Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 10:19
Beetje offtopic. Bij mij zit de kookgroep (2 gecombineerde groepen) op 1 aardlekautomaat en dezelfde fase. Naar de koopplaat loopt 2x blauw, 2x bruin en aarde en als 2-fase aangesloten (aansluitwaarde 7200w oid). Echter wel 25x3 hoofdaansluiting. Is dit de juiste manier van kookgroep aansluiten, of mag een kookgroep ook op 2 aparte fases? Dan kom ik echter met aardlekautomaat in de knel. Tot heden nooit problemen.

Oorspronkelijk als reactie op "3 fase Kwh meter voor meten verbruik van 2 fasen kookgroep?"

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 14-06-2021 11:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
padoempats schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:32:
Is dit de juiste manier van kookgroep aansluiten,
An sich voor een kookgroep dus wel, maar hoort een kookgroep (2 gekoppelde automaten op zelfde fase) dus niet thuis in een 3x25A situatie. Immers heb je nu een enkel apparaat, dus spreidingsfactor van 1) die meer vraagt dan je 25A hoofdzekering aan kan. Dat is dus slecht design.

De correcte manier is dus om een krachtgroep (3x16A) voor de kookplaat aan te leggen. Is de boel ook al geschikt voor een 11kW plaat. Volgens mij zou je wel twee gekoppelde automaten op twee fases aan mogen sluiten maar dan heb je toch ook al een 3-fase aardlek nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb de 7,4 kW inductiekookplaat op een 3-fase aardlekautomaat zitten.
Deze was vroeger ook eerst een kookgroep op 2x 16A

De nul zit onder 2 klemmen (slecht te zien op de foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zh7Txg8dHhW0ec2Lr289Vj5_ClY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLthewo1ZY4nihvXmQRbn71n.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op een 3x 25 is dat inderdaad onjuist als het via 1 fase gaat. Als je 3x35 zou hebben zou het wel kunnen, maar dan nog is het krap.

Je kan het over 2 fasen verdelen, zolang de nul maar niet gebrugd is aan de kant van het kooktoestel, want dan kan er bij het loskomen van 1 nulkabel een overbelasting ontstaan iirc.

Shitty brainfart van mij. Denkfout.

[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 14-06-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Fairy schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:58:
Je kan het over 2 fasen verdelen, zolang de nul maar niet gebrugd is aan de kant van het kooktoestel, want dan kan er bij het loskomen van 1 nulkabel een overbelasting ontstaan iirc.
Uhm, juist bij het meer-fase aansluiten van de kookplaat is het loskomen van de nul geen probleem. Bij meer-fase aansluiten van een kookplaat voldoet namelijk een enkele nul. Dit is juist alleen een probleem van onze brakke kookgroep constructie zonder beveiligde nul. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Gewoon op 1 fase houden, of je bent kookgek en gebruikt alle 4 platen uren lang :+
Bij normaal koken (aardappelen met boontjes) wordt er maar weinig vermogen gebruikt, 1000 watt misschien.
Bij het aan de kook brengen even meer.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@frisianstar Tot je wel alle platen aanzet en bij de netbeheerder mag opbiechten dat je de hoofdzekering eruit geblazen hebt omdat je je niet aan de selectiviteit gehouden hebt ten opzicht van de hoofdzekering?

Hmm... Ik ... zou het niet doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Tja, het zal niet heel vaak voorkomen. Maar dat is met alles rond beveiliging. Maar je hebt niet voor niets een 7kW plaat. En als je dan gelijk Liander/Stedin/... moet bellen omdat je hoofdzekering erdoor is als je wel een keer uitgebreid kookt is wel jammer.

Daarnaast zijn kookgroepen ivm niet gescheiden nul dus eigenlijk gewoon ruk en zouden naar mijn idee gewoon verboden moeten worden[sup]*[/sup.

@Ronald Dat het vervelend is en dat je zelf voor de kosten moet opdragen, ja. Maar je bent volgens mij wel selectief, immers zijn het twee losse 16A automaten. Je hebt alleen je spreidingsfactor moedwillig vernacheld.

* En dus alleen mogen als er of gescheiden nul in de plaat gegarandeerd wordt of je beveiligde nul toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ronald schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:13:
@frisianstar Tot je wel alle platen aanzet en bij de netbeheerder mag opbiechten dat je de hoofdzekering eruit geblazen hebt omdat je je niet aan de selectiviteit gehouden hebt ten opzicht van de hoofdzekering?

Dit is dus wel een reëel risico inderdaad. Je hebt 1 apparaat wat afgezekerd is boven de maximale waarde van je fase. 2x 16A = 32 A. Dan gaat de hoofdzekering eruit, als je écht tot de max gaat.

Ons fornuis moet op 3 fasen. Die zit op 3x 16A achter een 3x 25A aansluiting. Maar ik denk, dat wij ook gewoon rustig aan moeten doen met de rest van de verbruikers, als we alle ovens en pitten aanzetten. Maar alleen het fornuis kan nooit de hoofdzekeringen laten klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Ronald schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:13:

Een kookgroep is 2x16 A, prima voor een 7200 watt plaat, dat is toch selectief?
bij een 11kw plaat wordt wel anders.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:19:
@Ronald Dat het vervelend is en dat je zelf voor de kosten moet opdragen, ja. Maar je bent volgens mij wel selectief, immers zijn het twee losse 16A automaten. Je hebt alleen je spreidingsfactor moedwillig vernacheld.
Het gedraagt zich als 1 32A groep, wat veilig over (2 sets) standaard/16A bedrading kan..
Soort van selectief en toch eigenlijk gewoon niet.... Kookgroep = gedrocht wat mij betreft.. maar ik geloof dat je het daar mee eens bent.

@frisianstar als 1 gebruiker - de kookplaat - de hoofdzekering eruit kan blazen, ben je mijns inziens niet selectief...

Je moet het gewoon niet willen. Het worden dan hele dure koude boontjes (maar dat is nog te eten)... en rauwe piepers is al helemaal niet fijn.

Van die 83 euro aan Liander had je beter een knappe kabel kunnen trekken.

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 14-06-2021 12:27 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Septillion schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:06:
[...]

Uhm, juist bij het meer-fase aansluiten van de kookplaat is het loskomen van de nul geen probleem. Bij meer-fase aansluiten van een kookplaat voldoet namelijk een enkele nul. Dit is juist alleen een probleem van onze brakke kookgroep constructie zonder beveiligde nul. :X
Idd je hebt gelijk 8)7 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
AUijtdehaag schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:54:

[Afbeelding]
Ah zo zou ik het ook kunnen verbeteren, om het vermogen iig over 2 fases te scheiden. Maar waarom zou je hem in deze situatie niet echt op 3 fase aansluiten? Dus 1 nul en 3x L? Wordt het vermogen bij 3-fase aansluiting altijd evenredig over de fases verdeeld, of is het nog steeds de situatie dat 1 fase niet gebruikt wordt en 2 fases het vermogen krijgt?

Heeft een kookplaat geen verminderde functionaliteit als deze op 2 fasen is aangesloten ipv 3 fasen/400v ? Ik heb soms het idee dat mijn Miele plaat het vermogen terugschroeft als er 1 op Boost staat. Dat een andere dan terug naar 6 gaat (1-9 en B). Ik heb eens een test gedaan waarbij ik 4 pannen met water heb gezet en overal het maximale wilde doen. Ik kwam totaal niet in de buurt van 7400w totaal, maar iets rond de 6000w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Ronald schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:24:
[...]

Het gedraagt zich als 1 32A groep, wat veilig over (2 sets) standaard/16A bedrading kan..
Soort van selectief en toch eigenlijk gewoon niet.... Kookgroep = gedrocht wat mij betreft.. maar ik geloof dat je het daar mee eens bent.

@frisianstar als 1 gebruiker - de kookplaat - de hoofdzekering eruit kan blazen, ben je mijns inziens niet selectief...

