Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-05 20:45
Hoi allen,

Zoals meerdere op dit forum graag ik jullie mening m.b.t. wat offerts welke wij hebben opgevraagd voor zonnepanelen.
  1. 10 DMEGC DM370M6-60HBB met Afore HNS4000TL voor €3888 excl.
  2. 8 Trina Solar 400WP met SE3000H en P401 voor €3940 excl.
  3. 10 LG385N1C-E6 met SE3500H en P401 voor €5686 excl.
  4. 10 LG385N1C-E+ met Enphase IQ7+ voor €5783​ excl.
  5. 10 Sunpower MAXEON 3 - 395 met SE3500H en P485 voor €6416 excl.
Ik neig zelf naar of nummer 4, 5 of 6 vanwege hogere rendement (LG 98.5% - 90.6% over 25 jaar en Sunpower 98% - 92% over 25 jaar versus 98% - 84.8% over 25 jaar voor de DMEGC en Trina). Een argument voor nummer 1 dat ik heb is uiteraard de laagste prijs. Ik heb uitgerekend dat het totale opbrengst verschil tussen de DMEGC en LG zo'n €400 is na 15 jaar en €600 is na 25 jaar.

Zo'n 6 a 7 panelen zullen op een schuin dak gelegd worden en overige op een plak dak, allebei op het zuiden.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Edit: hieronder aanvullende informatie. Tevens al besloten dat offerte 2 het niet gaat worden. Als ik uitreken hoeveel opbrengst wij na 15 jaar zouden hebben komt offerte (1) het beste uit. Echter moet de installatie hier denk nog wat wijzigen aangezien deze nu een string opstelling is voor het schuine en platte dak. Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om 2 string opstellingen te doen waarbij 1 string het schuine dak is en de andere string het platte dak?
Foto's en beschikbare (dak)ruimte
HIeronder een voorbeeld van 1 van de offertes, volgens mij passen er wel 6 panelen op het schuine dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_qX6o-E40xrrvlYgxxwDPLnufY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kuDSIbgPzRCeFreMJ5wPxOA8.png?f=user_large

Hieronder nog een andere
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igt46JuxWFwFmERb2upnKuNAVvo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hk4veMJvwwFDVZcY2MCSO4pL.png?f=user_large
Schaduw
Qua schaduw is er alleen een schoorsteen, vanaf foto's gezien in de linkerbovenhoek.
Jaarverbruik
Ons jaaverbruik was afgelopen jaar ~3200 kWh, wij willen nog een airco installeren. Met ons huidige dak kunnen we net aan ons verbruik opbrengen. Het is niet noodzakelijk om dit te doen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Aansluiting is 3-fase.
Budget en doel
Qua budget willen we zeker onder de €7k blijven.
Wie gaat het project uitvoeren
Wij hebben nu offertes opgevraagd bij Smith Solar (1), Niyta Energy (2) Opgewerkt Energie (3-5).
Bijhouden van data
Via een app of op pc op dagbasis zou ik leuk vinden.

[ Voor 46% gewijzigd door MaikVeritas op 28-06-2021 10:04 ]

Beste antwoord (via MaikVeritas op 28-06-2021 11:24)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:45
@MaikVeritas Zonnepanelen zijn ondertussen een heel volwassen product, Daarom zijn budget panelen 'goed genoeg'

Zie ik goed dat je nog een schuur of garage hebt?
Wat zijn de afmetingen?

Op het oog lijkt het alsof er 4 op moeten kunnen... En dan zou je samen met 2 a 3 op de uitbouw 2 hele nette strings voor een string omvormer kunnen maken; en dus een heel nette opbrengst kan realiseren op een goedkope string omvormer. Meer voor minder zeg maar ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Denk er maar eens over na hoe groot de kans is dat je ze 25 jaar laat liggen.
Ik denk dat je ze al veel eerder hebt vervangen.

Waarom niet alles op een string omvormer ?
Voor die 3 of 4 moet je dan wel voldoende startspanning hebben. Dus wel het juiste paneel daarop uitzoeken.
Of heb je zoveel schaduw dat je Solar Edge nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 20:42

Zenix

BOE!

Nogal aan de prijs. Ter vergelijking ik was zo'n 8k inclusief kwijt voor 28x360Wp met een string omvormer, dus zoals @jobr aangeeft. Ik zou bij al die bedrijven een offerte opvragen met een string omvormer.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 23-06-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
jobr schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:33:
Denk er maar eens over na hoe groot de kans is dat je ze 25 jaar laat liggen.
Ik denk dat je ze al veel eerder hebt vervangen.

