• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-03 16:53
Hoi allemaal,

Ben nu enkele jaren in het bezit van een Sony A6000, welke nu vooral gebruikt wordt tijdens vakanties.
Wij (ik en mijn partner) vinden fotograferen leuk, maar zijn beginners.

Nu willen we wel graag eens kijken om zonder al te groot budget wat andere lenzen te gebruiken.

Na lang reviews te bekijken, en een beetje te hebben gekeken naar de prijzen versus budget kwam ik op onderstaand lijstje (op volgorde van geplande aanschaf :P ):
  • Portret: Sigma A 60 mm F2.8 DN 46 mm filter
  • Landschappen: Samyang 12mm f/2.0 NCS CS
  • Zoom: SONY E 55-210MM F/4.5-6.3 OSS
  • Prime: Sony E 35mm f/1.8 OSS
Ik ben me bewust van de beperkingen van de zoom lens, echter wil ik met de aankoop van de kit lens eerst kijken of ik deze lens veel ga gebruiken. De prijzen van andere zoom lenzen zijn erg hoog, en deze is met enige regelmaat tweedehands te krijgen.

Tevens weet ik dat de Samyang geen autofocus heeft, maar heb gelezen dat dit voor het beoogd doel landschappen wel werkbaar is.

Nu ben ik wel benieuwd naar jullie gedachten over bovenstaande lijst.
Zijn er wellicht nog (betere) alternatieven?
Mist er nog een lens, die je écht moet hebben?

Uiteraard ga ik niet alles in een keer aanschaffen, maar je kan maar een verlanglijst hebben. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• COMPUTERFREAKED
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als jullie ooit een full frame camera willen is dat het overwegen wbt lenzen misschien wel waard. Ja FF is vaak duurder en zwaarder maar als je 2x lenzen (+filters) moet kopen ben je duurder uit.

Speaking of filters. Als je die veel gebruikt (of dat meer wil) dan zou je ook nog kunnen kijken of je je lenzen een beetje zo uit kan kiezen dat ze dezelfde filtermaat hebben.

De lenzen an sich kan ik alleen over de 12mm Samyang vertellen. Het is zeker een leuke lens en ook erg geschikt voor astro fotografie. Met deze brandpuntsafstand en F8 - F10 en een gunstig gekozen focusafstand is vaak alles scherp. Wil je landschappen doen dan kan je eerst even op f2.8 scherp stellen waar je wil en daarna bijv F8 zetten, is echt geen probleem met focus magnifier in de a6000. De filtermaat (67mm) komt ook veel voor bij FF lenzen trouwens :)

[Voor 4% gewijzigd door COMPUTERFREAKED op 14-06-2021 20:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:27

bobcom

Dedicated dabbler

Er is een 60 mm 7artisans 2.8 macro die je ook voor portretten kunt gebruiken
Pro: prijs (180€)
Optisch zeer behoorlijk
Behoorlijk gebouwd
Grote en kleine beestjes met een lens
Con: handmatig focussen en klikloos diafragmeren
Chinees
Geen exif
Vrij korte slag van 30cm » oneindig

Ook voor 35mm kun je voordelig lichtsterke en niet al te slechte lenzen vinden. Alleen handmatig focussen, geen exif, chinees, vaak klikloos diafragma

Edit: Alik Griffin heeft een lijst van alle Sony APS-C lenzen, enkele ook besproken.

[Voor 35% gewijzigd door bobcom op 17-06-2021 13:01]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:10
Dave1989 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:54:
Hoi allemaal,

Ben nu enkele jaren in het bezit van een Sony A6000, welke nu vooral gebruikt wordt tijdens vakanties.
Wij (ik en mijn partner) vinden fotograferen leuk, maar zijn beginners.

Nu willen we wel graag eens kijken om zonder al te groot budget wat andere lenzen te gebruiken.

Na lang reviews te bekijken, en een beetje te hebben gekeken naar de prijzen versus budget kwam ik op onderstaand lijstje (op volgorde van geplande aanschaf :P ):
  • Portret: Sigma A 60 mm F2.8 DN 46 mm filter
  • Landschappen: Samyang 12mm f/2.0 NCS CS
  • Zoom: SONY E 55-210MM F/4.5-6.3 OSS
  • Prime: Sony E 35mm f/1.8 OSS
Ik ben me bewust van de beperkingen van de zoom lens, echter wil ik met de aankoop van de kit lens eerst kijken of ik deze lens veel ga gebruiken. De prijzen van andere zoom lenzen zijn erg hoog, en deze is met enige regelmaat tweedehands te krijgen.

