Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-04 15:02
Goedemiddag allen,

Een aantal weken terug ging onze Samsung wasmachine (ja ik koop er nooit weer een) kapot. Deze heb ik aangemeld voor reparatie, tot hier ging alles prima. De aankoopdatum is 11-10-2018 dit is dus 8 maanden over de "garantie" periode. De wasmachine is gekocht voor 500 euro op die datum.

De Samsung reparateur is bij ons geweest, heeft de printplaat vervangen en toen moesten we afrekenen? Ik dacht hmm vreemd, maar goed daar kan die Samsung storingsmonteur niet zoveel aan doen die krijgt gewoon die opdracht.

Nou fijn, afgerekend bonnetje gekregen mail gestuurd naar de webwinkel, krijg doodleuk de volgende melding terug:
Helaas, kan er geen coulance worden gegeven op het volledige bedrag aangezien de garantie wettelijk 2 jaar is en die is al verlopen. U heeft recht op een coulance omdat uw wasmachine nog binnen de economische levensduur valt.

Indien een product buiten garantie is, maar binnen de economische levensduur valt dan is het redelijk dat u een gedeelte mee betaald aan de reparatiekosten. De verdeling van de reparatiekosten is naar rato van het aantal maanden dat u het product in uw bezit heeft gehad in verhouding met de economische levensduur.
Ok, ik dus geantwoord met het feit dat we in Nederland geen garantie iets hebben in Nederland maar een conformiteit-wet. Krijg ik dit antwoord weer terug:
Zoals mijn collega al aangaf hanteren wij een wettelijk garantietermijn van 2 jaar. We begrijpen dat het uitermate vervelend is wanneer uw product buiten dit termijn defect gaat. En daarom hebben onze producten een economische levensduur waarin wij u nog tegemoet komen met de gemaakte reparatiekosten. We vinden het nogmaals vervelend dat u zich gedupeerd voelt ondanks dat wij een coulance aanbieden. Mocht u vooralsnog interesse hebben in deze coulance kunt u samen met de reparatie bon en pin bon langskomen in onze vestiging en dan maken wij een berekening in hoeverre wij u tegemoet komen.

Excuses voor het ongemak.
Daarna heb ik dus nogmaals een mail gestuurd met een aantal websites
Deze: https://www.charlotteslaw.nl/wat-is-conformiteit/
En deze: https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

EN daar krijg ik weet dit antwoord:
Nogmaals begrijp ik uiteraard hoe vervelend de situatie voor je is. Echter veranderd dit helaas niks aan ons protocol. Mocht je vooralsnog interesse hebben in de tegemoetkoming heb ik onze coulance berekening in de bijlage toegevoegd. Zo kun je ook precies zien hoe de officiele berekening gedaan wordt. Indien je de coulance op wilt komen halen dien je de reparatie nota en pinbon mee te nemen.

Mocht je verder nog vragen hebben, hoor ik het graag. Fijn weekend gewenst.
Ze blijven dus vasthouden aan hun 2 jaar garantie omdat het hun protocol is... ik zit mij af te vragen wat ik nu zou kunnen doen? Het gaat om een bon van 168,43 (is geen schokkend bedrag.. maar wel vervelend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:40

FeaR

In GoT we trust

WG > SF

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Toevallig een Samsung Ecobubble die z'n programma niet af ging maken of bij het centrifugeren stopte? In dat geval hoop ik dat je iets met dit topic kunt: Samsung EcoBubble wasmachine maakt programma niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@Knee-Buckler Vraag ze waar precies die twee jaar in het BW staat waar ze naar refereren. Die staat nergens dat weet ik nu al. Je hebt namelijk gelijk over conformiteit en verwachte levensduur.

Verder geven EcoBubbles (als je die hebt) altijd gezeik vroeg of laat. Been there :P

[ Voor 18% gewijzigd door Gunner op 25-06-2021 14:57 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:53
Naar de winkel gaan, kijken wat je terugkrijgt, en dan nadenken of je voor het bedrag wat je hebt moeten betalen zin hebt om een kort geding aan te spannen. Kost tijd en energie, maar als je wint heb je een enorm voldaan gevoel.

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Waar heb je deze aangemeld voor reparatie? Bij Samsung of de webwinkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
MacIsCool schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:58:
Naar de winkel gaan, kijken wat je terugkrijgt, en dan nadenken of je voor het bedrag wat je hebt moeten betalen zin hebt om een kort geding aan te spannen. Kost tijd en energie, maar als je wint heb je een enorm voldaan gevoel.
De helft willen ze erbij doen.
Anoniem: 454358 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:59:
Waar heb je deze aangemeld voor reparatie? Bij Samsung of de webwinkel?
Bij de webwinkel
sypie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:55:
Toevallig een Samsung Ecobubble die z'n programma niet af ging maken of bij het centrifugeren stopte? In dat geval hoop ik dat je iets met dit topic kunt: Samsung EcoBubble wasmachine maakt programma niet af.
Jup... nooit weer inderdaad...

Het gaat maar om 85 euro wat ik moet betalen als ze mij de helft terug doen, maar het gaat mij erom dat ze met die twee jaar garantie blijven klooien terwijl dat helemaal niets is.. het is gewoon een niet bestaand iets.. en dat doen heel veel webwinkels zelfs de grootsten van ons land...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Wat stond er in de advertentie toen je het product kocht? Stond erbij maximaal 2 jaar? Dan is je toch niets niet-conform geleverd want op basis van de overeenkomst mocht je ook geen langere werking verwachten dan. Want in dat geval hebben ze op basis van de gesloten overeenkomst precies geleverd wat overeengekomen is: 2 jaar werking. Hoezo is het dan nu non-conform de overeenkomst? Als er nergens een termijn bij stond of een langere dan heb je wel gelijk.

Wat je nog wel kan proberen is kijken of ze aangesloten zijn bij een geschillencommissie.

[ Voor 45% gewijzigd door CyberMania op 25-06-2021 21:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Knee-Buckler Bij consumentenkoop, heb je in Nederland altijd recht op Wettelijke garantie, dat is meer dan 2j fabrieks- of verkopersgarantie. het gaat om conformiteit; Boek 7 Artikel 17 (7:17 BW) . daar kun je je op beroepen.

edit: werkelijk niemand koopt een wasmachine met de verwachting dat ie maar 2 jaren mee gaat, zonder enige problemen. Van een wasmachine van deze prijs mag je verwachten dat deze 60maand meegaat, zonder enige problemen. Een duurdere wasmachine is vaak luxer eo zuiniger, of merk van topkwaliteit. zelfs simpele Zanussi van E300,- die een paar basis programmaś heeft en geen 9kilo. maar 4-5, mag je dit(2j) niet van verwachten

[ Voor 48% gewijzigd door Hackus op 25-06-2021 21:45 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Hackus schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:34:
@Knee-Buckler Bij consumentenkoop, heb je in Nederland altijd recht op Wettelijke garantie, dat is meer dan 2j fabrieks- of verkopersgarantie. het gaat om conformiteit; Boek 7 Artikel 17 (7:17 BW) . daar kun je je op beroepen.
Zie m’n post hierboven, hoezo zou het niet-conform zijn als je op basis van de overeenkomst niet meer verwachten mocht? Als je 5 jaar afspreekt en hij gaat na 4 jaar al stuk is het niet-conform. Dus alles valt of staat met wat er is overeengekomen.

