Galm in kamer verminderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:20
In mijn kamer heb ik last van galm, het klinkt alsof ik in de badkamer achter de pc. Volgens het internet komt dat door een gebrek aan zachte oppervlakken in de kamer. Dat kan best kloppen want op de muismat en bureaustoel na zijn er geen zachte oppervlakken in mijn kamer. Het internet wist mij ook de te vertellen dat akoestische panelen het probleem kunnen oplossen.

Ik heb totaal geen verstand van akoestiek en vrijwel iedere website die ik tegenkom verkoopt peperdure producten die gericht zijn op de zakelijke of professionele markt. Waar moet ik zijn voor betaalbare producten die goed genoeg presteren om mijn probleem op te lossen? De panelen kan ik op de muren en/of het plafond plaatsen.

Meubels toevoegen is helaas geen optie omdat ik de vrije ruimte gebruik tijdens het sporten en drummen. Er staat een elektronisch drumstel in het knieshot onder het dakraam (niet te zien op de foto).

[ Voor 17% gewijzigd door CyberFly op 13-07-2021 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hele simpele oplossing: maak een paar frames van vurenhout (bijvoorbeeld 6 stuks van 1m bij 60cm); span aan de ene kant netjes laken; vul de rest op met steenwol van de huismerk-klusser en hang die panelen "willekeurig" door je kamer.

Weg galm; kost je hoogstens 3 tientjes en een uur zagen / spijkeren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Telefooncal
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-06 14:19

Telefooncal

Tring tring!

Een tapijtje en zware gordijnen kunnen veel helpen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:38

bonzz.netninja

Niente baffi

MAX3400 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:53:
Hele simpele oplossing: maak een paar frames van vurenhout (bijvoorbeeld 6 stuks van 1m bij 60cm); span aan de ene kant netjes laken; vul de rest op met steenwol van de huismerk-klusser en hang die panelen "willekeurig" door je kamer.

Lekker...steenwolstof wat lekker door de ruimte heen gaat. Fijne stofnesten ook. Je hebt ook gewoon akoestische noppen matten bij de bouwmarkt.

Handiger is een vloerkleedje neerleggen en een aantal planten

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:02

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Tapijt op de vloer, en wat doeken langs het dak. Dan kom je al een heel eind.
Voor die doeken kun je haakjes gebruiken, en je ponst van die mooie ronde gaten in de doeken. Dan kun je ze ook makkelijk er af halen, en in de was doen.
Een paar grote (kunst)planten doen ook wonderen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

bonzz.netninja schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:56:
[...]

Lekker...steenwolstof wat lekker door de ruimte heen gaat.
Google steenwol -> eerste 3000 hits: Rockwool -> eerste site van ze https://www.rockwool.com/...ions/acoustic-insulation/ Safe, comfortable en zelfs een plaatje van een baby.

Loopt wel los dus met al je stof?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

MAX3400 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:03:
[...]

Google steenwol -> eerste 3000 hits: Rockwool -> eerste site van ze https://www.rockwool.com/...ions/acoustic-insulation/ Safe, comfortable en zelfs een plaatje van een baby.

Dat spul is bedoeld om in muren en vloeren te verwerken, niet in een zelfgeknutseld paneel dat aan 1 kant open is en aan de andere kant alleen afgedekt door een laken (wat niet stofdicht is), zoals jij voorstelde.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

CyberFly schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:50:
Meubels toevoegen is helaas geen optie omdat ik de vrije ruimte gebruik tijdens het sporten en drummen. Er staat een elektronisch drumstel in het knieshot onder het dakraam (niet te zien op de foto).
Oh, maar dit geeft wel mogelijkheden:
  • Tapijt of vloerkleed onder je drumstel.
  • Puzzelmatten voor het sportgedeelte.
  • Gordijnen voor de ramen (sporten met de zon in je bek is ook niet alles)
  • Eventueel nog geluidsdempende muurbedekking op de grootste wand/oppervlak (evt. plafond?)
Ik denk als je een of twee van de bovenstaande combineert je al een heel eind komt. Het mooie is dat je niet alles in één keer hoeft aan te kopen natuurlijk, je kan steeds verder uitbreiden totdat je tevreden bent met de demping.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-05 09:42
Orion84 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:05:
[...]

Dat spul is bedoeld om in muren en vloeren te verwerken, niet in een zelfgeknutseld paneel dat aan 1 kant open is en aan de andere kant alleen afgedekt door een laken (wat niet stofdicht is), zoals jij voorstelde.
Kan uit persoonlijke ervaring bevestigen; dat spul is naar. Ik verwerk het niet zonder een masker te dragen. Als ik het zou in een paneel zou steken zoals @MAX3400 voorstelt, dan zeker een die aan beide kanten goed dicht is. Je wilt dit spul niet in je kamer hebben ronddwarrelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

MAX3400 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:03:
[...]

Lijkt me alsnog niet geschikt hoor:
Peace and quiet. Nuisance noise doesn’t always come from external sources. Whether in a living or working environment, controlling the passage of sound between internal spaces can make the difference between a peaceful experience… or a much more stressful one. ROCKWOOL Sound Insulation Slab has been uniquely designed for use in internal and separating walls and floors, to reduce noise from adjacent rooms or properties within the same dwelling.
Dit is gewoon voor wand en vloerisolatie, niet akoestische weerkaatsing van oppervlaktes tegengaan.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:15

_Apache_

For life.

Meeste is al wel gezegd, maar planten met veel / dikke bladeren dempt ook mooi. En geeft ook nog eens een leuke sfeer en zuurstof af.

