Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 14:07
Ook ik ben serieus aan het overwegen om zonnepanelen aan te laten leggen. Heb een bedrijf gevonden waarbij het gevoel goed is, maar toch laat ik graag nog even naar de offerte kijken.

Mijn dak ligt nagenoeg pal op het zuiden, heeft een hellingshoek van 50 graden. Door dakramen en dakdoorvoeren/schoorsteen hebben we wat zitten puzzelen met het legplan. Het uiteindelijk gekozen plan heeft nagenoeg geen schaduw in de zomer en beperkt in de winter. Daar is dus geen discussie meer over.

De offerte is als volgt:

- 20x Trina Vertex S 385Wp - DE09.05 full black
- Goodwe GW8K-DT omvormer (3-fase)

Totaal vermogen: 7700Wp, verwachte opbrengst bijna 7400kWh. Verbruik ligt rond 7500 met de wens in de toekomst nog naar een warmtepomp, elektrisch koken en/of elektrisch rijden over te stappen.
Kosten: €6560 na BTW teruggave, ofwel €0,85/Wp.

Vanwege de beperkte schaduw in de winter hebben we ook gerekend met een SolarEdge SE7K omvormer en P505 optimizers, meerprijs is €1400, verwachte meeropbrengst is 110kWh per jaar. Daar is dus geen winst te behalen.

Wat ik van jullie zou willen weten:

- Zijn er zaken die alarmbellen af laten gaan?
- Hoe is de prijs/kwaliteit?
- Volgens mij is mijn meterkast 1-fase. Zie foto hieronder. De omvormer is 3-fase. Zorgt dat nog voor issues of zijn dat totaal verschillende dingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YW9NcLOBCTKC7ZlNk1kRLuw5EM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOMoGCWuT1Y2bMcKWpoEeLsK.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Je hebt een 3-fase aansluiting gezien de drie hoofdautomaten onder je meter. En je hebt een 3+1 hoofdschakelaar in je groepenkast dus een 3-fase lijkt zeer waarschijnlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door noo op 05-07-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien maar gelijk voor de 395 Wp gaan?
https://www.sun-solar.nl/...ut-zonnepanelen-sunsolar/

Er zal nog een kastje naast moeten komen in je groepenkast.
Er is geen ruimte meer.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-07-2021 14:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
AUijtdehaag schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:02:

Er is geen ruimte meer.
Het prijsverschil op die site is 23 euro per paneel met de mijne, is toch weer 460 euro in totaal voor 200Wp meer. Dat zijn dure Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Na offerte valt de prijs vaak mee. (tactiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
AUijtdehaag schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:02:

Er is geen ruimte meer.
Er komt een ABB aardlekautomaat bij volgens offerte.
noo schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:01:
Je hebt een 3-fase aansluiting gezien de drie hoofdautomaten onder je meter.
Dat dacht ik ook, maar in mijn bouwbestek wordt er heel duidelijk over een 1-fase aansluiting gesproken. Vandaar mijn twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
AUijtdehaag schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:07:
Na offerte valt de prijs vaak mee. (tactiek)
Ik zal dan waarschijnlijk wel over mijn verbruik heen gaan. Dat is geen issue toch, buiten dat die extra kWh minder opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

coelho schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:07:
[...]

Er komt een ABB aardlekautomaat bij volgens offerte.

[...]

Dat dacht ik ook, maar in mijn bouwbestek wordt er heel duidelijk over een 1-fase aansluiting gesproken. Vandaar mijn twijfel.
Je hebt een 3+1 hoofdschakelaar in je groepenkast dus een 3-fase groepenkast is zeer waarschijnlijk. Kast open maken en even kijken?

[ Voor 3% gewijzigd door noo op 05-07-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
coelho schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:08:
[...]

Ik zal dan waarschijnlijk wel over mijn verbruik heen gaan. Dat is geen issue toch, buiten dat die extra kWh minder opleveren?
Ik heb zo een 1500 kWh over, wat me 11 ct/kWh oplevert.
Salderen wordt straks in 2023 elk jaar met 11% afgebouwd.
Dus met dat overschot verdien je ze ook nog wel terug..

En anders maak je er gewoon warm water van.

