Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Terugkerende dip zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 13:02
Mijn vraag
...goedenavond allen
Sinds een maand liggen de zonnepanelen nu op het dak en volgens mij gaan ze aardig

Nu het deze week eindelijk eens zonnig is geworden zie ik een aparte verschijning/dip iedere dag rond het zelfde tijdstip en met de zelfde tijdsduur +/- 1,5 uur

Herkent iemand dit?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Plaats eens een foto van je dak waar de panelen liggen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
Schaduw?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 13:42
Te hoge spanning? Bij 253V schakelt de omvormer uit. Dat kan omdat er dan te veel stroom wordt opgewekt in de wijk.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 13:33
OneTimer schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:44:
Te hoge spanning? Bij 253V schakelt de omvormer uit. Dat kan omdat er dan te veel stroom wordt opgewekt in de wijk.
Ja maar dat is gek als dat rond 11 uur gebeurt. Tenzij de buren 200 panelen hebben die allemaal ineen in de zon komen. Of is er zware industrie in de buurt die om 11 uur 's morgens hun apparatuur uitzetten ofzo.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReversdRainbow
sypie schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:43:
Plaats eens een foto van je dak waar de panelen liggen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReversdRainbow
OneTimer schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:44:
Hoe zou ik dit na kunnen meten?
En dit dan dan Wsl net voor en tijdens de dip moeten gebeuren?
Mvg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 24-06 23:39
Ik zie dat je solaredge hebt. Kun je morgen op het desbetreffende moment kijken wat elke paneel doet?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Misschien toch te weinig Vmpp met de P370 ivm 6 zuid panelen met schaduw en 2 op noord?
Komt er op dat moment geen boomschaduw voorbij?

Je had beter kunnen voortborduren op dit topic
busscherski in "Eurener 350wp / se2200h jullie mening gevraagd"
ReversdRainbow schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:25:
[...]

Mvg
Als je een slimme meter met dsmr5 hebt, kan ik de homewizard energy P1 van harte aanbevelen.
Screenshot onder windows, maar je kan er veel meer mee. (app en api)

[Voor 71% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2021 22:59]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
[...]

Mvg
Kan je in het monitoring portal bekijken. De omvormer meet her voltage. En als je daar geen toegang hebt dan kan je installateur dat bekijken.

XXXV

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
[...]

Mvg
Dit is het niet; dan zou je een vlakke lijn op 0 moeten zien,
AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:35:
Misschien toch te weinig Vmpp met de P370 ivm 6 zuid panelen met schaduw en 2 op noord?
Komt er op dat moment geen boomschaduw voorbij?
Op de foto zien we schoorsteenschaduw.

Virtueel biertje op dat er ondanks de duidelijke adviezen in het originele topic om het niet te doen toch 60V optimizers ingezet zijn, en het systeem dus moeite heeft de 380V te halen.

@ReversdRainbow Als je voldoende rechten op het portal hebt, zoek de grafiek met de optimizer spanningen door de dag heen. Zo niet, vraag je installateur er om, dan ziet hij gelijk of hij met de billetjes bloot terug mag komen om de optimizers op zijn kosten te wisselen.

De optimizer voltages mogen eigenlijk nooit midden op de dag het max aan tikken (60V of 85V)

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 12:55
Ik denk dat het schoorsteentje icm 60 V optimisers je nekt. Ik denk dat die rookgas afvoer rond 11:00 meerdere stukken paneel beschaduwd.

Oplossing 1: 85 V optimisers
Oplossing 2: rookgas afvoer weg (mooie aanleiding voor een warmtepomp?)
Oplossing 3: Meer panelen richting zuid toevoegen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• ReversdRainbow
busscherski schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:13:
Ik denk dat het schoorsteentje icm 60 V optimisers je nekt. Ik denk dat die rookgas afvoer rond 11:00 meerdere stukken paneel beschaduwd.

Oplossing 1: 85 V optimisers
Oplossing 2: rookgas afvoer weg (mooie aanleiding voor een warmtepomp?)
Oplossing 3: Meer panelen richting zuid toevoegen.
2 : het is de afvoer van de houtkachel die we in de winter goed willen gaan gebruiken

3 : daar is helaas geen plek meer voor anders hadden we dat zeker gelijk mee genomen

Het zal dus optie 1 worden

Ik zie niet zo goed waar ik de grafiek van de optimizers kan vinden maar ik houd het in de gaten en probeert het zometeen via : Zonnenpaneel - info algemeen - en dan staat daar als het goed is ook de optimizer spanning

Mvg

• busscherski
Hoe je de optimiser voltage grafieken kunt vinden staat ergens in dit topic uitgelegd.

Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• No Hands
Grappig dat op foto 2 aan de schaduw van die pijp te zien is dat die minstens een meter hoog is en dat de installateur in die prachtig mooie solar egde software en 20cm hoog schoorsteentje heeft getekend.

Ik denk ook dat dit de schoorsteenschaduw is die keihard panelen beschaduwd en dat er daardoor te kort overblijft voor de rest om lekker aan de gang te blijven.

• ReversdRainbow

Dit kreeg ik als reactie
Ik weet niet hoe geloofwaardig dit is ?
We wachten nog even af ofdat ik de grafieken kan inzien
Mvg

Acties:
  • +4Henk 'm!

