Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceblack24
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-09 12:38
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:45
In de basis kun je uitgaan van 1/3e maand per gewerkt jaar.

Voor je vriendin betekent dat dus iets minder dan 2/3e maand als vergoeding, niets dus. Meer zijn ze niet verplicht.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Frontysco schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:21:

Voor je vriendin betekent dat dus iets minder dan 2/3e maand als vergoeding, niets dus. Meer zijn ze niet verplicht.
Dat is makkelijk gezegd maar verre van waar. Ze zullen een ontslagvergunning moeten krijgen en die heb je zo 1-2-3 zonder degelijke zwaarwegende redenen niet te pakken.

Ze zullen je vriendin dus "uit moeten kopen". Wat daarbij reëel is, hangt totaal af van je vriendin & de werkgever. In principe kan hij haar helemaal niet ontslaan.

Het lijkt me dan ook verstandig om te beginnen met dat aangeven aan werkgever - hoewel ze vaak de schijnheilige uithangen is het soms ook gewoon onwetendheid.

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt is dit het moment om er gebruik van te maken - of een vakbond.

Beide niet, dan nog steeds je voet stijf houden. Een werkgever heeft zich aan de wet te houden en probeert enkel misbruik te maken van afhankelijkheid van inkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2021 15:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:17

Greyfox

MSX rulez

Ik snap nooit zo goed waarom er direct met gestrekt been in gegaan wordt, dat kan altijd nog.
Waarom niet het gesprek aan gaan met de werkgever om te horen hoe en wat.
Misschien heb je wettelijk wel recht op van alles en nog wat, maar dat kun je altijd nog afdwingen als dat zo is.

Zonder context over de arbeidsverhouding en de reden van be-eindiging, is het speculeren.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:13
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zoals ook wel eens in vergelijkbare topics door mij en anderen geroepen:

Haal hier een jurist bij, doe dit niet zelf!

Ik heb een aantal wedervragen:
  • Waarom wil de werkgever "de samenwerking beëindigen"? Heeft de werkgever dit op papier gezet?
  • Je zegt dat de overeenkomsten stilzwijgend verlengd zijn? Hier heeft zij geen mails of brieven over gekregen?
  • Valt ze onder een bepaalde CAO? als er in de CAO andere voorwaarden staan, gaat de CAO voor.
  • Heeft ze verslagen van functionerings- en beoordelingsgesprekken?
  • Heeft ze al kopie van haar personeelsdossier opgevraagd? (Ja, dat mag ze krijgen).
En ik heb twee drie tips:
  • Hoe k#t de situatie ook is, als het kan blijf doorwerken, meld je niet ziek!
  • Bevestig álles, echt álles schriftelijk en teken niets voordat dit door een jurist is gelezen.
  • Had ik al gezegd dat je een jurist moet inschakelen??

[ Voor 0% gewijzigd door Ardana op 01-07-2021 08:04 . Reden: MO-tags toegevoegd ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-09 21:38
Off-topic.

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 24-06-2021 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:01

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Niet reageren op off-topic, svp.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 24-06-2021 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
Off-topic.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 24-06-2021 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:38
Niet reageren op off-topic svp.

[ Voor 84% gewijzigd door Ardana op 24-06-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
off-topic.

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 24-06-2021 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:53
Niet reageren op off-topic.

[ Voor 89% gewijzigd door Ardana op 24-06-2021 19:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

De belasting op een eventuele ontslagvergoeding en de mogelijke gevolgen voor de toeslagen is hier off-topic.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik lees in je post een aantal argumenten die over JOU gaan (vind ik, bij mij). Mijn tip (uit persoonlijke ervaring) is dat je jouw vriendin moet laten bepalen wat goed voor HAAR voelt. Ziet zij het zoals jij?

Wij waren bijna een juridisch traject ingegaan omdat ik een principieel vervelend mannetje ben en wist dat we dit zouden winnen. Mijn vriendin is een gevoelsmens en die wilde er gewoon klaar mee zijn. Die brandde letterlijk op. En dat voor een paar duizend euro.

