Development en presentation laptop, liefst met Ryzen CPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 15:43
Tja, eigenlijk een vervolg van mijn vraag vorig jaar, want in de tussentijd heb ik in feite geen goede laptop die aan mijn eisen voldeed: Development laptop

In essentie: liefst een 13-14" laptop met vrij hoge resolutie, licht gewicht en toch 32GB RAM en zeker 1TB SSD en voldoende aansluitingen.

Huidige laptop is een 13,3" (2560x1440) i7 met 16GB RAM en 1TB SSD (upgrade). Als ik enkele duizenden euros uitgeef, wil ik dus wel een upgrade merken.

Wat ga je met je laptop doen?
Op dit moment voornamelijk software development in Scala met Intellij. Op mijn huidige laptop (HP Spectre X360 met i7 (4 threads) & 16GB RAM merk ik dat als ik ook nog enkele Docker containers moet draaien, met enkele browser vensters die 16GB snel vol zit en mijn laptop serieus aan het blazen is. Ik vermoed dat BitLocker daar ook iets mee te maken heeft.
Met AutoRuns al onnodige applicaties en services niet laten opstarten, in Firefox en Chrome al extensies geïnstalleerd om tabs te deactiveren als ze niet gebruikt worden, maar geheugen blijft vol lopen.

Liefst ook redelijk wat aansluitingen. Ik verwacht toch eigenlijk wel zeker 2 USB-A aansluitingen, 2 USB-C/Thunderbolt, HDMI of DisplayPort aansluiting (voor presentaties). SD kaartslot (volwaardig of micro) is ook wel zo leuk voor de vakantiekiekjes. Ik ben geen fan van het meenemen van allerlei kabeltjes en verloopstekkers: die heb je nooit bij wanneer je ze nodig hebt.

Scherm:
Ben al jaren gewend om op 13,3" te werken met 2560x1440 resolutie. Dat vind ik wel handig. 1920x1080 vind ik niet acceptabel. 15" lijkt me moeilijk verenigbaar met beperkt gewicht. Hogere resoluties lijken me weer teveel stroom gaan verbruiken, dus (ongeveer) 2560x1440 lijkt me de sweet spot op een 13-14".

16/9, 3/2 of andere aspect ratios heb ik niet direct een mening over. Met Winsplit Revolution plaats ik meestal 2 applicaties naast mekaar, of 2 code tabs in Intellij. Dat gaat goed op 16/9, ik weet niet of dat ook goed gaat op 3/2.
Het nadeel van het scherm van mijn Spectre is dat dit met glasplaat is wat sterk spiegelt als ik buiten ben. Dus liefst zonder glasplaat en met goede helderheid.

CPU:
toch liefst een Ryzen CPU, liefst 5800 of zo. Intel lijkt toch nog altijd wat trager en vooral warmer te worden, zelfs in de Tiger Lake iteraties. Ook wil ik AMD wel wat steunen.

RAM:
toch wel 32GB af fabriek. Als het nog te upgraden is naar 64GB later, zou dat fantastisch zijn.

Upgradebaarheid:
minimum SSD upgraden vind ik toch wel belangrijk om een laptop deftig minstens 3 jaar te kunnen gebruiken. Liefst wil ik ook RAM kunnen uitbreiden. Dus alles vast gesoldeerd ben ik zeker geen fan van!

Toetsenbord:
Een goed toetsenbord vind ik best belangrijk. Om een idee te geven: desktop thuis heeft een IBM Model M. Moet geen mechanisch toetsenbord zijn, dat is waarschijnlijk te luid voor op kantoor. Recente Apple toetsenborden kan ik echter niet op typen. Meer travel en goede pijltjestoetsen zijn aan te raden.
En nog iets: op mijn HP Spectre kan ik met Ctrl + pijl links/rechts woorden verspringen en met Fn + pijl links/rechts hele regels. Recent op een Lenovo X250 van de kinderen gewerkt en het viel me op dat die dat niet kan. Verdomd lastig vond ik dat. Ik weet niet goed of dat een instelling is, of echte beperking van de laptop/merk.

