Van Randstad naar Limburg

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 30.427 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:46
Ik woon dan wel dichtbij een station, maar ik ben meer tevreden over de Arriva treinen hier dan ik met de NS was. Vallen niet uit, altijd op tijd. En ik kan het betalen om bij een station te wonen ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Brent schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:07:
[...]

Ik woon dan wel dichtbij een station, maar ik ben meer tevreden over de Arriva treinen hier dan ik met de NS was. Vallen niet uit, altijd op tijd. En ik kan het betalen om bij een station te wonen ;)
moet je willen, ja. Maar als je afhankelijk bent van OV en jewoont niet in Maastricht, heerlen, sittard,roermond, weert of venlo heb je een probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-04 14:32
Is dat zo @Anoniem: 511810 ? Ik zie hier genoeg bussen voorbij komen ieder uur (ieder kwartier geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Anoniem: 511810 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:16:
[...]

moet je willen, ja. Maar als je afhankelijk bent van OV en jewoont niet in Maastricht, heerlen, sittard,roermond, weert of venlo heb je een probleem...
Dat is in veel gebieden in de Randstad net zo, is mijn ervaring. Alleen in de grote steden (en zelfs dan, vergeleken met buitenlandse (hoofd)steden) is het te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Plenkske schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:49:
Zou ik er kunnen wonen
Ik zou dan even goed uitzoeken waar. Welk dorp, welke wijk en wat de afstanden zijn naar winkels etc. Er zijn hele mooie stukken Zuid-Limburg, maar dan is ook een fatsoenlijke supermarkt soms wat verder weg. Ook zijn winkels nog niet overal op zondag/feestdagen open. Terwijl dat hier in dorpen wel zo is. Als je dat gewent bent is het wel heel handig.
Opzich valt dat ook best wel mee. Meeste plaatsten heb je binnen 5, maximaal 10 minuten met de auto wel een supermarkt. Maar voor elk pak melk speciaal naar de winkel te gaan, dat kan je beter niet doen nee :p

Staat wel tegenover, ook aardig wat boerderij winkels. Ik haal al ons groente/fruit/aardappelen zo bij een boerderij winkel: kost praktisch hetzelfde als in de supermarkt (eieren en aardappelen zelfs goedkoper) en smaakt 10x zo goed :9

Daarnaast, er zijn best aardig wat winkels open in het weekend :)
TWCRay schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:21:
Is dat zo @Anoniem: 511810 ? Ik zie hier genoeg bussen voorbij komen ieder uur (ieder kwartier geloof ik).
Afhankelijk van waar je zit: klopt :p Hier komt al geen bus meer, kan bellen voor een belbus maar dan ben je al minstens een uur verder :+

Fietsen naar het volgend dorp, dan komt er een elk half uur volgens mij :)

Letterlijk geen idee, 10 jaar niet meer met het OV geweest :$ Auto :Y)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 16:40
[...]

Is ook een kwestie van perceptie. In Horn (andere kant van de Maas van Roermond) rijden meer als voldoende bussen want daar moet alles de Maas over. Ook allerlei andere dorpen in de omgeving zijn prima bereikbaar de ellende begint pas als je moet overstappen en geen rechtstreekse verbinding hebt. Maar dat is bij de NS niet anders Roermond Apeldoorn is linksom of rechtom een drama :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-04 16:26
[...]

Dat is niet alleen in (zuid)-Limburg hoor. In veel dorpen in Nederland zijn OV verbindingen gewoon dramatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-04 16:26
MK_ schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:23:
[...]

Opzich valt dat ook best wel mee. Meeste plaatsten heb je binnen 5, maximaal 10 minuten met de auto wel een supermarkt. Maar voor elk pak melk speciaal naar de winkel te gaan, dat kan je beter niet doen nee :p

Staat wel tegenover, ook aardig wat boerderij winkels. Ik haal al ons groente/fruit/aardappelen zo bij een boerderij winkel: kost praktisch hetzelfde als in de supermarkt (eieren en aardappelen zelfs goedkoper) en smaakt 10x zo goed :9

Daarnaast, er zijn best aardig wat winkels open in het weekend :)
Ik gaf het alleen maar aan om er rekening mee te houden. Er zijn echt wel dorpen waarbij het wat langer rijden is, en inderdaad ook genoeg plekken waar het wel dichtbij/open is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
:+

[ Voor 99% gewijzigd door Blubkens op 07-09-2021 16:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 14:07

Shunt

Boe

Ook nog even een tip als je gewend bent om in de randstad te werken kan het ook nog best een cultuur verschil zijn om in zuid Limburg te moeten werken.
Mijn ervaring is dat de randstad erg direct is qua interacties, in Limburg (en hoe zuidelijker hoe erger) draait iedereen 1000x om het issue heen voordat je daadwerkelijk bij het issue uit komt.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Blubkens schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:39:
Persoonlijk heb ik de ervaring dat Limburgers altijd een dubbele agenda hebben en ontzettende nieuwsgierig/opdringerig zijn.
<insert elke andere bevolkings groep van een of andere willekeurige provincie>

wat draagt dat hier nou aan bij?

