Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
(jarig!)
Ik heb nu 9 jaar zonnepanelen liggen en dit systeempje draait nog steeds lekker.
Deze set wil ik ook gaan uitbreiden zodat ik meer kan terugleveren dan dat ik verbruik.

Nu kreeg ik gisteren van Essent een brief met de nieuwe tarieven.

Hierin zie ik dat ze voor terugleveren hetzelfde bedrag rekenen tot aan wat ik verbruikt heb.
Alles wat erboven terug geleverd wordt krijg ik minder terug.

Is dat een nieuwe regelgeving voor alle energiemaatschapijen of is dat iets wat Essent verzonnen heeft?

Anders moet ik toch weer eens wat tijd gaan stoppen om naar een andere maatschappij te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-07 14:54
Volgens mij rekenen bijna alle leveranciers een lager tarief voor terugleveren. Dat was ook waar iedereen destijds bang voor was, want sinds bijna iedereen een slimme meter heeft kunnen ze dat namelijk precies bekijken.
Ik denk dat je nog geluk hebt bij Essent: dat je eerst het volledige tarief terug krijgt tot je meer terug levert dan je verbruikt.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:43
Het kan geen kwaad om leveranciers te vergelijken. Terugleververgoedingen verschillen nogal. Zo krijg je bij Greenchoice voor de eerste 2K teruglevering meer dan bij Essent, maar daarna zakt het flink.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:02
Saeverix schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:01:
Volgens mij rekenen bijna alle leveranciers een lager tarief voor terugleveren. Dat was ook waar iedereen destijds bang voor was, want sinds bijna iedereen een slimme meter heeft kunnen ze dat namelijk precies bekijken.
Dit is al sinds jaar en dag het geval. Als je meer teruglevert dan je gebruikt dan krijg je enkel de kale kWh prijs terug van de leverancier (dit tarief kan wel verschillen per leverancier). Alles wat tussen de kale kWh prijs en je uiteindelijke prijs per kWh zit is belasting. En die gaan ze natuurlijk niet aan je betalen, dat is niet iets waar de leverancier iets aan kan doen.
Ik denk dat je nog geluk hebt bij Essent: dat je eerst het volledige tarief terug krijgt tot je meer terug levert dan je verbruikt.
Dat is wettelijk geregeld en geen geluk, dit geldt voor elke leverancier.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Uh wat heeft dit met een slimme meter te maken? Het word nog steeds gesaldeerd over het jaar heen, wat dat betreft weinig verandering. En je slimme meter kan iig onderscheid maken tussen levering en teruglevering, ik weet niet of je energieleverancier uitbetaald als je ferraris een negatieve leverstand laat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:09:
[...]

Uh wat heeft dit met een slimme meter te maken? Het word nog steeds gesaldeerd over het jaar heen, wat dat betreft weinig verandering. En je slimme meter kan iig onderscheid maken tussen levering en teruglevering, ik weet niet of je energieleverancier uitbetaald als je ferraris een negatieve leverstand laat zien.
Ja, zolang je nog mag salderen maakt het nl. geen bal uit. Want dan maakt het nog niet uit wanneer je verbuikt en gebruikt, het maakt alleen uit hoeveel het verschil is na een jaar. En dat geeft een ferraris dus ook gewoon aan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:14:
[...]

Ja, zolang je nog mag salderen maakt het nl. geen bal uit. Want dan maakt het nog niet uit wanneer je verbuikt en gebruikt, het maakt alleen uit hoeveel het verschil is na een jaar. En dat geeft een ferraris dus ook gewoon aan.
Maar accepteerd de energiemaatschappij een negatieve stand dan? Zeg -2000kWh tov stand van vorig jaar?
Daar gaat het hier over, teruglevering boven het eigen verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:38
Deel 1: Ja, iedereen geeft een lager tarief voor alles wat je zonnepanelen maken BOVEN je jaarverbruik. Dus stel jouw verbruik is 2000 kWh zonder zonnepanelen, en je maakt 3000 kWh met zonnepanelen. Dan wordt je jaarrekening:

2000 kWh verbruik - 2000 kWh opwek = 0 euro afname (vaak tegen 22 cent/kWh ofzo)
1000 kWh teruggeleverd --> 6 tot 11 cent/kWh krijg je daarvoor van de leverancier

Je hebt dus geen "geluk" bij Essent, dat is gewoon de wet en gelukkig houden ze zich daar aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:16:
[...]

