Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

OFF zonnepanelen, oost/west/zuid veel schaduw. Advies.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Na lang wikken en wegen ben ik ook eens aan het kijken geslagen naar zonnepanelen. Ik heb een huis met veel verschillende dakvlakken. In de basis is het huis oost-west gericht. Maar de garage, carport en uitbouw bieden ook veel ruimte op het zuiden.

Wel is mijn huis omgeven door bomen. Op basis van een analyse van Sunny Design moet ik wel rekening houden met 30% of meer verlies.

Graag hoor ik nog wat meningen van mede-tweakers en wellicht nog wat aanvullende adviezen.
Foto's
Hierbij een tweetal screenshots uit sketchup van mijn huis. Daarnaast ook een foto van het dak op 1 juni om 10:15. Op dat tijdstip is dus het dak bijna maar nog niet geheel uit de schaduw. De screenshots uit Sketchup zijn om 09.15 gemaakt en je ziet dat deze geen schaduw werpen op het dak, dus de sketchup versie klopt ook nog niet helemaal qua (hoogte van) bomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auVgMWo6NoQHLA9bHrCF6Vzzc4Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0Aaq1Z0WE9rmJBZzLKVy9nUs.png?f=fotoalbum_tile
Oostelijk dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObfpikO0W1rGcG_MVFqRxktbxmg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hXFyI3lz5dk2VRWplNA4TDc7.png?f=fotoalbum_tile
Westelijk dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmo8wL-Si6P5H7s_eq83mRGyzrQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5LtLSVFlANsfN7MnCpNJ9FM.jpg?f=fotoalbum_tile
Foto van oostelijk dak, 2 juni 10:15.
Beschikbare (dak)ruimte
Heel divers. Oost, west. Uitbouw slaapkamer (plat dak), garage + carport (plat dak).
Schaduw
Er staan behoorlijk wat bomen rondom mijn huis. Op basis van een schaduwberekening vanuit Sunny Design lijkt het erop dat ik rekening moet houden met behoorlijk wat verlies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WljyyK3Wbf1AbBWp0UtVXRHEv3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4I3DIWsGvLxhOlAjQzh3cby.jpg?f=fotoalbum_large
Jaarverbruik
2800 kWh met 2 personen. Nog geen elektrische auto en nog niet elektrisch koken. Ook niet direct plannen om dat te gaan doen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase
Budget en doel
Eigen verbruik compenseren, meer heeft geen nut.
Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen. Zelf ga ik hier niet aan beginnen. Een paar panelen op een van de platte daken leggen zou ik nog wel doen.
Bijhouden van data
Graag zoveel mogelijk. Liefst wil ik de data direct aan de bron kunnen onderscheppen.
Reeds verkregen offertes
Ik heb 6 verschillende offertes gekregen, waarbij ik de belangrijkste hieronder heb geplaatst. Allemaal hebben ze ook verschillende ideeën qua indeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNYluN6Z9ccrecJGQ_BceWlnfA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MYYcL8A4g3c7TbgRY9g3SN11.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgBASa3bfMPCUO1bpggqOzr7YX8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PX0vueg9gVM7Wf58FB0vHo8X.png?f=fotoalbum_tile
Legplan A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXxVt3aZJlP1WA77D5SzUjU6b3w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CoY0c8pW55PGaXv6o8p2Q8ou.png?f=fotoalbum_tile
Legplan B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vA5DkM48jRYsU5wltOmosUqHBo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UrPjNHaVfH6CTAcmkjYAOgFo.png?f=fotoalbum_tile
Legplan C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGSaXmsZHavFNWgr7sMNqY3yVYk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Rz9N8LPU4RjuksnuVf1EbgNw.png?f=fotoalbum_tile
Legplan D
Regio
Twente
Legplan
Zelf heb ik nu het meeste gevoel bij legplan C. Eventueel zonder de 2 losse op de uitbouw van de slaapkamer. Dat is ook de variant die ik in Sunny Design heb gezet. Voor legplan B lijkt het mij teveel gepruts om de panelen op het zuiden te krijgen. De garage en carport liggen bovendien ook nog wat lager. Legplan D heeft 2 panelen in de schaduwkant van de dakkapel liggen, dat lijkt mij niet zinvol. Legplan A gaat denk ik niet eens passen, maar dat moet ik nog nameten.

Wellicht dat ik er zelf nog eens een paar op de garage leg, als hobbyprojectje.
Systeem
Wat ik nu het meeste terugkrijg zijn een SolarEdge met optimizers voor de panelen. Micro-omvormers lijken mij niet veel toevoegen en vooral het geheel veel prijziger te maken. Maar wellicht dat iemand anders hier nog een goede kijk op heeft?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Wie dan ook offertes aanvraagt, een enorm percentage van hen doet alleen SolarEdge... en ze dikken het verhaal aan met 'Als er een mug wat schaduw maakt dan heb je megaverlies'... terwijl dat meestal schromelijk overdreven is.

In jouw geval... Is dit wat mij betreft terecht geen klus voor een string omvormer... Blijft over SolarEdge en Micro omvormers.

SolarEdge wordt gepresenteerd als de 'magic bullet' die al je problemen oplost. Dat klopt mits goed ontworpen... Ik zie mogelijke problemen met alle 4 de legplannen: SolarEdge designer keurt ontwerpen goed zolang er maar 8 panelen (p370, p401 - 60v familie optimizers) of 6 (p404, p505 - 85v familie optimizers) gekoppeld zijn.

