Van Randstad naar Limburg

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 30.428 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paffie_
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15-10-2021
Beste tweakeraars!
Ik en mijn gezien (met drie kinderen 12, 4, 5 maanden) willen graag naar Limburg gaan verhuizen. Ik ervaren procesoperator, zij thuismoeder. (Het beste voor de kids volgens ons) zijn benieuwd hoe is het om zo een grote stap te maken. Je leest veel en van alles maar dat is alles over jaren geleden.
Ik zou graag ervaringen, adviezen willen van jullie horen wat betreft verhuizing van Randstad naar Limburg. Iets specifieker omgeving Heerlen/Geleen.
Ervaringen, adviezen, alles is welkom.
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:45
Nou, je vrouw, kinderen en jij raken hun sociale leven en contacten kwijt. Dat is het enige wat verandert, eenzaamheid de eerste tijd.

Je oudste krijgt het mogelijk dat lastig, die zal zeker zo naar de tweede gaan? Die van 4 jaar en die van 5 maanden hebben er niet zoveel last van, de 4-jarige maakt wel nieuwe vriendjes.

Voor je vrouw zal het mogelijk wel lastig worden, alleen contact met de ouders van school van je 4-jarige

Maar: met een aantal jaar is iedereen gewend. wie hebben de wil om te verhuizen en waarom?

[ Voor 9% gewijzigd door President op 21-06-2021 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-04 16:43
paffie_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:42:
Beste tweakeraars!
Ik en mijn gezien (met drie kinderen 12, 4, 5 maanden) willen graag naar Limburg gaan verhuizen.
Ik moet de eerste kinderen nog spreken die staan te springen om te verhuizen, en al helemaal van de Randstad naar Limburg. Of moet ik dit lezen als, mijn partner en ik willen graag naar Limburg verhuizen, en de kinderen moeten mee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:45

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Geleen... nummer 7 op de lijst onveiligste gemeentes....
Heerlen nummer 4. (Cijfers 2019)

Maar 12 jaar, laatste jaar basischool waarschijnlijk; wel een goed moment om te verhuizen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Tja, zonder de redenen te weten waarom je wil verhuizen en details van de oude en nieuwe situatie is het natuurlijk lastig adviezen geven en ervaringen in context plaatsen. Dit soort dingen heeft altijd voor- en nadelen, hangt van jouw persoonlijke situatie af hoe zwaar die wegen.

Voorbeeld: Ik kan hier nu gaan zeggen dat het voor mij de beste stap in m'n leven is geweest. Als ik daar vervolgens niet bij vertel dat ik in Limburg opgegroeid ben, daar al mijn sociale contacten nog heb en 5 jaar geleden voor m'n werk naar de Randstad ben verhuisd waar ik 5 jaar lang wegkwijnde dan heeft het allemaal niet zo veel zin wat er gezegd wordt. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Emgeebee op 21-06-2021 16:57 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:20
Ik woon er zelf niet, maar heb er (schoon) familie en vrienden wonen.

Ik ervaar grote verschillen tussen de plaatsen in Limburg in hoe open ze zijn naar buitenstaanders. Sommige dorpen hebben meer aanwas van buitenaf, anderen zijn echt gesloten gemeenschappen. In die laatste zul je echt moeite hebben om te integreren, in de meer open dorpen zal het misschien wel te doen zijn.

Maar in alle gevallen geld al snel dat het verstandig is om in ieder geval niet flauw te doen. Koop die vlaai gewoon als de carnavals vereniging aan de deur staat, of de nonnenvotten van de plaatselijke harmonie, ook als je ze eigenlijk niet nodig hebt. Maak je er gewoon iemand anders blij mee ;-).

Vergis je er ook niet in hoe lastig dat het kan zijn dat je het dialect niet spreekt, zeker voor je oudste kids. Hoe het uiteindelijk uit pakt hangt natuurlijk af van jullie eigen sociale skills, maar naar mijn mening ook waar je gaat wonen precies.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 20:54
Wat wil je precies weten?
Limburg is geen uniform gebied, net zoals de randstad dat niet is. Hier is onmogelijk een of andere universele ervaring aan te hangen. Is echt zo afhankelijk van waar je naar toe gaat, waar je vandaan komt en wat voor mensen jullie zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:16

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik ben zelf van Amersfoort naar Middelburg (op 21e) verhuisd en daarna naar Venlo (32e).

Zeeland != Middelburg
Limburg != Venlo

Ofwel, je kan niet zo maar spreken van 1 gebied met 1 manier van leven.

Ik vind het leven in Venlo leuk. Heb er veel sociale contacten. Ik spreek het dialect niet, maar versta het prima en heb de leukste gesprekken en contacten.

Het hangt toch grotendeels van jezelf af en hoe je er in staat. Ga vooral zonder vooroordelen en ga gewoon leven.

Ik zou zelf niet op een dorp willen wonen. Ik wil een binnenstad met horeca op minder dan 10 minuten fietsen. Een snelweg en treinstation ook op korte afstand. Dat heb ik allemaal in Venlo gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@paffie_ Hoe zijn jij en je vrouw bij Limburg uitgekomen?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:52
Waar woont de rest van de familie? Vanuit de randstad is het een goed eind rijden. Om de contacten te onderhouden zal jij vaker die afstand moeten overbruggen dan mensen die in de randstad zijn blijven wonen (maar daar woon je dan ook ruimer voor).

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Spreek je de taal?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-04 12:19
Ben zelf in Zuid-Limburg (omg. Valkenburg) geboren en getogen, familie woont grotendeels daar, ikzelf al paar jaar niet meer dus misschien dat iemand die er nu nog woont iets anders vindt.
Zowel Geleen als Heerlen kan ik niet echt aanraden. Heerlen is de ondergang van de mijnindustrie nooit echt te boven gekomen, er zijn wel betere wijken, maar in het centrum word je toch met de realiteit geconfronteerd. Daarnaast wel veel import waardoor ook het dialect in die streek een beetje is verdrongen wat dus weer betekent dat je er als niet-dialect-spreker niet zo zult opvallen. De omgeving is wel mooi heuvelachtig (persoonlijk) en er is werkgelegenheid.
Geleen denk ik aan Chemelot/DSM, m.a.w. luchtvervuiling, ben er verder niet bekend.
Als Randstedeling ligt het denk ik aan je instelling of je het in Limburg naar je zin gaat krijgen YMMV.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik zou alvast het dialect gaan leren.

Als ik in Limburg bij bedrijven ben, spreken ze op de een of andere manier allemaal Limburgs onder elkaar. Vergaderingen beginnen nog wel eens in gewoon Nederlands, maar voor je weet, zit je met uiterste inspanning te luisteren wat er nu weer gezegd wordt.

Dat ken ik verder echt bijna nergens, dat iedereen dialect spreekt. Friesland een beetje. Maar verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Tens schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:50:

Maar 12 jaar, laatste jaar basischool waarschijnlijk; wel een goed moment om te verhuizen.
Mwa, omdat een paar hells angels/satudars ruzie maken ovwr drugs, staat het hoog op de lijstjes. Maar daar heb je als inwoner weinig last van. Nu is Geleen niet de leukste plek, zou ik eerder voor sittard kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:55
Limburg is leuk om op vakantie te gaan. Niet om te wonen of te werken tenzij je daar geboren en getogen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Hoe doe je dat met werk? Heb / zoek je een nieuwe baan?

En inderdaad, het is een flinke stap en zal behoorlijk tijd kosten om te wennen. Ligt er natuurlijk aan hoe makkelijk jullie ergens aarden.

Ik heb de impact van zo'n verhuizing zelf onderschat. Dat was van Randstad naar een provinciestad en dat vond ik al een wereld van verschil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:25
Voor welk probleem is dit een oplossing en waarom is dit alles afwegende de beste oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:40
sugarlevi01 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:27:
Als ik in Limburg bij bedrijven ben, spreken ze op de een of andere manier allemaal Limburgs onder elkaar. Vergaderingen beginnen nog wel eens in gewoon Nederlands, maar voor je weet, zit je met uiterste inspanning te luisteren wat er nu weer gezegd wordt.

Dat ken ik verder echt bijna nergens, dat iedereen dialect spreekt. Friesland een beetje. Maar verder...
In de meeste streken waar men dialect spreekt, schakelt men over op standaardnederlands zodra er iemand aanschuift die dat dialect niet machtig is. Dat Limburgers dat niet doen/willen is me al meerdere malen opgevallen, en ik ken meerdere mensen met die ervaring.

Als je ook nog eens in Limburg bent kun je het mensen ergens niet kwalijk nemen dat ze hun moerstaal willen spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:23
Beste tweakeraars!
Ik en mijn gezien (met drie kinderen 12, 4, 5 maanden) willen graag naar Limburg gaan verhuizen. Ik ervaren procesoperator, zij thuismoeder. (Het beste voor de kids volgens ons) zijn benieuwd hoe is het om zo een grote stap te maken. Je leest veel en van alles maar dat is alles over jaren geleden.
Ik zou graag ervaringen, adviezen willen van jullie horen wat betreft verhuizing van Randstad naar Limburg. Iets specifieker omgeving Heerlen/Geleen.
Alvast bedankt!
Qua locatie geen tips. Ben zelf vorig jaar met mijn vrouw en twee jonge kinderen naar Zweden verhuisd. In het begin moet je alles zelf doen en heb je geen hulp van vrienden en familie. Beste tip die ik kan geven is aansluiten bij lokale clubs en een nieuwe hobby zoeken, daar leer je snel nieuwe mensen kennen, een sociaal vangnet om je heen is wel zo fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Tens schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:50:

Er zijn zo veel (kleine) dorpen in die regio. Denk aan Schinnen, Hulsberg, Noorbeek, Gulpen etc. Dat is gewoon fijn wonen. Ik heb zelf jaren net over de grens in Belgie gewoond en werkte in die regio. Ook ik kwam met mijn gezin uit de randstad. Nu de kinderen van het VO af zijn was het weer tijd om naar .nl terug te keren.
Ik heb er geen moment spijt van gehad om daar te zijn. Geen file's, geen haantjes, zeer vriendelijke mensen die het niet vreemd vinden als je ze goedemorgen wenst.
Succes met de verhuizing en inburgering ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Beste tweakeraars!
Alvast bedankt!
Je noemt meteen de twee plekken die niet zonder reputatie zijn, met redenen. Actueel. Dat zijn ook stukken die niet zonder overwegingen zijn voor vorming / opgroeien van kinderen.

Dat je naar het tropische zuiden zou willen, kan ik begrijpen. Let er wel op, locatie werk is in relatie tot mobiliteit toch anders dan in een randstad. Huren / kopen is ook een ding.

