Thin&Light voor studie [~€1000]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YorisM
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-01 13:28
Mijn Sony Vaio Pro 13 uit '13 is aan zijn laatste loodjes en het is tijd voor een vervanger.

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk gebruiken voor mijn studie, denk aan webbrowsen en pdfjes verslinden. Daarnaast uiteraard voor media en het zou fijn zijn als Ableton er een beetje degelijk op loopt.

Wat is je budget?
~1000 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, het idee is dat is hem overal naartoe kan nemen om te studeren.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Omdat de laptop niet erg veel grafische kracht nodig zal hebben en ik hem veel wil meenemen zoek ik een thin & light model. Mijn Vaio Pro had een zeer gerige bouwkwaliteit, plastic behuizing die flink meegaf. Dit heeft voor redelijk wat problemen gezorgd. Verder vond ik het geluid van de fans die erg snel aansloegen ook storend. Ik zoek dus een model met goede bouwkwaliteit en goede koelingsmanagement.

Via de best buy guides en meerdere online reviews ben ik terechtgekomen op de volgende twee modellen:
Lenovo Yoga Slim 7: https://tweakers.net/pric...82a20087mh/specificaties/
ASUS ZenBook 13 OLED: https://tweakers.net/pric...5ua-kg044t/specificaties/
Beiden gaan ze voor €900, met metalen behuizing en zouden ze degelijke koelingsmanagement moeten hebben, hoewel ik over dit laatste wat gemengde berichten lees bij de Lenovo. Echter komt de Lenovo weer beter uit qua bouwkwaliteit. De Lenovo is krachtiger op praktisch elk front. Maar hoeveel zou je hier daadwerkelijk van merken in dagelijks gebruik? Ook heeft hij een wat betere accuduur en een wat groter scherm. Maar de ASUS heeft een beter scherm en kwam in de recenste BBG als beste optie eruit. Ik vind het moeilijk om de knoop door te hakken en zou het prettig vinden als er iemand met wat meer verstand hiervan zou kunnen meedenken.

[ Voor 4% gewijzigd door YorisM op 13-06-2021 14:36 ]

Alle reacties

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Voor dagelijks werk heb je plezier van een goed scherm, goede accu en donker (lees niet zilver) toetsenbord en voldoende ram.

Het Lenovo scherm is IPS, niet glanzend dus prima en dito het toetsenbord. En 16Gb dus die zou ik doen. En als ik mij goed herinner, staat de Yoga slim 7 bovenaan in de accu tests en dat is ook niet onbelangrijk toch?

Heb zelf privé een zilver toetsenbord zoals de Asus en dat is niet zo fijn, zelfs met toetsverlichting aan (wit op zilver doet niet zo veel). Werk = zwart dus ik kan vergelijken.

[ Voor 19% gewijzigd door Boeryepes op 13-06-2021 13:22 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• YorisM
Ik heb me trouwens vergist in de prijs van de Lenovo. Een model met de Ryzen 7 4700U gaat voor 900, deze is wel daadwerkelijk 1000. Dus toch een tikje duurder.
Boeryepes schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:18:
Voor dagelijks werk heb je plezier van een goed scherm, goede accu en donker (lees niet zilver) toetsenbord en voldoende ram.

Het Lenovo scherm is IPS, niet glanzend dus prima en dito het toetsenbord. En 16Gb dus die zou ik doen. En als ik mij goed herinner, staat de Yoga slim 7 bovenaan in de accu tests en dat is ook niet onbelangrijk toch?

Heb zelf privé een zilver toetsenbord zoals de Asus en dat is niet zo fijn, zelfs met toetsverlichting aan (wit op zilver doet niet zo veel). Werk = zwart dus ik kan vergelijken.
Het is wel interessant dat je de kleur van het model aankaart, dat is iets waar ik nog niet stil bij heb gestaan. Hoewel ik de effectiviteit van het backlight op het toetsenbord niet als hoofdzaak zie is het wel goed om mee te nemen. Accuduur is zeker belangrijk, vandaar dat ik het ook heb genoemd in mijn OP. Na het schrijven van mijn oorspronkelijke bericht kreeg ik al een lichte voorkeur voor de lenovo, maar ben er toch nog niet helemaal uit.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-11 08:38
Ook wel eens aan een macbook air gedacht? Die zijn mega snel en gaan lang mee op de accu.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:25
Ik vind zelf 13 inch net te klein om fijn lang op te werken, zeker als je verslagen moet maken (en dus split screen gebruikt)

