Vraag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 14skywalker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-12-2024
Wie weet of er een inbouw air fryer wordt gemaakt? Ik heb vanochtend zitten googelen en kom tot de conclusie dat die er iig nu nog niet is.

Weet iemand waarom? Zo’n ding op je aanrecht neemt onnodig ruimte in, en hij wordt inmiddels erg vaak gebruikt.

Dank!

Beste antwoord (via 14skywalker op 27-06-2021 21:08)

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:17
https://www.frigidaire.co...at-Is-An-Air-Frying-Oven/ en van de zelfde site: https://www.frigidaire.co...-Vs-Countertop-Air-Fryer/

Dit is eigenlijk het zelfde antwoord als IceM, maar dan met plaatjes/text uitleg erbij =D

En als je echt een inbouw airfryer wil (patent kreet, dus duurder): https://www.choice.com.au...ven-air-fryer-mode-review

[ Voor 22% gewijzigd door torretje2012 op 27-06-2021 10:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • +544 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:20
Dat noemen ze een heteluchtoven ...

...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:19
IceM schreef op zondag 27 juni 2021 @ 07:45:
_O-

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stollie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:39
Een turbo heteluchtoven?

https://www.coolblue.nl/ovens/ovens-met-turbo-hetelucht

Maar of je dan het gemak van het mandje opschudden kan evenaren weet ik niet xD

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• 14skywalker
Je hebt al 11+ met dit snedige antwoord. respect. Maar er zijn toch behoorlijke verschillen tussen een airfryer en een heteluchtoven. Zie 24kitchen, coolblue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 14skywalker
Stollie schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:08:
Een turbo heteluchtoven?

https://www.coolblue.nl/ovens/ovens-met-turbo-hetelucht

Maar of je dan het gemak van het mandje opschudden kan evenaren weet ik niet xD
Dank je! Op coolblue zie ik geen turbo, maar wel crispfunctie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
Een airfryer is een kleine convectie oven met een opgevoerde ventilator.
Genoeg inbouw ovens die precies hetzelfde kunnen (turbo stand).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:50

Blokker_1999

Full steam ahead

14skywalker schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:22:
[...]

Je hebt al 11+ met dit snedige antwoord. respect. Maar er zijn toch behoorlijke verschillen tussen een airfryer en een heteluchtoven. Zie 24kitchen, coolblue.
We zijn een uurtje verder en ik heb er net +29 van gemaakt :+

Want zijn comment, hoewel zeer kort en snedig is niet helemaal incorrect natuurlijk. Zoveel verschillen zijn er niet tussen een heteluchtoven en een airfryer. De vormgeving is anders, maar dat is net waar jij naar op zoek bent en als je bijv. kijkt naar welke frieten je in een airfryer kunt steken dan merk je dat dit diegene zijn die geschikt zijn om te bakken in een oven.

Al beken ik onmiddelijk, en ik zal zeker niet de enige zijn, dat ik ook niet onmiddelijk op dat antwoord zou zijn gekomen. Al komt dat in mijn geval omdat ik zelf nog nooit een airfryer heb gebruikt.

Grootste nadeel aan een oven lijkt mij trouwens dat je een veel groter volume aan lucht moet opwarmen en dat het dus een stuk inefficienter wordt alsook dat je meer tijd nodig hebt om voor te verwarmen. Geen idee of je daar zin in hebt als je het regelmatig doet.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:08

Part

Helemaal niets.....

Crotchy schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:24:
Een airfryer is een kleine convectie oven met een opgevoerde ventilator.
Genoeg inbouw ovens die precies hetzelfde kunnen (turbo stand).
Convectie + een grootdeel radiatie.

Waarom niet inbouw:
Airfryer blaast veel vette damp uit waardoor je deze het liefst buiten zet of onder de afzuigkap.
Airfryer's vervuilen snel. Vet spat tegen de bovenkant en na een tijd zit dat ding vol koolstof. Je vervangt de Airfryer waarschijnlijk ver voor de levensverwachting duur van inbouw apparatuur.
Hoogte van inbouw is niet altijd optimaal. Je wil van bovenaf in het mandje kunnen kijken.
etc etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:46
46+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:17
https://www.frigidaire.co...at-Is-An-Air-Frying-Oven/ en van de zelfde site: https://www.frigidaire.co...-Vs-Countertop-Air-Fryer/

Dit is eigenlijk het zelfde antwoord als IceM, maar dan met plaatjes/text uitleg erbij =D

En als je echt een inbouw airfryer wil (patent kreet, dus duurder): https://www.choice.com.au...ven-air-fryer-mode-review

[ Voor 22% gewijzigd door torretje2012 op 27-06-2021 10:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:36
Ik heb onderkastjes in de keuken van 78cm hoog, vervolgens hierin dubbele lades. Philips Airfryer XXL past precies in mijn lades qua hoogte, wip je hem zo het aanrecht op vanuit de lade!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0X7XOM9QWr0UBquPWnvdzZH6r7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxCNymhPG6ycFaadJI0N36bF.jpg?f=fotoalbum_large

Met mandje past overigens ook, maar die staat in de vaatwasser >:), lade kan nog verder open, maar nu zie je dat het precies past qua hoogte.

