Wat zijn jullie ervaringen met hardware voor docker server?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 21:33
Ik ben jaren geleden begonnen met een RPi, waar steeds meer op kwam te staan (Domoticz/HA, PiHole, alle bijbehorende software, en vast nog dingen die ik vergeet). Hoe meer er op kwam te staan, hoe meer alles onderling problemen begon te geven, zeker omdat ik door de CLI en het feit dat onderhoud erg zelden is, soms het overzicht helemaal kwijt ben.

Vandaar dat ik nu Docker op m'n RPi3B+ heb gezet. Docker op zich werkt prima, alles is overzichtelijk en duidelijk, helemaal prima. Echter zoals sommigen van jullie al door zullen hebben: de prestaties zijn niet om over naar huis te schrijven. Vooral bij het gebruik van docker-compose blijft de Pi gewoon bijna helemaal hangen. Een hardware upgrade is dus misschien geen slecht idee.

Ik heb wat rondgezocht, en kwam toch al snel bij een Synology NAS uit. Een NAS is nooit verkeerd, en dan meteen gecombineerd met een server om Docker op te draaien is helemaal handig. Echter zit je met een Synology al meteen in de €300 tot €400 prijsklasse. Dat zullen ze vast en zeker waard zijn, maar als student moet ik toch iets beter op m'n geld letten, dus vroeg ik me af of er ook iets tussen een RPi en een Synology in zit, of dat jullie ervaringen hebben met andere dingen. Als ik nu zo blind iets zou moeten kopen, zou ik bijvoorbeeld de DS220+ van Synology overslaan, en voor de DS720+ gaan, omdat ik op basis van de specs zou denken dat de 220 met z'n dual core niet heel veel beter is dan mijn RPi, ook al zegt Passmark wat anders. Het laatste wat ik echter zou willen is flink geld uitgeven aan iets wat niet een duidelijke verbetering is.

Alle ideeën en kennis is welkom, ik ben benieuwd wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:37
Wat dacht je van 2 pi’s als 1 niet genoeg is. Je kan sowieso nog voor de 4 gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-05 23:58
Een NAS zal allicht wat beter presteren dan een Pi maar eigenlijk zul je naar een kleine zuinige server moeten. Zie Het grote zuinige server topic - deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Het gemak van een Synology is mij wel veel waard. Tuurlijk kan een RPi of een servertje, maar ik gebruik Synology al sinds ze er zijn voor alle huis/tuin/keuken servertaken zoals:
* dataopslag
* streaming audio/video
* Domotica
* backup/synchronisatie van smartphone data/photo's
* downloadbak
* zorgeloze dagelijkse remote Backups naar een andere Syno.

Nu heb ik een DS918+ en de docker optie heeft het nog veelzijdiger gemaakt. Kortom, zoveel functionaliteit in 1 apparaat en zo weinig beheerlast geef ik graag een paar honderd euro aan uit. Bedenk je ook dat een servertje naast meer beheergedoe ook meer stroom zal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:41

Detmer

Professioneel prutser

Ik draai zelf op Unraid. Primair voor storage, maar VM's en Docker apps als mooie bijkomstigheid. Wellicht kun je daar iets mee.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Zou zelf kijken naar een oudere NUC. Voor 359 euro heb je een i5 die gehakt maakt van een 4B, een NAS, en alles wat daar op lijkt:

pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i5BEK

https://www.cpu-monkey.co...s-intel_core_i5_8259u-880

8GB SODIMM erbij voor 40 euro en je hebt een aardig monster voor die 400 euro. (Ga ik er even vanuit dat je nu een SSD in je Pi hebt die je kunt overzetten.)

Is dat toch te duur, dan zijn er ook nog goedkopere NUC's met een i3, Pentium en Celeron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Been there done that, met diverse servertjes. Tuurlijk meer power, maar de vraag is of je dat echt nodig hebt.
De gemiddelde gebruiker/gezin niet. Synology heeft me honderen uren hoofdpijn bespaard. Zorg wel dat je een krachtige x86 Syno neemt en geen instapmodel.
Vind je onaangekondigde verstoringen en uitzoekwerk niet erg dan kun je met een servertje wat knaken besparen.

