Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43
Ik zoek een?
Een Android telefoon zonder of met weinig bloatware. Dus geen Facebook, Instagram of weet ik veel wat voor apps.
De telefoon moet in iedergeval 5G hebben.
Verder zo snel mogelijk zijn met voldoende geheugen 128GB of meer, 8 GB werkgeheugen of meer.
Camera is minder van belang.
Overige wensen / eisen.
Fingerprint scanner ivm mfa app.
NFC
5ghz ondersteuning
Formaat niet te groot onder de 17 cm in lengte
Geen curved scherm
Kleur blauw, zwart of grijs. Geen hippe kleurtjes
Spatwaterdicht
Telefoon moet minimaal 4 jaar mee kunnen dus ook grootste deel van die tijd verwacht ik (security) updates.
Draadloos opladen niet van belang.
Snelheid opladen niet van belang ivm laden in de nacht
Accuduur bij normaal gebruik dag mee kunnen gaan (dus niet streamen of scherm de hele dag aan uiteraard)
Jack aansluiting zou mooi zijn is niet noodzakelijk.

Wat is je budget?
Max 800 ex btw.

Wat heb je zelf al gevonden?
One plus 9 echter lijkt hier toch Netflix op te zitten. Ik dacht dat de 8T wel schoon was maar dat is inmiddels een ouder toestel.

Tips die al gegeven zijn
Android ONE (toestel nokia). Echter lijkt de update mogelijkheid hiervan toch behoorlijk tegen te vallen.
Motorola G100 Vrij groot, kleur geen issue meer want er is ook een grijze en zilveren beschikbaar dus deze doet ook nog mee in de vergelijk
Toch de Oneplus 8T
Google pixel 5

Dus iemand nog suggesties?

[ Voor 48% gewijzigd door Bl4ckviper op 18-05-2021 09:53 ]

Be fast .... Be furious....

Beste antwoord (via Bl4ckviper op 08-06-2021 12:22)

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:59

Rob310

kermisfanaat

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:54

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Een Google Pixel 4a 5G of Pixel 5?

Ik heb zelf de 4a 5G en daar zit geen extra meuk op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huff002
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-05 20:35
Een Android One toestel.
Bijvoorbeeld https://www.coolblue.be/n...a-8-3-128gb-blauw-5g.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
De term Android one kende ik nog niet zal daar eens naar kijken.

Ik bedenk mij net dat ik wel minimaal een fingerprint scanner erop nodig heb ivm mfa app van werk. Zal dat nog even toevoegen in de op.
Mrlten schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:39:

Zet deze in de vergelijk lijst dank je wel.

[ Voor 49% gewijzigd door Bl4ckviper op 10-05-2021 22:03 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Rob310

Rob310

kermisfanaat

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
Die kleur is niet echt fijn en dat ding is vrij groot.

Heb even gegoogeld nav je tip en heb in een ander artikel gelezen dat er een lichte schil van motorola overheen zit plus dat het update beleid matig is.

https://www.androidplanet.nl/motorola/moto-g100/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob310

Rob310

kermisfanaat

Klopt, update is niet de beste in de markt maar er zijn er ook niet veel die het veel beter doen.
Android One echter lijkt langzaam dood te bloeden en near-stock Android vind je daarom eigenlijk alleen nog maar bij Nokia en Motorola en de Pixels.
Je hebt het ook over een schil die er overheen ligt maar dat zit 'm vooral in instellingen, bewegingen en trays die je kúnt instellen. M.a.w. je kunt de stock Android lichtjes tweaken met instellingen die door Motorola worden aangeboden. Er wordt geen enkele andere app buiten die van Google zelf meegeleverd en alles wat je niet wilt kan er nog afgehaald worden ook.