Die 3 zekeringautomaten onderin is ieder een fase.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-07-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
noo schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:08:
[...]

Je hebt een 3+1 hoofdschakelaar in je groepenkast dus een 3-fase groepenkast is zeer waarschijnlijk. Kast open maken en even kijken?
Wat maak ik open en wat moet ik dan zien? Heb je het dan over dat onderste blok met die drie schakelaars naast elkaar? Ik weet NIKS van elektriciteit... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
coelho schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:16:
[...]
Ik weet NIKS van elektriciteit... :X
Laat maar dicht dan, je hebt gewoon 3-fase

3x bewijs: ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1m7odOG2cRv6pHXuDWJIy29O5u8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkMdVUXwdVLxrPUcuiekf0jj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-07-2021 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

coelho schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:16:
[...]

Wat maak ik open en wat moet ik dan zien? Heb je het dan over dat onderste blok met die drie schakelaars naast elkaar? Ik weet NIKS van elektriciteit... :X
De groepenkast, dus die "witte" kast boven de meter. Maar als je er niks van weet dan zou ik het laten voor je eigen veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Sorry, ik heb andere expertises. Daarom ontzettend bedankt dat ik van die van jullie gebruik mag maken! _/-\o_

Verder niks op te merken aan genoemde offerte?

Nog iets anders: Om eea inzichtelijk te maken neig ik ernaar om HomeWizard P1 meter in te pluggen en een bijbehorende kWh meter mee te laten installeren, zodat ik exact kan zien wat ik opwek en (vanaf 2023) kan zien wat ik vóór de meter gebruik. De Goodwe schijnt niet zo makkelijk uit te lezen te zijn. Wel biedt de leverancier een eigen app, maar dat kan ik dan niet live aan verbruik relateren. Hebben jullie ook ervaring met deze producten en doe ik er goed aan om een 1- of 3-fase kWh meter te installeren?

[ Voor 72% gewijzigd door coelho op 05-07-2021 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je nog gaat elektrisch koken en autorijden, hou dan rekening met nog 2x 3-fase aardlekautomaten erbij.
1 klein kastje voor alleen je omvormer is dan niet genoeg.
3x 3 fase aardlek automaten nemen al 12 posities in

16 posities als je een gedeelde 3-fase aardlekschakelaar neemt.
Maar zonnepanelen altijd op een eigen aardlekautomaat ipv gedeelde aardlekschakelaar
https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

Edit:
Homewizard P1 met 3-fase kWh meter is een mogelijkheid. zie rode kader. (weer 4 posities in de meterkast erbij he?)
Of neem een SMA (of fronius), die kan je zo uitlezen. Fronius kan direkt naar pvoutput uploaden. SMA met een omweg (node-red)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekVsiTbEWDVqHhWs6KY6n4e3APk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2bp7vhLiHE97u4GGtgaWRes.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_Y-mP_fgaBqMllzlEuG-LSoUXk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxbvvDFu3RUzv585D5OHMD8u.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 112% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-07-2021 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:45
Ik had tot een paar weken terug een 1 fase aansluiting, met 1 fase meter... maar 3+1 hoofdschakelaar...
Met achter de hoofdschakelaar alles op L1 (En dus ook geen voedingszijdige doorverbindingskam)

Ik noem het maar even omdat @coelho de indruk had dat hij 1 fase had... Als het goed is loopt er vanaf 3 verschillende contacten op de hoofdschakelaar een zwarte draad naar een van elk van de aardlekschakelaars... Zo niet heb je dezelfde beunhaas gehad als de vorige eigenaar alhier.

Je groepenkast zou ik uitbreiden met een 2x12 kast... 3 fase componenten zit dat zo vol.

Wat betreft kWh meter: 3 fase. Wil je je echte eigen verbruik meten, of de productie vanaf de omvormer?
Ik heb er 1 tussen de hoofdschakelaar en de aardleks voor echt eigen gebruik. De PV moet dan tussen hoofdschakelaar en kWh meter invoeren.

Ik neem aan dat de 3 automaten onder de meter 25A zijn?

Offerte zelf is prima wat mij betreft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Offerte lijkt ok. Je hebt het over een legplan, zou je deze ook willen delen?

