Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Topicstarter
*knip* printscreens van lijstjes zijn niet toegestaan. Gebruik hiervoor de Handleiding Pricewatch
Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Beste tweakers,
Voor een hele goede vriend zijn studio moet de hackentosch worden vervangen:
Ik heb drie opties in concept: alle gelijke configuratie alleen de processor loopt op?!
Zijn wens is deze;
- Alle grote DAW's soepel, effectief, ultrafast,4K beelden bewerken met video editingsoftware https://www.adobe.com/products/premiere.html

Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken?

DAW/Videobewerken?JA

Wat mag het systeem gaan kosten?1000-2000

Heb je een absolute maximumprijs?3000

In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?JA

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?JA ASUS OF COMPATIBALE, Omdat ik daarmee beste ervaringen heb, maar sta ook open voor andere merken die zwaar goed zijn onderbouwd qua argumenten?!
?![/b]

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Klanten zijn o.a.
Bedrijven (presentaties, workshops, demo's etc.)
Artisten, bands, kunstenaars, vrienden en particulieren etc.
Alle muziekvideo's wordenrondom onze studio opgenomen en wil hij meteen met 'green screen'kunne bewerken/manipulere. Naar de wensen van klanten.
Dit alles moet van kwalitatief hoog niveau zijn en vraag om een krachtige hackentosch?!
Welke keuze is a.h. de context de beste afgezien combo processors zijn er betere opties?

Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau?
energieverbruik? ook onderzoeken?

Ga je overklokken? Ja

Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem? Jaaaaaa ;)

Wat verwacht je van ons?[/b] Meedenken in tweaking en overklokken?!

De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem? Kwaliteit voor low budget prijs?!

Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Ook JA

Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Oh Yes Oh Yes _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 26-06-2021 09:06 ]

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 37334

Eentje met toesten waarbij de Shift of Caps Lock correct werken. (geen idee of dat een Apple exclusive is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:07
Mijn advies zou zijn om geen bedrijfskritische zaken op een hackintosh te draaien. Het was al steeds lastiger om draaiend te houden maar met het feit dat Apple met eigen processoren in de weer is zie ik dat alleen maar tragischer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37334

-Oeps- weg

Richtprijs?(overheen gelezen?)

[ Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 37334 op 25-06-2021 23:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou gewoon een M1 Mac Mini aanschaffen, en daarbij een mooie game PC bouwen die op Windows draait. Op die Windows PC draai je dan Adobe Media Encoder, die je als server gebruikt om video's naar toe te sturen voor het renderen.

De workflow op een M1 Mac Mini zal gewoon goed werken, die zijn daar snel genoeg voor.

Als je meer kracht dan dat nodig hebt gewoon een Windows PC aanschaffen, Hackintosh is vragen om problemen en permanente support, buiten het feit dat je zakelijk toch wel echt wil dat je licenties op orde zijn wat bij Hackintosh niet mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Als je inderdaad toch Adobe gebruikt, zie ik niet goed en waarom je een hackjntosh wil.

Als je specifieke software draait (Final cut pro X bijvoorbeeld) begrijp ik het veel goed. Maar zeker met de nieuwe m1 processors is de kans groot dat het hele hackjntosh ook in het water gaat vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
@TS volgens mij ben je letterlijk nog geen half uur geleden door een mod op je vingers getikt en werd je verwezen naar de regels hier.

Hierin staat: "Andere zaken die we ook duidelijk niet op prijs stellen: Onnodig aandacht trekken naar (een deel van) je post door bijvoorbeeld EXCEPTIONEEL HOOFDLETTERGEBRUIK of kleurgebruik."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:58
Zoals hierboven ook al gezegd, een HACKingtosh lijkt mij niet geschikt voor zakelijke toepassingen. Als MacOS echt een voorwaarde is, ga dan voor een Mac. En als de hardware prijs van de “Pro” lijn van Apple te hoog is, stap dan over op een Windows build. Hoewel ik mij kan voorstellen dat er op dit moment al geïnvesteerd is in MacOS software.

Een Hackingtosh is naar mijn mening te onstabiel en onzeker bij updates voor zakelijke toepassingen.

Afhankelijk van op welk niveau er nu geproduceerd wordt zou een M1 MacMini inderdaad ook een mooie oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Ik heb je topictitel ontdaan van de hoofdletters want dat ging natuurlijk nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Dankje ik ga prijslijst volgen richtlijnen maken....;)

Alle bedankt voor feedback tzt ga ik 1op1 reageren

Voor nu weet ik dat algemene conclusie Hackintosch niet 'zakelijk' geschikt is. Ik zal dat mee nemen in mijn advies en ook dat winPC beter is ivm licenties en de synchronicity/afstemmen van onderdelen vs software iOS/etc.?

Ik ben ook net nieuwe op de Hackintosh markt, dus ben me aan oriënteren over de mogelijkheden.

