Solaredge HD SE4000 HD WAVE verbinding met wifi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 07:59
Vorige week is mijn solarset met de Solaredge HD SE4000 HD WAVE omvormer. Vandaag kreeg ik eindelijk de moniroeing toegang. Omdat de wifi connectie niet helemaal lekker leek, heb ik mijn accespoint verplaatst en de omvormer aan/uit gezet.

Nu krijg ik dat ding met geen mogelijkheid weer aan mijn WIFI. En omdat je geen installateurs account heb kan je ook niet veel. Als ik de Setapp gebruik om de status uit te lezen geeft hij aan 'WIFI NC':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOTQbj1Qxsv8VGm2-qiGic5Qh5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87D0HKJG96JRgefQJDTwjLvK.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens zie ik via de MySolaredge App onder 'status omvormer' dat hij geen ethernet heeft, maar ook geen wifi verbinding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JylSBDR0UWARMIg1Qh-x0SfLXrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbiLAE5Sp3ZeXcN29AUAfMHx.jpg?f=fotoalbum_large

De logische vervolgstap is dus om weer even de wifi verbinding opnieuw in te stellen en daarvoor ga ik in MySolaredge App naar 'Omvormer communicatie', helaas zie ik daar de volgende melding waar ik eerder een wifi signaal kon selecteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gf1fr7NCVS3vKn5xmoc7NxY9_go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9sVi3t41LWV770l60tUmiwDS.jpg?f=fotoalbum_large

> Ik kan dus wel met de telefoon direct een WIFI verbinding maken
> De omvormer wil zelf geen connectie met mijn Wifi maken
> De omvormer staat ingesteld op ethernet
> Wifi verbinding instellen is niet mogelijk.

Wie heeft de gouden tip om de omvormer in te stellen op 'wifi' in plaats van 'UTP'? De handleiding die ik vind gaan vooral over de omvormers met display. Deze omvormer heeft geen display maar gebruikt de SetApp waar ik dus geen autorisatie voor heb.

Ik neem bijvoorbeeld aan dat er een specifiek commando is die je met die klikswitch kan maken om bv WPS te activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:46
Wellicht kan @com2,1ghz je de oplossing van zijn probleem geven?
SolarEdge 3500 HD Kan geen wifi meer instellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 00:59
Jazeker. Dit is een probleem waar je hulp nodig hebt van SolarEdge. Maak een ticket aan. Mijn case nummer was 2247249. Mogelijk is het handig om deze te vermelden zodat ze gericht kunnen zoeken naar het probleem. Ik heb contact gehad met een medewerker en gingen we samen telefonisch kijken naar de oplossing.
Wel je omvormer met een ethernet kabel aansluiten. Daarvoor moet de kap los en binnen zit een printplaat met een ethernet aansluiting. Wees wel voorzichting.

Hij logde in op afstand, en ik moest mijn wifi settings doorgeven. Vervolgens kan hij direct zien of het allemaal werkt. Daarna op zijn commando kon ik de ethernet kabel losmaken om te kijken of de boel bleef werken. Later ging ik het weer checken met de app en de wifi instellingen waren weer zichtbaar.
Ze zeiden toen dat ze dit probleem nooit eerder hebben gezien dat de wifi settings in de app verdwenen waren. Dit hadden ze ooit doorgezet naar hun development team. Maar blijkbaar komt dit probleem nog steeds voor.

Mijn probleem was ontstaan toen ik mijn wifi netwerk thuis ging omgooien. Dus vroeger had ik SSID "Henkie" met een wachtwoord van 15 karakters. Met 5Ghz en 2.4 Ghz. Na wat issues wilde ik dit scheiden.
Zo had ik de SSID "Henkie" 5Ghz only en SSHD "Henkie_legacy" 2.4 Ghz only. Beide met een wachtwoord van 25 karakters ongeveer.
Ik heb een vermoeden dat of de SSID niet om kan gaan met een "_" of dat het wachtwoord te lang was.
Nu heb ik "HenkieLegacy" 2.4 Ghz met een 16 karakter wachtwoord wat nu wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
com2,1ghz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:46:
Jazeker. Dit is een probleem waar je hulp nodig hebt van SolarEdge. Maak een ticket aan. Mijn case nummer was 2247249. Mogelijk is het handig om deze te vermelden zodat ze gericht kunnen zoeken naar het probleem. Ik heb contact gehad met een medewerker en gingen we samen telefonisch kijken naar de oplossing.
Wel je omvormer met een ethernet kabel aansluiten. Daarvoor moet de kap los en binnen zit een printplaat met een ethernet aansluiting. Wees wel voorzichting.