En je verbruik is eigenlijk extreem hoog als je nog niet electrisch verwarmd of rijdt. Waar komt dat vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Ronald schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:02:
Je groepenkast zou ik uitbreiden met een 2x12 kast... 3 fase componenten zit dat zo vol.
Dat kan op een later moment toch ook nog, mocht dat nodig zijn?
Wat betreft kWh meter: 3 fase. Wil je je echte eigen verbruik meten, of de productie vanaf de omvormer?
Ik heb er 1 tussen de hoofdschakelaar en de aardleks voor echt eigen gebruik. De PV moet dan tussen hoofdschakelaar en kWh meter invoeren.
Ehhh.... Ik zou graag willen zien wat ik straks, als het salderen aan banden wordt gelegd, afgenomen en teruggeleverd wordt. Volgens mij is dat dus ná eigen gebruik. Verder wil ik gewoon weten wat mijn panelen opwekken.
Ik neem aan dat de 3 automaten onder de meter 25A zijn?
Er staat "C25" op de individuele automaten, dus ik vermoed van wel.
bbbrumbrum schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:06:
Offerte lijkt ok. Je hebt het over een legplan, zou je deze ook willen delen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6sIh2h1a-J0Rul3e_G2IscpCWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ao56ER83FfIQ9tL4ZfGEvPAZ.jpg?f=fotoalbum_large
En het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKamFD_wOM3sPxCnt5gToYwLsic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8iS50g8nNZVxKFtzXO5Tm1s.jpg?f=fotoalbum_large
En je verbruik is eigenlijk extreem hoog als je nog niet electrisch verwarmd of rijdt. Waar komt dat vandaan?
Ik werk vanuit huis, dus hier zijn altijd lampen en computers aan enz. Verder twee pubers met elk hun eigen apparatuur, in de zomer een opzetzwembad met pomp en zoutinstallatie die minimaal 8 uur per dag gedurende een maand of 3 draait. Ik vermoed dat daarmee al veel te verklaren is...

[ Voor 9% gewijzigd door coelho op 05-07-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Onder het dakraam past ook nog wel een paneel?
Ik zou je willen aanraden het even op te meten.
Ook aan de rechterkant van je rechter dakraam zoals gezien op de foto.
Is dat 2 mtr of minder?

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-07-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
AUijtdehaag schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:06:
Onder het dakraam past ook nog wel een paneel?
Ik zou je willen aanraden het even op te meten.
Ook aan de rechterkant van je rechter dakraam zoals gezien op de foto.
Is dat 2 mtr of minder?
Dat past wel maar omdat de onderste rand van mijn dak in de winter in de schaduw ligt van het huis van de buren (van waaruit de foto genomen is), is uitlijning zo hoog mogelijk efficiënter dan het dakraam als middelpunt aanhouden. Ook wordt het aan de onderzijde dan niet heel strak ten opzichte van de goot, waardoor het water er overheen slaat bij hevige regen. En tot slot blijft de loodslab dan ook bereikbaar, mocht er ooit iets met het dakraam zijn.

Rechts zitten 10 hele pannen, een gezaagde pan bij het dakraam en een kantpan (of hoe je dat ook noemt) bij de gevel. Netto panbreedte is 21.5cm, dus tot aan het punt waar de kantpan de hoek om gaat is het zeker 2.50m.

[ Voor 12% gewijzigd door coelho op 05-07-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
coelho schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:51:
[...]
Dat kan op een later moment toch ook nog, mocht dat nodig zijn?
Je hebt nu ruimte nodig, voor minimaal 1 3 fase component: Namelijk de 3 fase alamat voor de omvormer.
Die ruimte heb je nu niet... Klein kastje, groot kastje... ernstig weinig prijs verschil. Als je nu al de aanpassingen aan de groepenkast mee pakt, kun je die mooi meenemen in de btw teruggave.
[...]
Ehhh.... Ik zou graag willen zien wat ik straks, als het salderen aan banden wordt gelegd, afgenomen en teruggeleverd wordt. Volgens mij is dat dus ná eigen gebruik. Verder wil ik gewoon weten wat mijn panelen opwekken.
Wat netto afgenomen wordt en teruggeleverd wordt gaat prima via de meter van de netbeheerder. Daar zitten als het goed is 4 telwerken in (dal+piek voor levering+teruglevering).

