Gelukkig passen de meeste energieleveranciers de saldeerwijze van Unitec Consumers niet toe. Pure energie (waar ik bij zit) zo te zien helaas wel.
Voor mensen die op jaarbasis een overschot hebben zijn er 2 dingen interessant die de vergelijkers niet duidelijk (of helemaal niet) laten zien. Namelijk het minimale maandbedrag en de saldeerwijze bij dubbel telwerk in geval van op jaarbasis een netto overschot maar nog wel dalverbruik. Ik vraag me ook af of de prijsvergelijkers de saldeerwijze correct meenemen in de vergelijking.
Hier wel een uitleg maar het is volgens mij niet actueel.
https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
Op jaarbasis heb ik +/- 400 kWh dalstroom verbruik en +/- 1500 kWh overschot aan piektarief. (verwarm het huis met een L/W warmtepomp, geen gas)
Slechts iets meer dan 2/7 van je opwek is dalstroom, +/- 30%. De overige 70% is piekstroom. Voor huishoudens is het denk ik vrijwel onmogelijk om ook in die verhouding te verbruiken (minder dan 80 van de 168 uur per week is piektarief).
Ik krijg volgens de vergelijk websites het komende jaar 480 euro van de energieleverancier. Het liefst zou ik een negatief maandbedrag willen maar als ik bijvoorbeeld een minimaal maandbedrag van 20 euro heb en de energieleverancier gaat vlak voor de eindafrekening failliet, dan heb ik het nakijken en heb een schade van 480 + 11 * 20 = 700 euro.
Ik zit nu bij Pure energie (maandbedrag kon in het begin van de contractperiode op 4 euro, nu handmatig op 3 euro per maand gezet). Op de website staat:
https://pure-energie.nl/a..._terugleververgoeding.pdfRekensom 1: hogere opwek dan verbruik op 1 telwerk doch per saldo < 1.500 kWh
- Telwerk Normaal: je verbruikt 1.700 kWh en je eigen opwek is 2.040 kWh. Dat is per saldo een
netto teruglevering van plus 340 kWh.
- Telwerk Dal: je verbruikt 1.850 kWh en je eigen opwek is 1.360 kWh. De netto teruglevering
is dan 0.
Je levert dus alleen op telwerk ‘normaal’ netto terug. De gesaldeerde waarde is dan lager dan 1.500
kWh, dus krijg je de volledige 340 kWh vergoed conform het tarief ad. 14,52 eurocent incl. btw
Het lijkt me dus dat Pure Energie ook de verkeerde manier van salderen hanteert. Kost me +/- 400 kWh * +/- 0.10 euro / kWh verschil tussen terugleververgoeding en dal levering = 40 euro. Geen groot bedrag maar wel jammer als je probeert optimaal te switchen.
De simpelste manier om onduidelijkheid over de saldeermethode van dal en piektarief te ontwijken is om (indien mogelijk) te kiezen voor enkeltarief.
Veel energieleveranciers bieden echter voor teruglevering bij piektarief een hoger bedrag per kWh. Dus optimaal zou zijn om een energieleverancier te hebben die, zoals Greenchoice in mijn geval vorig jaar deed, 1500 kWh piek overschot - 400 kWh dalverbruik = 1100 kWh uit te betalen volgens piek tarief.
Ik mag binnenkort weer overstappen. Momenteel lijk ik het goedkoopst uit te zijn met vandebron via easyswitch (toch nog 28 euro per jaar goedkoper dan gaslicht.com). Vandebron lijkt op de gunstige manier te salderen maar ik kan geen rekenvoorbeeld van ze vinden.
Ik doe hier de L/W warmtepomp snachts uit of een standje zachter dan overdag en daarnaast de legionellarun op vrijdag, maar het heeft nog lang niet genoeg effect om in de buurt van die 2:5 verhouding te verbruiken. (de wasmachine en droger staat helaas in het weekend meer aan dan door de week maar ook dat zal niet voldoende zijn)
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)