Waarom niet alles op een string omvormer ?
Voor die 3 of 4 moet je dan wel voldoende startspanning hebben. Dus wel het juiste paneel daarop uitzoeken.
Of heb je zoveel schaduw dat je Solar Edge nodig hebt?
Ik verwacht inderdaad niet dat wij nog over 25 jaar in hetzelfde huis wonen en dan is die €400 over 15 jaar niet echt de moeite waard nu. Er is geen string offerte omdat deze aangeraden werden door verschillende bedrijven vanwege zowel schuin als plat dak. Wij hebben amper tot geen schaduw, bedankt voor de tip. Zal toch nog eens na vragen voor een offerte met string.
Zenix schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:36:
Nogal aan de prijs. Ter vergelijking ik was zo'n 8k inclusief kwijt voor 28x360Wp met een string omvormer, dus zoals @jobr aangeeft. Ik zou bij al die bedrijven een offerte opvragen met een string omvormer.
Zo dan, dat is een aardig verschil. Ik zal inderdaad nog eens navragen voor een string opstelling.

Edit: ik zie net dat ik een typ fout heb gemaakt en dat nummer 1 een string opstelling is met Afore HNS4000TL.

[ Voor 5% gewijzigd door MaikVeritas op 23-06-2021 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:46
Graag deze even doorlezen: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Huidige topicstart is nogal karig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:37
Mogelijk is een stringomvormer geen goed idee in jouw situatie. Verder wat @ThinkPad schrijft.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
1) Afore komt voornamelijk terug in de zoekresultaten in het Chinees. Misschien is het prima... Maar ik ga mijn hand er zeker niet voor in het vuur steken.

2) Te weinig info, maar kan een voorbeeld zijn van een Solaredge systeem dat voldoen aan de letter van de ontwerp richtlijnen maar niet de spirit.

3/4/5) Mooi hoor LG en Sunpower... fractie minder degradatie voor 30+% meer systeem kosten. Mag van mij... Maar terugverdienen doe je het meer dan waarschijnlijk niet
Optie 4 is dan de beste.

Hoeveel panelen passen er op plat? Als er 4, liefst meer op passen dan kun je voor minder meer opbrengst maken met gezonde strings op een omvormer met 2x mppt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
busscherski schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:31:
Mogelijk is een stringomvormer geen goed idee in jouw situatie. Verder wat @ThinkPad schrijft.
Dat denk ik ook niet aangezien het gaat om een schuin en platdak. Is het hierbij mogelijk om 1 string voor het schuine dak te hebben en een andere string voor het schuine dak? Of ga je dan meteen al naar optimizers?
Ronald schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:53:
1) Afore komt voornamelijk terug in de zoekresultaten in het Chinees. Misschien is het prima... Maar ik ga mijn hand er zeker niet voor in het vuur steken.
Klopt, offerte 1 is wel opgesteld zonder dat er iemand langsgekomen is. Hierdoor hebben ze denk de standaard omvormer aangedragen. Er komt nog iemand langs waarbij ik aan ga geven dat het waarschijnlijk SolarEdge gaat worden.
2) Te weinig info, maar kan een voorbeeld zijn van een Solaredge systeem dat voldoen aan de letter van de ontwerp richtlijnen maar niet de spirit.
Info is aangevuld, zie oorspronkelijke topicstarter.
3/4/5) Mooi hoor LG en Sunpower... fractie minder degradatie voor 30+% meer systeem kosten. Mag van mij... Maar terugverdienen doe je het meer dan waarschijnlijk niet
Optie 4 is dan de beste.
Klopt, optie 5 is het minst winstgevend voor de beste panelen, eigenlijk wel raar maarja..
Hoeveel panelen passen er op plat? Als er 4, liefst meer op passen dan kun je voor minder meer opbrengst maken met gezonde strings op een omvormer met 2x mppt.
Er passen 4 op het platte dak, zie foto. Echter willen we ook nog wat ruimte overhouden voor een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@MaikVeritas Ik zie dat je ook een dakkapel hebt. Kan je daar je toekomstige airco niet op plaatsen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MaikVeritas Zonnepanelen zijn ondertussen een heel volwassen product, Daarom zijn budget panelen 'goed genoeg'

Wat zijn de afmetingen?

Op het oog lijkt het alsof er 4 op moeten kunnen... En dan zou je samen met 2 a 3 op de uitbouw 2 hele nette strings voor een string omvormer kunnen maken; en dus een heel nette opbrengst kan realiseren op een goedkope string omvormer. Meer voor minder zeg maar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
TalkingCarrot schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:23:
@MaikVeritas Ik zie dat je ook een dakkapel hebt. Kan je daar je toekomstige airco niet op plaatsen?
Dat is geen dakkapel maar een gewoon dakraam aan de zuidkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
Ronald schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:24:

Wat zijn de afmetingen?

We hebben inderdaad nog een uitbouw, dat is echter op het dak van de begane grond. Die vier panelen op een rij liggen op het dak van de eerste verdieping.

Bedankt. Ik zal het morgen eens vragen als de adviseur langskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat hoeft geen probleem te zijn, dus overleg het ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
Ronald schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:20:
Dat hoeft geen probleem te zijn, dus overleg het ;-)
Top! Bedankt.
Pagina: 1