Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antimony52
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-01 15:13
Sinds vorige week is mijn telefoon gestopt met opladen. De enige manier waarop opladen wel lukt is na een volledige reboot. Er is geen (zichtbare) schade, opmerkelijke gebeurtenis of contact met water geweest. Ook zijn er recent geen nieuwe apps geïnstalleerd.

Overigens vallen mij nog een aantal zaken op die mogelijk gerelateerd zijn:

- Na opdracht 'opnieuw opstarten' gaat de telefoon niet opnieuw aan. Dit lukt alleen door de power knop >10-20 sec ingedrukt te houden. (Is dit opstarten in de 'safe mode'?)

- Na het opnieuw opstarten laadt de telefoon normaal op naar 100%, maar alleen als dit niet wordt onderbroken. Na onderbreking wordt opnieuw laden (bliksem verschijnt in batterij symbool) na ongeveer 5 sec afgebroken. Na een dag normaal gebruik verschijnt helemaal geen bliksem in batterijsymbool na aansluiten adapter.

- Als normaal opladen niet lukt, dan wordt de telefoon ook niet herkend door de computer. Er is dus geen dataverbinding. Ook laden via de computer lukt dan dus niet.

Mijn vraag is of bovenstaand issue wordt herkend en hoe dit kan worden opgelost, bij voorkeur zonder harde factory reset. Alle suggesties zijn welkom, want alles liever dan elke dag de telefoon opnieuw omslachtig moeten opstarten...

...

Nokia 8, model TA-1012
Android-versie 9
Standaard meegeleverde adapter & laadkabel

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- Er zitten geen knoppen vast of geblokkeerd
- Er is schade aan telefoon of oplader
- Er zijn geen foutmeldingen van apps / systeem en er is (voldoende) opslagruimte beschikbaar
- Ik heb de USB-C poort reeds schoongemaakt met een tandenstoker
...

Beste antwoord (via Antimony52 op 16-06-2021 11:24)

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:27
Het lijkt op dit topic. [Nokia 8] Opladen alleen mogelijk na reboot
Wellicht nog eens de usb-poort goed (laten) controleren of ie wel echt schoon is?

Daarbij het toestel zal inmiddels zo'n 3-4 jaar oud zijn, mogelijk is de batterij aan vervanging toe?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
Het lijkt op dit topic. [Nokia 8] Opladen alleen mogelijk na reboot
Wellicht nog eens de usb-poort goed (laten) controleren of ie wel echt schoon is?

Daarbij het toestel zal inmiddels zo'n 3-4 jaar oud zijn, mogelijk is de batterij aan vervanging toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antimony52
Hi Dieks77,

Bedankt voor het meedenken. Het andere topic beschrijft inderdaad vergelijkbare verschijnselen, hoewel mijn toestel dus nog wat extra hick-ups heeft zoals het niet automatisch opstarten na een reboot.

De usb-poort lijkt schoon, maar misschien lukt het me vanmiddag om langs een smartphone winkel te gaan.

Het toestel is inderdaad ruim 3 jaar oud, maar ik heb niet het idee dat de batterij 'op' is. Meestal ligt de telefoon 's nachts aan de lader en na een dag normaal gebruik is er typisch ~50% batterij over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antimony52
Het issue lijkt nu niet meer op te treden... Problem solved (vooralsnog...)

Gister nog langs een smartphonewinkel gegaan. Uiteraard leek de telefoon op precies dat moment normaal te laden. Voor de zekerheid heeft hij nog gekeken of er vuil in de usb poort zat, maar dat was bijna niks. Over het niet opnieuw opstarten werd gezegd dat dat wellicht een software fout is, en niet gerelateerd aan het oplaad issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
Goed te horen dat het verbeterd lijkt.
Nog even een ander idee, mogelijk is het juist jouw laadkabel, en is in de winkel een van hun eigen kabels gebruikt en treed het daardoor niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antimony52
Heb die optie inderdaad overwogen, maar de kabel van mijn vriendin werkte ook niet als de telefoon niet wilde laden. Aangezien mijn kabel wel altijd leek te werken na een (forced) reboot had ik die mogelijkheid dus uitgesloten...
Pagina: 1