Nieuwe 14" thin & light

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Mijn hele fijne lichte Sony Vaio Pro (SVP13) is aan vervanging toe. Ik was/ben erg gehecht aan dit laptopje vanwege:
* compacte afmetingen (17mm dik, 13.3" scherm)
* enorm lage gewicht door carbon uitvoering (ongeveer 1 kg!)
* Goede scherm (Mat HD, met voldoende helderheid (tegen 400 nits meen ik)
* prijs: destijds circa 800euro voor betaald
* verdere specs (i3, 8GB, 256GB SSD) waren goed genoeg voor mijn taken, maar ik merk nu wel dat de CPU vaak tegen zijn max aan loopt, bijv ook al bij het afspelen van videocontent.

Wat doe ik ermee / gewenste specs
Ik zoek dus weer iets vergelijkbaars voor 'gewoon' dagelijks huis/tuin/keukengebruik, geen games, zware Excelberekeningen of photoshoppen. Richtlijnen zijn:
* goed MAT 14" scherm met hoge helderheid zodat ie ook buiten bruikbaar is. HD resolutie is in principe voldoende.
* licht gewicht: 1,25KG ongeveer (minder mag natuurlijk)
* CPU: i3/i5 of vergelijkbare AMD. Sneller hoeft niet
* minimaal 8GB
* SSD 256GB is voldoende

Wat is je budget?
900 euro ga ik het niet meer voor redden denk ik, 1000 euro zou fijn zijn en 1200 euro voelt wel als een echte bovengrens. Dan moet er duidelijke meerwaarde zijn tov eentje van 1000.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen specifieke merkvoorkeur, maar het moet wel degelijk gebouwd zijn voor een nette prijs.
Naar de Lenovo Thinkpad Carbon X1 heb ik al vaker verlekkerd zitten kijken, maar die prijzen liggen toch wel erg hoog.
Ik zag dat er nu ook een T14s serie is, maar zie niet snel wat de verschillen met de Carbon X1 zijn. Ze zijn ook niet heel goedkoop.

De aanbeveling uit de BBG van juni (Acer Swift 313) heeft een glanzen scherm, wat niet direct mijn voorkeur heeft.

Welke opties denken jullie aan?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-07 22:56
wat zeg je van deze?
pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20073MH)

Die heeft iig een goed scherm, stevige behuizing en snelle hardware. En de prijs is erg gunstig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:53
Zelf geen ervaring mee, maar: https://www.lenovo.com/nl...-S940-14IWL/p/88YGS901219
Nu vrij fors in de aanbieding geloof ik. Er is ook de S740, mooi ding wat mij betreft!

Beide tijdje terug tegengekomen in mijn zoektocht. Waren toen pas net uit en ben zelf uiteindelijk voor een 15 inch met dedicated videokaart gegaan. Maar qua 14 inch heb je met de S940 en s740 een mooie slim & light

[ Voor 34% gewijzigd door Pepper92 op 18-07-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Die Yoga's had ik nog niet zo op de radar. Lijken inderdaad goede kandidaten te zijn, ik ga me er in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb ook een sony vaio svp13. Briljante laptop! Mocht je die van jou ooit weggooien, dan hou ik me aanbevolen voor de onderdelen. On topic, is de acer swift 5 met ryzen 5 niets voor je: https://tweakers.net/pricewatch/1558842/acer-swift-3-sf314-42-r2mp/specificaties/?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Pepper92 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:05:
Zelf geen ervaring mee, maar: https://www.lenovo.com/nl...-S940-14IWL/p/88YGS901219
Nu vrij fors in de aanbieding geloof ik. Er is ook de S740, mooi ding wat mij betreft!

Beide tijdje terug tegengekomen in mijn zoektocht. Waren toen pas net uit en ben zelf uiteindelijk voor een 15 inch met dedicated videokaart gegaan. Maar qua 14 inch heb je met de S940 en s740 een mooie slim & light
Die s940 met UHD is heel mooi. Super Helder scherm. Wel met glas ervoor. Maar wel super mooi.

De slim 7 is de opvolger van de s740

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
OK, mat/ontspiegeld heeft wel de sterke voorkeur.
Heeft de s740 / slim 7 een mat scherm? De lenovo site is niet echt duidelijk op dit punt.

Wel zie ik dat de nieuwere Slim 7 maar 300 nits is.
De s740 is in zowel FHD als UHD te krijgen met 400 resp. 500 nits.

De s740 is trouwens aan de 'zware' kant met 1,4kg. En de slim 7 zelfs 1,55kg. Dat is wel jammer.

[ Voor 21% gewijzigd door JPS op 19-07-2020 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
KabouterSuper schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:00:
Ik heb ook een sony vaio svp13. Briljante laptop! Mocht je die van jou ooit weggooien, dan hou ik me aanbevolen voor de onderdelen. On topic, is de acer swift 5 met ryzen 5 niets voor je: https://tweakers.net/pricewatch/1558842/acer-swift-3-sf314-42-r2mp/specificaties/?
Die Acer swift heeft volgens mij een glanzend scherm, ik heb voorkeur voor mat/ontspiegeld.

De SVP13 wordt na 7 jaar wel flink gammel. De fan slaat snel aan en loopt dan te whinen (heb al schoongemaakt en de cpu van nieuwe koelpasta voorzien), maar omdat de huidige content/webbrowers meer vragen loopt die i3 ook snel te pieken. Verder is de voedingsaansluiting ook gaar geworden.
Ik weet hoe lang jij er mee denk te doen, maar ik dacht dat ik er al lang mee had gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Het lijkt er op dat Lenovo in de Slim7 met Ryzen processor mindere schermen plaatst met max 300 nits. Dat is wel een afknapper. Zie hier op Reddit en dan ook de commentaren onderaan de pagina.

Verder komen er nog wel diverse nieuwe Yoga Slim 7/9 modellen uit met Intel CPU en betere schermen (tot 500 nits), en waaronder ook een carbon versie die minder dan een kilogram weegt.

Voor de liefhebbers hier nog wat linkjes met info/reviews:
https://www.notebookchat....tml?language=english-utf8
https://taskboot.com/2020...-pro-and-the-yoga-slim-9/
https://liliputing.com/20...oga-9-laptops-leaked.html
https://laptopmedia.com/r...thing-to-the-imagination/

Misschien nog maar even geduld hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door JPS op 19-07-2020 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
JPS schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:38:
[...]

Die Acer swift heeft volgens mij een glanzend scherm, ik heb voorkeur voor mat/ontspiegeld.