Wat is je budget?
Eigenlijk geen idee van. Is op de eigen zaak, dus mag iets kosten. Ik hoop toch met 2.000 euro toe te komen gezien dat de huidige laptop 1.500 euro was (met omklapbaar touchscreen!) en we toch al weer zeker 3 jaar verder zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Jazeker! Te voet, fiets, trein en vliegtuig. Dus liefst zo licht mogelijk. Ik heb ook een HP ZBook met 32GB liggen, maar die dragen is een merde.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Neen, sta voor alles open, als het maar degelijk materiaal is. Moet ook niet te flashy zijn. Game laptops dus liefst in rustige behuizing.
Apple sta ik echter duaal tegenover: mooi materiaal. Het grootste probleem vond ik tot nu toe de toetsenborden: daar kan ik echt niet op typen en veel te fragiel. Is beter met de nieuwe grote MBP, maar nog niet in de 13". Ook dat er niets meer te upgraden valt, vind ik een sterk nadeel. OS X vind ik de laatste jaren geen groot voordeel. (Heb nog een oudere MBP met 16GB/512GB liggen, speciaal 2dehands gekocht omwille van de toetsenbord problemen mete latere versies)

Ik zou toch wel graag een nieuwe in handen krijgen voor het einde van de zomer, liefst eerder.

Wat heb ik al gevonden?
Niet veel, eigenlijk enkel de Asus ROG Zephyrus G14, maar die heeft geen webcam en de Flow X13.
Beide game laptops, waar ik niet echt behoefte aan heb.

Ik heb nu gezocht op laptops met 32GB RAM aan boord. Misschien weten jullie laptops die met 8 of 16GB in de pricewatch staan, maar die wel volledig naar 32GB geupgrade kunnen worden. Want zoals gezegd: veel keuze is er niet!

In januari keek met hoge verwachtingen uit naar de Lenovo line-up:
- Thinkpad X13 Gen2: maar nog steeds niet verkrijgbaar.
- Thinkpad P14s Gen 2. Ook nog steeds niet verkrijgbaar. Het is me ook niet goed duidelijk wat het verschil is tussen de X13 en de P14s en de T14.
- Thinkpad T14 Gen2: ook niet verkrijgbaar.
- eerst had ik ook de ThinkBook 14 op mijn lijstje staan, maar die lijkt nu enkel nog maar leverbaar met FHD schermen...

AANVULLING:
Ik zou dus graag tegen het einde van de zomer een nieuwe laptop hebben. Dit omwille dat mijn dochter mijn Spectre zou kunnen overnemen voor haar studies. Indien er niets beschikbaar is, moet ik misschien zoeken naar een goedkopere laptop voor mijzelf om tijdelijk verder te kunnen. Mogelijk dan met slechts 16GB ipv 32GB, liefst nog wel Ryzen en QHD scherm. Dan graag snel leverbaar met goed scherm om ook buiten te kunnen werken.
Waarschijnlijk de Lenovo Yoga Slim 7 13ACN5. Enkel de 512GB SSD wordt misschien een beperking ivm VMs. Geen reviews gevonden,weet iemand wat er te vervangen is aan deze laptop? Als die trouwens 32GB kon hebben, zou hij waarschijnlijk perfect zijn voor mij (buiten glossy scherm)
Maar ja, als de Thinkpads echt zeer binnenkort uitkomen en leverbaar zijn, dan toch liever zo eentje denk ik dan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Niemand advies?
Niemand een idee wanneer Lenovo eindelijk leverbaard wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 19:33
Chris_147 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:25:
Niemand advies?
Niemand een idee wanneer Lenovo eindelijk leverbaard wordt?
Ik zou zeggen, bel eens met Lenovo zelf. Telefoonnummer is +31 20 700 3980.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Halfzijdelings advies: kan je niet (beter) een laptop zoeken met meer dan 1 slot voor een SSD en/of overwegen om bepaalde VM's op een externe storage (high speed USB) te zetten? Volgens mij kan je dan iets flexibeler kijken naar de eis van 1TB SSD en/of andere modellen overwegen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
SSD is meestal geen probleem. Meestal ook zelf te vervangen.
Het vooral een deftig scherm en de 32GB ram die moeilijk liggen.
Meeste laptops zijn nog FHD en met gesoldeerd max 16GB. (zoals die Yoga Slim 7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
De laptop die je beschrijft met alle eisen is er (nog) niet. Nog steeds zijn de meeste kwalitatief hoogstaande laptops op basis van Intel (helaas) en is de keuze bij Ryzen relatief weinig. Je eindigt dan inderdaad met laptops zoals de ROG, of je moet ergens op de specs inleveren. Waar dat dan is, zul je zelf moeten bepalen. De SSD is overigens in nagenoeg alle windows laptops wel te vervangen, en het RAM zul je moeten opzoeken. Soms is er een sodimm vervangbaar, soms is alles gesoldeerd, soms is alles vervangbaar. Helaas is het bij de ultraportables vaak dat alles gesoldeerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-10 11:30