Zo heb je deze airfryer altijd in de buurt zonder dat je er een volledig kastje voor op hoeft te offeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Velen reageren flauw maar een oven met ingebouwde airfryer bestaat dus wel, check dit van Samsung: YouTube: New Slide-in Range with Air Fry|Samsung

Dit trekt mij persoonlijk als grote airfryer fan trouwens niet aan want het voordeel van de airfryer vind ik toch wel dat je niet meteen een gigantische oven aan hoeft te zetten voor 1 pistoletje of 1 zalm filet. Ik maak altijd 1/2 persoons porties in de airfryer het is sneller omdat de te verwarmen ruimte zo compact is en minder verspilling van energie. Maar ik kan me voorstellen dat dit product voor een groot gezin wel handig is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Blokker_1999 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:36:
[...]

We zijn een uurtje verder en ik heb er net +29 van gemaakt :+

Want zijn comment, hoewel zeer kort en snedig is niet helemaal incorrect natuurlijk. Zoveel verschillen zijn er niet tussen een heteluchtoven en een airfryer. De vormgeving is anders, maar dat is net waar jij naar op zoek bent en als je bijv. kijkt naar welke frieten je in een airfryer kunt steken dan merk je dat dit diegene zijn die geschikt zijn om te bakken in een oven.

Al beken ik onmiddelijk, en ik zal zeker niet de enige zijn, dat ik ook niet onmiddelijk op dat antwoord zou zijn gekomen. Al komt dat in mijn geval omdat ik zelf nog nooit een airfryer heb gebruikt.

Grootste nadeel aan een oven lijkt mij trouwens dat je een veel groter volume aan lucht moet opwarmen en dat het dus een stuk inefficienter wordt alsook dat je meer tijd nodig hebt om voor te verwarmen. Geen idee of je daar zin in hebt als je het regelmatig doet.
warmtecapacitiet van lucht in zo'n ding is compleet irrelevant tov de payload en het verlies door de wanden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een airfryer is gewoon een kleine heteluchtoven, genoeg filmpjes op YouTube te ve vinden van koks die laten zien dat er geen verschil tot weinig in zit.

YouTube: Is an Air Fryer just a Convection Oven? Let's put it to the test. bijvoorbeeld.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MemeMaster
RobinHood schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:47:
Een airfryer is gewoon een kleine heteluchtoven, genoeg filmpjes op YouTube te ve vinden van koks die laten zien dat er geen verschil tot weinig in zit.

YouTube: Is an Air Fryer just a Convection Oven? Let's put it to the test. bijvoorbeeld.
Dat is leuk en aardig maar m'n eten komt met minder olie en tijd toch een stuk sappiger en krokanter uit de airfryer dan de heteluchtoven 🤷🏼‍♀️.

Het feit dat de airfryer maar een paar seconden nodig heeft om op de juiste temperatuur te komen is al een dikke plus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jvQ97ziQL4m6k_fMPK23HLBTiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIdltlbMmxjL2ApWD88zVkbl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:45
MemeMaster schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:31:
Velen reageren flauw maar een oven met ingebouwde airfryer bestaat dus wel, check dit van Samsung: YouTube: New Slide-in Range with Air Fry|Samsung
Ja, dat is een oven met de optie 'airfry' in het menu. Dat heet in die van mij gewoon 4D hetelucht oid. Wellicht dat het met sommige ovens niet snel genoeg gaat om in de categorie 'airfrying' te vallen, maar er zijn er zat te vinden waar je exact hetzelfde mee kunt bereiken. Hete lucht is hete lucht, of dat nu uit een airfryer, oven of de mond van een politicus komt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:15
leecher schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:22:
Hete lucht is hete lucht, of dat nu uit een airfryer, oven of de mond van een politicus komt.
Koop nu de ®utte Airfryer Mark 4. Miljoenen stemmers gingen u voor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:02

SomerenV

It's something!

Dit trekt mij persoonlijk als grote airfryer fan trouwens niet aan want het voordeel van de airfryer vind ik toch wel dat je niet meteen een gigantische oven aan hoeft te zetten voor 1 pistoletje of 1 zalm filet. Ik maak altijd 1/2 persoons porties in de airfryer het is sneller omdat de te verwarmen ruimte zo compact is en minder verspilling van energie. Maar ik kan me voorstellen dat dit product voor een groot gezin wel handig is.
Jij beseft dat dit gewoon doet wat een reguliere oven ook doet he? Namelijk warme lucht door een gesloten ruimte heen blazen zodat het eten door de lucht gebakken wordt. Een Airfryer is in principe gewoon een heteluchtoven met een relatief grote ventilator zodat de circulatie van de hete lucht op standje sambal gaat, dus dat werkt een stuk vlotter wat weer ideaal is voor je pistolet of zalmfilet.

