Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laravel.
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17-06-2021
Wat doe je aan de slechte naam dat PHP heeft?

Ik ben iets langer dan een jaar geleden begonnen aan een traineeship en nu gedetacheerd bij een klant als PHP developer. Het valt mij op dat salarissen in de PHP wereld en het imago van PHP niet zo goed is als als andere programmeer talen.

Initieel heb ik leren programmeren in Java, en nu gebruik ik ook het Laravel framework, wat ook OOP is. Maar de meeste mensen gaan ervan uit dat ik maar wat in elkaar flans. Zelfs de manager die mij heeft aangenomen...

Zelf heb ik geen IT studie gedaan dus ik hoopte met een traineeship een goede start te maken in m'n carrière. Wat ik nu merk is dat ik vaak vies aangekeken word als ik zeg dat ik in PHP programmeer.

Wat doe je hieraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Laravel. schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:10:

Ik ben iets langer dan een jaar geleden begonnen aan een traineeship en nu gedetacheerd bij een klant als PHP developer. Het valt mij op dat salarissen in de PHP wereld en het imago van PHP niet zo goed is als als andere programmeer talen.

Initieel heb ik leren programmeren in Java, en nu gebruik ik ook het Laravel framework, wat ook OOP is. Maar de meeste mensen gaan ervan uit dat ik maar wat in elkaar flans. Zelfs de manager die mij heeft aangenomen...

Zelf heb ik geen IT studie gedaan dus ik hoopte met een traineeship een goede start te maken in m'n carrière. Wat ik nu merk is dat ik vaak vies aangekeken word als ik zeg dat ik in PHP programmeer.

Wat doe je hieraan?
Welkom op Tweakers, Lavarel! Helaas staat je vraag in het verkeerde topic. Ik verplaats hem even naar een eigen topic voor je!

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Is dat echt zo erg? Zeggen dat je een professioneel programmeur bent die werkt in PHP en geen hobbyist? Misschien dan weer mijn vooroordeel, maar ik associeer PHP vooral met hobbyprojecten.

Je kunt natuurlijk altijd overstappen naar een andere taal, maar zou dat ook laten afhangen van het bedrijf waar je wilt werken en persoonlijke voorkeuren. Maar voor nu lijkt me gewoon traineeship voltooien?

[ Voor 6% gewijzigd door erwn op 17-06-2021 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Java of .NET leren :)

Ik heb - weliswaar in 2003 - de keuze gemaakt ergens als junior .NET developer te werken en wat Microsoft certificaten gehaald (omdat .NET helemaal hip was destijds).

Bij mijn tweede baan 4 jaar later kwam ik al anders binnen.

Enige voordeel wat ik van PHP heb gehad ooit, is dat het mijn intro tot web development was. Dat hielp mij later weer ASP.NET te leren.

Hiermee wil ik niet zeggen dat PHP ronduit kut is ofzo, maar het is eenvoudiger om met de stroom mee te zwemmen dan er tegenin te willen gaan. En dan is jezelf verkopen als Java of .NET developer gewoon makkelijker.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:09
Je moet ook niet perse een goede PHP ontwikkelaar willen worden, maar een goede programmeur. Daarom goed dat je al Java kent. Een goede programmeur stapt makkelijk over op andere talen, omdat hij de theorie achter de taal kent. Dan is een taal enkel nog vorm, en nog maar beperkt inhoud. Als je echter op één taal gericht bent, dan zijn vorm en inhoud teveel met elkaar verbonden.

Dan is het vooral lastig dat je (nog) geen informatica hebt gedaan. Daar leer je namelijk veel van die theorieën, die in de praktijk lastiger mee te pikken zijn.

Is het een optie om duaal alsnog informatica te studeren?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laravel.
Lethalis schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:44:
[...]

Hiermee wil ik niet zeggen dat PHP ronduit kut is ofzo, maar het is eenvoudiger om met de stroom mee te zwemmen dan er tegenin te willen gaan. En dan is jezelf verkopen als Java of .NET developer gewoon makkelijker.
Dit bedoel ik idd. Ik zie het probleem met PHP ook niet eerlijk gezegd. Maar ik heb geen zin om tegen voordelen te vechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laravel.
CurlyMo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:49:
Je moet ook niet perse een goede PHP ontwikkelaar willen worden, maar een goede programmeur. Daarom goed dat je al Java kent. Een goede programmeur stapt makkelijk over op andere talen, omdat hij de theorie achter de taal kent. Dan is een taal enkel nog vorm, en nog maar beperkt inhoud. Als je echter op één taal gericht bent, dan zijn vorm en inhoud teveel met elkaar verbonden.

