Development laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 15:43
In essentie: liefst een 13-14" laptop met vrij hoge resolutie, licht gewicht en toch 32GB RAM en zeker 1TB SSD en voldoende aansluitingen.

Huidige laptop is een 13,3" (2560x1440) i7 met 16GB RAM en 1TB SSD (upgrade). Als ik enkele duizenden euros uitgeef, wil ik dus wel een upgrade merken.

Wat ga je met je laptop doen?
Op dit moment voornamelijk software development in Scala met Intellij. Op mijn huidige laptop (HP Spectre X360 met i7 (4 threads) & 16GB RAM merk ik dat als ik ook nog enkele Docker containers moet draaien, met enkele browser vensters die 16GB snel vol zit en mijn laptop serieus aan het blazen is. Ik vermoed dat BitLocker daar ook iets mee te maken heeft.
Met AutoRuns al onnodige applicaties en services niet laten opstarten, in Firefox en Chrome al extensies geïnstalleerd om tabs te deactiveren als ze niet gebruikt worden, maar geheugen blijft vol lopen.

Liefst ook redelijk wat aansluitingen. Ik verwacht toch eigenlijk wel zeker 2 USB-A aansluitingen, een USB-C/Thunderbolt, HDMI of DisplayPort aansluiting (voor presentaties). Volwaardig SD kaartslot is ook wel zo leuk voor de vakantiekiekjes. Ik ben geen fan van het meenemen van allerlei kabeltjes en verloopstekkers: die heb je nooit bij wanneer je ze nodig hebt.

Scherm:
Ben al jaren gewend om op 13,3" te werken met 2560x1440 resolutie. Dat vind ik wel handig. 1920x1080 zou ik dus een serieuze stap achteruit vinden. 15" lijkt me moeilijk verenigbaar met beperkt gewicht.
16/9, 3/2 of andere aspect ratios heb ik niet direct een mening over. Met Winsplit Revolution plaats ik meestal 2 applicaties naast mekaar, of 2 code tabs in Intellij. Dat gaat goed op 16/9, ik weet niet of dat ook goed gaat op 3/2.

RAM:
dus zeker 16GB, maar liefst 32GB af fabriek. Als het nog te upgraden is naar 64GB later, zou dat fantastisch zijn.

Upgradebaarheid:
minimum SSD upgraden vind ik toch wel belangrijk om een laptop deftig minstens 3 jaar te kunnen gebruiken. Liefst wil ik ook RAM kunnen uitbreiden. Dus alles vast gesoldeerd ben ik zeker geen fan van!

Toetsenbord:
Een goed toetsenbord vind ik best belangrijk. Om een idee te geven: desktop thuis heeft een IBM Model M. Moet geen mechanisch toetsenbord zijn, dat is waarschijnlijk te luid voor op kantoor. Recente Apple toetsenborden kan ik echter niet op typen. Meer travel en goede pijltjestoetsen zijn aan te raden.
En nog iets: op mijn HP Spectre kan ik met Ctrl + pijl links/rechts woorden verspringen en met Fn + pijl links/rechts hele regels. Recent op een Lenovo X250 van de kinderen gewerkt en het viel me op dat die dat niet kan. Verdomd lastig vond ik dat. Ik weet niet goed of dat een instelling is, of echte beperking van de laptop/merk.

Wat is je budget?
Eigenlijk geen idee van. Is op de eigen zaak, dus mag iets kosten. Ik hoop toch met 2.000 euro toe te komen gezien dat de huidige laptop 1.500 euro was (met omklapbaar touchscreen!) en we toch al weer zeker 3 jaar verder zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Jazeker! Te voet, fiets, trein en vliegtuig. Dus liefst zo licht mogelijk. Ik heb ook een HP ZBook met 32GB liggen, maar die dragen is een merde.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Neen, sta voor alles open, als het maar degelijk materiaal is. Moet ook niet te flashy zijn. Game laptops dus liefst in rustige behuizing.
Apple sta ik echter duaal tegenover: mooi materiaal. Het grootste probleem vond ik tot nu toe de toetsenborden: daar kan ik echt niet op typen en veel te fragiel. Is beter met de nieuwe grote MBP, maar nog niet in de 13". Ook dat er niets meer te upgraden valt, vind ik een sterk nadeel. OS X vind ik de laatste jaren geen groot voordeel. (Heb nog een oudere MBP met 16GB/512GB liggen, speciaal 2dehands gekocht omwille van de toetsenbord problemen)

Is niet dringend, ik heb zeker enkele maanden mocht dat nodig zijn voor AMD Ryzen laptops. Iemand een idee van de batterij duur?

