PSU defect computer gefrituurd?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens_E
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-07-2021
Goedenavond!

Het is even geleden dat ik hier voor het laatst ben geweest, dus ik weet niet of dit het juiste forum is voor mijn vraag. Zo niet, mijn excuses, ik verplaats mijn topic indien nodig graag. Mijn rationale is dat ik waarschijnlijk een nieuw component nodig heb en advies zoek over waar ik op moet letten. :)

Ondertussen 5 à 6 jaar geleden heb ik een pc samengesteld en gebouwd om mee te gamen (met name Battlefield en Open World Games) en voor huis- tuin- en keukengebruik, zie hieronder. Ondanks dat het systeem wat ouder is, heb ik er weinig tot geen problemen mee gehad en draaide het de meeste games nog prima op 1080p, voor mij prima.

Een tijd geleden was ik Cyberpunk aan het spelen (tot halverwege het spel geen problemen gehad, maar wel een zware titel voor m'n pc) toen plots de stroom uitviel. De pc viel uiteraard ook uit en enkel toen ik de verlengsnoer met pc uit de muur haalde, kon de stroom weer worden aangezet. Sindsdien gaat de pc niet meer aan. Ook als ik de pc direct in de muur stop, doet 'ie niks meer. Andere apparaten werken wel gewoon, dus het ligt niet aan het stopcontact (of de verlengsnoer).

Ik vermoed dat de power supply het heeft begeven, maar ik weet niet zo goed hoe dat ik dat kan testen, vooral omdat de computer dus helemaal niks meer doet en ik geen extra PSU heb. Nu heb ik een aantal vragen waar ik zelf niet goed uitkom en waarvan ik hoop dat iemand me kan helpen:

Weet iemand hoe dit zou kunnen komen? Had de PSU te weinig vermogen? En als het inderdaad de PSU is, is de schade dan daartoe beperkt, of heeft de PSU gelijk alles gefrituurd? Waar moet ik op letten bij het vervangen van de PSU?

Mocht ik iets belangrijks vergeten zijn, dan voeg ik dat graag toe aan de post.

Alvast bedankt voor de hulp!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI Z170A PC MATE€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue WD10EZEX, 1TB€ 34,99€ 34,99
1BehuizingenFractal Design Define S - Window€ 77,90€ 77,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 4€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCorsair Value Select CMV4GX4M1A2133C15€ 29,-€ 58,-
1VoedingenCooler Master GM G550M€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 170,89

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-05 12:41
Het zou wel eens de ouderdom van de PSU kunnen zijn.
Ik zou zelf niet al te bezorgd zijn dat alle onderdelen gefrituurd zijn.
Als de voeding zijn taak goed heeft gedaan is gewoon de OCP afgegaan, over current protection.
En heeft hij de rest van je onderdelen beschermd. Echter zou hij dan met het omhalen van de schakelaar aan de achter het wel weer moeten doen. Heb je dat al geprobeerd?

Je best bet: een andere voeding op de kop tikken op V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens_E
Thanks voor je reactie, Torac! De I/O schakelaar van de PSU bedoel je? Die heb ik inderdaad geprobeerd, maar het werkt niet. 😬 Ik hoop dat de OCP zijn werk heeft gedaan...

En als ouderdom inderdaad de oorzaak is, dan voel ik me toch veiliger bij een nieuwe unit denk ik, haha. Voor een nieuwe voeding zou 550W dan dus weer voldoende zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door Rens_E op 20-06-2021 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-05 12:41
Rens_E schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:36:
Thanks voor je reactie, Torac! De I/O schakelaar van de PSU bedoel je? Die heb ik inderdaad geprobeerd, maar het werkt niet. 😬 Ik hoop dat de OCP zijn werk heeft gedaan...

En als ouderdom inderdaad de oorzaak is, dan voel ik me toch veiliger bij een nieuwe unit denk ik, haha. Voor een nieuwe voeding zou 550W dan dus weer voldoende zijn?
Ik hoop met je mee.

Je twee groot verbuikers zijn je videokaart en processor. Hoeveel deze gebruiken kun je in de pricewatch opzoeken onder "stroomverbruik" en "Thermal Design Power". Zolang die twee waardes bij elkaar opgeteld + 100W aan randzaken en een beetje overhead. Onder de 550W is zit je goed.

Meer dan 550W mag altijd. Maar is niet altijd beter. Kijk even naar wat een goed merk is met goede kwaliteit verhoudingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rens_E
Torac schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:11:
[...]

Ik hoop met je mee.

Je twee groot verbuikers zijn je videokaart en processor. Hoeveel deze gebruiken kun je in de pricewatch opzoeken onder "stroomverbruik" en "Thermal Design Power". Zolang die twee waardes bij elkaar opgeteld + 100W aan randzaken en een beetje overhead. Onder de 550W is zit je goed.

Meer dan 550W mag altijd. Maar is niet altijd beter. Kijk even naar wat een goed merk is met goede kwaliteit verhoudingen.
Ah, ik wist niet dat ik dat op kon zoeken, dankjewel! Met 65W + 275W + 100W = 440W kan dat het probleem dan in ieder geval niet zijn. Dan dus wellicht ouderdom, als het inderdaad de GPU is die het probleem heeft veroorzaakt en niet iets anders...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:46
In mijn ervaring is het ouderdom. Ik heb zelf ook best wel vaak dat een PSU ploft, zomaar spontaan, soms niet eens onder belasting. Die dingen hebben gewoon een beperkte levensduur. Ook de duurdere merken, de laatste 2 die bij mij zijn gesneuveld waren een Be Quiet en een CoolerMaster, toch over het algemeen merken die als wat beter worden beschouwd. De Be Quiet ging al na 2,5 jaar (wel continugebruik, ze zitten in pc die als server wordt gebruikt).

Meestal sneuvelt er verder niks, voedingen zijn vrij goed beveiligd dus als hij er gewoon mee opgehouden is, dan leeft de rest van je pc waarschijnlijk nog wel. Maar de enige manier om daar achter te komen is een andere voeding kopen. Ik bewaar altijd eentje op reserve, meestal is er wel ergens eentje over uit een afgedankte pc. Dan kan de server iig weer aan terwijl ik me orienteer op een nieuwe PSU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:00
Als ik zie dat deze* (bijv) ongeveer 70 euro is en een verwachtte levensduur heeft van 10 jaar, zou ik niet willen tobben in V&A.

* pricewatch: Cooler Master V550 Gold

Ik heb 80+ Gold uitgezocht omdat het nauwelijks duurder is dan 80+ brons, maar het zich wel uitbetaald in oa de stroomrekening.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Torac schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:11:
Hoeveel deze gebruiken kun je in de pricewatch opzoeken onder "stroomverbruik" en "Thermal Design Power". Zolang die twee waardes bij elkaar opgeteld + 100W aan randzaken en een beetje overhead. Onder de 550W is zit je goed.
Toevoeging: voor de hardware in het lijstje van de TS geldt dat nog wel, maar voor recente generaties hardware, vooral CPUs, is de TDP bij lange na niet meer representatief voor het daadwerkelijke stroomverbruik. Moderne CPUs kijken gewoon hoeveel marge ze wat betreft warmteproductie hebben en klokken zichzelf vrolijk over, en dat je voeding dat niet aankan is je eigen probleem. Niet relevant voor de TS, maar mocht iemand dit topic lezen, dan zie ik die niet graag een i9 11900K op een 300W-voeding draaien omdat de TDP van 125W dat wel moet toelaten. :X

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens_E
PhilipsFan schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:04:
In mijn ervaring is het ouderdom. Ik heb zelf ook best wel vaak dat een PSU ploft, zomaar spontaan, soms niet eens onder belasting. Die dingen hebben gewoon een beperkte levensduur. Ook de duurdere merken, de laatste 2 die bij mij zijn gesneuveld waren een Be Quiet en een CoolerMaster, toch over het algemeen merken die als wat beter worden beschouwd. De Be Quiet ging al na 2,5 jaar (wel continugebruik, ze zitten in pc die als server wordt gebruikt).

Meestal sneuvelt er verder niks, voedingen zijn vrij goed beveiligd dus als hij er gewoon mee opgehouden is, dan leeft de rest van je pc waarschijnlijk nog wel. Maar de enige manier om daar achter te komen is een andere voeding kopen. Ik bewaar altijd eentje op reserve, meestal is er wel ergens eentje over uit een afgedankte pc. Dan kan de server iig weer aan terwijl ik me orienteer op een nieuwe PSU.
Bizar dat dat er dus gewoon uit kan klappen (en meteen de stroomgroep meeneemt). 😅 Met ongeveer 5 à 6 jaar zou de PSU nog lang niet 'op' moeten zijn, maar goed. Dan wel des te fijner dat de beveiliging (hopelijk) goed is.
D_Jeff schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:17:
Als ik zie dat deze* (bijv) ongeveer 70 euro is en een verwachtte levensduur heeft van 10 jaar, zou ik niet willen tobben in V&A.

* pricewatch: Cooler Master V550 Gold

Ik heb 80+ Gold uitgezocht omdat het nauwelijks duurder is dan 80+ brons, maar het zich wel uitbetaald in oa de stroomrekening.
Thanks voor de suggestie, die ga ik checken! Inderdaad, als de life expectancy 10 jaar is en het dus niet uitzonderlijk is dat 'ie er eerder mee op houdt, dan 'investeer' ik die extra twee tientjes graag in een nieuwe in plaats van V&A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:00
@Rens_E Je kan alsnog de pech hebben om een "maandagochtend" model te treffen, maar dan is het een kwestie van garantie.

Eventueel kan @-The_Mask- je een beter advies geven (of in zijn topic posten: Voeding advies en informatie topic - Deel 34 )

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens_E
D_Jeff schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:02:
@Rens_E Je kan alsnog de pech hebben om een "maandagochtend" model te treffen, maar dan is het een kwestie van garantie.

Eventueel kan @-The_Mask- je een beter advies geven (of in zijn topic posten: Voeding advies en informatie topic - Deel 34 )
Garantie is inderdaad een goede reden, dat is me veel waard bij de volgende. Ik ga het topic volgen, dankjewel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:39
Hoewel ik ook in eerste instantie denk dat de goedkope budget voeding het begeven heeft is het goed om checken of ie echt dood is. Check daarom de spanningen van de voeding met een multimeter.

Zie hier het stappenplan.

Als de spanningen normaal zijn is het waarschijnlijk een dood moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je voeding was niet de slechtste, maar de R9 390 kan wel 'tijdelijk' 360w verbruiken, en powerspikes.
Dat kan deze voeding niet goed aan.

Het lijstje wat ik in het voeding topic heb gepost https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67612142
zijn beter geschikt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens_E
Djarune schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:26:
Hoewel ik ook in eerste instantie denk dat de goedkope budget voeding het begeven heeft is het goed om checken of ie echt dood is. Check daarom de spanningen van de voeding met een multimeter.

Zie hier het stappenplan.

Als de spanningen normaal zijn is het waarschijnlijk een dood moederbord.
Ah, dus het zou ook het moederbord kunnen zijn? Zou dat dan helemaal tot stroomuitval leiden? Dat zou inderdaad de reden kunnen zijn voor het niks meer doen van de pc - de powerknop is verbonden aan het mobo, natuurlijk. Ik heb geen multimeter, is er een manier om het mobo zelf te checken? Anders maar even kijken of ik er ergens in mijn omgeving een kan lenen. Bedankt voor de tip!
Hackus schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:03:
Je voeding was niet de slechtste, maar de R9 390 kan wel 'tijdelijk' 360w verbruiken, en powerspikes.
Dat kan deze voeding niet goed aan.

Het lijstje wat ik in het voeding topic heb gepost https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67612142
zijn beter geschikt.
Dat wist ik niet, thanks voor de tip! Maar... 360W + 65W + 100W = 525W, dus het vermogen zou dan toch nog steeds geen probleem moeten zijn, toch? Ik verwacht dat m'n andere componenten niet zóveel stroom gebruiken. Of is die berekening niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het is een tijd(je) goed gegaan, zegt niet dat iedere voeding dit kan, en kan blijven leveren. Een voeding uit het hogere segment in elk geval wel. Zeker als het aparte vga rail heeft, en je de 8-pin op een, en de 6 op de andere kan laten lopen bij hoog verbruik. Nu komt het uit bosje kabels op 1 gezamenlijke 12v Rail.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens_E
Hackus schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:50:
Het is een tijd(je) goed gegaan, zegt niet dat iedere voeding dit kan, en kan blijven leveren. Een voeding uit het hogere segment in elk geval wel. Zeker als het aparte vga rail heeft, en je de 8-pin op een, en de 6 op de andere kan laten lopen bij hoog verbruik. Nu komt het uit bosje kabels op 1 gezamenlijke 12v Rail.
Dat gaat er dan wel vanuit dat het de PSU is die het heeft begeven, maar ik weet niet goed hoe ik zou kunnen uitsluiten dat het het moederbord is...
Pagina: 1