Wanneer ik in Nederland ben roteer ik tussen Limburg, Zeeland en Den Haag / Amsterdam. Wat wonen aangaat is die eerste absoluut een gebied wat tussen de uitersten ligt. Dat gezegd, is dit een plan wat je hebt, of een idee? Er liggen wel een paar vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 21-06-2021 19:53 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Anoniem: 1271350 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:28:
[...]

Mwa, omdat een paar hells angels/satudars ruzie maken ovwr drugs, staat het hoog op de lijstjes. Maar daar heb je als inwoner weinig last van. Nu is Geleen niet de leukste plek, zou ik eerder voor sittard kiezen
Sittard is centraal, prima voor mobiliteit, onderwijskeuzes zijn best ok. Niet te groot, niet te klein.

Meer richting noorden, Roermond. Maar dat lijkt me voor de TS misschien wat te ver van mogelijk werkgebied? Procesoperator? Dan ligt er toch wel een lijn bij Sittard naar beneden, en bij Weert naar boven.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Het kan prima gaan voor je kinderen, het kan de meest kutte beslissing in hun leven zijn voor je kinderen.

Mijn ouders besloten in 2000 dat het een prima idee was om naar een of ander boerendorp in Friesland te verhuizen, ik was toen 6. Ik overdrijf niet wanneer ik zeg dat dat een traumatische ervaring was. Al je vriendjes en vriendinnetjes kwijt, gedumpt worden in een plek met een compleet andere cultuur, communicatieproblemen tussen leeftijdsgenoten en een behoorlijk gesloten gemeenschap waar ik nooit echt tussen gekomen ben. Ik voelde me pas weer thuis in een woonplaats toen ik een jaar in Arnhem woonde, 12 jaar na de verhuizing naar Friesland.

Nu hoeft het natuurlijk niet altijd zo te verlopen, er gingen nog wel wat meer dingen fout in die tijd waardoor dit nog wat meer impact had. Ik wil zeker niet zeggen dat het voor ieder kind een enorm probleem is, maar dat het invloed op hun ontwikkeling heeft, lijkt mij wel vaststaan. De vraag is alleen of het een positieve of een negatieve is.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
De titel van dit topic wekt bij mij veel interesse. Wij wonen nu in de randstad en zijn voorzichtig een zoektocht gestart naar een woning in Limburg, regio Venlo.

De eerste vraag die in mij opkomt: waarom kies je voor Limburg en specifiek Heerlen of Geleen? Wij kiezen voor Limburg omdat mijn partner daar vandaan komt en niet echt kan aarden hier in 'het Westen'. Wij nemen dus op letterlijke wijze afstand van mijn familie en vrienden (hoewel die laatste groep toch al aardig gespreid over het land woont), maar zullen tegelijkertijd juist dichtbij de familie en vrienden van mijn partner komen te wonen. We raken dus niet volledig geïsoleerd van onze huidige sociale contacten. Daarbij ligt Venlo ongeveer een uur reistijd minder ver van de randstad dan Heerlen.

Uiteraard komen wij nu ook al vaak in Limburg. Limburgers spreken onderling graag in dialect. Hoe zuidelijker je komt, hoe moeilijker dat dialect te verstaan is voor een westerling. Ook in een groter gezelschap waar je de enige niet-Limburger bent, zal veel in dialect gesproken worden. Zeker op informele bijeenkomsten zoals het schoolplein, een barbecue met je nieuwe buren, een borrel op je werk...

Dialect zal zeker in het begin nogal een ding zijn wanneer je dat nu niet goed kunt verstaan. Maar wees gerust: als je een beetje je best doet kun je het dialect best leren te verstaan.

Hoe het mij als buitenstaander in Limburg gaat bevallen weet ik nog niet. We zullen zien.

Mijn vraag aan iedereen die naar een andere regio of land gaat verhuizen omdat het daar zoveel aantrekkelijker is: breng er eens een vakantie door. En bezoek dan niet alle toeristische trekpleisters en leuke terrasjes. Maar ga wandelen en fietsen door woonwijken. Doe je boodschappen bij een buurtwinkelcentrum. En kies vooral de wijken waar woningen staan die jullie op Funda als 'interessant' bestempelen.
Proef de sfeer in die plaatsen en wijken op doodgewone dagen en avonden.

Want elke regio is leuk als je hem vanuit dat mooie vakantiepark bekijkt en de toeristische highlights langs gaat. Maar die toeristische highlights spelen nauwelijks een rol wanneer je in diezelfde regio zou wonen.

En belangrijk om aansluiting te vinden bij de lokale bevolking: kijk waar je bestaande of nieuwe hobby's kunt uitoefenen. Als lid van een hobby- of sportvereniging bouw je doorgaans relatief makkelijk nieuwe contacten op. Want met gedeelde interesses is het nu eenmaal leuk kletsen met een drankje erbij.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Van buiten Venlo naar Venlo verhuisd te zijn herken ik dat zeker, maar ik versta het dialect volledig en spreek gewoon Nederlands terug. Geen enkel probleem om te communiceren. Iedereen in Venlo spreekt ook gewoon Nederlanders.
Ivow85 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:16:
De titel van dit topic wekt bij mij veel interesse. Wij wonen nu in de randstad en zijn voorzichtig een zoektocht gestart naar een woning in Limburg, regio Venlo.
Ik woon dus in Venlo en heb familie in Amersfoort, vrienden in Middelburg en regio Amsterdam. Morgen moet ik ook weer voor het werk naar Amsterdam. In de ochtend om 06:30 in de auto en in de avond rond 21:00 thuis. Doe ik 1x per week, de rest werk ik thuis.

Maar ik vind Venlo prima qua ligging. Zeker omdat ik ook graag richting de Alpen ga! Scheelt mij weer een flink stuk rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 18-04 11:11

mark-k

AKA markkNL

Je wilt graag van de ene tuigbuurt naar de andere tuigbuurt? (randstad - - >Geleen/Heerlen)
Is er een reden voor of gewoon het 'we willen graag in de "heuvels" wonen dat iedereen in de randstad tegenwoordig lijkt te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-04 09:12
Maar meteen over de woonplaats: Schrap Geleen van je lijstje, en Heerlen (parkstad) zou ook niet mijn keuze zijn. Kijk naar de dorpen in zuid-limburg (beneden de A76) of ga naar het midden (boven Sittard) of noorden (regio Weert en Venlo, en alles wat daartussenin zit). Rondom Maasbracht zit je qua uitvalsbasis het beste (A2, A73, snel in Duitsland en België), wil je meer de heuvels opzoeken moet je toch meer naar het zuiden, toch meer de stad zou Roermond of Maastricht iets kunnen zijn.
Vergis je daarnaast niet, zoals hier al vaker aangehaald, dat elke regio (of soms gewoonweg een dorp) weer heel anders kan zijn dan de andere.

Over de stap van randstad -> Limburg kan ik weinig advies in geven gezien ik in Limburg woon. Onze overburen die uit het westen komen zijn echter helemaal geaard (5 jaar geleden hier komen wonen ongeveer). De kids (nu 8 en 12) hebben een heel sociaal leven opgebouwd.

[ Voor 22% gewijzigd door _Piwi_ op 21-06-2021 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:40:
[...]

In de meeste streken waar men dialect spreekt, schakelt men over op standaardnederlands zodra er iemand aanschuift die dat dialect niet machtig is. Dat Limburgers dat niet doen/willen is me al meerdere malen opgevallen, en ik ken meerdere mensen met die ervaring.

Als je ook nog eens in Limburg bent kun je het mensen ergens niet kwalijk nemen dat ze hun moerstaal willen spreken.
Ik neem het niemand kwalijk. Ik vind het juist altijd wel leuk, heb ik ook weer wat hersengymnastiek.
En er wordt wel op standaard Nederlands overgeschakeld, maar onder elkaar is het vrijwel altijd dialect. En per ongeluk schakelen ze er dan ook al snel naar over, als er meerdere aanwezig zijn.

Maar dat er zo door bijna iedereen dialect gesproken wordt. Kom ik bijna nergens tegen.
De meeste dialecten zijn redelijk verwaterd vooral bij de jongere generaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
_Piwi_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:05:
Maar meteen over de woonplaats: Schrap Geleen van je lijstje, en Heerlen (parkstad) zou ook niet mijn keuze zijn. Kijk naar de dorpen in zuid-limburg (beneden de A76) of ga naar het midden (boven Sittard) of noorden (regio Weert en Venlo, en alles wat daartussenin zit). Rondom Maasbracht zit je qua uitvalsbasis het beste (A2, A73, snel in Duitsland en België), wil je meer de heuvels opzoeken moet je toch meer naar het zuiden, toch meer de stad zou Roermond of Maastricht iets kunnen zijn.
Vergis je daarnaast niet, zoals hier al vaker aangehaald, dat elke regio (of soms gewoonweg een dorp) weer heel anders kan zijn dan de andere.
Wat Maastricht aangaat, mobiliteit binnen dat stuk is prima, maar het blijft de enige stad waar men ooit muren gebouwd heeft om de bevolking daarbinnen te houden 😎

Dat laatste stukje, dat klopt ontzettend. Binnen Limburg is opvallend veel lokale diversiteit onderling, het ene stukje is het andere niet. Zo is er ook nog de grensstreek zelf, waar Duitsland en Nederland letterlijk in elkaar overlopen. Met interessante stukjes geschiedenis erachter.

[ Voor 6% gewijzigd door Virtuozzo op 22-06-2021 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:30
Limburger hier, maar net over de grens naar Duitsland verhuist.

Geleen en Heerlen zou ik zelf niet echt aanraden. Beek is misschien al iets beter maar dan nog zou ik niet onder de deken van de DSM/chemelot willen wonen.

Als je naar Limburg verhuist ga dan misschien kijken in Sittard, of een van de dorpjes zoals Doenrade, Puth, Schinnen.