Blokker_1999

Full steam ahead

Het is me ook niet goed duidelijk wat het verschil is tussen de X13 en de P14s en de T14.
De verschillen zijn met de jaren kleiner geworden maar de X serie zijn altijd de ultraportables geweest. Het was de eerste reeks die bijvoorbeeld zonder optische drive kwam of zonder verwisselbare batterij. Alles om deze zo licht en compact mogelijk te maken.

De P serie is dan weer net een reeks van krachtige systemen waarbij mobiliteit en batterijduur wordt opgeofferd ten voordele van performantie,

De T serie is altijd het werkpaard geweest, de gulden middenweg, het compromis tussen alle series die Lenovo door de jaren heen heeft gehad. Het is de meest verkochte serie. Je hebt sinds enkele jaren ook de T##s serie die je dan weer kunt positioneren tussen de T en X serie in.

Het verbaasd mij ook dat de nieuwe reeksen zo slecht leverbaar zijn, Let wel dat als je thunderbolt wenst, je bijna gedwongen zult zijn om een Intel CPU te nemen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Thunderbolt heb ik nog nooit nodig gehad, lijkt me nu ook niet te zijn.

Ik vrees ook dat er gewoon nog niets is.
Ook gekeken bij HP, maar daar lijk ik het ook niet te vinden.

Zou een iets minder laptop mogelijk zijn?
Die Yoga Slim 7 spreekt me heel sterk aan, ook sterk beestje in slanke behuizing.
Enkel twijfel ik over het scherm om buiten te werken, want glanzend. (niet volle zon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Thunderbolt kan nuttig zijn voor het aansluiten van een docking station met veel mogelijkheden.
Qua warmte hangt ook nog veel af van welke thermal limits de fabrikant gebruikt. Ik heb een Lenovo T14 gen 1 met een AMD processor en die staat afgesteld op ruime thermal en power limits waardoor hij heel snel gaat boosten op netstroom. Dit gaat ook gepaard met redelijk wat warmte en fan noise. Positief is dan wel dat hij daardoor ook snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Met USB-C kan je toch ook perfect veel aansluiten?
Heb nu 2 QHD monitors aangesloten via USB-C, muis/keyboard via bluetooth.
Externe geluidskaart die ik heb (voor desktop) is via USB 2.0.
Als je veel met video bezig bent of zo: ok, maar anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Vermits mijn ideale dev laptop (nog) niet beschikbaar is, wil ik misschien een goedkopere laptop kopen voor het minder zware werk.

Development werk, beetje VM, maar vooral administratief werk (Word, Excel, PowerPoint) en surfen/videos bekijken.
Dit wil ik echter wel graag buiten kunnen doen op mijn terras. Moet niet in de volle zon, maar wel na 17u.
Dus graag een niet spiegelend scherm dat helder genoeg is.

De eisen:
- 16 GB RAM
- 512GB SSD of groter of upgradebaar
- 13-14" met QHD resolutie of vergelijkbaar. Zeer hoge resolutie is niet nodig, dat verbruikt enkel meer stroom
- geen gamer videokaart nodig
- liefst USB-C om 2 QHD monitors aan te sluiten (liefst eentje aan elke kant om op te laden), graag ook HDMI en USB-A om geen dongles mee te moeten nemen.
- graag met Ryzen CPU, maar die blijken zeer moeilijk te vinden!

Wat is je budget?
Max 1.500€.

Moet wel draagbaar zijn ja, mogelijk ook op vliegtuig, dus laag gewicht.

Geen merk voorkeuren, wel degelijke build, liefst met upgradebare SSD.