Je moet het gewoon niet willen. Het worden dan hele dure koude boontjes (maar dat is nog te eten)... en rauwe piepers is al helemaal niet fijn.

Van die 83 euro aan Liander had je beter een knappe kabel kunnen trekken.
Hoezo zou de hoofdzekering 'eruit blazen'? 1 vd 3 25A automaten gaat dan toch gewoon om vanwege te hoge belasting en daar gaat niks kapot aan? Even zelf weer omzetten en gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@padoempats
De reden dat ik hem zo heb aangesloten is, dat ik niets hoef te wijzigen in de kookplaat zelf.
Bovendien heb ik 2x bruin, 2x blauw en 1x aarde en niet 3x bruin, 1x blauw en aarde.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Ik heb niet eens gekeken of die ook 3-fase aangesloten kon worden (kan niet altijd)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2021 13:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 11:19
AUijtdehaag schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:54:

[Afbeelding]
Ik mis de derde fase, dus je hebt nog steeds een kookgroep, alleen nu zoals het niet mag zijn. Dan zul je ook alle 3 de fasen moeten aansluiten.
In onze woningen was het standaard om een kookgroep op een enkele 25A hoofdzekering te hebben. Dat gaat best goed. De gemiddelde kookplaat heeft nooit alle pitten tegelijk aan maar pendelt tussen de elementen. Die 7kW haal je dus (vrijwel) nooit.

@TS Let wel op dat als je je fornuis op 3 fasen wil aansluiten dat je fornuis dat ook kan. Lang niet elk fornuis kan dat technisch aan. Tevens zul je een van je blauwe aders moeten tapen met een andere kleur zodat duidelijk blijft dat je 3 fasen gebruikt. Mogelijk in de perilex ook een andere pin-volgorde gebruiken. Zeker niet iets om 'zomaar' even te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
rdfeij schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:19:
[...]

Ik mis de derde fase, dus je hebt nog steeds een kookgroep, alleen nu zoals het niet mag zijn. Dan zul je ook alle 3 de fasen moeten aansluiten.
In onze woningen was het standaard om een kookgroep op een enkele 25A hoofdzekering te hebben. Dat gaat best goed. De gemiddelde kookplaat heeft nooit alle pitten tegelijk aan maar pendelt tussen de elementen. Die 7kW haal je dus (vrijwel) nooit.

@TS Let wel op dat als je je fornuis op 3 fasen wil aansluiten dat je fornuis dat ook kan. Lang niet elk fornuis kan dat technisch aan. Tevens zul je een van je blauwe aders moeten tapen met een andere kleur zodat duidelijk blijft dat je 3 fasen gebruikt. Mogelijk in de perilex ook een andere pin-volgorde gebruiken. Zeker niet iets om 'zomaar' even te doen.
Ja de inductie ondersteunt 3 fase/400v, ook al is het 80cm / 7400w versie. Bij de nieuwbouw is het als kookgroep (2x N 2x L) achter 1 aardlek en dezelfde fase aangesloten. Tot heden qua belasting/automaten die omslaan geen problemen (2 jaar nu). Wat ik mij afvraag of ik nu verminderde functionaliteit heb / minder max vermogen omdat deze niet op 3 fasen is aangesloten. Mijn gevoel zegt van wel omdat ik niet op de 7400w kan komen en er niet 2 tegelijk op Boost kunnen staan, wat volgens mij wel zou moeten kunnen (Boost doet overigens ook maar iets van 2400 watt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