Dit kun je via de P1 poort uit lezen.

Saldering is een factuurtechnische wijziging, geen wijziging hoe de netbeheerder meet. Dus laat het voor het gemak buiten beschouwing... Ik volg namelijk nog niet wat je daadwerkelijk wil weten, en of de netbeheerdersmeter al dan niet voldoende is voor wat jij wil.
[...]

Er staat "C25" op de individuele automaten, dus ik vermoed van wel.
Correct. Dan hoef je (wat mij betreft) geen maatregelen te nemen om te hoge stroom in de meterkast te voorkomen door gelijktijdige invoeding vanuit het net en omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Waar ga je de omvormer hangen?
Er is een enkel geval bekend van coil wine bij de goodwe 8K
AUijtdehaag in "Vragen/hulp zonnepanelen plat en schuin dak"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
AUijtdehaag schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:29:
Waar ga je de omvormer hangen?
Er is een enkel geval bekend van coil wine bij de goodwe 8K
AUijtdehaag in "Vragen/hulp zonnepanelen plat en schuin dak"
De meterkast zit in de garage, in de meterkast aan de zijwand of net buiten de meterkast op de garagemuur. Dat laatste zal koeler zijn, omdat ik o.a. ook mijn NAS en modem in de meterkast heb hangen.

Ik had nog nooit van coil whine gehoord. Is dat iets wat je voor lief moet nemen of gevalletje garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou het niet accepteren.
Maar of het een reden is, om om te ruilen durf ik niet te zeggen.

Daarom geef ik liever wat meer uit aan een duitse omvormer dan een chinese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Ronald schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:26:
Je hebt nu ruimte nodig, voor minimaal 1 3 fase component: Namelijk de 3 fase alamat voor de omvormer.
Die ruimte heb je nu niet... Klein kastje, groot kastje... ernstig weinig prijs verschil. Als je nu al de aanpassingen aan de groepenkast mee pakt, kun je die mooi meenemen in de btw teruggave.
Daar heb je een punt. Dit kan ik zeker nog overleggen.
Wat netto afgenomen wordt en teruggeleverd wordt gaat prima via de meter van de netbeheerder. Daar zitten als het goed is 4 telwerken in (dal+piek voor levering+teruglevering).

Dit kun je via de P1 poort uit lezen.

Saldering is een factuurtechnische wijziging, geen wijziging hoe de netbeheerder meet. Dus laat het voor het gemak buiten beschouwing... Ik volg namelijk nog niet wat je daadwerkelijk wil weten, en of de netbeheerdersmeter al dan niet voldoende is voor wat jij wil.
Daar twijfel ik nu ook over. Ik dacht dat P1 de cijfers liet zien die ik nu ook op mijn meter zie. Dus T1 in/uit en T2 in/uit. Verder dacht ik dat dit alleen de netto cijfers waren, dus als ik concreet tijdens T1 200kWh gebruik en 200kWh opwek, waarvan 100kWh gelijktijdig (dus direct verbruik wat de panelen op dat moment opwekken), dat mijn T1 in en T1 uit dan allebei slechts 100kWh zouden aangeven. Dan weet ik nog steeds niet dat ik eigenlijk 200 gebruikt heb en mijn installatie eigenlijk 200 opgewekt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
AUijtdehaag schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:40:
Ik zou het niet accepteren.
Maar of het een reden is, om om te ruilen durf ik niet te zeggen.

Daarom geef ik liever wat meer uit aan een duitse omvormer dan een chinese.
En SMA is fluisterstil? Geen idee wat het prijsverschil is, maar het vragen waard. En SMA kon zelf zonder optimizers toch ook al iets voor schaduw compenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De SMA's die ik ken zijn inderdaad fluisterstil.

De tripowers hebben volgens mij wel een interne ventilator, maar de kast is verder gesloten.
Geen coil whine in ieder geval.

