Wateraansluiting keuken. Geen warm water?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambamja
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-02 12:17
Wij zijn bezig een nieuwe keuken te instaleren in ons casco opgeleverde nieuwbouwhuis. We snappen de wateraansluiting echter niet. Kan iemand bevestigen dat de aansluiting die te zien is op de foto enkel een koud water leiding is? Er zijn geen andere waterleidingen die hier uit de grond komen.

Klopt het dat om warm water te krijgen er of een extra warm waterleiding aangelegd moet worden ofwel een aparte boiler voor in de keuken? Onze Poolse installateur kon ons niet veel wijzer maken door de taalbarriere.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_xsIPH6sFpLIPwmFXCMDlfof8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVBHYEapvGdJ7LQpk1QnVi6c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:32
Naar verwcahting is het enkel koud. In theorie kan het ook enkel warm zijn, maar dat komt veel minder voor. De vraag is vooral of je dit zelf hebt aangegeven? Ik kan me niet voorstellen dat een nieuwbouwwoning standaard met enkel koud water wordt opgeleverd. Dan zou je altijd voor een quooker of een boiler moeten kiezen.

[ Voor 34% gewijzigd door t14wo op 28-06-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Geen idee wat er uit die leiding komt maar je aanname klopt dat er voor warm water twee leidingen uit de vloer moeten komen, 1 voor koud en 1 voor warm. Wellicht is de poolse installateur er vanuit gegaan dat je een close-in boiler in het gootsteenkastje monteert.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 18:27
Er van uitgaande dat er geen fouten bij de oplevering zijn, Dan is de enkele waterleiding die binnen komt inderdaad koud. Alleen warm komt enkel voor als ze de koudwaterleiding vergeten zijn.

Waarschijnlijk Mogelijk stond er op de optielijst voor meerwerk een losse warmwater leiding.

Opties die je nu nog hebt, is zoals je zelf al bedacht had een boiler, al dan niet met een koken water kraan.
Of als je de (kruip)ruimte hebt, zelf een tweede leiding trekken.
Optie drie, wat eigenlijk optie één is, controleren wat er bij je nieuwbouwhuis geleverd zou moeten worden. Zijn ze 't vergeten, dan mag de aannemer 't oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat zal dan enkel koud water zijn, en dan kan je zoiets als dit overwegen: Ervaringen met kokend waterkranen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

t14wo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:08:
Naar verwcahting is het enkel koud. In theorie kan het ook enkel warm zijn, maar dat komt veel minder voor. De vraag is vooral of je dit zelf hebt aangegeven? Ik kan me niet voorstellen dat een nieuwbouwwoning standaard met enkel koud water wordt opgeleverd. Dan zou je altijd voor een quooker of een boiler moeten kiezen.
Is het uberhaubt officieel een keuken ?
Voor hetzelfde geld is in deze ruimte alleen de wasmachine ingetekend

Daarnaast is het in gasloze woningen van tegenwoordig niet zo uniek dat er geen warm water leiding gelegd word, en men er idd van uitgaat dat daar een quooker of electrische boiler komt.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 17:33

Barrycade

Through the...

Dat zou je even moeten nalezen in de verkoop informatie. Maar ik zou er vanuit gaan dat je voor warm water een boiler/quooker aan zal moeten schaffen.

Ik zou er geen problemen mee hebben, wij hebben onze heet water leiding af laten sluiten omdat we een quooker hebben in de keuken. Aangenomen dat jullie heet water vanuit zolder komt zou ik niet staan te juichen als de bouwer nog even een leiding zou moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambamja
t14wo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:08:
Bedankt voor het antwoord. We hebben het huis niet zelf laten bouwen maar gekocht van een aannemer. Er vanuit gaande dat die toch wel een warm water leiding naar de keuken zou hebben aangelegd. Als leken hebben we hier niet goed naar gekeken. Ik zal proberen contact op te nemen met de aannemer om te zien of hij wellicht in de muur nog een warm water aansluiting heeft gemaakt.

Mocht er inderdaad geen warm water leiding aanwezig zijn is een quooker of losse boiler dan wel voldoende qua hoeveelheid warm water? Of heeft het dan toch de voorkeur nog een leiding te laten aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ambamja schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:13:
[...]