• YorisM
Edwin88 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:27:
Ook wel eens aan een macbook air gedacht? Die zijn mega snel en gaan lang mee op de accu.
Dat heb ik wel overwogen ja. Mijn moeder heeft een air, prachtig apparaat. Zelf gaat mijn voorkeur toch uit voor windows als bestuurtingssysteem. Deels omdat ik mijn leven lang al gebruik, het dus ken, er comfortabel mee ben en het prettig vind. Deels omdat ik ook een windows desktop heb en niet wil switchen tussen de twee. Hoewel ik eigenlijk niet weet of dat echt voor problemen zou zorgen.
99ruud99 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:28:
Ik vind zelf 13 inch net te klein om fijn lang op te werken, zeker als je verslagen moet maken (en dus split screen gebruikt)
Dus jouw voorkeur gaat naar 14 inch of zou je zelfs voor groter gaan? Heb veel gewerkt met 13,3 en vond het eigenlijk enkel erg klein om films en dergelijke op te kijken. Maar daar heb ik in principe nu een tv voor. De compactheid van 13 (of 14) inch is wel zo makkelijk voor vervoer. Verslagen schrijven doe ik overigens niet zoveel, ik werk voornamelijk op papier. Beta studie = veel handmatig schrijven en berekenen. Veel programmeren gaat waarschijnlijk wel voorkomen in de toekomst, maar dat is nog afhankelijk van het studiepad dat ik ga nemen.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-10 15:00
Er is een nieuw model dat zeer snel gaat binnenkomen. De Slim 7 13 van Lenovo. Dat is een 16:10 versie van de slim 7 , maar dan 13 inch. En dan ook met een hogere resolutie en de nieuwe zen 3 processoren. Lenovo is volgens mij een van de weinigen die de even varianten van de U processoren gebruikt in de 7 serie.

Die zijn heel erg snel.

pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 13ACN5 (82CY000VMH)

Een andere optie, die per direct leverbaar is is de ideapad 5 Pro 14inch. Ook met Zen 3 processoren, 16GB en een 16:10 scherm met extra hoge resolutie:

pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 14ACN6 (82L7006PMH)

Gezien het succes en de lovende recensies van de "oude" slim 7 denk ik dat beide wel een prima keuze zijn.

• YorisM
Cinemaskoop schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:05:
Er is een nieuw model dat zeer snel gaat binnenkomen. De Slim 7 13 van Lenovo. Dat is een 16:10 versie van de slim 7 , maar dan 13 inch. En dan ook met een hogere resolutie en de nieuwe zen 3 processoren. Lenovo is volgens mij een van de weinigen die de even varianten van de U processoren gebruikt in de 7 serie.

Die zijn heel erg snel.

Een andere optie, die per direct leverbaar is is de ideapad 5 Pro 14inch. Ook met Zen 3 processoren, 16GB en een 16:10 scherm met extra hoge resolutie:

pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 14ACN6 (82L7006PMH)

Gezien het succes en de lovende recensies van de "oude" slim 7 denk ik dat beide wel een prima keuze zijn.
Oei, nog meer keuzes! Maar dat is wel heel erg goed om te weten, betreft het nieuwe zen 3 model. Als ik de juiste review heb gezien offert hij batterijduur op voor een snellere processor en een veel dikker scherm. Best goede trade off, 17u browsen is misschien ook wel een tikje overdreven. Op de Lenovo site zie ik hier niks over onder "binnekort verkrijgbaar", hoe rap is "zeer snel" ? Heb je hier meer info over? Megekko levert hem over drie dagen, maar dat is het enige erover te vinden. Ook heeft hij een glanzend scherm en enkel in zilver verkrijgbaar - dat is beiden wel erg jammer.

[ Voor 5% gewijzigd door YorisM op 15-06-2021 08:57 ]

• Cinemaskoop
YorisM schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:55:
[...]

Oei, nog meer keuzes! Maar dat is wel heel erg goed om te weten, betreft het nieuwe zen 3 model. Als ik de juiste review heb gezien offert hij batterijduur op voor een snellere processor en een veel dikker scherm. Best goede trade off, 17u browsen is misschien ook wel een tikje overdreven. Op de Lenovo site zie ik hier niks over onder "binnekort verkrijgbaar", hoe rap is "zeer snel" ? Heb je hier meer info over? Megekko levert hem over drie dagen, maar dat is het enige erover te vinden. Ook heeft hij een glanzend scherm en enkel in zilver verkrijgbaar - dat is beiden wel erg jammer.
Zeer snel is dat Megekko em inmiddels uit voorraad leverbaar heeft 😊

• Cinemaskoop
inmiddels is de Slim 7 13 inch volop leverbaar , oa bij alternate, azerty en mediamarkt

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ik kom ook van een hele fijne SVP13 af en heb deze eerder dit jaar moeten vervangen. Misschien heb je mijn topic al gelezen/gevonden.
In de Lenovo slim 7 carbon heb ik nu een waardige opvolger gevonden.