Lenovo Yoga Slim 7 lijkt interessant, maar: spiegelend scherm en enkel USB-C.
Lenovo Yoga Slim 7 Pro heeft ook USB-A, maar nog steeds glanzend scherm.

HP of andere merken mag natuurlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 21:08
Chris_147 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:23:
Vermits mijn ideale dev laptop (nog) niet beschikbaar is, wil ik misschien een goedkopere laptop kopen voor het minder zware werk.

Development werk, beetje VM, maar vooral administratief werk (Word, Excel, PowerPoint) en surfen/videos bekijken.
Dit wil ik echter wel graag buiten kunnen doen op mijn terras. Moet niet in de volle zon, maar wel na 17u.
Dus graag een niet spiegelend scherm dat helder genoeg is.

De eisen:
- 16 GB RAM
- 512GB SSD of groter of upgradebaar
- 13-14" met QHD resolutie of vergelijkbaar. Zeer hoge resolutie is niet nodig, dat verbruikt enkel meer stroom
- geen gamer videokaart nodig
- liefst USB-C om 2 QHD monitors aan te sluiten (liefst eentje aan elke kant om op te laden), graag ook HDMI en USB-A om geen dongles mee te moeten nemen.
- graag met Ryzen CPU, maar die blijken zeer moeilijk te vinden!

Wat is je budget?
Max 1.500€.

Moet wel draagbaar zijn ja, mogelijk ook op vliegtuig, dus laag gewicht.

Geen merk voorkeuren, wel degelijke build, liefst met upgradebare SSD.

Lenovo Yoga Slim 7 lijkt interessant, maar: spiegelend scherm en enkel USB-C.
Lenovo Yoga Slim 7 Pro heeft ook USB-A, maar nog steeds glanzend scherm.

HP of andere merken mag natuurlijk ook.
De Ideapad 5 Pro al bekeken? Die heeft een mat scherm. Dat is de iets minder luxe uitvoering van de Slim 7 Pro

pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 14ACN6 (82L7006PMH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
nieuws: Nieuwe HP Pavilion Aero-laptop met AMD-cpu weegt minder dan een kilogram

Dat is een mooie maar die zal vast pas in t najaar hier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Chris_147 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:19:
Met USB-C kan je toch ook perfect veel aansluiten?
Heb nu 2 QHD monitors aangesloten via USB-C, muis/keyboard via bluetooth.
Externe geluidskaart die ik heb (voor desktop) is via USB 2.0.
Als je veel met video bezig bent of zo: ok, maar anders?
Ik vond het een beetje een soep om goed te vinden wat een docking station ondersteunt. Ik heb nu ook een docking station via USB-C met twee monitoren maar dat is via DisplayLink (dus niet DisplayPort) en met compressie dus niet ideaal. Wel prima voor kantoorwerk overigens. Je hebt dan een dock nodig die DP Alt mode over USB-C kan gebruiken. Thunderbolt is dan 'makkelijker'. Maar het kan in ieder geval wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 14:17

eagle00789

Est. November 2005

Als ik jou specs invul in de pricawatch van tweakers (wat je zelf ook had kunnen doen, blijft er 1 hele laptop over:
https://tweakers.net/lapt...7y58mnTseaf3pfFzSaG9RStkB
Zet ik je werkgeheugen naar 16, dan heb ik meer keuze:
https://tweakers.net/lapt...ln-NOkc7vHA4_2f0kt3qDW-gU

[ Voor 39% gewijzigd door eagle00789 op 30-06-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
eagle00789 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:13:
Als ik jou specs invul in de pricawatch van tweakers (wat je zelf ook had kunnen doen, blijft er 1 hele laptop over:
https://tweakers.net/lapt...7y58mnTseaf3pfFzSaG9RStkB
Zet ik je werkgeheugen naar 16, dan heb ik meer keuze:
https://tweakers.net/lapt...ln-NOkc7vHA4_2f0kt3qDW-gU
Mijn originele post nog eens lezen, daar schrijf ik het volgende:
Wat heb ik al gevonden?
Niet veel, eigenlijk enkel de Asus ROG Zephyrus G14, maar die heeft geen webcam en de Flow X13.
Beide game laptops, waar ik niet echt behoefte aan heb.
"Niet veel", had ook een linkje naar de search op de pricewatch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_147
Admiral Freebee schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:10:
[...]

