Desktop start niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 08:38

zwik

randomized

Topicstarter
Vandaag wilde ik mijn computer aanzetten maar na een snelle "klik klak" van de voeding was het klaar. Ik wil troubleshooten wat nu precies stuk(?) is maar weet eigenlijk niet zo goed waar te beginnen.

Specs:
Voeding: Cooler Master MWE 650 Gold
moederbord: ASRock Phantom Gaming 4 X570
Processor: AMD Ryzen 3600

Inmiddels heb ik de zijkant van de kast gehaald en vervolgens nog een keer op de aan/uit knop gedrukt van de kast, Ik hoor vervolgens een "klik klak" van de voeding en zie de CPU koeler minder dan een seconde zachtjes draaien. De case fans draaien niet.

Hoe bepaal ik of de voeding of het moederbord de boosdoener is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:59
Klinkt alsof je voeding in protectie gaat, kan de voeding zelf zijn maar ook een willekeurig andere onderdeel.

Haal eens zoveel mogelijk stroom verbruikers los en probeer nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 23:56

Pos

Atx stekker los, of nog beter hele voeding eruit, alles losmaken. Heb je nog een aantal molex gevoede fans of een andere load die je op de voeding aan kan sluiten?

Dan de groene pin met zwart verbinden middels paperclip, dan zou ie aan moeten gaan.

Sluit je iig de voeding uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

Topicstarter
Heb inmiddels alles behalve de CPU eruit gehaald, dus GPU, geheugen en M2 SSD. En zelfde verhaal. Heb op de voeding ook alles behalve de ATX stekker eruit gehaald en ook dat helpt niet, heb geen extra molex stekkers.

Wat betreft de groene en zwarte pinnen, die volg ik even niet :) , de kabels zijn allemaal zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
kan je je voeding testen? of heb je niet zo'n test blokje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

Topicstarter
Heb in de doos van de voeding gekeken, daar zitten nog een paar extra kabels in die ik niet nodig heb, maar geen test blokje. Heb helaas ook geen andere desktop waar ik de voeding eventueel in zou kunnen zetten.

[ Voor 25% gewijzigd door zwik op 22-06-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

Topicstarter
Heb inmiddels op youtube gekeken welke pinnen ik moet verbinden en verbonden met een paperclip en dan draait de fan van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

Topicstarter
Inmiddels nog meer los gehaald van het moederbord waaronder audio kabels, USB, fans, alleen de CPU zit er nog in en gaat dan nog steeds niet aan, met de paperclip gaat de voeding wel aan. Lijkt bijna dus op een doorbakken moederbord of CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
zwik schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:02:
Inmiddels nog meer los gehaald van het moederbord waaronder audio kabels, USB, fans, alleen de CPU zit er nog in en gaat dan nog steeds niet aan, met de paperclip gaat de voeding wel aan. Lijkt bijna dus op een doorbakken moederbord of CPU?
Kan nog steeds de voeding zijn, als het protectie circuit in de voeding faalt zal deze direct uit schakelen met load.

Maar een defect moederbord zou zomaar kunnen, als de vrm eruit klapt heb je zo goed als volle sluiting richting voeding.

Cpu defect komt niet vaak voor.

Hoe oud is de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

Topicstarter
Het geheel is november 2019 aangeschaft en door mijzelf in elkaar gezet. Het heeft al die tijd perfect zonder enkel probleem gewerkt tot vandaag :) . Op zo goed als alles zit nog garantie, maar wil graag pinpointen voordat ik naar de winkel (CDROMLand Breda) terug ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
zwik schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:56:
Het geheel is november 2019 aangeschaft en door mijzelf in elkaar gezet. Het heeft al die tijd perfect zonder enkel probleem gewerkt tot vandaag :) . Op zo goed als alles zit nog garantie, maar wil graag pinpointen voordat ik naar de winkel (CDROMLand Breda) terug ga.
Als je de reviews over de betreffende voeding leest zou het zomaar de voeding kunnen wezen.

Je zou even kunnen kijken of je v1 of v2 versie hebt.

En pin pointen zal lastig gaan tenzij je test hardware hebt of extra om te swappen om uit te sluiten wat defect is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

Topicstarter
Ik heb de V1 versie.

Geen probleem, dan bel ik straks de winkel even of ze me kunnen helpen :) . Veel dank!

De computer in inmiddels ingenomen bij de winkel, ze vermoeden ook de voeding en zal onder garantie gerepareerd of vervangen worden. Zodra ik weet wat het was laat ik het hier wel weten.

[ Voor 45% gewijzigd door zwik op 22-06-2021 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

Topicstarter
Heb inmiddels de computer weer terug en het was inderdaad een defecte voeding. Nogmaals dank voor de hulp allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warp01
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-12-2021
Wat doet je denken dat het aan het moederbord had gelegen als het niet door voeding komt als ik vragen mag? Ik zie dat in jouw geval wel door voeding komt, ik heb een zelfde soort probleem waarbij een nieuwe voeding geen oplossing biedt, vandaar mijn vraag. Toevallig ook een Cooler Master voeding.

Mocht het je interesseren: Computer blijft opnieuw opstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

Topicstarter
Omdat ik alle componenten zoals fans, videokaart, geheugen inmiddels uit het systeem had gehaald. Enige wat er nog op zat was de CPU.
Pagina: 1