De SVP13 wordt na 7 jaar wel flink gammel. De fan slaat snel aan en loopt dan te whinen (heb al schoongemaakt en de cpu van nieuwe koelpasta voorzien), maar omdat de huidige content/webbrowers meer vragen loopt die i3 ook snel te pieken. Verder is de voedingsaansluiting ook gaar geworden.
Ik weet hoe lang jij er mee denk te doen, maar ik dacht dat ik er al lang mee had gedaan :)
Volgens informatique (https://www.informatique.nl/204306/acer-swift-3-sf314-42-r2mp-laptop.html heeft deze een mat scherm. Ik krijg er deze week eentje in handen, dan check ik het wel even.
De geluiden van de fan van de vaio herken ik wel. Ik heb ook een tijd last gehad van bsod's wat bleek te liggen aan een rammelende ssd. Toen ik deze goed aandrukte, waren de bsod's weg. En de sensor voor de automatische helderheid is een bekend probleem (veel te gevoelig). Maar mijn vaio werkt nog prima. Ik hoop de laptop nog een paar jaar te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
8GB is niet toekomstbestendig. Ik vind het vandaag al te weinig om vlot gewone kantoortoepassingen te draaien.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
KabouterSuper schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:27:
[...]

Volgens informatique (https://www.informatique.nl/204306/acer-swift-3-sf314-42-r2mp-laptop.html heeft deze een mat scherm. Ik krijg er deze week eentje in handen, dan check ik het wel even.
Ja ik ben wel even benieuwd, ook naar de bouwkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:49:
8GB is niet toekomstbestendig. Ik vind het vandaag al te weinig om vlot gewone kantoortoepassingen te draaien.
Ja eens, als het kan moet het 16GB zijn of op zijn minst 8 met een uitbreidingsslot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Ok, ik heb weer wat extra inzichten na het lezen van diverse reviews en topics.

Scherm
Een goed scherm is een eis. FHD is in principe voldoende ivm stroomverbruik, en mat (evt anti-glare), goede kleurechtheid en vooral hoge helderheid (400 nits) zijn randvoorwaarden.
Het is me opgevallen dat voor de Acer Swifts en Lenovo Yoga's met AMD Ryzen CPU een matiger scherm heb dat niet aan m.n. de helderheidseis voldoet. Ik ben bang dat ik dus aan Intel vastzit, en de budgetmodellen al snel afvallen.

Geheugen
Op de ultrabooks lijkt het meeste geheugen vastgesoldeerd, dus als er geen extra slot beschikbaar is dan is 16GB een eis.

Gewicht
Ik had net de 14" laptop van 1,46kg van mijn vrouw vast maar die is me echt te zwaar. Bovengrens gewicht mag dan 1,2kg zijn.

Windows Hello
De laptop moet minstens een vingerafdrukscanner hebben, maar liever nog een IR cam voor face recognition met Windows Hello.

De ideale laptop heb ik nog niet gevonden. Wellicht dat de nieuwe Yoga's een match gaan zijn. Alle tips zijn welkom, word vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
JPS schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:39:
Ok, ik heb weer wat extra inzichten na het lezen van diverse reviews en topics.

Scherm
Een goed scherm is een eis. FHD is in principe voldoende ivm stroomverbruik, en mat (evt anti-glare), goede kleurechtheid en vooral hoge helderheid (400 nits) zijn randvoorwaarden.
Het is me opgevallen dat voor de Acer Swifts en Lenovo Yoga's met AMD Ryzen CPU een matiger scherm heb dat niet aan m.n. de helderheidseis voldoet. Ik ben bang dat ik dus aan Intel vastzit, en de budgetmodellen al snel afvallen.

Geheugen
Op de ultrabooks lijkt het meeste geheugen vastgesoldeerd, dus als er geen extra slot beschikbaar is dan is 16GB een eis.

Gewicht
Ik had net de 14" laptop van 1,46kg van mijn vrouw vast maar die is me echt te zwaar. Bovengrens gewicht mag dan 1,2kg zijn.

Windows Hello
De laptop moet minstens een vingerafdrukscanner hebben, maar liever nog een IR cam voor face recognition met Windows Hello.

De ideale laptop heb ik nog niet gevonden. Wellicht dat de nieuwe Yoga's een match gaan zijn. Alle tips zijn welkom, word vervolgd.
Die schermen hebben niets met de processor te maken. Het is gewoon een lager segment. Je vindt bijna nergens > 300 nits schermen onder de 1000 euro. De Yoga slim 7 gebruikt voor intel hetzelfde scherm als voor AMD. Het is idd een 300 nits scherm maar wel een met 100sRGB.

500 nits schermen vindt je bij Lenovo alleen in de echte high end modellen zoals de S940 en C940. Ook in de S740, maar die kom ik alleen in 15 inch tegen.

Is de C640 van lenovo niks voor je? Reden dat ik vooral lenovo plug is omdat bij hen tenminste duidelijk is via psref wat voor schermen ze gebruiken ;) :P

https://www.coolblue.nl/z...0.3302-0.35052?query=c640

Dit zijn dan wel touch schermen en dus waarschijnlijk glanzend ( Wel antiglare )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Cinemaskoop schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:55:
[...]

Je vindt bijna nergens > 300 nits schermen onder de 1000 euro.
Ja dit vat het wel samen. Ik zal denk ik toch op >1000€ uitkomen door de eisen. Ik moet wel zeggen dat er in de categorie 800-1000 veel meer value for money is dan ik aanvankelijk dacht.
Is de C640 van lenovo niks voor je? Reden dat ik vooral lenovo plug is omdat bij hen tenminste duidelijk is via psref wat voor schermen ze gebruiken ;) :P

https://www.coolblue.nl/z...0.3302-0.35052?query=c640

Dit zijn dan wel touch schermen en dus waarschijnlijk glanzend ( Wel antiglare )
Ja ik hou wel van de transparantie die PSref biedt. ik heb mbt bouwkwaliteit Lenovo ook wel een nivo hoger staan dan dan Acer, of is dat niet meer het geval?

Als ik deze C640 zie dan wacht ik nog even de 13,3" Yoga Carbon af van <1KG. Antiglare touch vind ik wellicht nog acceptabel, al heeft mat de voorkeur.

[ Voor 16% gewijzigd door JPS op 20-07-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
JPS schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:01:
[...]

Ja dit vat het wel samen. Ik zal denk ik toch op >1000€ uitkomen door de eisen. Ik moet wel zeggen dat er in de categorie 800-1000 veel meer value for money is dan ik aanvankelijk dacht.