Ik ga me verdiepen in config van de systemen en de benchmarks en optie win aanhouden eventueel als hij wil kan hij virtueel (Virtualbox etc) gaan?! Maar of dat handig is? Even uitzoeken....als hij echt Hackentosh wil om redenen die ik begrijp, zal dat wel een goede prijs/kwaliteit verhouding moeten zijn?! Bedankt voor meedenken en jullie expertise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:41
Ik zou de handel gewoon op Windows draaien. Adobe Première pro en een hele rits andere audio programma's draaien daar prima op. Reason, fl studio, ableton live etc etc. Geen apple voor nodig.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
MainframeX schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 19:20:
Ik zou de handel gewoon op Windows draaien. Adobe Première pro en een hele rits andere audio programma's draaien daar prima op. Reason, fl studio, ableton live etc etc. Geen apple voor nodig.
Ik ga hem vragen waarom hij perse apple wil?! in combo met Adobe Première pro etc?! Bedankt, wat vind je van keuzes onderdelen in prijs/kwaliteit verhoudingen?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heel simpel:

Als hij OS-X wil, laat hem een mac kopen. Voor muziekproductie heeft dat zeker voordelen.
Wil hij geen Mac kopen, laat hem dan een Windows machine kopen.

Studiosoftware is prima te draaien op Windows, maar het heeft zijn gekkigheden en onhebbelijkheden.

Een Hackintosh wil je niet. Het mág niet volgens de licentievoorwaarden, maar vooral, het is geknutsel en op geen enkele manier supported. Ook niet door de DAW fabrikanten.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:21
Ik heb ooit wat designers op een Windows machine gezet (want Adobe werkt toch hetzelfde…) en een paar weken later weer Macs besteld omdat ze er niet mee konden werken. Daar zou ik rekening mee houden. M1 lijkt mij inderdaad de slimste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Archie_T schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 19:59:
Ik heb ooit wat designers op een Windows machine gezet (want Adobe werkt toch hetzelfde…) en een paar weken later weer Macs besteld omdat ze er niet mee konden werken. Daar zou ik rekening mee houden. M1 lijkt mij inderdaad de slimste optie.
Ja hij is een echte Apple fanaat alles van Apple behalve PC lol haha, ik heb wat specs gebenchmarkt:\
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-5-5600X-vs-AMD-Ryzen-7-5800X/4084vs4085
en
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-9-5900X-vs-AMD-Ryzen-7-5800X/4087vs4085
Respectievelijk:
95,6% voor de 5 en 98,8% voor 7 en 100% voor 9?! Hoe hij kijkt naar benchmark verlies van maximaal 4,4%?! Zal van zijn budget afhangen?!
De processoren zijn grootste kosten post.
Als hij ook wil sleutelen aan ssd en videokaart komt hij dichter op zijn budget van 1500eur?! of hij marge heeft moet ik hem vragen? _/-\o_
Ik ben nog steeds alle onderdelen aan benchmarken en vergelijkend onderzoek, qua merk en type voor kwalitatief/lowbudget verhoudingen?! :? 8)7 |:( Bedankt voor jullie reacties, fijn weekend _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:21
digidokter.net schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:27:
[...]

Ja hij is een echte Apple fanaat alles van Apple behalve PC lol haha, ik heb wat specs gebenchmarkt:\
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-5-5600X-vs-AMD-Ryzen-7-5800X/4084vs4085
en
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-9-5900X-vs-AMD-Ryzen-7-5800X/4087vs4085
Respectievelijk:
95,6% voor de 5 en 98,8% voor 7 en 100% voor 9?! Hoe hij kijkt naar benchmark verlies van maximaal 4,4%?! Zal van zijn budget afhangen?!
Als hij ook wil sleutelen aan ssd en videokaart komt hij dichter op zijn budget van 1500eur?! of hij marge heeft moet ik hem vragen? _/-\o_
Ik ben nog steeds alle onderdelen aan benchmarken en vergelijkend onderzoek, qua merk en type voor kwalitatief/lowbudget verhoudingen?! :? 8)7 |:( Bedankt voor jullie reacties, fijn weekend _/-\o_
Ik heb 0,0 verstand van processoren maar volgens mij zit je bij AMD te kijken? Zover ik weet heeft Apple geen AMD. Overleg gewoon die M1, daar wordt hij blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

digidokter.net schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:27:
[...]

en
Respectievelijk:
Je bent een paar stadia te ver.
De keuze die hij moet maken is of hij OS-X wil gebruiken of Windows.

Je hebt het specifiek over een studio en muziekproductie, OS-X is daarvoor een absoluut logische en te verdedigen keuze, maar wel mét Apple hardware er onder. De reden dat praktisch de halve muzieproducerende wereld gebruikt maakt van Apple is niet omdat ze elkaar allemaal maar blind volgen, maar omdat, naar ik begrepen heb, dat werkelijk het beste platform daarvoor is. (Dusdanig dat ik zélf overweeg ooit een Macbook Pro aan te schaffen, puur voor mijn hobby muziekdingen.)

Alle grote DAW's werken op Apple, een aantal zelfs exclusief.

Laat hem dus eerst die keuze maken en zoek dan de hardware er bij uit. (Of laat hem zelf een account op Tweakers aanmaken en een en ander zelf verwoorden, nu zit jij er tussen, niet noodzakelijkerwijs het meest handige voor zowel hem als wij.)

EDIT: Je hebt het over een budget van €1500. Waar is dat op gebaseerd? Dat budget is aan de krappe kant, tegelijkertijd, als hij serieus met muziekproductie bezig is, is dat ook een fractie van de kosten die hij maakt. Overige hard- en software gaat daar ruim overheen.

Wat heeft hij nu al staan? Welke hard- en software gebruikt hij, etc?

Ook ben ik benieuwd of dit hobbymatig of beroepsmatig is. Beroepsmatig moet je over andere dingen nadenken dan hobbymatig.

[ Voor 9% gewijzigd door unezra op 28-06-2021 09:05 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1