Ja, kans op dialect is een stuk groter maar het is wel echt stukken beter vergeleken met Heerlen, Geleen of bijv Kerkrade. Collega van me is verhuist van Eindhoven naar Schinnen en bevalt hem prima. Spreekt geen woord dialect maar no biggie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:41
Beste mensen, de TS is procesoperator en werkt dus op chemelot bij DSM/Sabic. Vandaar zijn keuze voor Geleen/Heerlen. Ik zou alleen voor een dorp kiezen als je echt wilt integreren (verenigingsleven ingaan dus). Anders Heerlen/Maastricht. Geleen is vrij dorps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paffie_
Ik ben procesoperator en vandaar keuze valt naar Limburg. Geleen en Heerlen omdat het dichtbij de goede scholen ligt (vrije school) hele goede ervaringen daar mee. Wij zoeken meer dorpsleven dan stadsleven vandaar ook de keuze om kleiner, “verweg” gaan wonen.
Het is toevallig dat wij met zijn allemaal (in een dorp) dat willen. Anders was de keuze niet Limburg geweest. Hoe is het met gemeenschap? Kom je wel als “buitenstaander” tussen?
Ik speel zelf ijshockey en mijn vrouw is bezig met permacultuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

paffie_ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:25:
Ik ben procesoperator en vandaar keuze valt naar Limburg. Geleen en Heerlen omdat het dichtbij de goede scholen ligt (vrije school) hele goede ervaringen daar mee. Wij zoeken meer dorpsleven dan stadsleven vandaar ook de keuze om kleiner, “verweg” gaan wonen.
Het is toevallig dat wij met zijn allemaal (in een dorp) dat willen. Anders was de keuze niet Limburg geweest. Hoe is het met gemeenschap? Kom je wel als “buitenstaander” tussen?
Ik speel zelf ijshockey en mijn vrouw is bezig met permacultuur.
Hoe het als 'buitenstaander' is zal afhangen van waar je binnen probeert te komen en hoe jij je opstelt, meer dan dat durf ik er niet op te zeggen. Zelf nooit issues gehad met mensen die van 'buiten' kwamen of meegemaakt dat een ander het had, maar dat is wel maar een zeer beperkte samplesize.

Met ijshockey zit je hier in Geleen in elk geval wel goed (Eaters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paffie_
Dat is dat vooroordeel wat je hoort. Maar Ik ben van mening dat als je wil en doet dan komt alles wel goed. Maar voor de zekerheid toch vragen.
Ja ik had al beetje ingelezen over ijshockey clubs, gelukkig is het mogelijk om beetje te hockeyen in Limburg.
Bedankt voor de goede tips om dorpen en buurtshops te ontdekken! Dat gaan eij zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

paffie_ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:48:
Maar Ik ben van mening dat als je wil en doet dan komt alles wel goed.
Je gaat nog wel leren hoe naar binnen gekeerd die zuid Limburgers zijn! Ik heb er jaren gewoond!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:02
Als je in de buurt van een vrije school wilt wonen is ook Maastricht te overwegen, genoeg dorpen in de omgeving als je niet in de stad wilt wonen (Bunde, Gronsveld, Eijsden, etc). Huizenprijzen liggen lager dan in Maastricht zelf.
Huizenprijzen liggen in regio Maastricht wel weer duidelijk hoger dan in regio Parkstad.

De comments dat je zonder Limburgs te spreken er niet in de gemeenschap opgenomen kunt worden is onzin. Ik woon er weliswaar al mijn hele leven, spreek geen Limburgs maar versta het goed, mijn vrouw is Brabantse en verstond het binnen een jaar of 3 prima. Afgezien van de kleinste dorpen schakelt iedereen gewoon over op Nederlands. Collega's van mij uit bijv. regio's Utrecht, Winterswijk, Leiden hebben hier allemaal prima contacten en kinderen hebben prima sociaal leven (vrienden, sportclubs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paffie_
JackBol schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:04:
[...]

Je gaat nog wel leren hoe naar binnen gekeerd die zuid Limburgers zijn! Ik heb er jaren gewoond!
Introverte mensen zijn toch niet zo erg. Ik kom uit Letland(waar binnen gekeerde mensen zijn het meeste) woon al 12 jaar in Nederland en ik moest mezelf dwingen om meer socialer te zijn om tussen te “passen”.
Het kan lastig zijn maar ik denk niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 11:54
Ik woon inmiddels in Brabant (verhuisd voor de liefde) maar ben in Heerlen geboren en opgegroeid. Er zijn mooie wijken waar het prima vertoeven is.

Ik ontken de sociale problemen niet. De pijn van het sluiten van de mijnen is nog altijd zichtbaar en voelbaar, maar ik ben wel van mening dat het in Heerlen prima wonen is.

Er is een levendig verenigingsleven en lokale inwoners zijn over het algemeen trots op hun stad. Er wordt veel georganiseerd. Je moet het alleen af en toe een beetje opzoeken. Heerlen doet me wat dat betreft altijd denken aan Rotterdam in het klein.

Ik herken de opmerking omtrent introverte mensen in Limburg en begrijp wat er mee wordt bedoelt. Ik spreek zelf geen dialect, heb ook geen herkenbaar Limburgs accent maar heb dat nooit ervaren als probleem.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:03
@Masterlans , qua vrije school zit er in Roermond ook nog wel het een en ander (basisschool en middelbare school).

Qua dialect: het valt allemaal best wel mee. Je moet er effe in komen en in mijn ervaring doen de meeste mensen wel hun best om NL te spreken als er een niet-Limburger bij is (mijn vriendin komt uit Brabant).

Wat zou je als reistijd willen @paffie_ ? Je kan ook kiezen voor bv een half uur reistijd, waarmee je je zoekgebied flink kunt vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 19:58
Zelf heb ik tientallen jaren in Heerlen gewoond en gewerkt. Er zijn echt prima wijken, waar je prettig kunt wonen met kinderen. Met name in Heerlen Zuid (wijken: Douve Weien, Bekkerveld, coumerveld, Benzerade). Je hoeft echt niet de "taal" te leren. Ze spreken (ook op de werkvloer) gewoon Nederlands (ja... met een accent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
paffie_ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:48:
Dat is dat vooroordeel wat je hoort. Maar Ik ben van mening dat als je wil en doet dan komt alles wel goed. Maar voor de zekerheid toch vragen.
Wel te verklaren omdat Limburgers vaak automatisch overschakelen naar het dialect als men onderling is. Ik betrap mij er vaak ook op dat ik onbewust overschakel ook al zijn er niet-dialect sprekende mensen bij. Het gevoel van buitensluiten kan ik dan wel goed begrijpen maar is niet de bedoeling. In mijn ervaring, aansluitend aan @mark-k, wordt alle "import" ( ;) ) prima geaccepteerd! (ook in een dorp van nog geen 2000 inwoners).

Meedoen in het verenigingsleven werkt trouwens het beste om te integreren. Volgens mij staat Limburg op #1 als het om verenigingsleven gaat. Je leert de mensen en het dorp snel kennen, en visa versa, maar dat geld voor elk willekeurig dorp in Nederland als je het mij vraagt.

[ Voor 20% gewijzigd door _Piwi_ op 22-06-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paffie_
TWCRay schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:50:
@Masterlans , qua vrije school zit er in Roermond ook nog wel het een en ander (basisschool en middelbare school).

Qua dialect: het valt allemaal best wel mee. Je moet er effe in komen en in mijn ervaring doen de meeste mensen wel hun best om NL te spreken als er een niet-Limburger bij is (mijn vriendin komt uit Brabant).

Wat zou je als reistijd willen @paffie_ ? Je kan ook kiezen voor bv een half uur reistijd, waarmee je je zoekgebied flink kunt vergroten.
@Masterlans ik denk dat 30 minuten rijden is prima. Hier in Den Haag doe ik soms 10km 1 uur over… 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
Mooi is dat hè. Ik werk een paar KM buiten Düsseldorf en woon nabij Roermond. Vaak ben ik sneller daar dan mensen uit Düsseldorf 8)7

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-04 23:07
De reacties over Limburg, ik zie hier juiste dingen voorbij komen en uitspraken die kant noch wal raken.

Dialect:
Ieder dorp en iedere stad spreekt een eigen dialect, veelal lijken ze veel op elkaar met kleine verschillen. Het grootste verschil zit eigenlijk in Parkstad (niet heel Parkstad) daar is het echt meer Duits. Maar als ik de reacties hier voorbij zie komen, dan is het alsof we geen Algemeen Nederlands spreken. Onderling spreken we dialect, niet omdat we geen Nederlands willen of kunnen praten, het gaat gewoon automatisch. Het is onze moedertaal.

Gesloten
Er zitten wel verschillen tussen de steden en dorpen in Limburg, maar dat is in heel Nederland zo. Dat is niet iets specifieks voor Limburg. Maar dat Limburgers gesloten zijn, klopt voor het overgrote deel totaal niet. Sterker nog, ik durf zelfs met zekerheid te zeggen dat vooral in de dorpen de Limburgers juist heel open zijn. Ga op een zondag gewoon eens een stuk wandelen in een dorp en er zijn tig mensen die je goededag zeggen of een kort praatje beginnen. Dat heb ik in de Randstad nooit meegemaakt.

Sociaal
Vooral in de dorpen in Limburgers bruist het verenigingsleven, in het ene dorp wat meer dan bij een ander dorp. Vind je sociale contacten leuk, dan is er vast wel iets van een vereniging waar je plezier uit haalt. Limburgers zijn open en iedereen is welkom binnen een vereniging. Vaak zie je dat er binnen dorpen ook buurtverenigingen zijn. Eigenlijk wat de naam er al zegt, een vereniging gewoon voor mensen uit de buurt. Dat maakt het integreren binnen een dorp nog makkelijker. Het ligt echt aan je zelf of je sociaal actief bent, Limburger verwelkomen je met open armen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchitectOfDoom
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-03-2023
Eiríkr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:48:
Ik woon inmiddels in Brabant (verhuisd voor de liefde) maar ben in Heerlen geboren en opgegroeid. Er zijn mooie wijken waar het prima vertoeven is.

Ik ontken de sociale problemen niet. De pijn van het sluiten van de mijnen is nog altijd zichtbaar en voelbaar, maar ik ben wel van mening dat het in Heerlen prima wonen is.

Er is een levendig verenigingsleven en lokale inwoners zijn over het algemeen trots op hun stad. Er wordt veel georganiseerd. Je moet het alleen af en toe een beetje opzoeken. Heerlen doet me wat dat betreft altijd denken aan Rotterdam in het klein.

Ik herken de opmerking omtrent introverte mensen in Limburg en begrijp wat er mee wordt bedoelt. Ik spreek zelf geen dialect, heb ook geen herkenbaar Limburgs accent maar heb dat nooit ervaren als probleem.
Ik kan me hierin wel vinden. Er staat veel horror in dit topic, maar de realiteit is dat het gewoon heel erg verschilt per dorp en buurt.

Wij zijn ook naar Heerlen verhuisd. We komen beiden niet uit Limburg.

Het slechte nieuws eerst: vrienden en familie (kan ook goed nieuws zijn >:) ) ga je een stuk minder zien. Bezoeken zullen langer duren en minder vaak voorkomen. Daar zul je dus aan moeten werken, bv met sport of vereniging. Ik denk met name voor je vrouw dit heel lastig gaat worden: jij werkt en zij zit vooral thuis.

Dialect wordt er zeker gesproken, maar na een jaar kan je het denk ik wel redelijk begrijpen. Het begint met enne?