Bedankt voor het antwoord. We hebben het huis niet zelf laten bouwen maar gekocht van een aannemer. Er vanuit gaande dat die toch wel een warm water leiding naar de keuken zou hebben aangelegd. Als leken hebben we hier niet goed naar gekeken. Ik zal proberen contact op te nemen met de aannemer om te zien of hij wellicht in de muur nog een warm water aansluiting heeft gemaakt.

Mocht er inderdaad geen warm water leiding aanwezig zijn is een quooker of losse boiler dan wel voldoende qua hoeveelheid warm water? Of heeft het dan toch de voorkeur nog een leiding te laten aanleggen?
Ligt eraan wat je met dat warm water wilt doen en hoe groot je boiler is.
Afwassen doet het wasmachine. dus verder dan een kop thee of een lauwwarm 3l emmertje voor de schoonmaak komt hij bij mij doorgaans eigenlijk niet.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
[...]

Je kunt toch kijken in je brochures, optielijsten, etc?. Hoe heb je de oplevering eigenlijk gedaan? Dan loop je toch alles na samen?

En of een Quooker voldoende warm water kan leveren, ligt er natuurlijk aan hoeveel warm water jij wil. Maar in principe kan een Quooker dat bij normaal gebruik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik heb hier de warm water leiding en de gasleiding laten verwijderen toen de nieuwe keuken geplaatst werd. De keuken is hier dus al gasloos. Gewoon een boiler onder de kraan en koken op inductie.

Maar het is nieuwbouw. Mogelijk heb je geen gasketel en een grote boiler voor de badkamer. Dan is het heel normaal dat je geen warm water in de keuken hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

[...]

Hoe maak je warm water centraal? Met een warmtepomp en een boiler?

In dat geval kan het lonend zijn om een quooker of een close-in boiler te plaatsen. Want dan ben je niet elke keer het beetje warme water in de leiding kwijt, want dat koelt weer heel snel af.

En uiteindelijk maak je het toch met elektriciteit warm en je hebt meer gemak van een quooker over het algemeen.

Ik heb het bewust zo laten bouwen, zodat ik niet teveel warmteverlies van mijn boiler had, zodat mijn warmtepomp rustig zijn werk kon doen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambamja
Hooglander1 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:21:
[...]

Hoe maak je warm water centraal? Met een warmtepomp en een boiler?

In dat geval kan het lonend zijn om een quooker of een close-in boiler te plaatsen. Want dan ben je niet elke keer het beetje warme water in de leiding kwijt, want dat koelt weer heel snel af.

En uiteindelijk maak je het toch met elektriciteit warm en je hebt meer gemak van een quooker over het algemeen.

Ik heb het bewust zo laten bouwen, zodat ik niet teveel warmteverlies van mijn boiler had, zodat mijn warmtepomp rustig zijn werk kon doen.
D.m.v. een boiler, het huis is nog gewoon op gas gebouwd. Iets wat we ook al wat opmerkelijk vonden.

Bedankt voor alle reacties, we hadden al een kokend water kraan gekozen maar nemen er nu eentje met wat meer capaciteit. Blij dat er i.i.g. geen nieuwe leiding getrokken hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 15:59
Ambamja schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:26:
[...]

D.m.v. een boiler, het huis is nog gewoon op gas gebouwd. Iets wat we ook al wat opmerkelijk vonden.

Bedankt voor alle reacties, we hadden al een kokend water kraan gekozen maar nemen er nu eentje met wat meer capaciteit. Blij dat er i.i.g. geen nieuwe leiding getrokken hoeft te worden.
Let er wel even op dat je niet per ongeluk een COMBI+ Quooker koopt. Dan heb je alsnog een warm water leiding nodig voor de hotfill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambamja
Vipertje schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:34:
[...]

Let er wel even op dat je niet per ongeluk een COMBI+ Quooker koopt. Dan heb je alsnog een warm water leiding nodig voor de hotfill
Goede tip, dank! Heel fijn dat hier zo snel zo veel goede reacties op komen. Ik heb weer iets geleerd vandaag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
Eigenlijk is dit de ideale situatie, Quooker er op en geen ellende met lang wachten op warm water of legionella in een afgesloten warmwaterleiding.

Als je de combi+ koopt is er trouwens ook niet zo veel aan de hand, je kunt dan op beide een koudwaterleiding aansluiten. Alleen beetje een omweg, extra aansluitwerk en natuurlijk moet je dat niet expres zo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 14:41
Beetje offtopic, maar je kunt de Combi+ ook met een paar handelingen aanpassen zodat hij alsnog op alleen koude waterleiding hoeft.
Pagina: 1