[ Voor 12% gewijzigd door CyberMania op 25-06-2021 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 19:28
Hackus schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:34:
Zelfs de consumentenbond vindt dat je recht heb op een gedeeltelijke vergoeding van je reparatie of vervangingskosten. Naar gelang de verwachte levensduur van het apparaat niet is gehaald.

Je hoeft van een winkelier niet te verwachten dat ze je elke 9 jaar een nieuwe wasmachine geven als hij de verwachte levensduur van 10 jaar niet haalt.

Voor zo'n ecobubble mag je heel blij zijn als hij de 5 jaar haalt. Dus dat de winkel nu de helft vergoedt lijkt mij redelijk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:38
Je hebt recht op een deugdelijk product. Een wasmachine die na 2 jaar en 8 maanden kapot gaat is geen deugdelijk product. Omdat het om een ondeugdelijk product gaat (wat jij moet bewijzen, maar aangezien het internet vol staat met tweakertjes die zelf die print repareren en dat al jaren lang is dat niet zo moeilijk) heb je recht op gratis herstel of vervanging.
Waarom gratis? Die printplaat gaat over 2-3 jaar gewoon weer stuk, dus het is geen levensverlengende reparatie.

Strooien met tabelletjes over afschrijving niet accepteren, je zit nu net over de helft van verwachte levensduur van een wasmachine, met een beetje mazzel houdt die nieuwe print het net uit tot het einde van de verwachte levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RocketKoen schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:43:
[...]

Zelfs de consumentenbond vindt dat je recht heb op een gedeeltelijke vergoeding van je reparatie of vervangingskosten. Naar gelang de verwachte levensduur van het apparaat niet is gehaald.

Je hoeft van een winkelier niet te verwachten dat ze je elke 9 jaar een nieuwe wasmachine geven als hij de verwachte levensduur van 10 jaar niet haalt.

Voor zo'n ecobubble mag je heel blij zijn als hij de 5 jaar haalt. Dus dat de winkel nu de helft vergoedt lijkt mij redelijk.
Je kunt ook overdrijven natuurlijk, hier en door mij is nooit gezegd dat je na elke 9-10j recht hebt op een nieuwe wasmachine. Het gaat hier om een klacht die ruim binnen ' levensduurverwachting' ligt. Hierbij zal TS het advies nodig hebben zich te beroepen op Conformiteit, en niet op ' de garantie'

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:01
De winkel lijkt ook niet te bestrijden dat de wasmachine non-conform is, ze geven namelijk toe dat hij te snel kapot is gegaan en dat TS daarom recht heeft op "coulance". Dat is een contradictio in terminis, maar de winkel lijkt wel te erkennen dat de wasmachine wel érg snel kapot is gegaan. Het geschil gaat vooral over wat de rechtsgevolgen dan daarvan zijn, en de winkel beroept zich op een wettelijke garantietermijn van 2 jaar die niet bestaat en de stelling dat TS moet bijbetalen voor reparatie. Maar dat is allemaal rechtens onjuist.
CyberMania schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:37:
[...]

Zie m’n post hierboven, hoezo zou het niet-conform zijn als je op basis van de overeenkomst niet meer verwachten mocht? Als je 5 jaar afspreekt en hij gaat na 4 jaar al stuk is het niet-conform. Dus alles valt of staat met wat er is overeengekomen.
Wat als er in de overeenkomst was opgenomen "1 dag garantie"? Zou de winkel dan kunnen stellen dat op dag 2 alle rechten van de koper weg zijn? Natuurlijk niet. Je mag van een (nieuw gekocht) product altijd verwachten dat het een bepaalde tijd probleemloos mee zal gaan. Zie ook deze jurisprudentie:
De kantonrechter merkt allereerst op dat [A] met haar stelling, dat de garantietermijn van 2 jaar was verstreken, miskent dat de wettelijke rechten van een consumentkoper in geval van de koop van een non-conforme zaak niet worden bepaald door een 'blokgarantie' als de onderhavige en dat de rechten van de consument niet ophouden na het verstrijken van de garantietermijn.
[...]
In het onderhavige geval gaat het om een nieuwe zaak. Uit de door [A] als productie 1 bij conclusie van repliek overgelegde offerte blijkt dat voor de cv-ketel die thans onderwerp van geschil is, een adviesprijs geldt van in totaal € 1.780,00. Met betrekking tot de duurzaamheid van het product is het een feit van algemene bekendheid dat een cv-ketel bedoeld is om gedurende een lange periode te functioneren. Ten aanzien van de periode moet op grond van algemene ervaringsregels er van worden uitgegaan dat een gemiddelde cv-ketel een levensduur heeft van ongeveer 15 jaar. Dat van cv-ketels verwacht mag worden dat zij gedurende lange tijd functioneren blijkt ook uit het feit dat door fabrikanten een langdurige garantie wordt verstrekt. In het geval van Bosch wordt op het gehele toestel 2 jaar garantie gegeven en wordt er op de warmtewisselaar van het toestel 10 jaar garantie verstrekt. Dat ter zake cv-ketels een algemene geaccepteerde garantietermijn van twee jaar heeft te gelden is door [A] wel gesteld, maar deze stelling is door haar niet nader onderbouwd. Dit had wel van haar verwacht mogen worden nu uit de door [A] als productie 1 bij conclusie van repliek in het geding gebrachte offerte blijkt dat ATAG op haar cv-ketel 5 jaar garantie geeft.
[...]
De kantonrechter overweegt dat het bovenstaande zich niet verhoudt met de omstandigheid dat de ventilator van de cv-ketel na ongeveer tweeënhalf jaar de geest geeft. Naar het oordeel van de kantonrechter moet derhalve worden geconcludeerd dat de cv-ketel niet aan de overeenkomst beantwoordt nu reeds tweeënhalf jaar na aanschaf een onderdeel met een waarde van € 167,89 vervanging behoeft.
In keukenland is het gebruikelijk dat je bij aanschaf van een aantal (meestal 5) apparaten tegelijk langere garantie krijgt (5 of 10 jaar ofzo). Zelfs als je alleen één los apparaat koopt schept zo'n aanbod (ook als je daar geen gebruik van maakt) verwachtingen over de te verwachten levensduur. Dit lijkt me een interessant argument om uit te proberen. In de aangehaalde uitspraak is ook gekeken naar hoe lang de garantie van andere fabrikanten op vergelijkbare apparaten is om iets over de te verwachten levensduur te zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tom-Z op 26-06-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Tom-Z schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:24:
De winkel lijkt ook niet te bestrijden dat de wasmachine non-conform is, ze geven namelijk toe dat hij te snel kapot is gegaan en dat TS daarom recht heeft op "coulance". Dat is een contradictio in terminis, maar de winkel lijkt wel te erkennen dat de wasmachine wel érg snel kapot is gegaan. Het geschil gaat vooral over wat de rechtsgevolgen dan daarvan zijn, en de winkel beroept zich op een wettelijke garantietermijn van 2 jaar die niet bestaat en de stelling dat TS moet bijbetalen voor reparatie. Maar dat is allemaal rechtens onjuist.

[...]

Wat als er in de overeenkomst was opgenomen "1 dag garantie"? Zou de winkel dan kunnen stellen dat op dag 2 alle rechten van de koper weg zijn? Natuurlijk niet. Je mag van een (nieuw gekocht) product altijd verwachten dat het een bepaalde tijd probleemloos mee zal gaan. Zie ook deze jurisprudentie:

[...]

In keukenland is het gebruikelijk dat je bij aanschaf van een aantal (meestal 5) apparaten tegelijk langere garantie krijgt (5 of 10 jaar ofzo). Zelfs als je alleen één los apparaat koopt schept zo'n aanbod (ook als je daar geen gebruik van maakt) verwachtingen over de te verwachten levensduur. Dit lijkt me een interessant argument om uit te proberen. In de aangehaalde uitspraak is ook gekeken naar hoe lang de garantie van andere fabrikanten op vergelijkbare apparaten is om iets over de te verwachten levensduur te zeggen.
Tja maar lees 7:17 goed, het gaat erom dat de zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. Dus als je werking van 2 jaar bent overeengekomen; is drie jaar daarna stuk niet non-conformiteit. Er wordt steeds verwezen naar wat je “op grond van het contract” mocht verwachten. De rechter lijkt hier per definitie er al vanuit te gaan dat het niet conform was, en daarom de jaartallen er (terecht in zo’n geval) niks toe doen.

Ik ben het overigens helemaal eens met TS hoor en adviseer hem via geschillencommissie tot een betere oplossing te komen. Maar ik vind de -vaak ingeroepen non-conformitieitslijn- niet zo sterk (los van wat rechters ervan zeggen) langs de duidelijke wettekst.

[ Voor 12% gewijzigd door CyberMania op 26-06-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
CyberMania schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:38:
[...]

Tja maar lees 7:17 goed, het gaat erom dat de zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. Dus als je werking van 2 jaar bent overeengekomen; is drie jaar daarna stuk niet non-conformiteit. Er wordt steeds verwezen naar wat je “op grond van het contract” mocht verwachten. De rechter lijkt hier per definitie er al vanuit te gaan dat het niet conform was, en daarom de jaartallen er (terecht in zo’n geval) niks toe doen.

Ik ben het overigens helemaal eens met TS hoor en adviseer hem via geschillencommissie tot een betere oplossing te komen. Maar ik vind de -vaak ingeroepen non-conformitieitslijn- niet zo sterk (los van wat rechters ervan zeggen) langs de duidelijke wettekst.
Maar waar staat zwart op wit dat er een levensduur van 2 jaar is overeengekomen? Ik zie verkopersgarantie als binnen die tijd zonder mokken wordt het opgelost. Maar zeker niet als levensduur wat overeengekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Laatst online: 07-01-2024
[...]

Tja maar lees 7:17 goed, het gaat erom dat de zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. Dus als je werking van 2 jaar bent overeengekomen; is drie jaar daarna stuk niet non-conformiteit.
Waarom blijf je zo hameren op maximale werkduur terwijl geen enkele normale verkoper dit hanteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
loki504 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:43:
[...]

Maar waar staat zwart op wit dat er een levensduur van 2 jaar is overeengekomen? Ik zie verkopersgarantie als binnen die tijd zonder mokken wordt het opgelost. Maar zeker niet als levensduur wat overeengekomen is.
Ja dat is wel een goeie opmerking! Scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Dimens schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:48:
[...]

Waarom blijf je zo hameren op maximale werkduur terwijl geen enkele normale verkoper dit hanteert?
En waarom zou dat betekenen dat het niet van toepassing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Sir_Lion schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:01:
[...]

En waarom zou dat betekenen dat het niet van toepassing is?
Waarom wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-05 06:34
Dimens schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:48:
[...]

Als een verkoper 2 jaar garantie geeft wil dat niet zeggen dat de te verwachten levensduur 2 jaar is. Linkje is eerder al geplaatst : Uw wettelijke recht op een goed product geldt ook na de garantieperiode. Gaat een product kapot en is de fabrieksgarantie, verkopersgarantie of bijgekochte garantie verlopen? Dan kunt u nog steeds gebruik maken van uw wettelijke garantie. Dit hangt af van de gebruiksduur van het product. De verkoper of fabrikant kan u vertellen hoe lang het product mee gaat.

Via Consuwijzer naar Techniek Nederland. Daar staat voor witgoed met een prijs van 400-499 euro een afschrijvingsduur van 5 jaar.

Maar, zie ook hier, "dit betekent niet dat het altijd volledig kosteloos moet. Ook de klant zal een deel van de kosten redelijkerwijs moeten dragen, per slot van rekening heeft het apparaat een tijd goed gefunctioneerd.".

Dat na een levensduur van iets meer dan 50% van de verwachting, een winkelier 50% van de kosten voor zijn rekening neemt is imho dan redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@bvdbos Het gekochte goed hier, is nog geen 3 jaren oud !
verder is het lijstje van Techniek Nederland niet gerechtelijk. en vergis je niet, het is een gebruiksduurverwachting. hoe lang het duurt voordat een consument, weer hetzelfde product koopt, en dit aan de hand van cijfers van leden van Techniek Nederland zelf. Dat zegt dus weinig over levensduurverwachting, want veel mensen kopen oa elk jaar of elke 2j een nieuwe smartphone, terwijl die nog niet defect hoeft te zijn.

volgens mij interpreteer je de reactie van @Dimens ook verkeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@bvdbos Als een artikel 50% van de aanschafwaarde nodig heeft voor een reparatie om net aan de verwachte levensduur te behalen, en dat structureel, want elke samsung wasmachine gaat op deze manier kapot binnen 3 jaar, dan spreek je niet meer van een verbruiksvergoeding maar van een niet-conform product waar je bij de verkoper kunt eisen dat het gratis conform gemaakt wordt.

