Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 22:12
In ons huis zitten overwegend kunststof kozijnen met HR++-glas, maar in drie kamer (woonkamer, eetkamer en werkkamer) zitten nog houten kozijnen met gewoon dubbel glas, en authentieke schuiframen welke heel mooi authentiek zijn maar ook eigenlijk nogal onhandig, en ze laten veel tocht en geluid door. We willen nu ook in deze kamers kunststof kozijnen laten plaatsen.

Mijn vraag gaat over de financiering daarvan.

Omdat dit geldt al een energiebesparende maatregel kunnen we het bedrag lenen via het Nationaal Energiebespaarfonds. Dit is vanuit de overheid opgezet om mensen te stimuleren hun huis energiezuiniger te maken. Kort gezegd leen je tegen een rente van 1,9% en betaal je in 10 jaar terug.

Een andere optie is lenen via een (duurzaamheids)hypotheek. Als ik naar de rentestanden kijk dan zou je voor minder dan 1,9% moeten kunnen lenen, alleen moet je wel langs een notaris en (mogelijk) een hypotheekadviseur, wat ook weer kosten met zich meebrengt.

Derde optie is gewoon zelf betalen. Geld daarvoor is aanwezig, alleen willen we op korte termijn ook een nieuwe badkamer en keuken, en daar is dan geen geld meer voor. We zullen dus sowieso ergens iets moeten lenen. Kozijnen zullen wel een stuk eerder komen dan badkamer en keuken want daar staan we nog helemaal aan het begin van bedenken wat we willen/aannemer zoeken ed, dus ik verwacht dat dat pas over een jaar of twee gerealiseerd kan worden.

Mijn insteek is dat als we dan toch iets moeten lenen, dat we dan het beste kunnen lenen ten behoeve van de kozijnen en niet voor de badkamer/keuken, omdat je voor die kozijnen gunstiger kunt lenen vanwege duurzaamheid.

Onze huidige hypotheek zit ruim een ton onder de waarde van de woning. Er is ruim 50k spaargeld beschikbaar. Geraamde kosten voor de kozijnen is +/- 25k.

Wat zouden jullie doen, en waarom?

Beste antwoord (via migchiell op 30-06-2021 11:18)

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:54
migchiell schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:38:
[...]

Ja, goud, dat lijkt duur maar je hoeft het niet te poetsen, dus op de lange termijn bespaar je juist geld :)
(benieuwd of iemand dit fragmentje nog kan thuisbrengen...)

Hoe dan ook, het zijn inderdaad wel grote kamers/raampartijen, zitten ook twee balkondeuren tussen, ongeveer 24m², triple glas. En ik heb geen idee of het duur is, we hebben pas één offerte binnen, maar wel van een heel goed aangeschreven kozijnenboer. Volgend weekend gaan we naar een tweede om te vergelijken.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Richt de energie eerst op een goede offerte. Als je daar 1000 euro op bespaart, dan is dat twee jaar bruto leenrente. En na renteaftrek meer dan 3 jaar leenrente. Daar kun je dus veel meer in besparen dan in de afweging tussen spaargeld/lenen/hypotheek.

Wat financiering betreft, bij een hypotheek heb je altijd te maken met extra kosten. Ook al heb je een verhoogde hypotheek inschrijving en doe je execution only, je zit alles bij elkaar toch al gauw zo op 1000 euro extra. Bij een bedrag rond de 25k is een 'gewone' lening dan al snel een stuk interessanter. Zeker met die energiebespaarleningen, met een extra lage rente, zou ik daarom kiezen voor zo'n energiebespaarlening in plaats van een hogere hypotheek. Omdat je toch twijfelt of je voor je toekomstige verbouwingen extra geld nodig hebt, zou ik eerder nu voor de energiebesparende maatregelen bijlenen dan straks voor een 'gewone' verbouwing tegen veel hogere rente.

Uitzondering hierop is als je een hypotheek hebt waarbij de rente lager wordt als je woning energiezuiniger wordt. Sommige aanbieders bieden bv. 0,15% korting als je woning bv label A of beter heeft. Als je voldoende maatregelen neemt om korting op de hypotheek te kunnen krijgen, dan is oversluiten wel interessant. Omdat die korting over de hele hypotheek geldt.

Wat de kosten van keuken/badkamer betreft, in de betreffende topics gaat het vaak over nieuwbouw eengezinswoningen, vaak ook in een duurder segment. Daarbij kom je 'vanzelf' ook voor keuken en sanitair in een duurdere prijscategorie. Zowel omdat het vaak groter is, maar ook omdat er vaak een duurdere smaak is en een dure keuken/sanitair volgens sommigen beter 'past' bij een dure woning. Voor een vooroorlogse bovenwoning zou ik eerder voor een iets lager budget gaan.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:30
Aan de plannen te zien woon je er nog wel even. Je zou kunnen overwegen om "all in" te gaan qua duurzaamheid: dus niet alleen de kozijnen, maar ook het dak vol zonnepanelen, een warmtepomp, eventuele extra isolatie en ventilatie: the works. Als je toch met hypotheken aan de gang gaat: doe het dan goed :)

Het spaargeld hou je dan over voor de badkamer en de keuken. Het voordeel van het in de hypotheek stoppen is natuurlijk de extra tijd die er over MAG doen om 't af te lossen. Je kan altijd eerder aflossen als dat zo uit komt, maar het hoeft niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

migchiell schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:44:
Een andere optie is lenen via een (duurzaamheids)hypotheek. Als ik naar de rentestanden kijk dan zou je voor minder dan 1,9% moeten kunnen lenen, alleen moet je wel langs een notaris en (mogelijk) een hypotheekadviseur, wat ook weer kosten met zich meebrengt.
Voor zover ik weet hoef je niet opnieuw langs de notaris als je je hypotheek hoger hebt ingeschreven dan daadwerkelijk het geval. Een beetje capabele hypotheekadviseur doet dit automatisch voor je. Dus check even of dat het geval is (volgens mij staat dit op je hypotheekovereenkomst).

[ Voor 7% gewijzigd door Mr. Awesome op 28-06-2021 10:52 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Onze huidige hypotheek zit ruim een ton onder de waarde van de woning. Er is ruim 50k spaargeld beschikbaar. Geraamde kosten voor de kozijnen is +/- 25k.

Zelf betalen, je houdt de helft van je spaargeld over, zeker omdat je aangeeft dat je pas over 2 jaar de keuken/badkamer wil aanpakken, dan spaar je in die periode toch weer ? Waarschijnlijk niet de volle 25k, maar een keuken/badkamer kost vast niet de volle 25k. E.e.a. is wellicht afhankelijk hoeveel je spaart per maand/jaar, maar als je zou lenen zou je ook meer rente/aflossing moeten betalen, dus dat gedeelte kun je sowieso sparen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 17:13
Waarom alles in een keer?
Doe de belangrijkste ruimten eerst en later de rest.