Kijk dus uit dat je niet jouw visie bepalend laat zijn. Op een bepaald punt in het traject is de kans aanwezig dat je hier samen gedoe over krijgt en dat is zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:53
Omdat het niet fijn is ergens te werken waar je voelt dat ze je liever kwijt dan rijk zijn wil mijn vriendin een vertrek overwegen.
Ergens anders een baan zoeken (terwijl ze daar nog werkt) kan natuurlijk altijd, maar pas op met zelf op stappen. Ze verspeelt daarmee het recht op een WW. Het UWV wil een ontslagbrief zien, want volgens mij heeft het juridisch loket gelijk: Het is geen tijdelijk contract meer dat is afgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upschur
Feedback op moderatie mag via andere kanalen: een DM naar mij, of in het Feedback-topic. In het topic zelf is het off-topic.

Een neutrale waarschuwing voor mogelijke gevolgen van extra inkomsten voor toeslagen zou eventueel nog kunnen, maar die is bij deze gegeven.

[ Voor 116% gewijzigd door Ardana op 24-06-2021 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een ander belangrijk aspect is ze in dienst bij de Werkgever zelf of via een payroll constructie?

Met payroll zijn er namelijk helaas veel meer mogelijkheden met verlengen van contracten en de tijd voor een vast contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iceblack24
Bedankt iedereen voor het reageren en mee denken.
Volgens mij verwijs jij naar de normale transitie vergoeding. Daar doel ik in dit geval niet op, ik weet dat ze daar recht op heeft. Het gaat mij om het ''uitkopen'' zoals Intelligo zegt ter compensatie voor het feit dat ze een contract voor onbepaalde tijd opgeeft.
Ik snap nooit zo goed waarom er direct met gestrekt been in gegaan wordt, dat kan altijd nog.
Waarom niet het gesprek aan gaan met de werkgever om te horen hoe en wat.
Helemaal mee eens, echter dan nog is het handig om te weten wat redelijkheid en billijk is en wat je rechten zijn in deze situatie. Anders kan je de situatie totaal niet beoordelen. Niemand heeft zin om hier een lang slepend verhaal van te maken. Echter moet je wel weten wat het speelveld is om überhaupt iets nuttigs over de situatie te kunnen zeggen. Vandaar deze post.
Ik heb een aantal wedervragen:
1. Waarom wil de werkgever "de samenwerking beëindigen"? Heeft de werkgever dit op papier gezet?
2. Je zegt dat de overeenkomsten stilzwijgend verlengd zijn? Hier heeft zij geen mails of brieven over gekregen?
3. Valt ze onder een bepaalde CAO? als er in de CAO andere voorwaarden staan, gaat de CAO voor.
4. Heeft ze verslagen van functionerings- en beoordelingsgesprekken?
5. Heeft ze al kopie van haar personeelsdossier opgevraagd? (Ja, dat mag ze krijgen).
Bedankt voor je antwoord. Ik heb je vragen even genummerd.
1. Hierbij is geen specifieke reden genoemd. Los van dat het hun beter leek de samenwerking te beëindigen.
2. Nee er is nul communicatie geweest vanuit beide kanten hierover (niet slim uiteraard). Dit hoeft overigens voor stilzwijgende verlening volgens het juridisch loket ook niet. Het huidige contract word dan gewoon verlengt.
3. Zo ver ik kon na gaan vandaag valt ze niet onder een CAO. Het is een klein bedrijf (onder 50 man) niet in een typerende sector en er staat niks van vermeld in het contract. Blijkbaar geeft dit laatste overigens geen uitsluitsel of je wel of niet onder een CAO valt weet ik sinds vandaag.
4. Nee, er hebben geen functioneringsgesprekken plaatsgevonden.
5. Goeie tip, al betwijfel ik of ze dat hebben ;)

betreffend juridisch advies, ik ga eens kijken wat daar de mogelijkheden is zijn. Je feedback is aangekomen :) dank daarvoor
Even een ander belangrijk aspect is ze in dienst bij de Werkgever zelf of via een payroll constructie?
Het betreft geen payrol constructie.

@Aghanim Helemaal waar en goeie feedback. Ik zoek het alleen even voor haar uit op dit moment. Maar alle keuzes liggen bij haar natuurlijk.