Een mogelijkheid voor jou zou kunnen zijn om een toestel naar keuze bij, bijvoorbeeld Coolblue, te bestellen en deze 10-12 dagen gebruiken.
Als deze dan toch niet bevalt mag je het zonder problemen terugsturen zonder enige reden.
Dit de beste manier om te testen. De toestellen op de balie bij, bijvoorbeeld MediaMarkt, is leuk om het formaat te zien en de camera's te vergelijken maar voor echt gebruik te testen is het niks.

[ Voor 12% gewijzigd door Rob310 op 15-05-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Bl4ckviper schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:26:
Die kleur is niet echt fijn en dat ding is vrij groot
Staat niks over in je TS...
een lichte schil van motorola overheen
Bij OnePlus ook...
zit plus dat het update beleid matig is
Staat ook niks over in je TS...

Snel of veel geheugen zeggen ook maar weinig tot niks, specificeer dat dus. Elk toestel (in die prijsklasse) met Android heeft een vingerafdruk scanner, Netflix staat vaak pre-installed icm HDR10 en ik mis gewoon heel veel info. Wat voor type scherm, buitenmaten, updatebeleid, merkenvoorkeur, draadloos opladen, water- en stofdicht, oplaadsnelheid, extra's als stereospeakers, notificaties, koptelefoon aansluiting, geheugenkaartslot enzovoort.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:14
Waarom vind je het een probleem als er al apps op staan? Ik schakel ze uit als ik ze niet wil gebruiken/actief wil laten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
Rob310 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:39:
Klopt, update is niet de beste in de markt maar er zijn er ook niet veel die het veel beter doen.
Android One echter lijkt langzaam dood te bloeden en near-stock Android vind je daarom eigenlijk alleen nog maar bij Nokia en Motorola en de Pixels.
Je hebt het ook over een schil die er overheen ligt maar dat zit 'm vooral in instellingen, bewegingen en trays die je kúnt instellen. M.a.w. je kunt de stock Android lichtjes tweaken met instellingen die door Motorola worden aangeboden. Er wordt geen enkele andere app buiten die van Google zelf meegeleverd en alles wat je niet wilt kan er nog afgehaald worden ook.

Een mogelijkheid voor jou zou kunnen zijn om een toestel naar keuze bij, bijvoorbeeld Coolblue, te bestellen en deze 10-12 dagen gebruiken.
Als deze dan toch niet bevalt mag je het zonder problemen terugsturen zonder enige reden.
Dit de beste manier om te testen. De toestellen op de balie bij, bijvoorbeeld MediaMarkt, is leuk om het formaat te zien en de camera's te vergelijken maar voor echt gebruik te testen is het niks.
Dat is goed om te weten. Al vind ik het gebruiken en zomaar terug sturen ook weer wat. Bij Nokia kwam ik nog wat Android one tegen maar die leken ook al wat aan de oude kant te zitten.
CLB schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:52:
[...]

Staat niks over in je TS...

[...]

Bij OnePlus ook...

[...]

Staat ook niks over in je TS...

Snel of veel geheugen zeggen ook maar weinig tot niks, specificeer dat dus. Elk toestel (in die prijsklasse) met Android heeft een vingerafdruk scanner, Netflix staat vaak pre-installed icm HDR10 en ik mis gewoon heel veel info. Wat voor type scherm, buitenmaten, updatebeleid, merkenvoorkeur, draadloos opladen, water- en stofdicht, oplaadsnelheid, extra's als stereospeakers, notificaties, koptelefoon aansluiting, geheugenkaartslot enzovoort.
Ik weet niet alles op voorhand. Door deze tips kan ik steeds beter vergelijken waardoor ik de "eisen" beter kan bijstellen.
Qua snelheid en geheugen bedoel ik zoveel als mogelijk binnen budget. Qua scherm heb ik niet echt eisen. Afmeting niet zo groot als Galaxy note bijvoorbeeld. Oplaad snelheid niet van belang, laad toch in de nacht op. Als er voldoende geheugen inzit, rond de 128 gb, is een extra slot optioneel.
jongetje schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:17:
Waarom vind je het een probleem als er al apps op staan? Ik schakel ze uit als ik ze niet wil gebruiken/actief wil laten zijn.
Heb al jaren Samsung maar erger mij inmiddels behoorlijk aan het pushen van hun apps om de zoveel tijd moet je weer iets.accepteren. Of social media meuk die er standaard op zit. Sommige zaken kan je niet eens verwijderen, alleen uitzetten, en dat vind ik gewoon zonde. Ik wil zelf kunnen bepalen wat ik installeer. Met al die databreaches en data honger weet je niet meer waar het verzamelen stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steinhn2004
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-08-2021
ik zal gaan voor of androind one of een google pixel toestel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:35
Helaas is Oneplus over gegaan ook bloatware er op te zetten, dus de nieuwste modelen hebben bijvoorbeeld het complete Facebook framework er op staan.

