Hoe herken ik de juiste RJ45 connector?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:27
Ik wil een POE camera buiten aansluiten, en het is blijkbaar 'good practice' om een RJ45 te krimpen. Dit heb ik tot nu toe nog nooit gedaan; binnen heb ik keystones gebruikt en netjes op de muur weggewerkt.

Een solid Cat5e kabel zou goed genoeg zijn, en daarom kwam ik bij deze uit: https://www.kabelshop.nl/...5BK100-i14396-t24918.html
Dit is een zogenaamde F/UTP kabel, oftewel er zit een klein laagje folie om alle kabels heen.

Nu komt het lastige: welke RJ45 connector heb ik nodig? Ik dacht in eerste instantie dat ik het begreep: gewoon plastic is voor UTP, met metaal is voor FTP. Echter als je bij Nedis in het assortiment kijkt zie je dat inderdaad de meeste metalen connectors voor FTP zijn, en de gewone plastic varianten voor UTP, echter deze metalen (https://nedis.com/en-us/p...-grey-transparent-blister) is dan juist voor UTP.

Ik ben dan ook oprecht benieuwd naar wat de stekkertjes zo verschillend maakt, hopelijk kan iemand het me uitleggen. En zit er echt (veel) verschil tussen connectors voor solid en stranded? Bij veel aanbieders wordt dit verschil namelijk niet eens gemaakt...

En allicht ook een goede RJ45 connect tippen! ;)

[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 16-06-2021 23:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De metalen connector in combinatie met de folie zorgt voor de afscherming (aarding) tegen storing van buitenaf.

Voor PoE is het niet beslist nodig om metalen connectoren te hebben. Hier draaien een paar accesspoints op PoE met kunststof connectoren zonder metalen omhulsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Solid is altijd ruk om zelf te krimpen. Een Stranded kabel werkt veel beter. Voor een PoE camera heb je echt geen FTP kabels nodig.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
redfoxert schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:46:
Solid is altijd ruk om zelf te krimpen. Een Stranded kabel werkt veel beter. Voor een PoE camera heb je echt geen FTP kabels nodig.
Nee, dat leek mij ook al niet, gewoon UTP lijkt mij ook goed genoeg. Hebben jullie tips voor een goede Cat5e buitenkabel inclusief juiste connector? De meeste buitenkabels die ik vind zijn namelijk allemaal F/UTP, en kosten slechts paar Euro meer. Dat maakt me dan ook niet zoveel uit.
sypie schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:46:
De metalen connector in combinatie met de folie zorgt voor de afscherming (aarding) tegen storing van buitenaf.

Voor PoE is het niet beslist nodig om metalen connectoren te hebben. Hier draaien een paar accesspoints op PoE met kunststof connectoren zonder metalen omhulsel.
Precies, op een F/UTP kabel kun je dus gewoon een plastic connector zetten, maar dan heb je daar geen afscherming.
Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom deze stekker (https://www.kabelshop.nl/...9350GY-i15920-t10626.html) dan wordt verkocht als UTP. Hij is van metaal, dus ik zou verwachten dat ie dan F/UTP is...

[ Voor 56% gewijzigd door zunrob op 16-06-2021 23:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-05 21:59
Vergeet niet een kabeltester in het mandje te gooien. Extra handig als je op solid gaat krimpen. Scheelt weer een m'n-zelfgekrompen-kabel-doet-geen-gigabit-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Thralas schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:57:
Vergeet niet een kabeltester in het mandje te gooien. Extra handig als je op solid gaat krimpen. Scheelt weer een m'n-zelfgekrompen-kabel-doet-geen-gigabit-topic.
Tips voor een goede kabeltester en krimptang? Deze allicht? https://www.kabelshop.nl/...39919-1-i5354-t16000.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Voor één keertje kun je ook een toolless connector nemen. Zijn wat duurder, maar in ieder geval geschikt voor stugge kabels. En een stuk minder gepriegel om de aders goed in de connector te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
hcQd schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 00:18:
Voor één keertje kun je ook een toolless connector nemen. Zijn wat duurder, maar in ieder geval geschikt voor stugge kabels. En een stuk minder gepriegel om de aders goed in de connector te krijgen.
Yes, ook al aan gedacht, maar weet niet of die wel in de beschermtule om de RJ45 van de camera past...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Maar waarom wil je persee een afgeschermde kabel/connector? Om hoeveel meter kabel gaat het aan de buitenkant? Hoe loopt die kabel? Is een kabelgoot niet handiger voor een simpelere kabel?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
redfoxert schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:19:
Maar waarom wil je persee een afgeschermde kabel/connector? Om hoeveel meter kabel gaat het aan de buitenkant? Hoe loopt die kabel? Is een kabelgoot niet handiger voor een simpelere kabel?
Nee, een afgeschermde kabel is wat mij betreft niet nodig. Maar de kabel zal op bepaalde plaatsen idd blootgesteld zijn aan de buitenlucht en ook door de grond gaan. Vandaar dat ik een buitenkabel zoek, en die zijn dus vaak afgeschermd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
Goed, door de grond: Je kan de kabel ook door een mantelbuis trekken. Dan heb je geen afgeschermde kabel nodig. Ligt een beetje aan het tracé wat je moet hebben een mantelbuis met trekdraad gemakkelijk is :) Over hoeveel meter hebben we het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:18
welke stekker aan te schaffen ... de persoon die ze zet is veel belangrijker dan welke stekker je koopt...

zeker het prepareren van de aders (juiste lengte + recht afknippen), zien dat ze fatsoenlijk in je adergeleiders schuiven, zien dat ze tot vanvoor in de adergeleider gaan en nog is dichtpersen dat de je trekontlasting op de mantel zit ...

8P8C's zetten is best lastig de eerste honderden keren ...

[ Voor 69% gewijzigd door ijske op 17-06-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:51
Afschermingg voor een netwerkkabel is zinloos en kan potentieel alleen maar voor problemen zorgen.
Rj45's aanknijpen moet je niet aan beginnen.

Gebruik cat 6 utp kabel met stugge aders.
Afmonteren op wcd, patchpaneel of keystone.
Als je echt een Rj45 nodige hebt neem dan zo'n "toolless" versie met ingebouwde lsa en een punchdown tool waarmee je de stugge ader in de lsa punched.
Kabel onder de grond in buis leggen die je dicht lijmt, bijvoorbeeld rioleringbuis 32mm.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 17-06-2021 20:51 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
RonnieKo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:22:
Goed, door de grond: Je kan de kabel ook door een mantelbuis trekken. Dan heb je geen afgeschermde kabel nodig. Ligt een beetje aan het tracé wat je moet hebben een mantelbuis met trekdraad gemakkelijk is :) Over hoeveel meter hebben we het eigenlijk?
Zo'n 10 meter door de grond. Maar waarschijnlijk dat ik niet alles netjes in een buis krijg, dus dat ie een klein stukje door gewone grond/lucht zal gaan...
Ben(V) schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:49:
Afschermingg voor een netwerkkabel is zinloos en kan potentieel alleen maar voor problemen zorgen.
Rj45's aanknijpen moet je niet aan beginnen.

Gebruik cat 6 utp kabel met stugge aders.
Afmonteren op wcd, patchpaneel of keystone.
Als je echt een Rj45 nodige hebt neem dan zo'n "toolless" versie met ingebouwde lsa en een punchdown tool waarmee je de stugge ader in de lsa punched.
Kabel onder de grond in buis leggen die je dicht lijmt, bijvoorbeeld rioleringbuis 32mm.
En ja, dat had ik het liefste ook gedaan, maar dat is bij deze IP camera echt niet mogelijk vanwege het waterdichte seal wat je eromheen dient te schroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUIcxtj1Vd01SmEPRgN4eu5Dyw0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mLxyyoLza5ft6co73BwMJ9rq.jpg?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door zunrob op 17-06-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op een solide kabel zet je geen male connector.
Die zet je op een patch paneel of einddoosje (beide female).

De solide kabel ligt in de muur of een kabelgoot, welke niet beweegt (omdat ie anders uiteindelijk breekt) en derhalve doe je er ook geen eindconnector op, omdat men 't dan gebruikt als eindkabel/in de laptop prikt zegmaar.

En als de kabel niet breekt, breekt het clipje wel af.

Als eindkabel/patchkabel gebruik je een gegoten stranded/flexibele male/male kabel.

Zelf je patch/eindkabels krimpen heeft ook geen functie en meer gezeik dan dat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ijske schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:41:
zeker het prepareren van de aders (juiste lengte + recht afknippen)
...
8P8C's zetten is best lastig de eerste honderden keren ...
Wij sluiten op 't werk veel netwerken aan.

Maar 8P8C krimpen doen we nooit, daar hebben we expres de tools niet voor, omdat het hobbyisme ondersteund. (Zie bovenstaande bericht)

Maar, los van die discussie, je steekt die kabels toch door dat kopje heen? Hoezo zou je ze vooraf op gelijke lengte moeten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:18
Accretion schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:12:
[...]

Maar, los van die discussie, je steekt die kabels toch door dat kopje heen? Hoezo zou je ze vooraf op gelijke lengte moeten maken?
de 8 aders moeten wel gelijk en recht afgeknipt worden, zodat er geen aders te kort zijn als men de aders in de connector schuift
(ik gebruik nooit zo'n kabelgeleiderclipje, of van die "doorsteekstekkers" )
dit is dus niet mooi recht, blauwe paar is ietsje te lang
Afbeeldingslocatie: https://i.i.cbsi.com/cnwk.1d/i/tim/2011/08/03/Insert-wires.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ijske schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:28:
[...]

de 8 aders moeten wel gelijk en recht afgeknipt worden, zodat er geen aders te kort zijn als men de aders in de connector schuift
(ik gebruik nooit zo'n kabelgeleiderclipje, of van die "doorsteekstekkers" )
dit is dus niet mooi recht, blauwe paar is ietsje te lang
[Afbeelding]
Ah, ik zat idd aan 8p8c doorsteekstekker te denken.
Niet-doorsteek klinkt wel als gepriegel, maar wel netter.
(Maar beide doe ik niet aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
hoi,
zunrob schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:42:
Zo'n 10 meter door de grond. Maar waarschijnlijk dat ik niet alles netjes in een buis krijg, dus dat ie een klein stukje door gewone grond/lucht zal gaan...
Wat bedoel je daarmee? Dat je er een bocht naar de muur in hebt zitten? Dat zou geen probleem moeten zijn. Wat al eerder is aangegeven een PVC diameter 32mm of diameter 48mm is voldoende om wat kabels door te trekken. Dan ligt de boel meteen goed beschermd tegen graafwerkzaamheden :) Tegen de muur zou je met een kleinere diameter PVC-buis kunnen doen. Dan is dat ook netjes afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Accretion schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:12:
[...]

Wij sluiten op 't werk veel netwerken aan.

Maar 8P8C krimpen doen we nooit, daar hebben we expres de tools niet voor, omdat het hobbyisme ondersteund. (Zie bovenstaande bericht)

Maar hoe sluit je dan netjes een Access point aan die op plafond zit? Het is een vaste installatie dus solid kabel is dan beter maar er is geen ruimte voor een keystone of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Toolless RJ45 gebruiken, die hebben een lsa connectie aan boord die wel geschikt is voor stugge kabel.
Zie de link in mijn vorige post in dit item.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ben(V) schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:22:
Toolless RJ45 gebruiken, die hebben een lsa connectie aan boord die wel geschikt is voor stugge kabel.
Zie de link in mijn vorige post in dit item.
Maar is zo'n toolless niet veel groter dan een normale plug, waardoor je hem alsnog niet netjes weg krijgt bij je AP (of in dit geval IP camera)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Zoek hem op in een goede webwinkel, daar staan dan de afmetingen er bij.
Uiteraard zijn ze er in vele variaties.

Pagina: 1