Kleine server voor Docker met flink wat containers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 13:42
Dit is een vervolg op dit oriënteringstopic. Aangezien ik merkte dat mijn vragen daar te specifiek werden, heb ik besloten het proces hier voort te zetten.

Een korte samenvatting van dat topic:
Ik ben lang geleden begonnen met alles zo op een RPi3B+ te installeren. Omdat er best veel op stond, begonnen sommige dingen door elkaar heen te lopen, en met veelvuldig installeren/verwijderen werd het steeds lastiger alles netjes te houden. Daarom Docker geïnstalleerd. Echter loopt de RPi niet lekker met Docker inclusief alle containers die ik nodig heb, dus zoek ik een upgrade.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek een kleine PC/server met een relatief laag energieverbruik om Docker met aardig wat containers op te draaien. Op het moment heb ik Docker op m'n RPi3B+ draaien, maar daar is de limiet toch echt wel bereikt met PiHole, HomeAssistant, NGINX Proxy Manager, en nog wat containers die extra functionaliteit toevoegen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Natuurlijk is het idee: hoe goedkoper hoe beter. Ik kan er €2000 tegenaan gooien, dan heb ik vast en zeker een klein, stil en krachtig systeem, maar dan heb ik ook een gat in m'n portemonnee. Ongeveer €250 zou toch echt wel m'n maximum zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb net een Kingston Datatraveler 3G 64GB gekocht, met als intentie om als "harde schijf" voor m'n RPi te gebruiken. Het zou fijn zijn als de nieuwe 'server' ook van USB kan booten.
Verder heb ik nog twee ASU1333D3S9DR8/2G SODIMM sticks uit een oude laptop (als het goed is DDR3, 1333MHz, 2GB) die gebruikt kunnen worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zoek iets wat minstens een 4-tal keer zo krachtig is als de RPi3B+, het liefst nog meer, maar dat zal buiten m'n budget vallen. Verder hoop ik iets te vinden wat passief gekoeld is, aangezien het apparaat op m'n slaapkamer komt te staan en 24/7 draait. Linux zou als OS m'n voorkeur hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren. Zelf heb ik de volgende - redelijk vergelijkbare - apparaten gevonden:Deze zouden als het goed is ook beide met mijn RAM sticks overweg moeten kunnen, en hebben beide plaats voor een 2.5 harde schijf. Het enige waar ik hier mee zit is dat ze beide actief gekoeld zijn (voor zover ik kan vinden), en beide eigenlijk gemaakt zijn om Windows te draaien. Nu vermoed ik dat ze Linux ook wel draaien, maar of dat officieel ondersteund is? Geen idee.

Verder heb ik nog de HP T630 gevonden op aanraden van Thralas. Deze lijkt passief gekoeld te zijn, gemaakt te zijn om Linux te draaien (of iig. een door HP aangepaste versie van Linux). Het enige nadeel is dan weer dat de CPU (volgens Passmark) wat minder is dan bij de andere twee machines.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een specifieke maat of energieverbruik heb ik niet, maar een kleine vormfactor zou fijn zijn, het enige wat ik zeker wil is volledige stilte.

Ga je overklokken?
N.v.t.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb hulp nodig met het bepalen wat bij mijn doel past. Ik wil comfortabel Docker kunnen draaien met daarop toch wel enige containers. Terwijl deze containers draaien wil ik ook docker-compose nog kunnen gebruiken met respectabele voortgang. Nu op m'n RPi draaien als "zwaardere" containers alleen nog maar PiHole, HomeAssistant, NGINX Proxy Manager, en wat andere containers om die drie te ondersteunen, maar dat is al duidelijk merkbaar teveel gevraagd van de RPi. Vooral bij het gebruik van docker-compose is de machine érg traag, en reageert deze soms tientallen minuten niet.
Ook heb ik hulp nodig bij het uitvogelen of machines aan mijn verwachtingen voldoen. Scores vergelijken op Passmark kan ik wel, maar wat zeggen die scores?.

Ik ben benieuwd wat jullie me kunnen vertellen.