Eigenlijk zijn er 3 opties.
1 Android One (kun je op filteren in de Pricewatch: https://tweakers.net/smar...NQHRZYo6SlZKhmYGJmVJtbS0A )
2. Google Pixel
3. Custom Rom.

Voordeel van Custom Rom is dat je veel meer in de hand hebt. Nadeel, je moet er wat uitzoekwerk voor doen, welk toestel wil ik, is het mogelijk een custom rom te draaien, welke custom rom, werkt alles dan nog, en is het een populair toestel in die wereld dat de custom rom doorontwikkeld blijft worden.
En dan is een merk als Oneplus wel een optie, of Xiaomi, of Sony, want daar kun je redelijk makkelijk een custom rom op knallen.

Overigens kun je op een Samsung (en andere merken) via ADB ook heel veel uitschakelen, dus je zou dat ook kunnen proberen met je huidige toestel om te zien of dat bevalt wat de keuze voor een nieuw toestel nog ruimer maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Het is trouwens een misverstand dat je geen apps kunt verwijderen. Dat kan prima met adb (zonder root), maar als je factory reset doet, krijg je ze weer terug omdat ze in de ROM zitten. Ook moet je oppassen met systeem apps, sommige worden niet aangeboden in de stores.

Android One klinkt interessant, maar ook daar is de update garantie beperkt. Het beste ben je denk ik af met een Pixel telefoon, alleen lopen die soms achter in specificaties.

@Bl4ckviper Je OP is echt te karig, opeens noem je in de comments fingerprint en zaken als snel geheugen. Verder had je de vergelijking ook wel in je OP mogen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
HollowGamer schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:05:
Het is trouwens een misverstand dat je geen apps kunt verwijderen. Dat kan prima met adb (zonder root), maar als je factory reset doet, krijg je ze weer terug omdat ze in de ROM zitten. Ook moet je oppassen met systeem apps, sommige worden niet aangeboden in de stores.

Android One klinkt interessant, maar ook daar is de update garantie beperkt. Het beste ben je denk ik af met een Pixel telefoon, alleen lopen die soms achter in specificaties.

@Bl4ckviper Je OP is echt te karig, opeens noem je in de comments fingerprint en zaken als snel geheugen. Verder had je de vergelijking ook wel in je OP mogen zetten.
Ik heb de OP aangepast met wat er tot nu toe is gezegd en ook mijn lijstje aangevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper
Ik ben voor de Moto G100 gegaan.
bevalt tot nu toe prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob310

Rob310

kermisfanaat

Bl4ckviper schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:22:
Ik ben voor de Moto G100 gegaan.
bevalt tot nu toe prima.
Oh wat leuk👍🏼 Ik heb 'm zelf ook sinds 2 weken.

Ik wil er eigenlijk een ervaringen topic over starten maar ben er nog niet aan toe gekomen.
De extra programma's/apps waar je in eerste instantie tegenaan 'hikte' vallen dus ook mee?
Als je trouwens nog een fijn hoesje zoekt kan ik je die van Dux Ducis aanbevelen (goede kwaliteit en maakt toestel nauwelijks groter).