Kijk je wel eens RTL Boulevard daar komt genoeg nieuwsgierig voorbij, opdringerig ook...

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWCRay
Refro schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:23:
[...]

Is ook een kwestie van perceptie. In Horn (andere kant van de Maas van Roermond) rijden meer als voldoende bussen want daar moet alles de Maas over. Ook allerlei andere dorpen in de omgeving zijn prima bereikbaar de ellende begint pas als je moet overstappen en geen rechtstreekse verbinding hebt. Maar dat is bij de NS niet anders Roermond Apeldoorn is linksom of rechtom een drama :)
Verdorie, in 1x mijn woonplaats geraden ;)

Ik geloof dat hier de meeste dorpen in de omgeving 2x per uur een bus hebben. Verder is een fiets ook vaak een mooi vervoersmiddel. Toen ik nog in een nog kleiner dorp woonde, als kleine jongen, deed ik alles met de fiets, nooit met de bus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:22
Als Brabander een aantal jaren in Brunssum gewoond en mijn ouders wonen er nu nog steeds. Ook in Heerlen gestudeerd. Ik vond het helemaal prima en niet zo anders dan Brabant, maar dan ik kom dan (gelukkig) ook niet uit de Randstad.
Op professioneel vlak kan ik de 2 enigzins vergelijken gezien ik redelijk wat interactie met bedrijven uit de Randstad had. Dan kom ik tot de conclusie dat, even generaliserend, Limburgers (maar ook Brabanders) wat koppiger zijn. Randstedelingen zijn in vergelijking erg arrogant en dat valt dan vaak niet goed. Je krijgt dan toch de opmerking "och daar heb je der weer zo 1 uit de Randstad", terwijl je dat bijvoorbeeld niet hebt bij een Fries, Achterhoeker, enz.
Echter, woon en werk je er, dan verdwijnen die vooroordelen meestal als sneeuw voor de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TWCRay schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:21:
ja dat is zo. buiten de steden rijden de bussen om de 2 uur en komen typisch 2 minuten aan nadat de aansluitende trein vertrokken is (samenwerking arriva <-> ns)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik zou in ieder geval Heerlen ver achter je laten liggen.
Zag al iemand eerder dit aangeven maar hier heb je ook nog een mooi beeld van het centrum.

https://www.npostart.nl/BV_101406061

Persoonlijk heb ik de ervaring dat Limburgers altijd een dubbele agenda hebben en ontzettende nieuwsgierig/opdringerig zijn.
Direct antwoord: racist!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Plenkske schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:38:
[...]
Ik gaf het alleen maar aan om er rekening mee te houden. Er zijn echt wel dorpen waarbij het wat langer rijden is, en inderdaad ook genoeg plekken waar het wel dichtbij/open is ;)
Absoluut iets om rekening mee houden als je het niet gewend bent :)

Heb trouwens eens wat rap gekeken op Maps, meer denk dat voor de grote meerderheid van plaatsjes je echt wel een supermarkt in circa 10 minuten kan vinden. Veel langer zal het niet zijn :p (of een moet een tractor/fietser/... Voor je zitten >:) )

Op sommige plaatsen, zoals hier, komt ook nog een SRV wagen, dan hoef je helemaal niet ver te gaan >:)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:49
Na dit topic snel doorgelezen te hebben. Niet doen!

Zo blijft Limburg gezellig :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:37
Wat een heerlijk topic om door te lezen als Limburger. Denk dat we alle vooroordelen ondertussen wel gehad hebben. Mooi om te zien hoe iedereen iets anders vind over Parkstad of juist Maastricht.

Ik zeg; kom er lekker bij! De adviezen over Heerlen en Geleen zou ik vooral ter harte nemen, en Maastricht is rete duur. Maar in iedere stad of dorp zijn er prachtige plekjes te vinden! (Komend van iemand die dag in dag uit door heel z-limburg bezorgd en overal praatjes maakt met mensen, het is echt een fantastisch mooi stukje aarde met over het algemeen heel aardige mensen.)

Psst v-strom kopen? -klik-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
Of blijf vooral weg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
mk1992 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:30:
Jongens, men verstaat heus wel Nederlands!
Daar wordt in dit topic zo te lezen ook niet aan getwijfeld.

Wel wordt er hier regelmatig op gewezen dat Limburgers onderling of in een groep waarin je de enige niet-Limburger bent er nogal snel in plat dialect gesproken wordt. En dat kan voor mensen die niet met een Limburgs of een aanverwant dialect is opgegroeid echt heel moeilijk te volgen zijn.

En als je een gesprek niet kan volgen terwijl het gezelschap weet dat jij het dialect niet kent, dan kan dat simpelweg voelen als 'buitengesloten worden'. Ook wanneer het helemaal niet de bedoeling is om 'een buitenstaander uit te sluiten' en er slechts uit automatisme dialect gesproken kan worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
Even op Funda gekeken. Prijzen in Maastricht vallen voor iemand die de Randstad als referentiekader heeft echt reuze mee.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 14:07

Shunt

Boe

Ivow85 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:25:
[...]

