg je alleen door de fans langzamer te laten draaien.
Als je dat doet door andere fans te plaatsen krijg je dus minder airflow en dus minder koeling.
[...]
Het geluid wat je hoort met de oorspronkelijke fans (althans, in mijn geval) is niet zozeer de airflow maar het geratel van lage kwaliteit lagers. De Noctua fans produceren meer airflow met minder geluid, maar ze weigeren helaas dienst in deze switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Ja, dat hoor ik dus ook dat geratel, vrij vervelend
Hoe komt dat de noctua fans niet werken? is toch in theorie maar een kabeltje? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Volgens mij heeft @Nielson het antwoordt al gegeven.
Er zitten volgens mij EFB0412VHD-R00 in deze switch en niet die EFB0412VHD-F00
Die noctura's zijn pwm fan's en die EFB0412VHD-R00 die in die netgear zitten worden geregeld door de spanning te variërenen die gele draad is dus geen pwm ingang maar een puls uitgang die naar de switch gaat.

Je kunt die notura's in deze switch helemaal niet gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Is er een andere fan te koop die we dan wel kunnen gebruiken hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-05 10:30

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

Ik ben sinds gister ook in het bezit van een Netgear XS748T maar wil ook graag de fans vervangen. Heeft iemand al een oplossing gevonden??

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

NoFate schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:59:
Is er een andere fan te koop die we dan wel kunnen gebruiken hiervoor?
Heb je nog een oplossing kunnen vinden? Welke fan wel werkt bv?

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
nope, helaas geen oplossing, heb het ook nog niet opengehad
maar regelmatig gaat hij hier op volle touren, veel lawaai dan :-(
staat thans al laatste FW op, voorheen was het nog erger :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

mr.loepie schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:17:
[...]

Heb je nog een oplossing kunnen vinden? Welke fan wel werkt bv?
Zoals @Nielson en @Ben(V) al hebben uitgelegd: de meeste fans gebruiken PWM. De fans die je netgear switch heeft, gebruiken echter geen PWM maar rotation detect.
Da's een andere "taal"; de fan begrijpt de PWM commando's niet en de switch begrijpt de rotation detect signalen niet.

Dus je enige optie is om een andere fan te vinden die de juiste rotation detect signalen produceert maar daarbij minder herrie maakt. En zo'n fan vind je bijna niet, want netgear kan het zich veroorloven om zulke fans custom te laten maken en jij niet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Hoe zit het dan met die FLX fans van Noctua? Die heeft ook een derde draad en dat is geen PWM fan.

Wellicht is het een idee om met een klein extern voedingkje te werken en daar die Noctuas op te laten draaien. Dan heb je wel een melding maar is de switch wel heel stil.

Ik heb even iets getest, de blauwe draad van de originele van zou dan de rotation detect moeten zijn?
Als dat het geval is dan dan gaat het verhaal niet meer op dat de fan alleen draait als hij rotatie detecteert. gezien ik de blauwe draad even los heb gemaakt en de rode en zwarte laten zitten. En bij het aanschakelen van de switch draaien alle fans.

[ Voor 39% gewijzigd door mr.loepie op 22-06-2022 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mr.loepie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:18:
[...]

Ik heb even iets getest, de blauwe draad van de originele van zou dan de rotation detect moeten zijn?
Als dat het geval is dan dan gaat het verhaal niet meer op dat de fan alleen draait als hij rotatie detecteert. gezien ik de blauwe draad even los heb gemaakt en de rode en zwarte laten zitten. En bij het aanschakelen van de switch draaien alle fans.
Dat is juist wat je verwacht als het met de detect niet goed gaat: bij boot (voordat fan control van de switch actief is) staat er vol spanning op en draaien ze, daarna wordt fan control actief, constateert het geen signaal zoals verwacht en zet het die fan in storing.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Het gaat eigenlijk niet om de detectie.
De fans die in die switch zitten worden geregeld door de gelijkspanning in hoogtete variëren (tussen 7 en 13,8V).

Die nieuwe fans zijn PWM (Pulse Width Modulation), die worden gevoed door een blokgolf en om de snelheid daarvan te regelen moet de pulsbreedte van die blokgolf gewijzigd worden.
Als je daar een simpele gelijkspanning opzet (zoals die netgear doet) gaan ze gewoon niet draaien of alleen maximaal afhankelijk van of die netgear met volgas of met minimale snelheid wil opstarten, maar die netgear detecteert wel dat die fan niet reageert op het regelen en gaat dan in storing.

https://resources.pcb.cad...ling-and-case-ventilation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Dat hebben ze dan goed "geregeld" bij Netgear. Er is een setje te koop op Amazon en Ebay, wat low noise (24DB) fans zijn speciaal voor de XS748T en de XS728T die gegarandeerd werken. MAAR ik betaal geen 200 euro voor 4 van die kleine fans.
Ik heb nu 4 Noctua's erin gezet en deze op een los voedingkje erachter en nu kijken wat de temps doen. Die melding maak ik me niet zo druk om. Hij zal er wel om werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als dat PWM fans zijn heb je een PWM bron nodig en niet een simpele voeding.
En over het algemeen zijn stille fans allemaal PWM fan's
Je hebt dan zoiets nodig:
pricewatch: Noctua NA-FC1 PWM Fan Controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Ben aan het denken om deze GS324TP te vervangen, maakt veel lawaai
iemand een goed alternatief? heb de POE en managed nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
NoFate schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:15:
Ben aan het denken om deze GS324TP te vervangen, maakt veel lawaai
iemand een goed alternatief? heb de POE en managed nodig
De laatste tijd zien we regelmatig topics voorbij komen waarin een advies wordt gevraagd voor een router, netwerkkaart etc.
Nu zijn we vanuit de historie gewend om deze topics in Netwerken te laten staan. Daar zitten immers de netwerk-guru's :)

We zien echter een verschuiving van interesse in Netwerken waardoor dit soort topics - in wezen aankoopadvies topics - geen bestaansrecht meer zouden mogen hebben in Netwerken. Natuurlijk willen we onze gebruikers een plaats bieden om een stukje aankoopadvies te krijgen, maar dat zal dan niet meer in dit forum zijn.

Enige tijd geleden zijn er diverse Aankoop Advies subfora aangemaakt waaronder Componenten Aankoopadvies.

Vanaf dit moment zien wij graag dat alle vragen omtrent het aanschaffen van een router, netwerkkaart, switch of welk ander netwerk gerelateerd onderdeel dan ook liever verschijnen in Componenten Aankoopadvies.
Pagina: 1