@14skywalker Dat is ook direct de kracht van een Airfryer: het is relatief klein vergeleken met een oven. Je moet ook wel een verdomd kleine keuken hebben met idioot weinig opbergruimte wil je een airfryer niet ergens kwijt kunnen. Die van ons staat gewoon altijd binnen handbereik. Het neemt misschien 30x30cm in beslag, maar dat is dan maar zo.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:31
De airfryer van nu is gewoon de oude camping oven van vroeger met een marketing saus erover.

Het is zelfs zeer discutabel of het gezonder is dan frituren omdat de airfryer snacks al in fe fabriek van vet voorzien worden.

Zojuist @IceM zijn 192e duimpje gegeven omdat hij gewoon gelijk heeft.

Een moderne oven verliest trouwens veel minder warmte dan een airfryer, op pyrolyse stand wordt de buitenkant handwarm.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:21
Die duimpje is een mooie telling van mensen die nog geen airfryer hebben 🙃

Airfryer is daadwerkelijk sneller en krokante dan een hetelucht oven. Gezonder denk ik niet nee.

Inbouw zou wel leuk zijn ja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leecher
FRANQ schreef op zondag 27 juni 2021 @ 18:24:
Een moderne oven verliest trouwens veel minder warmte dan een airfryer, op pyrolyse stand wordt de buitenkant handwarm.
Dat komt niet alleen door de isolatie maar ook door de mantelkoeling en dat laatste is gewoon verlies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 14skywalker
Dank allemaal, is nog een hele emotionele discussie geworden 😂

Ik kies het antwoord van @torretje2012 omdat die verwijst naar een echte inbouw airfryer, ook al is de review ervan slecht.

@MemeMaster heeft een fornuis met airfryer gepost maar dit is geen inbouw apparaat. Toch bedankt!

Het bestaat dus wel, maar is zeker nog geen mainstream. Misschien dat ik hem toch nog een tijdje op het aanrecht moet laten staan. 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:03

Hier precies hetzelfde. Ik heb hem juist omdat ik niet mijn grote oven wil aanzetten voor 't kleine prul. Zelfs de XL is in 1 minuut op temperatuur, en door de veel sterkere luchtstroom (kleinere ruimte) verhit het ook een stuk sneller het voedsel.

Het heeft alle voordelen van een normale hete lucht oven, behalve misschien formaat. Zelfs in de XL kun je best weinig kwijt als je niet 't mandje wilt gebruiken. Vandaag nog een stenen schaal witlof scheef in de bak.

Overigens is oven in mijn fornuis maar 3 jaar oud, maar als die op standje max staat voor 30 minuten kun je je branden aan de buitenkant hoor. Met 3 lagen glas... Fornuis zelf vooral aan de voorzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:19
De airfryer van nu is gewoon de oude camping oven van vroeger met een marketing saus erover.

Het is zelfs zeer discutabel of het gezonder is dan frituren omdat de airfryer snacks al in fe fabriek van vet voorzien worden.
Ja, het ligt er wel aan wat je erin gooit. Eigenlijk gaan alle snacks voor in de normale frituur prima, want al vet genoeg, uitgezonderd kroketten/bitterballen/soortgenoten want die worden gewoon niet zo knapperig als zou moeten (niks gaat boven een kroket uit de frituur). Hier gebruiken we dus nooit speciale ovenfrietpatat/snacks en nog nooit klachten gekregen. Maar dit is eigenlijk meer iets voor hier. :+

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-06 21:03
leecher schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:22:
[...]

Ja, dat is een oven met de optie 'airfry' in het menu. Dat heet in die van mij gewoon 4D hetelucht oid. Wellicht dat het met sommige ovens niet snel genoeg gaat om in de categorie 'airfrying' te vallen, maar er zijn er zat te vinden waar je exact hetzelfde mee kunt bereiken. Hete lucht is hete lucht, of dat nu uit een airfryer, oven of de mond van een politicus komt.
Dat is die Siemens 4D hetelucht oven functie — hoe vind je die werken? Ik ben hier aan 't overwegen om ofwel de oven te upgraden ofwel een airfryer te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

14skywalker schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:13:
Dank allemaal, is nog een hele emotionele discussie geworden 😂

Ik kies het antwoord van @torretje2012 omdat die verwijst naar een echte inbouw airfryer, ook al is de review ervan slecht.