SMA heeft shadefix inderdaad.
Een paar pijpjes schaduw is amper merkbaar omdat het harde schaduw is.
En makkelijk uit te lezen. (met node-red / sbfspot / home assistant)
Als je er een neemt, probeer dit dan ook te krijgen: https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

Goodwe doet ook aan schaduwbeheer, maar dus lastiger uitleesbaar en je kan een maandagmorgen exemplaar krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-07-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
coelho schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:42:
Daar twijfel ik nu ook over. Ik dacht dat P1 de cijfers liet zien die ik nu ook op mijn meter zie. Dus T1 in/uit en T2 in/uit. Verder dacht ik dat dit alleen de netto cijfers waren, dus als ik concreet tijdens T1 200kWh gebruik en 200kWh opwek, waarvan 100kWh gelijktijdig (dus direct verbruik wat de panelen op dat moment opwekken), dat mijn T1 in en T1 uit dan allebei slechts 100kWh zouden aangeven. Dan weet ik nog steeds niet dat ik eigenlijk 200 gebruikt heb en mijn installatie eigenlijk 200 opgewekt heeft.
Helemaal correct :-)

Wat ik gedaan heb is één kWh meter plaatsen voor de huisinstallatie. Die meet dus het schone verbruik van alles in je huis zoals nu nog de meter van de netbeheerder doet.

Productie van de omvormer is dan af te leiden uit de eigen kWh meter en de netbeheerders meter, maar in geval van de SMA kun je ook direct uit de omvormer knap uit lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Ronald schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:59:
[...]

Helemaal correct :-)

Wat ik gedaan heb is één kWh meter plaatsen voor de huisinstallatie. Die meet dus het schone verbruik van alles in je huis zoals nu nog de meter van de netbeheerder doet.

Productie van de omvormer is dan af te leiden uit de eigen kWh meter en de netbeheerders meter, maar in geval van de SMA kun je ook direct uit de omvormer knap uit lezen.
Als de SMA mij kan vertellen hoeveel ik heb opgewekt (zeg 500), en mijn telwerk zegt dat ik 300 heb terug geleverd, dan is het sommetje zo gemaakt dat ik 200 direct heb gebruikt. Dat kan ik optellen bij het telwerk van gebruik voor mijn schone gebruik, toch?

Indien bovenstaande juist is, ben je er dan wel met een kWh meter? Ik zou namelijk graag grafiekjes/cijfers zien van totaal opgewekt, totaal verbruikt, verbruikt van het net en teruggeleverd aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Stel dat je een koop thee wil:

Eigen verbruik meter: 2000W (waterkoker)
Netbeheerder: -5000W (Dus 5000W teruglevering)
Productie vanuit PV moet dan op dat moment 7000W zijn.

Zelfde methode werkt op het totaal aan eind van de dag.
Eigen verbruik 10kWh.
Netbeheerder: -50kWh (Dus je hebt 50kWh teruggeleverd)
Die dag dus 60kWh geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 17:32
Als je grafiekjes wilt, moet je niet alleen meten maar vooral ook loggen.

Of je overal aparte meters wilt, of softwarematig verschillende metingen wilt combineren moet je zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Er heeft iemand al eens een node-red flow geschreven die alles combineert inderdaad SMA en P1 vd SM
Tsurany in "Datalogging: PV systemen"

Je kan modbus tcp/ip synchroon laten lopen met de P1 meter.
Maar ook met node-red-contrib-webconnect eventueel

Dit lijkt me nog wel leuk om te doen, maar het is meer omdat het kan, niet omdat het moet.
https://community.home-as...ce-power-wheel-card/82374

Een SMA home manager 2.0 gaat me te ver, als je het zelfde kan maken/visualiseren.

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-07-2021 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AUijtdehaag schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:47:
De SMA's die ik ken zijn inderdaad fluisterstil.

De tripowers hebben volgens mij wel een interne ventilator, maar de kast is verder gesloten.
Geen coil whine in ieder geval.

SMA heeft shadefix inderdaad.
Een paar pijpjes schaduw is amper merkbaar omdat het harde schaduw is.
En makkelijk uit te lezen. (met node-red / sbfspot / home assistant)
Als je er een neemt, probeer dit dan ook te krijgen: https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

Goodwe doet ook aan schaduwbeheer, maar dus lastiger uitleesbaar en je kan een maandagmorgen exemplaar krijgen.
Ik heb een sma 10.0-3AV-40 met ~15kWp aan panelen en hij hangt in iets te kleine ruimte en eerlijk gezegd kan ik niet beweren dat een tripower per definitie fluisterstil is..