Als je iets zelf wil klussen zou je iets kunnen namaken dat ze in geluidstudios gebruiken om echo te verminderen. Een plank met noppenschuim bijvoorbeeld.

[ Voor 37% gewijzigd door _Apache_ op 15-06-2021 13:12 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik kreeg ook eens als tip om vilt te gebruiken, bijv. onder oppervlakken te bevestigen. Eventueel koop je gewoon een rol om het effect te proberen. Lijkt me niet zo duur namelijk en makkelijker dan meteen tapijt / gordijnen. Al zullen die zeker helpen.

Komt er denk ik op neer dat je gewoon willekeurige aankleding nodig hebt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:38

bonzz.netninja

Niente baffi

Ikea heeft ook akoestische panelen
https://www.ikea.com/nl/n...geluidsniveau-recdfvgu3cj

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51

BCC

Als het budget moet - inderdaad zo'n houten frame maar dan met handoeken van kringloop YouTube: How to Make High Performance Sound Absorption Panels for $5

[ Voor 24% gewijzigd door BCC op 15-06-2021 13:24 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:10

PB-powell

Mr. Laziness

Wat men zegt hier, tapijtje/vloerkleed, gordijnen, schilderijen/kunst aan de muur en grote planten. Helpt allemaal in het geluid. En planten zou ik ook nemen omdat die voor wat frisse lucht zorgen zonder direct het raam op te gooien.
Het hoeft allemaal niet de wereld te kosten, bij Ikea heb je voor 100,- het meeste wel geshopt.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:15

-tom-562

Oliesjeik

De grootste winst pak je al, zoals al meerdere gepost, door een vloerkleed neer te leggen en gordijnen op te hangen.
Een grote plant dempt, en is ook nog eens goed voor het 'klimaat' in je kamer (win-win dus).
Gaan knutselen met houten frames, steenwol en akoestische schermen zou dan niet eens nodig moeten zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door -tom-562 op 15-06-2021 13:31 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:17
Heb je hier al gekeken?

Het grote akoestiek topic

Hier staan veel huis tuin en keukentips in maar ook mensen die zelf basstraps en akoestische panelen gemaakt hebben.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:18

Case_C

[Team Carrack]

MAX3400 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:53:

Ook dergelijke panelen gemaakt, wel de achterzijde dicht gemaakt. + een extra laag op de voorzijde.
Het verschil tussen de panelen aan de muur, of niet is wel gigantisch.

Maar waarschijnlijk haal je zonder de steenwol al een aardig gelijkwaardig effect zou ik zo gokken.
Bijvoorbeeld een vals plafond van dergelijke frames (dat voorbeeld met die handdoeken heb ik zelf destijds ook als inspiratie gebruikt) in de nok gaat al een berg doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-07 10:27
Je hebt deze matten:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/414LUOvIEyL._AC_.jpg

Die voorkomen ook een hoop galm.

Gevonden via

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:11
Koop een mooi groot canvas voor aan de muur, die zijn wat goedkoper dan de akoestische dingen (die zijn meer voor specifieke toonregeling voor bv in studio's) en een tapijt op de vloer. Dan ben je de grootste galm al wel kwijt denk ik.

Goedkoopste kleed van de Ikea doet al een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:00

dragonhaertt

@_'.'

Een ander product dat verkocht wordt door dezelfde verkoper heeft 11 negatieve reviews "Niks geleverd", dus misschien een goed idee maar niet via deze verkoper.

Voor die prijs zal het akoestische schuim ook niet geweldige akoestische eigenschappen hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door dragonhaertt op 15-06-2021 14:01 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-07 10:27
dragonhaertt schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:00:
[...]

Een ander product dat verkocht wordt door dezelfde verkoper heeft 11 negatieve reviews "Niks geleverd", dus misschien een goed idee maar niet via deze verkoper.

Voor die prijs zal het akoestische schuim ook niet geweldige akoestische eigenschappen hebben.
Het ging me ook meer om het voorbeeld te benoemen dat deze schuimmatten bestaan en mogelijk een oplossing kunnen bieden voor zijn probleem.

Een levend schilderij/moswand is mogelijk ook een oplossing voor zijn uitdaging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:00

dragonhaertt

@_'.'

yes-n schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:15:
[...]

Het ging me ook meer om het voorbeeld te benoemen dat deze schuimmatten bestaan en mogelijk een oplossing kunnen bieden voor zijn probleem.
Prima, maar om dat een link te droppen die hoogstwaarschijnlijk een scam is, dat is niet echt nuttig. Zet dan liever niks neer (of een disclaimer)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Als die noppenmatten voor aan de muur te duur zijn, kan je ook nog de Oost-Europese oplossing doen, nl. lege eierdoosjes.

in een shooting range gezien toen we in Letland waren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Zo’n schuimmat of paneel kan ook aan de onderzijde van je bureaublad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:57
BCC schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:24:
Als het budget moet - inderdaad zo'n houten frame maar dan met handoeken van kringloop YouTube: How to Make High Performance Sound Absorption Panels for $5
Exact deze video ging ook door mijn gedachten toen ik de topic titel las.

DIY Perks O+

Hij laat ook het verschil met vs zonder panelen horen, knapt er echt enorm van op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51

BCC

Robicide schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:49:
[...]

Exact deze video ging ook door mijn gedachten toen ik de topic titel las.

DIY Perks O+

Hij laat ook het verschil met vs zonder panelen horen, knapt er echt enorm van op.
Ja en dat z’n tweedehands handdoeken beter zijn dan de dure panelen :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1