Als winkeliers daar moeite mee hebben moeten ze geen rotzooi van Samsung verkopen, niemand die je verplicht dat spul verhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-05 06:34
Hackus schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:26:
@bvdbos Het gekochte goed hier, is nog geen 3 jaren oud !
verder is het lijstje van Techniek Nederland niet gerechtelijk. en vergis je niet, het is een gebruiksduurverwachting. hoe lang het duurt voordat een consument, weer hetzelfde product koopt, en dit aan de hand van cijfers van leden van Techniek Nederland zelf. Dat zegt dus weinig over levensduurverwachting, want veel mensen kopen oa elk jaar of elke 2j een nieuwe smartphone, terwijl die nog niet defect hoeft te zijn.

volgens mij interpreteer je de reactie van @Dimens ook verkeerd
Consuwijzer is de site van de ACM, weegt wel zwaar wat daar op staat. En die verwijzen naar de lijst van de Branchevereniging Techniek Nederland. Een rechter zal dit wel serieus mee laten wegen in een oordeel. Als Samsung niet vantevoren heeft aangegeven dat de machine een minder dan normale levensduurverwachting heeft en (zo schat ik in hoe zo'n zaak loopt) je had dat op het moment van aankoop niet zelf kunnen beoordelen door bijvoorbeeld reviews op te zoeken, dan mag je uitgaan van de normale levensduur.

Wat er dan tegen de 50% reeds gebruikte normale levensduur wordt gezet, zal voer voor discussie zijn tussen koper en verkoper. Er is een bod van 50% van de reparatiekosten gedaan...

[ Voor 7% gewijzigd door bvdbos op 26-06-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Je opmerking heeft inderdaad weinig met mijn quote te maken.
bvdbos schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:51:
[...]

Via Consuwijzer naar Techniek Nederland. Daar staat voor witgoed met een prijs van 400-499 euro een afschrijvingsduur van 5 jaar.
Wie een beetje heeft opgelet, ziet dat Techniek Nederland niet meer stelt dat de consument moet meebetalen aan de reparatie naar ratio van de door hun vastgestelde gemiddelde gebruiksduurverwachting. Ik vermoed dat dit nodig was alvorens ConsuWijzer een vermelding naar deze lijst zou plaatsen. En zelfs met die aanpassing is ConsuWijzer nog voorzichtig met de vermelding. De lijst heeft dus wat meer waarde gekregen dan in het verleden, maar het behoort nog altijd niet bepalend te zijn.

Ook interessant is dat ConsuWijzer zelf ook de tekst heeft aangepast en nu duidelijker is over bijbetalen: “Wilt u toch niet bijbetalen, dan moet de verkoper een andere oplossing voorstellen. U hebt immers recht op een gratis oplossing.”
Maar, zie ook hier, "dit betekent niet dat het altijd volledig kosteloos moet. Ook de klant zal een deel van de kosten redelijkerwijs moeten dragen, per slot van rekening heeft het apparaat een tijd goed gefunctioneerd.".
Het is niet duidelijk wie er achter deze website zit, maar het lijkt erop dat het om een webdesigner gaat die dit heeft geplaatst, deze tekst ruim 10 jaar geleden is geschreven en al die tijd ook ongewijzigd is gebleven en dus zeer gedateerd is. Dit heeft dus geen enkele toevoeging aan de discussie.
bvdbos schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:18:
[...]

Een rechter zal dit wel serieus mee laten wegen in een oordeel. […] zo schat ik in hoe zo'n zaak loopt
Ik denk niet dat je de juiste persoon bent om te stellen hoe een rechter oordeelt of in te schatten hoe een zaak verloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[...]
Tja maar lees 7:17 goed, het gaat erom dat de zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. Dus als je werking van 2 jaar bent overeengekomen; is drie jaar daarna stuk niet non-conformiteit.
Dit is niet bepaald de eerste keer dat je met deze stelling in dit topic aan komt zetten volgens mij.

Dus wat klopte er volgens jou niet aan mijn antwoord aan jou van oktober vorig jaar, waar je destijds geen repliek op hebt gegeven?

Number10 in "Whirlpool wasmachine net buiten fabrieksgarantie defect"

Commerciële garantie is geen criterium voor wat betreft non-conformiteit en dat is als dusdanig ook expliciet dwingrechtelijk uitgesloten om te voorkomen dat verkopers het recht op conformiteit zouden kunnen omzeilen met een commerciële garantieovereenkomst van beperkte(re) duur. Verkopers zijn conform hetgeen is bepaald in Boek 6 zelfs verplicht een consument te informeren over het blijven voortbestaan van hun wettelijke rechten bij de totstandkoming van een afzonderlijke garantieovereenkomst.

Edit - Let op: dit slaat dus op de koopovereenkomst met de verkoper, want een commerciële garantieovereenkomst kan op zich natuurlijk wel beperkt zijn in duur. Bedoel je dat?

[ Voor 7% gewijzigd door Number10 op 27-06-2021 23:19 ]

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knee-Buckler
Ik heb op basis van de informatie hier weer een mail gestuurd naar de webshop en deze door laten zetten naar de klachten lijn want we komen niet verder..

Allereerst allemaal bedankt voor alle informatie hier wordt zeer gewaardeerd. Ze blijven dus op hetzelfde uitkomen ook al neem ik de wetsartikelen mee.. ze hebben het idee dat ze boven de wet staan met hun eigen voorwaarden.

Zie hieronder de reactie van het klachten team: is er nu nog iets wat ik kan doen? Of blijft nu eigenlijk het ontbinden van de koopovereenkomst over? Dit omdat de mij gewoon een non-conform product verkocht hebben..
Bedankt voor je geduld, inmiddels heb ik een antwoord van ons Cluster. Allereerst wil ik het een en ander uitleggen over hoe wij te werk gaan indien een product defect is en buiten de garantie valt, maar nog wel binnen de economische levensduur zit. De economische levensduur houd in dat wij u tegemoet komen in de gemaakte reparatie kosten, hierin volgen wij de richtlijnen van Techniek Nederland en maken wij een coulance berekening.

Indien een product buiten de garantie is, maar binnen de economische levensduur valt en er moet een essentieel onderdeel vervangen worden dan is het redelijk dat u een gedeelte meebetaald aan de reparatiekosten. De verdeling van de reparatiekosten is naar rato van het aantal maanden dat u het product in uw bezit heeft gehad in verhouding met de economische levensduur.