Bij "normaal" bedrijf hoor ik hem niet. maar gaat op een goede dag mijn noord kant mee doen. Dan komen er knap vreemde geluiden uit dat ding, de oorzaak daarin is denk ik het flink op zijn staart trappen en de daar uit volgende oververhitting (waarschijnlijk door zijn ophang plek) in mijn geval, kan natuurlijk ook een maandag morgen model zijn, of ze hebben er allemaal last van :+

veder een prima apparaat en zeer blij mee, maar ik durf fluisterstil niet te garanderen. :$

Ik heb het opgelost met een ventilator buiten op de behuizing en die is hoe dan ook niet stil :+

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 05-07-2021 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@twain4me
Dan vraag ik het @Naalroc ook even of die van hem stil is.
Misschien geeft die meer bevredigende antwoorden :+ _O-
Edit: misschien ook niet

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-07-2021 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
twain4me schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:24:
[...]

Ik heb een sma 10.0-3AV-40 met ~15kWp aan panelen en hij hangt in iets te kleine ruimte en eerlijk gezegd kan ik niet beweren dat een tripower per definitie fluisterstil is..

Bij "normaal" bedrijf hoor ik hem niet. maar gaat op een goede dag mijn noord kant mee doen. Dan komen er knap vreemde geluiden uit dat ding, de oorzaak daarin is denk ik het flink op zijn staart trappen en de daar uit volgende oververhitting (waarschijnlijk door zijn ophang plek) in mijn geval, kan natuurlijk ook een maandag morgen model zijn, of ze hebben er allemaal last van :+

veder een prima apparaat en zeer blij mee, maar ik durf fluisterstil niet te garanderen. :$

Ik heb het opgelost met een ventilator buiten op de behuizing en die is hoe dan ook niet stil :+
Eerlijk verhaal erbij, bedankt.

Het bedrijf waar ik mee in gesprek ben, gaf juist aan dat je je omvormer 'krap' moest aanschaffen. Als deze veel overcapaciteit zou hebben (10.000Wp terwijl de panelen 7000Wp opleveren), dan zou een omvormer lui worden en zou het minder stroom opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
coelho schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:32:
[...]

Eerlijk verhaal erbij, bedankt.

Het bedrijf waar ik mee in gesprek ben, gaf juist aan dat je je omvormer 'krap' moest aanschaffen. Als deze veel overcapaciteit zou hebben (10.000Wp terwijl de panelen 7000Wp opleveren), dan zou een omvormer lui worden en zou het minder stroom opleveren.
Nou ja, een omvormer wordt niet "lui", maar een omvormer die beter belast wordt heeft wel een (ietsje) beter rendement. Dat plus dat een kleinere omvormer simpelweg goedkoper is, maakt het voordeliger is een omvormer van 80-90% van het nominaal vermogen van je panelen te nemen.

Overigens, veel SMA fans in dit topic maar die goodwe heeft ook gewoon shadowmanagement. En als die in je garage komt te hangen lijkt me niet dat je je sappel moet maken over coil-whine.

[ Voor 12% gewijzigd door mcDavid op 05-07-2021 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De juiste stringspanning(en) dragen meer bij aan het rendement, dan dat de omvormer te ruim gekozen is. (te groot is)
Dus maak er geen 2x 10 van, maar 1x 20 panelen.

Hoe meer belast, des te meer neemt het rendement ook af (maar dat is mieren seksueel mishandelen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOYi1yRAiaOuzaa4v-QmDyGPsso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mx4l0mi70mFcwzl3uEOnhivr.jpg?f=fotoalbum_large

@Anoniem: 37297 Gezien je hellingshoek, zal je meer pieken in het vroege voorjaar.
Laat het dan net kouder zijn, dus hogere pieken... Ik zou de omvormer zeker niet te krap nemen. (als je de voorjaarspieken mee wilt nemen)
Maar overdrijven is ook niet nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-07-2021 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
AUijtdehaag schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:51:
Hoe meer belast, des te meer neemt het rendement ook af (maar dat is mieren seksueel mishandelen)
[Afbeelding]
De rendementscurve is nagenoeg vlak, behalve aan de onderkant. Je wilt dus zo min mogelijk in het gebied onder die ~20% zitten en dan helpt het als je omvormer niet al te groot is. Uiteindelijk wek je vaker een klein beetje stroom op dan volle bak, dus daar mag je wel degelijk rekening mee houden.