Dan is het vooral lastig dat je (nog) geen informatica hebt gedaan. Daar leer je namelijk veel van die theorieën, die in de praktijk lastiger mee te pikken zijn.

Is het een optie om duaal alsnog informatica te studeren?
Aangezien ik al een opleiding heb gedaan zou ik dit willen doen via een werkgever. Maar dan zou ik er wel 1 moeten vinden die dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laravel.
erwn schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:37:
Is dat echt zo erg? Zeggen dat je een professioneel programmeur bent die werkt in PHP en geen hobbyist? Misschien dan weer mijn vooroordeel, maar ik associeer PHP vooral met hobbyprojecten.

Je kunt natuurlijk altijd overstappen naar een andere taal, maar zou dat ook laten afhangen van het bedrijf waar je wilt werken en persoonlijke voorkeuren. Maar voor nu lijkt me gewoon traineeship voltooien?
Ik vind het moeilijk om te zeggen wanneer mijn traineeship "af" is, aangezien er geen leerdoelen oid zijn opgesteld. Ik heb een kort stoomcursus gedaan en word nu gedetacheerd. Ik moet sws blijven tot mijn studiekosten zijn afbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Laravel. schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:57:
[...]

Dit bedoel ik idd. Ik zie het probleem met PHP ook niet eerlijk gezegd. Maar ik heb geen zin om tegen voordelen te vechten.
Dat komt wellicht omdat het PHP van nu niet hetzelfde PHP is als 20 jaar geleden ;) Maar als je eenmaal een slechte naam hebt...

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:26
PHP heeft een slechte en best grappige historie, dat is gewoon waar. Inmiddels is het best een aardige taal. Het probleem met PHP is en blijft dat het maken van slechte code in PHP nog steeds eenvoudiger is dan in veel andere talen. Dat heeft ook te maken met die historie.

Ik zou me er nu niet te druk over maken en uiteindelijk vooral zorgen dat je een goede programmeur met een wat bredere toolbox wordt. PHP - Python - Java - JS (Angular/React) - .Net. Keuze genoeg. Combineer het met een stevige basis. Begrijpen en kunnen werken met zaken als in Linux / Shell-Bash / Docker-Kubernetes / Databases als MariaDB en NoSQL. en je zult voorlopig niet zonder werk hoeven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

delpit schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:39:
PHP heeft een slechte en best grappige historie, dat is gewoon waar.
Misschien dat dat niet alleen het beeld van veel programmeurs beïnvloedt, maar dat dat ook veel programmeurs al jaren geleden van PHP heeft afgestoten. PHP was ooit gewoon een in elkaar gehackt template-engine die misbruikt werd als algemene programmeertaal. Prima en juist gemakkelijk voor een simpel hobby-project, ongeschikt als professioneel en breder inzetbare taal.

Dat die afgestoten programmeurs vandaag de dag misschien wel blij zouden worden van PHP als ze het weer zouden oppakken: mooi, maar waarom zouden ze dat doen? Als iemand na jaren toch naar een hippere taal wil dan zijn er al weer tig nieuwe keuzes bijgekomen. Dus ja, dan blijft het beeld wel hangen.

edit: zie ook

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 17-06-2021 17:59 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:06

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zoals altijd.

[PHP] is niet per definitie "slecht", het ligt er aan hoe je/waarvoor je [PHP] gebruikt.

Daarnaast ben ik het eens met bovenstaande.

Wat betreft salaris, door meer programmeertalen te begrijpen en jezelf ook te richten (/scholen) in de richting van software-architectuur/full-stack/lead dev/scrum/DevOps e.d, maak je echt stappen in je salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het hele internet is volgeschreven met why PHP sucks, en de argumenten bestaan niet louter uit voorordelen.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik denk dat behalve wat php nu wel en niet is het ook uitmaakt waar php voor gebruikt word. Veel banen in de php hoek bestaan uit het bouwen van thema's voor cms-en en webshops. Dat is nu eenmaal een beetje de onderkant van de webdevelopment sector. Ook is php de standaard voor de goedkoopste shared hosting providers, waar dus ook de goedkoopste applicaties op draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunaflish
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-05 16:04
Zolang een enorm deel van alle sites waarop zo wordt geklaagd over PHP zélf daarin zijn geschreven, maak ik me er niet zo druk om. Het heeft een jammer imago, en er zitten zeker nog steeds dingen in die je op zijn minst apart kunt noemen, maar het is niet alsof je het afvoerputje van de developers bent. Je moet gewoon weten waar het wel en niet goed voor is. Als je een sluis wil aansturen ga je dat niet met PHP doen. Wil je een simpel blogje maken waarin je vertelt over je cavia ga je daarvoor geen C gebruiken.
Mensen die claimen dat het een hobbytaaltje is kan ik niet serieus nemen, die hebben echt geen idee wat PHP tegenwoordig (en in de nabije toekomst) kan en wat voor enorme sites erop draaien.