@MemeMaster heeft een fornuis met airfryer gepost maar dit is geen inbouw apparaat. Toch bedankt!

Het bestaat dus wel, maar is zeker nog geen mainstream. Misschien dat ik hem toch nog een tijdje op het aanrecht moet laten staan. 😉
Als je een kastje hebt waar het ding in past kun je hem daar natuurlijk ook in zetten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Wim Leers schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:31:
[...]

Dat is die Siemens 4D hetelucht oven functie — hoe vind je die werken? Ik ben hier aan 't overwegen om ofwel de oven te upgraden ofwel een airfryer te kopen.
Wij hebben dat ook op onze siemens inbouwoven en i.c.m. snel voorverwarmen is de oven bijna net zo snel warm als de airfryer. Maar toch moeten snacks e.d. echt wel een stuk langer in de oven en komen ze er stukken minder knapperig uit dan bij de airfryer.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
Wim Leers schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:31:
[...]

We maken er meerdere keren per week friet in dus dat zegt genoeg denk ik :9

Niet al die Siemens ovens zijn trouwens even goed, er zit bijvoorbeeld ook best verschil in bouwkwaliteit en geluidsproductie. Het made in germany apparaat dat ik hier heb had ook een goedkoper alternatief met op papier dezelfde specificaties, maar ook met irritant fan geluid en plastic fantastic afwerking. Liefst ga je naar een winkel waar je het apparaat in werking kan zien en horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:00
Mag ik uit deze thread afleiden dat als je toch patat in de oven bakt, je dat het beste op de 'hete lucht'-stand kunt doen en niet op de 'boven en onder warmte'-stand?
Wij doen altijd dat laatste en zijn daar niet kapot van, dus deze zienswijze biedt ons misschien goede perspectieven....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Die blaast niet zo snel naar mijn weten.
Geen airfryer dus in je bezit. Ik gebruik nooit speciale oven/airfryer snacks.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
PcDealer schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:11:
[...]

Die blaast niet zo snel naar mijn weten.
Ze zullen inderdaad best verbeterd zijn in de afgelopen 20 jaar.
[...]

Geen airfryer dus in je bezit. Ik gebruik nooit speciale oven/airfryer snacks.
Niet meer ;)

Ten eerste omdat ondanks dat je vol kan houden dat je geen verschil proeft, ik het meer een gebakken aardappel dan een friet smaak vind geven.
Net als sommige mensen ook vol houden dat light cola hetzelfde smaakt als de gewone, het is gewoon niet waar.

Ten tweede omdat de porties (destijds, misschien is dat nu anders) te klein waren waardoor ik 2-3x moest bakken over 1 mandje uit de frituur voor een gezin van 4.
De eerste batch was al koud voordat de snacks erin konden.
volgens mij moest het er toen 15? minuten in, met de frituur hebben dan al 10 man eten op hun bord.

Ik vind het prima dat mensen aan de airfryer gaan, moeten ze zelf weten.
Maar zelf vind ik frituur gewoon lekkerder en praktischer.
Heb nu een horeca pan staan, en daar flikker ik gewoon 2,5KG friet in een keer in.

Wij frituren overigens alleen met verjaardagen, en een keer of 4 per jaar tussendoor.
Dus het moet vooral lekker zijn, het gezonde doen we de rest van het jaar wel (als we niet aan de zelfgemaakte pizza uit de bbq zitten)

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 01-07-2021 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
JiMiHeNdRiX schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:18:
Mag ik uit deze thread afleiden dat als je toch patat in de oven bakt, je dat het beste op de 'hete lucht'-stand kunt doen en niet op de 'boven en onder warmte'-stand?
Wij doen altijd dat laatste en zijn daar niet kapot van, dus deze zienswijze biedt ons misschien goede perspectieven....
Nooit geprobeerd maar dat klinkt als een recept voor zompige fake friet ja :+
Hetelucht is daar geschikter voor. Klein beetje arachide of zonnebloem olie en je kan vrijwel elke dag friet eten en ondertussen geen kilo aankomen. Ik heb ze er alweer in zitten :Y)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
leecher schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:41:
[...]

Nooit geprobeerd maar dat klinkt als een recept voor zompige fake friet ja :+
Hetelucht is daar geschikter voor. Klein beetje arachide of zonnebloem olie en je kan vrijwel elke dag friet eten en ondertussen geen kilo aankomen. Ik heb ze er alweer in zitten :Y)
Okee, ik heb meteen de proef op de som genomen. Ik heb een geperforeerde bakplaat gekocht speciaal voor heteluchtovens zodat de frites ook van onderaf 'belucht' worden. Uiteraard geen ovenpapier gebruikt. Ik moet nog een beetje stoeien met de instellingen maar het resultaat na 2x frites bakken is al heel prima te noemen.

Hier dus geen zompige friet meer en ook geen airfryer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:51:
[...]