PS. Mocht dit niet de juiste plek zijn voor aankoopadvies voor dit soort aparaten, mag dit tocic uiteraard verplaatst worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:42
Ik zou eens tweedehands in V&A kijken, bv met het volgende filter https://tweakers.net/pcs/...7MKcFhKCOGgJzv4HRBx_QWvsC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:40
Je kunt kijken naar HP prodesk mini, Dell micro, Lenevo M720Q. Ik heb een tijdje geleden via V&A een HP prodesk mini gekocht. Ik draai Promox met 2 VM erop. Het vreet ongeveer 10 watt idle en 30 watt full load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
martyw schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:19:
Ik zou eens tweedehands in V&A kijken, bv met het volgende filter https://tweakers.net/pcs/...7MKcFhKCOGgJzv4HRBx_QWvsC
Daar zitten een paar interessante machines tussen, alleen is alles helaas actief gekoeld. Heb je enig idee hoe het bij die machines zit met geluidsproductie, of dat het mogelijk is om gedeeltelijk passief gekoeld te draaien, en de fan pas bij een bepaalde temperatuur aan te laten springen?

plizz schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:32:
Je kunt kijken naar HP prodesk mini, Dell micro, Lenevo M720Q. Ik heb een tijdje geleden via V&A een HP prodesk mini gekocht. Ik draai Promox met 2 VM erop. Het vreet ongeveer 10 watt idle en 30 watt full load.
De ProDesk mini's spreken mij inderdaad ook wel aan, alleen dat ze actief gekoeld zijn is minder. Kan je me wat vertellen over hoeveel geluid de koeling maakt, en op wat voor een temperatuur de machine loopt? Aangezien hij bij mij op m'n slaapkamer moet komen is zelfs een redelijk stille fan al niet echt wenselijk natuurlijk.

Qua OS: Hoe makkelijk is het om Linux op zo'n machine te laten draaien? En in hoeverre is Linux lichter om te draaien dan Win10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Mijn HP Prodesk is onder belasting hoorbaar - maar homeservers doen de meeste tijd niets .... Linux draait er prima op, als je niet veel ervaring hebt zou ik het bij de bekende distro's zoals Ubuntu, Suse, Fedora, etc. houden.
Een Linux command line only install op een machine met 2GB RAM gebruikt een paar honderd meg, Windows pakt dan 1Gb - de window interface kost wat capaciteit ...

[ Voor 20% gewijzigd door martyw op 28-06-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
martyw schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:26:
Mijn HP Prodesk is onder belasting hoorbaar - maar homeservers doen de meeste tijd niets
Daar ging ik inderdaad wel een beetje van uit. Weet je toevallig of het mogelijk is om de fan stil te zetten onder bepaalde temperaturen? Dat de machine te horen is als ik docker-compose gebruik, of iets anders aan het doen ben, is niet erg, maar als ie s'nachts eigenlijk niets aan het doen is zou stilte toch wel heel fijn zijn. In een stille slaapkamer hoor je natuurlijk praktisch alles.
Linux draait er prima op, als je niet veel ervaring hebt zou ik het bij de bekende distro's zoals Ubuntu, Suse, Fedora, etc. houden.
Hoe kan je erachter komen of Linux op een machine draait, zonder het daadwerkelijk uit te proberen? Ik kan natuurlijk van alles wat ik tegenkom online rondvragen of Linux daar op draait, maar als ik het zelf kan uitzoeken is natuurlijk fijner voor iedereen. Qua ervaring met Linux, tja, ik heb jaren met m'n RPi geklooid, daar is altijd alles gelukt. Ik weet lang niet alles uit m'n hoofd, maar uiteindelijk kom ik er wel. Is er nog een bepaalde distro die je aan zou raden voor een headless server? In feite hoeft de machine zelf niet meer te doen dan Docker draaien en SSH ondersteunen, dus heel veel features heb ik niet nodig in het OS.
Een Linux command line only install op een machine met 2GB RAM gebruikt een paar honderd meg, Windows pakt dan 1Gb - de window interface kost wat capaciteit ...
Aangezien ik de machine headless wil gebruiken heb ik natuurlijk weinig aan interfaces. Ik ben wel gewend om alles vanuit de CLI te doen, dat is ook geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
timmiej93 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:37:

Daar ging ik inderdaad wel een beetje van uit. Weet je toevallig of het mogelijk is om de fan stil te zetten onder bepaalde temperaturen? Dat de machine te horen is als ik docker-compose gebruik, of iets anders laan het doen ben, is niet erg, maar als ie s'nachts eigenlijk niets aan het doen is zou stilte toch wel heel fijn zijn. In een stille slaapkamer hoor je natuurlijk praktisch alles
Dat weet ik niet - als ik later wat tijd heb zal ik eens even in het BIOS rondneuzen
timmiej93 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:37:
Hoe kan je erachter komen of Linux op een machine draait, zonder het daadwerkelijk uit te proberen?
Vee Linux versies zoals Ubuntu hebben een live systeem - je zet de ISO op een USB stick en laat je computer daar van booten zonder iets te installeren op je HD/SSD. Als alles er goed uit ziet kun je hem vanuit je livesystem installeren. Overigens heb ik de laatste jaren weinig installatie problemen gehad, zeker een paar jaar oude hardware wordt goed ondersteunt, soms heb je een issue met heel nieuwe hardware - een paar maanden geleden moest ik handmatig wat configureren met een toen nieuwe Intel i5-11500 CPU

[ Voor 12% gewijzigd door martyw op 28-06-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-07 15:49

WiD

Ik was op zoek naar iets soortgelijks, en ben uitgekomen bij:

https://nl.aliexpress.com/item/1005002487769084.html

Bevalt me tot nu toe heel goed. Je kan er wel geen geheugen in besteken, maar diskspace kan wel. En het blijft onder je 250€ limiet, hoewel er met levering na 1 juli misschien nog wat taksen/verwerkingskosten bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je hebt momenteel dus al een machine dat Docker draait maar 'aan zijn limiet' zit. Kun je aangeven wat je ervaart (wellicht is er een andere, tijdelijke oplossing) en wat je reeds hebt? Wellicht hoeven enkel wat onderdelen vervangen te worden ipv een compleet nieuw systeem aangeschaft te worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Kijk eens in het Zuinige Server topic. De first post bevat (bijna letterlijk) een BOM aan informatie. Genoeg om wat samen te stellen, en veel learnings zoals wegblijven van de meeste moederboarden die op gaming zijn gericht.
Het grote zuinige server topic - deel 2

Heb zelf een Fujitsu D3644-B moederbord, verbruikt in principe niet meer dan een Raspberry Pi 3+ of 4, met een Core i3-9100 en 32GB ECC ram. Vooral ECC vind ik belangrijk omdat mijn server ook mijn belangrijkste data en backups bevat.

Als je zo klein mogelijk wil, zit je met het probleem dat de meeste kasten ruimte reserveren voor een ATX voeding, terwijl je prima een picoPSU (zo groot als een stekkertje) kan gebruiken.

Ik heb, omdat ik de thuisPC + Raspberry downloadbak mocht vervangen bij mn ouders, daar een 2e "servertje" gezet die ook als thuispc werkt, media downloaden en via VPN mijn secondary site/offsite backup is geworden. Dat is dit kleine geval geworden:
Jazco2nd in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Minisforum U820 voor 490 euro (verlopen aanbieding op amazon.de).
Ontzettend handig. Aanrader. Kan je, naast het M.2 slot voor een SSD ook nog 2 SATA drives in kwijt: 1x7mm 2.5" en 1x9.5 mm 2.5". Zit bij mij 1x 2TB ssd en 1x 2TB HDD in.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 28-06-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
martyw schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:45:
Dat weet ik niet - als ik later wat tijd heb zal ik eens even in het BIOS rondneuzen
Dat zou fijn zijn, dankjewel.
martyw schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:45:
Vee Linux versies zoals Ubuntu hebben een live systeem - je zet de ISO op een USB stick en laat je computer daar van booten zonder iets te installeren op je HD/SSD. Als alles er goed uit ziet kun je hem vanuit je livesystem installeren. Overigens heb ik de laatste jaren weinig installatie problemen gehad, zeker een paar jaar oude hardware wordt goed ondersteunt, soms heb je een issue met heel nieuwe hardware - een paar maanden geleden moest ik handmatig wat configureren met een toen nieuwe Intel i5-11500 CPU
Dat heb ik inderdaad gezien. Helaas is het probleem bij het live systeem dat je het pas kan proberen als je al iets (gekocht) hebt. Nu ik nog aan het uitzoeken ben wat voor een systeem ik zou willen is het helaas dus niet zo handig. Ik geloof inderdaad wel dat het meeste prima zal werken, maar ik heb altijd dat geluk dat ik net iets koop wat dan weer niet werkt.