• No Hands
Als het communicatie was dan zou de dip helemaal naar onderen weg zijn, er zou dan geen verbinding zijn en geen data worden doorgegeven, niet de helft van de data.
Helaas kun je bij SE minstens een maand geen data hebben en dan gaat ie toch die grafiekjes nog invullen.
Hij geeft het zelf ook aan, 'na de verwerking wordt het weer naar de app gestuurd'
Dus dat het data is vind ik moeilijk te geloven.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
ReversdRainbow schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:03:
[Afbeelding]

Dit kreeg ik als reactie
Mvg
Dit lijkt me volslagen onzin. Bij wegvallen communicatie zou je juist geen opbrengst zien, dat lijkt me hier niet het geval. Ook is het constant wegvallen van de communicatie niet aannemelijk. Dat komt incidenteel wel eens voor, maar niet structureel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 14:47
Die reactie lijkt mij de grootste onzin.

Ik zie dat je in ieder geval in het portal kan. Bij 'Layout' kun je een playback afspelen. Je kan dan ook zien of het bijvoorbeeld 1 paneel is.

edit: ik zie net dat dit alleen op de website kan en niet in de app.

[Voor 16% gewijzigd door Kees_B op 02-06-2021 16:29]

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@ReversdRainbow Ik ruik stierenpoep. Het is wat mij betreft absoluut niet communicatie...

Laat hem de gevraagde grafieken aanleveren, of zorg dat de hoogst mogelijke toegang verschaft op het portal.

En anders een "waarheidsgetrouwe" review op Klanten Vertellen (Installateur weigert inzicht te geven in prestatie van het systeem, ondanks dat het vermoeden bestaat dat het systeem niet correct ontworpen is)

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 17-06 18:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[Afbeelding]

Dit kreeg ik als reactie
Mvg
Bedankt, ik heb hardop gelachen _O-
Welkom in de installateurs cowboywereld.
Misschien te eenvoudig bedacht, maar ik zou op het specifieke tijdstip via de portal gewoon eens kijken wat de individuele panelen doen qua opbrengst, wellicht dat je zo het probleem kan pinpointen

[Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 02-06-2021 16:20]

8555Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Mitsubishi SRK 35 ZS-WT | Gasloos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 24-06 22:07
Let vooral op de optimizer spanningen, zodra er een één of meerdere de 60V halen, verlies je opbrengst. Op paneelniveau valt dat niet direct op, want alle panelen lijden eronder.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Nu online
Als het idd te lage stringspanning is, zou het dan niet helpen gewoon meer panelen (op noord dan) toe te voegen? Die zullen minder doen, maar altijd meer dan niets.

Enige is dan dat als de zon voorbij de nok is, de panelen op Noord gebottlenecked worden door de panelen op zuid... maar lijkt me nog steeds een betere/goedkopere oplossing dan alle optimisers vervangen door duurdere optimisers?

Als dat de laatste uitweg is zou ik eerder al die optimisers ertussenuit trekken en een stringomvormer ophangen.

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 24-06 22:07
Ik zou het probleem vooral even laten liggen waar het hoort: Bij de installateur. Zorg dat je weet wát er precies speelt, en laat hem het lekker oplossen.

(Het zal wel uitdraaien op het vervangen van de optimezers voor 85V exemplaren)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
mcDavid schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:01:
Als het idd te lage stringspanning is, zou het dan niet helpen gewoon meer panelen (op noord dan) toe te voegen? Die zullen minder doen, maar altijd meer dan niets.
En hoeveel panelen moeten erbij? Het probleem is nu net dat die 2 panelen op de dakkapel (die op het zuiden liggen maar aan de noordkant van het dak!!) maar een handje watts leveren en zo amper bijdragen aan de string spanning. Heel veel x weinig = weinig
Enige is dan dat als de zon voorbij de nok is, de panelen op Noord gebottlenecked worden door de panelen op zuid... maar lijkt me nog steeds een betere/goedkopere oplossing dan alle optimisers vervangen door duurdere optimisers?
Er zit toch zeker 3 euro verschil tussen een p370 en een p404...
Als dat de laatste uitweg is zou ik eerder al die optimisers ertussenuit trekken en een stringomvormer ophangen.
En dan? een string van 2 panelen die permanent onder de Vmpp van de omvormer draaien en zo zonder schaduwmanagement moeten werken?
Combineren in een string zodat niets optimaal werkt? 8)7

Nope, gewoon de installateur zijn ontwerpfout laten corrigeren, op kosten van... de installateur...

• No Hands
Ik zou iig morgen om kwart over tien kijken waar de schaduw van die pijp is.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

I call bullshit.

Als er even geen communicatie mogelijk is met de servers dan bewaart de omvormer het lokaal. Zodra er weer communicatie is dan worden de gegevens netjes aangevuld.

@ReversdRainbow log hier eens in: https://monitoring.solare...-web/p/login?locale=nl_NL
Bekijk eens de grafieken van de optimizers zelf. Post een screenshot... :Y

Wise enough to play the fool

• ReversdRainbow
teacher schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:16:
I call bullshit.

Als er even geen communicatie mogelijk is met de servers dan bewaart de omvormer het lokaal. Zodra er weer communicatie is dan worden de gegevens netjes aangevuld.

@ReversdRainbow log hier eens in: https://monitoring.solare...-web/p/login?locale=nl_NL
Bekijk eens de grafieken van de optimizers zelf. Post een screenshot... :Y
Goedenavond bedankt voor je reactie
Meer dan dit kan ik dus niet vinden via de site en ook niet op de app
Ik krijg alleen de opbrengst grafiek te zien en niks meer
Zie foto

• teacher

teacher

Dysgaf!