Wel wordt er hier regelmatig op gewezen dat Limburgers onderling of in een groep waarin je de enige niet-Limburger bent er nogal snel in plat dialect gesproken wordt. En dat kan voor mensen die niet met een Limburgs of een aanverwant dialect is opgegroeid echt heel moeilijk te volgen zijn.

En als je een gesprek niet kan volgen terwijl het gezelschap weet dat jij het dialect niet kent, dan kan dat simpelweg voelen als 'buitengesloten worden'. Ook wanneer het helemaal niet de bedoeling is om 'een buitenstaander uit te sluiten' en er slechts uit automatisme dialect gesproken kan worden.
De familie van mijn ex kreeg het voor elkaar om tijdens verjaardagen in Brabant gewoon lekker met dialect te praten. En ik tja als ik op de verjaardagen was dan moest ik het maar snappen hè want ik had een Limburgse.

In Heerlen heb ik gedate met een meid die familie in Kerkrade heeft. Daar was echt geen touw aan vast te knopen.

Tijdens mijn opleiding kreeg ik te horen dat er mensen waren die zelfs in dialect verslagen schreven. En tijdens de project overleggen kregen de vier / vijf parkstad bewoners in de groep het alsnog voor elkaar om enkel in dialect te praten. Als ze daar op gewezen werden kwam een verbaasd gezicht bij sommige eh praat ik dialect dan?

Het hoeft echt niet opzettelijk te zijn maar Limburgers praten nu eenmaal graag in dialect onder elkaar.

Zelfs toen ik met een ander stel ook een brabo met een limbo met mijn ex op vakantie ging hadden we een Walkie talkie bij in de twee auto’s. Als er iets aan mij gevraagd werd door de Limburgse vriendin ging dat in het ABN en zodra er iets aan mijn ex gevraagd werd was het direct dialect.

Het zit schijnbaar echt heel diep.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:37
@Shunt en anderen. Als iemand die ook dialect spreekt kan ik je (jullie) vertellen dat het geheel normaal is om zo te switchen tussen dialect en ABN. Als ik met 2 van mn maten ben, spreekt er eentje alleen abn en eentje dialect, dan switch ik moeiteloos tussen abn en dialect in conversaties. Daar denk je nog niet meer bij na, sterker nog; het voelt vreemd om abn tegen de dialect sprekende vriend te praten. Dat is echt geen kwestie van uitsluiting, maar iets wat je gewoon is geworden.

Psst v-strom kopen? -klik-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Pyr0_ schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:58:
Wat een heerlijk topic om door te lezen als Limburger. Denk dat we alle vooroordelen ondertussen wel gehad hebben. Mooi om te zien hoe iedereen iets anders vind over Parkstad of juist Maastricht.

Ik zeg; kom er lekker bij! De adviezen over Heerlen en Geleen zou ik vooral ter harte nemen, en Maastricht is rete duur. Maar in iedere stad of dorp zijn er prachtige plekjes te vinden! (Komend van iemand die dag in dag uit door heel z-limburg bezorgd en overal praatjes maakt met mensen, het is echt een fantastisch mooi stukje aarde met over het algemeen heel aardige mensen.)
Als rasechte Heerlenaar (jaja, die grote criminele stad met veel armoede) krijg ik ook best een glimlach op mijn gezicht wanneer ik het e.e.a. lees over de stad Heerlen. Enerzijds omdat sommige punten helemaal waar zijn, maar anderen ook heel erg overdreven zijn.

Dialect
Ik spreek zelf geen woord dialect en heb daarnaast ook nog nooit meegemaakt dat mede-Limburgers dialect blijven spreken wanneer ik deelneem aan een gesprek - elke Limburger spreekt ook echt 'gewoon' Nederlands. Mogelijk dat mensen het als een 'dialect' interpreteren omdat er gewoonweg Limburgers zijn die een extreem accent hebben, waardoor je de woorden niet direct herkend. Anders zijn het gewoon botte boeren ;) .

Sociaal
Zelf heb ik 4 jaar in Brabant gestudeerd en 3 jaar buiten Limburg gewerkt (meeste klanten in Noord-Holland) en het klopt dat - soms zie je dat pas wanneer je wereld groter wordt - sommige Limburgers niet heel erg direct zijn. Daarentegen zijn de meeste Limburgers wel erg gastvrij. Een gesprek heb je zo gestart. Vaak als je mensen eenmaal een beetje kent, zullen ze wel wat directer worden. Maar dat heeft tijd nodig :) .

Wonen
Qua wonen zou ik je adviseren rond te kijken in de dorpjes rondom Heerlen - daar zijn echt pareltjes van woningen te vinden met rust, ruimte en gezelligheid. Persoonlijk heb ik weinig met Kerkrade en, zoals al eerder benoemd, zijn Maastrichtenaren ook een ander slag mensen (blame it on being a Heerlenaar). Rondom Sittard is het ook prima vertoeven alhoewel ik Geleen links zou laten liggen. Die stad heeft al helemaal weinig te bieden.

Voor de rest; leuk wanneer je kiest om te verhuizen. Een mooier stuk natuur dan het Heuvelland ga je echt niet vinden in NL ;) .

[ Voor 10% gewijzigd door Martinez- op 25-06-2021 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-04 18:52
[...]

Het aantal keren dat mijn vriendin gevraagd is ‘versta je het wel?’ of dat er wordt overgestapt op ABN is erg hoog. Tot haar eigen irritatie ‘zo leer ik het nooit’.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent

Brent schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:44:
[...]

Dat stereotype beeld in de rest van Nederland/Holland is, denk ik soms, gewoon een artifact van het niet kunnen omgaan met andere, en vriendelijkere, culturen. Een Hollander is vriendelijk als 'ie wat van je wil, dat doet 'ie niet voor niets ;) Als die vriendelijke Limburgers zullen dus wel wat van je willen en zijn niet te vertrouwen. Ofzo. Daar zit een clash, en als je niet gewend ben in omgang met zulke verschillen, vind je dat vervelend.
Je zit wss tegen je eigen beperking aan te kijken. Op zich prima, de meeste Nederlanders zijn dorpelingen (Amsterdammers is op dit punt de meest dorpse plaats waar ik gewoond heb), maar dat geld niet voor iedereen, en kan veranderd worden, als je dat wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paffie_
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15-10-2021
Dank je! Gaan wij zeker doen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:20
Tips zijn, ga lekker bij de carnavals vereniging of bij de Schutterij of welke andere verenging dan ook. Of gewoon lekker de kroeg in, dan pas je er zo tussen, de meeste Limburgers zijn echte bourgondiërs.

In sommige dorpen, wordt er bij "mensen van buiten het drop" vaak eerst de kat uit de boom gekeken, dit is vaak in de grotere plaatsen al veel minder aan de orde. Waar je aan zult moeten wennen is dat bijna elke vreemde die je tegen komt op straat je zal groeten, of gewoon weg een praatje met je zal maken.

Over het dialect spreken, het klopt dat er vaak erg snel weer wordt terug gevallen op Limburgs, hier hebben we vaak zelf geen erg in, dit gaat vaak automatisch. ABN is vaak voor ons niet de voer taal. Maar wanneer je mensen er op attendeert, dan zullen ze echt wel weer over gaan op ABN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-04 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Mijn vader is (50 jaar geleden) vanuit Groningen naar Limburg gekomen. Heeft nooit een woord dialect gesproken (en IMHO is het ook gewoon niet aan te leren voor niet-natives) maar verstaat het perfect. Ik heb thuis nooit een woord Nederlands gepraat.

Het is echt geen Chinees of zo.

En inderdaad: als je met je eigen volk bent dan praat je je eigen taal. Nederlanders praten onder elkaar toch ook Nederlands als ze in Spanje zijn?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elise22
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-09-2021
@paffie_

Echt even goed nadenken of je het ook echt wil..

Ik heb deze stap genomen sinds mei. Al 2 jaar terug uitgestippeld. Realiteit blijkt toch wat harder.

Geboren en getogen in de Randstad. En nu in Heerlen met mijn zoon van 5.

Mensen zijn anders, andere mentaliteit. Geen goed of fout, maar heel erg wennen en vooral.. wat je ervoor over hebt! Je laat je leven in de randstad achter. Je krijgt er wel andere dingen voor terug. Veel rust, groen en nieuwe ervaringen.

Nadeel is wel weer tijd en moeite om alles te ontdekken. Niet zozeer Limburg, maar de praktische zaken zoals een pinautomaat, een postkantoor etc.

Alles doe ik nu met de fiets. Viel ook zwaar aangezien ik altijd de auto of het ov pakte.

Kids wennen snel op jonge leeftijd.
Maar voor mijzelf was het echt wel even een klap de eerste periode. Wat ik vooral mis is "leven". In de randstad kon je nog makkelijk rond 2100 buiten het terras op. En dat uiteten gaan... ik merk dat het in de randstad veel normaler was om elke dag even snel buiten te eten. Alhoewel je dat geheel zelf mag bepalen.. ook hier in het zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:14
Het is een enorme cultuur omslag. Dat ik zeker voor je vrouw een grote uitdaging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
Eind van het jaar ga ik het allemaal daadwerkelijk meemaken. In november krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning in Limburg. Stap 1, de woning aankoop is op het passeren bij de notaris na afgerond. Stap 2 wordt werk zoeken. 150km enkele reis is geen optie voor woon-werkverkeer (en thuiswerken is ook geen optie met het werk wat wij doen).

Maar zoals ik hier al schreef, belanden wij niet 'blanco' in Limburg. We verhuizen naar de regio waar mijn schoonfamilie woont en waar mijn partner vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:46
-

[ Voor 130% gewijzigd door DM89 op 04-09-2021 21:53 ]

• Heidi 07
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-09-2021
Er wordt gezegd : " Hollanders " kunnen zich eerder wennen in Limburg , dan een Limburger die boven de rivieren verhuisd .
( Ken genoeg Limburgers die met heimwee terug kwamen )
Al denk ik dat voor jullie Heerlen een betere keus is , vanuit de mijnwerkers tijd zijn er veel Hollanders komen wonen , ze zijn daar wat vrijer in de omgang , en je zit daar in de uitvalswegen , Aachen , Maastricht , Geleen- Sittard , zeer mooie omstreken ..
En je moet niet te recht voor je raap zijn , dat zijn we hier niet gewend ..😱
.. succes ✌️

• synx6
Ivow85 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 08:05:
Eind van het jaar ga ik het allemaal daadwerkelijk meemaken. In november krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning in Limburg. Stap 1, de woning aankoop is op het passeren bij de notaris na afgerond. Stap 2 wordt werk zoeken. 150km enkele reis is geen optie voor woon-werkverkeer (en thuiswerken is ook geen optie met het werk wat wij doen).

Maar zoals ik hier al schreef, belanden wij niet 'blanco' in Limburg. We verhuizen naar de regio waar mijn schoonfamilie woont en waar mijn partner vandaan komt.
Ik twijfel, is gefeliciteerd of gecondoleerd juist…

Voordeel is, laat je schoonmoeder maar kleppen. Kunt altijd zeggen dat je er geen hol van verstaat:p

In welke regio gaan jullie nu wonen? Dan kunnen we je een paar insider tips geven.

• Ivow85
  • Nu online
Voor ons beiden was het gelukkig een vereiste dat schoonmoeder ver genoeg woont om niet 3 keer per dag op de stoep te staan ;)
We gaan in een buurgemeente van Venlo wonen. De verhuizing is pas in december.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Elise22 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 04:16:
@paffie_

Ik heb deze stap genomen sinds mei. Al 2 jaar terug uitgestippeld. Realiteit blijkt toch wat harder.

Mensen zijn anders, andere mentaliteit. Geen goed of fout, maar heel erg wennen en vooral.. wat je ervoor over hebt! Je laat je leven in de randstad achter. Je krijgt er wel andere dingen voor terug. Veel rust, groen en nieuwe ervaringen.

Nadeel is wel weer tijd en moeite om alles te ontdekken. Niet zozeer Limburg, maar de praktische zaken zoals een pinautomaat, een postkantoor etc.

Alles doe ik nu met de fiets. Viel ook zwaar aangezien ik altijd de auto of het ov pakte.

Maar voor mijzelf was het echt wel even een klap de eerste periode. Wat ik vooral mis is "leven". In de randstad kon je nog makkelijk rond 2100 buiten het terras op. En dat uiteten gaan... ik merk dat het in de randstad veel normaler was om elke dag even snel buiten te eten. Alhoewel je dat geheel zelf mag bepalen.. ook hier in het zuiden.
Heerlen is hierin al anders dan bv Maastricht. Dat is een stad die uitpuilt van toeristen en studenten. Alle terassen zitten de hele dag vol. Viel me wel op toen ik daar was dat er zoveel engels om me heen gesproken werd.

• synx6
Ivow85 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 08:23:
Voor ons beiden was het gelukkig een vereiste dat schoonmoeder ver genoeg woont om niet 3 keer per dag op de stoep te staan ;)
Aha ik woon ook vlakbij knooppunt Tiglia. Zolang je maar niet in Blerick zit!

Verstandig met schoonmoeder. Vooral dat Venloose Haaa komt gehaaid over:p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:39
Ivow85 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 08:23:
Ik lees veel over dialect en dat dat vrij standaard is in Limburg, maar in onze regio (Horst/Venray/Venlo) valt dat reuze mee. Mij is zelfs het dialect niet eens ingegoten tijdens de opvoeding dus ik zou niet eens dialect kunnen spreken. Natuurlijk hoor je hier wel de zachte R en G etc., maar om dat nu dialect te noemen. En je wordt helemaal niet raar aangekeken. Ik denk dat de helft van de mensen niet eens meer dialect spreekt, vooral de jeugd niet. Venlo is denk ik wel een tikkeltje meer dialect dan de andere regio's in het noorden, maar ook dat valt wel mee, vooral ook omdat deze regio vrij multicultureel is (vooral Venray en Venlo). Ik woon zelf in de regio Horst (in een dorp daar om heen). Als je nog werk zoekt in de regio, dan zijn er nog aardig wat mogelijkheden, persoonlijk werk ik in de regio Nijmegen, dat vanuit Venlo misschien net te ver weg rijden is, maar in Venlo is er op zich ook aardig wat te vinden. Schrik overigens niet van de Duitse invasies elk weekend wanneer ze weer bij ons komen shoppen ;)

• Brent
Anoniem: 1271350 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 08:57:
[...]

Heerlen is hierin al anders dan bv Maastricht. Dat is een stad die uitpuilt van toeristen en studenten. Alle terassen zitten de hele dag vol. Viel me wel op toen ik daar was dat er zoveel engels om me heen gesproken werd.
En Frans en Spaans... Leuke stad, maar gigantische tourist-trap, dat Maastricht.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-04 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

blatenja schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 09:19:
[...]