[...]

Ja ik hou wel van de transparantie die PSref biedt. ik heb mbt bouwkwaliteit Lenovo ook wel een nivo hoger staan dan dan Acer, of is dat niet meer het geval?

Als ik deze C640 zie dan wacht ik nog even de 13,3" Yoga Carbon af van <1KG. Antiglare touch vind ik wellicht nog acceptabel, al heeft mat de voorkeur.
Nou over het algemeen staat kwaliteit bij Lenovo wel hoog in t vaandel. Met name op koeling gebied. Alle instap notebooks zijn allemaal wel prima maar het grote verschil wordt gemaakt op de hogere segmenten. Zie ook de review recent van de ideapad 5 met ryzen. Totaal niet throttlen is best wel een prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
JPS schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:44:
[...]

Ja ik ben wel even benieuwd, ook naar de bouwkwaliteit.
Het scherm is mat. De kwaliteit/stevigheid valt mee alles mee. Erg fijn, want de laptop gaat op school gebruikt worden. Maar ik begrijp dat je toch een notch hoger zoekt qua geheugen en scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Thanks voor de terugkoppeling @KabouterSuper

Gisteren heeft mijn SVP13 de geest gegeven. Ineens wat rare schermkleuren en een harde uitval. Na opnieuw aanzetten even de powerled aan, maar gelijk weer uit. Na een paar keer wilde hij helemaal niet meer aan. Ook batterij af/aankoppelen of alleen aan de adapter had weinig effect. Soms gaat het powelampje heel zwak branden. Ben bang dat het einde verhaal is en ik dus nu toch versneld een vervanging moet regelen.

Klopt inderdaad dat ik gewicht en helder scherm erg belangrijk vind en dan kom je al gauw in het hoge segment uit. Misschien nu toch maar een concessie doen. Die Acer Swift 3 is wel mooi licht (1,2 kg zie ik) dus ik ga er nog een keer goed naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
OK, ik ga overmorgen op vakantie en wil eigenlijk vandaag nog een vervangende laptop bestellen.

Met een concessie voor minder scherm en een hoger gewicht (voor de Lenovo) heb ik nu de volgende twee laptops in de pressure cooker zitten:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1559708;1558842/

Van de Lenovo weet ik dat het scherm 300 nits is, van de Acer 250. Ook niet hoe ze zich bijv qua kleurechtheid tot elkaar verhouden, Beide schermen zijn mat, dus dat is prima.

Qua gewicht wint de Acer (1,2kg tov de 1,4 kg voor de Lenovo).
Lenovo is 100€ duurder maar heeft 16GB en gotere accu (gemiddelde accuduur heb ik nog niet uitgezocht, ook niet of de Acer een extra geheugenslot heeft)

Lenovo heeft IR cam voor face recognition, Acer niet, maar wel een fingerprint reader.

Zie ik nog wat over het hoofd? Is de 100 euro extra voor de Lenovo het ook echt waard?
Hoor graag jullie overwegingen en voorkeur om tot een definitief besluit te komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:24
Ik zou vanwege de 16gb intern en de omklapmogelijkheid direct voor de Yoga gaan.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Aziraphale schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:52:
Ik zou vanwege de 16gb intern en de omklapmogelijkheid direct voor de Yoga gaan.
Omklapbaar zijn deze Yoga's niet meer begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
JPS schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:41:
[...]

Omklapbaar zijn deze Yoga's niet meer begrijp ik.
klopt, dit is een Yoga Slim, dus een ultrathin versie. De Yoga Slim 7 heeft een 100% sRGB scherm met 300 nits en de Acer heeft geen 100%sRGB en maar 250 nits.

Ik zou dus absoluut voor een yoga slim 7 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
JPS schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:06:
Het lijkt er op dat Lenovo in de Slim7 met Ryzen processor mindere schermen plaatst met max 300 nits. Dat is wel een afknapper. Zie hier op Reddit en dan ook de commentaren onderaan de pagina.

Verder komen er nog wel diverse nieuwe Yoga Slim 7/9 modellen uit met Intel CPU en betere schermen (tot 500 nits), en waaronder ook een carbon versie die minder dan een kilogram weegt.

Voor de liefhebbers hier nog wat linkjes met info/reviews:
https://www.notebookchat....tml?language=english-utf8
https://taskboot.com/2020...-pro-and-the-yoga-slim-9/
https://liliputing.com/20...oga-9-laptops-leaked.html
https://laptopmedia.com/r...thing-to-the-imagination/

Misschien nog maar even geduld hebben.
De Yoga S940 en C940 hebben allang die 500 nits schermen en de yoga C640 heeft 400 nits. Maar 500 nits ga je echt niet voor die prijsklasse vinden. Dan zit je in de prijsklasse van 1500-2000 euro.

De Slim 7 14ARE heeft gewoon een prima scherm met een goede kleurweergave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Cinemaskoop schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:34:
[...]

klopt, dit is een Yoga Slim, dus een ultrathin versie. De Yoga Slim 7 heeft een 100% sRGB scherm met 300 nits en de Acer heeft geen 100%sRGB en maar 250 nits.

Ik zou dus absoluut voor een yoga slim 7 gaan.
Ja ik had het inmiddels uitgevonden. En 4/500 nits wordt inderdaad te duur.
Nu blijkt alleen deze Yoga slim 7 versie van 800€ niet meer op voorraad te zijn; wordt alleen door Paradigit verkocht :(
Dan maar na/tijdens mijn vakantie beslissen en een keus maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel8
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Volgens mij wel bij informatique (wel iets duurder...maar wel op voorraad schijnbaar)

edit: Nevermind...toch ander typenr

[ Voor 18% gewijzigd door Michel8 op 29-07-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theodeboer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-04-2021
Bij Lenovo zelf zijn momenteel 2 modellen op voorraad van de Yoga Slim 7 (amd),
en snel leverbaar (1 of 2 dagen).
https://www.lenovo.com/nl...m-7-14ARE05/p/88YGS701397
Met de kortingscode KORTINGSCODE10 krijg je 10% korting.

Model: 82A2009MMH - 4500u (6C/6T) 8GB 256GB i.p.v € 749,- met de 10% korting voor € 674,10
Model: 82A2009QMH - 4800u (8C/16T) 16GB 512GB i.p.v € 999,- met de 10% korting voor € 899,10

Enige nadeel kan wellicht zijn dat de exemplaren bij Lenovo hebben (helaas) geen mat scherm.
Maar vanwege de snelle levering en de 10% korting, kan het misschien toch interessant zijn!

