Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco010
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-11-2021
beste, mijn laptop gaat helemaal niet meer aan, heb hem even opengemaakt, en ik zie een onderdeel wat er volgens mij niet zo best uit ziet. zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjx8V6CLYOKtiY8avNi00VbbbTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9wMqwgLyg8NWxh2KJbVuMxD.jpg?f=fotoalbum_large

het lijkt wel een chip met een soort glaasje aan de boven kant en dat glaasje lijkt wel gebroken zoals op de foto te zien. ik heb zelf geen iedee wat dit voor onderdeeltje is. heeft iemand misschien enig iedee wat het kan zijn?

en zo ja zal deze nog werken lijkt mij niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:37

Kheos

FP ProMod
rocco010 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:20:
beste, mijn laptop gaat helemaal niet meer aan,

...

en zo ja zal deze nog werken lijkt mij niet toch?
duidelijk niet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Intel logo er op, dit lijkt de chipset te zijn (maar kan zonder locatie op het moederbord te zien dat niet beoordelen, kan ook een netwerk chip zijn). Wat je ziet is een reguliere die package, dat zit ook op je CPU en GPU onder de heatspreader. Is ook geen glas, maar het silicon zelf. Chipsets kennen net als GPU's in tegenstelling tot CPU's geen heatspreader. Vroeger CPU's ook niet, en toen deden we dit nog wel eens met onze K7's toen we de koeler er verkeerd op zette.

Cracked die = dooie chip. Als het de chipset is: dood moederbord. Dit ga je niet zelf kunnen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco010
Umbrah schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:24:
Intel logo er op, dit lijkt de chipset te zijn (maar kan zonder locatie op het moederbord te zien dat niet beoordelen, kan ook een netwerk chip zijn). Wat je ziet is een reguliere die package, dat zit ook op je CPU en GPU onder de heatspreader. Is ook geen glas, maar het silicon zelf. Chipsets kennen net als GPU's in tegenstelling tot CPU's geen heatspreader. Vroeger CPU's ook niet, en toen deden we dit nog wel eens met onze K7's toen we de koeler er verkeerd op zette.

Cracked die = dooie chip. Als het de chipset is: dood moederbord. Dit ga je niet zelf kunnen vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCmZ7uJ7SnWHsa23lup-x3c0Ddo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7YvhtxkibJ9pVOyem3z1FMj.jpg?f=fotoalbum_large

hier een foto van de locatiee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, dat is de chipset. Dat bord zal vervangen moeten worden.

Edit:

Gezien je andere topic (MSI gr63 laten vallen.)... een logisch gevolg. RIP arme laptop... (ik gok dat GPU en CPU ook niet socketed zijn, dus dat wordt een dure reparatie...)

[ Voor 63% gewijzigd door Umbrah op 02-07-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco010
Umbrah schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:32:
Yup, dat is de chipset. Dat bord zal vervangen moeten worden.
dus ik kan beter een nieuwe kopen denk ik dan toch. en deze heb je gwn niks meer aan :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco010
met nieuwe bedoel ik en compleet nieuwe laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

rocco010 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:35:
met nieuwe bedoel ik en compleet nieuwe laptop
Dat is best een forse hoeveelheid E-Waste, en ik gok (heb je ze al getest in een andere laptop/PC?) dat SODIMM's en SSD nog gewoon goed zijn. Maar het is helemaal aan je zelf. Met een val die een die kan breken, is mogelijk ook schade aan de LCD ontstaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco010
Umbrah schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:37:
[...]

Dat is best een forse hoeveelheid E-Waste, en ik gok (heb je ze al getest in een andere laptop/PC?) dat SODIMM's en SSD nog gewoon goed zijn. Maar het is helemaal aan je zelf. Met een val die een die kan breken, is mogelijk ook schade aan de LCD ontstaan...
jaa alles deed het gwn nog tot vandaag. dit gescheurde chip is niet gekomen direct na de val.
alles deed het nog, alleen me beelscherm bleef zwart en alles werkte wel op een externe beelscherm.

alleen vandaag dacht ik na een lange tijd ga hem weer is een keer gebruiken (via een externe beelscherm.) ik druk me laptop aan alles brand voor 5 seconde en toen ging alles uit en ik kreeg niks meer aan.

vanwege die rede laptop weer opengemaakt en toen zag ik die gescheurde chip dus.
Pagina: 1