Ik lees veel over dialect en dat dat vrij standaard is in Limburg, maar in onze regio (Horst/Venray/Venlo) valt dat reuze mee.
Met het dialect is het boven Sevenum wel een beetje afgelopen hoor. Jaren in Venray gewerkt en ze verstaan het wel maar ze praten het niet echt. Dat begint dan meer Brabants te worden en dat is geen dialect, dat is gewoon Nederlands met gij en wa zegde erdoor.
Venlo is ook "staats" en ook een duidelijk ander dialect dan de omliggende dorpen, maar alles zuidelijk daarvan praat toch zeker dialect.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paffie_
Beste mensen,

Ik lees af en toe deze post nogmaals door en probeer te kijken wat voor ons is en wat niet.
Bedankt voor alle tips en tricks! wij gaan zeker dat allemaal in ons hoofd blijven huiden ;)

Plannen uiteindelijk zijn klein beetje verandert maar alsnog wij gaan in Limburg wonen.
WIj hebben een kleine dorp Haelen naast Roermond gekozen.
Huizen markt is echt gek tegenwoordig maar gelukkig konden wij wat vinden.

Wij gaan gewoon ons best van te maken en in Limburgs bourgondische levenstijl inburgeren.
Wij houden van hapje en drankje, dus daarom denk ik komen wij snel tussen.
Onze nieuwe huis zou rond eind januari in ons bezit zijn en dan kunnen wij gaan ontdekken naar mogelijkheden en bijzonderheden welke deze bijzonder leuke provincie bid.

Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paffie_
Elise22 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 04:16:
@paffie_

Wij willen het zeker.
Alleen omdat wij duidelijk gemerkt hebben dat wij dat rust nodig hebben wat deze provincie biedt.
Wij hopen dat ook te vinden.
Mijn vrouw is echt randstadeling, ik niet echt. In combinatie wij vinden niet erg dat op straat of in de plek waar wij wonen de "leven" verdwijnt.

Maar bedankt voor je mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dddddaaf1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-12-2021
paffie_ schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:05:
Beste mensen,

Ik lees af en toe deze post nogmaals door en probeer te kijken wat voor ons is en wat niet.
Bedankt voor alle tips en tricks! wij gaan zeker dat allemaal in ons hoofd blijven huiden ;)

Plannen uiteindelijk zijn klein beetje verandert maar alsnog wij gaan in Limburg wonen.
WIj hebben een kleine dorp Haelen naast Roermond gekozen.
Huizen markt is echt gek tegenwoordig maar gelukkig konden wij wat vinden.

Wij gaan gewoon ons best van te maken en in Limburgs bourgondische levenstijl inburgeren.
Wij houden van hapje en drankje, dus daarom denk ik komen wij snel tussen.
Onze nieuwe huis zou rond eind januari in ons bezit zijn en dan kunnen wij gaan ontdekken naar mogelijkheden en bijzonderheden welke deze bijzonder leuke provincie bid.

Groeten!
Alvast welkom in Limburg!

Gemeente Leudal is een erg fraaie gemeente, vooral het beekdal waar de gemeente naar vernoemd is is ontzettend mooi! De wandeling van onderstaande link is een aanrader om dat beekdal en de omringende natuur te bezoeken:
Het wat gesloten karakter waar wij Limburgers volgens sommigen in dit topic om bekend staan verdwijnt met "vastelaovend" (carnaval zoals het in Limburg genoemd wordt) overigens als sneeuw voor de zon; één grappige opmerking en je staat vervolgens al snel met mekaar te ouwehoeren en "sjaele zeiver" uit te kramen.

De mooiste opmerking over de Limburgse volksaard blijft wat mij betreft nog altijd dat we 37 manieren hebben om "ja" te zeggen, waarvan er 36 "nee" betekenen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
dddddaaf1980 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:52:
[...]
De mooiste opmerking over de Limburgse volksaard blijft wat mij betreft nog altijd dat we 37 manieren hebben om "ja" te zeggen, waarvan er 36 "nee" betekenen. :P
Ik had een sollicitatie lopen bij een bedrijf in Heerlen. Die man kon het woord 'nee' niet over zijn lippen krijgen! In eerste instantie begreep ik zijn vage mail niet. De navraag was niet veel minder vaag, maar net genoeg om het eindelijk te begrijpen dat het niet door ging. Ik herinner me nog dat ik belde: 'dit is dus een afwijzing?' en de volkomen onduidelijk reactie die daarop volgde :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perhonen
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-02-2022
Het doet me wel een beetje lachen als ik lees wat Nederlanders ver weg vinden qua reistijd. Nederland is een klein land, je raakt echt niet je contacten kwijt als je naar de andere kant van het land verhuisd. Naar de randstad heb je vanuit Venlo een reistijd van twee uur, dat is toch prima te doen op een weekendje. Ik zelf woon in Duitsland en moet vier uur rijden als ik mijn familie wil zien, en zelfs dat is geen probleem een keer per maand, of soms ook twee keer. Je moet het natuurlijk ook willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-04 03:36
Beste topicstarter,

Als ik zo vrij mag zijn, hoe staat het met de verhuizing naar/ richting Limburg? Ik zit momenteel in een soortgelijke situatie en mijn vraagtekens bij deze stap zijn ongeveer gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:06
paffie_ schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:08:
[...]

Wij willen het zeker.
Alleen omdat wij duidelijk gemerkt hebben dat wij dat rust nodig hebben wat deze provincie biedt.
Wij hopen dat ook te vinden.
Mijn vrouw is echt randstadeling, ik niet echt. In combinatie wij vinden niet erg dat op straat of in de plek waar wij wonen de "leven" verdwijnt.