WiD schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:56:

Bevalt me tot nu toe heel goed. Je kan er wel geen geheugen in besteken, maar diskspace kan wel. En het blijft onder je 250€ limiet, hoewel er met levering na 1 juli misschien nog wat taksen/verwerkingskosten bijkomen.
Op zich geen slechte machine en prijs, zeker voor een passief gekoelde machine. Als ik t dan vergelijk met een HP Thin Client moet je toch heel wat meer uitgeven om in hetzelfde domein te komen. De 8GB werkgeheugen is ook meer dan genoeg. Wat draai jij er allemaal op?

CH4OS schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:02:
Je hebt momenteel dus al een machine dat Docker draait maar 'aan zijn limiet' zit. Kun je aangeven wat je ervaart (wellicht is er een andere, tijdelijke oplossing) en wat je reeds hebt? Wellicht hoeven enkel wat onderdelen vervangen te worden ipv een compleet nieuw systeem aangeschaft te worden. :)
De "machine" die nu Docker draait is een RPi3B+. Hier valt dus helaas weinig aan te upgraden. Wat ik nu ervaar is dat alles simpelweg langzaam wordt, hoe meer containers er draaien. Als alleen PiHole draait gaat het nog, dan krijg ik de reactietijd die ik verwacht, zowel in de SSH CLI als bij het laden van de web UI / het doen van DNS queries. Echter als ik meer containers start, worden al die aspecten steeds langzamer. Als voorbeeld: Als er een paar containers draaien, en ik wil iets met sudo uitvoeren op de CLI, duurt het soms tot wel een minuut voordat de CLI om m'n wachtwoord vraagt. Docker-compose gebruiken is eigenlijk niet mogelijk als er containers draaien, dat duurt soms langer dan een uur (exclusief downloaden en uitpakken).

Jazco2nd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:07:
Kijk eens in het Zuinige Server topic. De first post bevat (bijna letterlijk) een BOM aan informatie. Genoeg om wat samen te stellen, en veel learnings zoals wegblijven van de meeste moederboarden die op gaming zijn gericht.
Het grote zuinige server topic - deel 2
Ik ben eerder inderdaad ook naar dat topic verwezen, maar het probleem met elk "Het grote X topic" hier op Tweakers in mijn mening, is dat de passende informatie voor jou bijna onvindbaar is, zeker als je niet goed weet waarop je moet zoeken. Er staat inderdaad héél veel algemene informatie, en ook zeker nuttige info, maar tenzij je precies dat zoekt waar het topic mee gestart is (bij dat topic dus een zelfbouwserver van ongeveer €500 tot €1000, in een wat groter formaat), is het erg lastig echt iets te vinden, zeker voor beginners.
Echt iets zelf in elkaar zetten is op het moment ook niet iets waar ik zin in heb of tijd voor heb. Als ik een compleet nieuwe setup ging maken voor een nieuw huis o.i.d., dan zou ik dat eerder doen, maar dit is simpelweg een upgrade om de komende jaren mee vooruit te kunnen.
Jazco2nd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:07:
Minisforum U820 voor 490 euro (verlopen aanbieding op amazon.de).
Ontzettend handig. Aanrader. Kan je, naast het M.2 slot voor een SSD ook nog 2 SATA drives in kwijt: 1x7mm 2.5" en 1x9.5 mm 2.5". Zit bij mij 1x 2TB ssd en 1x 2TB HDD in.
Ik heb inderdaad ook het e.e.a. van Minisforum gezien in m'n zoektocht, echter lijken die machines allemaal behoorlijk prijzig te zijn. Zoals ik zei in m'n eerste post: Ik weet dat ik hier duizenden euro's tegenaan kan gooien en dan uiteindelijk een krachtig, klein én stil systeem heb, maar zoveel geld heb ik er gewoon niet voor over op het moment, vandaar dat ik ook hulp nodig heb om uit te zoeken wat ik nodig heb en wat werkt voor mijn doelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Mijn 2e link was naar een post waar eerst dit beestje wordt genoemd:
pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)

Die kost normaal ongeveer 239 euro of minder. Waarom het nu (ook die Minisforum) ineens zoveel duurder is weet ik niet. Vorige week waren de prijzen heel anders.

Dat ding vind je regelmatig voor een nog lagere prijs in de V&A of Marktplaats. Zit je op <3W verbruik en een lekker klein compact ding voor heel weinig geld..

In elk geval ben je via Aliexpress al veel te laat want vanaf 1 juli komt er dikke BTW, import/invoer heffingen en vast nog allerlei fees bij..