Wat zie je wel op de site? (Inloggen via pc)

[Voor 25% gewijzigd door teacher op 02-06-2021 22:43]

• Ronald
  • Nu online
Dan heeft de installateur je waarschijnlijk het laagste toegangsniveau "Dashboard" gegeven.

Select the new owner’s role:
•The Dashboardrole allows the system owner to access to the Dashboard tab only.
•TheDashboard & Layoutrole allows the system owner to access the Dashboard and Layout tabs.
•The Full accessrole allows the system owner to access the Dashboard, Layout, Chart, Reports and Alerts tabs.

Vraag de installateur om volledige toegang (het hoogste niveau) tot de monitoring. Alleen dan krijg je toegang tot de spanningsgrafiek op optimizer niveau. Zodra je die grafiek hebt zal duidelijk worden hoe de vork aan de steel zit.

Wil hij dat niet dan vraag je de grafieken met optimizer spanningen over de laatste 7 dagen.

Wil hij dat niet? Err... Ticket bij solaredge ingooien, maar die willen geloof ik zelden over de rug van een installateur lopen, maar wellicht willen ze de grafieken voor je inzien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Wat we zoeken is dus een grafiek zoals in deze post:
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Dit systeem heeft een ernstiger probleem dan jij - van 8:30 tot 14:00 en vanaf 19:00 heeft het problemen; maar ook bij jouw verwachten we dus rond 11:30 optimizers die strak op 60V staan.

Dat - mag - niet - gebeuren!

Dat kost namelijk heel snel heel veel vermogen op je goed presterende panelen.

• ReversdRainbow
teacher schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:43:
Wat zie je wel op de site? (Inloggen via pc)
Via de laptop kom ik al iets verder maar nog nergens grafieken van de optimizers
Ik moet nu helaas wachten op een reactie terug

Aangezien ik vrij a technisch ben weet ik niet of jullie hier iets mee kunnen
Ik bijt me er in want het is wel heel frappant naar mijn idee allemaal

En kwa cowboy taferelen heb ik bewust gekozen voor een partij die 12 jaar in het vak zit en geen kleine is namen zal ik niet noemen uiteraard

• Ronald
  • Nu online
Screenshot met paneel 1.1.8 bevestigd in elk geval dat het om 60V optimizers gaat. (Maar om half 10 is dat niet erg)

Kun je kijken of je voltages (voor elk paneel) kunt oproepen tijdens de dip?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 15:25
[Afbeelding]

Dit kreeg ik als reactie
Mvg
Wat een complete onzin...... Zelfs als de communicatie bagger is zal je SE-omvormer de data gewoon onthouden en versturen zodra de verbinding wel weer werkt. En mocht er echt data missen zul je een gat zien, geen dip die iedere dag op dezelfde plek zit.

Kun je op de een of andere manier het dak bekijken rond die tijden? Ik schat nl. (zoals al meerdere hebben gezegd) dat het heel duidelijk om de schaduw van die pijp gaat.

Over de app/webpage, om een grafiek te maken moet je de rechten hebben om de analyse tab te hebben :

Verder zie je hier (bij mijn systeem) vanaf half 6 gebeuren wat bij jou waarschijnlijk ook tijdens die dip gebeurt. Ik heb een systeem O-W en om half 6 valt er schaduw op de panelen. Om toch het vermogen kwijt te kunnen gaan de panelen die het meeste zon krijgen regelen naar 60V, maar kunnen dan niet verder meer regelen waardoor ze hun vermogen niet kwijt kunnen en de output ook omlaag gaat :

[removed]

• ReversdRainbow
Nou hier worden we wijzer van..

Word ik dan toch wel lichtenlijk gepikeerd van

Aangezien ik aan het werk ben heeft mijn vrouw het vandaag in de gaten gehouden

10:45

Geen groen licht= geen productie zoals ik het lees
Aangezien er weinig feedback van hun uit komt kwa grafieken moet ik het hiermee maar doen

Iedereen hartstikke bedankt voor de moeite om ons te helpen super👍🏻

Acties:
  • +2Henk 'm!

• busscherski
Schandalig.
Dit soort installateurs bezorgen SolarEdge een slechte naam.
Ik zou de installateur laten weten dat je het hier niet bij laat zitten en dat je gewoon die 85V optimisers wilt. Kostenloos. Verwijs eventueel naar dit topic.
Tevens proberen te klagen bij SolarEdge.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redwing
ReversdRainbow schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:20:
Nou hier worden we wijzer van..
[Afbeelding]

Word ik dan toch wel lichtenlijk gepikeerd van

Aangezien ik aan het werk ben heeft mijn vrouw het vandaag in de gaten gehouden

10:45 [Afbeelding]

[Afbeelding]

Geen groen licht= geen productie zoals ik het lees
Aangezien er weinig feedback van hun uit komt kwa grafieken moet ik het hiermee maar doen

Iedereen hartstikke bedankt voor de moeite om ons te helpen super👍🏻
Wederom klopt er geen bal van en is het wel duidelijk dat degene die dit antwoord geeft geen enkel idee heeft van hoe SE werkt.

Wat grafieken betreft zou ik als ik jou was eens contact opnemen met SE en dit gewoon doorgeven. Die optie is er nl. wel alleen moeten ze dan met hun admin account jou wat extra rechten geven. Soms kan SE dat voor je regelen, maar anders kun je iig het antwoord van SE doorspelen en daarmee bewijzen dat die optie er wel degelijk is.

En die groene LED, was die voor de tijd wel aan en ging die uit rond de tijd van de dip? Want die geeft aan of er produktie is of niet. Als die overdag uit gaat is er iets raars aan de hand.