Fijner voor je spaargeld en het scheelt je een lening (schuld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@Lensent
Niet helemaal mee eens, ja, het is minder uitgeven in 1x, maar kan uiteindelijk ook goedkoper zijn om het in 1 keer uit te laten voeren.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 17:13
ZeRoC00L schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:09:
@Lensent
Niet helemaal mee eens, ja, het is minder uitgeven in 1x, maar kan uiteindelijk ook goedkoper zijn om het in 1 keer uit te laten voeren.
Ja, die afweging moet je dan onderzoeken idd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Wij hebben een aantal jaren geleden onze hypotheek verhoogt en hier een taxatie voor moeten doen.
We wilden toch wel aanpassingen doen aan de hypotheek, dus dat bedrag voor de kozijnen hebben we toen meegenomen in die verhoging.
Kwam voor ons hele huis inclusief schuur met kunststof panelen behangen uit op 26k op de hypotheek erbij.
Of het handig is, geen idee. We hebben ook niet een hele hoge hypotheek qua rente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keut
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10-2024
Het beste lijkt mij om het zelf te betalen.

Je geeft aan dat je op ‘korte’ termijn ook andere plannen hebt. Je houdt daar in jouw schets zelfs de helft van je spaargeld voor over.

Met je nieuwe kozijnen haal je in ieder geval al een hoger rendement dan op je spaarrekening. Dit omdat je stookkosten deels omlaag zullen gaan.
Ook kun je het geld wat je anders had besteed aan het aflossen van de lening (zeg €250/mnd) in deze twee jaar op je spaarrekening zetten. Dit is €6000

Daarmee houdt je jouw financiele situatie zo gezond mogelijk door het nemen van krediet uit te stellen of zelfs te vermijden.

Wat ik er mee zeggen wil is dat het hebben van ideeën over een toekomstige verbouwing je niet zouden moeten laten kiezen om nu alvast een lening te nemen. Er kan in die twee jaar een hoop veranderen, wat je mogelijk op andere gedachten gaat brengen. Zeker gezien je ideeën nog niet concreet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-05 22:28
Is het een optie om in je bestaande kozijnen HR++ glas te plaatsen? Afgelopen jaar dat hier op een hele verdieping gedaan, is me goed bevallen en kostte niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:49

Yucon

*broem*

J-M-T schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 07:21:
Is het een optie om in je bestaande kozijnen HR++ glas te plaatsen? Afgelopen jaar dat hier op een hele verdieping gedaan, is me goed bevallen en kostte niet veel.
Inderdaad, waarschijnlijk zijn het niet de kozijnen die tochten. En als ze dat al doen is dat meestal wel te herstellen als ze tenminste niet erg rot zijn.

Het klinkt eerder alsof dat glas in lood verantwoordelijk is voor de tocht. Plus dat tocht niet eens perse erdoorheen hoeft te komen maar dat koude ramen ook al een gevoel van tocht kunnen veroorzaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Subsidie valt al aff want daar moet je 2 dingen voor doen. Dus glas en spouwmuur isoleren bijvoorbeeld.

De vraag is moet het nog dit jaar? Ik zou misschien even wachten materialen zijn nu erg duur. Als de fabrieken weer op volle toeren draaien zal het vast wel goedkoper worden dan het nu is.

Ik zelf zit ook te kijken om mijn kozijnen te vervangen. En vind het erg lastig. Je mag tegenwoordig erg blij zijn als je iemand kan vinden die het wilt doen en nog een redelijke prijs.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:28

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou persoonlijk eens gaan onderzoeken of je rente vaste periode niet afloopt binnen een aantal jaar. Je betaald dan een stukje boete clause als je naar een nieuwe hypo oversluit met lagere rente.

Vanwege de gestegen huizenprijzen en dat bij een nieuwe hypotheek + bouwdepot ook gekeken wordt naar de waarde van de woning na verbouwing.. kan het wel eens zo zijn, dat je niet alleen de kozijnen kan vervangen, maar veel meer gelijk mee kan nemen.

En waarschijnlijk in totaliteit ook nog eens tegen lagere maandlasten, waardoor je de kosten van de adviseur
+ notaris + boete clause er binnen een afzienbare tijd eruit hebt. En waarschijnlijk lagere energie kosten per maand.

Ik teken aanstaande vrijdag bij de notaris hiervoor, dus spreek uit ervaring ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 29-06-2021 08:02 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:18
In ons huis zitten overwegend kunststof kozijnen met HR++-glas, maar in drie kamer (woonkamer, eetkamer en werkkamer) zitten nog houten kozijnen met gewoon dubbel glas, en authentieke schuiframen welke heel mooi authentiek zijn maar ook eigenlijk nogal onhandig, en ze laten veel tocht en geluid door. We willen nu ook in deze kamers kunststof kozijnen laten plaatsen.

Omdat dit geldt al een energiebesparende maatregel kunnen we het bedrag lenen via het Nationaal Energiebespaarfonds. Dit is vanuit de overheid opgezet om mensen te stimuleren hun huis energiezuiniger te maken. Kort gezegd leen je tegen een rente van 1,9% en betaal je in 10 jaar terug.

Derde optie is gewoon zelf betalen. Geld daarvoor is aanwezig, alleen willen we op korte termijn ook een nieuwe badkamer en keuken, en daar is dan geen geld meer voor. We zullen dus sowieso ergens iets moeten lenen. Kozijnen zullen wel een stuk eerder komen dan badkamer en keuken want daar staan we nog helemaal aan het begin van bedenken wat we willen/aannemer zoeken ed, dus ik verwacht dat dat pas over een jaar of twee gerealiseerd kan worden.

Mijn insteek is dat als we dan toch iets moeten lenen, dat we dan het beste kunnen lenen ten behoeve van de kozijnen en niet voor de badkamer/keuken, omdat je voor die kozijnen gunstiger kunt lenen vanwege duurzaamheid.

Wij hebben destijds voor een lening van het Nationaal Energiebespaarfonds gekozen.
De reden dat wij gekozen hebben voor een lening, en niet zelf betalen met spaargeld, is omdat we door omstandigheden/onzekerheden wat meer buffer/liquiditeit aan wilden houden. Hypotheek verhogen was minder gunstig want die rente is hoger dan 1.9%. Achteraf goede keuze want we heben net een auto moeten vervangen, en dat was ook een hap uit de spaarbuffer.
Daarbij is mijn gevoel dat lenen voor een energie-maatregel gemakkelijker is dan voor een badkamer/keuken. Maar dat is mijn gut-feeling.
De lening van het Nationaal Energiebespaarfonds kun je ook sneller aflossen, dus als je toch nog geld onder je kussen vindt, dan kun je die sneller afbouwen.
Wel even nadenken dat de lening BKR geregistreerd is, dus als je van plan bent om ook je nieuwe Tesla te financieren, dan is de optie "hypotheek" misschien aantrekkerlijker.

Achteraf gezien zou ik naast de kozijnen ook meteen een andere energiemaatregel genomen hebben (e.g. spouwmuur isoleren, of zonnepanelen), want dan had ik aanspraak kunnen maken op subisidie. De subsidie maakt ook de keuze voor tripple glas aantrekkelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Altijd zelf betalen, je "wilt" een nieuwe keuken en badkamer, maar eigenlijk heb je het geld niet. Je gaat dus boven je stand leven. Het idee van een hypotheek is dat je deze aflost, niet dat je steeds maar bij gaat lenen omdat je duurder wilt leven dan je salaris dat toe laat.

En even terzijde, je hebt mooie houten kozijnen met dubbel glas. Waarom in hemelsnaam die vervangen door van die lelijke kunststof kozijnen en daar ook nog 25k voor moeten lenen 8)7 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:02

Heb je ook gekeken naar de optie om de kozijen intact te laten en alleen de ramen eruit te laten zagen en te laten vervangen door nieuwe, op maat gemaakte ramen in oude stijl (maar dan niet meer schuifbaar, tenzij je dat wenst)? En dan natuurlijk met iets dikkere sponningen zodat er hr++ glas in past. Het zou mij niet verbazen als dat uiteindelijk qua kosten rendabeler is, zeker als je het bespaarde geld dan weer in andere isolatie/verduurzaming stopt. Maar belangrijker: je vernaggelt dan niet een mooie voorgevel tbv kunststof. Allemaal persoonlijke afwegingen (misschien geef je ook om de hoeveelheid licht en wil je één groot raam ipv losse schuiframen?) dus geen waardoordeel, slechts mijn n=1 mening.

Ter illustratie: ik heb een offerte liggen voor vervangen van alle ramen aan voorgevel begane grond van een jaren '20 rijtjeshuis op deze manier inclusief glas-in-lood restauratie en dat komt op zo'n 10K. Per raam (in totaal 8 delen) zijn er zo'n 600 euro aan kosten voor uitzagen, nieuw raam op maat erin, en hr++ glas. Rest van het geld zit in glas-in-lood restauratie en in dubbelglas-plaatsing. Weet nog niet of ik het ga doen overigens.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-05 12:19
Derde optie is gewoon zelf betalen. Geld daarvoor is aanwezig, alleen willen we op korte termijn ook een nieuwe badkamer en keuken, en daar is dan geen geld meer voor. We zullen dus sowieso ergens iets moeten lenen.
Ik ben nog van de generatie: als er geen geld is kan het niet. Heb je ook overwogen om het 1 van de 2 niet te doen of uit te stellen?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
xzaz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:54:
[...]

Ik ben nog van de generatie: als er geen geld is kan het niet. Heb je ook overwogen om het 1 van de 2 niet te doen of uit te stellen?
Hoewel ik 't normaal met je eens ben, ligt het met grote verbouwingen in huis toch wat genuanceerder. Als je de boel goed aanpakt kan de verlaging van stookkosten prima opwegen tegen de rente die je betaald (zeker nu) en kan het ook een waarde vermeerdering van het huis opleveren.

Zelf heb ik 't een aantal jaren geleden ook gedaan voor mijn verduurzaming. Ik had het geld maar uiteindelijk moet ik toch m'n hypotheek verlengen, en de verlaagde maandlasten dekten makkelijk de rentelasten. Uiteindelijk bij verkoop was het hoogste bod van een stel dat specifiek geboden had omdat mijn huis energieneutraal was. Wat zij meer boden dan de nummer 2 heeft ongeveer m'n investering weer terugbetaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Bedankt voor de vele reacties!
J-M-T schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 07:21:
Zou misschien kunnen maar de kozijnen zelf tochten (authentieke schuiframen), dus die wil ik sowieso ook vervangen.
keut schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:44:
Het beste lijkt mij om het zelf te betalen.

Je geeft aan dat je op ‘korte’ termijn ook andere plannen hebt. Je houdt daar in jouw schets zelfs de helft van je spaargeld voor over.

Met je nieuwe kozijnen haal je in ieder geval al een hoger rendement dan op je spaarrekening. Dit omdat je stookkosten deels omlaag zullen gaan.
Ook kun je het geld wat je anders had besteed aan het aflossen van de lening (zeg €250/mnd) in deze twee jaar op je spaarrekening zetten. Dit is €6000

Daarmee houdt je jouw financiele situatie zo gezond mogelijk door het nemen van krediet uit te stellen of zelfs te vermijden.

Wat ik er mee zeggen wil is dat het hebben van ideeën over een toekomstige verbouwing je niet zouden moeten laten kiezen om nu alvast een lening te nemen. Er kan in die twee jaar een hoop veranderen, wat je mogelijk op andere gedachten gaat brengen. Zeker gezien je ideeën nog niet concreet zijn.
Je brengt me aan het twijfelen... ik neigde namelijk naar wel nu lenen voor de kozijnen, zodat we volledig spaargeld overhouden voor de andere (toekomstige) aanpassingen. Als daarna nog spaargeld over is kunnen we altijd die lening weer (deels) aflossen, dat kan boetevrij.

Naast badkamer en keuken zijn er nog wat kleinere dingen (vervanging stoppenkast, extra groepen laten maken + doortrekken naar boven, misschien mechanische ventilatie) die al met al toch ook zomaar weer een paar duizend euro kosten, denk dat het best hard gaat als je eenmaal begint, dus ik wilde eigenlijk daarvoor maximaal geld beschikbaar houden.

Maar inderdaad, na aankoop van de kozijnen is er alsnog best wat geld beschikbaar en tegen de tijd dat we echt gaan beginnen hebben we ook alweer meer gespaard... en het scheelt weer een lening met tien jaar maandelijks aflossen. Food for thought.
Yucon schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 07:30:
[...]

Inderdaad, waarschijnlijk zijn het niet de kozijnen die tochten. En als ze dat al doen is dat meestal wel te herstellen als ze tenminste niet erg rot zijn.

Het klinkt eerder alsof dat glas in lood verantwoordelijk is voor de tocht. Plus dat tocht niet eens perse erdoorheen hoeft te komen maar dat koude ramen ook al een gevoel van tocht kunnen veroorzaken.
Nee, het is echt het schuifmechanisme van de schuiframen dat tocht. Het hout is prima, geen houtrot oid, maar echt door de constructie zelf is er tocht (en geluid).
Falcon schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:01:
Ik zou persoonlijk eens gaan onderzoeken of je rente vaste periode niet afloopt binnen een aantal jaar. Je betaald dan een stukje boete clause als je naar een nieuwe hypo oversluit met lagere rente.

Vanwege de gestegen huizenprijzen en dat bij een nieuwe hypotheek + bouwdepot ook gekeken wordt naar de waarde van de woning na verbouwing.. kan het wel eens zo zijn, dat je niet alleen de kozijnen kan vervangen, maar veel meer gelijk mee kan nemen.

En waarschijnlijk in totaliteit ook nog eens tegen lagere maandlasten, waardoor je de kosten van de adviseur
+ notaris + boete clause er binnen een afzienbare tijd eruit hebt. En waarschijnlijk lagere energie kosten per maand.

Ik teken aanstaande vrijdag bij de notaris hiervoor, dus spreek uit ervaring ;)
De hypotheek is vorig jaar pas afgesloten, dus qua rente valt daar weinig of niets te winnen, bovendien staat de rente 10 jaar vast :)

Er is wel nog een flinke ruimte qua leencapaciteit en waarde van de woning. De huidige hypotheek zit een ton onder de waarde waarop de woning anderhalf jaar terug is getaxeerd, ik ga er vanuit dat de waarde van de woning sindsdien alleen maar is gestegen, maar we kunnen dus sowieso nog een ton bijlenen (los van of we dat zouden willen).
Erapaz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:49:
Altijd zelf betalen, je "wilt" een nieuwe keuken en badkamer, maar eigenlijk heb je het geld niet. Je gaat dus boven je stand leven. Het idee van een hypotheek is dat je deze aflost, niet dat je steeds maar bij gaat lenen omdat je duurder wilt leven dan je salaris dat toe laat.

En even terzijde, je hebt mooie houten kozijnen met dubbel glas. Waarom in hemelsnaam die vervangen door van die lelijke kunststof kozijnen en daar ook nog 25k voor moeten lenen 8)7 ?
Voor de verhoging van wooncomfort vind ik een lening/verhoging van de hypotheek voor mezelf te verantwoorden. Zowel die lening als de hypotheek worden afgelost :)

En we nemen natuurlijk wel móóie kunststof kozijnen :P
Valorian schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:51:
[...]

Heb je ook gekeken naar de optie om de kozijen intact te laten en alleen de ramen eruit te laten zagen en te laten vervangen door nieuwe, op maat gemaakte ramen in oude stijl (maar dan niet meer schuifbaar, tenzij je dat wenst)? En dan natuurlijk met iets dikkere sponningen zodat er hr++ glas in past. Het zou mij niet verbazen als dat uiteindelijk qua kosten rendabeler is, zeker als je het bespaarde geld dan weer in andere isolatie/verduurzaming stopt. Maar belangrijker: je vernaggelt dan niet een mooie voorgevel tbv kunststof. Allemaal persoonlijke afwegingen (misschien geef je ook om de hoeveelheid licht en wil je één groot raam ipv losse schuiframen?) dus geen waardoordeel, slechts mijn n=1 mening.

Ter illustratie: ik heb een offerte liggen voor vervangen van alle ramen aan voorgevel begane grond van een jaren '20 rijtjeshuis op deze manier inclusief glas-in-lood restauratie en dat komt op zo'n 10K. Per raam (in totaal 8 delen) zijn er zo'n 600 euro aan kosten voor uitzagen, nieuw raam op maat erin, en hr++ glas. Rest van het geld zit in glas-in-lood restauratie en in dubbelglas-plaatsing. Weet nog niet of ik het ga doen overigens.
Mjah, qua onmiddelijke kosten zou dat kunnen schelen, maar houten kozijnen hebben onderhoud nodig en kunststof kozijnen niet. En aangezien we dichtbij de zee wonen is er vaker dan gemiddeld onderhoud nodig, en aangezien we op 2 hoog wonen is dat onderhoud dan ook meteen lastig en daardoor duur :)

Geschatte kosten van onderhoud zijn +/- 2000 euro om de vijf à tien jaar.

Dus al met al is de keus voor nieuwe kozijnen wel gemaakt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
De kozijnen voor 3 kamers kosten 25k?
Zijn die van goud ofzo?
Of zijn ze heel groot / veel?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:02
[quote[Mjah, qua onmiddelijke kosten zou dat kunnen schelen, maar houten kozijnen hebben onderhoud nodig en kunststof kozijnen niet. En aangezien we dichtbij de zee wonen is er vaker dan gemiddeld onderhoud nodig, en aangezien we op 2 hoog wonen is dat onderhoud dan ook meteen lastig en daardoor duur :)[/quote]

@migchiell Ah, check, dan begrijp ik je afwegingen. Bij een appartement op 2 hoog lijkt het mij sowieso een andere afweging dan bij een rijtjeshuis waarbij het begane-grond-vooraanzicht toch een beetje het visitekaartje van de woning is ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KMO1988
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-05 16:08
Hallo Migchiell,

Let wel even op met de nationale energiebespaarlening. Ik heb deze zelf 6 jaar geleden ook afgesloten t.b.v. de kozijnen, maar ben er vorig jaar achter gekomen dat hier een BKR-registratie op rust.

Helaas wisten wij dit niet en hadden ze dit niet van tevoren gemeld, de regelgeving is namelijk ingegaan om en nabij het moment dat wij deze lening afsloten.

Als het nog kan, zou ik het meenemen in de hypotheek. Je hebt dan namelijk geen BKR aan je broek hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Juup schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:31:
Zijn die van goud ofzo?
Inderdaad absurd.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:10
Ik zou kiezen voor geen lening omdat je dan geen extra lening hebt. Heel simpel geredeneerd, maar naast een hypotheek wil ik niet hoeven denken aan nog een andere lening. Het is nu geduldig wachten totdat je de volgende verbouwing hebt gespaard vs. lenen/extra kosten om sneller alles voor mekaar te boxen.

Zee? Kunststof is dan zeker the way to go alleen ik heb altijd wel geleerd dat zeelucht door alles heen vreet op den duur. Ik zou deze factor dan wel goed onderzoeken in plaats van wat de kunstof kozijnen sites zeggen over hun prachtige kozijnen.

Prijs. Momenteel zijn bouwmaterialen belachelijk duur, de vraag is te groot. Een bosje latten van duimdikte was vorig jaar een paar euro (4 dacht ik), nu betaal je 10 euro. 250%!!! Dit ga je ook zien op de offertes van de ambachtslieden. Steeds meer vragen bizarre bedragen omdat ze werk zat hebben (wat de gek betaald). Soms is het slim om deze gekte af te wachten, soms is het slim om door te zetten omdat je een partner hebt die die argumenten niet snapt haha

Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
KMO1988 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:34:
Hallo Migchiell,

Let wel even op met de nationale energiebespaarlening. Ik heb deze zelf 6 jaar geleden ook afgesloten t.b.v. de kozijnen, maar ben er vorig jaar achter gekomen dat hier een BKR-registratie op rust.

Helaas wisten wij dit niet en hadden ze dit niet van tevoren gemeld, de regelgeving is namelijk ingegaan om en nabij het moment dat wij deze lening afsloten.

Als het nog kan, zou ik het meenemen in de hypotheek. Je hebt dan namelijk geen BKR aan je broek hangen...
Met een BKR notering an sich is niets mis, zolang je maar gewoon betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:16
Of je naar de notaris moet als je wil lenen via een (verhoging) van je hypotheek is afhankelijk of er sprake is van een verhoogde inschrijving. Doorgaans wordt dit standaard al wel gedaan. Als je dan ook nog een verhoging middels een execution-only hypotheek uitvoert, zal dat flink in de kosten snijden. Heb je hier al naar gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

KMO1988 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:34:
Hallo Migchiell,

Een hypotheek wordt ook gewoon geregistreerd. Als je de afweging maakt om geld te gaan lenen zou de registratie hiervan eigenlijk geen rol moeten spelen in je beslissing.
Dat is een ingewikkelde vraag die niet zo eenvoudig te beantwoorden is. Ik hanteer zelf altijd de volgende twee uitgangspunten:
  • Geld lenen kost vrijwel altijd geld
  • Geld lenen kan goedkoper zijn dan vermogen inzetten
In jouw geval gaat geld lenen altijd geld kosten, je betaald immers een aardige rente voor heel wat jaren. Echter kan het alsnog voordeliger zijn dan eigen vermogen inleggen als je dat vermogen in tussen tijd extra kan laten renderen. Zo kan een lening van 2% best interessant zijn als dat betekent dat je 25.000 euro voor tien jaar op de beurs kan parkeren en daar een hoger rendement kan pakken. Dan kom je er financieel beter uit dan wanneer je de kozijnen met eigen vermogen zou financieren.

Dus de vraag is, wat doet die 50.000 euro op het moment dat je nu geld gaat lenen?
Derde optie is gewoon zelf betalen. Geld daarvoor is aanwezig, alleen willen we op korte termijn ook een nieuwe badkamer en keuken, en daar is dan geen geld meer voor. We zullen dus sowieso ergens iets moeten lenen.
Is dit werkelijk het geval? Een keuken voor 10.000 euro is prima mogelijk, een badkamer voor 10.000 euro ook. Dat tezamen met de kozijnen van 25.000 euro betekent dat je, rekening houdend met enige spaarcapaciteit, in drie jaar alles kan laten uitvoeren zonder dat je buffer onder de 10.000 euro hoeft te zakken. Wil je meer uitgeven aan je keuken en badkamer dan ben je wellicht boven je stand aan het leven, denk daar eens goed over na, is dat werkelijk de investering waard?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Juup schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:31:
Zijn die van goud ofzo?
Ja, goud, dat lijkt duur maar je hoeft het niet te poetsen, dus op de lange termijn bespaar je juist geld :)

Hoe dan ook, het zijn inderdaad wel grote kamers/raampartijen, zitten ook twee balkondeuren tussen, ongeveer 24m², triple glas. En ik heb geen idee of het duur is, we hebben pas één offerte binnen, maar wel van een heel goed aangeschreven kozijnenboer. Volgend weekend gaan we naar een tweede om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Tsurany schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:37:
[...]

Een hypotheek wordt ook gewoon geregistreerd. Als je de afweging maakt om geld te gaan lenen zou de registratie hiervan eigenlijk geen rol moeten spelen in je beslissing.

[...]

Dat is een ingewikkelde vraag die niet zo eenvoudig te beantwoorden is. Ik hanteer zelf altijd de volgende twee uitgangspunten:
  • Geld lenen kost vrijwel altijd geld
  • Geld lenen kan goedkoper zijn dan vermogen inzetten
In jouw geval gaat geld lenen altijd geld kosten, je betaald immers een aardige rente voor heel wat jaren. Echter kan het alsnog voordeliger zijn dan eigen vermogen inleggen als je dat vermogen in tussen tijd extra kan laten renderen. Zo kan een lening van 2% best interessant zijn als dat betekent dat je 25.000 euro voor tien jaar op de beurs kan parkeren en daar een hoger rendement kan pakken. Dan kom je er financieel beter uit dan wanneer je de kozijnen met eigen vermogen zou financieren.

Dus de vraag is, wat doet die 50.000 euro op het moment dat je nu geld gaat lenen?

[...]

Is dit werkelijk het geval? Een keuken voor 10.000 euro is prima mogelijk, een badkamer voor 10.000 euro ook. Dat tezamen met de kozijnen van 25.000 euro betekent dat je, rekening houdend met enige spaarcapaciteit, in drie jaar alles kan laten uitvoeren zonder dat je buffer onder de 10.000 euro hoeft te zakken. Wil je meer uitgeven aan je keuken en badkamer dan ben je wellicht boven je stand aan het leven, denk daar eens goed over na, is dat werkelijk de investering waard?
Zo nu en dan snuffel ik wel eens wat mee in de keuken- en badkamertopics op Tweakers, en dan lijken die bedragen mij erg aan de lage kant... ik reken eerder op 15k voor een badkamer en 15/20 voor een keuken, maar misschien/hopelijk vergis ik me. En boven je stand... ik zit er zo in dat ik een dergelijke uitgave, waarmee ik hopelijk ook gewoon weer 20 jaar verder kan, op zoek ben naar kwaliteit en niet wil beknibbelen. Maar goed, die discussie ga ik tzt ongetwijfeld in de relevante topics ook voeren :)

Registratie bij BKR van een lening of hypotheek is geen probleem, het is geen doel om daar onderuit te komen. Of lenen uberhaupt wenselijk is, dat is een interessante discussie, waar ik door deze en eerdere reacties ook wel over aan het nadenken ben. En dat was natuurlijk ook de reden voor dit topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

migchiell schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:51:
[...]

Zo nu en dan snuffel ik wel eens wat mee in de keuken- en badkamertopics op Tweakers, en dan lijken die bedragen mij erg aan de lage kant... ik reken eerder op 15k voor een badkamer en 15/20 voor een keuken, maar misschien/hopelijk vergis ik me. En boven je stand... ik zit er zo in dat ik een dergelijke uitgave, waarmee ik hopelijk ook gewoon weer 20 jaar verder kan, op zoek ben naar kwaliteit en niet wil beknibbelen. Maar goed, die discussie ga ik tzt ongetwijfeld in de relevante topics ook voeren :)
Het kunnen die bedragen worden als je voor groot of luxe gaat met alle opties. Dat heeft echter niks met kwaliteit te maken aangezien je badkamer en keuken op die manier niet langer mee gaan. Kijk eens naar de keuken en badkamer in een gemiddeld huurhuis van de woningbouw, die zijn doorgaans goedkoop en sober maar wel gemaakt om vele jaren zonder vervanging en onderhoud mee te gaan.
Registratie bij BKR van een lening of hypotheek is geen probleem, het is geen doel om daar onderuit te komen. Of lenen uberhaupt wenselijk is, dat is een interessante discussie, waar ik door deze en eerdere reacties ook wel over aan het nadenken ben. En dat was natuurlijk ook de reden voor dit topic :)
En dat is de kernvraag, wil je lenen voor luxe? Stel je leent in totaal 15.000 euro voor 10 jaar met een rente van 2%, dan ben je in totaal ~16.550 euro kwijt. Je betaalt dus ruim 10% van het totaalbedrag aan rente gedurende de looptijd.

Of je dat wilt is iets waar je zelf de afweging voor moet maken. Ik zou eerder een goedkopere badkamer en keuken nemen, immers als ik moet lenen voor een badkamer of keuken dan ben ik naar mijn idee boven mijn stand aan het leven. Dat staat overigens los van de vraag of ik het geld wel of niet zou lenen, dat is puur een financiële afweging.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Tsurany schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:03:
[...]

Het kunnen die bedragen worden als je voor groot of luxe gaat met alle opties. Dat heeft echter niks met kwaliteit te maken aangezien je badkamer en keuken op die manier niet langer mee gaan. Kijk eens naar de keuken en badkamer in een gemiddeld huurhuis van de woningbouw, die zijn doorgaans goedkoop en sober maar wel gemaakt om vele jaren zonder vervanging en onderhoud mee te gaan.

[...]

En dat is de kernvraag, wil je lenen voor luxe? Stel je leent in totaal 15.000 euro voor 10 jaar met een rente van 2%, dan ben je in totaal ~16.550 euro kwijt. Je betaalt dus ruim 10% van het totaalbedrag aan rente gedurende de looptijd.

Of je dat wilt is iets waar je zelf de afweging voor moet maken. Ik zou eerder een goedkopere badkamer en keuken nemen, immers als ik moet lenen voor een badkamer of keuken dan ben ik naar mijn idee boven mijn stand aan het leven. Dat staat overigens los van de vraag of ik het geld wel of niet zou lenen, dat is puur een financiële afweging.
Dit is zeker iets waarover we nog goed moeten, en gaan, nadenken :)
Keuken en badkamer mogen voor mij wel meer zijn dan puur functioneel; het mag ook mooi en comfortabel zijn. Voor mij valt dat nog onder "kwaliteit" (bv. een zwarte kraan ipv een rvs, een extra stille vaatwasser) en niet onder "luxe" (twee stoomovens), laat staan "decadentie" (een wijnklimaatkast), maar waar je die scheidslijnen legt is voor iedereen anders natuurlijk. Maar goed, we moeten dus nog helemaal beginnen met orienteren op keuken en badkamer, kan er nog niks concreets over zeggen en dat is ook meer voor in de toepasselijke topics tzt.

Wel met je eens dat het, in het algemeen, goed is om na te denken bij het afsluiten van een lening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Spaargeld heeft momenteel eigenlijk geen rendement, dus dat zou je in kunnen zetten voor de kozijnen, al vind ik 25k ook wel erg duur klinken, dus zou nog eens een paar offertes opvragen.
En i.p.v. rente betalen en lening aflossen kun je dan gaan sparen voor de keuken en badkamer.
Niks is leuker om zoiets te betalen van je eigen spaargeld en lenen kost altijd geld.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MustiAai
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:53
Afhankelijk van waar je woont, kan het ook erg interessant zijn om offertes op te vragen vanuit Duitsland. Ik heb zelf gemerkt dat de kwaliteit erg goed is, terwijl de prijs aanzienlijk lager is dan de offertes vanuit NL.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:35
Heb je al een offerte voor die kozijnen? 25k voor 3 kamers lijkt mij exorbitant veel namelijk.
Voor 24k hadden wij offerte voor ons hele huis -> voordeur, tuindeur, openslaande deuren, schuurdeur, 2 dakkapellen, 4 slaapkamers (5 kozijnen), woonkamer (3 kozijnen) en keuken (2kozijnen)
En dat was inclusief inzethorren en politiekeurmerk hang en sluitwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
MustiAai schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:50:
Afhankelijk van waar je woont, kan het ook erg interessant zijn om offertes op te vragen vanuit Duitsland. Ik heb zelf gemerkt dat de kwaliteit erg goed is, terwijl de prijs aanzienlijk lager is dan de offertes vanuit NL.
Den Haag... dus dat gaat hem niet worden denk ik.
MisterEagle schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:57:
Heb je al een offerte voor die kozijnen? 25k voor 3 kamers lijkt mij exorbitant veel namelijk.
Voor 24k hadden wij offerte voor ons hele huis -> voordeur, tuindeur, openslaande deuren, schuurdeur, 2 dakkapellen, 4 slaapkamers (5 kozijnen), woonkamer (3 kozijnen) en keuken (2kozijnen)
En dat was inclusief inzethorren en politiekeurmerk hang en sluitwerk.
We hebben nu één offerte, volgende week krijgen we een tweede.

Ik sta open voor tips mbt. kozijnenboeren in regio Haaglanden :)
Huidige offerte is van Rosario, welke hier een hele goede naam heeft en heel veel kozijnen plaatst, al vele jaren lang. Dus wel een betrouwbare partij, geen idee of ze opvallend duur zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-05 16:41

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ik denk niet dat je binnen nu en een jaar wel die nieuwe kozijnen geplaatst krijgt. Daar zit inmiddels een hele lange wachttijd op. Reken maar op minimaal 1.5 jaar wachten.

[ Voor 17% gewijzigd door Nijl op 29-06-2021 13:46 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:59
Vergeet ook de ISDE subsidie niet als je 2 maatregelen doet, dat kan je nog wat centen schelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-05 12:19
Even kijken naar onze oude opgave van vorig jaar: 3 kozijnen met rolluiken, HR++ en een nieuwe deur was €5000. Wel Z-O Drenthe.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@migchiell Ik weet niet of de beste man het nog doet, maar dubbelglas zou je bij Embrechts eens kunnen kijken (zit rond Tilburg, maar kwam ook bij ons onder Rotterdam langs). Daar was het volledige huis incl. schuur en dakkapel 25k ongeveer. Hij was overigens toen al in de 70. :+

Niet om reclame te maken (heb geen aandelen, krijg geen korting of iets), maar de rest was gewoon 10k duurder bij ons. Hij is goedkoop omdat hij alles binnen zijn bedrijf al afbetaald heeft en eigenlijk voor de lol nog verder werkt. 25k voor wat jij wilt laten doen is erg prijzig namelijk. Maar goed, dit was toch een aantal jaar terug.

Tip is wel om te bellen. Mail heb ik nog nooit reactie op gehad namelijk. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Arunia op 29-06-2021 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Nijl schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:44:
Ik denk niet dat je binnen nu en een jaar wel die nieuwe kozijnen geplaatst krijgt. Daar zit inmiddels een hele lange wachttijd op. Reken maar op minimaal 1.5 jaar wachten.
Volgens de meneer die de boel kwam inmeten voor de offerte kon hij over 5 maanden beginnen, dus dat valt nog mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

migchiell schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:14:
[...]

Volgens de meneer die de boel kwam inmeten voor de offerte kon hij over 5 maanden beginnen, dus dat valt nog mee.
Laat hem dat maar schriftelijk bevestigen dan, leg de uiterste plaatsingsdatum vast. En ook een afspraak vastleggen dat als hij die datum niet haalt, je zonder kosten kunt afzien van de opdracht.En voor je eigen veiligheid: pas betalen na plaatsing! Geen aanbetaling. En blijf ze op de vingers kijken tijdens het slopen en plaatsen. Gaat er iets niet goed, dan onmiddelijk aan de bel trekken bij ze. Maak van te voren foto's en filmpjes van je gevel in de oude situatie, of laat een proces verbaal van constatering opmaken door een deurwaarder. Bij schade aan je eigendom sta je gelijk met 1-0 voor.

Laat ook afmetingen, kleuren en drempelhoogtes, stelkozijn/compriband, vastleggen op je opdracht. Ook kleuren van scharnieren, brievenbussen, en de afwerking. Meet zelf ook alles na. Vraag ook naar referenties van recente opdrachten en ga daar kijken. Bel aan en vraag of de mensen tevreden zijn over het geleverde werk en de aannemer in kwestie. En google de opdrachtgever.

Je kan je euro maar 1x uitgeven, dus wees waakzaam. Er lopen heel veel beunhazen rond. Als de aannemer is aangesloten bij het VKG Keurmerk, dan moet je helemaal oppassen. Die belangenclub doet NIETS voor je als je problemen hebt. Die worden betaald door hun aangesloten leden, en dat belang is heel groot.

Lees mijn gruweldraadje maar, ik ben al bijna drie jaar bezig met een kozijn constructie en een voordeur waar van alles mis mee is.

[ Voor 60% gewijzigd door Nijl op 29-06-2021 14:46 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:59
Arunia schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:56:
@migchiell Ik weet niet of de beste man het nog doet, maar dubbelglas zou je bij Embrechts eens kunnen kijken (zit rond Tilburg, maar kwam ook bij ons onder Rotterdam langs). Daar was het volledige huis incl. schuur en dakkapel 25k ongeveer. Hij was overigens toen al in de 70. :+

Niet om reclame te maken (heb geen aandelen, krijg geen korting of iets), maar de rest was gewoon 10k duurder bij ons. Hij is goedkoop omdat hij alles binnen zijn bedrijf al afbetaald heeft en eigenlijk voor de lol nog verder werkt. 25k voor wat jij wilt laten doen is erg prijzig namelijk. Maar goed, dit was toch een aantal jaar terug.

Tip is wel om te bellen. Mail heb ik nog nooit reactie op gehad namelijk. ;)
Ik heb t 2,5 jaar terug gedaan maar het verschil is ook enorm. Belisol b.v. vraagt gewoon heel veel geld (zijn ook bekend), die offerte was bij hun bij mij 2x zo duur als andere (zelfde geldt voor een ander bedrijfje uit Utrecht). Waar het verschil in zit? Geen idee, maar ze lopen inderdaad ver uiteen, dus shoppen loont zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
ID-College schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:39:
[...]

Ik heb t 2,5 jaar terug gedaan maar het verschil is ook enorm. Belisol b.v. vraagt gewoon heel veel geld (zijn ook bekend), die offerte was bij hun bij mij 2x zo duur als andere (zelfde geldt voor een ander bedrijfje uit Utrecht). Waar het verschil in zit? Geen idee, maar ze lopen inderdaad ver uiteen, dus shoppen loont zeker!
Belisol gaan we volgend weekend langs :+
Nijl schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:34:
[...]

Laat hem dat maar schriftelijk bevestigen dan, leg de uiterste plaatsingsdatum vast. En ook een afspraak vastleggen dat als hij die datum niet haalt, je zonder kosten kunt afzien van de opdracht.En voor je eigen veiligheid: pas betalen na plaatsing! Geen aanbetaling. En blijf ze op de vingers kijken tijdens het slopen en plaatsen. Gaat er iets niet goed, dan onmiddelijk aan de bel trekken bij ze. Maak van te voren foto's en filmpjes van je gevel in de oude situatie, of laat een proces verbaal van constatering opmaken door een deurwaarder. Bij schade aan je eigendom sta je gelijk met 1-0 voor.

Laat ook afmetingen, kleuren en drempelhoogtes, stelkozijn/compriband, vastleggen op je opdracht. Ook kleuren van scharnieren, brievenbussen, en de afwerking. Meet zelf ook alles na.
Ik krijg het idee dat jij slechte ervaringen hebt met een kozijnenboer...

[ Voor 49% gewijzigd door migchiell op 29-06-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

migchiell schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:42:
[...]

Belisol gaan we volgend weekend langs :+

[...]

Ik krijg het idee dat jij slechte ervaringen hebt met een kozijnenboer...
Zou het? :) Ik wil je niet bang maken maar als je echt de verkeerde treft dan heb je pas echt problemen. Als je al aan geeft dat je moet lenen voor de verbouwing, dan moet je gewoon heel erg voorzichtig zijn.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@ID-College Dat is ook absoluut zo.
Degene waar ik het over heb heeft zijn pand en alles afbetaald (is hierom inclusief zijn leeftijd ook niet van plan geweest om 3dubbelglas te gaan doen omdat hij daar in moet investeren). Hierdoor kan hij ruim goedkoper zijn dan de rest. Dat is in ieder geval wat ik er van weet.

Shoppen loont sowieso en ook zeker om meerdere offertes te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Nijl schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:50:
[...]

Zou het? :) Ik wil je niet bang maken maar als je echt de verkeerde treft dan heb je pas echt problemen. Als je al aan geeft dat je moet lenen voor de verbouwing, dan moet je gewoon heel erg voorzichtig zijn.
De partij waarvan ik nu een offerte heb ontvangen staat hier heel goed bekend, ken ook meerdere mensen die zeer tevreden zijn, dus daar heb dan wel vertrouwen in. Maar inderdaad, een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Is het bij jou een beetje in orde gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

migchiell schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:38:
[...]