Wat heb ik al gevonden?
Wreed weinig in de PriceWatch moet ik zeggen, maar ik denk dat er wel meer beschikbaar is.
Deze in de PriceWatch:
- Asus Zephyrus G14/G15: standaard 1080, maar kon dacht ik hogere resolutie hebben
- Surface laptop: upgradebaarheid 0 denk ik
- Toshiba Portégé: vroeger een Toshiba gehad, was zeer slecht toetsenbord en bouwkwaliteit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Zelf even verder gezocht.
13-14" met 32GB lijkt niet gemakkelijk. Enkel de Dell XPS 2-in-1 lijkt 32GB te ondersteunen.
Dell XPS 2in1 met 4-core CPU, 32GB, 1TB SSD komt op 2.150€. RAM lijkt niet meer uit te breiden, hoewel de CPU wel 64GB kan addresseren. Geen idee of SSD later nog te verwisselen valt.

15-16" zijn er wel mogelijkheden:
- Apple MBP 16" met 2.6GHz CPU (6-cores), 32GB RAM, 2TB SSD komt op 3.899€.
- Lenovo Carbon X1 Extreme Gen2: 15,6", 2.6 GHz CPU (6-cores), 32GB RAM, 1TB SSD komt op 2.490€. Dit is met 3840 x 2160 OLED Touchscreen. RAM is nog uitbreidbaar en er is nog een 2e bay voor een SSD. Naar toekomst toe dus een veilig toestel. CPU is keuze is beperkt bij Lenovo op dit moment en met SSD anders dan 1TB krijg je geen 460€ korting.
- Dell XPS 15: 8-core CPU, 32GB RAM, 1TB SSD zonder touchscreen komt op 2.400€. RAM en SSD lijken niet meer uit te breiden. CPU is beter dan in de Apple of Lenovo.

Bij HP vind ik geen laptops met 4K scherm met 32GB RAM. Veel van hun Zbooks zijn ook niet leverbaar. Komt daar een product refresh aan?

Qua uitbreidbaarheid komt de Lenovo dus eerst.
MBP is het knapst te configureren, maar wreed duur.
Dell heeft snelste CPU voor de prijs, maar weinig toekomstbestendig.
Qua batterij scoort de Lenovo vrij slecht: https://www.pcmag.com/rev...thinkpad-x1-extreme-gen-2
6,5 u vs 14 u voor de Dell en 16,5 u voor de MBP.

[ Voor 91% gewijzigd door Chris_147 op 17-02-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 22:38

TMoose

Mooooooose !!

De XPS15 is dan wel niet met meer dan 32GB leverbaar, Zelf upgraden lijkt wel mogelijk te zijn.

https://www.reddit.com/r/...xps_15_9570_memory_limit/

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Lenovo T490? Tot 48Gb RAM, 14", 2560X1440 en goede batterijduur.

Wel prijzig

https://www.lenovo.com/nl...es/T490/p/20N2CTO1WWNLNL2

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Ik denk dat ik nog enkele maanden geleden wachten tot er Ryzen 4000 business laptops uitkomen.
Een Ryzen versie van die Lenovo lijkt me ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Dat wordt de T14(s)

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Chris_147 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:58:
In essentie: liefst een 13-14" laptop met vrij hoge resolutie, licht gewicht en toch 32GB RAM en zeker 1TB SSD en voldoende aansluitingen.

Huidige laptop is een 13,3" (2560x1440) i7 met 16GB RAM en 1TB SSD (upgrade). Als ik enkele duizenden euros uitgeef, wil ik dus wel een upgrade merken.
Success
Wat ga je met je laptop doen?
Op dit moment voornamelijk software development in Scala met Intellij. Op mijn huidige laptop (HP Spectre X360 met i7 (4 threads) & 16GB RAM merk ik dat als ik ook nog enkele Docker containers moet draaien, met enkele browser vensters die 16GB snel vol zit en mijn laptop serieus aan het blazen is. Ik vermoed dat BitLocker daar ook iets mee te maken heeft.
Met AutoRuns al onnodige applicaties en services niet laten opstarten, in Firefox en Chrome al extensies geïnstalleerd om tabs te deactiveren als ze niet gebruikt worden, maar geheugen blijft vol lopen.
Dan gaat er iets mis. Maar die i7 wordt toch al slecht gekoeld.
Liefst ook redelijk wat aansluitingen. Ik verwacht toch eigenlijk wel zeker 2 USB-A aansluitingen, een USB-C/Thunderbolt, HDMI of DisplayPort aansluiting (voor presentaties). Volwaardig SD kaartslot is ook wel zo leuk voor de vakantiekiekjes. Ik ben geen fan van het meenemen van allerlei kabeltjes en verloopstekkers: die heb je nooit bij wanneer je ze nodig hebt.