[removed]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ja, er zijn dus wel andere grafische weergaven mogelijk, je wil dat ze jou extra rechten geven voor het monitoring platform. En sterker nog: zijn kunnen dit heel makkelijk inzien met hun installersrechten.

Aangezien hun 1e lijn er geen snars vanaf weet, vraag "full acces" bij de owner's role aan.

En dan zie je op een desktop dit:

Bij analyse kan je grafieken maken met optimizer spanningen.

• Ronald
  • Nu online
Even ter bevestiging: Als ik het zo lees verwachten we Blauw /en/ Groen in de nominale situatie (Communicatie + Productie)

Nu kan groen makkelijk verdrukt worden op foto, dus kun je bevestigen dat groen ook echt uit is?
Blauw bevestigd dan wel dat de installateur een lange Pinokkio neus aan het maken is: Communicatie is juist niet het probleem.

Absoluut contact opnemen met SolarEdge direct. Leg de situatie uit en dat de installateur niet alleen niet wil meewerken, maar zelfs beweerd dat gegevens die het SolarEdge systeem beschikbaar maakt niet bestaat.
Tevens de contacten met de rechtsbijstand maar opwarmen ;(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kees_B
Die fancy grafieken met meer rechten zijn leuk, maar de Voltages per paneel kun je ook gewoon oproepen in de simpele versie. Even wat verder naar beneden scrollen in het info-venster. Dan krijg je Spanning, Stroom en Vermogen te zien.

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Ronald
  • Nu online
@Kees_B Dat is goed, maar TS is niet heel technisch onderlegd; dus als je hem het stappenplan kan uitleggen komen we makkelijker verder. (Ik heb zelf geen SE systeem (nog))

• Kees_B
Ronald schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:13:
@Kees_B Dat is goed, maar TS is niet heel technisch onderlegd; dus als je hem het stappenplan kan uitleggen komen we makkelijker verder. (Ik heb zelf geen SE systeem (nog))
Ik ben misschien nog wel minder technisch ;) Heb zelf ook geen uitgebreide logging.
In dit menu even het balkje verschuiven waar de muis op staat.

Het verder helpen laat ik aan de experts over :)

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ReversdRainbow
Ronald schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 23:02:
Screenshot met paneel 1.1.8 bevestigd in elk geval dat het om 60V optimizers gaat. (Maar om half 10 is dat niet erg)

Kun je kijken of je voltages (voor elk paneel) kunt oproepen tijdens de dip?

Tijdens het dieptepunt van de dip

• busscherski
Ik denk dat deze screenshots niet tijdens de schaduw zijn of wel?
Sowieso heb je dit effect niet bij bewolkt weer

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 09:05

Crazy-

Best life ever

busscherski schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:33:
Ik denk dat deze screenshots niet tijdens de schaduw zijn of wel?
Sowieso heb je dit effect niet bij bewolkt weer
Nee zijn van 18:27.

Voor 99% zeker lijkt deze dip inderdaad op een spannings-/vermogensval van de optimizers door de slagschaduw.

8 panelen is krap met de P370 - zeker icm schaduwen - de P4xx optimizer was in deze velen malen beter geweest

Kijk even of je in je portal toegang hebt tot alle grafieken; dan kan je inzoomen tot dat moment nauwkeurig incl alle spanningen (panelen & optimizers)

Heb je dat niet: vraag de installateur om toegang .... of laat hem het uitzoeken (& oplossen door andere optimizers te plaatsen)

6,3kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP - 80l. E-boiler - gasloos

• Ronald
  • Nu online
De serie screenshots zijn een nominale situatie, en het vermogen wat afgegeven wordt komt redelijk in de buurt met wat je kan verwachten 18:20.

Enigszins verrast over de ruime 400V die de optimisers gezamenlijk aan de omvormer aanbieden...

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 09:05

Crazy-

Best life ever

Ronald schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:21:
[...]

De serie screenshots zijn een nominale situatie, en het vermogen wat afgegeven wordt komt redelijk in de buurt met wat je kan verwachten 18:20.

Enigszins verrast over de ruime 400V die de optimisers gezamenlijk aan de omvormer aanbieden...
Hmm 400Vdc is inderdaad vreemd.... je zou BIJNA denken dat er een paneel rechtstreeks in serie met de optimizers ligt 🤓 gaan we maar even niet van uit

Maar dit is een kwestie eerste diepere analyse doen van alle data die te vinden is in het portal van SE (mits TS daar toegang toe heeft)

6,3kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP - 80l. E-boiler - gasloos

• remco_k
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 03:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Met 8 panelen/optimizers op 60V haal je makkelijk de 400VDC. Dus daar is niets vreemds aan i.m.o.

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• busscherski
Ronald schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:21:
[...]

De netspanning zal wat hoger zijn bij hem.
Inderdaad verstandiger om te rekenen met 400V dan de nominale 380 V.

• teacher

teacher

Dysgaf!

nominaal houdt de omvormer 380V DC aan, maar dat kan een beetje fluctueren. Dit is normaal.
Maximale DC spanning is 480V.

@ReversdRainbow deze screenshots zijn niet van tijdens de dip. Hier kan je dus niets aan zien.

[Voor 7% gewijzigd door teacher op 03-06-2021 21:52]

• busscherski
remco_k schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:47:
Met 8 panelen/optimizers op 60V haal je makkelijk de 400VDC. Dus daar is niets vreemds aan i.m.o.
Verdeeld over 2 hellingen hè.
Maar @Ronald verbaast zich er denk ik over dat het ruim 400V is ipv 380V. Maar dat komt doordat de netspanning ook hoger is dan nominaal.