De partij waarvan ik nu een offerte heb ontvangen staat hier heel goed bekend, ken ook meerdere mensen die zeer tevreden zijn, dus daar heb dan wel vertrouwen in. Maar inderdaad, een gewaarschuwd mens telt voor twee.

nee, in augustus gaat het er voor de derde keer uit (dit is het 2e kozijn inmiddels). nu gaat de fabrikant zelf aan de slag. Die van ons zit ook al 30 jaar in deze handel en is absoluut niet de goedkoopste. Fouten maken is niet erg, als je ze maar oplost. En dat doet die van ons dus niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Nijl op 29-06-2021 16:02 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
migchiell schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:38:
[...]

Nijl schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:00:
[...]

nee, in augustus gaat het er voor de derde keer uit (dit is het 2e kozijn inmiddels). nu gaat de fabrikant zelf aan de slag. Die van ons zit ook al 30 jaar in deze handel en is absoluut niet de goedkoopste. Fouten maken is niet erg, als je ze maar oplost. En dat doet die van ons dus niet.
Goed bekend staan en goed werk leveren zijn helaas twee verschillende dingen. Hier een hoop gezeur gehad, na 1.5 jaar pas opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik struikel vooral over de prijs. Voor iets meer dan 25k in hardhouten kozijnen:
- dubbele openslaande tuindeur met aan beide kanten nog een raam en 4 bovenlichten.
- nieuwe buitendeur in de keuken met een raam ernaast en 2 bovenlichten.
- raam in badkamer met 1 scharnierend deel.
- 2x groot raam met 2 scharnierende delen voor de slaapkamers op de 1e.
- raam uit 1 scharnierend deel voor de inloop kast (even groot als badkamer)
- 2 kleine scharnierende raampjes op zolder, in de zijgevel.

Wel "maar" HR++, omdat Triple een andere uitstraling zou gaan geven. Begin dit jaar uitgevoerd.

Lijkt dus om heel bijzonder plastic te gaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
migchiell schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:38:
[...]

Dat was ook mijn eerste gedachte. Richt de energie eerst op een goede offerte. Als je daar 1000 euro op bespaart, dan is dat twee jaar bruto leenrente. En na renteaftrek meer dan 3 jaar leenrente. Daar kun je dus veel meer in besparen dan in de afweging tussen spaargeld/lenen/hypotheek.

Wat financiering betreft, bij een hypotheek heb je altijd te maken met extra kosten. Ook al heb je een verhoogde hypotheek inschrijving en doe je execution only, je zit alles bij elkaar toch al gauw zo op 1000 euro extra. Bij een bedrag rond de 25k is een 'gewone' lening dan al snel een stuk interessanter. Zeker met die energiebespaarleningen, met een extra lage rente, zou ik daarom kiezen voor zo'n energiebespaarlening in plaats van een hogere hypotheek. Omdat je toch twijfelt of je voor je toekomstige verbouwingen extra geld nodig hebt, zou ik eerder nu voor de energiebesparende maatregelen bijlenen dan straks voor een 'gewone' verbouwing tegen veel hogere rente.

Uitzondering hierop is als je een hypotheek hebt waarbij de rente lager wordt als je woning energiezuiniger wordt. Sommige aanbieders bieden bv. 0,15% korting als je woning bv label A of beter heeft. Als je voldoende maatregelen neemt om korting op de hypotheek te kunnen krijgen, dan is oversluiten wel interessant. Omdat die korting over de hele hypotheek geldt.

Wat de kosten van keuken/badkamer betreft, in de betreffende topics gaat het vaak over nieuwbouw eengezinswoningen, vaak ook in een duurder segment. Daarbij kom je 'vanzelf' ook voor keuken en sanitair in een duurdere prijscategorie. Zowel omdat het vaak groter is, maar ook omdat er vaak een duurdere smaak is en een dure keuken/sanitair volgens sommigen beter 'past' bij een dure woning. Voor een vooroorlogse bovenwoning zou ik eerder voor een iets lager budget gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:18
25k voor 3 kamers??? Wauw wat een prijs, is dit de beste optie? Waarom niet een stapje lager en HR++ doen, ik denk niet dat je het terug gaat winnen in kosten anders.

[ Voor 44% gewijzigd door SCIxX op 30-06-2021 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
SCIxX schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:22:
25k voor 3 kamers??? Wauw wat een prijs, is dit de beste optie? Waarom niet een stapje lager en HR++ doen, ik denk niet dat je het terug gaat winnen in kosten anders.
Als ik het zo lees, dan zitten er ook balkondeuren bij en ik neem aan dat die ook vervangen worden. Dan zit je op zich al wel een stap duurder. En het gaat blijkbaar om 24 m2 glas, wat toch ook een niet alledaagse hoeveelheid is. De keus voor triple kan ook te maken hebben met geluidsisolatie. Aangezien de huidige ramen blijkbaar te veel geluid doorlaten is geluidsoverlast hier ook een issue. In dat geval heb je dus niet alleen met terugverdientijd van de energiebesparing te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 10:21
Over financiering: probeer gewoon bij je bank je hypotheek maximaal op te hogen binnen de overwaarde / inschrijving. Dat is vaak het goedkoopst en eenvoudigst.

Over subsidie: gewoon een 2e maatregel uitvoeren. De kosten daarvan zijn lager dan de totale subsidie.

Over triple: doen. Nu bezien had ik het voor het comfort (nog minder koudeval) willen hebben ipv U=1.0 HR++. Met subsidie helemaal no-brainer maar let dan op isolatiewaarde van kozijn.

Over Belisol: laat die agressieve commerciële club gewoon links liggen. Voor hetzelfde spul ga je naar een kozijnenboer die Profel levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMO1988
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-05 16:08
overhyped schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:22:
[...]

Met een BKR notering an sich is niets mis, zolang je maar gewoon betaald.
Dat ligt er maar net aan wat de plannen zijn... Het speelt wel degelijk mee als je zou willen verhuizen of b.v. een nieuwe hypotheek wil aangaan of uitbreiden (bouwdepot).

In ons geval een lening van rond 10k en er ging toch mooi 50k van de max. hypotheek af bij ING.

Niet dat wij tot de max willen gaan in zo'n geval, maar ik vind de beperking nogal fors o.b.v. het bedrag wat je "leent".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
KMO1988 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:51:
[...]

Dat ligt er maar net aan wat de plannen zijn... Het speelt wel degelijk mee als je zou willen verhuizen of b.v. een nieuwe hypotheek wil aangaan of uitbreiden (bouwdepot).

In ons geval een lening van rond 10k en er ging toch mooi 50k van de max. hypotheek af bij ING.

Niet dat wij tot de max willen gaan in zo'n geval, maar ik vind de beperking nogal fors o.b.v. het bedrag wat je "leent".
Het feit dat je die lening hebt ja, niet dat die geregistreerd staat. Ook als die niet bij het BKR gestaan had dan had je 'm moeten melden en was het effect hetzelfde geweest op de hypotheek.
Pagina: 1