Okee, ik heb meteen de proef op de som genomen. Ik heb een geperforeerde bakplaat gekocht speciaal voor heteluchtovens zodat de frites ook van onderaf 'belucht' worden. Uiteraard geen ovenpapier gebruikt. Ik moet nog een beetje stoeien met de instellingen maar het resultaat na 2x frites bakken is al heel prima te noemen.

Hier dus geen zompige friet meer en ook geen airfryer nodig.
Dat is wel een protip, ik gebruik een dichte plaat maar heel soms als de aardappels van zichzelf behoorlijk nat zijn kan het een stuk langer duren voordat je echt friet hebt. Waar heb jij je plaat vandaan?

Ik zou er zelf nog een dichte plaat op de bodem in schuiven om te voorkomen dat uitgelekte rommel de oven vervuilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Dank. Ik heb deze: https://www.allspares.nl/...5x25mm-7832560-7832560-mi
Ik moet zeggen dat de perforaties in deze plaat best klein zijn, er bestaan ook bakplaten met grotere perforaties wat naar mijn inschatting een nog beter resultaat zal opleveren. Een dichte plaat op de bodem is inderdaad een goeie tegen de vervuiling!
Na mijn 1e poging was de frites aan de bovenkant goed maar aan de onderkant nog steeds een beetje zompig. Ik had de frites toen ook niet gedraaid. Ik heb daarom bij de 2e poging de plaat een niveau hoger geplaatst zodat hij precies midden op de ventilator stond zodat hij boven en onder even veel lucht kreeg. Bovendien heb ik de frites 2x gedraaid en de baktijd iets verlengd. Dit alles leverde een rondom krokante friet op, eigenlijk iets té krokant. Ik moet dus nog iets verder experimenteren.
Doel is om uiteindelijk een mooie friet te krijgen zonder te hoeven draaien, want draaien is een rotklus. Wellicht moet ik de plaat nog een niveau hoger zetten en is een beetje schudden aan de plaat al voldoende om de nog zompige delen van de frites over een perforatie te krijgen zodat die ook lucht krijgen. Dan hoeft de oven tussentijds ook niet zo lang open te staan en kan de baktijd ook korter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dubbeltje_D
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-10-2021
Wat een beperkte visie op het gebruik van een airfryer zeg. En wat wordt er door iedereen toch voorbijgegaan aan het allergrootste voordeel ten opzichte van een oven, namelijk het MANDJE.

Je kunt letterlijk alles bakken in een airfryer. Onze broodjes op zondagochtend zijn in 5 minuten klaar. Groenten bak je heerlijk snel gaar zonder olie. Uiteraard frituur-achtige dingen zoals frikandellen, daarvan kun je prima de normale variant gebruiken. Normale kroketten worden wat minder bruin maar smaken hetzelfde.

Dan heb ik het nog niet over de beste mogelijkheden gehad. Bijvoorbeeld: complete broden bakken. Razendsnel. En verder nog: biefstukken perfect gebakken aan alle zijden. Rollades en beenham malser dan op welke andere manier dan ook. Ik kan nog wel even doorgaan.

Maar dat mandje, mensen. Perfecte aardappeltjes en patat bakken ZONDER olie, gewoon zelf gesneden. En dan niet allemaal op een ovenplaat naast elkaar moeten leggen om niet-krokante patat te krijgen, maar gewoon even het mandje schudden.

Een vraag aan alle nitwits die de airfryer durven te vergelijken met de gewone oven: in welke oven kunnen jullie een mandje gemakkelijk omschudden waardoor de lucht ook nog eens aan alle kanten binnenkomt?

Oké. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Dubbeltje_D schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:06:

Een vraag aan alle nitwits die de airfryer durven te vergelijken met de gewone oven: in welke oven kunnen jullie een mandje gemakkelijk omschudden waardoor de lucht ook nog eens aan alle kanten binnenkomt?

Omdat er in de oven geen halve kilo friet opeengepakt in een mandje zit hoef je het niet om te schudden. :+

Laatste tijd met HelloFresh veel frieten aardappelpartjes en dergelijke, lekker over de bakplaat verspreiden beetje olie en zout erover en niet meer naar kijken tot het op tafel kan.

Ideaal.

Maar m'n schoonvader heeft een nieuwe airfryer (bij de oude was de ventilator stuk) en moet zeggen dat het best OK is. :)
Blijkbaar is er vooruitgang geboekt in de afgelopen jaren.

Frituren hoeft ook niet perse veel ongezonder te zijn. Bij een frituurpan met voldoende vermogen en volume om het vet heet te houden als je er bevroren friet in gooit schroeit de buitenzijde van de friet gelijk dicht waardoor er nauwelijks vet opgenomen wordt.
De 1800w thuis pannen kunnen dat niet en dan zuigen de frieten zich als sponzen vol.