• busscherski
teacher schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:51:
nominaal houdt de omvormer 380V DC aan, maar dat kan een beetje fluctueren. Dit is normaal.
Maximale DC spanning is 480V.

@ReversdRainbow deze screenshots zijn niet van tijdens de dip. Hier kan je dus niets aan zien.
480 V DC is dan bij een netspanning van 290 V toch? Gebeurt in Nederland hopelijk niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

offtopic:
Dat staat los van de AC netspanning, maar heeft te maken met wat de optimizers "aanbieden". Mijn stringspanning is nominaal 750, maar elke ochtend/avond even 800-850v, als de optimizers wakker worden en naar de 60V schieten. :)

Ik vind 234v ook niet bizar hoog qua netspanning.

Maar, je hebt bij de P370 8 panelen nodig die tegelijk beschenen worden. Als de kachelpijp 1 paneel (landscape?) beschaduwd, en hij pakt nog een stukje van een ander paneel mee, dan ben je klaar. De overige optimizers kunnen het stringvoltage niet meer handhaven en de productie stopt.

@ReversdRainbow kan je eens een (paar) foto(s) maken van je dak/panelen tijdens de dip?

[Voor 16% gewijzigd door teacher op 03-06-2021 22:10]

• busscherski
teacher schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:02:
offtopic:
Dat staat los van de AC netspanning, maar heeft te maken met wat de optimizers "aanbieden". Mijn stringspanning is nominaal 750, maar elke ochtend/avond even 800-850v, als de optimizers wakker worden en naar de 60V schieten. :)

Snap ik SolarEdge toch nog net niet helemaal merk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReversdRainbow
teacher schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:02:
offtopic:

Maar, je hebt bij de P370 8 panelen nodig die tegelijk beschenen worden. Als de kachelpijp 1 paneel (landscape?) beschaduwd, en hij pakt nog een stukje van een ander paneel mee, dan ben je klaar. De overige optimizers kunnen het stringvoltage niet meer handhaven en de productie stopt.

@ReversdRainbow kan je eens een (paar) foto(s) maken van je dak/panelen tijdens de dip?
Beste
Overdag ben ik niet thuis wegens werk dus dat zou ik evt van het weekend kunnen doen ( zondag)

Het is nu even wachten op een reactie ofdat ik alle rechten kan krijgen om de gegevens in te zien

Nu kijk ik meerdere malen per dag via de app om alles een beetje in de gaten te houden
En alle optimizers zitten tussen de 52/56v
Op 1 na zie bijlage

Nu vroeg ik mij ook af als het minimaal 6 zonnige panelen nodig heeft om op te starten
Doet mijn installatie dan uberhoud wel iets in de winter met de laaghangende zon ?
Uiteraard word er een fractie opgewekt in vergelijking met de zomer maar ligt bij ons dan de installatie 3 maanden plat?

Alvast bedankt
Mvg

[Voor 6% gewijzigd door ReversdRainbow op 04-06-2021 12:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nou, zoals je ook al in je eerste topic kon lezen: de p370 is aan de krappe kant voor deze situatie.

Wat je hier ziet is een (waarschijnlijk) beschaduwd paneel. De overige optimizers compenseren het voltage tot 60 volt. Zodra dat niet meer lukt zakt je opbrengst in. Vandaar dat er in je oorspronkelijke topic naar de p404 werd verwezen, die kan verder omhoog.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@ReversdRainbow In de winter hoef je geen andere problemen te verwachten dan nu; De optimizers kunnen het voltage ook maken bij hele lage string stroom (Zoals nu ook gebeurd voor 7 uur s'ochtends! heel weinig vermogen, maar het systeem start wel).

Het probleem wat ontstaat heeft te maken met maximale verhoudingen tussen de panelen... en dat is een lastige / technische berekening.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReversdRainbow
Voorlopig is het nog wachten op een reactie van de instalateur

Maar zo staan de 2 panelen op de noordkant er nu al bij

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Op bewolkte dagen zoals vandaag is de instraling op alle panelen ruwweg hetzelfde.
Vandaag heb je dus geen optimiser voltage clip probleem.

Edit:
O wacht, er zijn vandaag plekken in Nederland (excl Caribisch gebied) met beter weer als in Twente.

Als je wel zon hebt, maak dan een serie screenshots van een van de schuindak panelen die geen schaduw heeft.

[Voor 44% gewijzigd door busscherski op 06-06-2021 08:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReversdRainbow
busscherski schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:21:
Op bewolkte dagen zoals vandaag is de instraling op alle panelen ruwweg hetzelfde.
Vandaag heb je dus geen optimiser voltage clip probleem.

Edit:
O wacht, er zijn vandaag plekken in Nederland (excl Caribisch gebied) met beter weer als in Twente.

Als je wel zon hebt, maak dan een serie screenshots van een van de schuindak panelen die geen schaduw heeft.

Bedankt voor uw antwoord

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReversdRainbow

Van het huis afgenomen en naar het huis toe
Geen wolkje aan de lucht..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Dat is heel ander weer dan hier :)

Bedankt voor de screenshots. Ik snap ze bij nader inzien toch minder goed dan in dacht. Of heb je nog andere info?

@Rouske

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Op zich is te verwachten dat er optimizer clipping plaats vind als de zuid-dak panelen nog niet in de zon liggen en de dakkapel panelen wel. Dat is niet het primaire probleem... Op het moment dat je de fotos van 1.1.7 en 1.1.8 postte was je opbrengstbeperking niet meer dan een 150W (op die 2 dakkapel panelen samen).