[ Voor 11% gewijzigd door Jazco2nd op 28-06-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

timmiej93 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:59:
De "machine" die nu Docker draait is een RPi3B+. Hier valt dus helaas weinig aan te upgraden. Wat ik nu ervaar is dat alles simpelweg langzaam wordt, hoe meer containers er draaien. Als alleen PiHole draait gaat het nog, dan krijg ik de reactietijd die ik verwacht, zowel in de SSH CLI als bij het laden van de web UI / het doen van DNS queries. Echter als ik meer containers start, worden al die aspecten steeds langzamer. Als voorbeeld: Als er een paar containers draaien, en ik wil iets met sudo uitvoeren op de CLI, duurt het soms tot wel een minuut voordat de CLI om m'n wachtwoord vraagt. Docker-compose gebruiken is eigenlijk niet mogelijk als er containers draaien, dat duurt soms langer dan een uur (exclusief downloaden en uitpakken).
Check. Dat verklaart wel een hoop inderdaad. :) En inderdaad, upgraden is dan geen ding. Op mijn Pi heb ik maar 2 containers draaien; Pi-Hole en DSMR Reader. Dat gaat nog enigszins gelukkig. :) Voor het zwaardere werk heb ik mijn vorige desktop PC ingezet als "server". :) Maar goed, ik weet even niet hoeveel Docker containers je wilt gaan draaien, maar wellicht is een NUC machine dan interessant? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmiej93
Jazco2nd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:05:
Mijn 2e link was naar een post waar eerst dit beestje wordt genoemd:
pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)

Die kost normaal ongeveer 239 euro of minder. Waarom het nu (ook die Minisforum) ineens zoveel duurder is weet ik niet. Vorige week waren de prijzen heel anders.
Ik vond al dat NUCs nogal duur waren wat ik zo zag, blijkbaar schommelt dat nogal dan.
Dat ding vind je regelmatig voor een nog lagere prijs in de V&A of Marktplaats. Zit je op <3W verbruik en een lekker klein compact ding voor heel weinig geld..
Ik heb inderdaad wel een paar leuke machines gevonden op V&A, maar daar zit ik er dan weer mee dat het actief gekoelde machines zijn, en ik zeker s'nachts toch wel echt volledige stilte wil. Nu weet ik zonder iets te kopen natuurlijk niet welke machine veel of weinig geluid maakt met de koeling, en welke machine passief al veel warmte kwijt kan en welke niet. Dat is vooral waar ik nu mee zit: Hoe kan ik de prestaties van de machines inschatten (ik kan nou niet bepaald kijken hoeveel FPS ze halen in bepaalde spellen ofzo, wat bij een gaming PC relevant zou zijn), en hoe koelen ze / hoeveel herrie maken ze bij het koelen?
In elk geval ben je via Aliexpress al veel te laat want vanaf 1 juli komt er dikke BTW, import/invoer heffingen en vast nog allerlei fees bij..
Niet helemaal waar. BTW moest je bij bestellingen boven ongeveer €25 toch al betalen. Invoerheffingen ligt eraan wat je bestelt, zou in dit geval wel zo zijn ja. Echter verkoopt AliExpress ook vanuit de EU. De eerder genoemde mini-PC kan bijvoorbeeld ook vanuit Polen komen. Geen extra kosten dus.

CH4OS schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:16:
Check. Dat verklaart wel een hoop inderdaad. :) En inderdaad, upgraden is dan geen ding. Op mijn Pi heb ik maar 2 containers draaien; Pi-Hole en DSMR Reader. Dat gaat nog enigszins gelukkig. :) Voor het zwaardere werk heb ik mijn vorige desktop PC ingezet als "server". :) Maar goed, ik weet even niet hoeveel Docker containers je wilt gaan draaien, maar wellicht is een NUC machine dan interessant? :)
Ik heb (tot nu toe):
  • PiHole
  • HomeAssistant
  • NGINX Proxy Manager
  • ESPHome
  • ZwaveJS2MQTT
  • TasmoAdmin
  • Mosquitto
Vooral de eerste 3/4 zijn behoorlijk zwaar, de rest is vooral ter ondersteuning. Ik verwacht dat hier nog wel een paar dingen bij komen, maar niet heel veel. Echter wil ik ook gewoon fatsoenlijk docker-compose kunnen gebruiken terwijl al die containers lopen, maar ik heb geen idee wat ik dan nodig heb. Op Passmark krijgt de CPU van de RPi3B+ een score van ongeveer 450. Nu weet ik niet of een score van 900 dan ook simpelweg betekent dat dat twee keer zo snel is? En dan is nog de vraag: wat heb ik nodig?
De uiteindelijke afweging van wat het me waard is, en wat ik denk nodig te hebben dat lukt me nog wel, maar ik heb geen idee of ik benchmarks van (bijvoorbeeld) Passmark zo simpel kan interpreteren als 2 is 2 keer zo veel als 1.