Maar bedankt voor je mening.
En, hoe bevalt het leven daar? Jullie tweede jaar zit er bijna op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22
Anderhalf uurtje rijden naar je nieuwe plek, voor Nederlanders alsof je emigreert naar de andere kant van de wereld. In de wat grotere landen (ook om
Ons heen) wordt daar heel anders tegen aan gekeken.

Wij zijn 10 jaar geleden van Randstad naar zuiden verhuist (Belgische grens richting Antwerpen. Ik ben opgegroeid in zuid Limburg en mijn vrouw heeft al op 3 continenten gewoond(zuid, noord Amerika en nu Europa, in die volgorde).

Wij hebben kennissen, vrienden en familie door het hele land en over de hele wereld, weken nog steeds allebei in de Randstad. We reizen veel en rijden 80000 km per jaar (verdeeld over 2 auto’s). Wij genieten ervan, lekker de luxe, rust en de ruimte thuis en verder doen we wat we zin in hebben.

Bij ons gaat dat goed omdat we allebei (en de kinderen van 3 en 6 ook nog niet) geen grote vaste sociale cirkel hebben. We vinden moeilijk aansluiting bij andere mensen maar dat vinden we prima.

Bottomline iedereen is anders, maar verhuizen / andere omgeving is volgens mij alleen maar goed ook voor de kinderen. En je kan altijd terug.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-04 20:58
genaraliseer zelf dan ook niet

[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 25-12-2023 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Merion schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:23:
Als BE Limburger val je hier toch wel even van je stoel als je leest wat die Hollanders denken over onze familie aan de oostkant van de maas. Echt wel extreem en bekrompen.

In BE bestaan die vooroordelen ook maar dit is toch wel van een heel andere orde. Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat Antwerpenaars en Brabanders ook hun dialect gebruiken en Limburgs gewoon als een ander dialect zien. Vroeger had je hier wel het beeld dat Limburg einde wereld was, hoge werkloosheid, agrarisch, maar ook dat is heel sterk verandert. Personeelstekort is hier nu net zo hoog als elders en Hasselt is nu hip.

Tijd om een oud idee van onder het stof halen, secessie en samen Republiek Limburg stichten 😜.
Het is als NL Limburger moeilijk voor me in perspectief te plaatsen. Maar een Westvlaamse collega vroeg me eens of ik wist waarom ze het over 'De Limburg' hadden. Het antwoord was dat dat was omdat het ook 'De Kongo' was. Tja. Ik vond dat nou ook niet echt het toonbeeld van ruimdenkendheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:58
Als BE Limburger val je hier toch wel even van je stoel als je leest wat die Hollanders denken over onze familie aan de oostkant van de maas. Echt wel extreem en bekrompen.
Als het in 1831-1839 anders gelopen had was het 'gewoon' midden van het land geweest, deel van de beeldvorming is imo de relatieve uithoek.

Besef dat 'wij' in de Randstad net zo denken over Groningen, Twente en Zeeland. Stiekem vinden veel mensen Limburg leuker omdat het zo buitenlands aanvoelt en goed eten de norm is.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Het is als NL Limburger moeilijk voor me in perspectief te plaatsen. Maar een Westvlaamse collega vroeg me eens of ik wist waarom ze het over 'De Limburg' hadden. Het antwoord was dat dat was omdat het ook 'De Kongo' was. Tja. Ik vond dat nou ook niet echt het toonbeeld van ruimdenkendheid.
Dat is mij bekend maar denk niet dat dit klopt, is m.i. louter een taalkundig ding. In hun taalgevoel is Limburg zonder “de” fout, net zoals De Krim, De Congo…

En een West-Vlaming heeft sowieso al niet dezelfde relatie met Limburg als bv een Antwerpenaar of Brabander, die voelen zich immers traditioneel ook al achtergesteld. In BE bestaat er zelfs een soort gezegde “je zet een West-Vlaming en Limburger bij elkaar en ze zitten met elkaar in bed” wat meteen al iets zegt over dit perspectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:18

SPT

Ik heb geen ervaringen specifiek met Limburg, maar dit kan prima gaan werken. Het hangt wel van je eigen mentaliteit en wensen af. Ik heb als kind gewoond in een dorp in West-Friesland, daarna een groot deel van mijn leven in de Randstad gewoond, en heb altijd gemerkt dat ik daar toch niet helemaal thuis voelde. Paar jaar geleden naar een middelgrote plaats in de periferie verhuist, en ik vind het er helemaal geweldig. Eindelijk dat droomhuis, leuk contact met de buren, en een prachtige omgeving. Ik ben wel echter iemand die zo'n gemeenschapsleven en tradities heel leuk vindt en ben niet de stereotype GroenLinks/D66-stemmer.

Wel twee dingen om te overwegen:
- Ga niet in een klein dorp in een bestaande gemeenschap wonen. Het kan goed gaan, maar de mensen hebben je er over het algemeen gewoonweg niet nodig. Dat is vaak niet eens onwil, maar iedereen kent elkaar al heel lang, en het is ook niet ongebruikelijk dat er veel familie bij elkaar in de buurt woont. Dat maakt het over het algemeen lastiger om te integreren. In grotere plaatsen woont over het algemeen meer import, waardoor er meer mensen zoals jullie zijn en waardoor de locals er ook meer aan gewend zijn.
- Koop een nieuwbouwwoning. In een nieuwbouwwijk is iedereen nieuw, en dan kan je dus heel gemakkelijk een goede band met je buren opbouwen als je daarin investeert.