Het grote nadeel van frituren is dat je de frituurpan schoon moet maken. Dat is de grootste nachtmerrie van iedereen met een frituur.

De airfryer is daar echt een verbetering in, die wordt nauwelijks vies van frieten en snacks.

Jij zegt dat je er ook biefstuk in doet.
Wordt het dan niet onwijs veel schoonmaakwerk in vergelijking met een pan uitspoelen?
Al het vleessap op het mandje/rooster en in de bodem van de pan.
En de sappen/vet die in de luchtstroom mee gaan, slaan die aan door het hele apparaat?

[ Voor 35% gewijzigd door FRANQ op 25-10-2021 07:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MemeMaster
Dubbeltje_D schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:06:
Wat een beperkte visie op het gebruik van een airfryer zeg. En wat wordt er door iedereen toch voorbijgegaan aan het allergrootste voordeel ten opzichte van een oven, namelijk het MANDJE.

Je kunt letterlijk alles bakken in een airfryer. Onze broodjes op zondagochtend zijn in 5 minuten klaar. Groenten bak je heerlijk snel gaar zonder olie. Uiteraard frituur-achtige dingen zoals frikandellen, daarvan kun je prima de normale variant gebruiken. Normale kroketten worden wat minder bruin maar smaken hetzelfde.

Dan heb ik het nog niet over de beste mogelijkheden gehad. Bijvoorbeeld: complete broden bakken. Razendsnel. En verder nog: biefstukken perfect gebakken aan alle zijden. Rollades en beenham malser dan op welke andere manier dan ook. Ik kan nog wel even doorgaan.

Maar dat mandje, mensen. Perfecte aardappeltjes en patat bakken ZONDER olie, gewoon zelf gesneden. En dan niet allemaal op een ovenplaat naast elkaar moeten leggen om niet-krokante patat te krijgen, maar gewoon even het mandje schudden.

Ik snap ook niet hoe mensen niet verder komen dan het bakken van friet en frikandellen in de airfryer. Sinds het thuiswerken gebruik ik de aifryer vaak voor ontbijt, lunch en avondeten en daar komt geen enkele frituur snack bij kijken. Vooral voor 1 persoons huishoudens is het eigenlijk een must. Vroeger moest ik die gigantische oven aan
doen voor 1 zalmfiletje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij gebruiken hem ook dagelijks als oven. We hebben ook een inbouw oven, maar dat is zo'n grote bak die op moet warmen. Tost's, eieren koken, vlees bakken, kleine cakejes. Je kan er alles in maken wat je in een oven doet zolang het past.

Friet gaat gewoon in de frietpan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ratemypoodotcom
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-11-2021
The Eagle schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:49:
[...]

Als je een kastje hebt waar het ding in past kun je hem daar natuurlijk ook in zetten :)
Jij bent zeker de slimste thuis. sodeju...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7ven
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 17:17
De discussie wordt steeds meer welles nietes of airfryer is beter dan oven en omgekeerd. Als we toch aan het ombuigen zijn vind ik dit wel een frissen opmerking:
De beste frieten haal je toch uit de vetput, hoezo met lucht aan het hannesen om je snacks op temperatuur te krijgen, je hebt dure (duurder dan voor in de vetput) frieten en snacks nodig.

Hoeveel gezonder het is dat blijft ook maar de vraag, de snacks voor in de oven of airfryer zitten bomvol met olie/vet om er nog iets van te maken.

En je airfryer kan snel op temperatuur zijn maar een kroket is met de vetput op temperatuur in een paar minuten klaar maar in de airfryer mag hij wel een 10 - 20 min zitten (afhankelijk van een goede tot een slechte luchtbakker).

Dan terug naar de originele vraag:
Wie weet of er een inbouw air fryer wordt gemaakt?
Volgens mij is dan het antwoord een hetelucht oven (al dan niet met turbo stand) zo raar niet. Hij zoekt geen airfryer voor op het aanrecht. Ook niet voor in een kastje, hij vraagt om een inbouw. Zelf kan ik een goede oven met turbo stand aanraden, ook met drie keer ogen knipperen op temperatuur en werkt bij gebrek aan een vetput prima.

Uiteraard zullen diverse zuurpruimen melden dat je broodjes en je visjes en je handschoenen ook in de airfryer kunnen, alle/veel gereedschap kun je voor verschillende doelen gebruiken. Dat is meer een anti-pattern (om toch maar en tweakers term te gebruiken) dan intended usage. Met een tosti-ijzer kun je ook frikandellen warm (en eetbaar krijgen). Destijds bewees een collega van mij dat zelfs de kebab tussen een tosti-ijzer kan.

Met een rijstkoker zul je ook de blikgroenten wel op temperatuur kunnen krijgen.