Een NUC is zeker één van de dingen die ik bekijk, zeker omdat ik nog twee sticks geheugen (waarvan ik niet zeker weet of ze werken met een NUC) en een harde schijf heb liggen, maar ook daar is het weer de actieve koeling die me tegenhoudt tot nu toe. Ik ben bang dat ik daar toch niet onderuit kom, aangezien passief gekoelde machines met een beetje kracht toch wel erg duur zijn. Ook kan ik nog niet goed inschatten wat voor een CPU ik nodig heb om alles soepel te kunnen laten draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door timmiej93 op 28-06-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

timmiej93 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:31:
Ik heb (tot nu toe):
  • PiHole
  • HomeAssistant
  • NGINX Proxy Manager
  • ESPHome
  • ZwaveJS2MQTT
  • TasmoAdmin
  • Mosquitto
Bij mijn vorige werk, draaiden we de omgeving van een klant ook compleet in docker, icm docker-compose, met ongeveer evenveel containers. Dan had de laptop 16GB RAM en 512GB SSD opslag, draaide redelijk als een zonnetje moet ik zeggen. Latop was een Lenovo T580 uit December 2018, waar een mobiele i5 in zat uit de 8000 serie. :)

Overigens is docker-compose niet veel zwaarder dan Docker zelf. Het is gewoon een schil over Docker heen, dus daar hoef je niet echt rekening mee te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 28-06-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
timmiej93 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:59:
[...]

Dat zou fijn zijn, dankjewel.

[...]

Dat heb ik inderdaad gezien. Helaas is het probleem bij het live systeem dat je het pas kan proberen als je al iets (gekocht) hebt. Nu ik nog aan het uitzoeken ben wat voor een systeem ik zou willen is het helaas dus niet zo handig. Ik geloof inderdaad wel dat het meeste prima zal werken, maar ik heb altijd dat geluk dat ik net iets koop wat dan weer niet werkt.

[...]

Op zich geen slechte machine en prijs, zeker voor een passief gekoelde machine. Als ik t dan vergelijk met een HP Thin Client moet je toch heel wat meer uitgeven om in hetzelfde domein te komen. De 8GB werkgeheugen is ook meer dan genoeg. Wat draai jij er allemaal op?

[...]

[...]

Ik ben eerder inderdaad ook naar dat topic verwezen, maar het probleem met elk "Het grote X topic" hier op Tweakers in mijn mening, is dat de passende informatie voor jou bijna onvindbaar is, zeker als je niet goed weet waarop je moet zoeken. Er staat inderdaad héél veel algemene informatie, en ook zeker nuttige info, maar tenzij je precies dat zoekt waar het topic mee gestart is (bij dat topic dus een zelfbouwserver van ongeveer €500 tot €1000, in een wat groter formaat), is het erg lastig echt iets te vinden, zeker voor beginners.
Echt iets zelf in elkaar zetten is op het moment ook niet iets waar ik zin in heb of tijd voor heb. Als ik een compleet nieuwe setup ging maken voor een nieuw huis o.i.d., dan zou ik dat eerder doen, maar dit is simpelweg een upgrade om de komende jaren mee vooruit te kunnen.

[...]