Voor het berekenen van de restwaarde van een product (net zoals de wettelijke verplichte bijdrage) volgen wij de richtlijnen van Techniek Nederland (voorheen: Uneto-VNI). Zie hiervoor ook de volgende website met link naar de tabel 'richtlijnen afschrijvingsmethoden': https://www.techniekneder...r/gebruiksduurverwachting

De coulance berekening (t.w.v. €81,40) die wij in eerste instantie hebben gemaakt waren op basis van de gegevens die je ons voor het overhandigen van het reparatie rapport hebt verstrekt. Deze coulance berekening is gemaakt op basis van de reparatiekosten t.w.v. €168,44 die u had aangegeven, maar deze kosten waren volgens het rapport eigenlijk veel hoger, namelijk €317,81 incl BTW. Uit het rapport kunnen wij aflezen dat de Technische Dienst u al een coulance heeft gegeven op de reparatie. De coulance was dus al berekend en dit zou betekenen dat wij u eigenlijk nog maar een tegemoetkoming t.w.v. €26,61 incl BTW kunnen bieden.

We vinden de situatie erg vervelend voor u en daarom blijven we bij ons aanbod van de eerste coulance berekening. U kunt dus een bedrag van €81,40 terug krijgen om de reparatie nog deels te vergoeden. Hopelijk schept dit nog enige duidelijkheid op de situatie en onze werkwijze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 08:16
@Knee-Buckler

Als ze inderdaad niet overgaan tot reparatie blijft na een ingebrekestelling niet veel over dan de koop ontbinden en zonodig dagvaarden.

Al zal het zover vast niet komen. Ze gokken er gewoon op (zoals de meeste) dat je het de moeite niet waard vind en opgeeft. Snel verdiend voor de winkel 😉

Als je doorzet gaan ze heus voor dit bedrag niet naar een rechtbank en zullen ze gewoon betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Blommie01 op 11-07-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:01
Blommie01 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:49:
Als ze inderdaad niet overgaan tot reparatie blijft na een ingebrekestelling niet veel over dan de koop ontbinden en zonodig dagvaarden.
Dat kan niet. De wasmachine is gerepareerd en werkt (neem ik aan) naar tevredenheid. Dan is ontbinding niet mogelijk. De discussie gaat alleen over wie de kosten moet betalen. In je dagvaarding kun je terugbetaling van de reparatiekosten eisen, maar niet ontbinding van de koop.

[ Voor 10% gewijzigd door Tom-Z op 11-07-2021 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Blommie01 Meestal doen ze dat pas nadat een dagvaarding op de mat valt. Idee is dat de meesten toch niet doorzetten en voor mensen met rechtsbijstand is het helemaal een lachertje: die kopen het gewoon af ipv dagvaarden.
Er zijn hier vast wel tweakers die een dagvaarding voor @Knee-Buckler kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
Tom-Z schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:35:
[...]

Dat kan niet. De wasmachine is gerepareerd en werkt (neem ik aan) naar tevredenheid. Dan is ontbinding niet mogelijk. De discussie gaat alleen over wie de kosten moet betalen. In je dagvaarding kun je terugbetaling van de reparatiekosten eisen, maar niet ontbinding van de koop.
Dat was me even ontschoten… dan gewoon de factuur niet betalen…. mogen zij dagvaarden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Blommie01 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:08:
[...]

Dat was me even ontschoten… dan gewoon de factuur niet betalen…. mogen zij dagvaarden ;)
Hij is ook al betaald....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-05 02:04
Blommie01 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:08:
[...]

Hoezo dagvaarden? Dan krijg je gewoon een incassobureau achter je aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-05 16:14
Ik heb het topic doorgenomen, maar begrijp wat zaken niet.
1. TS meldt kapotte wasmachine bij webwinkel. Duidelijk
2. Samsung reparateur komt, heeft de webwinkel deze afspraak verzorgt?
3. Samsung reparateur constateert printplaat kapot. Wat is de oorzaak?
4. Samsung reparateur rekent volle pond. TS meldt zich bij webwinkel met bonnetje, waarna webwinkel uiteindelijk met een tegemoetkoming komt ivm economische levensduur verwachting. Waarom niet al direct door Samsung reparateur toegepast?

Ik zou aan bomen gaan schudden rechtstreeks bij Samsung, die laten mijn inziens hier steken vallen met hun brakke product en dito afrekening van de reparatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
WEBGAMING schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:52:
[...]

Hoezo dagvaarden? Dan krijg je gewoon een incassobureau achter je aan.
En wat gaan die doen dan? Een boze brief sturen?

Laat ze in dat geval dan maar aantonen dat ze een vordering op TS hebben… ;w Die beroept zich namelijk op non conformiteit.
Jaer288 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 23:33:
Ik heb het topic doorgenomen, maar begrijp wat zaken niet.
1. TS meldt kapotte wasmachine bij webwinkel. Duidelijk
2. Samsung reparateur komt, heeft de webwinkel deze afspraak verzorgt?
3. Samsung reparateur constateert printplaat kapot. Wat is de oorzaak?
4. Samsung reparateur rekent volle pond. TS meldt zich bij webwinkel met bonnetje, waarna webwinkel uiteindelijk met een tegemoetkoming komt ivm economische levensduur verwachting. Waarom niet al direct door Samsung reparateur toegepast?

Ik zou aan bomen gaan schudden rechtstreeks bij Samsung, die laten mijn inziens hier steken vallen met hun brakke product en dito afrekening van de reparatie
Als de webwinkel Samsung heeft ingeschakeld (ga ik voor het gemak maar even vanuit) gaat het bij punt 4 volgens mij mis. TS had niet moeten betalen en Samsung de factuur naar de webwinkel moeten laten sturen. Die heeft Samsung immers opdracht gegeven. De webwinkel moet het dan met TS uitvechten.

[ Voor 82% gewijzigd door Blommie01 op 11-07-2021 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-05 02:04
Blommie01 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 23:43:
[...]

En wat gaan die doen dan? Een boze brief sturen?

Laat ze in dat geval dan maar aantonen dat ze een vordering op TS hebben… ;w Die beroept zich namelijk op non conformiteit.
Die gaan gewoon een rekening sturen, met incassokosten er bij, die verhoogd worden als je dan nog niet betaalt.
Voordat jij bij de rechter bent zijn die kosten al ontzettend opgelopen.

Die vordering hebben ze natuurlijk gewoon, dat jij (of TS) bepaalt die niet te betalen is iets anders.

En dan kan jij wel tegen dat bureau zeggen dat die zaak nog in behandeling is, maar daar heeft dat bedrijf ook geen boodschap aan.