Al moet het niet te ver doorslaan idd, zeker met een zuid-opstelling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:19
AUijtdehaag schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:31:
@twain4me
Dan vraag ik het @Naalroc ook even of die van hem stil is.
Misschien geeft die meer bevredigende antwoorden :+ _O-
Edit: misschien ook niet
Mijn STP8.0-3AV-40 is wel stil, maar ik moet er bij zeggen dat ik hem daar nooit op heb beoordeeld, want hij hangt in een vrijstaande garage, dus geluid is helemaal geen issue. Er hangen 10kWp panelen aan, in 2 gelijke strings op pal zuid- @ 20* maar door beperkte zon levert hij relatief niet erg veel op: Zon van ca 10 uur tot 5 uur vanwege bomenschaduw.
Ik heb er voor de zekerheid 2 120mm PC ventilatoren aangehangen met thermostaat; als die draaien zijn die 'luidruchtig'. Maar dan wordt de kast op de koelribben achterop bijna handwarm, terwijl hij zonder de fans behoorlijk heet kon worden, schatting 50*C.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nog even gesimuleerd in sunnydesignweb. (kies rode knopje nieuw project, vul lokatie in en dan handmatige planning)

1. SMA 8.0 met 1 string van 20 trina 385 op 50 graden helling (hoogste opbrengst)
2. SMA 8.0 met 2 string van 10 trina 385 op 50 graden helling
3. SMA 6.0 met 1 string van 15 en 1 van 5 trina 385 op 50 graden helling (SMA 6.0 kan geen 1000 V aan net als de 8.0 en 10.0, maar 850 V)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PQfTw9-nT-e5EvUXC57DdeqxTo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJN2T21gyP8Qlfyn2LiCiDrw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QtkB7r-8LeC4H07VKhjXdGlvDQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXYx7Dzml6QXpkCKBcSrxU0e.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wtau-8BkMq-XbtFjKgzdbHO5JHs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NctD4HpyesPeyyTIqdBkNvg.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-07-2021 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:19
Naalroc schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:16:
[...]

Mijn STP8.0-3AV-40 is wel stil, maar ik moet er bij zeggen dat ik hem daar nooit op heb beoordeeld, want hij hangt in een vrijstaande garage, dus geluid is helemaal geen issue. Er hangen 10kWp panelen aan, in 2 gelijke strings op pal zuid- @ 20* maar door beperkte zon levert hij relatief niet erg veel op: Zon van ca 10 uur tot 5 uur vanwege bomenschaduw.
Ik heb er voor de zekerheid 2 120mm PC ventilatoren aangehangen met thermostaat; als die draaien zijn die 'luidruchtig'. Maar dan wordt de kast op de koelribben achterop bijna handwarm, terwijl hij zonder de fans behoorlijk heet kon worden, schatting 50*C.
Note de correctie van het modelnummer: het betreft de 8.0 kWh versie, niet de 10

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
Heb de opdracht gegund. Dank voor al jullie input, heb nog een paar kritische vragen gesteld en laten beantwoorden. Uiteindelijk toch voor de Goodwe gekozen. Meerprijs SMA was significant. Een zeldzaam geval van coil whine werd nog genoemd hierboven, maar dat komt zo weinig voor dat ik er de meerprijs van SMA niet voor over heb.

Ik laat wel mijn meterkast uitbreiden met 2x12, dank voor de tip!

De volgende stap waar ik me in moet gaan verdiepen is het uitlezen/loggen. Hierboven zijn al een aantal mogelijkheden genoemd. Is er toevallig iemand die een stap voor stap instructie heeft gevonden, zodat ik het wiel niet helemaal zelf hoef uit te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Pagina: 1