Vraag

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-11 15:18
Na een aantal jaar gebruik begint mijn huidige telefoon echt aan zijn einde te komen. Momenteel heb ik een Moto 5G XT1676, mijn tweede Android Motorola op rij. Bijna 2 jaar terug de accu al eens vervangen, inmiddels is de bluetooth ook uitgevallen. Beveiligingsupdate februari 2019, geheugen chronisch vol. Kortom, tijd om te vervangen.

Wat mij altijd aansprak aan Motorola was het no nonsense beleid qua. OS. Geen eigen layers en bergen bloatware, buiten de standaard Google zooi. Des tijds de reden om voor de eerste Moto G te kiezen, dat doorgezet met de Moto G5. Verder is de fingerprintscanner van de G5 geniaal. Maakt niet uit hoe ik mijn vinger erop leg, hij doet het praktisch altijd. Dat is een heel verschil met de A50 die ik zakelijk heb. Die doet het nooit. Verder is ie aardig robust. Heeft menig keer de vloer van dichtbij gezien.

Dit topic ook gevolgd, maar daar kwam voor mij geen eenduidig antwoord uit. Wellicht door verschil in prijsklasse: Android telefoon zonder bloatware

Ik zoek een?
Een nieuwe Android telefoon.

Wat is je budget?
Voorheen gaf ik 200-300 euro aan een telefoon. Daarin wil ik wat rek meegeven, maar ik sta niet open voor high end die richting de 1000 euro loopt. 350 is prima, maar boven de 400 begint de rek er wel uit te raken. E.e.a. natuurlijk afhankelijk van de situatie. De G100 is bij een abo via Belsimpel bijvoorbeeld "maar" 336, terwijl de laagste pricewatch prijs 414 is. Op die manier meer bang4buck krijgen zorgt natuurlijk voor iets meer rek.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat doe ik ermee? Van alles. Muziek luisteren (met 3,5mm jack), vooral in de trein. Navigeren, hardloopapp op draaien, beetje facebooken, af en toe wat snapshots nemen. Ook vlogs kijken op youtube of een poging tot een serie kijken, al dan niet roamend naar mijn tablet (toevallig een TAB7 van Lenovo, oud beestje).

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf, je verwacht het niet, de nieuwe Moto G100 gevonden. Die vind ik op zich wel tof. Los wat duur, maar i.c.m. een abonnement prima te betalen. En laat ik nou toevallig vrij zijn. Mijn plan is om weer te verlengen bij KPN, al dan niet via een site die gunstiger de telefoons kan aanbieden. KPN heeft bijvoorbeeld geen Moto G100.

Levensduur en aansluitingen:
Ik doe vrij lang met een telefoon, zoals wel blijkt. Vandaar dit topic. Sinds de overname door Lenovo wordt nog maar 1 update gegarandeerd.
De telefoon moet robust zijn. Zoals ik al schrijf, hij valt wel eens. Verder kan ie met sporten drijfnat worden (als het hoost) en ben ik als OV gebruiker ook niet altijd gevrijwaard van natte kleding. USB C is tegenwoordig de norm, maar momenteel heb ik vooral micro USB, dus is niet echt een dealbreaker. Wel graag een 3,5mm jack. NFC zou wellicht handig zijn, maar ABN ondersteunt dat momenteel niet meer.
5G is de toekomst. Wel handig als ie dat heeft. De huidige telefoon is dual sim, vroeger dacht ik mijn zakelijke nummer daarbij te prikken, maar sinds ik een zakelijk toestel heb, heb ik dat nog niet gedaan. Is dus geen dealbreaker.

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat hebben we aan alternatieven? Ik ben tot op heden erg tevreden met Motorola, het nieuwe updatebeleid van Lenovo word ik iets minder happy van. Of kan ik bijvoorbeeld beter voor de G50 kiezen en dan over 2 jaar een nieuwe nemen?
Waar ik vroeger riep dat ik mobiel internet niet belangrijk vond, merk ik dat ik het stiekem wel heel praktisch vind. Voor Corona verstookte ik zo'n 8-12GB per maand, door Corona is dat wat afgenomen.

Alvast dank.

[ Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 28-06-2021 15:47 ]

Beste antwoord (via Pizza_Boom op 06-08-2021 18:22)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Je moet jezelf denk eerst afvragen hoeveel jaar je met je een telefoon wil doen qua updates...
Als jij bijvoorbeeld vijf jaar met je toestel wil lopen en alleen Android 12 krijgt volgend jaar, dan is dat nogal wat.

Wat denk je van de OnePlus Nord CE? Stuk goedkoper, ook koptelefoonpoort, betere updatebeleid dan Motorola. Ook wordt binnenkort de OnePlus Nord 2 verwacht, maar die gaat qua budget wel omhoog ook. Sony Xperia 10 III kan uiteraard ook, maar die scoort niet al te beste in elke review eerlijk gezegd...

Samsung biedt jarenlange updates zowel qua Android als beveiliging, dus dan kom je al snel uit op de populaire Galaxy A52. Nokia biedt dat ook, maar qua hardware zijn de X10/20 en G10/20 weinig boeiend.
Of je kunt eens kijken naar de Google Pixel 4a, is hier alleen verkrijgbaar via grijze import waardoor je wat meer betaalt en kies je voor het 5G-model dan overschrijd je je budget natuurlijk wel echt helemaal.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:22
Heb je al eens naar Sony gekeken, de 10 III bijvoorbeeld? Redelijk kaal, en ook nog 3,5mm.
https://tweakers.net/smar...iii_p1271920/vergelijken/

• Pizza_Boom
swhnld schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:44:
Heb je al eens naar Sony gekeken, de 10 III bijvoorbeeld? Redelijk kaal, en ook nog 3,5mm.
https://tweakers.net/smar...iii_p1271920/vergelijken/
Had ik nog niet bekeken. Interessante optie, maar lijkt dat scherm niet heel erg smal?