Mijn exemplaar (4800u) Maandag besteld en vandaag (Woensdag) ontvangen.

[ Voor 3% gewijzigd door theodeboer op 30-07-2020 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Die van lenovo.com hebben een glasplaat.. dat ziet er wel een stuk mooier uit vind ik . Veel meer premium look.

De versie van 1099 is ook heel interessant, Dan heb je de maximale config met 1TB SSD en een R7 4800U

Die staat hier op de pricewatch en hebben het matte scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
@theodeboer Ja ik had ze op de lenovo site gezien. Als die goedkopere voorzien was van 16GB intern geheugen was het misschien een optie.

Dikke CPU en SSD heb ik niet nodig. Een 4500u met 256GB SSD is dus helemaal prima en scheelt dan aanzienlijk in prijs.

@Cinemaskoop heeft zo'n glasplaat nog wat ontspiegeling tegen reflecties? Is het bijv buiten enigzins bruikbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
JPS schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:08:
@theodeboer Ja ik had ze op de lenovo site gezien. Als die goedkopere voorzien was van 16GB intern geheugen was het misschien een optie.

Dikke CPU en SSD heb ik niet nodig. Een 4500u met 256GB SSD is dus helemaal prima en scheelt dan aanzienlijk in prijs.

@Cinemaskoop heeft zo'n glasplaat nog wat ontspiegeling tegen reflecties? Is het bijv buiten enigzins bruikbaar?
Wel wat.. maar Mat is wat duidelijker.. maar ... en ik wil geen spelbreker zijn.... in de volle zo'n is geen enkel scherm goed leesbaar. Ook geen 500 nits scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:36
Ik heb gisteren de Lenovo Yoga Slim 7 met 4800u en 1TB SSD mogen ontvangen en ik ben serieus onder de indruk van dit apparaat. Het geluid is goed, beeld heeft mooie kleuren. Ik kan mijn favo games prima spelen op medium of low (afhankelijk van het spel; met een beetje tweaken van de settings). Bij idle of een beetje surfen is de laptop gewoon stil, bij gamen hoor je wel de fans maar ook niet buitensporig. Touchpad is precies de juiste grootte en de gestures werken goed. Het enige wat ik zou veranderen in een iets hogere resolutie (bijv 1440p).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Met mat of glanzend scherm?
Ben op vakantie gegaan zonder nieuwe laptop maar de yoga staat nog bovenaan de lijst.
Ik hoop dat er nog een versie met 16gb voor ca 800€ beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 07:00
Ik zit ook te de denken aan een Yoga Slim 7, maar twijfel over het scherm. Beeldkwaliteit vind ik zeer belangrijk omdat ik ook de eerste foto’s wil bekijken na een photoshoot.

Glass versus Mat vind ik dan ook heel lastig. Welke heeft de voorkeur?

Verder baal ik altijd van de gewoonte van sommige fabrikanten om de eerste modellen met een goed scherm te leveren en daarna een goedkoper scherm erin te zetten als de eerste reviews geweest zijn. Met Asus zo een miskoop gehad. Ik weet niet of Lenovo te vertrouwen is?

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:22
@honey
Ik dacht dat de yoga slim altijd een 100% SRGB scherm heeft (mat of glanzend zou niet uit moeten maken)..

Ik ben ook een parttime fotograaf en ik weet uit ervaring dat als ik echt 100% zeker van het scherm zou moeten zijn en het zou een laptop moeten zijn ik denk ik voor Apple of Dell XPS , en er zullen er best meer zijn. Maar dat ga je niet redden met een laptop <1000 eur .

Maar goed omdat ik al zolang fotografeer weet ik wat mijn camera voor kleuren heeft en vindt ik persoonlijk 100% RGB meer dan zat voor een eerste indruk . Ik neem aan dat je RAW schiet en dan kun je dat thuis altijd op je gemak nog een beetje tweaken. (ik schiet altijd een 100% grijs kaart ter referentie als het echt 100% goed moet zijn)

Thuis kijk ik wel op een gekalibreerd scherm...

Ik had dus een Lenovo Slim 7 maar die moest helaas retour met DOA in de webcam. Deze is helaas nu nergens meer te krijgen (ik had de matte zonder glazen scherm)

[ Voor 9% gewijzigd door oldsmelly op 02-08-2020 13:28 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 07:00
oldsmelly schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:26:
@honey
Ik dacht dat de yoga slim altijd een 100% SRGB scherm heeft (mat of glanzend zou niet uit moeten maken)..

Ik ben ook een parttime fotograaf en ik weet uit ervaring dat als ik echt 100% zeker van het scherm zou moeten zijn en het zou een laptop moeten zijn ik denk ik voor Apple of Dell XPS , en er zullen er best meer zijn. Maar dat ga je niet redden met een laptop <1000 eur .

Maar goed omdat ik al zolang fotografeer weet ik wat mijn camera voor kleuren heeft en vindt ik persoonlijk 100% RGB meer dan zat voor een eerste indruk . Ik neem aan dat je RAW schiet en dan kun je dat thuis altijd op je gemak nog een beetje tweaken. (ik schiet altijd een 100% grijs kaart ter referentie als het echt 100% goed moet zijn)

Thuis kijk ik wel op een gekalibreerd scherm...

Ik had dus een Lenovo Slim 7 maar die moest helaas retour met DOA in de webcam. Deze is helaas nu nergens meer te krijgen (ik had de matte zonder glazen scherm)
Ik vind zelf kleurweergave en contrast belangrijker. Dat hij sRGB kan weergeven is ook wel een eis.

Mijn eis is < 1,5kg en dan mag het tot 1500 euro kosten.

Nu fotografeer ik alles draadloos en krijg ik mijn previews meteen op mijn iPad. Op zich voldoet dat prima, maar soms wil je een computer mee die net even wat meer kan, zeker als je een paar weken weg bent van huis, zeker als je ook andere dingen wil doen.
Thuis heb ik een high-end PC staan en daar bewerk ik alles op.