Maar accepteerd de energiemaatschappij een negatieve stand dan? Zeg -2000kWh tov stand van vorig jaar?
Ja, dat zeg ik toch :) Een negatieve stand betekent ten slotte dat je meer hebt opgewekt dan verbruikt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-07 14:54
Drardollan schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:08:
[...]

Dit is al sinds jaar en dag het geval. Als je meer teruglevert dan je gebruikt dan krijg je enkel de kale kWh prijs terug van de leverancier (dit tarief kan wel verschillen per leverancier). Alles wat tussen de kale kWh prijs en je uiteindelijke prijs per kWh zit is belasting. En die gaan ze natuurlijk niet aan je betalen, dat is niet iets waar de leverancier iets aan kan doen.

[...]
bbbrumbrum schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:09:
[...]

Voor de slimme meter had je de analoge kilowattuurmeter. Die draaide hier gewoon keurig terug wanneer de zonnepanelen energie leverden. Je had daar dus niets met teruglevertarieven te maken, maar je meterstand werd daadwerkelijk teruggedraaid. Het resultaat: een lagere tellerstand aan het eind van de maand/het jaar, met de bijhorende lagere eindafrekening.

En dat is precies wat er veranderd is sinds de slimme meter. Niet meer terug draaien, maar precies specificeren wat je terug levert. En helaas dus ook een lager teruglevertarief.

Chookity-pok

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Saeverix schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:30:
[...]

[...]

Voor de slimme meter had je de analoge kilowattuurmeter. Die draaide hier gewoon keurig terug wanneer de zonnepanelen energie leverden. Je had daar dus niets met teruglevertarieven te maken, maar je meterstand werd daadwerkelijk teruggedraaid. Het resultaat: een lagere tellerstand aan het eind van de maand/het jaar, met de bijhorende lagere eindafrekening.

En dat is precies wat er veranderd is sinds de slimme meter. Niet meer terug draaien, maar precies specificeren wat je terug levert. En helaas dus ook een lager teruglevertarief.
Nee, dit klopt niet. Het enige waar nu naar gekeken wordt is de eindstand. En is die eindstand hoger dan 0 betaal je wat er over blijft, is die lager dan 0 dan krijg je daarvoor dat lagere teruglevertarief. Dat die slimme meter precies weet wat je verbruikt en teruglevert maakt dus helemaal niets uit, uiteindelijk telt alleen de eindstand.

Oftewel de analoge meter geeft -500 aan, de slimme meter geeft aan dat je 4000 hebt opgewekt en 3500 gebruikt. 3500-4000=-500 en alleen naar dat getalletje wordt gekeken voor de eindafrekening.

Als het salderen er straks af gaat is het een ander verhaal omdat er dan wel los wordt gekeken naar verbruik en wat je opwekt. Alleen als dat komt ben je ook verplicht om een meter te hebben die verbruik en gebruik los van elkaar meet.

[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 23-06-2021 09:37 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Crxtreem schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:56:
[...]
Anders moet ik toch weer eens wat tijd gaan stoppen om naar een andere maatschappij te gaan.
Als je een slimme meter hebt dan is het nog geen 10 min. werk. Je hoeft je meterstanden dan namelijk niet eens in te vullen. Gewoon je verbruik/teruglevering invullen op gaslicht.com/pricewise.nl en een voordelige leverancier uitkiezen.

Zie ook Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Saeverix schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:30:
[...]

[...]

Nee, dit klopt van geen kant wat je schrijft.

Het maakt niet uit welke meter je hebt, alles wat je verbruikt wordt gesaldeerd met wat je opwekt. En als je meer opwekt, dan krijg je over die extra opgewekte kWh het teruglevertarief. Hoe de meter dit aangeeft doet er niet toe. Zolang de salderingsregeling in de huidige vorm blijft bestaan wordt er simpel naar het totaal onder aan de streep gekeken en op basis daarvan moet je betalen of krijg je geld terug.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 23-06-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

ja, geen probleem, ga je door de 0 heen kon/kan je wel je lol op met sommige maatschapijen. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
twain4me schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:02:
[...]

ja, geen probleem, ga je door de 0 heen kon/kan je wel je lol op met sommige maatschapijen. :+
Er zijn ook leveranciers die moeilijk doen/deden over dag/nachttarief (al is dat sinds kort voor de oudere meters al geen optie meer). Dan verrekenden ze de opwekking in het nachttarief niet met het dagtarief. Mag ook wettelijk niet, als het nachttarief op 0 staat en je hebt nog teruglever kWh'en over dan moeten die van het dagtarief gehaald worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@Drardollan Daar zit inderdaad best wel verschil in. Sommige leveranciers verplichten ook dat je een dubbeltarief contract hebt als je meter meerdere telwerken heeft. Ik doe altijd enkeltarief, is makkelijker rekenen. Maar bij de leverancier waar ik nu zit (Budget Energie) mag dat dus niet }:|

Zie ook voor een mooi overzichtje hier van: Gaslicht.com: Forse verschillen in de regelingen bij energieleveranciers

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 23-06-2021 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:20

GVR

ThinkPadd schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:30:
@Drardollan Daar zit inderdaad best wel verschil in. Sommige leveranciers verplichten ook dat je een dubbeltarief contract hebt als je meter meerdere telwerken heeft. Ik doe altijd enkeltarief, is makkelijker rekenen. Maar bij de leverancier waar ik nu zit (Budget Energie) mag dat dus niet }:|

Zie ook voor een mooi overzichtje hier van: Gaslicht.com: Forse verschillen in de regelingen bij energieleveranciers
Daar moet je met een slimme meter zeker rekening mee houden ja. Daarom zorg ik er nu voor dat ik mijn auto niet teveel snachts (in dal tarief) laad omdat je dan vanzelfsprekend amper opwekt met panelen. Als ik eind dit jaar weer mag switchen ga ik daar wel rekening mee houden in mijn keuze voor energieleverancier (heb pas sinds juni dit jaar panelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:36
Maakt niet uit of je de auto overdag of 's nachts oplaad. Onafhankelijk van het tarief worden de kWh's die je op hoog tarief na een jaar over hebt in mindering gebracht op het laag tarief (1 kWh hoog, voor 1 kWh laag, zit gene factor tussen om dat laag minder waard is).
Als er daarna nog stroom over blijft krijg je daar een lage teruglever vergoeding voor, maar met een elektrische auto zal dat we; mee vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:20

GVR

MeTooPV schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:57:
Maakt niet uit of je de auto overdag of 's nachts oplaad. Onafhankelijk van het tarief worden de kWh's die je op hoog tarief na een jaar over hebt in mindering gebracht op het laag tarief (1 kWh hoog, voor 1 kWh laag, zit gene factor tussen om dat laag minder waard is).
Als er daarna nog stroom over blijft krijg je daar een lage teruglever vergoeding voor, maar met een elektrische auto zal dat we; mee vallen.
En dat is dus volgens mij onjuist, niet bij elke leverancier wordt er over de telwerken heen gesaldeerd. Ik heb momenteel united consumers, daar bij staat:

Restant per telwerk berekend tegen terugleververgoeding.*

* de energiebelasting van het totale verbruik wordt gesaldeerd met de energiebelasting van de totaal opgewekte energie. Voor een eventueel restant verbruik wordt nog energiebelasting in rekening gebracht. Opgewekte energie in de normaaluren wordt gesaldeerd tegen het verbruik in de normaaluren, hetzelfde geldt voor de opgewekte energie in de daluren. Voor het eventuele restant opgewekte energie per telwerk wordt een terugleververgoeding ontvangen.

In hun algemene voorwaarden zie ik dat niet specifiek terug, maar als ik lees "Restant per telwerk berekend tegen terugleververgoeding" dan betekent dat voor mij niet hetzelfde als "Onafhankelijk van het tarief worden de kWh's die je op hoog tarief na een jaar over hebt in mindering gebracht op het laag tarief".

*edit*
Voor de zekerheid UC maar even benaderd en de vraag voorgelegd. Het antwoord is dat ze inderdaad niet over de telwerken heen salderen. Dit kan dus zeer nadelig uitpakken wanneer je met daltarief een hoog verbruik hebt en daarmee een overschot aan energie met normaaltarief. Het antwoord van UC:
Zo zou het naar aanleiding van uw vraag bij het dubbele tarief als volgt kunnen voorkomen op het jaarverbruik:
Normaal: -1000 kWh (meer teruggeleverd dan verbruikt)
Dal: 2000 kWh verbruik

In het bovengenoemde zou u voor normaal het kale leveringstarief terugkrijgen.
Over het dalverbruik zou dannog het kale leveringstarief betaald moeten worden van dat tarief en daarnaast de overheidsheffingen.

Bij dit bovengenoemde voorbeeld zou het voordeliger zijn om gebruik te maken van het enkel tarief, dan blijft er over het geheel 1000 kWh over, waarbij dan het enkele tarief berekend wordt met de overheidsheffingen.
Overigens bevestigd UC ook dat dit niet als zodanig uitgelegd is op hun website, voorwaarden etc. Kwalijke zaak als je het mij vraagt want dit kan best eens voor een nadelige verrassing zorgen aan het einde van je contracttermijn. De UC medewerker gaat dit intern aankaarten.

En ik laat mijn contract omzetten naar enkel tarief zodat ik er niet meer bij na hoef te denken of ik nu overdag of snacht's de auto moet laten. (pas wanneer de saldering echt afgebouwd gaat worden kan dat weer relevant worden).

[ Voor 32% gewijzigd door GVR op 15-09-2021 14:24 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-07 19:15
Gelukkig passen de meeste energieleveranciers de saldeerwijze van Unitec Consumers niet toe. Pure energie (waar ik bij zit) zo te zien helaas wel.

Voor mensen die op jaarbasis een overschot hebben zijn er 2 dingen interessant die de vergelijkers niet duidelijk (of helemaal niet) laten zien. Namelijk het minimale maandbedrag en de saldeerwijze bij dubbel telwerk in geval van op jaarbasis een netto overschot maar nog wel dalverbruik. Ik vraag me ook af of de prijsvergelijkers de saldeerwijze correct meenemen in de vergelijking.

Hier wel een uitleg maar het is volgens mij niet actueel.
https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren

Op jaarbasis heb ik +/- 400 kWh dalstroom verbruik en +/- 1500 kWh overschot aan piektarief. (verwarm het huis met een L/W warmtepomp, geen gas)
Slechts iets meer dan 2/7 van je opwek is dalstroom, +/- 30%. De overige 70% is piekstroom. Voor huishoudens is het denk ik vrijwel onmogelijk om ook in die verhouding te verbruiken (minder dan 80 van de 168 uur per week is piektarief).
Ik krijg volgens de vergelijk websites het komende jaar 480 euro van de energieleverancier. Het liefst zou ik een negatief maandbedrag willen maar als ik bijvoorbeeld een minimaal maandbedrag van 20 euro heb en de energieleverancier gaat vlak voor de eindafrekening failliet, dan heb ik het nakijken en heb een schade van 480 + 11 * 20 = 700 euro.

Ik zit nu bij Pure energie (maandbedrag kon in het begin van de contractperiode op 4 euro, nu handmatig op 3 euro per maand gezet). Op de website staat:
https://pure-energie.nl/a..._terugleververgoeding.pdf
Rekensom 1: hogere opwek dan verbruik op 1 telwerk doch per saldo < 1.500 kWh
- Telwerk Normaal: je verbruikt 1.700 kWh en je eigen opwek is 2.040 kWh. Dat is per saldo een
netto teruglevering van plus 340 kWh.
- Telwerk Dal: je verbruikt 1.850 kWh en je eigen opwek is 1.360 kWh. De netto teruglevering
is dan 0.
Je levert dus alleen op telwerk ‘normaal’ netto terug. De gesaldeerde waarde is dan lager dan 1.500
kWh, dus krijg je de volledige 340 kWh vergoed conform het tarief ad. 14,52 eurocent incl. btw
Het lijkt me dus dat Pure Energie ook de verkeerde manier van salderen hanteert. Kost me +/- 400 kWh * +/- 0.10 euro / kWh verschil tussen terugleververgoeding en dal levering = 40 euro. Geen groot bedrag maar wel jammer als je probeert optimaal te switchen.

De simpelste manier om onduidelijkheid over de saldeermethode van dal en piektarief te ontwijken is om (indien mogelijk) te kiezen voor enkeltarief.
Veel energieleveranciers bieden echter voor teruglevering bij piektarief een hoger bedrag per kWh. Dus optimaal zou zijn om een energieleverancier te hebben die, zoals Greenchoice in mijn geval vorig jaar deed, 1500 kWh piek overschot - 400 kWh dalverbruik = 1100 kWh uit te betalen volgens piek tarief.

Ik mag binnenkort weer overstappen. Momenteel lijk ik het goedkoopst uit te zijn met vandebron via easyswitch (toch nog 28 euro per jaar goedkoper dan gaslicht.com). Vandebron lijkt op de gunstige manier te salderen maar ik kan geen rekenvoorbeeld van ze vinden.

Ik doe hier de L/W warmtepomp snachts uit of een standje zachter dan overdag en daarnaast de legionellarun op vrijdag, maar het heeft nog lang niet genoeg effect om in de buurt van die 2:5 verhouding te verbruiken. (de wasmachine en droger staat helaas in het weekend meer aan dan door de week maar ook dat zal niet voldoende zijn)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1