• swhnld
Pizza_Boom schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:32:
[...]
Had ik nog niet bekeken. Interessante optie, maar lijkt dat scherm niet heel erg smal?
Goede vraag, verhouding is 21:9 waar anderen op 19,5:9 of 18:9 verhouding zitten. 5 jaar terug was het 16:9 en daarvoor 4:3
Denk dat het van gebruik afhangt, Sony richt specifiek op video met het breedbeeld.
Misschien even bij een winkel langs om te bekijken. Mijn zus heeft een Sony en ik heb er geen last van als ik een keer op dat toestel kijk dat ik het te smal vind.

Acties:
  • Beste antwoord

• CLB
  • Niet online

CLB

Je moet jezelf denk eerst afvragen hoeveel jaar je met je een telefoon wil doen qua updates...
Als jij bijvoorbeeld vijf jaar met je toestel wil lopen en alleen Android 12 krijgt volgend jaar, dan is dat nogal wat.

Wat denk je van de OnePlus Nord CE? Stuk goedkoper, ook koptelefoonpoort, betere updatebeleid dan Motorola. Ook wordt binnenkort de OnePlus Nord 2 verwacht, maar die gaat qua budget wel omhoog ook. Sony Xperia 10 III kan uiteraard ook, maar die scoort niet al te beste in elke review eerlijk gezegd...

Samsung biedt jarenlange updates zowel qua Android als beveiliging, dus dan kom je al snel uit op de populaire Galaxy A52. Nokia biedt dat ook, maar qua hardware zijn de X10/20 en G10/20 weinig boeiend.
Of je kunt eens kijken naar de Google Pixel 4a, is hier alleen verkrijgbaar via grijze import waardoor je wat meer betaalt en kies je voor het 5G-model dan overschrijd je je budget natuurlijk wel echt helemaal.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Pizza_Boom
CLB schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:34:

Stiekem is die Oneplus best een aantrekkelijke optie. Loop er al even over te malen. Alleen gaat ie, met een beetje specs, wel redelijk de lucht in qua prijssetting.
Hoe zit het bij Oneplus met skins? Ik lees iets over OxygenOS. Is dat een skin vol bloatware of nog redelijk leeg, net als wat Motorola doet?

[ Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 05-07-2021 10:45 ]

• CLB
  • Niet online

CLB

Dat is een van de 'leegste' skins die er zijn :)

• swhnld
Pizza_Boom schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:44:
[...]
Stiekem is die Oneplus best een aantrekkelijke optie. Loop er al even over te malen. Alleen gaat ie, met een beetje specs, wel redelijk de lucht in qua prijssetting.
Hoe zit het bij Oneplus met skins? Ik lees iets over OxygenOS. Is dat een skin vol bloatware of nog redelijk leeg, net als wat Motorola doet?
OOS ziet er erg stock uit, maar is het totaal niet. Ze hebben onder water enorm veel werk gestoken in het zo veel mogelijk stroomlijnen en soepel maken van de build, en sinds vorig jaar zit het Facebook Framework er in. Door de grote hoeveelheid aanpassingen zijn versie upgrades trager geworden, en naar de toekomst toe wordt het bouwen samengevoegd met ColorOS van Oppo.
Echter, Oneplus heeft een enorme community, dus ook einde support is custom rom ondersteuning uitstekend. Je kunt heel wat jaartjes met het toestel doen als je er zuinig mee omgaat.

• Pizza_Boom
CLB schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:34:
Wat denk je van de OnePlus Nord CE? Stuk goedkoper, ook koptelefoonpoort, betere updatebeleid dan Motorola. Ook wordt binnenkort de OnePlus Nord 2 verwacht, maar die gaat qua budget wel omhoog ook
De CE is een serieuze optie, maaar jij schrijft dat de Nord 2 duurder wordt. Wat moet ik daar van verwachten?

• CLB
  • Niet online

CLB

OnePlus Nord (eerste variant) ging vanaf 399 euro over de toonbank...
Nord 2 wordt donderdag gepresenteerd, dus die paar dagen zou ik sowieso nog wachten :)

• Pizza_Boom
CLB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:59:
OnePlus Nord (eerste variant) ging vanaf 399 euro over de toonbank...
Nord 2 wordt donderdag gepresenteerd, dus die paar dagen zou ik sowieso nog wachten :)
Daar wacht ik nu ook even op. ;) Vooral op de prijsstelling, alhoewel ik bij de Nord CE ook al naar de duurste keek.

• Pizza_Boom
Vanmorgen binnen gekomen en nu op GoT op mijn nieuwe Nord CE 256 GB. Nog even ruzie gemaakt met Belsimpel, want als nieuwe KPN klant was het ding liefst 80 euro goedkoper dan als bestaande klant, maar daarvan geven ze KPN de schuld. :+

Een hoofdreden voor de CE boven de Nord 2 is de 3,5mm jack en het feit dat ie al beschikbaar is.

[ Voor 22% gewijzigd door Pizza_Boom op 06-08-2021 23:58 ]

Pagina: 1