Een Asus is mijn enige en laatste laptop die ik gekocht heb voor mezelf. Helaas bleek ik genept te zijn. Nooit echt gebruikt en ligt wat stof te happen. Daarna altijd blijven twijfelen. Nu ook weer, ik heb er zin in, maar dan zie ik dat er tientallen variaties zijn en slechte beschrijvingen, dus dat is het snel weer ... laat maar. Misschien toch eens een MBP gaan kopen.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@honey Ik snap precies wat je bedoelt.. ik zit mezelf hier ook weer gek te maken. Youtube af te struinen en tig reviews te bekijken. En inderdaad die beschrijvingen zijn vaak om te huilen en vooral voor de schermen lijkt het wel een gok wat je nu echt gaat krijgen. Je ziet ook vaak dezelfde spec laptop staan bij diverse aanbieders maar hebben ze allemaal een ellenlang product nummer erachter staan die uiteraard altijd weer net anders is. :-)

Ik gebruik de flaptop niet echt als preview apparaat, toen ik nog een studio had schoot ik rechtstreeks naar mijn mac pro. Gebruik het nu vooral voor coding en remote desktop en team chatting.
Dat vindt ik dan weer jammer dat er ook altijd een , laten we zeggen, mindere webcam in die apparaten zit. Voor zover ik weet zijn de apples en de microsoft lappies de enige die betere camera's hebben. Mijn ipad is wat dat betreft een toppertje.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
@JPS
Je gebeden zijn verhoord!
https://www.lenovo.com/nl...-S940-14IWL/p/88YGS901219

Dit is de laptop die je moet hebben. 400 nits scherm en top of the bill. Wel glanzend maar super mooi met van die afgeronde randen net als de galaxy s edge telefoons. Wel bijna op. De uhd is helaas al op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:36
@Cinemaskoop wel een glossy scherm natuurlijk, en een oude CPU waar een Ryzen 4000 rondjes om rent (maar weet niet of de TS dat erg vindt).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Ramon schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:07:
@Cinemaskoop wel een glossy scherm natuurlijk, en een oude CPU waar een Ryzen 4000 rondjes om rent (maar weet niet of de TS dat erg vindt).
Het is nog steeds een heel rappe processor en je moet em vergelijken met de Ryzen 5 4500U qua prijsklasse nu. En TS hecht meer waarde aan scherm en gewicht dan aan de CPU geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Cinemaskoop schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 16:53:
@JPS
Je gebeden zijn verhoord!
https://www.lenovo.com/nl...-S940-14IWL/p/88YGS901219

Dit is de laptop die je moet hebben. 400 nits scherm en top of the bill. Wel glanzend maar super mooi met van die afgeronde randen net als de galaxy s edge telefoons. Wel bijna op. De uhd is helaas al op
Thanks, inderdaad een mooie tip, zojuist heb ik de laatste besteld!
Eis voor Mat scherm maar losgelaten. UHD is niet nodig en geeft veel meer stroomverbruik. i7 is meer dan snel genoeg dus geen punt dat het geen Ryzen is.
1,2 kg is wel heel erg fijn _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
JPS schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:55:
[...]

Thanks, inderdaad een mooie tip, zojuist heb ik de laatste besteld!
Eis voor Mat scherm maar losgelaten. UHD is niet nodig en geeft veel meer stroomverbruik. i7 is meer dan snel genoeg dus geen punt dat het geen Ryzen is.
1,2 kg is wel heel erg fijn _/-\o_
Top! Er waren er nog 3 toen ik het postte. Die andere 2 zijn naar een kennis en z’n neef gegaan haha.

Benieuwd hoe je em vindt. Vind ‘t zelf een van de mooiste laptops qua design!

Fijne vakantie ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
honey schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:46:
[...]

Ik vind zelf kleurweergave en contrast belangrijker. Dat hij sRGB kan weergeven is ook wel een eis.

Mijn eis is < 1,5kg en dan mag het tot 1500 euro kosten.

Nu fotografeer ik alles draadloos en krijg ik mijn previews meteen op mijn iPad. Op zich voldoet dat prima, maar soms wil je een computer mee die net even wat meer kan, zeker als je een paar weken weg bent van huis, zeker als je ook andere dingen wil doen.
Thuis heb ik een high-end PC staan en daar bewerk ik alles op.

Een Asus is mijn enige en laatste laptop die ik gekocht heb voor mezelf. Helaas bleek ik genept te zijn. Nooit echt gebruikt en ligt wat stof te happen. Daarna altijd blijven twijfelen. Nu ook weer, ik heb er zin in, maar dan zie ik dat er tientallen variaties zijn en slechte beschrijvingen, dus dat is het snel weer ... laat maar. Misschien toch eens een MBP gaan kopen.
Samenvatting: Alle slim 7’s hebben 300 nits 100% sRGB schermen. Die van Lenovo.com hebben een glasplaat en hebben hierdoor een wat strakker, meer premium uitstraling. Die van de pricewatch hebben een mat scherm zoals je dat kent met een plastic (Mylar?) randje. Je kan dus veilig een keuze maken 😊. Als je lampen of licht van buitenaf precies in je scherm hebt schijnen zou ik een matte versie kopen. Als dat niet is vind ik zelf de glass versie mooier omdat het er wat strakker uit ziet.

Je kan PSREF.lenovo.com gebruiken om verdere verschillen te checken maar dat zit em in de processor , opslag en geheugen.

De ryzen 5 4500 heeft 6/6 (cores/threads), de 4600u 6/12, de ryzen 7 4700 8/8 en de ryzen 7 4800u heeft 8cores en 16 threads. Dat is de snelste van allemaal.

De 4800u heeft ook de krachtigste videokaart ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-06 17:14
Cinemaskoop schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:28:
[...]

Samenvatting: Alle slim 7’s hebben 300 nits 100% sRGB schermen. Die van Lenovo.com hebben een glasplaat en hebben hierdoor een wat strakker, meer premium uitstraling. Die van de pricewatch hebben een mat scherm zoals je dat kent met een plastic (Mylar?) randje. Je kan dus veilig een keuze maken 😊. Als je lampen of licht van buitenaf precies in je scherm hebt schijnen zou ik een matte versie kopen. Als dat niet is vind ik zelf de glass versie mooier omdat het er wat strakker uit ziet.

Je kan PSREF.lenovo.com gebruiken om verdere verschillen te checken maar dat zit em in de processor , opslag en geheugen.

De ryzen 5 4500 heeft 6/6 (cores/threads), de 4600u 6/12, de ryzen 7 4700 8/8 en de ryzen 7 4800u heeft 8cores en 16 threads. Dat is de snelste van allemaal.

De 4800u heeft ook de krachtigste videokaart ingebouwd.
Thanks, duidelijk. Ik moet dus nog lang wachten op een hoger resolutie scherm met meer nits (wil toch 400+ nits) :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
D2FValinor schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:57:
[...]