Als je TS wil helpen, kan je misschien beter zorgen dat ze geen onnodige kosten krijgen. :X

Wel zou je die kosten misschien weer kunnen verhalen, als je in het gelijk gesteld word. Maar dat deze zaak voor een rechter komt lijkt me vrij onwaarschijnlijk. (het gaat maar om 85 euro) En ik vraag me ook af of een rechter TS in het gelijk stelt.

Maar goed, dit is toch niet relevant, aangezien TS al heeft afgerekend.

En ja, we hebben hier verwachte levensduur enz, maar dat wil niet zeggen dat de reparatie gratis moet zijn.
Ik denk dat buiten de garantie, maar in de verwachte levensduur 50% van een reparatie betalen, helemaal niet onredelijk is. Helemaal als je het hebt over bedragen van onder de 100 euro.

[ Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 12-07-2021 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@WEBGAMING Samsung rekent voor zo'n print iets van 200 euro, webwinkel wil daarvan 85 euro vergoeden.
Oorzaak kapotte print: Bij Samsung kunnen ze niet omgaan met loodvrij soldeer. Elke Samsung machine zal vroeg of laat kapot gaan vanwege een defecte print met scheurtjes in de solderingen. De nieuw geplaatste print houdt het waarschijnlijk wederom 2-3 jaar uit, net voldoende om de verwachte levensduur uit te zingen.
Waarom zou je zelf mee moeten betalen aan een oplossing die een product conform moet maken? Winkel heeft een ondeugdelijk product verkocht en zelfs met de reparatie weet je dat de machine het max 3 jaar weer gaat doen.

tip voor volgende keer: koop geen Samsung witgoed, het is troep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
_JGC_ schreef op maandag 12 juli 2021 @ 03:06:
@WEBGAMING Samsung rekent voor zo'n print iets van 200 euro, webwinkel wil daarvan 85 euro vergoeden.
Oorzaak kapotte print: Bij Samsung kunnen ze niet omgaan met loodvrij soldeer. Elke Samsung machine zal vroeg of laat kapot gaan vanwege een defecte print met scheurtjes in de solderingen. De nieuw geplaatste print houdt het waarschijnlijk wederom 2-3 jaar uit, net voldoende om de verwachte levensduur uit te zingen.
Waarom zou je zelf mee moeten betalen aan een oplossing die een product conform moet maken? Winkel heeft een ondeugdelijk product verkocht en zelfs met de reparatie weet je dat de machine het max 3 jaar weer gaat doen.

tip voor volgende keer: koop geen Samsung witgoed, het is troep
Dan heb ik toch geluk dat mijn Samsung ecobubble het 7 jaar heeft vol gehouden. En door mijn eigen schuld het heeft begeven😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:38
Kan iemand mij bevestigen dat alle wasmachines tegenwoordig onrepareerbaar zijn omdat ze expres een grote kuip van plastic om de lagers hebben gezet?

Mijn wasmachine moet een vervangbare lager hebben en vervangbare onderdelen!

Ik wens je het beste OP, je bent gestuit op groteske uitbuiting van consumenten. De wasmachine.

Ps. Ik snap ook niet dat de garantie maar 2 jaar is, dat is letterlijk het enige waar fabrikanten naar kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door Harm_H op 12-07-2021 09:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-05 17:01

Perkouw

Moderator General Chat
Laten we even ontopic blijven en het topic niet gaan kapen. Het is niet het grote 'help mijn wasmachine is stuk topic'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Harm_H schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:57:
Kan iemand mij bevestigen dat alle wasmachines tegenwoordig onrepareerbaar zijn omdat ze expres een grote kuip van plastic om de lagers hebben gezet?

Mijn wasmachine moet een vervangbare lager hebben en vervangbare onderdelen!

Ik wens je het beste OP, je bent gestuit op groteske uitbuiting van consumenten. De wasmachine.

Ps. Ik snap ook niet dat de garantie maar 2 jaar is, dat is letterlijk het enige waar fabrikanten naar kijken.
Hier praat je over fabrieks- of verkopersgarantie. Je hebt in Nederland te maken met conformiteit (wettelijke garantie bij consumentenkoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
loki504 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:05:
[...]

Dan heb ik toch geluk dat mijn Samsung ecobubble het 7 jaar heeft vol gehouden. En door mijn eigen schuld het heeft begeven😆
Uitzonderingen zullen er altijd zijn. Is ook maar net hoe vaak je dat ding gebruikt, hoeveel onbalans er is tijdens centrifugeren, etc.
Dat er al enkele jaren een topic over dit specifieke probleem loopt met foto's van printplaten waar een ali express chinees zich voor zou schamen zegt genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
_JGC_ schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:16:
[...]

Uitzonderingen zullen er altijd zijn. Is ook maar net hoe vaak je dat ding gebruikt, hoeveel onbalans er is tijdens centrifugeren, etc.
Dat er al enkele jaren een topic over dit specifieke probleem loopt met foto's van printplaten waar een ali express chinees zich voor zou schamen zegt genoeg.
Of dat zijn de uitzonderingen. En het zijn modellen die extreem veel zijn verkocht. Dus logisch dat er meer klachten komen. Er komen ook al jaren klachten binnen over LG OLED tv's. Zullen we dan ook maar geen lg tv's kopen want het is troep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
loki504 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:40:
[...]

Of dat zijn de uitzonderingen. En het zijn modellen die extreem veel zijn verkocht. Dus logisch dat er meer klachten komen. Er komen ook al jaren klachten binnen over LG OLED tv's. Zullen we dan ook maar geen lg tv's kopen want het is troep?
Ik zal idd ook niet snel een LG OLED TV kopen... niet eens vanwege de klachten die online verschijnen, maar ook wederom hoe er door winkels en LG om wordt gegaan met aftersales.
Nu is een wasmachine van 500 euro wat anders dan een TV van 2500 euro, maar beide zouden langer mee moeten gaan dan 2,5 jaar en in geval van een dure televisie wens je dan niet slechts 50% vergoed te krijgen.

Wat betreft die printplaten van Samsung machines, het probleem met de defecte printplaten komt me iets te vaak voor en de printplaten zien er schrikbarend uit. Gescheurde solderingen door trillingen of opwarming is tot daaraantoe (het gebeurde Nvidia destijds ook massaal bij laptop videochips), maar er zitten ook solderingen met luchtbellen tussen. Dergelijke printplaten horen bij een bedrijf met serieuze QA niet voor te komen en zegt genoeg over Samsung. Nu kan het een probleem met een specifieke serie zijn, maar in geval van Samsung loopt dat topic al jaren bij diverse series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Geheel offtopic: Dan mag ik in mijn handen knijpen... Heb ook zo'n Samsung EcoBubble en gebruik deze al 9 jaar zonder problemen! En de machine wordt intensief gebruikt (lees: ieder weekend minimaal 6 of 7 volle wassen en soms door de weeks ook nog een kleiner wasje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Iedereen gaat compleet los op de winkel. Maar zoals al geopperd, levensduur is 5 jaar, winkel vergoedt de helft van de reparatiekosten, vind ik heel redelijk. Dus ik zou het maar snel aanpakken en je verlies nemen.