Ik heb inderdaad ook het e.e.a. van Minisforum gezien in m'n zoektocht, echter lijken die machines allemaal behoorlijk prijzig te zijn. Zoals ik zei in m'n eerste post: Ik weet dat ik hier duizenden euro's tegenaan kan gooien en dan uiteindelijk een krachtig, klein én stil systeem heb, maar zoveel geld heb ik er gewoon niet voor over op het moment, vandaar dat ik ook hulp nodig heb om uit te zoeken wat ik nodig heb en wat werkt voor mijn doelen.
Mijn Deskpro heeft idd een 'fan idle mode', maar zeker als je er dicht bij zit hoor je hem toch wel een beetje, de laptop waar ik dit op tik is stiller.....
Bij Linux zijn met name hele nieuwe componenten en draadloze netwerken soms wat lastig, Altavista/Google heeft mij de afgelopen twintig jaar altijd uit de brand weten te helpen, uiteindelijk heb ik Linux op al mijn apparaten (diverse desktop PC's vanaf Pentium 4, alle generaties Raspberry Pi's, en laptops) aan de gang gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
CH4OS schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:36:
Bij mijn vorige werk, draaiden we de omgeving van een klant ook compleet in docker, icm docker-compose, met ongeveer evenveel containers. Dan had de laptop 16GB RAM en 512GB SSD opslag, draaide redelijk als een zonnetje moet ik zeggen. Latop was een Lenovo T580 uit December 2018, waar een mobiele i5 in zat uit de 8000 serie. :)
Qua RAM en opslag maak ik me niet zo'n zorgen, tot nu toe bleef m'n RAM gebruik nog onder de halve GB, het is vooral de CPU waar ik me zorgen om maak. Die i5-8xxx lijkt na even snel Googlen waarschijnlijk een 8250U of 8350U te zijn geweest, dat zijn best degelijke CPUs vergeleken met wat ik tot nu toe in de mini PCs tegen ben gekomen.
CH4OS schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:36:
Overigens is docker-compose niet veel zwaarder dan Docker zelf. Het is gewoon een schil over Docker heen, dus daar hoef je niet echt rekening mee te houden.
Niet per se zwaarder, maar als ze tegelijkertijd draaien is het wel een flinke stijging in werklast. Ik kon op de RPi in ieder geval goed merken dat de machine bij het gebruik van docker-compose gewoon meteen tegen z'n limiet aan liep (load average ging naar 12 ongeveer, en de machine reageerde eigenlijk nergens meer op).

martyw schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:38:
Mijn Deskpro heeft idd een 'fan idle mode', maar zeker als je er dicht bij zit hoor je hem toch wel een beetje, de laptop waar ik dit op tik is stiller.....
Bedankt voor het controleren. Soms is het maar bijzonder dat ik altijd moeite heb met dingen goed horen, maar als het gaat om iets als een mini ventilatortje in een stille slaapkamer, hoor ik het altijd. Er zal waarschijnlijk niet veel anders op zitten dan óf een passief gekoelde machine te kopen, of een actief gekoelde en dan hopen dat het meevalt, of er een andere locatie voor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Als de fan toch teveel lawaai maakt, is het wellicht een idee om daar een stille, lage toeren Noctua fan in te zetten. Zelfs als die aanslaat ga je die niet horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 09:39
Het ziet eruit dat je toch een heel stuk meer mogelijkheden hebt / geld overhoud, als je de passieve koeling eis laat vallen.

Mag ik vragen waarom het ding per se in je slaapkamer komt te staan? Is het niet toevallig dat je Pi daar stond omdat dat nu eenmaal kon. Is het je studentenkamer? Wij hadden destijds in ons studentenhuis ook een soort van "serverkast" opgebouwd (drie oude Dells in de trapkast), is zoiets niet een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
michielRB schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:46:
Als de fan toch teveel lawaai maakt, is het wellicht een idee om daar een stille, lage toeren Noctua fan in te zetten. Zelfs als die aanslaat ga je die niet horen.
Ik ben groot fan van Noctua, maar in praktisch alle machines die ik tot nu toe heb gezien zit een blower style fan, net zoals in een laptop. Voor zover ik weet maakt Noctua die niet.

MaffeMaarten schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:48:
Het ziet eruit dat je toch een heel stuk meer mogelijkheden hebt / geld overhoud, als je de passieve koeling eis laat vallen.

Mag ik vragen waarom het ding per se in je slaapkamer komt te staan? Is het niet toevallig dat je Pi daar stond omdat dat nu eenmaal kon. Is het je studentenkamer? Wij hadden destijds in ons studentenhuis ook een soort van "serverkast" opgebouwd (drie oude Dells in de trapkast), is zoiets niet een idee?
Daar zijn twee redenen voor: Hier is een netwerkkabel beschikbaar, en hier staat ie niet in de weg. De enige andere realistische optie die er is is in de meterkast. Op zich ook te doen, maar daar is het al aardig vol, en dat maakt het ook wel een stuk lastiger om te troubleshooten, aangezien m'n werkplaats ook op m'n slaapkamer is. Zoals ik (ergens) ook eerder vermeld heb: dit is een tussen-upgrade. Als ik over een aantal jaar naar m'n eigen huis vertrek dan zorg ik gewoon voor een serverruimte ergens in huis, daar kan dan ook grotere hardware in waar geluid ook geen probleem meer is. Echter heb ik geen zin om nu veel tijd en moeite te steken in het maken van een makeshift serverkast die dan maar een paar jaar gebruikt wordt. Als er ergens een makkelijke of logische plek voor was was dat wel een optie geweest, maar die is er helaas niet.

