Na lang wikken en wegen ben ik ook eens aan het kijken geslagen naar zonnepanelen. Ik heb een huis met veel verschillende dakvlakken. In de basis is het huis oost-west gericht. Maar de garage, carport en uitbouw bieden ook veel ruimte op het zuiden.
Wel is mijn huis omgeven door bomen. Op basis van een analyse van Sunny Design moet ik wel rekening houden met 30% of meer verlies.
Graag hoor ik nog wat meningen van mede-tweakers en wellicht nog wat aanvullende adviezen.
:strip_exif()/f/image/p4I3DIWsGvLxhOlAjQzh3cby.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/MYYcL8A4g3c7TbgRY9g3SN11.png?f=fotoalbum_large)
Wellicht dat ik er zelf nog eens een paar op de garage leg, als hobbyprojectje.
Wel is mijn huis omgeven door bomen. Op basis van een analyse van Sunny Design moet ik wel rekening houden met 30% of meer verlies.
Graag hoor ik nog wat meningen van mede-tweakers en wellicht nog wat aanvullende adviezen.
Foto's
Hierbij een tweetal screenshots uit sketchup van mijn huis. Daarnaast ook een foto van het dak op 1 juni om 10:15. Op dat tijdstip is dus het dak bijna maar nog niet geheel uit de schaduw. De screenshots uit Sketchup zijn om 09.15 gemaakt en je ziet dat deze geen schaduw werpen op het dak, dus de sketchup versie klopt ook nog niet helemaal qua (hoogte van) bomen.![]() Oostelijk dak. | ![]() Westelijk dak. | ![]() Foto van oostelijk dak, 2 juni 10:15. |
Beschikbare (dak)ruimte
Heel divers. Oost, west. Uitbouw slaapkamer (plat dak), garage + carport (plat dak).Schaduw
Er staan behoorlijk wat bomen rondom mijn huis. Op basis van een schaduwberekening vanuit Sunny Design lijkt het erop dat ik rekening moet houden met behoorlijk wat verlies.:strip_exif()/f/image/p4I3DIWsGvLxhOlAjQzh3cby.jpg?f=fotoalbum_large)
Jaarverbruik
2800 kWh met 2 personen. Nog geen elektrische auto en nog niet elektrisch koken. Ook niet direct plannen om dat te gaan doen.Huidige elektriciteitsaansluiting
1 faseBudget en doel
Eigen verbruik compenseren, meer heeft geen nut.Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen. Zelf ga ik hier niet aan beginnen. Een paar panelen op een van de platte daken leggen zou ik nog wel doen.Bijhouden van data
Graag zoveel mogelijk. Liefst wil ik de data direct aan de bron kunnen onderscheppen.Reeds verkregen offertes
Ik heb 6 verschillende offertes gekregen, waarbij ik de belangrijkste hieronder heb geplaatst. Allemaal hebben ze ook verschillende ideeën qua indeling./f/image/MYYcL8A4g3c7TbgRY9g3SN11.png?f=fotoalbum_large)
![]() Legplan A | ![]() Legplan B | ![]() Legplan C |
![]() Legplan D |
Regio
TwenteLegplan
Zelf heb ik nu het meeste gevoel bij legplan C. Eventueel zonder de 2 losse op de uitbouw van de slaapkamer. Dat is ook de variant die ik in Sunny Design heb gezet. Voor legplan B lijkt het mij teveel gepruts om de panelen op het zuiden te krijgen. De garage en carport liggen bovendien ook nog wat lager. Legplan D heeft 2 panelen in de schaduwkant van de dakkapel liggen, dat lijkt mij niet zinvol. Legplan A gaat denk ik niet eens passen, maar dat moet ik nog nameten.Wellicht dat ik er zelf nog eens een paar op de garage leg, als hobbyprojectje.
/f/image/0Aaq1Z0WE9rmJBZzLKVy9nUs.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/hXFyI3lz5dk2VRWplNA4TDc7.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/M5LtLSVFlANsfN7MnCpNJ9FM.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/PX0vueg9gVM7Wf58FB0vHo8X.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/CoY0c8pW55PGaXv6o8p2Q8ou.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/UrPjNHaVfH6CTAcmkjYAOgFo.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Rz9N8LPU4RjuksnuVf1EbgNw.png?f=fotoalbum_tile)