Ik vond het een beetje een soep om goed te vinden wat een docking station ondersteunt. Ik heb nu ook een docking station via USB-C met twee monitoren maar dat is via DisplayLink (dus niet DisplayPort) en met compressie dus niet ideaal. Wel prima voor kantoorwerk overigens. Je hebt dan een dock nodig die DP Alt mode over USB-C kan gebruiken. Thunderbolt is dan 'makkelijker'. Maar het kan in ieder geval wel :)
Tja, ik weet eigenlijk niet goed hoe het werkt, maar ik heb hier op 2 bureaus telkens 2 QHD monitors staan (op de ene Dells, op de andere Samsungs).
Eentje via USB-C aangesloten en die geeft DisplayPort door naar de andere. Lijkt me toch geen compressie te zijn. Maar inderdaad voor bureau werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Ziet er wel interessant uit, maar is die nu ergens leverbaar?
Niet hier op de pricewatch en ook niet bij CoolBlue op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:24
Dell XPS13 (heb 'm zelf ook). Leverbaar met 4k of 1080p scherm, kan in beide gevallen behoorlijk fel.

reviews: Dell XPS 13 9300 - Maximaliseren in alle dimensies

Schermen zijn mat dus buiten ook prima bruikbaar, heb er nu meerdere keren buiten op gewerkt zonder problemen. Nadeel: Geen Ryzen, geen upgradebare SSD en geen HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Chris_147 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:40:
[...]

Tja, ik weet eigenlijk niet goed hoe het werkt, maar ik heb hier op 2 bureaus telkens 2 QHD monitors staan (op de ene Dells, op de andere Samsungs).
Eentje via USB-C aangesloten en die geeft DisplayPort door naar de andere. Lijkt me toch geen compressie te zijn. Maar inderdaad voor bureau werk.
Nee, dat is via Displayport MST en dus prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Heb je het 4K scherm? Wat is de batterijduur?
Daarom zou ik liever voor QHD willen gaan, zonder scaling kan er veel op het scherm, zonder al te veel energie te verbruiken. Maar is in ieder geval wel leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Mmm, die net gepresenteerde HP is ook wel interessant:
https://azerty.nl/product...5800u-win-10-home-64-bits
Nog wat wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Chris_147 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:41:
Ziet er wel interessant uit, maar is die nu ergens leverbaar?
Niet hier op de pricewatch en ook niet bij CoolBlue op dit moment.
Hij is toch gewoon op voorraad bij Coolblue?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Chris_147 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:51:
... Wat is de batterijduur?
... zonder al te veel energie te verbruiken.
Schermhelderheid op max zuipt echt enorm veel stroom dus temper je verwachtingen ;-)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:24
Chris_147 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:51:
Heb je het 4K scherm? Wat is de batterijduur?
Daarom zou ik liever voor QHD willen gaan, zonder scaling kan er veel op het scherm, zonder al te veel energie te verbruiken. Maar is in ieder geval wel leverbaar.
Nee, ik heb het normale scherm. 1080p op 13" vind ik persoonlijk ook voldoende, past voldoende informatie op. Accuduur is sterk afhankelijk van je verbruik. Buiten videobellen via Teams op maximale helderheid vergt veel van de accu, dan is ie na een uur of 6/7 wel leeg. Met alleen office en geen extreem helder scherm haal je de 10 uur gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Cinemaskoop schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:34:
[...]

Hij is toch gewoon op voorraad bij Coolblue?
Heb je een link, want ik vind hem niet op voorraad:
NL: https://www.coolblue.nl/e...ro-14acn6-82l7006vmh.html
BE: https://www.coolblue.be/e...novo+IdeaPad+5+Pro+14ACN6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je moet weten hoeveel nits een display heeft (hoe fel). Reacties als "deze is best fel" is sterk subjectief. Zo te zien is niet iedere winkel/fabrikant daar echt duidelijk over, maar het is wel te vinden.
  • Lenovo IdeaPad 5 Pro: 350 nits bron
  • MacBook Air M1: 400 nit bron
  • MacBook Pro M1: 500 nit bron
Ik zou daarop Googelen dus.

M'n eigen laptop heeft een glossy scherm, 300 nits (MacBook Pro 2015). Ik kan daar wel aardig mee werken buiten, maar niet geweldig.

