Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco010
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-11-2021
Hallo iedereen!

Ik heb gister zo iets doms gedaan ik heb mijn MSI laptop uit me handen laten vallen. Hierna wou ik hem aanzetten maar er verscheen niks op het scherm. Net even aangesloten op een externe beeldscherm en voor de rest werkt dat gewoon nog! Er is geen Barst of damage aan het laptop scherm te zien. Als ik via mij externe beeldscherm naar beeld instellingen ga staat het scherm van mijn MSI laptop er niet eens meer tussen. ik heb hem even opengemaakt en de kabels gecheckt. Maar alles is gwn nog correct aangesloten. Iemand enig iedee wat het probleem zal kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05 23:14
Ik zou in dat geval de kabel van het scherm even loskoppelen en opnieuw inpluggen. Aangezien jij aangeeft dat alles gewoon werkt, behalve het scherm zelf moet het probleem echt in die hoek liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

rocco010 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:59:
Hallo iedereen!

Ik heb gister zo iets doms gedaan ik heb mijn MSI laptop uit me handen laten vallen. Hierna wou ik hem aanzetten maar er verscheen niks op het scherm. Net even aangesloten op een externe beeldscherm en voor de rest werkt dat gewoon nog! Er is geen Barst of damage aan het laptop scherm te zien. Als ik via mij externe beeldscherm naar beeld instellingen ga staat het scherm van mijn MSI laptop er niet eens meer tussen. ik heb hem even opengemaakt en de kabels gecheckt. Maar alles is gwn nog correct aangesloten. Iemand enig iedee wat het probleem zal kunnen zijn?
Heb je ook het scherm zelf open gemaakt?

Als de kabel in het moederdbord goed vast zit, is er ook nog een kans dat hij achter het scherm losgeschoten is. Of dat het scherm zelf kapot is - maar dat lijkt me sterk, dan had hij nog wel tussen de beschikbare schermen gestaan enkel niets weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco010
Jaa ook het scherm opengemaakt alles zit gwn goed vast. Ik heb allen wel iets gevonden wat kost zit wat volgens mij vast moet zitten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mopeyEnkYuzJGgWYF0WzYj85skk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrrPy1UKdhO3HlKJtWqYhBvh.jpg?f=fotoalbum_large misschien enig iedee wat dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:11

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

En vermoedelijk ontbreekt er ook iets wat daar onder had moeten zitten

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco010
DukeBox schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:22:
En vermoedelijk ontbreekt er ook iets wat daar onder had moeten zitten
Ooh dat is minder. Word dit een dure reparatie dat je weet? Of is het überhaupt wel te repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:11

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het is lastig te zien of je moederbord ook beschadigd is (kan ook een tussenlaag zijn) maar als je kan achterhalen welke onderdelen het zijn is een vervanging op zich niet de kosten als je zelf of iemand anders kan laten solderen is het een poging waard.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco010
DukeBox schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:27:
Het is lastig te zien of je moederbord ook beschadigd is (kan ook een tussenlaag zijn) maar als je kan achterhalen welke onderdelen het zijn is een vervanging op zich niet de kosten als je zelf of iemand anders kan laten solderen is het een poging waard.
Ja precies ik wil zelf wel een poging wagen. Maar voor de rest werkt alles nog naar behoren. Dus ik neem aan dat me moeder boord voor de rest niet beschadigd is of heb ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:34
Is de foto puur van het scherm?

Zo ja dan zou je kunnen overwegen om het inderdaad te proberen te repareren of een vervangend scherm bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco010
cossy nl schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:33:
Is de foto puur van het scherm?

Zo ja dan zou je kunnen overwegen om het inderdaad te proberen te repareren of een vervangend scherm bestellen.
Nee niet van het scherm maar van het moederbord.

Ik heb nog een los onderdeeltje gevonden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yr8pVWeOV4f5mTqrDVB_IYzojo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdbxIeNN83crZVNHntuMr850.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyFonnypE0JN8qrL1gJiCRe6CK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqwYrq7NGOhsPDG64WPlsSaU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-05 08:49
Wellicht goed om even je verzekeringspolis te checken? Als je verzekerd bent voor inboedelschade heb je kans dat de verzekering je kan helpen. Het is immers in huis gebeurd.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco010
JohnnyV76 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:38:
Wellicht goed om even je verzekeringspolis te checken? Als je verzekerd bent voor inboedelschade heb je kans dat de verzekering je kan helpen. Het is immers in huis gebeurd.
Ooh dat is een hele goede, ga ik gelijk even checken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-05 16:56
Dat losse onderdeeltje lijkt een weerstand, ik zou niet met weinig soldeerskills mijn vingers hieraan branden(pun intended)

Even de verzekering inlichten, zal allicht eigen risico kosten(+je bent laptop even kwijt bij de reparateur) maar waarschijnlijk is dit goedkoper dan het zelf verder stukmaken :)

2011 Volvo V60 T3 // 2014 Fiat 500c TwinAir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dat losse onderdeel is inderdaad een 1.2ohms weerstand. Die zal terug moeten, en dat chipje dat lost zit en er ook best gaar uit ziet, moet of vervangen of netjes teruggezet worden (als hij niet kapot is).