Thanks, duidelijk. Ik moet dus nog lang wachten op een hoger resolutie scherm met meer nits (wil toch 400+ nits) :'(
Ligt eraan wat je uit wil geven. Yoga s940 en c940 hebben 400 nits fullhd of 500 nits UHD. Maar je zit wel in stuk hogere prijsklasse. Yoga c640 heeft ook 400 nits schermen. Is 13” maar wel FullHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
Cinemaskoop schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 00:04:
[...]

Ligt eraan wat je uit wil geven. Yoga s940 en c940 hebben 400 nits fullhd of 500 nits UHD. Maar je zit wel in stuk hogere prijsklasse. Yoga c640 heeft ook 400 nits schermen. Is 13” maar wel FullHD
Ben overtuigd geraakt van de prestaties van de amd 4800u en de amd graphics dus gaat geen intel worden denk ik (heb hetzelfde budget als de topicstarter, rond de 1000, max 1200)
De slim 7 is precies wat ik zoek voor de juiste prijs (snelle ram 4266mhz, wifi 6, bluetooth 5.0) en is nu dus voor 990 euro te koop via de lenovo site. Zou best nog 150 euro willen bijleggen voor meer nits en een hogere resolutie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
D2FValinor schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 00:24:
[...]

Ben overtuigd geraakt van de prestaties van de amd 4800u en de amd graphics dus gaat geen intel worden denk ik (heb hetzelfde budget als de topicstarter)
De slim 7 is precies wat ik zoek voor de juiste prijs (snelle ram 4266mhz, wifi 6, bluetooth 5.0) en is nu dus voor 990 euro te koop via de lenovo site. Zou best nog 150 euro willen bijleggen voor meer nits en een hogere resolutie.
Je zou evt kunnen wachten op de s540 13”. Die heeft niet meer nits maar wel een 16:10 scherm met wqhd. Het scherm vergelijkbaar met de MacBook Air. Die staan al in de pricewatch maar zonder prijs nog. Maar dit betekent meestal dat ze er wel aankomen. Maar dan ga je dus naar 13 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
Cinemaskoop schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 00:27:
[...]

Je zou evt kunnen wachten op de s540 13”. Die heeft niet meer nits maar wel een 16:10 scherm met wqhd. Het scherm vergelijkbaar met de MacBook Air. Die staan al in de pricewatch maar zonder prijs nog. Maar dit betekent meestal dat ze er wel aankomen. Maar dan ga je dus naar 13 inch
Oeh thanks, ga het in de gaten houden d:)b 13 inch, 16:10 en wqhd klinkt allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@JPS

Gefeliciteerd....

Maar wat ik dan even niet begrijp is dat je ook gewoon de Yoga slim 7 had kunnen kopen met de 4800U, 16GB , 1TB en hetzelfde ? scherm... die staat er namelijk ook te koop

Ik zit vaak in fel verlichte ruimtes dus een glossy scherm is voor mij denk ik niet te doen dus ik wacht even op de matte versie.

Gewoon nieuwsgierig wat je reden is om dat een oudere versie te kopen terwijl dit toch ook in het budget paste ?

[ Voor 79% gewijzigd door oldsmelly op 03-08-2020 06:25 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Die van 939€? Niet meer voorradig helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
JPS schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 06:25:
Die van 939€? Niet meer voorradig helaas.
Nee 9 tienen duurder voor 1029

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Volgens mij 300 nits scherm... En niet full HD, maar dat vind ik niet erg voor een 14" en het extra stroomverbruik.

Nog even een vraag: deze s940 laptop heeft alleen kleine USB-c/thunderbold aansluitingen. Ik ben daar nog niet zo in thuis.

Wordt er een hub meegeleverd en zo ja naar welke aansluitingen toe?
Wat zijn anders hubs met goede prijs/kwaliteit ratio? Mag natuurlijk van Ali komen als die ook goed zijn.

Ik zou er eentje voor onderweg willen, maar ook een voor op het bureau met tenminste:
* enkele USB-A
* HDMI en Display port

Bij voorkeur die op het bureau eentje waar een voeding en een Ethernet kabel op aangesloten kan worden.
En wat voor (extra) voeding zou ik dan moeten kopen voor de bureauhub?

[ Voor 74% gewijzigd door JPS op 03-08-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@JPS Bijna op zeker dat er geen hub oid bijzit, wellicht een verloop stekkertje ?

Hubjes zat

https://www.coolblue.nl/docking-stations/usb-c-aansluiting

Nou ben maar in het diepe gesprongen :-)

Het is de Lenovo T14 , AMD 4750U, 16GB, 400 Nits scherm en 512GB geworden.
Wel een andere prijsklasse maar goed je leeft maar 1 keer ;)
En deze moet weer 4 jaar mee dus dan is die extra bouwkwaliteit wel handig denk ik ....

Omdat deze laptop ook vaak op mijn bureau staat naast mijn desktop is het ook wel handig dat er een normal lan aansluiting op zit

[ Voor 82% gewijzigd door oldsmelly op 03-08-2020 12:33 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
oldsmelly schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:30:
@JPS Bijna op zeker dat er geen hub oid bijzit, wellicht een verloop stekkertje ?

Hubjes zat

https://www.coolblue.nl/docking-stations/usb-c-aansluiting
Ik vind het nog vrij verwarrend met al die hubs. Oplopend tot 350 euro maar ook de goedkopere flink prijziger dan ik dacht.
USB-C is als ik het goed begrijp ook niet gelijk aan Thunderbolt (wat is het exacte verschil?). Heb ik dan ook beter een TB compatible hub nodig? Op zich hoeft het ding geen spannende dingen te doen (opladen, USB poorten, display poorten en ethernet). Doorgifte van HD beeld is voldoende, 4K is nice to have voor de toekomst maar niet tegen een hoge meerprijs. Tips zijn welkom!

/EDIT
Inmiddels een artikel gevonden die de basisprincipes uitlegt: reviews: Usb-c(haos) ontward - Acht usb-c-docks vergeleken

[ Voor 12% gewijzigd door JPS op 04-08-2020 08:31 . Reden: info toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-07 17:27
JPS schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:45:
[...]

Ik vind het nog vrij verwarrend met al die hubs. Oplopend tot 350 euro maar ook de goedkopere flink prijziger dan ik dacht.
USB-C is als ik het goed begrijp ook niet gelijk aan Thunderbolt (wat is het exacte verschil?). Heb ik dan ook beter een TB compatible hub nodig? Op zich hoeft het ding geen spannende dingen te doen (opladen, USB poorten, display poorten en ethernet). Doorgifte van HD beeld is voldoende, 4K is nice to have voor de toekomst maar niet tegen een hoge meerprijs. Tips zijn welkom!
USB-C is alleen de connector, en je weet alleen zeker dat deze USB2.0 ondersteunt. Power delivery, Displayport en Tunderbolt zijn allemaal optioneel.