Het goede nieuws is dat je veel meer huis en tuin voor je geld hebt en het een hele mooie omgeving is. Je bent zo in de Eifel of de Ardennen. Zuid Limburg zelf vermijd ik liever hartje zomer.

Geleen ken ik niet zo goed, maar Heerlen heeft hele prima stukken. Ik zou de oude mijnwerkers koloniën wel vermijden, bv Heerlerheide. En ja, in het centrum hangen relatief meer chappies dan je op basis van de grootte zou verwachten, maar dat heb je in Zaandam net zo goed. Dorpjes verschillen gewoon heel erg. Er zijn hier al heel wat namen genoemd die idd best prima zijn, maar ook gesloten gemeenschappen.

Ik voel me in ieder geval erg thuis in de buurt waar ik woon en ik heb erg goed contact met de buren. Zorg dat iemand je daarin adviseert, maar zoals gezegd Douve Weien, Welten, Benzenrade zijn volgens mij goed aangeschreven. Maar ook soms in de groene randen van de verschillende kernen in Heerlen kan het goed wonen zijn (idem voor Landgraaf - zou Kerkrade wel vermijden, die lopen met het EK in een shirt van die Mannschaft ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paffie_
Audiowaste schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:37:
De reacties over Limburg, ik zie hier juiste dingen voorbij komen en uitspraken die kant noch wal raken.

Dialect:
Ieder dorp en iedere stad spreekt een eigen dialect, veelal lijken ze veel op elkaar met kleine verschillen. Het grootste verschil zit eigenlijk in Parkstad (niet heel Parkstad) daar is het echt meer Duits. Maar als ik de reacties hier voorbij zie komen, dan is het alsof we geen Algemeen Nederlands spreken. Onderling spreken we dialect, niet omdat we geen Nederlands willen of kunnen praten, het gaat gewoon automatisch. Het is onze moedertaal.

Gesloten
Er zitten wel verschillen tussen de steden en dorpen in Limburg, maar dat is in heel Nederland zo. Dat is niet iets specifieks voor Limburg. Maar dat Limburgers gesloten zijn, klopt voor het overgrote deel totaal niet. Sterker nog, ik durf zelfs met zekerheid te zeggen dat vooral in de dorpen de Limburgers juist heel open zijn. Ga op een zondag gewoon eens een stuk wandelen in een dorp en er zijn tig mensen die je goededag zeggen of een kort praatje beginnen. Dat heb ik in de Randstad nooit meegemaakt.

Sociaal
Vooral in de dorpen in Limburgers bruist het verenigingsleven, in het ene dorp wat meer dan bij een ander dorp. Vind je sociale contacten leuk, dan is er vast wel iets van een vereniging waar je plezier uit haalt. Limburgers zijn open en iedereen is welkom binnen een vereniging. Vaak zie je dat er binnen dorpen ook buurtverenigingen zijn. Eigenlijk wat de naam er al zegt, een vereniging gewoon voor mensen uit de buurt. Dat maakt het integreren binnen een dorp nog makkelijker. Het ligt echt aan je zelf of je sociaal actief bent, Limburger verwelkomen je met open armen.
Alles mooi op de rijtje gezet! Dank je! Eerste uitspraken wat ik gehoord waren "schokkend" maar hoe meer reacties hoe meer zie ik die dorps/verenigingsleven naar boven komen. Dat is juist wat wij zoeken en van houden.
Hopelijk wij zou dat vinden en niet spijt zou hebben! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paffie_
ArchitectOfDoom schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:54:
[...]

Het slechte nieuws eerst: vrienden en familie (kan ook goed nieuws zijn >:) ) ga je een stuk minder zien. Bezoeken zullen langer duren en minder vaak voorkomen. Daar zul je dus aan moeten werken, bv met sport of vereniging. Ik denk met name voor je vrouw dit heel lastig gaat worden: jij werkt en zij zit vooral thuis.
Dit is grappig!! :D Laat ik zo zeggen, mijn familie wonen in Letland en die van mij vrouw in Den Haag. Wij vinden zeker niet erg als het wat langer duurt voor dat ze zou ons in Limburg komen bezoeken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Laatst online: 25-04 23:07
paffie_ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:54:
Alles mooi op de rijtje gezet! Dank je! Eerste uitspraken wat ik gehoord waren "schokkend" maar hoe meer reacties hoe meer zie ik die dorps/verenigingsleven naar boven komen. Dat is juist wat wij zoeken en van houden.
Hopelijk wij zou dat vinden en niet spijt zou hebben! :)
Je geeft overigens aan dat jullie in de omgeving Heerlen/Geleen zouden willen wonen, heb je je misschien al meer verdiept in welk dorpen aan jullie wensen/eisen voldoen. Mocht je ergens meer informatie over willen, dan kan ik je daar waarschijnlijk ook wel mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paffie_
Audiowaste schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Je geeft overigens aan dat jullie in de omgeving Heerlen/Geleen zouden willen wonen, heb je je misschien al meer verdiept in welk dorpen aan jullie wensen/eisen voldoen. Mocht je ergens meer informatie over willen, dan kan ik je daar waarschijnlijk ook wel mee helpen.
Wij hebben in basic gekeken waar de vrije scholen zijn. Hopelijk kunnen wij ook huis vinden met niet te grote hoofdprijs met wat meer grond erbij en eigen kas kunnen neerzetten.
Voor nu weten wij nog niet waar moeten wij zoeken, vandaar de post. Maarrr, wij gaan in maand juli daarnaartoe om wat diepere zoektochten gaan en al wat huizen te bezoeken. (Deze was wel in Chervremont in Kerkrade) Als dat het niet is dan gaan wij zeker verder zoeken. Eventueel makelaar inschakelen en op eerlijke advies daar op vertrouwen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-04 15:47
Rowwen Hèze maakt prima taalcurssusen :) Komt 9 juli een nieuwe uit.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 23:47

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Graag wil ik iedereen bedanken voor de opmerkingen hier. Fijn dat we allemaal over een kam geschoren worden. Daarom hebben we ook graag dat jullie allemaal 'boven de rivieren blijven'. Vooral als de poolkappen smelten, dan wordt het hier vanzelf de randstad, maar blijf dan ook maar lekker dobberen daar..

Nee even serieus. Ik vind het geen constructieve bijdrage als je zegt:
Of
Limburg is leuk om op vakantie te gaan. Niet om te wonen of te werken tenzij je daar geboren en getogen bent.
Wij hebben een aantal mensen mogen verwelkomen in onze buurt die niet geboren getogen zijn in Limburg waarvan ik een buurman ondertussen tot aan van mijn betere vrienden reken.

We kunnen alle vooroordelen wel opnoemen hier:
  • als we ja zeggen, bedoelen we nee
  • we zijn niet rechtuit maar roddelen altijd achter iemand zijn rug om
  • we hadden aan België gegeven moeten worden
  • we zijn niet te verstaan
  • op tv zoeken ze altijd de dorpsgek voor de camera waardoor heel Nederland denkt dat de hele provincie zo is
Feit is wel, er zijn vele dialecten verschillend per regio. De verschillende regio's gaan niet heel goed samen op bestuurlijk niveau. Ik heb van dichtbij de fusie tussen de ziekenhuizen Atrium en Orbis meegemaakt (nu Zuyderland) wat westelijke mijnstreek vs. parkstad regio is. Dat zijn gewoon 2 culturen en dat maakt het bijzonder lastig om daar 1 van te maken, plus dat de verandering op zich al op heel veel weerstand stuit bij sommige mensen.

Daarnaast ook meegemaakt hoe de gemeentes Sittard-Geleen, Heerlen en Maastricht hun shared service center plannen opgeblazen hebben ten faveure van ieder zijn eigen hachje. De vraag is of je dat ook zou hebben tussen Rotterdam en Amsterdam maar dat terzijde.

Ik kom zelf uit Stein, dat ligt naast Geleen (misschien moet je even niet op dumpert kijken) maar dat is in principe net als Sittard een prima gemeente met een prima middelbare scholengemeenschap (Groenewald staat goed aangeschreven) om te wonen met uitvalswegen naar Beek en Sittard. Zelf ben ik verhuisd naar een gehucht achter het vliegveld van Beek.

Als je uit de randstad komt en je de woningen van 400k+ gewend bent dan kun je een prima huis uitzoeken in een prima buurt. En dan ben ik ervan overtuigd dat je ook dan in een fatsoenlijke buurt komt te wonen.

Mocht je gerichte vragen hebben ben ik bereid ze te beantwoorden, stuur me gerust een PM.

Ik zou me alleen niet te veel laten leiden door een ieder zijn mening, mensen uit parkstad zullen zeggen dat Maastricht en westelijke mijnstreek bagger is en vice versa.

En misschien zijn we een volkje wat nogal op zichzelf is en protectionistisch is maar als je steeds de kop van jut bent als het over Limburg gaat kun je niet zeggen dat dat niet in de hand gewerkt is geworden.

En ja ik kan niet ontkennen dat als je met 10 man in een meeting zit met 9 Limburgers en een Nederlands sprekend persoon de meeting als snel in het Limburgs wordt voortgezet. Maar je kan gewoon netjes vragen of het in het Nederlands kan. Als je zelf de manager bent is dat makkelijker dan dat je deel uit maakt van het team, maar als er enige intelligentie en emotioneel quotiënt aanwezig is in de groep zal niemand daar bezwaar tegen maken, ook niet als je het een keer moet herhalen. Daar moeten de 'Limburgers' dan maar aan wennen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Heb alleen ervaring met de meest noordelijke punt van Limburg, maar dat is eigenlijk helemaal gericht op Nijmegen.
Weinig representatief ook, Venlo is vanaf daar al een eind.
Provinciehoofdstad Maastricht? Gevoelsmatig is Den Haag nog dichterbij.

Maar algemeen zal je vooral naar je eigen sociale skills moeten kijken. Je zit daar compleet nieuw, alles heeft een eigen netwerk en verenigingen zijn heel belangrijk.
Dialect, bijna elk dorp overigens weer anders, is nog het minste probleem. Je verstaat het vrij snel al redelijk en je kan gewoon Nederlands praten. Hoogst irritant is wel dat er onderling snel dialect gepraat wordt, ook als je erbij staat en bekend is dat jij dat lastiger kan volgen. Krijg je weer zo'n 'sorry, ik kan het niet helpen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-04 21:03
Geboren Venlonaar hier, dus heb niet zoveel ervaring met het zuiden van Limburg maar gezien je werkervaring en woongebied neem ik aan dat je aan de slag gaat bij Chemelot? Ik weet niet wat je zoekt? Een stad, dorp of gehucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paffie_
Poulske schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:30:
Geboren Venlonaar hier, dus heb niet zoveel ervaring met het zuiden van Limburg maar gezien je werkervaring en woongebied neem ik aan dat je aan de slag gaat bij Chemelot? Ik weet niet wat je zoekt? Een stad, dorp of gehucht?
Meer dorp dan stad!
Ja ik ga aan de slag bij Chemelot.