Goede kans dat het daarna weer werkt, maar hiet moet je wel echt goede soldeerskills voor hebben, daar kan je beter iemand voor betalen die er goed in is (middels een oproepje in de V&A hier op tweakers, bijvoorbeeld)

Uiteraard eerst je inboedelverzekering checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco010
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:08:
Dat losse onderdeel is inderdaad een 1.2ohms weerstand. Die zal terug moeten, en dat chipje dat lost zit en er ook best gaar uit ziet, moet of vervangen of netjes teruggezet worden (als hij niet kapot is).

Goede kans dat het daarna weer werkt, maar hiet moet je wel echt goede soldeerskills voor hebben, daar kan je beter iemand voor betalen die er goed in is (middels een oproepje in de V&A hier op tweakers, bijvoorbeeld)

Okee bedankt voor de info! Ik check effe me inboedel verzekering. En ik kijk effe of ik v&a kan vinden. Super bedankt allemaal voor jullie tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:58

Blokker_1999

Full steam ahead

Verwacht niet dat de chip zelf defect zal zijn, kans is groot dat als iemand met een goede soldeerbout en de bijhorende skills de twee componenten snel weer op zijn plaats kan zetten zonder verdere probleemn te veroorzaken. Of het daarna gaat werken is koffiedik kijken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco010

Misschien gekke vraag maar waar kan ik die v&a vinden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:38
rocco010 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:29:
[...]

Misschien gekke vraag maar waar kan ik die v&a vinden??
https://tweakers.net/aanbod/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:18

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Voor een idee van het type werk bij Apple componenten, check even het Louis Rossman kanaal op Youtube. Deze reparateur doet enkel Apple reparaties en laat zien wat er zoal bij komt kijken.

Gewoon een tip, voordat je denk: dit doe ik wel 'ff' :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:47
Michael Knight schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:36:
Voor een idee van het type werk bij Apple componenten, check even het Louis Rossman kanaal op Youtube. Deze reparateur doet enkel Apple reparaties en laat zien wat er zoal bij komt kijken.

Gewoon een tip, voordat je denk: dit doe ik wel 'ff' :)
Aangezien dit om een MSI laptop gaat, en geen Apple, lijkt me dat niet geheel relevant :+

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-05 10:59
corset schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:38:
[...]

Aangezien dit om een MSI laptop gaat, en geen Apple, lijkt me dat niet geheel relevant :+
Aangezien het om het repareren van een moederbord met kleine componenten gaat, denk ik dat het juist héél relevant is.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Correctie, dat is een spoel.
1R2 staat hier voor 1.2uH.

Maar hij ziet er zo op de foto nog prima uit, dus herplaatsen lijkt prima mogelijk. Eventueel even met een multimeter doormeten. Zou laagohmig moeten zijn.
Voor het solderen is het waarschijnlijk wel handig om een fatsoenlijke bout te hebben. Dit soort componenten en de printsporen die er waarschijnlijk bij horen zijn heel goed in warmte afvoeren. Dus een beetje vermogen is aan te raden.

Het stuk bij dat chipje is wat lastig te zien op de foto.
Als de contacten van de pcb nog netjes heel zijn ben je er misschien al door het chipje los te halen. De pootjes netjes terug te buigen (voorzichtig) en de boel weer vast te zetten.
Als de pads er afgerukt zijn wordt het complexer en is de haalbaarheid afhankelijk van de precieze schade.
Kun je iets van een markering lezen op dat chipje? vaak 2 of 3 karakters. Op de foto lijkt er wat smurrie op te zitten.

edit: het lijkt er wel op alsof er pads zijn losgeraakt van de pcb

[ Voor 59% gewijzigd door timberleek op 12-05-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-05 20:14

SambalBij

We're all MAD here

Check ook even of die accu niet beschadigd (en daarmee mogelijk brandgevaarlijk) is?
Het lijkt er een beetje op alsof die accu mogelijk bij de val is losgeschoten (of niet goed gelijmd heeft gezeten) die vervolgens die inductor naar boven en los heeft gedrukt, en die weerstand dat IC half los gedrukt heeft.
Accu kan dus best hard dat onderdeel, en mogelijk die connector of het geheugen ernaast geraakt hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door SambalBij op 12-05-2021 12:43 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:45
timberleek schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:41:
[...]

Correctie, dat is een spoel.
1R2 staat hier voor 1.2uH.
Het lijkt me inderdaad een spoel van de backlight booster circuit.
(Gezien het naast de stekker van je scherm zit)
Dus scherm werkt waarschijnlijk wel maar heeft geen LED verlichting.
(Misschien kan je dit checken met een zaklamp op het scherm te schijnen en kijk of je beeld ziet)

In ieder geval, good luck :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:18

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

corset schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:38:
[...]

Tja, want Apple is natuurlijk geen computer... het is een Apple. :/
Ik pak Louis erbij, omdat die heel informatief wat vertelt rondom reparaties + nodige humor.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco010
Hell-Slave schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:12:
[...]

Het lijkt me inderdaad een spoel van de backlight booster circuit.
(Gezien het naast de stekker van je scherm zit)
Dus scherm werkt waarschijnlijk wel maar heeft geen LED verlichting.
(Misschien kan je dit checken met een zaklamp op het scherm te schijnen en kijk of je beeld ziet)

In ieder geval, good luck :D
Nee zoals ik al eerder heb gezegd het beeldscherm niet eens zichtbaar meer is tussen mij beeldscherm instellingen.

En thanksss hopen dat iemand het kan fiksen
Pagina: 1