@kzin Yes vandaag hierover wat info ingewonnen. Goed dat je het zegt want dat kan best grote gevolgen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door iceblack24 op 24-06-2021 22:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rphilipsen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:27
Bernard0343 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:15:
[...]
  • Hoe k#t de situatie ook is, als het kan blijf doorwerken, meld je niet ziek!
Waarom niet? Dit is in een voor de meeste mensen stressvol jaar een heel naar bericht dat mogelijk uit de lucht komt vallen. Dat je daar burnout verschijnselen van krijgt is niet heel raar. Die vererger je alleen maar als je daar doorheen probeert te werken. En dat er geen ontslagprocedure ingestart mag worden in de eerste twee jaar ziekte is iets waar de ingehuurde jurist TS ook zeker op zal wijzen. Dus verstandiger om ook op dit punt de hoofdboodschap van je post te herhalen denk ik: bel een arbeidsjurist.

Die jurist zal je vermoedelijk ook vertellen dat de redenering van het juridisch loket klopt. Volgens 7:668 BW wordt een arbeidsovereenkomst verlengd indien deze na afloop van de termijn zonder tegenspraak wordt voortgezet, onder dezelfde voorwaarden. Dus steeds is er dan stilzwijgend verlengd voor vier maanden, tot de kllimiet werd bereikt en het volgende contract automatisch voor onbepaalde tijd werd (7:668a). Maar: IANAL. Je jurist wel.

Over die jurist: neem een goede. Een die snel ziet hoe de kansen ongeveer liggen, en als het een slecht verhaal is rondjes om je werkgever heen rent en hen de rekening laat betalen. Dat zijn pittige uurtarieven als die niet door je verzekering gedekt worden (200-300 per uur is geen uitzondering) maar als het een hopeloze zaak blijkt hoor je dat snel genoeg en ben je echt geen uren bezig, heeft het wel kans kom je meestal overeen dat werkgever dit betaalt. Kwestie van goed voorbereiden: verzamel documenten, mails, alles, en schrijf vast op hoe de tijdslijn en communicatie volgens je vriendin zijn gelopen.

Wat is redelijk? Hangt heel erg af van waarom ze willen opzeggen (bedrijfseconomisch gaat het echt niet veel worden), verstoorde arbeidsrelatie of disfunctioneren (zonder dossier) zal het meer zijn.

Oh, en onder geen enkele omstandigheid bij werkgever melden dat ze nu eigenlijk weg wil. Dat gaat als een boomerang terugkomen. Niet aardig zijn, niet even praten. Je hebt werkgevers die je hierin gaan naaien, en werkgevers die dat heel erg gaan doen. Ze wil heel graag blijven.

Net zelf zo'n traject afgerond, leuk is het niet, maar om me heen ook gezien dat dit een jaar voortsleepte. Sterkte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
Ha @iceblack24 ,

Maar aanleiding van je reactie, over het verlengen, inderdaad! Het is een overeenkomst korter dan zes maanden, dat betekent dat er geen aanzegverplichting bij verlenging is. Maar er is wél twee keer verlengd, dus er is sprake van een vaste aanstelling. Dus hier staat je vriendin vrij sterk, lijkt me.
Maar goed, het lijkt me dat ook zij snel en pijnloos van de arbeidsovereenkomst afwil. Dan is er altijd de mogelijkheid om de arbeidsovereenkomst te beëindigen via een vaststellingsovereenkomst en hierin kan ook een afkoopsom afgesproken worden, omdat de werkgever, waarschijnlijk, geen uitgebreid personeelsdossier heeft, staat de werkgever ook niet heel sterk. Wikkelen ze het ontslag via de kantonrechter af (het alternatief), dan zijn ze meer geld kwijt (alleen al aan de rekening van hún advocaat ;) ) Maar eerst lijkt het mij verstandig om af te wachten wat jullie advocaat hierover gaat roepen. Succes!! Hou je ons op de hoogte??

@rphilipsen omdat een ziekmelding ook een onzekerheid met zich meebrengt. Als werknemer een bedrijfsarts treft die 'recht in de leer is', die van mening is dat werknemer 'niet ziek is, maar een conflict met werkgever heeft', is dat een smet(je) op het, zoals ik van TS begrijp, verder smetteloze blazoen van de werknemer. En zo'n smetje kan de zaken alleen complexer maken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:20
Heb een hele tijd terug met een vaststellingsovereenkomst gewerkt. Vanwege corona (meer dan een jaar geleden) hadden ze vrijwel geen werk meer en is vrijwel iedereen weg gegaan die op dat moment niet op een opdracht zat.