[ Voor 4% gewijzigd door paffie_ op 22-06-2021 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

_Piwi_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:05:
Kijk naar de dorpen in zuid-limburg (beneden de A76)
Nice, vandaag geleerd dat ik niet in Zuid-Limburg woon :D :)F

Mjah, net zoals bijna elke regio/provincie zijn er plekken die minder zijn. Dan blijf je toch houden. Veelal merk je het al aan de wijk/dorp.

Dialect is ook iets waar je je geen enkele zorgen over hoeft te maken. Vrijwel iedereen schakelt gewoon over op ABN zodra er iemand bij zit die niet dialect spreekt. Er zijn tegenwoordig zelfs genoeg "echte Limburgers" die geen dialect spreken. Die verstaan het dan wel, maar dan ga je (ik toch) automatisch ABN praten.

Het is zelfs zo dat de echte kleintjes (kinderen van 5 jaar ofzo) steeds minder vaak dialect leren (helaas). Ouders, grootouders etc praten continu dialect tegen ze, maar door school leren ze toch meer Nederlanders. Maar zo heb ik ook vrienden waarbij de ouders dialect spreken, maar tegen de kinderen niet. En als ik dan tegen de ouders praat praten ze in dialect terug.

* MK_ woont in een dorp met ~1000 inwoners (zou Zuid-Limburg moeten zijn, maar boven de A76 :z )

Ik denk dat het "integreren" echt wel meevalt. Zolang je geen Hollander bent die Nederland Holland noemt en doet alsof er niks buiten de Randstad bestaat, komt het wel goed :p

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
paffie_ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:32:
[...]

Meer dorp dan stad!
Ja ik ga aan de slag bij Chemelot.
Kopen, huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
MK_ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:38:
[...]

Nice, vandaag geleerd dat ik niet in Zuid-Limburg woon :D :)F

* MK_ woont in een dorp met ~1000 inwoners (zou Zuid-Limburg moeten zijn, maar boven de A76 :z )
Het was niet om de regio Zuid-Limburg aan te geven, al komt dat nu ik het terug lees wel zo over, excusez-moi ;) Alles "onder" Echt-Susteren is Zuid-Limburg. Maar ben eerlijk, Zuid-Limburg wordt vaak geframed als Heuvelland https://www.visitzuidlimb...aradijs-in-je-achtertuin/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
loewie1984 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:24:

We kunnen alle vooroordelen wel opnoemen hier:
  • als we ja zeggen, bedoelen we nee
  • we zijn niet rechtuit maar roddelen altijd achter iemand zijn rug om
  • we hadden aan België gegeven moeten worden
  • we zijn niet te verstaan
  • op tv zoeken ze altijd de dorpsgek voor de camera waardoor heel Nederland denkt dat de hele provincie zo is
Joh, dit geldt helemaal niet voor Limburgers, maar voor Brabanders ;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

_Piwi_ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:19:
[...]

Het was niet om de regio Zuid-Limburg aan te geven, al komt dat nu ik het terug lees wel zo over, excusez-moi ;) Alles "onder" Echt-Susteren is Zuid-Limburg. Maar ben eerlijk, Zuid-Limburg wordt vaak geframed als Heuvelland https://www.visitzuidlimb...aradijs-in-je-achtertuin/
Letterlijk die eerste foto op die pagina (Woodhenge) is mijn dorp :D

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paffie_
Wij willen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:33

Yucon

*broem*

Het is in ieder geval heel belangrijk zoals hierboven al gezegd flink het verenigingsleven in te duiken.

Zelf ben ik in de regio heerlen/sittard opgegegroeid en tegenwoordig woon ik in brabant. Opmerkingen over criminaliteit en dergelijke vind ik nogal overdreven, maar het is wel zaak even goed te kijken waar je precies gaat wonen want er zijn zonder twijfel behoorlijk mindere wijken. PM me anders even als je wat op het oog hebt.. ik ben taxichauffeur in die regio geweest dus ik heb een aardig idee van de foute buurten.

Het verhaal over introvert vond ik aanvankelijk nogal overtrokken. Kom op, limburg en brabant is toch allemaal een pot nat, zuid nederland enzo? Maar daar ben ik op teruggekomen sinds ik in brabant woon. Mensen zijn hier inderdaad veel opener. Ik denk niet dat dit echt een onoverbrugbaar probleem is maar wel dat het betekent dat je zelf actief je best moet doen om te integreren.

Dialect zal allemaal wel meevallen. Het is goed gebruik over te schakelen naar nederlands.. alleen vergeet men dat per ongeluk wel weer eens na een paar zinnen en schakelt weer terug. Dat is absoluut geen arrogantie maar het lijkt onbewust te gaan. Oh, en dan heb je nog maastricht. Daar is wat ik in deze laatste alinea schrijf niet van toepassing, behalve dan het stukje dat ze dialect blijven praten. :+

[ Voor 90% gewijzigd door Yucon op 22-06-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MustiAai
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-04 21:34
Ik ben zelf al geruime tijd geleden vanuit Rotterdam naar Brabant en nu naar Limburg verhuisd. Dus ik heb wel een beetje kunnen proeven wat de verschillen zijn.

Een aantal dingen wat in Limburg beter geregeld is dan in de Randstad: prijs van huizen is aanzienlijk goedkoper, het is veel makkelijker om een grote tuin te hebben voor een normale prijs. Het is er rustig. Je bent snel in Duitsland of België voor boodschappen of om te tanken.

Wat ik zelf mis na het wonen in de Randstad: faciliteiten zijn daar veel beter; denk aan thuisbezorgd, openingstijden van winkels, OV.

Er zijn in Limburg, zoals hierboven is aangegeven, meerdere plekken waar je rustig kunt wonen. Een aantal fijne plekken om te wonen (naar mijn optiek): Landgraaf, Beek, Schinnen, Valkenburg, Maastricht, Eijsden, en er zijn zo nog een aantal plekken op te noemen.
Let wel op in Sittard, Heerlen of Kerkrade in welke wijk je kiest. De verschillen in sociaal economische klasse is aanzienlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Als je Geleen en de regio nog steeds overweegt en je nog naar een makelaar op zoek was kan ik Lassoo makelaars aanbevelen (geen idee of dit mag want is maybe reclame?), is denk ik de grootste in de regio en ik ken de eigenaar persoonlijk, prima kerel.

En verder uiteraard deze mandatory drop om meteen in te burgeren :+ (:X)
YouTube: Geleen Reprezent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Ik denk dat het meeste wel gezegd is. Ik ben zelf geboren en getogen Limburger (Noorden, in de buurt van Venlo), en ik denk dat je grootste obstakel het dialect gaat zijn. Ik vind het opmerkelijk hoe... flexibel... de oren van de Limburger zijn, in tegenstelling tot de oren van mensen die meer in het noorden van het land wonen. Er zit best wat variatie in dialect van regio tot regio.
Fun fact: er is een "Belgisch" en "Duits" Limburgs dialect, en de grens loopt zo ongeveer tussen de dorpen Beringe en Meijel. Ik had klasgenootjes op de middelbare school, de ene sprak het Belgisch dialect, de ander het Duits (zoals ik).
Wikipedia: Limburgs

Wat ik wil toevoegen aan het meedoen aan het verengingsleven: investeer wel tijd in het begrijpen van het dialect, zelf spreken is niet zo relevant. Het is als Limburger heel natuurlijk om terug te vallen in het dialect als anderen om je heen dat ook spreken. En dat heeft niets met onbeleefdheid te maken, maar is vaak een reflex. Afhankelijk van de buurt/opleidingsniveau kan het zelfs zijn dat mensen moeite hebben met uberhaupt ABN spreken. Mijn pa is opgegroeid op een "kleinboerderijke" in Noord Limburg, en hun wereld was niet groter dan het dorp waar ze woonden en de paar dorpen er om heen. En dat heeft invloed gehad op zijn ABN taalontwikkeling. Zijn ouders hadden nog meer moeite met ABN. Terwijl mijn opa en oma uit het "stadse Venlo" dan weer uitstekend Nederlands spraken.

Anyways, ik ben niet zo heel bekend in het zuiden van Limburg, but what I do know:
- A2 naar Eindhoven, of richting Maastricht, is een PITA in de spits. De A2 is sowieso de bottleneck naar het zuiden
- Aachen is kwa verkeer ok. Heb er een half jaar gewerkt. Just sayin' mocht je ooit besluiten over de grens te gaan werken.
- Mooie heuvels
- Dialect is wat "heftiger"
- Ik zou rekening houden met de dominante windrichting (meestal Zuid-Oost?) en de ligging ten opzichte van Chemelot
- Hoe zuidelijker, des te meer wielrenners ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuidLimburg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-04 17:49
Deze tweaker woont in Kerkrade (Chevremont) en ik kan je oprecht de volgende tips geven:
(1) Voor vrijwel alle dorpen/stadjes in het zuid Limburgse geldt: iedere wijk is anders in openheid en dialect. Tip: ga je oriënteren met een lokale makelaar.
(2) Prijs/kwaliteit verhouding van vastgoed is goed, maar let bij aankoop vooral op de lokatie en het onderhoud. In de huidige markt wordt hier vrijwel alles snel verkocht en prijzen gaan rap omhoog.
(3) Wonen in de nabijheid van de Parkstad Buitenring levert je aanzienlijke korte reistijden op woon-werk.
Succes met de speurtocht en plan vooral bezichtigingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:41
Ik heb trouwens het idee dat er in parkstad amper Limburgs gesproken wordt. Wat men er spreekt is gewoon Nederlands met een enorm Limburgs accent. Alleen in Kerkrade is het lokale dialect nog behouden gebleven. Brunssum, Heerlen en Hoensbroek zijn volgens mij voornamelijk gevuld met de nakomelingen van importmijnwerkers van het begin van de 20e eeuw uit o.a. Drenthe. Of kan een koempel me wijzer maken? Ik kom namelijk zelf uit de westelijke mijnstreek.

Verplicht filmpje: https://www.dumpert.nl/item/7600877_14a5c72c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-04 12:19
Joep schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:56:
Ik heb trouwens het idee dat er in parkstad amper Limburgs gesproken wordt. Wat men er spreekt is gewoon Nederlands met een enorm Limburgs accent. Alleen in Kerkrade is het lokale dialect nog behouden gebleven. Brunssum, Heerlen en Hoensbroek is volgens mij voornamelijk gevuld met de nakomelingen van importmijnwerkers van het begin van de 20e eeuw uit o.a. Drenthe. Of kan een koempel me wijzer maken? Ik kom namelijk zelf uit de westelijke mijnstreek.