Zijn genoeg winkels die zeggen stik er maar in. En voor een paar euro gaan veel mensen niet ontbinden of naar de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Segafreak83 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:09:
Iedereen gaat compleet los op de winkel. Maar zoals al geopperd, levensduur is 5 jaar, winkel vergoedt de helft van de reparatiekosten, vind ik heel redelijk. Dus ik zou het maar snel aanpakken en je verlies nemen.

Zijn genoeg winkels die zeggen stik er maar in. En voor een paar euro gaan veel mensen niet ontbinden of naar de rechter.
Omdat als de winkel een goed product had gekocht hij geen geld had hoeven uitgeven. En mogelijk als hij via een witgoed boer op de hoek misschien minder kwijt was voor reparatie als nu met coulance. Het quella arrest is vrij duidelijk.
https://www.hetrechtenstu...ie/eclieuc2008231-quelle/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
loki504 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:54:
[...]

Omdat als de winkel een goed product had gekocht hij geen geld had hoeven uitgeven. En mogelijk als hij via een witgoed boer op de hoek misschien minder kwijt was voor reparatie als nu met coulance. Het quella arrest is vrij duidelijk.
https://www.hetrechtenstu...ie/eclieuc2008231-quelle/
Hetzelfde product gekocht bij een witgoed boer op de hoek had ook nog eerder stuk kunnen gaan.

Verder snap ik dat het duidelijk is mbt quella arrest, maar ik heb nog nooit een winkel iets volledig zien vergoeden aan witgoed wat tussen 3 en 5 jaar kapot ging. Ze komen allemaal met economische levensduur en coulance regelingen op de proppen.

Zelfs bij mijn Samsung tv moest ik ook terplekke betalen (al heel wat jaren geleden), anders nam de monteur het (zojuist vervangen) paneel weer mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Segafreak83 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:28:
[...]

Hetzelfde product gekocht bij een witgoed boer op de hoek had ook nog eerder stuk kunnen gaan.

Verder snap ik dat het duidelijk is mbt quella arrest, maar ik heb nog nooit een winkel iets volledig zien vergoeden aan witgoed wat tussen 3 en 5 jaar kapot ging. Ze komen allemaal met economische levensduur en coulance regelingen op de proppen.

Zelfs bij mijn Samsung tv moest ik ook terplekke betalen (al heel wat jaren geleden), anders nam de monteur het (zojuist vervangen) paneel weer mee..
Omdat de meeste niet de weg van dagvaarding durven te nemen. En die paar die het wel doen wordt mee geschikt omdat het goedkoper is. Want als er eenmaal op tafel ligt dat bv een tv na 4 jaar(van de 5 jaar levensduur). Kosteloos moet gerepareerd dan zijn ze in de toekomst nog veel meer geld kwijt. En dat willen ze ook niet. Al zou het ze sieren om dat wel te doen en het bij de fabrikant/leverancier te verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
loki504 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:16:
Al zou het ze sieren om dat wel te doen en het bij de fabrikant/leverancier te verhalen.
Dat kunnen ze niet. B2B gelden andere regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
indigo79 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:27:
[...]

Dat kunnen ze niet. B2B gelden andere regels.
Waarom zou het regres recht niet voor hun gelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
loki504 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:36:
Waarom zou het regres recht niet voor hun gelden?
Aansprakelijkheid wordt B2B gewoon contractueel geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
allereerst allemaal bedankt voor alle reacties..

Waar mij het nu vooral om gaat is dat dit dus veel te vaak gebeurd.. en de (web)winkels hierover niet op de vingers worden getikt.. want want ze doen gaat dus tegen onze wet in..

En sinds wanneer staan winkels boven de wet omdat ze het in hun voorwaarden zetten..

Ik snap echt niet dat dit niet hogerop gespeeld wordt.. het gaat er waarschijnlijk toch wel van komen dat ik die coulance regeling pak, want een dagvaarding voor 87 euro gaat hem gewoon niet worden..

En dat is precies wat ze willen en kunnen omdat het niet vaak voorkomt dat er ook echt een dagvaarding die kant op gaat... vind dit echt walgelijk.. het is al op tv geweest en alles maar doordrukken wordt er niet gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
Blommie01 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:49:
@Knee-Buckler

Al zal het zover vast niet komen. Ze gokken er gewoon op (zoals de meeste) dat je het de moeite niet waard vind en opgeeft. Snel verdiend voor de winkel 😉

Als je doorzet gaan ze heus voor dit bedrag niet naar een rechtbank en zullen ze gewoon betalen.
Ze geven dus helemaal niet toe.. en blijven bij hun voorwaarden van economische blah blah.. met een coulance regeling.. en dat terwijl ik gewoon het quella arrest meestuur met de wetsartikelen en alles erop en eraan.. het boeit ze geen ****

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-05 13:43
Knee-Buckler schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:05:

Ik snap echt niet dat dit niet hogerop gespeeld wordt.. het gaat er waarschijnlijk toch wel van komen dat ik die coulance regeling pak, want een dagvaarding voor 87 euro gaat hem gewoon niet worden..

En dat is precies wat ze willen en kunnen omdat het niet vaak voorkomt dat er ook echt een dagvaarding die kant op gaat... vind dit echt walgelijk.. het is al op tv geweest en alles maar doordrukken wordt er niet gedaan..
Ik werk in de incasso/deurwaarders wereld. Ik ben nog nooit een dagvaarding tegen gekomen voor een dergelijk bedrag. Dat kost hen aardig wat geld om een dergelijk zaak op te starten. Dan moeten ze daarna ook nog eens gelijk krijgen. Zie ik niet gebeuren. Te hoog risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
indigo79 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:58:
[...]

Aansprakelijkheid wordt B2B gewoon contractueel geregeld.
Onzin.

https://www.dezaak.nl/com...ver-garantie-opgehelderd/

https://ictwaarborg.nl/ni...sbruiken-het-regresrecht/

https://www.conformiteit....teit_regres-garantie.html

Lijk mij genoeg toch?

@Akemi infomedics met 5cent Niet meegekregen?
Gebeurt vaak genoeg bewust en onbewust.

[ Voor 8% gewijzigd door loki504 op 12-07-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
Knee-Buckler schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:07:
[...]