De meeste Tunderbolt hubs schakelen terug naar USB en Displayport als de laptop geen tunderbolt ondersteunt. Daarbij zijn er vaak wel beperkingen, zoals maximaal 1 scherm en minder bandbreedte voor USB poorten en netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Christiaan676 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:39:
[...]

USB-C is alleen de connector, en je weet alleen zeker dat deze USB2.0 ondersteunt. Power delivery, Displayport en Tunderbolt zijn allemaal optioneel.

De meeste Tunderbolt hubs schakelen terug naar USB en Displayport als de laptop geen tunderbolt ondersteunt. Daarbij zijn er vaak wel beperkingen, zoals maximaal 1 scherm en minder bandbreedte voor USB poorten en netwerk.
Thx, zeker verhelderend. Maakt alleen de keuze voor een hub nog niet overzichtelijker :)
Weer wat om me in te verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Zo'n ding als deze van Ali zou toch al een prima optie zijn? Mist alleen een DisplayPort dus dan is evt nog een verloopje nodig. Kan hier dan ook gewoon een universele USB-C poweradapter op voor de voeding?

Wat doen die prijzige merk dingen van HP/Dell/Lenovo (250-350 euro) beter dan deze?

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Habfede398cab4b2a8b62be2b85f3d0dfz.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
JPS schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 06:31:
Volgens mij 300 nits scherm... En niet full HD, maar dat vind ik niet erg voor een 14" en het extra stroomverbruik.

Nog even een vraag: deze s940 laptop heeft alleen kleine USB-c/thunderbold aansluitingen. Ik ben daar nog niet zo in thuis.

Wordt er een hub meegeleverd en zo ja naar welke aansluitingen toe?
Wat zijn anders hubs met goede prijs/kwaliteit ratio? Mag natuurlijk van Ali komen als die ook goed zijn.

Ik zou er eentje voor onderweg willen, maar ook een voor op het bureau met tenminste:
* enkele USB-A
* HDMI en Display port

Bij voorkeur die op het bureau eentje waar een voeding en een Ethernet kabel op aangesloten kan worden.
En wat voor (extra) voeding zou ik dan moeten kopen voor de bureauhub?
Volgens PSRef zit er een usb c 3-in1 hub bij. Ik zou dus even afwachten. Ik vermoed dat het USB A / HDMI / VGA is maar is niet zeker.

De S940 heeft uiteraard een Thunderbolt 3 aansluiting. de 9 serie is de top lijn van Lenovo.

[ Voor 7% gewijzigd door Cinemaskoop op 04-08-2020 00:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
oldsmelly schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 06:17:
@JPS

Gefeliciteerd....

Maar wat ik dan even niet begrijp is dat je ook gewoon de Yoga slim 7 had kunnen kopen met de 4800U, 16GB , 1TB en hetzelfde ? scherm... die staat er namelijk ook te koop

Ik zit vaak in fel verlichte ruimtes dus een glossy scherm is voor mij denk ik niet te doen dus ik wacht even op de matte versie.

Gewoon nieuwsgierig wat je reden is om dat een oudere versie te kopen terwijl dit toch ook in het budget paste ?
de S940 heeft een beter scherm dan de slim 7. En de algehele look en feel van de S940 is ook mooier. Door het aflopende scherm vooral en hij is echt heel dun en licht. En je hebt bijna geen bezels meer. De S940 is echt een van de mooiste laptops _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Cinemaskoop schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:54:
[...]

Volgens PSRef zit er een usb c 3-in1 hub bij. Ik zou dus even afwachten. Ik vermoed dat het USB A / HDMI / VGA is maar is niet zeker.
Ja ik had dat ook gezien, die zou leuk zijn voor op reis.Voor thuis op het bureau zoek ik dan een uitgebreidere met ethernet en liefst ook power optie.

Ik zie dat die dure merkgebonden hubs vaak een ingebouwde voeding hebben. Zijn die hubs en de USBC power delivery universeel? Ofwel: is de voedingsspanning over USB-C gelijk en zou ik zo'n hub ook voor mijn zakelijke HP Elitebook kunnen gebruiken (mits vermogen voldoende)? En als die voedingsspanning niet gelijk is, is er dan kans op schade bij aansluiten van een verkeerde (te hoge) voedingsspaning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-07 17:27
Ja, USB-C is een universele standaard en niet merk gebonden. Sommige merk dockingstations bieden wel wat extra merk gebonden functies. Bij Dell hebben ze bijvoorbeeld docks met 130Watt PD. Wat meer is dan de 100W max van de standaard. Deze docks leveren max 100W aan niet Dell laptops.

De laad spanning wordt via USB PD afgestemd tussen laptop en lader. De lader dient wel voldoende vermogen te kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Nu de T14 AMD 4750U is binnen en staat te updaten..

Eerste indrukken zijn,,,

Snel (voor zover ik nu kan zien uiteraard)
Mooi helder (en mat) scherm
Heerlijk toetsenbord/trackpad
zeer degelijk afgewerkt

Keep u all posted !

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theodeboer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-04-2021
Vandaag is er een (uitgebreide) review verschenen hier op Tweakers van de Lenovo Yoga Slim 7.
reviews: Lenovo Yoga Slim 7 - Snelheidsmonstertje met acht Ryzen-cores

De gemeten helderheid is toch zeer behoorlijk met een waarde van 385 nits.
(geadverteerde waarde door Lenovo is 300).

Ter referentie, de Lenovo IdeaPad 5 heeft ook een geadverteerde helderheid van 300, maar heeft een paneel van maar 295. Dan heeft de Yoga Slim 7, naast een betere kleurweergave van 100% sRGB, ook qua helderheid een behoorlijk beter scherm met die gemeten helderheid van 385.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
We zijn 2 dagen verder en ik heb wat meer dingen gedaan met de laptop...