• YorisM
Ik ben een tijdje weggeweest, ik had het nogal druk met tentamens. Die liggen nu grotendeels achter mij een verliepen praktisch zoals verwacht, wat redelijk soepel ging. In de tussentijd heb ik goed kunnen nadenken over wat ik precies wil en zoek in een laptop. Ook ben ik even wezen koekeloeren in zo'n ouderwetse fysieke winkel. Voornamelijjk om een wat beter idee te krijgen van de verschillende formaten, bouwkwaliteit en voor het verschil tussen een glanzend / mat scherm.

@JPS Ik was jouw topic niet tegengekomen maar heb hem wel doorgenomen. Erg lullig van de glasplaat.. Zijn die krengen altijd zo fragiel of was dit een ongelukkige uitzondering, weet jij dat? Ik wil zelf niet meer terug naar een carbon model. Mijn vaio heeft veel kuren gehad. Een metalen behuizing die niet meegeeft als je erop drukt of oppakt vind ik een erg prettige gedachte, bovendien heeft het een premium feel. Ik heb er geen problemen mee dat een model dan 400g zwaarder is.

@Cinemaskoop Ik heb erg veel nagedacht over de Slim 7 13" die jij hebt gelinkt. Nadat ik wat fysieke modellen heb gezien kan ik een stuk beter inschatten wat de inpact is van een mat vs glanzend scherm is. Dat is voor mij denk ik de grootste meespelende factor. Hoeweel een glanzend scherm er wel erg mooi uit ziet - het wekt echt het gevoel op dat je een high end model voor je hebt staan, weet ik niet of ik wil dealen met de constante reflecties. Een mat scherm voelt wel als de veiligere optie, ik ben er immers al bekend mee: ik weet wat ik kan verwachten. Dit thema blijft wel redelijk hangen rondom deze laptop zo zijn er bv er zijn nog geen reviews. Er zijn niet eens foto's die het hele model laten zien in de betreffende webshops. De 1kg suggereerd dat het een carbon behuizing is, ben ik geen fan van. Ik heb niet het gevoel dat de pluspunten opwegen tegenover de nadelen en onbekendheden. Met de 14" Yoga Slim weet ik precies wat ik krijg: een geweldig allround model. Hier blijf ik meer naar neigen.
Ik had gehoopt dat er meer bekend zou worden rondon de 13,3" of dat er meer nieuwe modellen zouden opspringen met de nieuwe zen3 chips. Maar tevergeefs.

Een andere gedachte waar ik en tijdje mee speel is het thin & light model compleet overboord gooien. Mijn desktop, samengesteld in 2012, heeft ook zijn beste tijd gehad zoals je je kan voorstellen. Is het praktisch om deze twee vliegen in een klap te vervangen met een "monster" laptop? Hebben mensen hier ervaring mee? Is het überhaupt financieel voordelig? Ik kan me goed voorstellen dat je een worst of both worlds situatie krijgt. Geen handige laptop om mee te vervoeren en gedoe als je het wilt aansluiten aan randapparatuur thuis. Veel grafische kracht heb ik niet nodig - ik speel voornamelijjk cpu heavy games en uberhaupt niet erg veel. Dus een nieuwe desktop systeem zal niet al te duur zijn.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:23
@YorisM een 'monster laptop' zou ik niet doen als je het ding vaak meeneemt, dat wordt erg snel erg irritant is mijn ervaring.
Zelf heb ik ruim een week geleden die Asus gekocht voor 799 en erg blij mee. Dun en licht en mooi scherm waren mijn voornaamste wensen, en dat biedt hij. 8GB RAM is natuurlijk jammer, maar voor mijn gebruik ook geen bottleneck. Voor gamen heb ik een mooie desktop staan. Echt best of both worlds zo.

• Cinemaskoop
YorisM schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:14:
Ik ben een tijdje weggeweest, ik had het nogal druk met tentamens. Die liggen nu grotendeels achter mij een verliepen praktisch zoals verwacht, wat redelijk soepel ging. In de tussentijd heb ik goed kunnen nadenken over wat ik precies wil en zoek in een laptop. Ook ben ik even wezen koekeloeren in zo'n ouderwetse fysieke winkel. Voornamelijjk om een wat beter idee te krijgen van de verschillende formaten, bouwkwaliteit en voor het verschil tussen een glanzend / mat scherm.