So long, and thanks for all the fish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Niks. PHP is nou eenmaal razend populair bij het lagere segment van webdevelopment werk. Het wordt óók gebruikt voor hoogwaardiger werk, maar dat sneeuwt wel een beetje onder.

PHP'ers zijn wat dat betreft net als voetbalsupporters. Er zitten fatsoenlijke lui bij, maar je hebt toch een beetje de schijn tegen :+

Het beste is om je er niet druk om te maken. En als je graag veel wilt verdienen, moet je als PHP-developer daar misschien iets vaker bewust de juiste carrièrestap kiezen dan als ontwikkelaar van een andere taal.

[ Voor 18% gewijzigd door eamelink op 17-06-2021 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
bwerg schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:56:
[...]

PHP was ooit gewoon een in elkaar gehackt template-engine die misbruikt werd als algemene programmeertaal. Prima en juist gemakkelijk voor een simpel hobby-project, ongeschikt als professioneel en breder inzetbare taal.
Exact, PHP is/was een van de weinige talen waarin je makkelijk een website in elkaar kon draaien zonder een heel framework te gebruiken. Iets wat dus ook vaak gebeurd(e) en dan krijg je dus projecten zonder enige vorm van abstractie en modulariteit.

Iets wat met bv dotnet of java al een stuk moeilijker is omdat je min of meer word gedwongen een MVC framework te gebruiken met een database laag. En die mentaliteit van 'gooi alles maar bij elkaar' zie ook terug in grote projecten als wordpres waar zelfs op plugin en thema niveau er gewoon direct SQL naar de database word gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52
Juup schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:07:
Het hele internet is volgeschreven met why PHP sucks, en de argumenten bestaan niet louter uit voorordelen.
De mooiste is wel: https://eev.ee/blog/2012/04/09/php-a-fractal-of-bad-design/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laravel.
RagingPenguin schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:22:
[...]

Exact, PHP is/was een van de weinige talen waarin je makkelijk een website in elkaar kon draaien zonder een heel framework te gebruiken. Iets wat dus ook vaak gebeurd(e) en dan krijg je dus projecten zonder enige vorm van abstractie en modulariteit.

Iets wat met bv dotnet of java al een stuk moeilijker is omdat je min of meer word gedwongen een MVC framework te gebruiken met een database laag. En die mentaliteit van 'gooi alles maar bij elkaar' zie ook terug in grote projecten als wordpres waar zelfs op plugin en thema niveau er gewoon direct SQL naar de database word gestuurd.
Laravel is ook MVC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 20:34

Rmg

Maar

PHP != Laravel.

En dat is een beetje het punt ook je *kan* een fatsoenlijk framework gebruiken maar dat hoeft niet en veel beunen ook PHP applicaties in elkaar zonder een framework.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op Reddit was hier een mooie uitleg over te vinden: https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

Iets aan de oude kant met 4 jaar :P Maar de wapperende rode vlaggen zijn nooit helemaal weg gegaan. PHP heeft een stigma als taaltje wat vooral door Wordpress en Joomla "helden" werd gebruikt, en vaak op een extreem slechte en luie manier.

Je wordt inderdaad niet zo goed betaald, PHP komt niet eens in de top 15 voor: https://smallbiztrends.co...ing-languages-upwork.html

En er is ook niet erg veel vraag naar: https://bootcamp.berkeley...nd-programming-languages/

Ik zou iedereen afraden met PHP bezig te gaan. Niet omdat de taal zo slecht is, maar omdat het stigma eromheen gewoon blijft hangen. Dat ga je niet zelf veranderen. Ga gewoon met Java, .Net, Node.js, Ruby, Python, of een andere modernere taal bezig waar wel veel vraag naar is, en waarvan de salarissen veel hoger liggen.

Daarmee zeg ik niet dat die talen beter zijn als programmeertaal, ze zijn beter om geld mee te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Negeer je nou alle bijdragen van anderen en focus je je op 1 klein technisch detail?
Dan wordt dit vast een heel nuttige discussie.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021

Klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-06 08:09
Blue-eagle schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:33:
Op Reddit was hier een mooie uitleg over te vinden: https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

Iets aan de oude kant met 4 jaar :P Maar de wapperende rode vlaggen zijn nooit helemaal weg gegaan. PHP heeft een stigma als taaltje wat vooral door Wordpress en Joomla "helden" werd gebruikt, en vaak op een extreem slechte en luie manier.

Je wordt inderdaad niet zo goed betaald, PHP komt niet eens in de top 15 voor: https://smallbiztrends.co...ing-languages-upwork.html

En er is ook niet erg veel vraag naar: https://bootcamp.berkeley...nd-programming-languages/

Ik zou iedereen afraden met PHP bezig te gaan. Niet omdat de taal zo slecht is, maar omdat het stigma eromheen gewoon blijft hangen. Dat ga je niet zelf veranderen. Ga gewoon met Java, .Net, Node.js, Ruby, Python, of een andere modernere taal bezig waar wel veel vraag naar is, en waarvan de salarissen veel hoger liggen.

Daarmee zeg ik niet dat die talen beter zijn als programmeertaal, ze zijn beter om geld mee te verdienen.
Die lijstje zijn echt niet relevant voor Nederland. Het meest betaalde lijstje komt van upwork, een van de afvoerputjes van de online freelancer markt.
Je kan mij ook niet wijs maken dat Rust, Perl en Go meer gevraagd worden dan PHP in Nederland. Als Perl expert kan je bij Booking aan de slag, dat was het wel zo'n beetje geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:18
Even een ander geluid: wij gebruiken PHP als primaire taal en worden volgens mij niet slecht betaald. Een microservice architectuur op kubernetes. Je moet je vooral ontwikkelen als goede developer, dan maakt de taal die je aanbiedt over het algemeen weinig uit. Ja, er zijn bepaalde opdrachtgevers danwel werkgevers die nog geloven dat PHP waardeloos is, maar dat betekent niet dat dat zo is.

Ook de reacties hier zijn achtergebleven in het verleden (vooral de PHP sucks niet zonder reden mensen). Het kan inderdaad de weg van de minste weerstand zijn om een andere taal te leren, maar mocht je het wel bij PHP willen houden:

- Je komt gewoon aan de bak en als je goed bent in je werk ook prima betaald
- PHP zuigt helemaal niet meer, in ieder geval niet meer dan talen als JS en Python.
- Gebruik PHP wel voor de juiste usecase: webapplicaties (en eventueel wat CLI dingen, maar in veel gevallen zijn andere talen daar al beter in). Voor data science is Python de taal of choice en zo zijn er meerdere talen met hun eigen beste usecase. PHP kan dat prima zijn als webapplicatie (in 99% van de gevallen, in grotere of hippere applicaties veelal uitsluitend als backend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Ja, maar dat was niet mijn punt. Je kan in php heel makkelijk iets in elkaar beunen door gewoon een file per route te maken zonder enige structuur. En soms word dat ook nog eens heel populair, zie wordpress. En dat is waar een groot deel van het stigma vandaan komt. De makkelijkste (default) manier om dingen in php te doen is zo'n beetje de slechste manier om het te doen.

In bv. dotnet is de makkelijkste manier om een web applicatie in elkaar te draaien om MVC en EF te gebruiken, waarmee je al direct de juiste kant op word gedwongen. Zelfde geld ook voor Java, ruby, python en bijna elke andere taal die populair is voor web development.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
PatrickH89 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:16:
Even een ander geluid: wij gebruiken PHP als primaire taal en worden volgens mij niet slecht betaald.

[...]
Volgens mij wel hoor. Maar misschien zit ik ernaast! Deel eens? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:02

EiT

Ooit, 20+ jaar geleden, met classic ASP begonnen, daarna over op PHP om weer verder te gaan naar .NET en uiteindelijk RoR.

Nu was PHP in begin jaren een mooie oplossing tov classic ASP omdat het hosten en implementatie van bijv. uploaden of email versturen makkelijker was.

Wat ik toen al een groot nadeel vond is de communitie er achter, elke idioot op de hoek dacht dat hij een goede ontwikkelaar was en ook collega’s die er een rotzooi van wisten te maken. Na een aantal jaar overgestapt op .NET en uiteindelijk op Ruby on Rails. RoR vond ik het leukste, nadeel was wel de hosting, dus als ik een simpel script moest maken voor iemand deed ik het alsnog in PHP.

Nu al bijna 10 jaar geen developer meer, maar als ik nu soms, voor werk, wat scripts moet maken gebruik ik puur .NET omdat de rest van onze applicaties ook .NET zijn.

Toch denk ik soms: was ik maar verder gegaan met RoR.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:18
Blue-eagle schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:22:
[...]

Volgens mij wel hoor. Maar misschien zit ik ernaast! Deel eens? ;)
Ik ben wel op de hoogte van mijn salaris en dat is prima ;)
Pagina: 1