Verplicht filmpje: https://www.dumpert.nl/item/7600877_14a5c72c
Dat klopt, inderdaad vanwege de reden die je noemt, zie: Heerlens Nederlands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 21:41

Deathchant

Don't intend. Do!

_Piwi_ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:19:
[...]

Ik woon in het Heuvelland (geboren en getogen ;) ) en er zijn verschillende benamingen voor regio's binnen Z-Limburg. De mijnstreek (kerkrade, Heerlen etc), het Heuvelland (Eys, Wittem, Gulpen, Mechelen, Epen, Slenaken etc), maar ook het Mergelland (Valkenburg e.o.), het vloeit over van het één naar het ander.

Ik deel @loewie1984 mening ook wel een beetje; er wordt vaak gekscherend gedaan over onze intonatie (boeren, dom, onintelligent, tokkies/aso's), maar naast de verschillende dialecten kent elke Limburger gewoon Nederlands en zijn er gewoon goeie opleidingen. Er wordt gewoon in het Nederlands lesgegeven. Ik ben zelf met Nederlands opgevoed met de gedachte "dialect leer je wel op school". Toegegeven dat dat vaker andersom is.
Maar zo geldt natuurlijk andersom de grappende vooroordelen ook over "hollanders":
- zuinig en vrekkig vooral op gebied van eten, maar als er een limburgse bruiloft bijgewoond wordt waar doorgaans veel eten (bourgondisch) centraal staat, staan ze vooraan in de rij.
- pronken met het over zichzelf vinden dat ze nuchter en eerlijk zijn, (terwijl vaak een verruimende blik schort)
- het denken recht-door-zee te zijn, maar in feite gewoon bot zijn en dit niet willen inzien
- het altijd alles moeten kunnen zeggen, waar een sociaal filter als niet nodig geacht wordt (want dat kost moeite)

Ik woon ook niet voor niks hier in het Heuvelland: rust, groen, alhoewel het echt exponentieel drukker en drukker wordt, en ik begrijp erg goed waarom. Het is erg mooi hier en we hebben toch het meest afwijkende landschap dat op een buitenlandse vakantie lijkt dan elders in NL. Ik zou dat nooit iemand willen onthouden, want het is gewoon mooi.
Maar ik ervaar ook echt veel meer overlast nu; onze lucht lijkt vuiler te worden, zoveel autos die gewoon in de bermen en struiken parkeren, op de kleinste weggetjes, veel meer herrie door verkeer en motorrijders, veel meer files en opstoppingen en veel aso-gedrag (rommel in de o zo mooie natuur gooien, mensen die hun honden in de weilanden laten rennen terwijl terwijl dat flora en fauna - o.a. beschermde gebieden en broedende vogels e.d. verstoort). Dus ik hoop dat dat stukje ongereptheid waar Limburgse natuur voor staat ook zo kan blijven.
Wat je ook echt veel ziet is dat steeds meer mensen uit de randstad (met randstad-salaris) hier naartoe verhuizen en Limburgse mensen/jongeren hier niet tegenop kunnen "concurreren".
Nou zeg ik niet dat dat de schuld van de mensen die hiernaartoe willen verhuizen is, maar het is wel een gevolg van de salariskloven, de absurde huizenmarkt, de coronacrisis en het uithollingsbeleid van onze overheid dat de wat jongere Limburgse generatie wegdrijft.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paffie_
Bedankt allemaal voor de goede info! Alles is handig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-04 22:54

Yor

Yor1313#2571

Ik zal ook maar een duit in het zakje doen:

In Geleen geboren, in Eindhoven, Utrecht en Amsterdam gewerkt voor langere periodes. Ik kan je van elke genoemde plaats de lokale issues tot in de fijnste details opnoemen. Ik woon nu in een dorp tussen Maastricht en Heerlen in, waar we wel gewoon alle voorzieningen hebben zoals de nodige winkels, artsen, apotheek, basisscholen etc etc.

Je kunt overal prima wonen mits je in de goede wijk/ het goede deel van de plek woont. Dat gelul over luchtvervuiling van DSM kan ik kort over zijn: de randstad is erger.

Over ons Limburgers zijn natuurlijk heel wat vooroordelen, echter ik heb die ook over bijvoorbeeld Brabanders. Amsterdam, Utrecht, goed te doen, maar Eindhoven, wat een teringvolk, pas echte tokkies met een IQ van een koekje. See what I did there? Het is een ervaring.

Maastricht zou voor mij een no-go zijn. Het is een mooie stad maar verpest door chauvinistische Sjengen en veel teveel import (studenten, yuppen, kakvolk uit Holland).
Heerlen is grauw, in Kerkrade spreken ze nog net geen Duits. Hoensbroek is het epicentrum van de wietplantages, daar zetten we hele wijken af om er maar met één inval klaar mee te zijn.
Brunssum draait economisch alleen nog maar op de aanwezigheid van het RHQAFNorth, en zo kan ik wel doorgaan.

De mooiste plekjes vind je zoals eerder al aangegeven in de kleine omliggende kernen, zoals bijvoorbeeld Schinnen, Spaubeek, Hulsberg, Ulestraten, Meerssen, Landgraaf en misschien zelfs in Stein (alhoewel dat ook weer bekend staat als een messentrekkend nazistisch bolwerk).

Qua Geleen kan ik je vertellen: Blijf weg uit Geleen-Zuid.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Yor schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 01:18:
Stein (alhoewel dat ook weer bekend staat als een messentrekkend nazistisch bolwerk)
Wacht wat? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:22
Ervaringsdeskundige hier. Ik ben vanuit Friesland gaan samenwonen met mijn vrouw (toen nog vriendin) in Amsterdam, om een jaar later te verhuizen naar Echt in Limburg(het smalste stukje van Nederland :P ).

Reden van verhuizing was het werk van mijn vrouw, die moest in Maastricht/Heerlen werken, en aangezien ik als IT-er voornamelijk naar boven zou moeten in Nederland hebben we voor Echt gekozen, precies in het midden.

Mijn ervaringen:
- Als je in een nieuwere wijk woont, kan je prima als noordeling aarden in Limburg, wij hebben vanaf dag 1 goed contact gehad met de buren. Op buurtbarbeques werd er wel Limburgs gesproken, maar als wij erbij stonden werd er vaak wel enigsinds moeite gedaan NL te spreken.
- Plat Limburgs is gewoon onverstaanbaar :P 8 jaar er gewoond, en ik moet nog steeds goed opletten wat ze zeggen.
- Ik werk nu nog steeds in Limburg (Maastricht airport / beek), mijn ervaring is dat er onder limburgers gewoon veel plat gesproken wordt. Zelfs in meetings gaat het onbedoeld soms over op het limburgs. Hoe lager opgeleid, hoe erger het is.
- In de sportschool kende ik zelfs mensen die niet anders konden dan plat Limburgs, dan moet je dus wel..
- In die 8 jaar heb ik me nooit echt "onderdeel van de gemeenschap" gevoeld. In de vakantieperiode had ik altijd het idee dat mensen in de supermarkt mij als toerist zagen, niet als iemand die er al 8 jaar woont.
-Qua kinderen: Ik heb altijd gezegd dat ik Limburg wilde ontvluchten voordat mijn kinderen Limburgs gingen praten, wij zijn de provincie nu net een half jaar geleden ontvlucht, dus we waren nog op tijd.
Afhankelijk van het dorp/stad zou ik Limburg wel ten alle tijden verkiezen boven de grote steden in Nederland. Maar dat is vooral ivm werk.
- Qua afstand: Al onze familie en vrienden wonen in Friesland en de randstad. Iedere verjaardag was dus 3 tot 5 uur autorijden op een dag. Zeker met kinderen is dat wel een dingetje, aangezien we op een gegeven moment ieder weekend wel een complete dag kwijt waren aan een verjaardag van iemand.
- Als laatste: De omgeving is wel gewoon ontzettend mooi. Ik denk wel dat ik het 1 van de mooiste provincies van Nederland vind qua omgeving.

[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 24-06-2021 09:38 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:49
Als ex-Limburgse die nu in het mooie Brabant woont sluit ik me aan bij de anderen.
Leer in ieder geval het dialect verstaan! Het spreken is een leuke plus maar als je het niet kan verstaan kan het dat je per ongeluk buitengesloten wordt door anderen.
Dat is hetzelfde als je Fries niet kan verstaan wanneer je in Friesland woont.

@Anoniem: 37297
Mocht je keuze op Kerkrade vallen, voel je vrij om me een PM te sturen. Ik ben in die stad geboren en opgegroeid.
Het dialect in Kerkrade lijkt heel erg op Duits (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ripuarisch) dus als je Duits verstaat zal het dialect niet moeilijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Geen idee waar jij vandaan komt maar ik wordt (als Limburger) wel eens geconfronteerd met een heel bizar dialect, (volgens mij ergens uit het Midden van het land?) waar men de letter 'r' niet meer uitspreekt.. Klinkt werkelijk verschrikkelijk ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ConQuestador schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:30:

- In de sportschool kende ik zelfs mensen die niet anders konden dan plat Limburgs, dan moet je dus wel..
- In die 8 jaar heb ik me nooit echt "onderdeel van de gemeenschap" gevoeld. In de vakantieperiode had ik altijd het idee dat mensen in de supermarkt mij als toerist zagen, niet als iemand die er al 8 jaar woont.
-Qua kinderen: Ik heb altijd gezegd dat ik Limburg wilde ontvluchten voordat mijn kinderen Limburgs gingen praten, wij zijn de provincie nu net een half jaar geleden ontvlucht, dus we waren nog op tijd.
Afhankelijk van het dorp/stad zou ik Limburg wel ten alle tijden verkiezen boven de grote steden in Nederland. Maar dat is vooral ivm werk.
Interessant! Deze ervaring heb ik totaal niet. Zoals ik hier eerder schreef woon ik in Venlo (vanuit Amersfoort met omweg via Middelburg) en hier spreekt men zeker dialect, maar Nederlands is net zo normaal. Ik voel mij ook volledig geaccepteerd in de stad en bij de mensen waar ik mee om ga.

Mijn zoontje is nu 10 maanden en hij gaat van zijn moeder het dialect leren en van ons beide gewoon Nederlands.
- Als laatste: De omgeving is wel gewoon ontzettend mooi. Ik denk wel dat ik het 1 van de mooiste provincies van Nederland vind qua omgeving.
Eens! De bosrijke en heuvelachtige omgeving vind ik toch wel een van de mooiste gebieden. Ook ga ik vaak de grens over Duitsland in omdat je daar ook prachtige natuur hebt.