Tevens weet ik dat de Samyang geen autofocus heeft, maar heb gelezen dat dit voor het beoogd doel landschappen wel werkbaar is.

Nu ben ik wel benieuwd naar jullie gedachten over bovenstaande lijst.
Zijn er wellicht nog (betere) alternatieven?
Mist er nog een lens, die je écht moet hebben?

Uiteraard ga ik niet alles in een keer aanschaffen, maar je kan maar een verlanglijst hebben. :+
Voor portret kun je bijna ieder soort lens gebruiken. Voor landschap is een standaard of telelens vaak wat je zoekt. Ik zou dus niet per onderwerk een lens uitzoeken maar meer kijken naar een mooi bereik waarmee je kunt gaan "spelen" om zo te leren wat je fijn vind.

Zou zelf beginnen met de 35/1.8 aangezien je zo met scherptediepte kunt oefenen en het ook een fijn brandpunt is op de A6000. Heb zelf de eerste jaren dat ik fotografeerde niets anders gehad dan een standaard lens.
Mocht je daarna iets missen dan kun je daar op naar zoek.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:23

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Aangezien dit meer een aankoop-advies is, de vraag even een eigen draadje gegeven

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat voor lens heb je nu, waarschijnlijk een standaard kit zoomlens. Zou eerst eens kijken naar een goede vervanger voor die lichtsterk 2.8 en klein zoom bereik maar wel heel veel scherpte. Kijk ook 2e hands, passen de oude minolta objectieven niet?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:29
Zelf ook een tijdje een a6000 gehad.

Meeste gebruikte lens voor mij was de 30mm 1.4 van Sigma. Ook de 50mm 1.8 voor portretten was heel fijn.

don't mind me

• JWPVDW
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-03 21:41
Herkenbaar verhaal!

Ik heb zelf ook de A6000 en na een tijdlang fotograferen met de kittens ben ik ook gaan rondkijken naar andere lenzen. Ik zocht vooral meer scherpte en meer lichtsterkte, voor betere foto’s in schemering/binnen, en mooie bokeh in portretten.

Eerst heb ik toen een 35 mm prime lens gehaald uit China, een goedkope F1.7 met handmatig scherpstellen. Leuk om mee te oefenen en te spelen, maar in de dagelijkse praktijk ( bijv fotograferen van kinderen of dieren) miste ik al snel de autofocus. Als je steeds handmatig moet scherpstellen - wat meer tijd kost - kan je ook mooie momenten missen.

Vorig jaar heb ik daarom de Sony 35mm F1.8 gekocht en die bevalt mij erg goed. Eigenlijk zit die nu standaard op mijn a6000. Heel veelzijdig en praktisch in allerlei situaties, voor portretten, vakantiefoto’s, familiefoto’s, etc. En scherp genoeg voor mij. Kan ik zeker aanbevelen. Ik heb m trouwens tweedehands gekocht, dat scheelde zeker 100 euro.

De Sony 55-210 mm zoomlens heb ik trouwens ook maar die gebruik ik echt bijna nooit. Ik kom weinig in situaties waarin dat brandpunt heel handig is. Ik heb m weleens geprobeerd bij vogels (uilen) fotograferen en op een bevertocht, maar dan merk je al snel dat je lichtsterke tekort komt. In de schemering haal je er snel geen scherpe foto’s meer uit. Ik wil er nog een keer overdag mee op pad (hazen en reeen hier in de buurt), als je genoeg licht hebt heb je er hopelijk meer aan :-)

[Voor 188% gewijzigd door JWPVDW op 18-06-2021 11:44]

• JWPVDW
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-03 21:41
Dit is trouwens ook een mooie site met veel reviews en een aankoopadvies-overzicht voor de A6xxx reeks:

https://sonyalpha.blog/20...the-sharpest-for-a-a6xxx/

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Portret: Sigma 56mm F1.4 E-mount

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-03 16:53
Allemaal bedankt voor de reacties. De aankoop staat nog gepland, maar ik ga nog even de linkjes allemaal doorlezen.

Denk dat ik allereerst de Sony 35mm F1.8 ga aanschaffen.

Ik heb geen haast en houd inderdaad de tweedehands markt in de gaten.

Weer genoeg stof om te lezen en over na te denken.

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-03 16:29
Ik heb een MFT cropsensor camera en ik merk dat sinds ik een f2.8 standaardzoom heb, ik mijn primes in die range een stuk minder vaak gebruik.

Ik zie dat de Sony 16-55 f2.8 zoom nieuw erg duur is, misschien is 2e hands een optie of zijn er betaalbare versies van Sigma of Tamron?

[Voor 7% gewijzigd door euchromatic op 23-06-2021 13:27]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee