Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikaap1
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-01-2023
Ik wil graag met 2 andere zzp'ers een bedrijf starten. Dit is voornamelijk om mogelijke belastingvoordelen te benuttigen ten opzichte van 'alleen' ondernemen in een eenmanszaak. Daarnaast hoor ik van diverse tweakers dat bij een B.V. bedrijven minder moeilijk doen over de wet DBA.

Wij beoefenen alle 3 dezelfde functie in de IT branch.

Graag zou ik willen weten of mede-tweakers hier ervaring mee hebben en of zij nog tips hebben. Denk hierbij aan rechtsvorm, afspraken die gemaakt moeten worden en of het uberhaupt een verstandig idee is :)

[ Voor 14% gewijzigd door rikaap1 op 16-06-2021 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 16:42
rikaap1 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:30:
Ik wil graag met 2 andere zzp'ers een bedrijf starten. Dit is voornamelijk om mogelijke belastingvoordelen te benuttigen ten opzichte van 'alleen' ondernemen in een eenmanszaak. Daarnaast hoor ik van diverse tweakers dat bij een B.V. bedrijven minder moeilijk doen over de wet DBA.
Ik heb gehoord van iemand die in die constructie zit, dat dat niet klopt. FYI.

Ik moet zeggen; het lijkt mij veel gedoe met geen enkel voordeel en eerder een hoop gedoe als je straks minder 'vriendjes' bent. Wat ga je bijvoorbeeld doen met verschillende inkomens van mensen? Als ik 50% van het geld in de BV aangebracht heb, wil ik niet een 33% aandeel hebben.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 10:03
Welke belastingvoordelen zie je zoal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:26

Mx. Alba

hen/die/zij

Mijn zus heeft zoiets gedaan. Ze heeft samen met een andere ZZP'er in dezelfde branche (reisorganisatie) een BV opgezet, en met hem ook duidelijke afspraken gemaakt over wat er gebeurt wanneer een van de twee wil stoppen of wanneer ze hun bedrijvigheid weer willen opsplitsen. Je zult daarover ook sowieso goede afspraken moeten maken met je twee partners, en ook over de verdeling van de opbrengsten bijvoorbeeld. Ik bedoel, stel dat rikaap1 veel meer werk doet dan zijn partners rikaap2 en rikaap3, krijgen ze dan toch alle drie dezelfde winst uitbetaald vanuit de BV of krijgt rikaap1 meer omdat hij meer heeft binnengehaald? Voor allebei is wat te zeggen - maar dat moet je dus wel van tevovren besproken hebben en op papier hebben gezet om gezeik achteraf te voorkomen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikaap1
Hydra schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:38:
[...]

Ik heb gehoord van iemand die in die constructie zit, dat dat niet klopt. FYI.

Ik moet zeggen; het lijkt mij veel gedoe met geen enkel voordeel en eerder een hoop gedoe als je straks minder 'vriendjes' bent. Wat ga je bijvoorbeeld doen met verschillende inkomens van mensen? Als ik 50% van het geld in de BV aangebracht heb, wil ik niet een 33% aandeel hebben.
Uitgangspunt is dat iedereen terugkrijgt wat hij in de BV stopt/verdient. Omdat het bedrijf met zijn 3en wordt gestart lijkt me een aandeel van 33% de man logisch. Als iemand dan een keer een opdracht scoort met een heel hoog tarief betekent dat niet gelijk dat hij meer aandeel in het bedrijf zou moeten hebben naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikaap1
Stefke schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:40:
Welke belastingvoordelen zie je zoal?
Uitkering van dividend waar maar 20 tot 25% belasting op zit tegenover 50% voor inkomen box 1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 567735

rikaap1 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:46:
[...]
Als iemand dan een keer een opdracht scoort met een heel hoog tarief betekent dat niet gelijk dat hij meer aandeel in het bedrijf zou moeten hebben naar mijn mening.
Daar kan degene die die opdracht scoort heel anders over denken. Ook al zegt hij of zij nu dat dat niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikaap1
Daar kan degene die die opdracht scoort heel anders over denken. Ook al zegt hij of zij nu dat dat niet zo is.
[/quote]

Dat lijkt me dan een uitstekend iets om daar goede afspraken over te maken (zwart op wit) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Bij een BV moet je toch ook minimaal 45k pp uitbetalen als salaris om voordelige belastingcondstructie te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:26

Mx. Alba

hen/die/zij

[...]

Uitgangspunt is dat iedereen terugkrijgt wat hij in de BV stopt/verdient. Omdat het bedrijf met zijn 3en wordt gestart lijkt me een aandeel van 33% de man logisch. Als iemand dan een keer een opdracht scoort met een heel hoog tarief betekent dat niet gelijk dat hij meer aandeel in het bedrijf zou moeten hebben naar mijn mening.
Maar jullie starten het bedrijf niet "blanco" op. Ik neem aan dat jullie alle drie een eigen bestand aan vaste klanten hebben, en dat klantenbestand van poppetje 1 kan meer waard zijn dan dat van poppetje 2, bijvoorbeeld. Je zou een taxatie van alle drie de partijen kunnen laten uitvoeren en dan eigenaarspercentages variëren al naar gelang de waarde van wat wordt ingebracht in de BV... Of toch allemaal 33% eigendom nemen en dat verschil negeren, maar stel dan dat een van de drie toch weer wil stoppen met de BV, neemt die dan 33% mee of alleen zijn origineel ingebrachte klantenbestand? Zoals eerder gezegd... Er zijn allerlei verschillende oplossingen en zienswijzen mogelijk die allemaal op zich even verdedigbaar zijn, dus dat moet wel samen besproken zijn en op papier gezet worden.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikaap1
sinasappel schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:49:
Bij een BV moet je toch ook minimaal 45k pp uitbetalen als salaris om voordelige belastingcondstructie te voorkomen?
Klopt, en we zitten alle 3 wel boven de 100k omzet per jaar. Dus dat lijkt me wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Dus je bent dan ook van plan om 45k pp uit het bedrijf te halen en aan je zelf uit te betalen? Omzet vs Salaris....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikaap1
sinasappel schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:51:
Dus je bent dan ook van plan om 45k pp uit het bedrijf te halen en aan je zelf uit te betalen? Omzet vs Salaris....
Als het restant (omzet boven de 45k) als dividend kan worden uitgekeerd wel lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:38

shinchan03

Niels

Reken je niet gelijk te rijk, want buiten dividendbelasting krijg je ook te maken met vennootschapsbelasting, wat de belastingdruk dus wel hoger maakt dan de 25% die je eerder noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 18:02
shinchan03 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:55:
Reken je niet gelijk te rijk, want buiten dividendbelasting krijg je ook te maken met vennootschapsbelasting, wat de belastingdruk dus wel hoger maakt dan de 25% die je eerder noemt.
En de MKB winstvrijstelling die vervalt als je in een B.V zit t.o.v. een eenmanszaak..

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 16-06-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikaap1
Dat zou ik nou willen weten van een tweaker. Zijn er mensen die het op dit moment doen en levert het een daadwerkelijk belastingverschil op, en zo ja, hoeveel dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
In principe heb je meer belastingvoordelen als ZZP'er dan een BV. Het omslagpunt ligt nu ongeveer op €105k winst (dat was in 2019 en 2020 een stuk hoger). Misschien zou je ook kunnen nadenken over een maatschap. Je hebt dan niet het geneuzel met aandelen en extra regels, maar kun je wel netjes afspraken maken. Je moet wel opdrachten aannemen onder de maatschap en de vraag is hoe klanten er mee omgaan, maar is wel DBA proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Precies, denk eerder aan 40%. Vergelijkbaar met box 1 incl MKB-winstvrijstelling.

Wat betreft wet DBA, je zou geen DGA moeten zijn maar "werknemer groot aandeelhouder".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
rikaap1 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:59:
[...]

Dat zou ik nou willen weten van een tweaker. Zijn er mensen die het op dit moment doen en levert het een daadwerkelijk belastingverschil op, en zo ja, hoeveel dan?
Kijk op berekenhet.nl voor het omslagpunt van ZZP naar BV. Het bedrag lag tot vorig jaar heel hoog. Nu is het omslagpunt wel bereikbaar voor meer ZZP'ers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
DeveloperNL schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:01:
Je moet wel opdrachten aannemen onder de maatschap en de vraag is hoe klanten er mee omgaan, maar is wel DBA proof.
Was het maar zo'n feest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik denk dat de persoon met dat hoge tarief daar heel anders over denkt als dat geld in de BV blijft zitten. Je moet dus wel zorgen dat dat in belans blijft.