Hij logde in op afstand, en ik moest mijn wifi settings doorgeven. Vervolgens kan hij direct zien of het allemaal werkt. Daarna op zijn commando kon ik de ethernet kabel losmaken om te kijken of de boel bleef werken. Later ging ik het weer checken met de app en de wifi instellingen waren weer zichtbaar.
Ze zeiden toen dat ze dit probleem nooit eerder hebben gezien dat de wifi settings in de app verdwenen waren. Dit hadden ze ooit doorgezet naar hun development team. Maar blijkbaar komt dit probleem nog steeds voor.

Mijn probleem was ontstaan toen ik mijn wifi netwerk thuis ging omgooien. Dus vroeger had ik SSID "Henkie" met een wachtwoord van 15 karakters. Met 5Ghz en 2.4 Ghz. Na wat issues wilde ik dit scheiden.
Zo had ik de SSID "Henkie" 5Ghz only en SSHD "Henkie_legacy" 2.4 Ghz only. Beide met een wachtwoord van 25 karakters ongeveer.
Ik heb een vermoeden dat of de SSID niet om kan gaan met een "_" of dat het wachtwoord te lang was.
Nu heb ik "HenkieLegacy" 2.4 Ghz met een 16 karakter wachtwoord wat nu wel werkt.
Dank voor deze reactie. Het voelt wel als een omslachtige manier. Ik heb natuurlijk ook het probleem bij de installateur voorgelegd. Mocht dat geen soelaas bieden ga ik inderdaad naar solaredge.

Ik zie trouwens nog een probleem, ik heb een bepaald type 360WP wp panelen neer laten leggen (https://apsolar.nl/wp-con...B60_WnhbMC4_360_4G_S3.pdf). In de monitoring app wordt echter een andere typenummer van de panelen weergegeven welke hoort bij 310WP panelen (type: STP310S-20/Wfh HyPro). Lezen de optimizers de panelen uit om de paneel types te bepalen of worden de panelen door de installateur handmatig toegevoegd en heeft die een foutje gemaakt bij het instellen van installatie in de monitoring omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
mcsluis schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:50:
[...]

Dank voor deze reactie. Het voelt wel als een omslachtige manier. Ik heb natuurlijk ook het probleem bij de installateur voorgelegd. Mocht dat geen soelaas bieden ga ik inderdaad naar solaredge.

Ik zie trouwens nog een probleem, ik heb een bepaald type 360WP wp panelen neer laten leggen (https://apsolar.nl/wp-con...B60_WnhbMC4_360_4G_S3.pdf). In de monitoring app wordt echter een andere typenummer van de panelen weergegeven welke hoort bij 310WP panelen (type: STP310S-20/Wfh HyPro). Lezen de optimizers de panelen uit om de paneel types te bepalen of worden de panelen door de installateur handmatig toegevoegd en heeft die een foutje gemaakt bij het instellen van installatie in de monitoring omgeving?
De installateur kon mij helemaal niet helpen en die zette me een beetje neer als "waarom zit je ook aan de instellingen". Die gaf me een RTFM hoe ik de optimizers weer zou kunnen syncen en hoe ik de wifi instellingen moet kunnen openen.Terwijl ik duidelijk aangeef dat die hele optie niet zichtbaar is. SolarEdge Nederland was wel enorm behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
com2,1ghz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:55:
[...]