[ Voor 17% gewijzigd door JPS op 26-06-2021 15:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:09
Ik heb zelf de goedkoopste Intel NUC met 8GB RAM + SSD. Dan heb je voor minder dan €200 zeer capabele hardware waarmee je jaren vooruit kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-05 21:59
timmiej93 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:18:
Vooral bij het gebruik van docker-compose blijft de Pi gewoon bijna helemaal hangen. Een hardware upgrade is dus misschien geen slecht idee.
Bekend probleem. Ik heb het gevoel dat de erbarmelijke disk I/O hier een grote rol in speelt.
Als ik nu zo blind iets zou moeten kopen, zou ik bijvoorbeeld de DS220+ van Synology overslaan, en voor de DS720+ gaan
Er zijn veel mensen die docker op een Synology draaien, maar dat komt vooral doordat de interface het toegankelijk maakt voor mensen met zeer weinig ervaring met (Linux)servers. Als je wel enige ervaring hebt (en zo klinkt het als je het over compose hebt) dan ben je al snel veel goedkoper uit met iets anders.
dus vroeg ik me af of er ook iets tussen een RPi en een Synology in zit, of dat jullie ervaringen hebben met andere dingen.
Zeker. Ik zou kijken naar tweedehands hardware. Als je goed rondsnuffelt kun je voor <€100 met gemak iets vinden dat rondjes rent om een Raspberry Pi.

Vooral thin clients en andere SFFs zijn interessant, omdat ze relatief zuinig zijn en niet al te groot. Twee suggesties:

Een HP thin client (t620, t630 of vergelijkbaar).

V&A aangeboden: HP T620 Flexible thin client QUADCORE 4GB RAM €45

Deze heb ik zelf een aantal maanden geleden gekocht voor ~€30 (maar dat was een mazzeltje). Meer dan €50 is het ook weer niet waard. Er zijn wat modelverschillen, voornamelijk quad core vs dual core. CPU is niet heel veel sneller dan een Raspberry Pi, maar het is gewoon x86. De inbegrepen 16GB M.2 SATA (!) SSD is niet gemaakt voor veel writes, dus die wil je vervangen of readonly gebruiken. Met wat creativiteit (adapters) kun je er ook wel 2.5" SATA of NVMe (non-bootable) in kwijt.

Dell Optiplex 3040 met een G3900T voor €99.

Geen ervaring mee, en zou ik even goed vergelijken met de prijs van een (tweedehands) NUC, maar qua form factor doet het zeker niet onder.

Beide hebben in ieder geval USB 3.0, dus je kunt er een NAS van maken door er een externe HDD aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je een server (of thin client) overweegt zou ik wel even de keuze maken of je video wilt transcoded of niet. HD of 4K transcoding vraagt veel CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Dracula schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:22:
Wat dacht je van 2 pi’s als 1 niet genoeg is. Je kan sowieso nog voor de 4 gaan.
Daar heb ik inderdaad over gedacht, en dat zou ook wel te doen zijn, maar dat vind ik altijd zo'n tussenoplossing. Een RPi was mooi om mee te beginnen, maar ik denk dat ik ondertussen wel toe ben aan iets krachtigers.

JPS schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:40:
Het gemak van een Synology is mij wel veel waard. Tuurlijk kan een RPi of een servertje, maar ik gebruik Synology al sinds ze er zijn voor alle huis/tuin/keuken servertaken zoals:...

Nu heb ik een DS918+ en de docker optie heeft het nog veelzijdiger gemaakt. Kortom, zoveel functionaliteit in 1 apparaat en zo weinig beheerlast geef ik graag een paar honderd euro aan uit. Bedenk je ook dat een servertje naast meer beheergedoe ook meer stroom zal gebruiken.
Kan ik me voorstellen, maar voor mij is het ook meer dan "als het maar werkt", het is en blijft ook een beetje hobby. Als m'n doel was om iets te krijgen waar ik nooit naar om hoef te kijken zou ik wel een bult geld uitgeven aan een gesloten systeem wat uit de doos meteen goed samenwerkt.

NielsFL schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:09:
Zou zelf kijken naar een oudere NUC. Voor 359 euro heb je een i5 die gehakt maakt van een 4B, een NAS, en alles wat daar op lijkt:
MarcoC schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 15:13:
Ik heb zelf de goedkoopste Intel NUC met 8GB RAM + SSD. Dan heb je voor minder dan €200 zeer capabele hardware waarmee je jaren vooruit kan.
Een NUC heb ik inderdaad ook wel eens naar gekeken, maar heb ik me nooit echt in verdiept. Misschien is dat toch een goede optie.

Sethro schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 15:47:
Als je een server (of thin client) overweegt zou ik wel even de keuze maken of je video wilt transcoded of niet. HD of 4K transcoding vraagt veel CPU.
Transcoding hoef ik me gelukkig geen zorgen over te maken. Ik doe eigenlijk helemaal niets met video, en ben ook niet van plan dat te gaan doen. Het is natuurlijk wel goed om in gedachten te houden.

Thralas schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 15:22:
Vooral thin clients en andere SFFs zijn interessant, omdat ze relatief zuinig zijn en niet al te groot. Twee suggesties:
Een thin client had ik nog nooit van gehoord, maar lijkt inderdaad een goede optie te zijn. Tweedehands ben ik geen groot fan van bij dit soort dingen, vooral omdat ik geen expert ben, en dus ook niet binnen een paar minuten kan zien of alles een beetje klopt, maar het is natuurlijk wel een optie.
Ik ga in ieder geval even goed rondkijken bij de NUCs, thin clients en andere SFFs, vooral die jullie geadviseerd hebben.

Allemaal hartelijk dank voor het uitgebreide advies, ik heb zeker een paar aanknopingspunten gevonden waarmee ik verder kan zoeken. Mocht ik nog vragen hebben, of een besluit nemen, probeer ik jullie op de hoogte te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-03-2024
Ik zat met het zelfde. Lenovo mini pctje gekocht voor 100nogwat. HA geïnstalleerd, Portainer toegevoegd, bende gemigreerd naar een externe HD.

Mijn ervaring met PIs is dat het leuk speelgoed is. Maar zodra je iets serieus wilt doen heeft het niet de horse power die je nodig hebt.

De PI waar ik vandaan kom ligt nu te verstoffen in een lade. Misschien dat ik hem nog ga gebruiken als bt2mqtt gateway. Maar een echt solide use case heb ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Terwijl ik een reactie aan het typen was, merkte ik dat ik richting specifieke vragen over bepaalde producten ging, meer richting aankoopadvies. Daarom heb ik besloten op de passende plek een nieuw topic te openen: Kleine server voor Docker met flink wat containers

Allen hartelijk bedankt voor alle input, ik heb weer een hele nieuwe blik gekregen, en al vele uren besteed aan het vergelijken en informatie opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:10

M2M

medicijnman

En een 2e hands Dell machine die als dockerserver draait?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb hier 2 NUC's (beide 2dehands) en één andere minipc draaien omdat ik wat aan het leren ben ivm docker, kubernetes, etc ...
Ik heb ook nog 3 RPI's rondslingeren, waarvan 1 draait maar niet in gebruik.
Ik heb ook nog een Synology en QNAP staan, maar niet meer in gebruik.
En ook nog een Mac Mini, ook voor docker :-)

Mijn HomeServer (Domotica, camerabewakeing, NAS, remote access/desktop over SSH, ..) draait op .... Windows 10. Ik heb 20+ jaren ervaren met Unix, Linux, Windows, etc .. servers in grote omgevingen, en de migratie van Linux en later Windows Server naar Win10 was de beste move OOIT. Nog nooit zo'n stabiele omgeving gehad. En écht eenvoudig te beheren. En veilig ook als je weet wat je doet.

De NUC's draaien Linux (Ubuntu, Pop! OS,), de RPI's raspbian en Hypriot voor docker.
Synology en QNAP zijn goede producten, maar je bent zo ongelofelijk beperkt door het ecosysteem. Docker was een grote verbetering, maar dan nog, het blijft beperkt.
bij de RPI's is het vooral de processorarchitectuur die heel beperkend werkt. veel goede server-software vind je kant en klaar voor X86-64, maar ARM is een ander verhaal ... Mac van 't zelfde

Voor docker is full blown linux zonder twijfel het compleetste, eenvoudigste en meest aangeraden. Alleen al network_mode=host kan niet op Windows of Mac, wél op Linux.

De performantie, uitbreidbaarheid, en stabilteit van een NUC zijn voor mij belangrijk. En een NUC behoudt erg goed z'n waarde, verkoop je ook zo weer terug moest je van gedacht veranderen ...

[ Voor 0% gewijzigd door wimmme op 08-07-2021 17:22 . Reden: dt ]

Pagina: 1