Stel je begint alle drie met 10k in de BV en Ans en Bert stoppen er in 2 jaar tijd nog eens 50k elk in, maar Charlie stopt er 150k in, dan ga je dus gegarandaard gezeur krijgen over die verhoudingen. En het is allemaal leuk en gezellig als het goed gaat, maar als Charlie dan een eigen BV wil dan is het dus een vechtscheiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikaap1
DeveloperNL schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:01:
In principe heb je meer belastingvoordelen als ZZP'er dan een BV. Het omslagpunt ligt nu ongeveer op €105k winst (dat was in 2019 en 2020 een stuk hoger). Misschien zou je ook kunnen nadenken over een maatschap. Je hebt dan niet het geneuzel met aandelen en extra regels, maar kun je wel netjes afspraken maken. Je moet wel opdrachten aannemen onder de maatschap en de vraag is hoe klanten er mee omgaan, maar is wel DBA proof.
Het maatschap ga ik bestuderen. Dank voor de tip.

De 105k heb ik eerder gehoord en aangezien wij met zijn 3en wel boven de 300k uitkomen leek het mij aannemelijk dat er ergens belastingvoordeel gehaald kan worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crabro
  • Laatst online: 06-05 15:36
rikaap1 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:08:
[...]

De 105k heb ik eerder gehoord en aangezien wij met zijn 3en wel boven de 300k uitkomen leek het mij aannemelijk dat er ergens belastingvoordeel gehaald kan worden.
Ben zelf Register Controller en zit aardig goed in de materie want ook ervaringsdeskundige.

Je levert alle drie de belastingvoordelen in van de eenmanszaak, dus als jullie alle drie rond de 100k pp zitten zou ik mezelf niet rijk rekenen... als dat de enige reden is om het te doen: niet doen. Je aanname klopt namelijk echt niet.

Verder zit ik zelf in een constructie van 12 zelfstandigen met een eigen BV waarmee we wel onder 1 vlag werken van een gezamenlijke coorporatie. Als je daar meer over wilt weten: stuur me een PM. Wij hebben bv het verschil in individuele omzet en winstdeling heel mooi opgelost vind ik zelf.

NB: vanuit belastingoptimalisatie klinkt het echt alsof je er niks mee opschiet. En aangezien je zelf niet leek te weten hoe het werkt met een BV en de belastingdruk die daarbij komt kijken: zoek aub echt een adviseur... want zelfs met een beetje goed googlewerk had je dit kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:00

Lordy79

Verdrietig

Crabro schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:03:
[...]. En aangezien je zelf niet leek te weten hoe het werkt met een BV en de belastingdruk die daarbij komt kijken: zoek aub echt een adviseur... want zelfs met een beetje goed googlewerk had je dit kunnen vinden.
Dit ∆

Zoek een goede accountant die jullie alles kan uitleggen en zoek ook een goede notaris die de statuten van de BV en een aandeelhouders overeenkomst kan opstellen. Deze twee dames of heren zullen als ze goed zijn een hoop "wat als...?" Vragen gaan stellen.
Ik zou er niet aan beginnen in elk geval.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:39

MLLL

Palm Treo 650

Mijn opa zei altijd 'Samengoed is geen is geen goed,.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikaap1
[...]

Ben zelf Register Controller en zit aardig goed in de materie want ook ervaringsdeskundige.

Je levert alle drie de belastingvoordelen in van de eenmanszaak, dus als jullie alle drie rond de 100k pp zitten zou ik mezelf niet rijk rekenen... als dat de enige reden is om het te doen: niet doen. Je aanname klopt namelijk echt niet.

Verder zit ik zelf in een constructie van 12 zelfstandigen met een eigen BV waarmee we wel onder 1 vlag werken van een gezamenlijke coorporatie. Als je daar meer over wilt weten: stuur me een PM. Wij hebben bv het verschil in individuele omzet en winstdeling heel mooi opgelost vind ik zelf.

NB: vanuit belastingoptimalisatie klinkt het echt alsof je er niks mee opschiet. En aangezien je zelf niet leek te weten hoe het werkt met een BV en de belastingdruk die daarbij komt kijken: zoek aub echt een adviseur... want zelfs met een beetje goed googlewerk had je dit kunnen vinden.
PM gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-05 06:57

GforceNL

Out of memory....

rikaap1 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:59:
[...]

Ik zou dit toch echt door laten rekenen door een van jullie boekhouders ipv hier op Tweakers het van horen /zeggen te hebben.

Mij is versteld door mijn boekhouder dat het pas zin heeft om vanaf ca 100.000-120.000 jee rechtsvorm naar BV aan te passen. Ik weet alleen niet of deze vlieger ook op gaat als jullie met zn drieën zijn, maar een van jullie boekhouders vast wel.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Geen idee waar die aanname vandaan komt.. misschien moet je dit idee nog even tegen iemand aanhouden die er verstand van heeft. Ik zie namelijk enkel risico en zeker geen voordeel die dat risico waard is. De vennootschapbelasting gaat zelfs omhoog boven De 245k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]
Zou je hier wat meer over kunnen delen, want daar ben ik dan altijd wel benieuwd naar. Dan zou je iets van verschillende aandelen moeten hebben die afhankelijk van bepaalde criteria meer/minder winstuitkering krijgt?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
In de BV vorm ondernemen wordt wel steeds wat aantrekkelijker, maar met 100K winst p.p. zou ik (persoonlijk) het niet doen.

Voordelen BV:
- Je kunt belasting uitstellen (de AB-claim), mits je een laag uitgavenpatroon hebt;
- Beperkte aansprakelijkheid, op papier thans..;
- Lager arbeidsinkomen, dus hogere (kinderopvang)toeslag indien van toepassing..

Voordelen maatschap/vof/eenmanszaak:
- Direct afrekenen, de rest is netto;
- Je kunt gebruik maken van de FOR (aardige aftrekpost, ook een mooie uitstelmogelijkheid net als de AB-claim);
- Administratief eenvoudiger en dus goedkoper;
- Tot zo'n 100K winst ook gewoon voordeliger.

"Boven 100K omzet" is een breed begrip. Is dat 110K? 150K? 1 miljoen? En wat zijn de kosten, kortom wat is je winst?

Wet DBA is een farce, zou ik me niet al te druk om maken. Handhaving is 0,0 en gaat er nooit komen in deze vorm.

Zoek een belastingadviseur/accountant. Eerste gesprek kost je meestal niets. Scheelt je een hoop onjuiste info filteren...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
GforceNL schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:03:
Mij is versteld door mijn boekhouder dat het pas zin heeft om vanaf ca 100.000-120.000 jee rechtsvorm naar BV aan te passen.
Kun je zelf ook makkelijk berekenen trouwens: https://www.berekenhet.nl...en/bv-of-eenmanszaak.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crabro
Bij deze even algemeen omdat Woy ook interesse had:

Ik ben zelf organisatieadviseur/interimmer en ben met mijn eigen BV lid van een coorporatie.
Reden om samen te werken: we kunnen veel complexere klussen aan, je hebt collega's om me te sparren, je kunt samen aan kennisontwikkeling doen, veel makkelijker elkaars netwerk gebruiken, hogere tarieven kunnen vragen want bureau > zzp, etc. etc.

We mogen allemaal namens de coop optreden en contracten afsluiten. Iedere opdracht wordt dus ook aangenomen door de coop en iedereen treed naar buiten onder de gezamenlijke naam (de BV is alleen op de achtergrond iets). Vervolgens worden onze individuele BV als "onderaannemer" ingehuurd. 80% van de opdrachtwaarde gaat zo gelijk naar je eigen BV. 20% blijft achter in de coop om de gezamenlijke kosten te delen. Vanaf 250k omzet draag je nog maar 5% af over alles meer dan 250k Als er aan het einde van het jaar nog iets over is, dan delen we dan door de 12 leden en keren we uit als winstdeling. NB: je moet bij ons een minimale omzet van 100k halen per jaar, anders deel je dat jaar niet mee in het potje dat over is.

Verder moet je bij start van het jaar 1/12 van de begroting inleggen als risicodragend kapitaal. Als we gewoon naar verwachting draaien krijg je dat einde jaar gewoon terug.

Het "winstpotje" gebruiken we gedurende het jaar ook om evt wat grootsere dingen te organiseren/investeren (grote training voor onszelf, marketing voor de coop, etc.) Voor ons hebben we zo een mooie mix van verantwoordelijk zijn voor je eigen omzet en resultaat (want 80% gaat direct naar je eigen BV) en ook samen iets opbouwen.

Bij de oprichting waren er met name 2 redenen om met BV's te werken:
- wet DBA en zo het risico beperken dat de coop als onze werkgever werd gezien (aangezien de BV eigenlijk maar 1 opdrachtgever heeft -> de coop)
- aansprakelijkheid -> als er gedoe is ben je persoonlijk minder snel aansprakelijk
- emotioneel: we zijn geen zzp'ers maar ondernemers :-)

Vanuit fiscaal oogpunt: dit was geen enkele overweging. Verder is het bij ons ook niet echt relevant aangezien iedereen ruim boven het omslagpunt zit qua individuele omzet in zijn/haar BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
rikaap1 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:52:
[...]

Als het restant (omzet boven de 45k) als dividend kan worden uitgekeerd wel lijkt me.
Hou er rekening mee dat de 47.000 euro gebruikelijk-loonregeling slechts een van de voorwaarde is, een andere is "75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking" (dan ik 47k +/- 62k in dienstbetrekking). Aangezien jullie allemaal nu kennelijk in dienst zijn is dat natuurlijk een voor de fiscus makkelijke benchmark.

De kans op controle door de fiscus is klein, maar zeker niet uitgesloten, en dan gaat er zeker naar gekeken worden. Ervan uitgaande dat jullie in de IT vooral je eigen uurtjes verkopen en dus weinig kosten hebben gaat het op een salaris van 47k zeker vragen opleveren.

Dividendbelasting (bij DGA) is inmiddels in 2021 26,90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Crabro schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:10:
Bij de oprichting waren er met name 2 redenen om met BV's te werken:
- aansprakelijkheid -> als er gedoe is ben je persoonlijk minder snel aansprakelijk
Aansprakelijkheid krijgt soms nogal mythische proporties. Maar met de juist aansprakelijkheidsverzekering (bedrijfs/beroeps) is er in de praktijk maar een heel beperkt risico (en die verzekeringen wil je ook als je een andere rechtsvorm hebt). En als je het zo bont maakt dat de verzekering niet dekt dan kom je waarschijnlijk in onbehoorlijk bestuur terecht.

Ander aspect van aansprakelijkheid zijn schulden, wat je daar ziet is dat dit soort BVs of geen schulden maken (want in de praktijk worden er alleen uurtjes verkocht ern zijn er vrijwel geen activa) of moet je privé meerekenen voor de lening bij gebrek aan onderpand. Dan is je aansprakelijkheidsschuld van de BV al doorbroken.
- emotioneel: we zijn geen zzp'ers maar ondernemers :-)
Tja in de praktijk zie ik eenmanszaken die veel ondernemender zijn dan ondernemers met een rechtspersoon die zich langdurig op IT projecten bij een groot bedrijf laten inhuren. Niet alle 'ZZP'ers zijn postbezorgers.

Er zijn overigens genoeg legitieme redenen om een BV op te richten hoor maar je kan best kanttekeningen zetten bij de voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:59
[...]

Een maatschap is de enige wijze hoe je dit 100% correct, met ook de juiste afspraken kunt doen.
Bijna iedere dierenarts en huisartspraktijk doet dit op deze methode, omdat die ook vaak allemaal een eigen BV hebben maar wel samen praktiseren. In een maatschap is het naderhand ook mogelijk om iemand bij te voegen in de maatschap of weg te laten gaan uit de maatschap.

[ Voor 5% gewijzigd door skai21 op 17-06-2021 10:03 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:39
het heeft voor - en ook veel nadelen. Ten eerste is het heel moeilijk in te schatten hoe je de verdeling zo eerlijk mogelijk maakt van aandelen. Want iedereen brengt zijn eigen klantenbestand mee en die ga je nu met elkaar delen.

Het delen van kennis, krachten en prijzen is helemaal niet erg. Je kan hoogst waarschijnlijk ook een hogere prijs vragen aangezien er meer expertise aanwezig zal zijn.

Wordt de verloning via de BV wel evenredig? Werken jullie alle drie 40 uur of zijn hier nog verschillen in?

Wordt al eerder benoemd maar een maatschap of coöperatie is een eerlijke manier om te verdelen. Je kan dan alsnog zelf een BV opzetten en namens de BV handelen in de maatschap. Daar heb je minder gedoe met het verschuiven van aandelen. Een gezamenlijke pot opbouwen is ook niks mis mee, je kan ervoor kiezen om die te laten beheren door een maatschap of coöperatie wat ook gebruikelijk is.

Ik zelf beschik over een eigen holding structuur, voor zoiets kies je van te voren en heeft te maken met je financiële situatie, wil je geld verschuiven of niet en wat wil je in de toekomst. Dat kan ook interessant zijn voor jou, je richt dan een beheer bv op en namens de beheer bv treed jij in bij de maatschap. De verloning verloopt dan via jou eigen holding. Hoef je nooit iemand te verantwoorden hoeveel jij je eigen verloont. Wellicht kies je voor 20% uitbetaling en de rest in een naturevergoeding zoals auto oid? Daar ga je eventueel belastingvoordeel mee krijgen.

Het is belangrijk om hier met je account/boekhouder even goed in te laten verdiepen. Hoogst waarschijnlijk kan hij jou daar het beste in adviseren aangezien hij jou situatie kan inschatten en ook mee geven wat nou de risico's zijn bij een maatschap en of BV.

Zelf heb ik een holding en meerdere bv's eronder hangen, wat als voordeel heeft dat je belastingvrij aandelen kunt doorschuiven en uitkeren. Zodra je het pas uitkeert naar prive ga je betalen.
GforceNL schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:03:
[...]

Ik zou dit toch echt door laten rekenen door een van jullie boekhouders ipv hier op Tweakers het van horen /zeggen te hebben.

Mij is versteld door mijn boekhouder dat het pas zin heeft om vanaf ca 100.000-120.000 jee rechtsvorm naar BV aan te passen. Ik weet alleen niet of deze vlieger ook op gaat als jullie met zn drieën zijn, maar een van jullie boekhouders vast wel.
Klopt maar is ook erg afhankelijk wat je met een BV wil doen. Je kan ook een BV hebben waar enkel alleen vastgoed in zit om deze veilig te stellen van prive of andere BV's. Risicospreiding en of aansprakelijk zoveel mogelijk uitsluiten.

BV heeft in het begin niet altijd alle voordelen maar op langere termijn wel, al helemaal dus als je over een holdingstructuur beschikt en hier later niet in hoeft te investeren.

[ Voor 19% gewijzigd door Jordyz op 17-06-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crabro
PolarBear schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:55:
[...]

Aansprakelijkheid krijgt soms nogal mythische proporties. Maar met de juist aansprakelijkheidsverzekering (bedrijfs/beroeps) is er in de praktijk maar een heel beperkt risico (en die verzekeringen wil je ook als je een andere rechtsvorm hebt). En als je het zo bont maakt dat de verzekering niet dekt dan kom je waarschijnlijk in onbehoorlijk bestuur terecht.

Ander aspect van aansprakelijkheid zijn schulden, wat je daar ziet is dat dit soort BVs of geen schulden maken (want in de praktijk worden er alleen uurtjes verkocht ern zijn er vrijwel geen activa) of moet je privé meerekenen voor de lening bij gebrek aan onderpand. Dan is je aansprakelijkheidsschuld van de BV al doorbroken.

[...]

Tja in de praktijk zie ik eenmanszaken die veel ondernemender zijn dan ondernemers met een rechtspersoon die zich langdurig op IT projecten bij een groot bedrijf laten inhuren. Niet alle 'ZZP'ers zijn postbezorgers.

Er zijn overigens genoeg legitieme redenen om een BV op te richten hoor maar je kan best kanttekeningen zetten bij de voordelen.
Laat ik zo zeggen, voor mij deed het emotioneel zeker iets om een BV op te richten ipv de eenmanszaak te hebben en het past ook helemaal bij de ontwikkeling die ik zelf doormaak in het zzp-schap vs ondernemen. Rationeel kun je dus allemaal voordelen en nadelen afwegen (en dat moet je ook zeker doen!), maar sommige besluiten (en ik denk meer dan velen doorhebben/toegeven) maken we toch echt op gevoelsbasis i.p.v. alleen maar de feiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crabro
skai21 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:03:
[...]

Een maatschap is de enige wijze hoe je dit 100% correct, met ook de juiste afspraken kunt doen.
Bijna iedere dierenarts en huisartspraktijk doet dit op deze methode, omdat die ook vaak allemaal een eigen BV hebben maar wel samen praktiseren. In een maatschap is het naderhand ook mogelijk om iemand bij te voegen in de maatschap of weg te laten gaan uit de maatschap.
Want? Ik schets net een voorbeeld waarbij we het met een coöp doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:26
PolarBear schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:42:
[...]

Hou er rekening mee dat de 47.000 euro gebruikelijk-loonregeling slechts een van de voorwaarde is, een andere is "75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking" (dan ik 47k +/- 62k in dienstbetrekking). Aangezien jullie allemaal nu kennelijk in dienst zijn is dat natuurlijk een voor de fiscus makkelijke benchmark.
Dit inderdaad, en als je daar dan je zelfstandigenaftrek bij inlevert dan ben je dus meer belasting kwijt.

Overigens zou je het stukje dat je allemaal in dienst bent verkeerd kunnen interpreteren, men is nu als ZZP'er natuurlijk niet in dienst, maar schijnbaar is die 100k wel een redelijke beloning voor een vergelijkbare dienstbetrekking aangezien je dat nu ook overhoudt.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat als je die 100k binnenhaalt op basis van alleen maar gefactureerde uren, dat de vraag of het vergelijkbaar is, al weer minder interessant is, het feit dat je dit voor je uren krijgt zegt (volgens belastingdienst) automatisch dat je salaris ook ongeveer in die range zal moeten zijn.

Voor het belastingvoordeel hoef je het dus niet te doen. En bedenk je van te voren dat je een soort huwelijk aan gaat met de partners, scheiden is mogelijk, maar levert een hoop gezeik op en als je met de verkeerde trouwt dan heb je daar nog een poos "plezier" van...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 111703

Je kunt ook overwegen om een Coöperatieve Vereniging U.A. op te zetten in plaats van een B.V.. Dat heeft de volgende voordelen:

• Je hebt niet te maken met het minimumsalaris wat een DGA moet opnemen.
• Een Coöperatieve Vereniging heeft geen aandeelhouders maar leden. De winstverdeling bepaal je (lees: het bestuur) zelf, meestal aan de hand van de inbreng van elk lid
• In- en uittreden van leden gebeurt zonder notaris, maar gewoon met een ledenovereenkomst.
• Een Coöperatieve Vereniging is net als een B.V. een rechtspersoon. Oprichting vindt dus plaats bij de notaris met minimaal 2 (bestuurs-)leden.
• Uitgekeerde winst wordt 1x belast dankzij de zogenaamde verlengstukwinst.

Kortom, als je vanuit de positie van een eenmanszaak begint met andere ondernemers, kan een Coöperatieve Vereniging een mooi alternatief zijn ten opzichte van een B.V. dankzij de flexibiliteit de inherent is aan een Coöperatieve Vereniging. Zodra je bedrijf "stabiel" genoeg is en je deze flexibiliteit niet meer nodig hebt (omdat je bijvoorbeeld besluit te stoppen met je eenmanszaak en voortaan vanuit een persoonlijke holding naar buiten te treden) kan je de rechtsvorm altijd nog veranderen naar een B.V..
Een B.V. oprichten waarbij je als natuurlijk persoon 1:1 aandeelhouder bent is hoe dan ook niet erg zinvol, want het hele idee van een B.V. is enerzijds het beperken van aansprakelijkheid en anderzijds dat je er geld in kan parkeren en pas belasting betaalt als je er geld uit haalt. Niet voor niets hoor je wel eens de frase "één bv is geen bv". ;)

Kortom, ga eens in gesprek met accountant (of wellicht ook een fiscaal jurist) hierover. Er zijn meerdere wegen die je kunt bewandelen afhankelijk van jullie visie en doelen. Wat ik wel sterk wil afraden, is dat je een VOF opricht en van daaruit gaat ondernemen. Het klinkt natuurlijk aantrekkelijk (lage kosten, geen notaris), maar je bent vanuit een VOF direct persoonlijk aansprakelijk voor eenieder binnen de VOF. Niet doen dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 01-05 14:58
Hey! Dit is exact wat wij hebben bij https://bonaroo.nl/

Het eerste wat je moet doen is afspraken onderling maken - wat doe je als een klant te weinig/niet wil betalen? Wat doe je met fixed-fee projecten? Wat doe je als iemand 40 uur werkt en de ander 24? Wat doe je als iemand een auto lease neemt of koopt? Hoe verreken je non-billable uren? Hoe hou je uren bij? Hoe ga je om met aanschaf hardware (laptops enzo) -wat als 1 iemand een 10K Mac Pro wil halen en de ander tevreden is met een 500 euro laptop uit 2014? Wanneer ga je dividend uitkeren? Hoe ga je om met ziekte en verlof? Wat doe je met de eventuele winst of verlies die je krijgt wanneer je een freelancer inhuurt om iets uit te besteden wanneer je het zelf te druk hebt? (als je het niet te druk hebt, doe je iets fout)

Wat wij gedaan hebben is als volgt:

- We hebben een holding structuur waarbij er 1 BV is voor het bedrijf, en 1 holding BV per persoon. Iedere holding heeft exact evenveel aandelen, al heeft de initiele oprichter 1 extra aandeel als tie-breaker bij stemmen (al hebben we het nooit nodig gehad)
- We hebben een intern uurtarief afgesproken. Dit uurtarief betalen we onszelf uit obv gewerkte uren, ongeacht hoeveel de klant betaalt per uur, ook voor non-billable uren (klantenwerving e.d.). Ziekte en verlof is onbetaald. Je kan jezelf verzekeren tegen ziekte als je dat wil, via je holding BV. Dit uurtarief is lager dan wat je als freelancer zou krijgen overigens.
- Het verschil tussen wat klanten betalen en ons intern uurtarief dekt de kosten van het bedrijf, zoals administratiekosten, kantoorkosten (we huren een kantoor), en onbetaalde uren of klanten die niet betalen. Tevens functioneert het als een buffer.
- Schrijf je afspraken op. Hoeft geen professioneel contract te zijn, maar type het tenminste even uit en laat iemand met "Akkoord" reageren. Dit geldt voor afspraken intern, je freelancers die je zelf inhuurt, en met klanten.
- Laptops en andere hardware die je nodig hebt is voor iedereen ongeveer gelijk en eigendom van de BV. In ons geval is dat ruwweg maximaal een 4 jaar oude 15/16" macbook pro. Als je iets bijzonders wil voor de fun, koop je dat vanuit je eigen holding of prive.
- Autos koop/lease je vanuit je holding of prive.
- Communicatie met klanten altijd met minimaal 4 ogen of oren. Bij voorkeur over de mail met intern e-mail adres in de (B)CC. Maak nooit afspraken met een klant in je 1tje.
- Contracten contracten contracten. Contracten, contracten contracten, contracten contracten! contracten contracten? Contracten. Of via de mail, maar leg je afspraken vast.
- Begin niet aan fixed fee, tenzij vooraf het design helemaal af is, alle functionaliteit is uitgeschreven, en is uitgeschreven wat er niet het project zit. Tijdens de ontwikkeling van je fixed-fee project geen nieuwe functionaliteit en geen wijzigingen accepteren, dit doe je pas na aflevering en betaling. Spreek altijd deadlines af voor aflevering en betaling, en zorg ervoor dat jouw deadlines altijd ruimte hebben voor onvoorziene zaken (duurt iets 4 weken? dan is de aflevering na 8 weken)

In praktijk hou ik er niet per se meer aan over dan wat ik zou verdienen als freelancer. Niet alleen ivm de belasting"voordelen", maar vooral omdat een hoop geld in de BV blijft hangen. Daartegen is het wel veel aangenamer werken - je kan makkelijker iets delegeren naar je collega's, en samen sta je gewoon sterker. Ook kom je serieuzer met team ipv alleenstaande freelancer.

Kortom, gewoon doen, maar verwacht niet dat je er rijker van wordt. Als je gewoon maximaal euros wilt, blijf freelancer. Als je plezier wilt hebben en op langer termijn een bedrijf wil opbouwen en misschien zelfs personeel wilt in de toekomst, dan zeker doen.

En tot slot: Exit strategy. Zorg ervoor dat duidelijk is wat er gebeurt als iemand eruit wil. Evalueer dat, en alle andere afspraken ieder jaar.

Ohja, nog vergeten te melden: SCHRIJF JE AFSPRAKEN OP PAPIER OF IN EEN MAIL

[ Voor 16% gewijzigd door Gamebuster op 17-06-2021 11:51 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Damn 100k omzet p.p.
-10% (dat was vroeger ons verschil tussen omzet en brutowinst in IT)
Is 90k brutowinst p.p. maar te gierig voor accountant/fiscalist.
Interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 12:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

eL_Jay schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:31:
Damn 100k omzet p.p.
-10% (dat was vroeger ons verschil tussen omzet en brutowinst in IT)
Is 90k brutowinst p.p. maar te gierig voor accountant/fiscalist.
Interessant.
En na een tijd krijgen wij deze ondernemers over de vloer om vervolgens flink wat zaken recht te zetten.

@rikaap1
Bespaar niet op een accountant en/of fiscalist bij dergelijke constructies, je wil dit contractueel op de juiste manier opzetten.
Spam is niet toegestaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 17-06-2021 18:20 ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 01-05 14:58
KatirZan schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:39:
[...]
En na een tijd krijgen wij deze ondernemers over de vloer om vervolgens flink wat zaken recht te zetten.
Ohja vergeten te melden in mijn post: Al het advies op een forum hier is geen vervanger voor een Fiscalist / accountant. Die verdienen zichzelf echt terug.

"Flink wat zaken recht zetten" zoals hier geschreven wordt kost dus meer geld dan het meteen goed doen. Ik spreek uit ervaring hier :+

[ Voor 3% gewijzigd door Gamebuster op 17-06-2021 15:43 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Pagina: 1