vaststellingsovereenkomst (VSO) heb ik toen in overleg met mijn rechtsbijstand doorgenomen en waren redelijk voorwaarden waarna ik akkoord ben gegaan. Had wellicht kunnen blijven zitten, maar ik had op dat moment geen zin in gezeik en gedoe en voor de VSO gekozen. @Bernard0343 Wat dus zegt :p
Wel even laten checken door je rechtsbijstand voor eventuele boetes of vreemde dingen die ze eisen bij uitdienst gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rphilipsen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:27
@Bernard0343 fair, maar dat soort overwegingen zou ik dus echt bij professionele bijstand neerleggen. Burnoutklachten zijn geen grap, die kan de werkgever ook prima verergeren door zo te handelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 21:11
iceblack24 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:19:

vragen:
1. Wat zou een redelijke vergoeding zijn voor haar vertrek (in aantal maanden salaris)?
2. Denken jullie dat de redenering van het juridisch loket juist is en ze dus een vast contract heeft?
1. De transitievergoeding bedraagt 1/3e maandsalaris per gewerkt dienstjaar, dus dat kun je makkelijk uitrekenen. Dat is in dit topic ook al eerder genoemd. Wat redelijk is verschilt echter per situatie. Van belang is dat als er inderdaad sprake is van een vast contract (wat denk ik zo is) de werkgever niet zomaar van je vriendin 'af kan'. Dat kan namelijk alleen met: 1) instemming van je vriendin (wederzijds goedvinden) waarbij je kan onderhandelen over de voorwaarden, 2) toestemming van het UWV (kan alleen bij ziekte of ontslag wegens bedrijfseconomische redenen of 3) toestemming van de kantonrechter. Voor zowel instemming van UWV als van de kantonrechter zal de werkgever echt met een goed dossier moeten komen. Bovendien zijn dergelijke procedures kostbaar, waardoor ik dat niet zo snel zie gebeuren.

2. De redenering van het juridisch loket is te volgen. Weliswaar geldt er geen aanzegverplichting, omdat het eerste contract maar voor vier maanden was. Je vriendin maakt dus ook geen aanspraak op de vergoeding die staat voor het niet voldoen aan de aanzegverplichting. Aan de andere kant bepaalt artikel 7:668 BW (specifiek lid 4 voor als je het na wil lezen) dat de arbeidsovereenkomst voor dezelfde tijd wordt geacht te zijn voortgezet als partijen (werkgever en je vriendin) de arbeidsovereenkomst zonder tegenspraak voort zetten. Zoals je zelf al zegt was daar sprake van. De arbeidsovereenkomst is dus telkens met vier maanden 'verlengd'. En na drie contracten voor bepaalde tijd wordt de laatste beschouwd als aangegaan voor onbepaalde tijd (voor als je het na wil lezen, zie artikel 7:668a lid 1 BW).

Los van het juridische inhoud zou ik wel aanraden om goede juridische bijstand te zoeken. Het kan maar zo zijn dat de werkgever van je vriendin denkt of vindt dat ze nog een contract voor bepaalde tijd heeft. Het gevolg daarvan kan zijn dat de werkgever "gewoon" stopt met het betalen van loon en je vriendin niet meer naar haar werk hoeft te komen. De rechten die je vriendin duidelijk heeft zal ze dan met juridische bijstand moeten afdwingen. Niet om je verder bang te maken, maar als het inderdaad zo gaat zal je vriendin hier ook tegen moeten opkomen, omdat ze anders mogelijk problemen krijgt met UWV voor een WW-uitkering. UWV zal dan namelijk oordelen dat ze nog gewoon een arbeidsovereenkomst heeft, waardoor er geen recht op WW-bestaat.

Hopelijk kun je hier wat mee uit de voeten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bernard0343
rphilipsen schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:43:
@Bernard0343 fair, maar dat soort overwegingen zou ik dus echt bij professionele bijstand neerleggen. Burnoutklachten zijn geen grap, die kan de werkgever ook prima verergeren door zo te handelen.
Daar heb je gelijk in, maar op dit moment heeft, voorzover ik begrijp, werkgever, mondeling, mogelijk zonder (betrouwbare) getuigen aangegeven dat hij de arbeidsrelatie wil beëindigen. Het lijkt me dat WG dit éérst schriftelijk moet aangeven, want dán kan het balletje pas gaan rollen, daarvoor kan WG altijd aangeven dat werknemer hem 'verkeerd begrepen' heeft.