Ze geven dus helemaal niet toe.. en blijven bij hun voorwaarden van economische blah blah.. met een coulance regeling.. en dat terwijl ik gewoon het quella arrest meestuur met de wetsartikelen en alles erop en eraan.. het boeit ze geen ****
Misschien tijd voor een iets stevigere brief. Dagvaarden staan wel wat voorbeelden van op Tweakers.

Vraag is alleen hoeveel energie wil je er nog in steken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
loki504 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:10:
[...]

@Akemi infomedics met 5cent Niet meegekregen?
Gebeurt vaak genoeg bewust en onbewust.
In dat geval was het hele bedrag niet betaald en aan de deurwaarder doorgegeven. Die heeft vervolgens het betaalde bedrag ingeboekt maar vergeten het proces stop te zetten. Er is dus niet bewust een proces gestart voor 5 cent.

Enige keer dat het gebeurd zijn mensen die een persoonlijk vendetta hebben uit te vechten. Dan gebeurd het uit principe. Geen bedrijf gaat een procedure opstarten voor dit bedrag. Nog nooit gezien in mijn 30 jaar.

TS kan beter het aanbod aannemen als er al volledig betaald is. Zelf procederen kost handenvol geld.
Dan moet je wel heel principieel ingesteld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Akemi schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:21:
[...]

In dat geval was het hele bedrag niet betaald en aan de deurwaarder doorgegeven. Die heeft vervolgens het betaalde bedrag ingeboekt maar vergeten het proces stop te zetten. Er is dus niet bewust een proces gestart voor 5 cent.

Enige keer dat het gebeurd zijn mensen die een persoonlijk vendetta hebben uit te vechten. Dan gebeurd het uit principe. Geen bedrijf gaat een procedure opstarten voor dit bedrag. Nog nooit gezien in mijn 30 jaar.

TS kan beter het aanbod aannemen als er al volledig betaald is. Zelf procederen kost handenvol geld.
Dan moet je wel heel principieel ingesteld zijn.
Dan ging het alsnog om een oorspronkelijk bedrag van 19,27 die niet betaald is/werd. En het ook logisch dat je voor lager naar de rechter stapt. Anders gaat iedereen onder x bedrag niet meer betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akemi
loki504 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:29:
[...]

Dan ging het alsnog om een oorspronkelijk bedrag van 19,27 die niet betaald is/werd. En het ook logisch dat je voor lager naar de rechter stapt. Anders gaat iedereen onder x bedrag niet meer betalen.
En dat is precies wat ik in de praktijk zie. Er zijn debiteuren die weten dat sommige klanten geen gerechtelijke procedure opstarten onder bepaalde bedragen. Afschrijven en prijs van je product verhogen.

Maar laten we on-topic blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:18
Consumentenbond inschakelen.

Je mag van een wasmachine redelijkerwijs verwachten dat deze langer dan 2jr meegaat en dus op zijn minst coulance.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
Skyrunner schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:17:
Consumentenbond inschakelen.

Je mag van een wasmachine redelijkerwijs verwachten dat deze langer dan 2jr meegaat en dus op zijn minst coulance.
Coulance krijg ik ook wel ;) maar het gaat mij erom dat ze het gooien op 2 jaar garantie.. en dat met een product waarvan bekend is dat het onderdeel wat ik kapot heb (printplaat) heel vaak kapot gaat..

Ik wil een fatsoenlijk product en daar heb ik ook voor betaald het is dus een non-conform product en daarvoor wil ik geen kosten hebben.. want ik weet nu al dat over 2 jaar hetzelfde gebeurd.. en dan kan ik fluiten naar coulance..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Knee-Buckler schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:31:
[...]

Coulance krijg ik ook wel ;) maar het gaat mij erom dat ze het gooien op 2 jaar garantie.. en dat met een product waarvan bekend is dat het onderdeel wat ik kapot heb (printplaat) heel vaak kapot gaat..

Ik wil een fatsoenlijk product en daar heb ik ook voor betaald het is dus een non-conform product en daarvoor wil ik geen kosten hebben.. want ik weet nu al dat over 2 jaar hetzelfde gebeurd.. en dan kan ik fluiten naar coulance..
Grappig dat je dat aankaart.

Ik heb hetzelfde met mijn Dyson V11, waarvan de trigger het na een jaar begaf. Dyson heeft heel netjes een nieuwe geleverd, nieuwe revisie zelfs, maar.... dezelfde trigger met hetzelfde slechte ontwerp. Dyson gelijk aangeschreven, maar men wimpelde het af met 2jr. garantie etc.

Ik weet nu al dat mijn EUR 6xx,- kostende V11 over ca. 5mnd weer kapot zijn zal. Check YouTube, meerdere gevallen van een kapotte trigger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Skyrunner schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:24:
[...]

Grappig dat je dat aankaart.

Ik heb hetzelfde met mijn Dyson V11, waarvan de trigger het na een jaar begaf. Dyson heeft heel netjes een nieuwe geleverd, nieuwe revisie zelfs, maar.... dezelfde trigger met hetzelfde slechte ontwerp. Dyson gelijk aangeschreven, maar men wimpelde het af met 2jr. garantie etc.

Ik weet nu al dat mijn EUR 6xx,- kostende V11 over ca. 5mnd weer kapot zijn zal. Check YouTube, meerdere gevallen van een kapotte trigger.
Gekocht bij Dyson zelf, of bij een (web)winkel?

Wat je nog kunt doen is de kapotte trigger bewaren, terugmonteren bij 1 jaar en 11 maand en dan weer garantie claimen ;)

Triest dat bedrijven wegkomen met troep voor de hoofdprijs verkopen en dan stipt na 24 maand alle claims afwimpelen met "2 jaar garantie... verlopen, zoek het uit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
_JGC_ schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:33:
[...]

Gekocht bij Dyson zelf, of bij een (web)winkel?

Wat je nog kunt doen is de kapotte trigger bewaren, terugmonteren bij 1 jaar en 11 maand en dan weer garantie claimen ;)

Triest dat bedrijven wegkomen met troep voor de hoofdprijs verkopen en dan stipt na 24 maand alle claims afwimpelen met "2 jaar garantie... verlopen, zoek het uit".
Webwinkel. Maar Dyson heeft zelf de gehele garantie case afgehandeld, waarbij de oude unit in zijn geheel terug is gegaan (en ik de oude trigger dus ook niet heb).

Ik heb alle correspondentie bewaard, incl die over het opnieuw optreden van hetzelfde probleem straks. Hopelijk is Dyson de spreekwoordelijke uitzondering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Zoals gisteren door Perkouw in "Wasmachine laten repareren" ook werd gemeld, is dit geen algemeen ervaringentopic. Topickaping is dus ook ongewenst en mag achterwege blijven.

Heb je zelf problemen met een (web)winkel en/of garantie, kan je altijd zelf een topic openen.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1