Maar heb je contact opgenomen met SolarEdge? de installateur al formeel in gebreke gesteld?
Je bent veel beter af met 2 APS QS1 quad microomvormers. Die gaan voor deze set altijd goed draaien, en kost minder dan SolarEdge.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReversdRainbow
Ronald schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:40:
Op zich is te verwachten dat er optimizer clipping plaats vind als de zuid-dak panelen nog niet in de zon liggen en de dakkapel panelen wel. Dat is niet het primaire probleem... Op het moment dat je de fotos van 1.1.7 en 1.1.8 postte was je opbrengstbeperking niet meer dan een 150W (op die 2 dakkapel panelen samen).

Maar heb je contact opgenomen met SolarEdge? de installateur al formeel in gebreke gesteld?
Je bent veel beter af met 2 APS QS1 quad microomvormers. Die gaan voor deze set altijd goed draaien, en kost minder dan SolarEdge.
Goedenmorge
Ik probeer het eerst onderling te regelen met de installateur voordat ik aan de bel trek bij SE
Uiteraard heeft de contactpersoon vrijdags vrij dus ik hoop morgen antwoord te krijgen op mijn volledige toegang tot het SE portaal

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Wat doet het systeem om half 12 / 12 uur?
En kan je die schoorsteen (en de schaduw) vanaf boven op de foto krijgen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 11:24
@ReversdRainbow selecteer op de laptop/PC even alle panelen en dan op de i(nfo) dan krijg je de gegevens van alle optimizers in een tabel, dat vergelijkt eenvoudiger dan alle losse screenshots.

Kan je deze ook opnieuw maken, maar dan met alle panelen op het plaatje?

Of welke panelen zie je flink wijzigen in W als je 1 stap naar links of rechts gaat?

Wellicht gaat de slagschaduw van de schoorsteen op dat moment precies over 3 panelen....

[Voor 68% gewijzigd door Rouske op 07-06-2021 11:40]

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReversdRainbow
Rouske schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:50:
@ReversdRainbow selecteer op de laptop/PC even alle panelen en dan op de i(nfo) dan krijg je de gegevens van alle optimizers in een tabel, dat vergelijkt eenvoudiger dan alle losse screenshots.

Kan je deze ook opnieuw maken, maar dan met alle panelen op het plaatje?
[Afbeelding]
Of welke panelen zie je flink wijzigen in W als je 1 stap naar links of rechts gaat?

Wellicht gaat de slagschaduw van de schoorsteen op dat moment precies over 3 panelen....
Een foto van de schaduw maken gaat helaas niet omdat ik overdag weg van huis bent
Maar ik hoop dat u hier ook iets mee kan
Verder staan alle optimizers op 60w
Het maximale dus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Dit laatste screenshot zegt niet zoveel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

nee, hier kunnen we niets mee... behalve dat je af zou kunnen leiden dat 1.1.2 dus last heeft van de schoorsteen, en 1.1.3 en 1.1.4 ook een beetje.

als er 7 van de 8 omvormers op 60 volt staan heb je al 420 volt, dat zou genoeg moeten zijn.
wat is die 15.25?

[Voor 78% gewijzigd door teacher op 07-06-2021 12:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReversdRainbow
Excuus

7,25v is vandaag om 10:55 gemaakt
5v is gister om 16:55 gemaakt

Vanaf 8 v begint de optimizer pas mee te draaien dus er mist dan alweer een heel paneel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReversdRainbow
teacher schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:42:
nee, hier kunnen we niets mee... behalve dat je af zou kunnen leiden dat 1.1.2 dus last heeft van de schoorsteen, en 1.1.3 en 1.1.4 ook een beetje.

als er 7 van de 8 omvormers op 60 volt staan heb je al 420 volt, dat zou genoeg moeten zijn.
wat is die 15.25?
Dat is het voltage van de optimizer
De rest stond allemaal op 60v

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

@ReversdRainbow je moet je voorstellen dat optimizer spanningen per moment kunnen wisselen. We kunnen dus niets afleiden uit screenshots van enkele optimizers op verschillende momenten.
Ook als je systeem nog geen volle productie heeft (om 8 uur in de ochtend bijvoorbeeld) kan je niets afleiden.

Je wil _alle_ optimizer spanningen weten bij volle productie (Dus om 2 uur ofzo) en op het moment dat je de dip hebt. Het liefst wil je dan ook zien welke panelen er welke schaduw hebben.

Aanvullend: panelen in landscape die verticaal/schuin beschaduwd worden vallen helemaal uit, want by-pass diodes staan verticaal.

[Voor 18% gewijzigd door teacher op 07-06-2021 13:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReversdRainbow
teacher schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:53:
@ReversdRainbow je moet je voorstellen dat optimizer spanningen per moment kunnen wisselen. We kunnen dus niets afleiden uit screenshots van enkele optimizers op verschillende momenten.
Ook als je systeem nog geen volle productie heeft (om 8 uur in de ochtend bijvoorbeeld) kan je niets afleiden.

Je wil _alle_ optimizer spanningen weten bij volle productie (Dus om 2 uur ofzo) en op het moment dat je de dip hebt.
Beste de dip is standaard met goed weer van 10:15/10:45 tot 12:00/12:30

Deze foto is om iets voor 12e gemaakt dus net voordat hij uit de dip komt

Als ik het echt niet snap excuus daarvoor maar dit zijn dan toch de gegevens tijdens de dip?
Waarvan ik/we denken dat er even teveel schaduw is op de panelen
Bedankt voor het mee denken nogmaals

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redwing
ReversdRainbow schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:49:
[...]

