Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

3 fase Kwh meter voor meten verbruik van 2 fasen kookgroep?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Herbiek616
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23-06 16:49
Ik heb een 3 fasen Kwh meter gekocht. Hier zitten 4 aansluitingen boven (L1,L2,L3 en N) en 4 aansluitingen onder (L1,L2,L3 en N) aan.

Mijn kookplaat is aangesloten met 5 VD draden, L1 en L2 (beiden hun eigen 2,5m2 bruine draad) en N1 en N2 (beiden via hun eigen 2,5m2 blauwe draad) en natuurlijk een aarde draad geel/groen.

Nou vraag ik mij af of ik beide N1 en N2 samen aan de N aansluiting van de Kwh meter mag hangen (en vandaar uit van de andere N aansluiting van mijn Kwh meter weer elk naar de eigen installatie-automaat.

Geheel hangt achter dezelfde 3 fase aardlekschakelaar dus die zal het niet uitmaken? Bij uitschakelen gaan beide fasen uit (dmv het bruggetje). Bij mijn weten is de N leiding van de aardlekschakelaar verbonden met beide N draden aan de onderzijde (toevoer) van de installatie automaten.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat als je de kookgroep inschakeld je dat per ongeluk met 1 fase kunt doen (omdat het bruggetje er alleen voor zorgt dat ze altijd beiden gelijk uitgeschakeld worden). De samengevoegde N zorgt er voor dat er ook retourstroom op de N aansluiting kan komen te staan die niet is ingeschakeld?

Als dit niet kan/mag heeft iemand anders een idee hoe je het totale verbruik van de kookgroep kunt meten?

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 12:55
@AUijtdehaag weet dit denk ik wel

Ik weet niet of het mag maar heb wel een leuk weetje.
In Duitsland schakelt de zekering alleen de fase. De nul wordt er niet onderbroken wanneer die groep uitschakelt.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 05:53
2x bruin en 2x blauw dat is dus 2x 230 volt meet maar na: meet je tussen de bruine draden op de onderzijde van de kookgroep niets dan is het van 1 fase gevoed, tussen 2 fasen zou je 400 volt meten (en tussen 1 fase en N of aarde rail weer 230 volt)
Meet je geen 400 volt dan is die 'onder' de kookgroep-automaat van 1 fase afgehaald (bij 3 fase groepenkast) Haal die voeding draden van de kookgroep los en verbindt die op L1 en N van de kwh meter, neem dan een stukje zwarte/ bruine en blauwe 4mm'2 draad en verbindt die vanaf de kwh meter terug naar de kookgroep automaat.

Is de kookgroep met een verbinding-strip met andere automaten verbonden, zaag je dat gedeelte eraf (isoleer het uiteinde) en sluit je de kookgroep met losse 4 mm'2 draad aan (br/ zw en blauw)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW

• Herbiek616
@frisianstar De verdeelkast is er 1 van ABB HAF met een Bushboard, de aanvoer wordt dan geregeld via de rail waar je de automaten op klikt. Via die rail is elke fase netjes afgewisseld, dus de eerste locatie wordt gevoed via L1 en de tweede locatie door L2, derde locatie L3 en de vierde weer door L1 enz. Ik weet niet of je dat met verbindingstrip bedoeld?

Ik kan dus alleen wat doen met de draden van de de installatie-automaten aan de bovenzijde. De onderzijde kan ik niks aan wijzigen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13:00
Je kunt een 3 fase automaat plaatsen, deze naar een 3 fase meter brengen. Dan vanaf de meter neem je L3 gewoon niet verder mee.

Als je een kookgroep hebt met maar 1 fase kun je een 32A automaat nemen, daarna naar de 1fase meter gaan, en dan weer naar een kookgroep. Na de kookgroep mag je niet meer combineren.

3 fase meters verwachten daadwerkelijk drie fasen. Ze zullen vaak onjuist rapporteren als je een fase op twee in gangen aansluit, tenzij ze dit expliciet vermelden als optie en je dat aan kunt zetten. Je kunt ook twee 1 fase meters plaatsen en die samen optellen.

Een meter met stroomtrafo werkt wel, want je kunt gewoon beide fase draden in de stroomklem doen.
Daar zijn er ook wel een paar van.

[Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 12-06-2021 15:05]

• Herbiek616
Ik heb inmiddels ook ergens een optie gelezen om vanaf de hoofdschakelaar de 3 fasen en nul naar een gecombineerde aardlek/automaat (aardlekautomaat) te trekken. Na die aardlekautomaat neem ik 2 fasen die naar de kookgroep gaan en beide N van de 2 fasen gaan samen onder de N aansluiting. Dit lijkt mij ook wel een fraaie oplossing?

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13:00
Herbiek616 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:08:
Ik heb inmiddels ook ergens een optie gelezen om vanaf de hoofdschakelaar de 3 fasen en nul naar een gecombineerde aardlek/automaat (aardlekautomaat) te trekken. Na die aardlekautomaat neem ik 2 fasen die naar de kookgroep gaan en beide N van de 2 fasen gaan samen onder de N aansluiting. Dit lijkt mij ook wel een fraaie oplossing?
Dat kan. Kans is dat de energiemeter wel L3 spanning moet zien om te kunnen werken.
Let op, het kan alleen als je zeker weet dat je twee bruine draden bij de kookplaat ook twee echte fases zijn uit je 3-fase kast. En niet één fase met twee draden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 12:38
nvt

[Voor 99% gewijzigd door jobr op 13-06-2021 19:37]

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13:50

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Als je inderdaad een 3-fase aansluiting hebt hoort daar eigenlijk gewoon geen kookgroep in thuis. Immers is dan de 2x 16A voor een enkel apparaat > 25A van je aansluiting. Maar met die gekke busboard kasten waar een 3-fase busboard + 3-fase aardlek voor 1-fase groepen (of dus kookgroepen) wordt gebruikt zitten ze dan wel netjes over de twee fase. Maar hier hoort dan eigenlijk geen tweede N te zijn. Ofwel, geheel op een eigen 3-fase alamat zou netter zijn.

Als je een 3-fase aansluiting hebt en je weet zeker dat er ook echt twee verschillende fase naar de kookplaat gaan zal de meter ook wel werken. Maar het zou kunnen dat deze zijn werkspanning uit een enkele fase (of tussen twee fases) vandaan haalt. Dus als je L3 los laat en hij gaat niet aan dan moet je eens proberen een andere fase op de meter niet te gebruiken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Herbiek616
Volgens de specificaties van Eastron SDM630V2 zou deze Kwh meter als single fase two wire, three phase three wire en three phase 4 wire in te zetten moeten zijn, dus ben niet zo bang dat die het niet doet als er een fase niet aangesloten wordt.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True