Low energy NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoosDijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:32
Beste allen,

Ik zou graag een energiezuinige NAS bouwen die weer een aantal jaren meekan. Op dit moment heb ik een HP Miniserver, die Docker draait (met een aantal containers) en daarnaast alle bestanden via Samba serveert vanaf zijn ZFS filesystem. Dit naar volle tevredenheid, maar de performance van het oude beestje begint een probleem te vormen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Het systeem zal voornamelijk in gebruik zijn als fileserver. Daarnaast draai ik er een aantal containers op (Pi-hole, Portainer, webserver). Belangrijk voor mij is het energieverbruik, dat wil ik graag minimaliseren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ca 1000,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Ik heb het volgende systeem samengesteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10300T Tray€ 161,26€ 161,26
1MoederbordenASUS Prime B460I-PLUS€ 102,85€ 102,85
3Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 4TB€ 97,42€ 292,26
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 90,75€ 90,75
1Voedingenbe quiet! System Power B9 300W€ 34,54€ 34,54
Totaal€ 751,56

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zou graag het energieverbruik zo laag mogelijk houden zonder teveel afbreuk te doen aan de prestaties. Het hoeft echter geen snelheidsmonster te zijn (en dat is ook niet nodig gezien mijn requirements).

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Nee

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Mijn vraag is vooral of het systeem nog veel energiezuiniger kan zonder veel te in te leveren aan prestaties. Daarnaast natuurlijk altijd benieuwd naar betere componenten!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:16
Je keuze voor moederbord en voeding zijn niet zuinig. Bestudeer eerst eerst de volgende 2 links. Daar staan heel veel tips in:

random bits: Workshop: zuinige NAS, zuinige file server

Het grote zuinige server topic - deel 2