Dat is het voltage van de optimizer
De rest stond allemaal op 60v
Het simpele punt dat er een aantal op 60V staan geeft al aan dat je systeem moeite heeft om de benodigde spanning voor de omvormer te krijgen. Aangezien je voor maximale produktie er 6 in de zon moet hebben, je 8 panelen hebt en er al eentje maar amper produceert krijg je dat snel. Je moet eigenlijk nog eens een plaatje maken van alle 8 de panelen als je in het midden van de dip zit.

En zoals al eerder gezegd, dit verhaal gaat puur om het verschil tussen de panelen onderling. In de winter werkt je systeem dus prima zolang alle panelen maar ongeveer evenveel zon krijgen.

[removed]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Niets is net een te groot woord, maar harde conclusies moeten met een goede slag om de arm!

1.1.2 doet amper mee in de ochtend; blijven er 7 panelen over: max 420V

1.1.1, 1.1.3 en 1.1.4 lijken af en toe minder mee te doen. Als zij tegelijk met 1.1.2 schaduw pakken (en dat is nogal waarschijnlijk) blijft er maar 360V over MITS de andere 6 op 60V kunnen komen. (Het is niet zeker of ze dat de hele tijd redden omdat de installateur nog altijd de grafieken niet wil laten zien).

Het effect van schaduw wordt nog eens erger gemaakt dan nodig doordat de gebruikte Eurener panelen ouderweste hele-cel panelen zijn. In een string op een woning zal het vaak zo zijn dat de opties om schaduwverlies te beperken van half-cell panelen niet benut kanw orden... SolarEdge zou dat wel kunnen.

Ik heb denk ik voldoende gezien om vrij zeker te kunnen stellen dat dit systeem stevige problemen met optimizer clipping heeft. Redelijk bewezen omdat het @ReversdRainbow ernstig weinig moeite heeft om panelen op 60V te vinden.

Het Eurener paneel heeft dan net wel het voordeel van relatief hoge spanning - en navenant lage kortsluitstroom. Dit paneel kan dus op p404, en het is redelijk aannemelijk dat het systeem daar goed mee zal draaien.

De p404 kost zo goed als hetzelfde als p370. Kostenloos laten vervangen, want het is gewoon een ontwerpfout.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Tuurlijk, we wisten meteen al wat er aan de hand was. Maar je wil het simpelweg kunnen bewijzen/aflezen.
Optimizer spanningen voor, tijdens, na de dip, tegelijk met omvormer data (stringvoltage, opbrengst).

Dus, tijd voor meer rechten op het monitoring portal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@teacher Aangezien installateur weigert blijft geen andere optie dan hetzelfde eisen maar dan op basis van de matige informatie die nu beschikbaar is...

Installateur heeft genoeg tijd gehad, dus gewoon de ingebrekestelling met oplossingsrichting neerleggen bij de installateur, weigert ie nog steeds... Dan wordt de nette route erg lastig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Die installateur weigerde toch niet?
@ReversdRainbow wat zei de installateur?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@teacher Dit is een installateur die beweerde dat de dip een logging probleem is en bij hoog en laag beweerd dat de optimizer-voltage-grafiek niet bestaat... De onkunde druipt er redelijk vanaf... Er zijn op pagina 1 wat tweakers van hun stoel gevallen zeg maar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rouske
@Ronald in het antwoord werd gezegd dat er geen andere weergave in de app is..... en ja daar heeft die dan toch echt gelijk in.
Maar wellicht weet die persoon niet eens dat de weergave in de monitoring portal via laptop/PC anders is dan dat je via een telefoon of tablet op dezelfde webpagina inlogd.
Ook weet je niet hoe de vraag aan de installateur gesteld is voor meer rechten of daar uitdrukkelijk het monitoring webportaal gevallen is en of er screenshot van hier bijgevoegd waren welke rechten het dan zouden moeten zijn.

Onkunde van de installateur is het zeker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• No Hands
teacher schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:10:
.

Dus, tijd voor meer rechten op het monitoring portal.
Laat @ReversdRainbow eerst maar eens op een pc/laptop inloggen op die monitoring, want zelfs dat is nog niet gebeurd als ik het goed gezien heb. Als er dashboard en layout beschikbaar is dan kun je volgens mij ook al de replay afspelen, dat geeft al een mooi beeld. En dan is er vanuit de portal ook met zekerheid vast te stellen dat er echt geen toegang is tot grafieken.

En @Ronald 'ouderwetse hele-cel panelen'? Die worden nog dagelijks in enorme aantallen gelegd hoor, die dingen ouderwets noemen is wel wat vooruit lopen op de zaken

[Voor 13% gewijzigd door No Hands op 07-06-2021 14:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ReversdRainbow
Om iedereen up to date te houden
En bijde kanten van het verhaal te laten horen :

Van de installateur nog geen bericht gehad
Gegroet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@ReversdRainbow SolarEdge support is correct in de uitleg... als in: het voldoet aan de ontwerpregels van SolarEdge. Je reactie terug is wat mij betreft spot on.