Dat gezegd hebbende, als iemand ziek is, is hij of zij ziek.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:14

LankHoar

Langharig tuig

@iceblack24 gaat dit over Nederland of België?

Mijn zusje heeft een half jaar geleden ook met een dergelijk iets te maken gehad, ontslag zonder geldige reden bij vast contract (hoewel dat wat ingewikkelder was). Je kunt daar hier meer over lezen: Vreemde situatie omtrent VSO, wat is gangbaar?
  • Een vaststellingsovereenkomts (VSO) komt nu ter sprake. Uitgaande op wat je hebt gedeeld staat ze sterk (geen functioneringsgesprek oid en wel vast contract). Paar tips:
  • Inderdaad met een jurist spreken. Ik heb na de ervaring van mijn zusje met de jurist van de vakbond daar geen hoge pet van op eerlijk gezegd (die wil gewoon snel afhandelen, en liet mijn zusje vooral beslissingen maken, vaak zonder degelijk advies). Een goede advocaat is duur, maar kan wel degelijk lonen. Vaak is er een vast tarief voor een VSO nakijken en adviseren (bv. 400 euro).
  • Zorg dat ze alles dan wel zwart op wit krijgt, of zelf na afloop per mail bevestigen (en privé adres in CC), dan wel gesprekken opneemt. Hopelijk niet nodig maar kan erg van pas komen. Installeer bv. een call recorder op je telefoon (en je dit is allemaal legaal, en nee hoef je niet te vermelden dat je iets opneemt als particulier zijnde).
  • Nu is er nog geen conflict lijkt het, maar de kans dat dit komt is vrij groot. Het feit dat werkgever simpelweg aangeeft het contract te willen stoppen laat al zien dat ze ofwel geen flauw benul hebben van de regels, ofwel met opzet doen alsof dit een normale gang van zaken is. Geen enkele werkgever wil graag een half jaar doorbetalen bijvoorbeeld, dus bereid je hier op voor.
  • Ik raad haar aan om nog niet elders te solliciteren. Gewoon doorwerken (ook al is dat lastig), of bij wegsturen van werkgever per mail (en weer privé adres in CC) aangeven dat ze bereid en beschikbaar is om te werken en het jammer vind hoe dit gaat.
Succes, en sterkte.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iceblack24
Beste @rphilipsen @SlqmLqck @Bernard0343 en @LankHoar

Ontzettend bedankt voor jullie tijd om zo uitgebreid te antwoorden.
Dit is precies naar wat ik opzoek was. Kijk op de zaak van andere en ervaringen van mensen in dezelfde situatie.

We gaan kijken hoe de zaak zich verder ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lijkt erop dat het bedrijf echt geen benul heeft van rechten en plichten, dit geeft het meeste ruimte om er vooral financieel beter van te worden. Ga in gesprek bedenk vooraf wat je eruit wilt halen en ga daarvoor. Wees daarbij redelijk ze heeft er niet zo lang gewerkt, hoe staat het bedrijf er financieel voor. Stel 2 maandsalarissen voor accepteer eventueel 1 bijvoorbeeld. Wees vooral ook duidelijk dat je de juridische weg niet schuwt maar dat het jullie beiden veel geld kost.
Belangrijkste bedenk vooraf heel goed wat je eruit wilt halen en blijf erbij, laat je niet forceren tot een beslissing. Het gesprek afkappen om een dag later verder te praten kan heel krachtig zijn. Bedenk dat juristen in deze ook tot een compromis willen gaan komen. Werkgever staat zwak dat mag duidelijk zijn, maar als er eenvoudig geen geld is zal je het ook niet krijgen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
iceblack24 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:12:
Beste @rphilipsen @SlqmLqck @Bernard0343 en @LankHoar

Ontzettend bedankt voor jullie tijd om zo uitgebreid te antwoorden.
Dit is precies naar wat ik opzoek was. Kijk op de zaak van andere en ervaringen van mensen in dezelfde situatie.

We gaan kijken hoe de zaak zich verder ontwikkeld.
Graag gedaan en dank voor je vriendelijke post! Handig voor mensen die ooit in eenzelfde situatie komen, laat je nog even weten hoe dit afloopt?

Heel veel succes!

Pagina: 1