Vandaar ook m'n hoop om hybride te kunnen werken. Fan uit bij normaal gebruik, genoeg passieve koeling om te kunnen werken, en dan fan aan bij "zware" lasten zoals docker-compose (vooral het uitpakken van de gecomprimeerde bestanden volgens mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

timmiej93 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:49:
Vandaar ook m'n hoop om hybride te kunnen werken. Fan uit bij normaal gebruik, genoeg passieve koeling om te kunnen werken, en dan fan aan bij "zware" lasten zoals docker-compose (vooral het uitpakken van de gecomprimeerde bestanden volgens mij).
Op een redelijk normale desktop is de belasting van docker-compose echt verwaarloosbaar zoals ik eerder al aangaf. Dat het op de Pi wel lang duurt, komt meer vanwege de beperkte resources van de Pi, al heb ik er met mijn Pi 3B weinig last van om eerlijk te zijn. Maar als je daar straks een fatsoenlijke desktop met dito opslag voor hebt, verdwijnt dat als sneeuw voor de zon. Zoals gezegd, docker-compose is echt niet meer dan een kleine schil over docker heen en is daardoor echt zo zwaar niet als je nu lijkt te denken (door de ervaringen met de Pi).
timmiej93 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:46:
Qua RAM en opslag maak ik me niet zo'n zorgen, tot nu toe bleef m'n RAM gebruik nog onder de halve GB, het is vooral de CPU waar ik me zorgen om maak. Die i5-8xxx lijkt na even snel Googlen waarschijnlijk een 8250U of 8350U te zijn geweest, dat zijn best degelijke CPUs vergeleken met wat ik tot nu toe in de mini PCs tegen ben gekomen.
Ook die CPU was een laptop CPU, ik zie niet waarom de nieuwere laptop CPU's minder zouden zijn en intussen zijn er 3 nieuwere generaties uit. ;)
Niet per se zwaarder, maar als ze tegelijkertijd draaien is het wel een flinke stijging in werklast. Ik kon op de RPi in ieder geval goed merken dat de machine bij het gebruik van docker-compose gewoon meteen tegen z'n limiet aan liep (load average ging naar 12 ongeveer, en de machine reageerde eigenlijk nergens meer op).
Dat is echt een resource probleem met de Pi dan dat docker-compose daar verantwoordelijk voor is. Bijvoorbeeld omdat een trage micro SD kaart gebruikt wordt, ik heb geen idee, maar kan maar zo zijn dat daardoor eea ophoopt en docker(-compose) daardoor moet wachten. :)
Bedankt voor het controleren. Soms is het maar bijzonder dat ik altijd moeite heb met dingen goed horen, maar als het gaat om iets als een mini ventilatortje in een stille slaapkamer, hoor ik het altijd. Er zal waarschijnlijk niet veel anders op zitten dan óf een passief gekoelde machine te kopen, of een actief gekoelde en dan hopen dat het meevalt, of er een andere locatie voor vinden.
Of de fans groter maken, zodat er meer lucht verplaatsing is bij een lager toerental? Al zit je dan weer met een iets grotere kast. Wellicht kun je dan een (mini) ITX systeem overwegen, in plaats van de kleine kant en klare mini PC's zoals een NUC. Geeft je ook de vrijheid om de hardware te kiezen en in een (mini) ITX systeem kun je desktop hardware kwijt. :) Nadeel is alleen wel dat het totaalplaatje dan wat duurder is, maar alsnog gemakkelijk binnen de 2000 euro (en ik denk zelfs binnen de 1000) moet kunnen blijven en een videokaart heb je (hoogstwaarschijnlijk) toch niet nodig.

Als je dat overweegt, kun je kijken naar een AMD Ryzen systeem. :)

[ Voor 72% gewijzigd door CH4OS op 29-06-2021 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 22:22
WiD schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:56:

Aliexpress rekent VAT/BTW nu bij checkout, dus dan is het alleen een risico voor import kosten gezien het boven de 120 euro zit.

daarnaast zou een Intel nuc vele malen beter zijn dan deze Celeron processor mini PC
Pagina: 1