Nog een leuk feitje, een vetput kun je ook inbouwen dat lijkt mij nou echt de bom! :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:40
Friet uit een air fryer is echt veel lekkerder dan uit de vetput.

Maar dat komt omdat een vetput de afvaltank voor oud frituurvet en andere vette rommel in de horeca is.

Dus doe mij maar friet uit de frituurpan. Dat is daadwerkelijk het lekkerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 06:39:
Wij gebruiken hem ook dagelijks als oven. We hebben ook een inbouw oven, maar dat is zo'n grote bak die op moet warmen. Tost's, eieren koken, vlees bakken, kleine cakejes. Je kan er alles in maken wat je in een oven doet zolang het past.

Behalve dat die grote bak wel uitstekend geïsoleerd is vergeleken met een air fryer.
7ven schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:50:
Nog een leuk feitje, een vetput kun je ook inbouwen dat lijkt mij nou echt de bom! :9
Dat wil ik in onze buitenkeuken gaan doen 8) (ik denk wel dat dan een gastankgebaseerde oplossing het veiligst is qua duurzaamheid)

Anyway, volgens mij is de oplossing voor de TS afhankelijk van zijn smaak. Ik vind Airfryerfriet niet lekkerder dan frituurpanfriet, sterker nog, de gefrituurde vind ik véél lekkerder. Zelfde met veel snacks. Maar als je het wél lekker vindt (of puur om gezondheidsredenen wil airfryeren) is een oven met turbostand de way to go voor inbouw.

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 25-10-2021 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
7ven schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:50:
Met een tosti-ijzer kun je ook frikandellen warm (en eetbaar krijgen).
Vertel ons meer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
biefstuk in de airfryer..... Daar mogen gewoon gevangenis straffen op komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7ven
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 17:17

[...]
Vertel ons meer
Destijds (vorige werkgever) was dit het standaard ritueel, het tosti-ijzer had daar ook diverse bijnamen, zoals: crematorium, klepslet etc. bij een feestje gingen er standaard gelijk een doos frikandellen in het tosti-ijzer. :*)
Bij geval was er een collega die er een doos kebab in had gemikt, het hele pand onder de rook en het management aan de kook. Hij had een lekker broodje kebab...
biefstuk in de airfryer..... Daar mogen gewoon gevangenis straffen op komen te staan.
Helemaal waar, of ouderwets kielhalen, ook onterecht (m.i.) in onmin geraakt.

[ Voor 12% gewijzigd door 7ven op 25-10-2021 15:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
Rofdof schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:31:
biefstuk uit de sousvide via de snikhete gasgestookte plaatstalen pan met roomboter zo je bord op :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k08l5tjGyPn-Fa70JguLC7QBEQU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cgUeKHwgnBhQOjiL0LuBGGFk.png?f=user_large

Nu heb ik zin in biefstuk, met versgesneden frieten uit de frituur met ossenwit.... (en dat eten we niet vanavond)

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 25-10-2021 16:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:46
7ven schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:39:
[...]

Destijds (vorige werkgever) was dit het standaard ritueel, het tosti-ijzer had daar ook diverse bijnamen, zoals: crematorium, klepslet etc. bij een feestje gingen er standaard gelijk een doos frikandellen in het tosti-ijzer. :*)
Bij geval was er een collega die er een doos kebab in had gemikt, het hele pand onder de rook en het management aan de kook. Hij had een lekker broodje kebab...

[...]

Helemaal waar, of ouderwets kielhalen, ook onterecht (m.i.) in onmin geraakt.
Wij deden in de bouw alles op de 1000watt halogeen bouwlamp, op die glazen plaat kan je prima roerbakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:25
Probleem van die hete lucht ovens is dat je 2-3 keer moet gaan keren tijdens het bakken. In een Airfryer XL kun je een berg friet dumpen en die komen er 14 minuten later uit zonder dat je ze hebt hoeven omkeren.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
sdk1985 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:48:
[...]

Probleem van die hete lucht ovens is dat je 2-3 keer moet gaan keren tijdens het bakken. In een Airfryer XL kun je een berg friet dumpen en die komen er 14 minuten later uit zonder dat je ze hebt hoeven omkeren.
Een paar posts hierboven werd door een mede airfry specialist verteld dat het mandje zo ideaal is met omspitten wat in een oven lastig is.

En in de oven heb ik nog nooit mijn aardappels hoeven omspitten omdat dat gewoon in een keer goed gaat.

Dus misschien gewoon concluderen dat een airfryer een mini oven voor op het aanrecht is en hier in beide gevallen nauwelijks voordelen aan zitten maar dat het per persoon verschilt waar de voorkeur ligt?

In beide apparaten heb je hete lucht.
In beide apparaten kan friet vlees vis muffins en dergelijke.
Ene is groter en duurt langer met opwarmen de ander is sneller heet maar kan minder in.

