Goede tutorial nodig voor homeserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDanMan
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09-2024
Mijn vraag
- Ik heb een tijdje geleden hardware gekocht voor een homeserver. Met die homeserver wil ik als hoofddoel een massa opslag voor mijzelf maken, waar ik bij kan zo lang ik internet heb (iets vergelijkbaars als Dropbox). En als bijzaak wil ik er ook gameservers (o.a. Minecraft server) op kunnen draaien om met vrienden (en onbekenden) te kunnen spelen in een eigen server.

Wie kan mij een goeie tutorial geven over hoe een server met bovenstaande criteria op te zetten?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Geen software nog
- ASRock B85M Pro4, i5 4690, 16GB DDR3, 128GB SSD, 1TB HDD en 3TB "NAS" HDD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik heb al verschillende softwares geprobeerd maar bij veel komen er termen in voor waar ik nog nooit van heb gehoord, hierdoor kom ik er gewoon niet uit om het helemaal op te zetten. Ik heb al meerdere Youtube tutorials gevolg, maar dan is de video 1 maand oud en is de software weer veranderd bijvoorbeeld.
Maar software heb ik mij sowieso nooit in verdiept waardoor ik niet veel termen ken. Dus ik zou graag een makkelijk opzetbare software willen en gebruiksvriendelijke interface.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:24
Owncloud is een aanrader. Online genoeg over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:38
Denk inderdaad aan own cloud, nexcloud of iets en dan draaien op Linux. Volgens mij kun je daar Minecraft server ook op draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Help deze "noob" aan zijn eigen (NAS) server :) ?

Als je al 4 maanden aan het zoeken/denken bent, wat heb je dan wel al allemaal geprobeerd? Je topicstart vandaag zegt "verschillende softwares geprobeerd" maar het lijkt me niet onmogelijk dat je dan aangeeft welke. En wat er niet goed ging. Of welke specifieke tutorial op YT al een maand verouderd was.

Gezien het feit dat sommige software ook automatisch update, kan het zomaar zijn dat de interface op jouw machine "ineens" verandert of dat er bepaalde configs bij/af gaan bij een major update. Misschien dan toch overwegen 1 "software" te kiezen, daarin vast te bijten en vanaf daar verder te gaan?

Ik lees bijvoorbeeld nog niet (eens) welk OS je draait; dat kan een enorm verschil maken tussen het volgen van tutorial A of tutorial B.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MrDanMan schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:18:
... Maar software heb ik mij sowieso nooit in verdiept waardoor ik niet veel termen ken. ik zou graag een makkelijk opzetbare software willen en gebruiksvriendelijke interface.
Kun je het beste een NAS distributie downloaden, denk ik. Xigmanas, TrueNAS, zo zijn er nog wel meer

Anyway; je gaat er niet aan ontkomen om je in software te verdiepen. Je zult toch op één of andere manier owncloud en minecraft aan de praat moeten zien te krijgen en met alleen een youtube fillempje of een howto gaat dat niet lukken, zoals je zelf gemerkt hebt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:35

lasharor

7 december 2004

Ik gebruik zelf proxmox in combinatie met Openmediavault. Naast OMV draai ik nog wat andere VM"s voor specifieke toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:42
Brahiewahiewa schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:38:
[...]

Kun je het beste een NAS distributie downloaden, denk ik. Xigmanas, TrueNAS, zo zijn er nog wel meer

Anyway; je gaat er niet aan ontkomen om je in software te verdiepen. Je zult toch op één of andere manier owncloud en minecraft aan de praat moeten zien te krijgen en met alleen een youtube fillempje of een howto gaat dat niet lukken, zoals je zelf gemerkt hebt
En als net wel lukt heb je het hele security stuk nog aangezien TS hem aan het internet wilt hangen.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDanMan
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09-2024
MAX3400 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:32:
Help deze "noob" aan zijn eigen (NAS) server :) ?

Als je al 4 maanden aan het zoeken/denken bent, wat heb je dan wel al allemaal geprobeerd? Je topicstart vandaag zegt "verschillende softwares geprobeerd" maar het lijkt me niet onmogelijk dat je dan aangeeft welke. En wat er niet goed ging. Of welke specifieke tutorial op YT al een maand verouderd was.

Gezien het feit dat sommige software ook automatisch update, kan het zomaar zijn dat de interface op jouw machine "ineens" verandert of dat er bepaalde configs bij/af gaan bij een major update. Misschien dan toch overwegen 1 "software" te kiezen, daarin vast te bijten en vanaf daar verder te gaan?

Ik lees bijvoorbeeld nog niet (eens) welk OS je draait; dat kan een enorm verschil maken tussen het volgen van tutorial A of tutorial B.
Ik heb het lange tijd stil gelegd omdat ik er geen tijd voor had. Ik weet ondertussen ook niet meer welke OS'sen ik heb geprobeerd.

Ik weet niet wat een goeie OS voor mij is want ik heb er eigenlijk helemaal geen ervaring mee. Dus weet ik niet in welke ik mij moet "vast bijten" :P

Ik heb nog geen OS want ik weet niet welke goed voor mij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:49
Wil je op je homeserver:
- Meerdere servers vitaliseren?
- Windows of Linux gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MrDanMan schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:08:
[...]

Ik heb nog geen OS want ik weet niet welke goed voor mij werkt.
In bijna alle gevallen is jouw vraagstelling "soort dropbox / file-server" en "minecraft" onafhankelijk van een OS. Ik begrijp dan even niet dat je niet meer weet of & hoeveel je er geprobeerd hebt; volgens mij zijn er maar 2, hoogstens 3, die op jouw hardware draaien? Windows. Linux. En misschien een Chrome OS.

Misschien dat een kant & klaar NAS zoals een Qnap of Synology dan beter bij jou past? Synology update maar eens in de 4 a 5 jaar hun OS; dat is dus niet na een maand niet meer terug te vinden in tutorials. Plus, de apps zijn zeer breed gedocumenteerd en ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
MAX3400 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:17:
[...]

In bijna alle gevallen is jouw vraagstelling "soort dropbox / file-server" en "minecraft" onafhankelijk van een OS. Ik begrijp dan even niet dat je niet meer weet of & hoeveel je er geprobeerd hebt; volgens mij zijn er maar 2, hoogstens 3, die op jouw hardware draaien? Windows. Linux. En misschien een Chrome OS.

Misschien dat een kant & klaar NAS zoals een Qnap of Synology dan beter bij jou past? Synology update maar eens in de 4 a 5 jaar hun OS; dat is dus niet na een maand niet meer terug te vinden in tutorials. Plus, de apps zijn zeer breed gedocumenteerd en ondersteund.
+ je kan er makkelijk met docker containers draaien voor je nextcloud,owncloud of minecraft :)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

MAX3400 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:17:
[...]
Misschien dat een kant & klaar NAS zoals een Qnap of Synology dan beter bij jou past?...
MrDanMan schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:18:
...Ik heb een tijdje geleden hardware gekocht voor een homeserver...
Goedbedoeld, maar te laat ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Brahiewahiewa schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:16:
[...]

[...]

Goedbedoeld, maar te laat ;o)
Want V&A is dicht?

Maar even serieus; 4 maanden al "bezig"; weinig tot geen info in de topics over waar 'ie vastloopt. Als iets een maand oud is, is het "onbekend" of in ieder geval dusdanig ver van het bed dat er niet verder gezocht meer wordt. Actuele hardware doet / kan niks redundant (oke, heeel klein beetje); OS en "server applicaties" worden op 1 hoop gegooid en ja, zoals @HKLM_ aangeeft; het moet ook nog aan het internet hangen.

Een beetje NAS met een stickje geheugen erbij doet "out of the box" precies wat topicstarter wil met enige "lastige" zelf een VM inrichten; de rest van de configuraties staan tot in den treure al jarenlang ongewijzigd op internet, zowel voor absolute beginners als diepgaand gevorderd troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Touché ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

FreeNAS bestaat al lang, ondersteunt ook webdav voor een veilige netshare, maar ook Owncloud en .ook Minecraft server. En er bestaan nog veel meer plugins.
Het is open source en wordt goed ondersteund.
Er is ook een community met oa een forum
https://www.freenas.org/our-community/

https://www.freenas.org/for-home/
Meer dan alleen opslag:
More than Just Storage
Plugins allow you to use your FreeNAS system for so much more than just data storage. Create the ultimate entertainment device using the Plex plugin, set up a personal cloud with Owncloud, or host your own Minecraft server—the possibilities are limitless.
Don’t see a plugin for the software you want? No problem. Advanced users can use the FreeBSD package tool to install any software they want.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-07 20:21
route99 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 20:44:
FreeNAS bestaat al lang, ondersteunt ook webdav voor een veilige netshare, maar ook Owncloud en .ook Minecraft server. En er bestaan nog veel meer plugins.
Het is open source en wordt goed ondersteund.
Er is ook een community met oa een forum
https://www.freenas.org/our-community/

https://www.freenas.org/for-home/
Meer dan alleen opslag:

[...]
FreeNAS is opgevolgd door TrueNAS core. Kan je inderdaad goed gebruiken als NAS en zaken draaien als Own- of Nextcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:38
Ik ben zelf begonnen met Windows home server 2003, daarna WHS V11 (beide uit gefaseerd en niet meer aan beginnen). Baal er van dat ze er nooit meer mee door zijn gegaan.
Op dit moment heb ik mijn server draaien op Windows 10 pro (niet geactiveerd, maar moet dat nog wel eens legaal gaan doen). Als je Windows kent, kan dat prima. Heb er zelfs hier een topic over lopen. ;)

Maar open media vault lijkt me ook zeker een goede oplossing. Ikzelf had wat software uit de begin tijd aangeschaft en wilde dat mee nemen. Dus vandaar dat ik gekozen heb voor Windows. Daarbij Server Essentials zou ook prima zijn, maar is gewoon echt te duur voor thuis gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Arunia schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:22:
Ik ben zelf begonnen met Windows home server 2003, daarna WHS V11 (beide uit gefaseerd en niet meer aan beginnen). Baal er van dat ze er nooit meer mee door zijn gegaan.
Op dit moment heb ik mijn server draaien op Windows 10 pro (niet geactiveerd, maar moet dat nog wel eens legaal gaan doen). Als je Windows kent, kan dat prima. Heb er zelfs hier een topic over lopen. ;)

Maar open media vault lijkt me ook zeker een goede oplossing. Ikzelf had wat software uit de begin tijd aangeschaft en wilde dat mee nemen. Dus vandaar dat ik gekozen heb voor Windows. Daarbij Server Essentials zou ook prima zijn, maar is gewoon echt te duur voor thuis gebruik.
Naja wat is duur (707,- https://www.microsoft.com...vetab=pivot%3aoverviewtab is geld inderdaad maar hoelang doe je er mee? Ik zal een voorbeeld geven ik betaal jaarlijks 300 euro aan Microsoft 365 licenties voor privé gebruik is dat te duur? Neen ik krijg er dingen voor terug waar ik plezier aan beleef en dat is het voor mij waard.

Cloud ☁️

Pagina: 1