En .... dat is te kort door de bocht. Je moet ongeveer die aantallen denken als oriëntaties radicaal verschillend zijn. Zitten oriëntaties dicht bij elkaar, dan kun je wat minder panelen per oriëntatie doen.

Kortom: Alle SolarEdge offertes in deze vorm overboord gooien. Je wilt echt alleen met p404 of p505 werken op jouw dak, en dan nog...

Het mooie is: je hebt best wel een nette prijs voor een Enphase systeem via aanbieder C. Is dat inclusief monitoring? Dat is niet verplicht bij een Enphase systeem, zijn extra componenten die nog redelijk pittig aan de prijs zijn. Als de Envoy en Relay ook nog inbegrepen zijn.. gaan met die banaan wat mij betreft.

Wel even verder puzzelen met legplan: ik denk dat er meer in zit - Probeer eens portrait onder de dakramen ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Meestal wordt SolarEdge inderdaad aangeboden in situaties met praktisch geen schaduw op een prachtig groot dak met voldoende panelen, maar in dit geval lijkt het inderdaad zeker wel zinvol! Met deze schaduw en verschillende dak vlakken met minimaal aantal per stuk.

Ik zou zeker ook wel proberen om het aantal panelen wel omhoog te krijgen. Dan krijg je niet de genoemde problemen met minimale voltages en ook krijg je dan wat meer jaar opwek natuurlijk. Je eigen gebruik compenseren is leuk zolang de saldering er is, maar als die afgebouwd wordt moet je dan alsnog weer veel betalen voor je energie rekening, die je wil compenseren met meer panelen, dus doe dat nu gewoon gelijk dan ben je ook mooi toekomstbestendig. En heb je nu al een systeem wat ook wat beter werkt.

Met een beetje puzzelen in portret en landscape mode kom je vast aardig ver om wat meer panelen te kunnen plaatsen!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@Ronald De offerte van C is inclusief monitoring met Envoy Standaard en relais. Ik ben nog niet helemaal thuis in de PV wereld, maar het relais zorgt voor afschakeling van de de zonnepanelen indien de netspanning wegvalt? Iets wat "normaal" de omvormer zelf doet?

Qua aantallen etc. ik ga nog eens puzzelen. Ook de exacte ruimte onder het dakraam beter opmeten. Ik heb 5 dakpannen ruimte, dus dat zou circa 1,7m zijn. Dus daar zou inderaad net een paneel van 1,65m onder passen.

Wat betreft 60v/85v optimizers, daar moet ik nog even induiken. Het is mij nog niet helemaal duidelijk welk probleem daar precies in schuilt, behalve dat het clippende optimizers tot gevolg kan hebben welke volgens mij ook hier (Terugkerende dip zonnepanelen) genoemd zijn?

@Gerco-M Goed punt wat betreft salderingsregeling en aantallen. Hier was ik nog niet echt mee bezig. Dat maakt mij wel wat huiveriger, omdat de tvt daarmee nog langer wordt. Ik wist het wel, maar uiteraard is er geen van de 6 partijen begonnen over het feit dat de salderingsregeling op de wip zit.

Als ik het dus zo lees, wordt het nog eens wat puzzelen en dus micro-omvormers combineren in legplan B en C?

• Ronald
@bartbh dat topic is waarschijnlijk optimizer clipping ja. En natuurlijk begint dat met schaduw... En optimizer maakt van schaduw geen zon.
Maar hij clipping verlies je tevens opbrengst van panelen in de zon, en dat is snel veel omdat dat dan meestal een aantal panelen treft. Het is wat complexe elektriciteitleer ;)

Een 85V optimizer geeft veel meer marge dan het verschil in spanning doet vermoeden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ding om na te vragen, doen ze ook echt de (meestal) benodigde aanpassing aan je meterkast? In de meeste gevallen is een 1-fase meterkast niet geschikt om simpelweg een 16A groepje erbij te drukken en klaar. Helaas leert de ervaring dat de meeste PV-boeren dit wel zo willen doen :/

Dit is overigens überhaupt een goed moment om je meterkast te bekijken als je zo veel extra vermogen gaat toevoegen. Voldoet hij nog een beetje? Niet te oud? Binnenkort inductie of PV? Geen groepen zonder aardlek? Niet alles achter oude AC-type aardlekken? Niet zo sexy als PV maar het gaat wel om de beveiliging van je huis en jezelf / huisgenoten.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
In ieder geval niets met P401 icm met legplan C, vanwege optimiser clipping.
Zodra de 8 panelen op het schuine dak richting oost weinig zon krijgen doen de andere panelen ook niet veel meer. Ook met P404 of P505 krijg je dan overigens nog optimiser clipping, maar tenminste minder.
(veel panelen zijn tegenwoordig overigens niet geschikt voor P404)

Een andere manier om SolarEdge goed te laten werken is meer panelen richting west.

Nog een andere oplossing om SolarEdge goed te laten werken is alleen die 8 oost panelen te nemen. Als er niet teveel schaduw is kan P401 dan ook gewoon.

Of het clipping probleem gewoon niet oplossen, gewoon niet teveel verwachten van de andere panelen zodra die 8 panelen op het schuine dak richting oost weinig zon zien.

Hoe zit het met de schaduw met legplan B?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
@bartbh waar zijn de afmetingen van het kleine puntdak aan de noordzijde van de woning? En de platte daken?

Met name aan de west kant zie ik niet dat je dat veel bomen getekend hebt... Laten we daar eens naar kijken.

Pagina: 1