Dit is zoals ik eerder gezegd heb echt een cola vs cola light discussie, of een honden/katten discussie.
En niemand gaat de andere kant laten winnen.

De verschillen in smaak zijn tussen beide hete lucht apparaten nihil / niet waarneembaar.

De frituur (mits dus een goeie, 6L of meer en minimaal 3200w of gasgestookt) is onvergelijkbaar met de airfryer.
Durf daar een dubbelblind test op te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:25
FRANQ schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:14:
[...]

Een paar posts hierboven werd door een mede airfry specialist verteld dat het mandje zo ideaal is met omspitten wat in een oven lastig is.

En in de oven heb ik nog nooit mijn aardappels hoeven omspitten omdat dat gewoon in een keer goed gaat.

Dus misschien gewoon concluderen dat een airfryer een mini oven voor op het aanrecht is en hier in beide gevallen nauwelijks voordelen aan zitten maar dat het per persoon verschilt waar de voorkeur ligt?

In beide apparaten heb je hete lucht.
In beide apparaten kan friet vlees vis muffins en dergelijke.
Ene is groter en duurt langer met opwarmen de ander is sneller heet maar kan minder in.

Dit is zoals ik eerder gezegd heb echt een cola vs cola light discussie, of een honden/katten discussie.
En niemand gaat de andere kant laten winnen.

De verschillen in smaak zijn tussen beide hete lucht apparaten nihil / niet waarneembaar.

De frituur (mits dus een goeie, 6L of meer en minimaal 3200w of gasgestookt) is onvergelijkbaar met de airfryer.
Durf daar een dubbelblind test op te doen.
De ene airfryer is de andere niet. Ik heb zelf een Airfryer XL en daarin kun je friet bakken zonder te draaien. Je pakt gewoon een zak Aviko Franse Frites (aanrader) en je gooit er een portie in. De 'normale' airfyer, zoals je die weleens bij de AH in de aanbieding ziet, werkt minder goed. Daar moet je halverwege schudden en dan nog is het resultaat minder. Bij een blinde test pak je de airfryer xl er zo uit tov de normale:

Qua frituur heb ik een heuse Fritel (dubbel element, 2800W, 4 liter, stop er nooit meer dan 400gram in) maar ik vind die vergelijking niet zo zinnig. Een airfryer gebruik je om een bepaalde reden. Bijvoorbeeld omdat je vet moet mijden of geen zin heb in transvetten, hydroperoxiden, aldehyden, ketonen en andere reactieve stoffen die vrij komen bij hoge opwarming van onverzadigde vetten (vloeibaar frituurvet).

De discussie friteuse vs airfryer is wat mij betreft hier niet relevant. Een Airfryer is een keuze die je hebt gemaakt en daarna ga je er meer mee doen dan je wekelijkse portie friet produceren. Zelf heb ik een airfryer aangeschaft in de periode dat ik geen vet mocht eten en ben ik de airfryer uiteindelijk veel vaker gebruik dan vooraf verwacht. Ik heb die goede frituese en ik heb een Tritanium (lol ik verzin het niet) brabantia grillpan, maar de airfryer gebruik ik het vaakst. De verklaring daarvoor zit hem primair in het gebruiksgemak. Zo snijd ik varkenshaas in stukken van bepaalde dikte en leg ik die in de airfryer en weet ik op welke tijd en temperatuur ik die moet 'bakken'. Vervolgens is het set and forget. Barbeque spiesjes gaan verrassend goed (beter dan in de grillpan). Rode punt paprika gaat ook perfect. Snitzels gaan ook beter dan in de pan (let op wel andere smaak dan de geboterde variant ;) ). Zo kan ik wel even doorgaan. In de grillpan gaat eigenlijk alleen nog biefstuk. Verder moet je denken aan (zelf gemaakt) gehakt en oosterse gerechten die buiten de airfryer om gaan.

Zelf heb ik een nieuwe keuken in de planning staan en ook ik zit nu met die airfryer in mijn maag. Want in eerste instantie wilde ik twee combi magnetrons plaatsen (ik bak dagelijks brood in de oven). Echter die airfryer gaat ook om de dag aan. Dus die moet ook ergens komen. Nu staat hij toevallig naast de kookplaat onder de afzuiger.

Wanneer ik zo'n '4d' oven ook een bak friet kan gooien en een paar plakken varkenshaas op start kan drukken en weg kan lopen dan ben ik meteen om. Maar ik heb ik een aantal handleidingen gekeken van dergelijke turbo ovens en élke keer werd er gesproken over 2x of zelfs 3x omdraaien. Als ik ergens geen zin in heb is om timers te gaan zetten om dingen om te draaien. Dat was nu net de winst van die Airfyer XL, dat je weg kan lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 26-10-2021 00:09 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1