Edit: zie net pas dat dit een topic uit 2021 was, zonde van de tijd...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-04 22:29

In BE bestaan die vooroordelen ook maar dit is toch wel van een heel andere orde. Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat Antwerpenaars en Brabanders ook hun dialect gebruiken en Limburgs gewoon als een ander dialect zien. Vroeger had je hier wel het beeld dat Limburg einde wereld was, hoge werkloosheid, agrarisch, maar ook dat is heel sterk verandert. Personeelstekort is hier nu net zo hoog als elders en Hasselt is nu hip.

Tijd om een oud idee van onder het stof halen, secessie en samen Republiek Limburg stichten 😜.
Dit is inderdaad wel een van de meest trieste topics op Tweakers, doorspekt met bekrompenheid, vooroordelen en generalisaties. Ik moet me stevig inhouden niet flink van leer te trekken tegen posts van ruim 2 jaar oud.

Ik zou niet willen aanbevelen om ook maar een beetje serieus voor advies hier te willen inlezen.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Merion
hoevenpe schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:38:
Als het in 1831-1839 anders gelopen had was het 'gewoon' midden van het land geweest, deel van de beeldvorming is imo de relatieve uithoek.

Besef dat 'wij' in de Randstad net zo denken over Groningen, Twente en Zeeland. Stiekem vinden veel mensen Limburg leuker omdat het zo buitenlands aanvoelt en goed eten de norm is.
Dat kan je natuurlijk nooit meer achterhalen. Ook in het pre-NL/BE tijdperk:
- Graviteerde NL rond de provicies Holland, ook logisch vanwege de havens
- Graviteerde NL rond de “calvinistische koopmanscultuur”

- Graviteerde BE rond Antwerpen en Brabant en het industriële Wallonië
- Graviteerde BE rond de Brabantse, deels franstalige elite

Die twee machtscentra is precies de oorzaak van die scheiding. Veel is er veranderd sinds die tijd, maar ook veel niet, dat verplaats je immers niet zomaar op een twee drie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
Ik vraag me alleen af welke rust je denkt te kunnen vinden in Limburg? Het is nou niet alsof je zeer ruraal zit.

Ik, als Limburger, kan wel lachen om dit topic trouwens.

Overigens is Healen nou een stukje waar ik dus nooit zou gaan wonen. Daar zijn veel oude kernen met échte Limburgers. Kom je als westerling minder makkelijk tussen. Fanfare is dan een tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
Ik ben benieuwd op welke punten hetgeen gedacht wordt volgens jou echt niet klopt.

Ik ben nu twee jaar ervaringsdeskundige ;). Al wonen wij niet ten oosten van de Maas. Onze gemeente ligt op de westelijke oevers van de Maas, zoals zoveel gemeenten in Noord-Limburg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Merion
synx6 schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:33:
Ik vraag me alleen af welke rust je denkt te kunnen vinden in Limburg? Het is nou niet alsof je zeer ruraal zit. Ik, als Limburger, kan wel lachen om dit topic trouwens.
Dacht net hetzelfde. Ver hoef ik niet te rijden om in de file te zitten. Heb buitenlandse vrienden en die zien Limburg verre van ruraal gebied, eerder suburb. Waar ik woon bouwen ze appartementsblokken alsof er morgen geen baksteen meer te krijgen is. Als je echt ruraal gebied wil zien, rij dan naar het zuiden van Frankrijk of Italië, daar vind je dorpen waar er binnen 30km geen winkel te vinden is. Na 30km moet je hier rechtsomkeer maken anders zit je niet meer in Limburg. 😃

Hoe de mensheid toch steeds wil vasthouden aan die (lang vervlogen) stereotypes.
Ivow85 schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:54:
Ik ben benieuwd op welke punten hetgeen gedacht wordt volgens jou echt niet klopt.
Wat wil je dat ik daar op antwoord, met stereotypes als Belg over de Randstadhollander? Heb daar de vriendelijkste mensen ontmoet maar ook de grootste eikels. Zijn we dat stadium dan anno 2023 of beter 2024 dan al niet voorbij?

Prettige feestagen overigens daar in het Noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:58
Merion schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:16:
Wat wil je dat ik daar op antwoord, met stereotypes als Belg over de Randstadhollander? Heb daar de vriendelijkste mensen ontmoet maar ook de grootste eikels. Zijn we dat stadium dan anno 2023 of beter 2024 dan al niet voorbij?

Prettige feestagen overigens daar in het Noorden.
Heb op vakantie het gezelliger gehad met Vlamingen dan met de gemiddelde refo van 10km verderop, gelukkig zijn we allemaal anders.

Ook fijne dagen daar in het zuiden, ongeacht de taal die je spreekt. :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:08

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
TS is al 2 jaar niet online geweest, de vraag hoe het ermee gaat zal dan ook niet beantwoord worden, krijgt een slotje.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.