padoempats schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:06:
Ah zo zou ik het ook kunnen verbeteren, om het vermogen iig over 2 fases te scheiden. Maar waarom zou je hem in deze situatie niet echt op 3 fase aansluiten? Dus 1 nul en 3x L? Wordt het vermogen bij 3-fase aansluiting altijd evenredig over de fases verdeeld, of is het nog steeds de situatie dat 1 fase niet gebruikt wordt en 2 fases het vermogen krijgt?
Zelf had ik ook een blauwe zwart/bruin gemaakt en er een 3-fase van gemaakt om verwarring aan de aansluitkant te voorkomen. Maar snap het gemak dat @AUijtdehaag nu heeft. De meeste 7kW platen zitten intern maar over 2-fase, de derde fase wordt niet opeens magisch gebruikt als je die aanlegt.
Heeft een kookplaat geen verminderde functionaliteit als deze op 2 fasen is aangesloten ipv 3 fasen/400v ? Ik heb soms het idee dat mijn Miele plaat het vermogen terugschroeft als er 1 op Boost staat. Dat een andere dan terug naar 6 gaat (1-9 en B). Ik heb eens een test gedaan waarbij ik 4 pannen met water heb gezet en overal het maximale wilde doen. Ik kwam totaal niet in de buurt van 7400w totaal, maar iets rond de 6000w.
Veel platen hebben een instelling om het vermogen te limiteren. Bijvoorbeeld om de plaat op 1x 20A aan te sluiten. En boost zal op veel platen alleen werken als andere pitten niet te veel vragen. Maar de plaat zal dit niet vanzelf zien aan de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

padoempats schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:09:
[...]

Hoezo zou de hoofdzekering 'eruit blazen'? 1 vd 3 25A automaten gaat dan toch gewoon om vanwege te hoge belasting en daar gaat niks kapot aan? Even zelf weer omzetten en gaan
Omdat automaten als hoofdzekering nog steeds by far de minderheid betreft. Meeste huizen hebben gewoon verzegelde porselein als hoofdzekering. Dan zet je hem niet even omhoog maar moet je bellen.

De kans dat je verminderde functionaliteit hebt door de aansluitwijze acht ik 0. Daar de plaat dit niet zelf kan detecteren. En als hij die derde fase echt zou gebruiken dan zou je nu vrijwel zeker gewoon een pit ofzo missen of een error hebben. Maar goed, fabrikanten doen vaker rare dingen dus als je het type hebt kunnen we het opzoeken.

[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 14-06-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@rdfeij Volgens mij zou een kookgroep inderdaad niet mogen, 3-fase of 1-fase, als de plaat geen gescheiden nul heeft. En laat dat nu in heeeeeel veel gevallen zo zijn maar toch iedereen kookgroepen plaatst :/

Maar volgens mij speelt dat niet bij @AUijtdehaag omdat hij die 3-fase alamat ook echt op 3-fase heeft zitten. Hij gebruikt er alleen maar twee en heeft een 2e N voor de show.

En ja, de kans is groot dat een kookgroep wel goed gaat qua vermogen (dubbele nul probleem daargelaten). Maar blijf het wel bad practice vinden vanuit een speidingsperspectief. Neem je ook nog mee dat meeste platen gekoppelde nul hebben is het gewoon een no-go.

Qua vermogen blijft gewoon dat we in Nederland gewoon een dinky toy aansluiting hebben :/ (als we niet de hoofdprijs aan vaste lasten willen betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Septillion schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:33:
[...]

Veel platen hebben een instelling om het vermogen te limiteren. Bijvoorbeeld om de plaat op 1x 20A aan te sluiten. En boost zal op veel platen alleen werken als andere pitten niet te veel vragen. Maar de plaat zal dit niet vanzelf zien aan de aansluiting.
De plaat kan toch wel herkennen dat deze op 400v / 3 fase staat of 2 fases? Dat een plaat niet kan herkennen wat de zekering is dat snap ik.

Als de plaat identiek zal presteren als ik deze op 3 fase zou zetten, dan zal ik de moeite niet doen, in ieder geval niet totdat ik problemen heb ervaren met automaten die omspringen. Tot nu is het 2 jaar goed gegaan met serieus kookwerk erop gedaan. 2 andere apparaten op deze fase zijn een wasdroger, vaatwasser en 3 fase omvormer die hier een een deel op teruglevert.