Scherm:
Ben al jaren gewend om op 13,3" te werken met 2560x1440 resolutie. Dat vind ik wel handig. 1920x1080 zou ik dus een serieuze stap achteruit vinden. 15" lijkt me moeilijk verenigbaar met beperkt gewicht.
16/9, 3/2 of andere aspect ratios heb ik niet direct een mening over. Met Winsplit Revolution plaats ik meestal 2 applicaties naast mekaar, of 2 code tabs in Intellij. Dat gaat goed op 16/9, ik weet niet of dat ook goed gaat op 3/2.

RAM:
dus zeker 16GB, maar liefst 32GB af fabriek. Als het nog te upgraden is naar 64GB later, zou dat fantastisch zijn.

Upgradebaarheid:
minimum SSD upgraden vind ik toch wel belangrijk om een laptop deftig minstens 3 jaar te kunnen gebruiken. Liefst wil ik ook RAM kunnen uitbreiden. Dus alles vast gesoldeerd ben ik zeker geen fan van!

Toetsenbord:
Een goed toetsenbord vind ik best belangrijk. Om een idee te geven: desktop thuis heeft een IBM Model M. Moet geen mechanisch toetsenbord zijn, dat is waarschijnlijk te luid voor op kantoor. Recente Apple toetsenborden kan ik echter niet op typen. Meer travel en goede pijltjestoetsen zijn aan te raden.
En nog iets: op mijn HP Spectre kan ik met Ctrl + pijl links/rechts woorden verspringen en met Fn + pijl links/rechts hele regels. Recent op een Lenovo X250 van de kinderen gewerkt en het viel me op dat die dat niet kan. Verdomd lastig vond ik dat. Ik weet niet goed of dat een instelling is, of echte beperking van de laptop/merk.

Wat is je budget?
Eigenlijk geen idee van. Is op de eigen zaak, dus mag iets kosten. Ik hoop toch met 2.000 euro toe te komen gezien dat de huidige laptop 1.500 euro was (met omklapbaar touchscreen!) en we toch al weer zeker 3 jaar verder zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Jazeker! Te voet, fiets, trein en vliegtuig. Dus liefst zo licht mogelijk. Ik heb ook een HP ZBook met 32GB liggen, maar die dragen is een merde.
Ik sprong een gat in de lucht van de HP ZBOOK, want dat is volgens mij (ik ben niet helemaal wakker) een goede laptop voor deze taken. Beter als die andere.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Neen, sta voor alles open, als het maar degelijk materiaal is. Moet ook niet te flashy zijn. Game laptops dus liefst in rustige behuizing.
Apple sta ik echter duaal tegenover: mooi materiaal. Het grootste probleem vond ik tot nu toe de toetsenborden: daar kan ik echt niet op typen en veel te fragiel. Is beter met de nieuwe grote MBP, maar nog niet in de 13". Ook dat er niets meer te upgraden valt, vind ik een sterk nadeel. OS X vind ik de laatste jaren geen groot voordeel. (Heb nog een oudere MBP met 16GB/512GB liggen, speciaal 2dehands gekocht omwille van de toetsenbord problemen)

Is niet dringend, ik heb zeker enkele maanden mocht dat nodig zijn voor AMD Ryzen laptops. Iemand een idee van de batterij duur?

Wat heb ik al gevonden?
Wreed weinig in de PriceWatch moet ik zeggen, maar ik denk dat er wel meer beschikbaar is.
Deze in de PriceWatch:
- Asus Zephyrus G14/G15: standaard 1080, maar kon dacht ik hogere resolutie hebben
- Surface laptop: upgradebaarheid 0 denk ik
- Toshiba Portégé: vroeger een Toshiba gehad, was zeer slecht toetsenbord en bouwkwaliteit.
Je maakt een grap over ASUS en de Surface? Laten liggen, anders Kom je later weer terug dat hij hard blaast. Toshiba weet ik niet.

13 en 14 inch wordt moeilijk om hoge prestaties te hebben vanwege de koeling. Meestal, die niet altijd heb je fatsoenlijke heb je eigenlijk alleen bij grote laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Met het thuiswerk op dit moment gebruik ik de ZBook nu dagelijks als mijn machine om de tests te draaien.
Development grotendeels op de Spectre en dan kopiëren met FreeFileSync of BeyondCompare naar de ZBook. Docker start daar bijvoorbeeld 3-4x sneller op.
Goed voor thuis, maar niet om op de fiets en trein mee naar kantoor te nemen. Zoek dus een gulden middenweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiXon_
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-06-2024
Ik ben eigenlijk ook opzoek naar iets dergelijks.
Weet niet of ik nog zo lang kan wachten op de T14 nu we alleen nog maar thuis werken. :(

Waarom zou ik eigenlijk voor een X1 carbon gaan ipv T495(s)?
Las ook goede verhalen over de XPS 13 developer edition, maar kan de laatste generatie 9300 nergens op de dell website vinden weet iemand hoe dat zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Chris_147 schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:50:
Met het thuiswerk op dit moment gebruik ik de ZBook nu dagelijks als mijn machine om de tests te draaien.
Development grotendeels op de Spectre en dan kopiëren met FreeFileSync of BeyondCompare naar de ZBook. Docker start daar bijvoorbeeld 3-4x sneller op.
Goed voor thuis, maar niet om op de fiets en trein mee naar kantoor te nemen. Zoek dus een gulden middenweg.
Een ultrabook en performance gaan niet samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
ZiXon_ schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:46:
Ik ben eigenlijk ook opzoek naar iets dergelijks.
Weet niet of ik nog zo lang kan wachten op de T14 nu we alleen nog maar thuis werken. :(

Waarom zou ik eigenlijk voor een X1 carbon gaan ipv T495(s)?
Las ook goede verhalen over de XPS 13 developer edition, maar kan de laatste generatie 9300 nergens op de dell website vinden weet iemand hoe dat zit?
Omdat de T495 meer performance heeft. Ik zou voor de T495 gaan. En trouwens, ik zou ook niet voor de XPS gaan. Maar dan ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
De Ryzen 4000 versies van de T495(s) komen eraan. Vanaf juni.

https://tweakers.net/nieu...n-pro-processors-uit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiXon_
Berlinetta schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:22:
[...]

Omdat de T495 meer performance heeft. Ik zou voor de T495 gaan. En trouwens, ik zou ook niet voor de XPS gaan. Maar dan ben ik.
Dat is mijn gevoel ook alleen is het zonde dat de xps 13 9300 net uit is en die eigenlijk moet gaan vergelijken met T14 maar die is nog niet te koop.
Dat maakt het zo lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiXon_
Ja dat had ik gezien dat is word de T14 stond in dit topic.
Alleen zo lang wachten nog. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
ZiXon_ schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:20:
[...]

Ja dat had ik gezien dat is word de T14 stond in dit topic.
Alleen zo lang wachten nog. :/
Is de nood zo hoog dan? Het is maar een paar maandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiXon_
Ja, dat is altijd het ding hè.
Huidige laptop is al tijdje net te traag voor sommigen taken en nu is de accu ook nog defect.
Dat is onhandig, een laptop zonder accu!
Maar misschien wacht ik wel gewoon geduldig en koop ik eerst wat randapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
ZiXon_ schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:30:
Ja, dat is altijd het ding hè.
Huidige laptop is al tijdje net te traag voor sommigen taken en nu is de accu ook nog defect.
Dat is onhandig, een laptop zonder accu!
Maar misschien wacht ik wel gewoon geduldig en koop ik eerst wat randapparatuur.
Ik zou wachten op de T14(s): meer performance, die Lenovo T serie zijn tanks en het beste toetsenbord in de business. Heb er keer eentje van 2 meter op de harde vloer laten vallen: helemaal niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Is een kleine laptop en een dev server geen idee? Dan kan je de dev omgeving tamelijk ver opschalen en heb je toch een kleine laptop. Remote zou je dan een VPN moeten inrichten, maar dat is niet zo moeilijk als je pfSense gebruikt als router.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiXon_
Boeryepes schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:33:
[...]

Ik zou wachten op de T14(s): meer performance, die Lenovo T serie zijn tanks en het beste toetsenbord in de business. Heb er keer eentje van 2 meter op de harde vloer laten vallen: helemaal niks
Ja, jullie hebben ook gewoon helemaal gelijk.
Ik ga idd wachten op de T14, heb ook op een oude T gewerkt tot ik zelf het scherm stuk maakte. Was er altijd erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiXon_
ocf81 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:03:
Is een kleine laptop en een dev server geen idee? Dan kan je de dev omgeving tamelijk ver opschalen en heb je toch een kleine laptop. Remote zou je dan een VPN moeten inrichten, maar dat is niet zo moeilijk als je pfSense gebruikt als router.
Heb je hier zelf goeie ervaringen mee?
Flink discipline moet je hebben om ook je IDE en sourcecode remote te hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@ZiXon_ Voor bepaalde taken gebruik ik wel een VM, met name SQL gerelateerde zaken. Het werkt eigenlijk net als je lokale desktop verder. Het is inderdaad zo dat alles dan in de VM blijft, maar je kan op zich wel via RDP wat dingen kopiëren als je dat echt wil. Op zich geen probleem als je altijd een verbinding hebt. Op het midden van de Veluwe zou je dan wel even een WiFi punt moeten opzoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 16-04-2020 15:06 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Pagina: 1