@JPS Ik was jouw topic niet tegengekomen maar heb hem wel doorgenomen. Erg lullig van de glasplaat.. Zijn die krengen altijd zo fragiel of was dit een ongelukkige uitzondering, weet jij dat? Ik wil zelf niet meer terug naar een carbon model. Mijn vaio heeft veel kuren gehad. Een metalen behuizing die niet meegeeft als je erop drukt of oppakt vind ik een erg prettige gedachte, bovendien heeft het een premium feel. Ik heb er geen problemen mee dat een model dan 400g zwaarder is.

@Cinemaskoop Ik heb erg veel nagedacht over de Slim 7 13" die jij hebt gelinkt. Nadat ik wat fysieke modellen heb gezien kan ik een stuk beter inschatten wat de inpact is van een mat vs glanzend scherm is. Dat is voor mij denk ik de grootste meespelende factor. Hoeweel een glanzend scherm er wel erg mooi uit ziet - het wekt echt het gevoel op dat je een high end model voor je hebt staan, weet ik niet of ik wil dealen met de constante reflecties. Een mat scherm voelt wel als de veiligere optie, ik ben er immers al bekend mee: ik weet wat ik kan verwachten. Dit thema blijft wel redelijk hangen rondom deze laptop zo zijn er bv er zijn nog geen reviews. Er zijn niet eens foto's die het hele model laten zien in de betreffende webshops. De 1kg suggereerd dat het een carbon behuizing is, ben ik geen fan van. Ik heb niet het gevoel dat de pluspunten opwegen tegenover de nadelen en onbekendheden. Met de 14" Yoga Slim weet ik precies wat ik krijg: een geweldig allround model. Hier blijf ik meer naar neigen.
Ik had gehoopt dat er meer bekend zou worden rondon de 13,3" of dat er meer nieuwe modellen zouden opspringen met de nieuwe zen3 chips. Maar tevergeefs.

Een andere gedachte waar ik en tijdje mee speel is het thin & light model compleet overboord gooien. Mijn desktop, samengesteld in 2012, heeft ook zijn beste tijd gehad zoals je je kan voorstellen. Is het praktisch om deze twee vliegen in een klap te vervangen met een "monster" laptop? Hebben mensen hier ervaring mee? Is het überhaupt financieel voordelig? Ik kan me goed voorstellen dat je een worst of both worlds situatie krijgt. Geen handige laptop om mee te vervoeren en gedoe als je het wilt aansluiten aan randapparatuur thuis. Veel grafische kracht heb ik niet nodig - ik speel voornamelijjk cpu heavy games en uberhaupt niet erg veel. Dus een nieuwe desktop systeem zal niet al te duur zijn.
De slim 7 13 is volledig van metaal. Niet van Carbon.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

YorisM schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:14:

Carbon is vooral fijn als je stevig, compact en licht wil hebben. Persoonlijk vind ik dat juist premium; zo'n laptopje is voor mij een gebruiksvoorwerp en het hoeft er dus niet perse fancy/blinkend uit te zien.
En voor op de bank en onderweg is 13 inch een heerlijke maat. De 14" s940 net wat minder hanteerbaar, daarnaast dus zwaarder en vooral door dat 'fraaie' glas dat (net als een iPhone) mooi om de rand gebogen zit enorm kwetsbaar gebleken. Voordat die barst kwam had ik ook al het idee dat heel voorzichtig moest zijn en het tikje met het bord was zo zacht dat ik later pas zag dat er die scheur door was ontstaan.

Anyway, de 'gewone' slim 7 heeft volgens mij niet dat glazen scherm en de behuizing is van aluminium, dus past denk ik beter bij je wensen.

• YorisM
@Wekko306 Waar heb je dat model voor 800 vandaan? Er zijn via tweakers momenteel geen prijzen bekend. Hij ging ook overal voor tenminste 900. Met een 'monster' bedoel ik qua prestaties, niet grootte. Boven de 15.6 zou ik niet gaan. De gedachte kwam in me op nadat ik een model van 15.6 inch tegen kwam van 1.6kg. Wat ik bijzonder netjes vind.

@JPS Ik denk dat we van mening verschillen over het bouwmateriaal. Ook vind ik 14" totaal geen probleem, eigenlijk misschien wel fijn dat hij net een tikje groter is. 13.3 is tamelijk klein.

@Cinemaskoop Ik zie het nu inderdaad staan, het gewicht staat overigens zowel voor 1kg als 1,2kg geadventeerd. Ik zal wel uitgaan van de 1,2, toch erg netjes. Nu twijfel ik weer enorm..

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:23
YorisM schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:13:
@Wekko306 Waar heb je dat model voor 800 vandaan? Er zijn via tweakers momenteel geen prijzen bekend. Hij ging ook overal voor tenminste 900. Met een 'monster' bedoel ik qua prestaties, niet grootte. Boven de 15.6 zou ik niet gaan. De gedachte kwam in me op nadat ik een model van 15.6 inch tegen kwam van 1.6kg. Wat ik bijzonder netjes vind.
Op 24 juni stond hij voor 799 op Bol.com, toen snel toegeslagen. 15.6" met iets meer dan 1.5kg lijkt me inderdaad nog wel te doen voor een laptop die je ook vaak echt meeneemt, groter en/of zwaarder zou ik ook niet gaan.

• YorisM
Ik zie dat er meerdere Yoga 7 Pro's in de pricewatch verwacht worden. Heeft iemand enig inzicht in hoe lang dit zou kunnen duren?

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
De 13,3" van tegenwoordig is de 14" van vroeger. Dus ook met een 13" model nu zal je er tov je vaio pro van 13" op vooruit gaan wbt schermgrootte. Dat is ook wel iets om rekening mee te houden.

Wbt monster laptop - dat is over het algemeen worst of both worlds inderdaad. Je betaalt veel om die kracht in je laptop te krijgen, je kan onderdelen ook niet makkelijk vervangen, je sjouwt het mee, etcetera.

Ik zou het vooral niet te moeilijk maken, met wat je van plan bent gaan de meeste thin & lights voldoen aan wat je wil. Ik zou alleen wel 16GB nemen om te future-proofen, en verder vooral kijken naar het gebruiksgemak van de laptop zelf. Dus inderdaad - wil je 13 of 14"? Wil je mat of glanzend? Heb je een minimale scherm brightness die je wil? Hoe belangrijk vind je kleurweergave? Heb je bepaalde aansluitingen die je graag direct op de laptop wil?

Dat is allemaal niet op de meer hardcore technische specs zoals de processor, maar op de laptop zelf.

• YorisM
Bonsaiboom schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:17:
De 13,3" van tegenwoordig is de 14" van vroeger. Dus ook met een 13" model nu zal je er tov je vaio pro van 13" op vooruit gaan wbt schermgrootte.
Hoe werkt dit precies? Door kleinere bezels, worden die meegerekend in schermgrootte? Want ik ben er vrij zeker van dat er onder normale omstandigheden geen relativistische effecten moeten plaatsvinden :P

Ik merk dat ik niet kan kiezen tussen de twee Yoga Slim modellen omdat ze beiden dingen doen die ik wil. Maar zoals ik in mijn vorige comment opmerkte worden er nieuwe modellen verwacht, zelfs met een 5800H processor (die sneller is dan de U versie als ik het goed heb begrepen). Deze modellen zouden het beste van beiden combineren, resoluties hoger dan FHD, 14" en een gemiddelde batterij. Mat vs glanzend scherm ben ik nog steeds niet echt uit. Glanzend lijkt wel de betere optie, het geeft een mooier beeld. Maar ik kan niet inschatten of ik de reflecties een probleem ga vinden. Verder heeft de aankoop van een nieuwe laptop heeft in principe niet zo'n haast, het academisch jaar is immers toch afgelopen. Daarom dacht ik dat het misschien de moeite waard is om op meer nieuwe zen 3 modellen te wachten, totdat er eentje op de markt komt die beter aansluit aan mijn wensen dan de gelinkte 13.3".

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
YorisM schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:17:
[...]

Hoe werkt dit precies? Door kleinere bezels, worden die meegerekend in schermgrootte? Want ik ben er vrij zeker van dat er onder normale omstandigheden geen relativistische effecten moeten plaatsvinden :P
Ik verwoordde het inderdaad krom... de grootte van de laptop is anders ;-) schermgrootte is hetzelfde. Dus een 14" nu is ongeveer even groot als een 13" van een jaar of wat geleden. De beeldschermgrootte blijft natuurlijk hetzelfde. Excuses!

[ Voor 4% gewijzigd door Bonsaiboom op 06-07-2021 13:05 ]

Pagina: 1