• ReversdRainbow
Uiteindelijk is het een heele poespas geworden om antwoorden te krijgen
Maar verder dan dit kom ik niet en geloof me ik heb me er aardig in vast gebeten😄

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redwing
ReversdRainbow schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:28:
Maar verder dan dit kom ik niet en geloof me ik heb me er aardig in vast gebeten😄
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tja, komt er dus simpelweg op neer dat ze niet weten hoe een SE-systeem werkt. Je zou nl. inderdaad wel een dip overhouden, maar dan een dip ter grootte van alleen het paneel dat in de schaduw ligt en niet van meer dan 60% van je hele systeem.

[removed]

• ReversdRainbow
redwing schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:31:
[...]

Tja, komt er dus simpelweg op neer dat ze niet weten hoe een SE-systeem werkt. Je zou nl. inderdaad wel een dip overhouden, maar dan een dip ter grootte van alleen het paneel dat in de schaduw ligt en niet van meer dan 60% van je hele systeem.
Bedankt voor uw bericht
De laaste e-mail is van solaredge zelf..
Hoe zou ik hier op kunnen reageren ?

BVD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redwing
ReversdRainbow schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:23:
[...]

Bedankt voor uw bericht
De laaste e-mail is van solaredge zelf..
Hoe zou ik hier op kunnen reageren ?

BVD
Dat had ik even gemist, dan hebben ze niet goed door wat de melding is ;) Want zoals ik en anderen al zeggen klopt het dat er een dip is door die tijdelijke schaduw-werking. Echter doordat er niet genoeg andere panelen in de zon liggen kunnen je andere optimizers het niet meer bijregelen en gaan ze naar 60V (max spanning) waardoor ze niet meer hun max vermogen kwijt kunnen (stroom in de kring is overal gelijk). Je zou dus wel een dip(je) verwachten, maar dan van zo'n 20% van je totale vermogen en niet de 70-80% die je nu ziet.

Ik zou verwachten dat SE hun eigen systeem wel kent. Als je dus bij SE meldt dat er maar 1 of 2 panelen van de 8 in de schaduw liggen zouden ze wel moeten snappen dat de dip groter is dan het totaal van die 1 of 2 panelen. Met P404 optimizers zouden je andere panelen het wel kunnen bijregelen, daarmee hun max. vermogen kunnen leveren en zou de dip dus veel kleiner worden.

[removed]

• Rouske
ReversdRainbow schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:28:

[Afbeelding]
Die laatste zin van SolarEdge ... tja "inprincipe" :?
Ja, door alle panelen te selecteren en dan "info" te klikken krijg je de detail waarden op dat moment.
Maar met de analyse/grafieken tab kan je het verloop en wat er precies gebeurd tijdens die dip gewoon tig keer makkelijker zien/begrijpen/aantonen.
Ontkomen aan het dipje doe je niet, maar het kan (wellicht) minder, wat @redwing ook al aangeeft.
Maar dan heb je die grafieken nodig om dit te kunnen beoordelen.

Zie dit topic welke rechten je van jouw installateur wilt hebben.
Rouske in "Welke SolarEdge monitoring portal menu's als systeemeigenaar"
Het plaatje waar de installateur het moet aanpassen staat een paar posts er boven, dus "volledige toegang" en dat vinkje bij "installatie eigenaar".

[Voor 23% gewijzigd door Rouske op 24-06-2021 13:30]

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:21
Heeft topic starter nu al een keer ingelogd via de desktop interface?

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• ReversdRainbow
ice-T106 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:34:
Heeft topic starter nu al een keer ingelogd via de desktop interface?
De installateur snapt dus niet dat er meerdere mogenlijkheden zijn kwa toegang geven

Haar heb ik dus ook de mail van solaredge zelf toegestuurd

Hierbij zeg ik ook dat we ondertussen al zeker 8 mails hebben uitgewisseld dus zo leuk zullen ze me daar niet vinden

Via de monitoring site heb ik idd wel ingelogd maar daar kan ik geen grafieken zien van de optimizers
Mvg

[Voor 16% gewijzigd door ReversdRainbow op 24-06-2021 16:08]

• Ronald
  • Nu online
Dan heeft de installateur de verkeerde vraag gesteld of verkeerd antwoord gekregen.

Dit is het antwoord wat past bij het toevoegen van een gebruiker aan het installateurs account - Dat is niet nodig en vanuit het perspectief van de installateur ook zeker ongewenst.

Jij wil meer rechten over de installatie op eigenaar niveau. Dit moet in te stellen zijn als de installateur jouw systeem selecteert in zijn account.

(Het lijkt er op dat de installateur extreem technofoob is... meer dat dan onwillig... beetje jammer dat wel)

[Voor 11% gewijzigd door Ronald op 24-06-2021 17:58]

• busscherski
@Ronald ik weet niet of deze contact persoon het echt niet weet of alleen alsof doet.

• Ronald
  • Nu online
In het ene geval houdt hij wel heel erg van zelfkastijding 8)7

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ja, het kan wel. Full acces dus :Y

Ik zou solaredge support vragen of een 80v optimizer je dip kan verminderen. Kijken wat ze zeggen.

• ReversdRainbow
teacher schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:54:
Ja, het kan wel. Full acces dus :Y

Ik zou solaredge support vragen of een 80v optimizer je dip kan verminderen. Kijken wat ze zeggen.
Antwoord en reactie

Het zijn vaak van die “politiek correcte antwoorden “ een harde ja of nee zit er nooit tussen
Mvg

• busscherski
Ik wist niet dat de service van SolarEdge zo slecht is

• Ronald
  • Nu online
Nou ja... het heeft erg lang geduurd, maar dit antwoord is best correct en duidelijk.... beetje wankel geschreven Nederlands ... dat wel 8)7

Hopelijk valt nu het kwartje bij installateur ook
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True