Het probleem is, dat als ik het moet omzetten naar een 3fase aardlekautomaat ik deze dan een heel stuk moet opschuiven in de kast en dus nieuwe kabels moet trekken. dat wordt nog een heel gedoe met beperkte ruimte onder de keukenkastjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

In theorie zou hij wel verschil moeten kunnen zien op hoeveel aansluitingen hij spanning krijgt en of dit een enkele fase of 2/3-fase is. In praktijk alleen nog nooit gezien want dit kost natuurlijk gewoon een stuk meer dan gewoon een instelling op de plaat maken. Voor de veiligheid zou het ook niets mogen doen want de bekabeling zou de automaat moeten matchen. Dus als het systeem het vermogen van de plaat niet kan leveren klapt die uit. Dus zou zeker even de handleiding van je plaat in duiken. Misschien staat hij standaard wel begrenst op 6kW ≈ 25A, iets wat ze in België nog wel eens willen hebben.

En je PV en het hebben van een automaat als hoofdzekering is alleen een pro voor jou. PV telt namelijk negatief mee (heeft je extra bovenop de 25A) en meeste hebben de luxe niet dat ze de hoofdzekering zelf kunnen resetten. :+

Als je het zo laat zou ik wel controleren of echt overal dubbele nul ligt, dus ook door de perilex. En als de plaat het aan kan, dat hij twee losse nul heeft ipv gekoppelde nul in de plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:25
Ik had in mijn oude kast nog een driefase aardlek over, daarachter heb ik de (2 fase) kookgroep zekering geplaatst, de nul is ook enkel.

Aan de inductieplaat zitten dus 4 draden bruin en zwart (fases) blauw(nul) en groen/geel aarde.

Dit werkt prima, ook met de boost functie, 3500 Watt naar een enkele zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hank65
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Wat is nu de juiste manier van aansluiten van een kookplaat bij 3 x 25A? Volgens de regels. Mag het volgens de nen1010 op een kookgroep of moet het op een 3 fase automaat.
Ongeacht het vermogen van de kookplaat.

15 x 295 west en 14 x 295 oost, 48° , nibe 1255 6pc, all electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@hank65 Nouwja, het vermogen is alles bepalend. Als je een 3,6kW plaat hebt mag het op 1x16A en een 11kW plaat ga je op 1x25A niets zinnigs mee winnen.

Ik heb helaas niet de beschikking over de NEN maar kan me bijna niet voorstellen dat die niet voorschrijft dat de aansluiting groter moet zijn dan het maximale vermogen van een enkel apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
hank65 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:18:
Wat is nu de juiste manier van aansluiten van een kookplaat bij 3 x 25A? Volgens de regels. Mag het volgens de nen1010 op een kookgroep of moet het op een 3 fase automaat.
Het was en misschien is het nog wel zo dat bij de groepenkast berekening altijd een gelijktijdigheidsfactor werd toegepast van zo'n 60% van het totaal aangesloten maximaal vermogen.
Je installatie mocht totaal 18 KW vermogen hebben want bij 60% hou je 11 KW over, en dat valt binnen de limiet van een hoofdzekering van 3 x 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@frisianstar Dat is en de som van alles, niet alleen de kookplaat, en gaat dan uit van 3-fase. Op 1-fase van een 3x25A, bij gebruik van een kookgroep, heb je maar 5,7kW.

Daarnaast is dat natuurlijk een vuistregel voor het bepalen van de grote. Maar goed, met de vaste lasten voor alles groter dan 3x25A is die ondertussen ook wel uit het raam :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Met een kleine thuis accu zou je piekvermogens door kookplaten of wat dan ook kunnen opvangen, (overdag zou je dat door de PV installatie kunnen opvangen) maar dat is voor een ander/ aparte topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 11:19
hank65 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:18:
Neen. Bij een kookgroep dien je 2xfase en 2x nul naar je fornuis te brengen. Beiden gezekerd door een 16A kookgroep (2x16Azekering met brug zodat beiden tegelijk uitschakelen bij overbelasting.

Bij 3f dien je 3f en een nul naar je fornuis te brengen en ook anders aan te sluiten (vaak een draadbrug weghalen).

Een 'kookgroep' (2L+2N) mag je alleen toepassen in een 1 fase opstelling (2 groepen parallel).
Anders dien je een 3L+N zekering te plaatsen.
Pagina: 1