Wow... kan de titel van dit topic niet aangepast worden naar "vooroordelen over streken in Nederland".
Sommige begrijp ik wel en komen voort uit eigen ervaringen, maar er worden ook veel zaken genoemd waarbij ik denk "ligt het niet een beetje aan jezelf".
Ik snap het wel hoor. Zelf had ik vroeger ook wel wat vooroordelen, maar het is snel veranderd.
Mijn eigen ervaringen zijn als volgt.
Geboren, getogen en woonachtig in oost Brabant. Waarom reageer ik hier dan op... nou ik heb nu ongeveer 10 jaar ervaring met Limburg. Begon met klasgenoten op HBO, daarna stage/bijbaaan/werk in Venray en Roermond. Maar het echte werk begon ongeveer 6 jaar geleden toen ik mijn huidige partner leerde kennen, die op dat moment in Maastricht woonde. Ze is een jaar later ongeveer bij mij komen wonen, maar haar hele familie woont in Zuid-Limburg.
Dialect
Net als overal in Nederland is er ook in Limburg veel verschil in dialect. Van noord naar zuid, van west zuid-limburg naar oost zuid-limburg, overal zijn wel verschillen. Als brabander heb ik weinig moeite gehad om het te leren verstaan. Het kost natuurlijk even wat tijd en sommige dialecten zijn net wat lastiger. Maar wat ik werkelijk overal meemaak (werk, familie en vrienden) is dat men vraagt of je dialect verstaat, of dat het oké is dat ze dialect praten. Schoonfamilie vraagt dat soms nog steeds, als ze vergeten dat ik het gewoon versta

En als ik dan toch wat woorden niet begrijp dan vraag ik het gewoon. Maar dat komt nu weinig meer voor. Het levert ook wel grappige situaties op en elkaar een beetje voor de gek houden kan vaak wel.
Afstand
Ik had het geluk dat ik in Roermond werkte toen ik mijn partner leerde kennen. Ik was vanuit daar meestal sneller in Maastricht dan thuis. Zelfs toen ze nog volop aan de weg aan het werken waren (rondom de huidige tunnels).
Nu is het voor ons 1 tot 1,5 uur rijden naar schoonfamilie en een aantal vrienden. Dat is soms lastig, maar vaak een kwestie van goed plannen. Soms doen we meerdere bezoeken op een dag. Soms komen ze onze kant op (sommige familieleden noemen Brabant al "het noorden"). Maar net hoe het uitkomt. Nooit echt een groot probleem geweest in ieder geval. Kan me voorstellen als je niks gewent bent (als een half uur al "ver" is) , dat dan meer dan 1 uur wel even wennen is.
Thuis gevoel
In de tijd dat mijn partner nog in Maastricht woonde, maar ook nu nog bij familie/vrienden, heb ik me altijd heel erg thuis gevoelt. Zelfs in Wittevrouwenveld. Voor mij geeft de streek Zuid-Limburg ook direct een soort vakantie gevoel. Ik kom er makkelijk tot rust. Vind het lastig te omschrijven, want het is er natuurlijk niet altijd en overal even rustig. Maar het straalt wel vakantie uit. Terwijl ik er ook wel eens voor werk naartoe moet, vind ik dat nooit erg.
Dorpen en verenigingen
Zoals eerder wel genoemd is, er zit veel verschil tussen de dorpen en steden. Maar ook dat is denk ik niet alleen in Limburg. Wat ik dan van mijn partner wel hoor is dat sommige dorpen wat meer "gesloten" zijn en op zichzelf met hun verenigingen. Maar als je ergens aan mee doet is het al snel goed.
Zou ik er kunnen wonen
Hypotetisch, want het is totaal niet aan de orde.
Ik zou er kunnen wonen, maar...
Ik zou dan even goed uitzoeken waar. Welk dorp, welke wijk en wat de afstanden zijn naar winkels etc. Er zijn hele mooie stukken Zuid-Limburg, maar dan is ook een fatsoenlijke supermarkt soms wat verder weg. Ook zijn winkels nog niet overal op zondag/feestdagen open. Terwijl dat hier in dorpen wel zo is. Als je dat gewent bent is het wel heel handig.
Heerlen wordt vaak genoemd als plek om niet heen te gaan. Zelf zou ik dat ook niet doen, maar ik ben ook heel eerlijk dat ik dit alleen baseer op wat ik hoor van familie en vrienden. Voor mij is het meer zo: er zijn zoveel mooiere/betere plekken in die streek dus waarom zou je Heerlen kiezen.
TL;DR
Sta overal voor open
Limburgers zijn over het algemeen gastvrij, natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals overal.
Dialect leer je vanzelf verstaan. Spreken hoeft niet per se.
Zuid-Limburg is een erg mooie "vakantie achtige" streek.
Veel verschil tussen dorpen/steden. Zoek dat dus goed uit !
sidenote
Mijn verhaal is best rooskleurig merk ik, dat komt denk ik vooral omdat ik dankzij mijn partner een voorsprong heb gehad. Je komt dan meteen terecht bij familie en vrienden. Dat scheelt best veel denk ik.