@
StephanVierkant
Zelf heb ik hier ook last van, al zijn het bij mij andere energiecowboys. Ik werd ineens out of the blue gebeld door Westbespaarcoach, maar krijg ook sinds vorige maand mail van United Consumers. Bij mij lijkt het alleen voort te komen uit het lek van Ticketcounter. Ik heb er zelf ook een topic over lopen (
[AVG] Ondubbelzinnig toestemming verwerken persoonsgegevens). Beiden hebben het over een woonplaats waar ik totaal niet vandaan kom. En ik sta niet bij de KvK ingeschreven, ook niet in het verleden.
Krijg je ook ineens (meer) spam binnen op jouw e-mailadres? Mijn e-mailadres dat spamvrij was explodeerde ineens met winacties, bitcoin aanprijzingen en dergelijke, maar de gestolen gegevens vanuit Ticketcounter zijn ook terechtgekomen bij een aantal Nederlandse/Belgische bedrijven. Zo krijg ik sinds vorige maand ineens mail dat ik mij had aangemeld voor
nieuwsbrieven spam van Dekbed Discounter, Koopjedeal (deze twee hebben blijkbaar dezelfde moedermaatschappij), Outspot en Traveldeal. Van de eerste drie weet ik inmiddels bij welke website ik mij zogenaamd zou hebben ingeschreven (portalclubnederland), een website dat erg zijn best doet om niet gevonden te worden door zoekmachines maar zogenaamd wel allerlei winacties opzet. Op papier zit die echter in Anguilla, maar wordt gehost in Nederland. Ik weet inmiddels ook dat ik ben opgegeven vanaf een Nederlands IP adres, het is alleen nog de vraag of dat de dief zelf is of simpelweg een middleman, of dat op dat adres een gehackte computer staat.
Wat je dus kunt doen, is naar bedrijven die spontaan zonder toestemming contact met je opnemen een AVG verzoek te doen, je hebt recht op inzage in de gegevens die een bedrijf over jou verwerkt. Vraag op welke gegevens ze van je hebben en vooral hoe ze eraan zijn gekomen. Daarmee heb je dan ook meer bewijzen die je kunt aanleveren bij de AP en/of om aangifte te doen bij de politie.