Mountainbike pakken en fietsen maar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TWCRay
Qua dialect: als je naar wat voor een ander land dan ook zou verhuizen, bv Duitsland, dan leer je toch ook Duits spreken - of op zijn minst verstaan?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _Piwi_
Als ik dit soort dingen lees neem ik je niet meer serieus en is een teken van niet willen integeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

TWCRay schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:51:
Qua dialect: als je naar wat voor een ander land dan ook zou verhuizen, bv Duitsland, dan leer je toch ook Duits spreken - of op zijn minst verstaan?
Daar aan toe te voegen: Ook in Duitsland heeft men heel wat dialecten in het Duits en hebben ze soms moeite elkaar te verstaan.

Dialecten zijn normaal op deze wereld. In NL vind ik dat er nogal krampachtig over wordt gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Piwi_
TWCRay schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:51:
Dit... beetje aanpassen lijkt mij doodnormaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
Snow_King schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:53:
[...]

Daar aan toe te voegen: Ook in Duitsland heeft men heel wat dialecten in het Duits en hebben ze soms moeite elkaar te verstaan.

Dialecten zijn normaal op deze wereld. In NL vind ik dat er nogal krampachtig over wordt gedaan.
Hehe, ja als ik met mijn klanten uit Beieren telefoneer dan krijg ik altijd een vakantiegevoel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

In mijn ogen is Venlo cultureel en (en integratie-technisch) toch wel heel verschillend met Echt, Geleen of Kerkrade hoor!

Ik als oost-Brabander voel me prima thuis bij Limburgers uit de omgeving Venlo/Venray, maar zuidelijker voel ik toch wel interpersoonlijke afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 14:07

Shunt

Boe

Blijf AUB weg uit de buurt van Heerlen / Geleen.
Leuk voor jou en de vrouw dat je een stuk grond hebt.
Maar verder is er vooral criminaliteit een gesloten cultuur als je niet het juiste dialect praat.
Er is nul werk voor jeugd dus tenzij je kids straks weer terug naar boven willen verhuizen is dit leuk voor jou en je vrouw maar niet voor je kids.

Ik heb zelf 3.5 jaar gewoond in Heerlen, dit wel als student maar ik heb mij nog nooit zo niet thuis gevoeld in een stad als daar. Het is dat ik een heel gezellig studentenhuis en studentenvereniging had.
Het is een treurig gebied met veel armoede criminaliteit ontevreden en erg veel frustratie. Ga je dan naar een stad als Maastricht en het hele beeld veranderd radicaal, dat is een levende en ademende stad waar je prima kunt wonen en leven als buitenlander (alles boven de rivieren is een buitenlander volgens mijn oud klasgenoten).

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Laatst online: 25-04 21:03
JackBol schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:13:
[...]

In mijn ogen is Venlo cultureel en (en integratie-technisch) toch wel heel verschillend met Echt, Geleen of Kerkrade hoor!

Ik als oost-Brabander voel me prima thuis bij Limburgers uit de omgeving Venlo/Venray, maar zuidelijker voel ik toch wel interpersoonlijke afstand.
Maar dat heb ik zelf ook als Venlonaar, hoe zuidelijker ik de provincie in ga, hoe meer buitenland het voelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 25-04 16:26
Wow... kan de titel van dit topic niet aangepast worden naar "vooroordelen over streken in Nederland".
Sommige begrijp ik wel en komen voort uit eigen ervaringen, maar er worden ook veel zaken genoemd waarbij ik denk "ligt het niet een beetje aan jezelf".
Ik snap het wel hoor. Zelf had ik vroeger ook wel wat vooroordelen, maar het is snel veranderd.
Mijn eigen ervaringen zijn als volgt.

Geboren, getogen en woonachtig in oost Brabant. Waarom reageer ik hier dan op... nou ik heb nu ongeveer 10 jaar ervaring met Limburg. Begon met klasgenoten op HBO, daarna stage/bijbaaan/werk in Venray en Roermond. Maar het echte werk begon ongeveer 6 jaar geleden toen ik mijn huidige partner leerde kennen, die op dat moment in Maastricht woonde. Ze is een jaar later ongeveer bij mij komen wonen, maar haar hele familie woont in Zuid-Limburg.

Dialect
Net als overal in Nederland is er ook in Limburg veel verschil in dialect. Van noord naar zuid, van west zuid-limburg naar oost zuid-limburg, overal zijn wel verschillen. Als brabander heb ik weinig moeite gehad om het te leren verstaan. Het kost natuurlijk even wat tijd en sommige dialecten zijn net wat lastiger. Maar wat ik werkelijk overal meemaak (werk, familie en vrienden) is dat men vraagt of je dialect verstaat, of dat het oké is dat ze dialect praten. Schoonfamilie vraagt dat soms nog steeds, als ze vergeten dat ik het gewoon versta ;) En als ik dan toch wat woorden niet begrijp dan vraag ik het gewoon. Maar dat komt nu weinig meer voor. Het levert ook wel grappige situaties op en elkaar een beetje voor de gek houden kan vaak wel.

Afstand
Ik had het geluk dat ik in Roermond werkte toen ik mijn partner leerde kennen. Ik was vanuit daar meestal sneller in Maastricht dan thuis. Zelfs toen ze nog volop aan de weg aan het werken waren (rondom de huidige tunnels).
Nu is het voor ons 1 tot 1,5 uur rijden naar schoonfamilie en een aantal vrienden. Dat is soms lastig, maar vaak een kwestie van goed plannen. Soms doen we meerdere bezoeken op een dag. Soms komen ze onze kant op (sommige familieleden noemen Brabant al "het noorden"). Maar net hoe het uitkomt. Nooit echt een groot probleem geweest in ieder geval. Kan me voorstellen als je niks gewent bent (als een half uur al "ver" is) , dat dan meer dan 1 uur wel even wennen is.

Thuis gevoel
In de tijd dat mijn partner nog in Maastricht woonde, maar ook nu nog bij familie/vrienden, heb ik me altijd heel erg thuis gevoelt. Zelfs in Wittevrouwenveld. Voor mij geeft de streek Zuid-Limburg ook direct een soort vakantie gevoel. Ik kom er makkelijk tot rust. Vind het lastig te omschrijven, want het is er natuurlijk niet altijd en overal even rustig. Maar het straalt wel vakantie uit. Terwijl ik er ook wel eens voor werk naartoe moet, vind ik dat nooit erg.

Dorpen en verenigingen
Zoals eerder wel genoemd is, er zit veel verschil tussen de dorpen en steden. Maar ook dat is denk ik niet alleen in Limburg. Wat ik dan van mijn partner wel hoor is dat sommige dorpen wat meer "gesloten" zijn en op zichzelf met hun verenigingen. Maar als je ergens aan mee doet is het al snel goed.

Zou ik er kunnen wonen
Hypotetisch, want het is totaal niet aan de orde.
Ik zou er kunnen wonen, maar...
Ik zou dan even goed uitzoeken waar. Welk dorp, welke wijk en wat de afstanden zijn naar winkels etc. Er zijn hele mooie stukken Zuid-Limburg, maar dan is ook een fatsoenlijke supermarkt soms wat verder weg. Ook zijn winkels nog niet overal op zondag/feestdagen open. Terwijl dat hier in dorpen wel zo is. Als je dat gewent bent is het wel heel handig.
Heerlen wordt vaak genoemd als plek om niet heen te gaan. Zelf zou ik dat ook niet doen, maar ik ben ook heel eerlijk dat ik dit alleen baseer op wat ik hoor van familie en vrienden. Voor mij is het meer zo: er zijn zoveel mooiere/betere plekken in die streek dus waarom zou je Heerlen kiezen.

TL;DR
Sta overal voor open
Limburgers zijn over het algemeen gastvrij, natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals overal.
Dialect leer je vanzelf verstaan. Spreken hoeft niet per se.
Zuid-Limburg is een erg mooie "vakantie achtige" streek.
Veel verschil tussen dorpen/steden. Zoek dat dus goed uit !

sidenote
Mijn verhaal is best rooskleurig merk ik, dat komt denk ik vooral omdat ik dankzij mijn partner een voorsprong heb gehad. Je komt dan meteen terecht bij familie en vrienden. Dat scheelt best veel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
JackBol schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:13:
[...]

Ik ken Venlo zelf niet, maar Venray en Roermond wel.
Kan je uitleggen waarom je die afstand voelt als je zuidelijker gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Plenkske schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:51:
[...]

Ik ken Venlo zelf niet, maar Venray en Roermond wel.
Kan je uitleggen waarom je die afstand voelt als je zuidelijker gaat ?
Oost Brabant en omgeving Venray/Venlo heeft een gezamenlijke agrarisch boeren historie. De gebieden zijn al 100en jaren actief verweven vanuit cultureel perspectief. Bijv. zelfde soort Carnaval. Als je naar het zuiden gaat, merk ik dat ze een ander dialect spreken wat ik moeilijker versta, waardoor ze mij als een buitenstaander gaan beschouwen. Een "noordeling" zoals je al beschrijft. Daarnaast heeft het een industriële historie die we vanuit oost Brabant een stuk minder begrijpen. Daarnaast wordt er vanuit mijn perspectief heel ander Carnaval gevierd, al zal dat voor iemand boven de rivieren niet echt duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
JackBol schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:59:
[...]

Oost Brabant en omgeving Venray/Venlo heeft een gezamenlijke agrarisch boeren historie. De gebieden zijn al 100en jaren actief verweven vanuit cultureel perspectief. Bijv. zelfde soort Carnaval. Als je naar het zuiden gaat, merk ik dat ze een ander dialect spreken wat ik moeilijker versta, waardoor ze mij als een buitenstaander gaan beschouwen. Een "noordeling" zoals je al beschrijft. Daarnaast heeft het een industriële historie die we vanuit oost Brabant een stuk minder begrijpen. Daarnaast wordt er vanuit mijn perspectief heel ander Carnaval gevierd, al zal dat voor iemand boven de rivieren niet echt duidelijk zijn.
Als ik dit kort samenvat bekijk je het dus vooral vanuit carnaval ?
Ik snap wat je zegt, maar ervaar het zelf anders. Overigens "noordeling" heb ik niet gezegt. En als ze mij zo noemen corrigeer ik ze ook, heel simpel. Moet wel van twee kanten komen he...

Ik ervaar het anders: ik heb niks met de boeren historie, ook niks met de industriële historie en ook niks met carnaval. Dus ik bekijk het dan ook niet zo. Dialecten zijn overal anders dus ik vind het niet gek dat het lastiger te verstaan is. Ga nog verder zuidelijker en je komt in wallonië bv.... Ga west of oost en het is ook anders.
Maar buitenstaander heb ik me nooit gevoelt. Ik denk wel dat ik mezelf buitenstaander zou voelen bij een carnavalsfeest, maar dat heb ik in eigen woonplaats misschien ook wel :+ ik vier het gewoon nooit, nooit gedaan ook.

Trouwens, als ik collega's mag geloven, carnaval is in Venray en Horst al compleet anders dan in Brabant. Muziek en de gebruiken. En in andere dorpen/steden in Limburg ook weer. Zelf snap ik dan ook niet waarom je als buitenstaander naar een dorpsfeest (ook in Maastricht bv) zou willen. Maar zoals ik al zei, ik vier geen carnaval dus misschien zie ik het toch verkeerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Plenkske op 24-06-2021 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-04 11:18
Ik ben er geboren en getogen, maar verder heb ik vrij weinig met Limburg en ik zou er ook niet meer willen wonen. De omgeving is prachtig, maar de volksaard zou ik eerder als bekrompen, apathisch en gesloten omschrijven. Steden als Maastricht en Venlo zijn ook echt niet representatief voor de rest van de provincie. Nu kan het liggen aan de streek waar ik vandaan kom, maar in de randstad voel ik me al sinds de eerste dag dat ik er woon veel meer thuis. Limburg kent veel ongeschreven regels en verborgen sociale structuren die je allemaal zelf moet ontdekken, want mensen spreken zich zelden rechtstreeks uit. Als je de directheid van randstedelingen gewend bent en prettig vind, wordt dat gegarandeerd een cultuurshock.

Misschien moet je eens in de vakantie een maandje aan woningruil doen of zo, dan weet je snel genoeg of het je bevalt of niet. Mijn mening is gekleurd, maar dat had je vast al door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Vistajevski schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:53:
De omgeving is prachtig, maar de volksaard zou ik eerder als bekrompen, apathisch en gesloten omschrijven. Limburg kent veel ongeschreven regels en verborgen sociale structuren die je allemaal zelf moet ontdekken, want mensen spreken zich zelden rechtstreeks uit. Als je de directheid van randstedelingen gewend bent en prettig vind, wordt dat gegarandeerd een cultuurshock.
Ik had al het idee dat ik iets vergeten was in mijn lange post.
Wat je hier benoemt merk ik met schoonfamilie en vrienden uit Zuid-Limburg soms wel, soms niet. Erg wisselend per persoon dus. Zelfde met werk, sommige zijn open en anderen weer niet. Ligt denk ik aan hoe men is opgegroeid / opgevoed. Dat gesloten is toch meer iets wat je ook bij sommige Belgen ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Laatst online: 09:53
Ik heb zelf die stap ook gezet, inmiddels al bijna 20 jaar geleden. Ik kan je 1 goed advies geven, kijk vooral naar de kleinere omliggende dorpen om te gaan wonen.

Woon zelf aan de rand van Heerlen, keuze zou ik nu niet meer maken. Dat is eigenlijk het enige waar ik spijt van heb.

Nog een klein nadeel, alles is ver weg. In Kerkrade is een dierentuin, maar die heb je na 5 x ook wel gezien. Even naar de efteling of naar familie? Alles moet je plannen.

En wat hier boven genoemd wordt, kan ik ook beamen. Nu hoef ik geen vrienden te worden met de buren, maar als je goedemorgen zegt krijg je amper antwoord terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:50

-tom-562

Oliesjeik

Plenkske schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:06:
[...]

Als ik dit kort samenvat bekijk je het dus vooral vanuit carnaval ?
Ik snap wat je zegt, maar ervaar het zelf anders. Overigens "noordeling" heb ik niet gezegt. En als ze mij zo noemen corrigeer ik ze ook, heel simpel. Moet wel van twee kanten komen he...

Ik ervaar het anders: ik heb niks met de boeren historie, ook niks met de industriële historie en ook niks met carnaval. Dus ik bekijk het dan ook niet zo. Dialecten zijn overal anders dus ik vind het niet gek dat het lastiger te verstaan is. Ga nog verder zuidelijker en je komt in wallonië bv.... Ga west of oost en het is ook anders.
Maar buitenstaander heb ik me nooit gevoelt. Ik denk wel dat ik mezelf buitenstaander zou voelen bij een carnavalsfeest, maar dat heb ik in eigen woonplaats misschien ook wel :+ ik vier het gewoon nooit, nooit gedaan ook.

Trouwens, als ik collega's mag geloven, carnaval is in Venray en Horst al compleet anders dan in Brabant. Muziek en de gebruiken. En in andere dorpen/steden in Limburg ook weer. Zelf snap ik dan ook niet waarom je als buitenstaander naar een dorpsfeest (ook in Maastricht bv) zou willen. Maar zoals ik al zei, ik vier geen carnaval dus misschien zie ik het toch verkeerd.
Waarom niet? Juist daar moet je naartoe gaan (nou ja, moet, als je het leuk vindt natuurlijk).
Ik woon dan niet in Limburg, maar ik (/we) hebben een vergelijkbare stap gemaakt, maar dan naar een klein dorpje in de Achterhoek (~1200 inwoners).
Tijdens het eerste jaar heb ik met de lokale kermis meegedaan met vogelschieten (en natuurlijk 3 avonden feest gevierd in de feesttent op het dorpsplein), ik merk dat ik daar behoorlijk wat kudo's mee heb verdient. Iedereen vond het prachtig dat ik als buitenstaander meteen mee deed, je leert ook meteen heel veel mensen kennen.
Misschien is de mentaliteit hier wat anders (erg open, noaberschap etc.), maar in ons dorp betrekken ze buitenstaanders/nieuwkomers met alles, mits je dat zelf wilt natuurlijk (ook met carnaval).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Piwi_
-tom-562 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:23:
[...]

Waarom niet? Juist daar moet je naartoe gaan (nou ja, moet, als je het leuk vindt natuurlijk).
Ik woon dan niet in Limburg, maar ik (/we) hebben een vergelijkbare stap gemaakt, maar dan naar een klein dorpje in de Achterhoek (~1200 inwoners).
Tijdens het eerste jaar heb ik met de lokale kermis meegedaan met vogelschieten (en natuurlijk 3 avonden feest gevierd in de feesttent op het dorpsplein), ik merk dat ik daar behoorlijk wat kudo's mee heb verdient. Iedereen vond het prachtig dat ik als buitenstaander meteen mee deed, je leert ook meteen heel veel mensen kennen.
Misschien is de mentaliteit hier wat anders (erg open, noaberschap etc.), maar in ons dorp betrekken ze buitenstaanders/nieuwkomers met alles, mits je dat zelf wilt natuurlijk (ook met carnaval).
Lijkt mij niet gebonden aan een regio. Als je meedoet en integreert krijg je overal kudos, op wat voor vlak dan ook. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat je niet kan integreren "vanwege de geslotenheid van het dorp". Dan moet je eerst eens naar jezelf kijken imo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-04 18:52
Geboren Limburger hier, mijn partner was zo lief om drie jaar terug naar mij toe te verhuizen vanuit een doods stadje buiten Amsterdam.

Ten eerste vind ik het vreemd om te moeten vernemen dat Limburgers een gesloten stam met enkel en alleen een eigen dialect zouden zijn. Jongens, men verstaat heus wel Nederlands! De commentaren over criminaliteit zijn ook wel overtrokken, en van het zelfde niveau als Amsterdam bestempelen als het wilde westen (dagelijks een schietpartij, toch?).

Het beeld is wat gekleurd omdat mijn partner kon aanhaken bij mijn sociale netwerk, maar zowel zij als ik staan er van te kijken hoe makkelijk zij is opgenomen in die groep(en). Dit wordt haar inderdaad wel vaak gevraagd door buitenstaanders.
Voor degenen die het gezegd hebben, aanhaken bij het verenigingsleven is een heel nuttige stap als het al geen must is. Zeker in de dorpen is het A: handig om een sociale ingang te hebben en B: geeft het mensen comfort om te weten of en waar je bijhoort.

Qua wonen ken ik jouw budget/wensen niet, met 'procesoperator' wist ik al om welke bedrijven het ging. Gezien je de Randstad gewend bent kun je hier "voor een prikkie" een mooi huis met flinke tuin krijgen. Dat kan mooier dan in Heerlen of Geleen, eens. Maastricht en die regio is relatief aan de dure kant, en wil tot een halve ton schelen voor hetzelfde soort huis. Met snelwegen om de hoek zou ik een dorp met noodzakelijke voorzieningen aanraden, of nog meer achteraf als je rust en ruimte zoekt.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
  • Laatst online: 11-07-2022
Aller eerst leren met 50% snelheid al zingend te praten, de rest komt later :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Ik zie nu dat ik het een beetje te zwart/wit had neergezet. Ik bedoelde meer te zeggen: als je er heen gaat dan lijkt het me beter om je ook aan te passen aan zo'n feest.
Ja, dat lijkt me ook het beste. Je moet juist meedoen. Als je je als buitenstaander gedraagt dan wordt je ook zo bekeken. Logisch gevolg.
Overigens vind ik jou situatie ook wel anders. Je gaat ergens anders wonen en wil mensen leren kennen. Dat is anders dan dat je in bv. Eindhoven of Venlo woont en in Maastricht carnaval gaat vieren voor een dag.

[ Voor 8% gewijzigd door Plenkske op 24-06-2021 12:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:46
Beste tweakeraars!
Alvast bedankt!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Van de randstad naar buiten de randstad?! Dat moet je pas doen als je pensionado bent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:50

-tom-562

Oliesjeik

NoahAmber schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:26:
Van de randstad naar buiten de randstad?! Dat moet je pas doen als je pensionado bent
Kom je nu alleen hier langs om te trollen, of heb je daar ook zinnige argumenten voor?
Maar ja, als je de hoofdprijs wilt betalen voor een bezemkast zonder tuin, graag in de stank en drukte wilt zitten, dan moet je idd vooral in de randstad blijven.

[ Voor 22% gewijzigd door -tom-562 op 24-06-2021 14:37 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:46
Dat voordeel vergat ik idd nog: iets kunnen kopen voor minder dan een half miljoen, waarin ik binnen mijn vriendenkring de enige ben, dat is ook wel leuk.

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 24-06-2021 14:41 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Je zult je wel een beetje moeten aanpassen:
Geen oranje verf te koop;
Koningsdag geen vrij;
en nog wat van die dingetjes ;)
Oh ja, niet te vergeten, geen OV

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 511810 op 24-06-2021 14:54 ]

Pagina: 1 2 Laatste