[ Voor 10% gewijzigd door kamerplant op 30-06-2021 17:55 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:27

br00ky

Moderator Harde Waren
Kan prima verder ik je vorige topic. Merge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Ik bedoelde link van een winkel waar hij nu te koop is.
Heb al wat zitten zoeken, maar vind hem nergens.
Wel ongelofelijk veel "web winkels" die gewoon doorverwijzen naar CoolBlue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Chris_147 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 06:52:
Ik bedoelde link van een winkel waar hij nu te koop is.
Heb al wat zitten zoeken, maar vind hem nergens.
Wel ongelofelijk veel "web winkels" die gewoon doorverwijzen naar CoolBlue.
In die pricewatch link zie je toch dat coolblue em op voorraad heeft? Dan klik je daar op en kom je bij coolblue uit en kan je em kopen...

Maar goed.. hier de link dan maar naar Coolblue rechtstreeks.

https://www.coolblue.nl/p...ro-14acn6-82l7006pmh.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Ofwel ben ik een idioot, ofwel krijg ik een andere pricewatch, want bij mij staat "er zijn geen actuele prijzen bekend"
Ik heb liever de Ryzen 7 versie, maar die is niet leverbaar op dit moment.
Toch bedankt voor de moeite hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Gisteren had ik naar de frontpage gelinked van de aankondiging van de HP Pavilion Aero 13. Die is nu ook al te koop in de NL HP store, alleen helaas nog met specs waar je niets mee kan. Het is misschien een belletje naar HP waard om te zien of en wanneer er andere versies hier leverbaar worden.

https://store.hp.com/Neth...d=467N5EA&opt=ABH&sel=NTB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Ik had die HP al bijna besteld, maar die is met 1920x1200 scherm. Er was toch een versie met hogere resolutie.
Ik vraag me wel af hoe het zit met de koeling in die laptop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Chris_147 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:42:
Ofwel ben ik een idioot, ofwel krijg ik een andere pricewatch, want bij mij staat "er zijn geen actuele prijzen bekend"
Ik heb liever de Ryzen 7 versie, maar die is niet leverbaar op dit moment.
Toch bedankt voor de moeite hoor!
Je bent waarschijnlijk een Belg en hebt dat niet gemeld in je openingspost. Als je instellingen op België staan dan zal je geen voorraad zien nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Chris_147 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:35:
Ik had die HP al bijna besteld, maar die is met 1920x1200 scherm. Er was toch een versie met hogere resolutie.
Daarom gaf ik ook aan dat die specifieke specs had waar je niets mee kon. Hij heeft ook 8gb geheugen en 512 ssd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Chris_147 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:35:
Dit is een beter alternatief met een high res scherm, Ryzen 7 en 16GB

pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 13ACN5 (82CY000VMH) / https://www.alternate.nl/...Notebook&utm_term=1728472

Echter wel QWERTY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Bedankt voor de tip, maar die had ik al in mijn eerste posts vermeld. Ziet er een prachtig beestje uit voor een mooie prijs, maar:
- scherm is 300cd/m² en glanzend
- geen HDMI en enkel USB-C, beide een minder probleem

Ik denk dat ik de beschikbaarheid van de IdeaPad en de HP Aero ga afwachten. Of misschien zelfs de andere die 32GB aankunnen. Ik heb het gevoel dat ze toch nu echt binnenkort beschikbaar gaan komen.

Qwerty is geen probleem, handiger om te programmeren, minder handig voor Franse teksten natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Chris_147 op 02-07-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Even met Coolblue gebeld: de IdeaPad 5 Pro met Ryzen 5800 komt half juli binnen, volgende week dus.
Misschien de Ever Given die aankomt?
Thinkpads met Zen 3 en 32GB zaten nog helemaal niet in het systeem, zal dus niet voor direct zijn.

Ik denk dat ik deze IdeaPad neem, is op de 32GB na, mijn ideale laptop. CoolBlue medewerker zei dat zij de gesoldeerde 16GB kunnen upgraden naar 32GB! Ben benieuwd of dat echt zo is.

[ Voor 28% gewijzigd door Chris_147 op 08-07-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Hoe is het tegenwoordig gesteld met alle QC en bouwkwaliteit issues met Dell? Hoor alleen jarenlang problemen daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Putifar
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-09 15:12
Chris_147 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:33:
Even met Coolblue gebeld: de IdeaPad 5 Pro met Ryzen 5800 komt half juli binnen, volgende week dus...
Ik heb vorige week chatcontact gehad met ene Sergio op de Lenovo site. Hij gaf aan dat de Ideapad 5 Pro's met een Ryzen 7 5800 pas in november leverbaar worden. Laten we hopen dat Coolblue gelijk heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:32
Chris_147 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:33:
Even met Coolblue gebeld: de IdeaPad 5 Pro met Ryzen 5800 komt half juli binnen, volgende week dus.
[…]
Half juli is een rekbaar begrip… de 5800u lijkt spijtig genoeg zeer beperkt leverbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_147
Ik hoop een beetje dat de lading Lenovo laptops op de Ever Given zit, heb ik toch gehoord.
Ging eerst 20 juli aankomen in Rotterdam, dan 25, nu staat het op 29 juli.
Gisteren is hij langs Gibraltar gepasseerd, nu bijna voorbij Portugal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam57
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-07-2021
Ik had zeer gelijkaardige requirements. Ik ben uiteindelijk voor de Asus G14 gegaan met een losse webcam, aangezien ik toch een extern scherm gebruik, is dat niet zo een groot issue.
De G14 heeft echter een van de twee RAM slots gesoldeerd aan het moederbord. Na lang twijfelen heb ik het fabriek latje van 8GB vervangen door 16GB. In theorie kan je tot 40GB in totaal gaan. Maar ik heb een afweging gemaakt tussen 24GB en waarvan 16GB dual channel VS 40GB waarvan nog steeds maar 16GB dual channel.
Lang verhaal kort: ik heb nu 24GB RAM geheugen en doordat ik sneller geheugen heb toegevoegd heb ik zelfs een paar procentpunten winst in zowel cinebench als Geekbench.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Verdorie zeg, nog eens met CoolBlue gebeld: pas in oktober leverbaar ?!
Neem ik de Ryzen 5 versie, wacht ik op de HP Pavillion Aero of nog enkele dagen wachten totdat de Ever Given is aangekomen? Dat laatste zowiezo denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 16:43
Chris_147 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:41:
Verdorie zeg, nog eens met CoolBlue gebeld: pas in oktober leverbaar ?!
Neem ik de Ryzen 5 versie, wacht ik op de HP Pavillion Aero of nog enkele dagen wachten totdat de Ever Given is aangekomen? Dat laatste zowiezo denk ik.
Ik heb net deze besteld: https://www.coolblue.nl/p...ro-16ach6-82l5005smh.html

Die lijkt gewoon morgen bezorgd te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Heb ik ook wel naar gekeken, maar:
- iets minder helder scherm
- zwaarder
- groter
Laatste 2 punten zijn niet zo handig op de trein, fiets en vliegtuig.

Ik denk nu de 14" Ryzen 5 te nemen en later misschien te upgraden naar ThinkPad met 32GB of meer (wanneer die ooit beschikbaar komen)
Maar toch even wachten tot de Ever Given is aangekomen, je weet maar nooit. Het is deze week toch geen weer om buiten te zitten, regen om het uur lijkt het wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Chris_147 op 26-07-2021 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 16:43
Oh, sorry, ik had even niet door dat je naar 14" zat te kijken, stom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Chris_147 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:06:
[…]
Maar toch even wachten tot de Ever Given is aangekomen, je weet maar nooit.
[…]
Die komt eind van de week aan maar geen idee hoe snel ze dan bij de retailers komen te liggen (als ze al aan boord zijn).

En als Coolblue gelijk heeft met okt, dan is het toch wel heel treurig gesteld met de leverbaarheid van de 5800u. Dat heeft Intel toch beter voor elkaar met de tiger lakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Tja, vermits Coolblue gisteren nogmaals bevestigde dat de verwachte leveringsdatum in oktober staat, ben ik dan de 5600 versie gaan halen (laatste in Tilburg).
Mooi toestel, zeker snel, goed scherm ook.
Toetsenbord en touchpad voelen wat minder goed aan dan op mijn Spectre x360, klikken lichter en lijken wat mee te bewegen. Maar ik denk dat ik daar wel aan kan wennen. Voor de rest mooi toestel. Enkel spijtig van slechts 16GB vast gesoldeerd.
Uitgebreidere review volgt nog wel.

Hopelijk komt er later dan een goede ThinkPad met 32 of 64GB RAM beschikbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Chris_147 op 30-07-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Chris_147 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:24:
Tja, vermits Coolblue gisteren nogmaals bevestigde dat de verwachte leveringsdatum in oktober staat, […]
Wat een belabberde leverbaarheid :(

Ben wel benieuwd naar je 5600u ervaringen. Hoe is het dan geluid? De trackpad en het toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Nog niet veel gedaan met de 5600u, maar 6 cores/12 threads is natuurlijk heel wat meer dan mijn vorige i7 met 2 cores/4 threads. Toestel werkt vlot voor mij.

Het toetsenbord is op zich niet slecht, maar ik kan bvb met mijn vingernagel tussen de RFT toetsen het hele toetsenbord, inclusief toetsen, enkele millimeters indrukken. En dat eigenlijk over het hele toetsenbord zo, vanaf tussen QWA tot rechtsonder de P toets.
Dat maakt het typen met wat kracht (op desktop ben ik een Model M gewend) wat ongemakkelijk.

Trackpad voelt niet slecht aan, maar het een plastieken 'klik'. Werkt goed, maar doet af aan het gevoel.

Geluid uit de speakers is vrij luid (luider dan mijn Spectre x360 uit 2016). Maar verwacht natuurlijk geen super kwaliteit.

Voor de rest de behuizing netjes, spijtig dat net de dingen die je het meeste vast hebt (toetsenbord en trackpad) net het meest plastiekerig aanvoelen. Ik kan er mee leven voor de vrij lage prijs van 850€, omdat het scherm veel goedmaakt.
Had men het toetsenbord en de trackpad betere kwaliteit gegeven en een 32GB RAM optie aangeboden, dan was dit met de 5800u de perfecte laptop wegens zeer goed scherm, 2 USB-C en 2 USB-A poorten, HDMI en SD kaart lezer en zeer snel. Enige wat ik dan nog anders zou willen is dat aan elke kant een USB-A en C poort is en beide USB-C poorten gebruikt kunnen worden om te laden.

Mijn idee was nu om deze als lichte development laptop en vooral voor thuiswerk aan trainingen etc te gebruiken en later een 32 of 64GB laptop met Ryzen 7 te kopen, wanneer deze ooit beschikbaar komen. (waarschijnlijk 2022 denk ik)

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Ik zit in vergelijkbare situatie als de OP: ben webdeveloper en gebruik ook nog steeds een HP Spectre 13 x360 uit 2016. Altijd supertevreden geweest met de Spectre, maar hij is nu toch wel aan vervanging toe.

Ik heb veel reviews gelezen maar bijna alles heeft voor mij wel een dealbreaker helaas... Ofwel PWM schermflikkering, of ontbrekende home/end/pgup/pgdn toetsen (bij veel 13/14" notebooks het geval), of te weinig poorten, of ontbrekende 3.5mm audio-uitgang...

Ik gebruik continu ctrl+home/end of ctrl+shift+home/end combinaties met mijn linkerhand, dus die mogelijkheid wil ik niet missen. De Spectre 14 vond ik erg aantrekkelijk vanwege het 3:2 scherm; stom genoeg hebben ze de rechter ctrl toets vervangen door een fingerprint scanner en de FHD versie van het scherm heeft blijkbaar last van een raster ("screen door") effect.

Nu dat ik gewend ben aan de 1,3 kg van mijn Spectre wil ik toch liever niet iets significant zwaarders. Ik ben nu beland op de HP Pavilion Aero 13 die hier al eerder genoemd is. Er lijkt weinig op aan te merken en slechts 953 gram lijkt mij heerlijk. De leverbaarheid van interessante configuraties is alleen een probleem. Ik overweeg om hem uit de VS te halen. Anders wordt het wachten...

In de hoop dat deze info voor iemand anders nog nuttig is post ik dit hier. (Er is weinig info over de Pavilion Aero 13 op dit forum). In elk geval succes met je Ideapad. :)
Pagina: 1