De installateur kon mij helemaal niet helpen en die zette me een beetje neer als "waarom zit je ook aan de instellingen". Die gaf me een RTFM hoe ik de optimizers weer zou kunnen syncen en hoe ik de wifi instellingen moet kunnen openen.Terwijl ik duidelijk aangeef dat die hele optie niet zichtbaar is. SolarEdge Nederland was wel enorm behulpzaam.
Vreemde reactie van de installateur. Je belt Philips ook niet om te vragen of jij je eigen koffiezetapparaat aan en uit mag zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
mcsluis schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:03:
[...]

Vreemde reactie van de installateur. Je belt Philips ook niet om te vragen of jij je eigen koffiezetapparaat aan en uit mag zetten.
Ik heb een paar botsingen in het verleden gehad aangezien ik niet zo happig was om mijn wifi credentials te delen met ze. Ook het feit dat ik een lek in hun klantensysteem heb gevonden vonden ze niet relax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:46
mcsluis schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:50:
[...]

Paneel type is inderdaad een door de installateur handmatig ingevoerde tekst op de portal, dus waarschijnlijk een foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Rouske schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:28:
[...]

Paneel type is inderdaad een door de installateur handmatig ingevoerde tekst op de portal, dus waarschijnlijk een foutje.
Dat vermoeden had ik al en klinkt positief, zou voor beide partijen niet willen dat panelen omgewisseld moeten worden.

Edit: Installateur bevestigt dat het waarschijnlijk een foutje is in de portal.

[ Voor 10% gewijzigd door mcsluis op 30-06-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Update en ter afronding:

M.b.v. de Solaredge Supportdesk is het helaas niet gelukt om remote (via) UTP de wifi module te activeren. Ik heb de installateur vervolgens om maximale account rechten gevraagd, waardoor ik zelf via de Setapp de omvormer kan instellen en o.a. de module kan activeren.

Ik ben blij met deze rechten (wel vervelend dat je niet in 1x alle rechten hebt als eigenaar), want dit zal in de komende jaren vast nog wel eens weer voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door mcsluis op 14-07-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerivanrijn
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19-06-2024
Goedemiddag, ik heb precies dit probleem, inmiddels heb ik ook de installateur rechten. Maar ik weet helaas niet hoe ik de instellingen kan omzetten naar WIFI. Heb jij daar een stappenplan oid van? Ik hoor het heel graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnengea
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-12-2024
Bedankt voor de melding over de verbroken verbinding tussen uw SolarEdge omvormer en uw modem. U kunt deze verbinding eenvoudig zelf controleren en herstellen. Houd hiervoor een smartphone of tablet bij de hand, en voer de volgende stappen uit:

1. Ga met uw smartphone of tablet vlakbij de omvormer staan, en selecteer op uw smartphone of tablet Instellingen > Wifi-instellingen.

2. Duw de rode schakelaar onder op de omvormer voor 2 seconden naar ‘P’. De omvormer gaat nu een wifi-signaal uitzenden. Het blauw ledje op de stick onderin de omvormer zal gaan branden.

3. Selecteer het netwerk van de omvormer, dit heet ‘SEDG’ gevolg door het serienummer van de omvormer. 

4. Voer het wachtwoord van de omvormer in – dit staat op de sticker van de omvormer achter ‘wifi password’.

5. Open een browser op uw smartphone of tablet (bijvoorbeeld Safari, Chrome of Internet Explorer).

6. Voer in de adresbalk 172.16.0.1 in (géén http of www ervoor zetten!).

7. In het menu dat nu in beeld komt, selecteert u de optie ‘Communication’. Ziet u het menu niet? Dan is uw telefoon of tablet waarschijnlijk weer verbonden met het thuisnetwerk. Ga in dat geval naar de netwerkinstellingen van uw telefoon of tablet. Zet hier de optie om automatisch verbinding te maken met het thuisnetwerk uit.

8. Stel hier de gegevens van het thuisnetwerk (wifi) in. Selecteer bij ‘choose a network’ uw thuisnetwerk en vul het bijbehorende wachtwoord in.

9. Controleer of het blauwe ledje op de stick onder de omvormer weer brandt. Bij een stabiele internetverbinding zijn uw opwekgegevens na hooguit een uur weer zichtbaar in de Zelfstroom app (mits de zonnepanelen op dat moment lichtinstraling krijgen).
Pagina: 1