Veel plezier er van.

P.s. wat is ie snel hè?

[ Voor 0% gewijzigd door Rob310 op 08-06-2021 18:53 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
Rob310 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:52:
[...]

Oh wat leuk👍🏼 Ik heb 'm zelf ook sinds 2 weken.

Ik wil er eigenlijk een ervaringen topic over starten maar ben er nog niet aan toe gekomen.
De extra programma's/apps waar je in eerste instantie tegenaan 'hikte' vallen dus ook mee?
Als je trouwens nog een fijn hoesje zoekt kan ik je die van Dux Ducis aanbevelen (goede kwaliteit en maakt toestel nauwelijks groter).

Veel plezier er van.

P.s. wat is ie snel hè?
Qua apps viel het mee inderdaad. Hij is zeker snel. Ik heb wel een issue met Do not disturb en met bluetooth. Maar ik denk dat dit komt omdat ik alles over heb gezet van mijn oude telefoon. Dus ik moet nog een keer een factory reset doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Motorola en eis van jarenlange updates in je TS... Hmm! Mooi toestel tho!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
CLB schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:08:
Tja je moet zaken afwegen. En ik vond weinig meuk erop toch wel belangrijk. En de specs icm de prijs bevielen wel bij deze telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
CLB schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:08:
Dat maakt voor mij nu ook dat ik twijfel. Ik doe redelijk lang met mijn toestel en heb al een aantal jaar Motorola G en G5, maar dat nog kortere updatebeleid maakt mij huiverig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Mrlten schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:39:

Daar zit natuurlijk nog steeds de Google spy/bloatware op.

Wat dat betreft zal TS moeten gaan voor een toestel met open bootloader en hier zelf iets van Lineage op zetten, en dan kom ik uit bij een OnePlus.

pricewatch: OnePlus 9 Pro (8GB intern, 128GB opslag) Zwart

Zover ik kan zien komt die met alles, maar het scherm is wel gebogen jammergenoeg.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camperen
  • Laatst online: 27-02 15:59
Ben al tijden opzoek naar een toestel zonder troep en niet al te groot van formaat, zucht. Niet in TS zijn budget klasse. De vraag die ik wil stellen is, is er dan niet iemand die het toestel voor je kan opschonen? Ik gebruik het merendeel van de apps niet. Dus weg ermee! Niet disabelen, maar echt weg weg. Zou er zelfs geld voor over hebben.
Vermoed dat het een 'goude' handel is voor degeen die dat kan, want er lijkt me voldoende vraag naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:09
camperen schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:33:
Ben al tijden opzoek naar een toestel zonder troep en niet al te groot van formaat, zucht. Niet in TS zijn budget klasse. De vraag die ik wil stellen is, is er dan niet iemand die het toestel voor je kan opschonen? Ik gebruik het merendeel van de apps niet. Dus weg ermee! Niet disabelen, maar echt weg weg. Zou er zelfs geld voor over hebben.
Vermoed dat het een 'goude' handel is voor degeen die dat kan, want er lijkt me voldoende vraag naar
Als de bootloader unlocked is, of te unlocken is, dan zijn er alternatieven genoeg.
https://www.xda-developers.com/ is je startpunt daar. Je bent dan zelfs vrij in hoeveel Google software je er op zet, helemaal niets, een minimaal pakketje, alles, of iets er tussenin.

Bekende ROM is LineageOS, welke vrij dicht bij stock Android ligt.

Op deze manier kun je vaak ook nog telefoons updaten die niet meer door de fabrikant ondersteund worden.

Ikzelf heb dit in het verleden wel gedaan met mijn Samsung telefoons, maar sinds ik over ben naar de Nexus/Pixel lijn heb ik die behoefte niet meer gehad.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camperen
  • Laatst online: 27-02 15:59
ik ga daar eens naar kijken en proberen op een oude tel.
Pagina: 1