1. De webcam is echt maar net voldoende (als eigenlijk bij bijna alle laptops) je moet echt goede verlichting hebben.
2.Batterij gaat , zoals ik hem nu heb gebruikt, bij veel Microsoft teams (video chat) en installeren van allerlei programma's ongeveer 5-6 uur mee. Denk dat ik bij mijn normale werkzaamheden (coderen, remote deskop en video chat(1 uur) ongeveer de 7 uur-8 wel ga halen.
Gelukkig kan mijn powerbank deze laptop opladen dus daarmee moet een volledige dag werken buiten de deur geen probleem zijn.
3. Het scherm is zeer goed afleesbaar , ook buiten met de zon,
4 Toetsenbord is heerlijk om te gebruiken, al moet ik even wennen dat er tussen de G en H toets dat rode mouse thingy zit waardoor deze toetsen ietwat afgerond zijn.
5. Virtual Machines in WM Workstaion player draaien prima en lekker snel.
6. WIFI 6, helaas zijn is mijn Wifi thuis nog AC maar ik haal constant rond de 40-45MB per seconde.
Ik heb de machine nog niet met een een kabel aangesloten, even een lange kabel opsnorren maar dit is prima zo.

Al met al zeer onder de indruk van de AMD Ryzen 7 Pro 4750 en de bouwkwaliteit van deze machine.....

[ Voor 9% gewijzigd door oldsmelly op 06-08-2020 07:39 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Christiaan676 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:42:
Ja, USB-C is een universele standaard en niet merk gebonden. Sommige merk dockingstations bieden wel wat extra merk gebonden functies. Bij Dell hebben ze bijvoorbeeld docks met 130Watt PD. Wat meer is dan de 100W max van de standaard. Deze docks leveren max 100W aan niet Dell laptops.

De laad spanning wordt via USB PD afgestemd tussen laptop en lader. De lader dient wel voldoende vermogen te kunnen leveren.
Dank. Inmiddels ben ik ook wat wijzer geworden op dit USB-C hubjes vlak. Het nobele doel tot standaardisatie is niet erg gelukt. Ook de belachelijke prijzen die worden gevraagd, Waarom moet een 65W USBC lader flink duurder zijn dan een gewone :?

Enfin, ik heb het Dock dat ik hierboven noemde nu bij Ali besteld, samen met een 87W usb-c lader voor de PD. We gaan zien of/hoe het werkt.

Ander probleempje waar ik mee zat is dat ik voor onderweg (of op de bank) geen gewoon draadloos muisje met USB dongle kan gebruiken. USBC-dongletjes bestaan blijkbaar ook nog niet (hoezo niet...), dus heb ik maar een relatief dure Yoga bluetooth muis besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Ziezo, we zijn terug van vakantie en ik heb de s940 inmiddels unboxed. Eerste indruk is wel goed: de laptop is netjes en degelijk gebouwd met een strakke uitstraling. Lekker rap, geen loeiende ventilator meer en Hello Face unlock is wel erg fijn zodat ik mijn vrij sterke wachtwoord niet steeds meer hoef in te kloppen.

Wel voelt de lapop echt een stuk zwaarder dan mijn vorige Vaio laptop, zo veel dat ik toch even ging meten. Hij woog precies 1200g, dus 'slechts' 200g meer maar dat is dus wel erg merkbaar. Enfin, dat is dus samen met het glanzende scherm het compromis. Of dat laatste echt vervelend is moet nog blijken na wat meer gebruik. Ik heb bijna allemaal matte schermen/monitoren (thuis en zakelijk) dus ben benieuwd.

Het aansluitdock van Ali was ook al binnen en lijkt goed te werken, behalve dat de ethernet connectie maar op 100Mbit wil verbinden. De gebruikte netwerkkabel geeft wel prima Gbit als ik 'm direct op een andere laptop aansluit. Verder wel een fijn dock met veel aansluitingen en de Power Delivery gaat ook goed met de originele Lenovo voeding. Ik heb nog een 87W Ali voeding onderweg (voor dit dock) en hoop dat die ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-07 20:18
Bedankt voor al het mooie uitzoekwerk :+ Mijn Vaio Pro is na zo'n 7 jaar ook wel echt aan vervanging toe en wil ook niet te veel compromissen sluiten. Welke Lenovo versie heb je nu uiteindelijk gekozen qua type nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Het is de S940 i7 geworden voor 899, maar die is nu uitverkocht. Was flinke afprijzing ivm de nieuwe modellen.
Er zijn in het topic verschillende alternatieven genoemd.

Als je gewicht en formaat belangrijk vindt dan zou ik echt niet boven de 1200g gaan en/of bijv weer een 13,3inch overwegen. Ik heb nu een i7 maar dat is eigenlijk overkill.

Glanzend scherm moet ik ook nog wat aan wennen en hoop dat de reflecties dus niet gaan irriteren. De helderheid (400 nits) van dit scherm is hetzelfde als de Vaio pro, dus ik verwacht dat het buitengebruik op een zonnige dag behoorlijk tegen zal vallen/onmogelijk is. Bij de SVP13 ging dat nog redelijk.
Het aansluitdock van Ali was ook al binnen en lijkt goed te werken, behalve dat de ethernet connectie maar op 100Mbit wil verbinden. De gebruikte netwerkkabel geeft wel prima Gbit als ik 'm direct op een andere laptop aansluit.
Met de Ali verkoper contact gehad en blijkt dat de ethernet aansluiting 100Mbit is, ondanks Gbit vermelding op de doos en aanvankelijk op de site :( . Schijnbaar mag ik wel kosteloos retourneren dus eens uitzoeken hoe dat bij Ali werkt. Er is wel een iets ander model met 1GB namelijk

/Edit: wat ik mis nu ik onderweg ben is een gewone USB poort om mijn iPhone op te laden :/ De SVP had ook nog een handige usb laadpoort op de voeding. Dit mis ik nu wel.

[ Voor 20% gewijzigd door JPS op 26-08-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Cinemaskoop schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:54:
[...]

PS: er zat dus inderdaad een handig reishubje bij met HDMI, USB-A en VGA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
JPS schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:40:
[...]

PS: er zat dus inderdaad een handig reishubje bij met HDMI, USB-A en VGA
Told ya ;) blij mee verder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Ja zoals hierboven al beschreven. Hij voelt wel echt zwaarder en voor een volgende laptop zal ik weer een lichtere/carbon overwegen. Scherm is vergelijkbaar qua helderheid als de Vaio pro had.
Nieuwe specs en face unlock zijn wel erg fijn. Qua prijs/kwaliteit prima geslaagd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
JPS schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:21:
Ja zoals hierboven al beschreven. Hij voelt wel echt zwaarder en voor een volgende laptop zal ik weer een lichtere/carbon overwegen. Scherm is vergelijkbaar qua helderheid als de Vaio pro had.
Nieuwe specs en face unlock zijn wel erg fijn. Qua prijs/kwaliteit prima geslaagd!
Is dat gewicht niet vooral perceptie? Omdat ie zo’n kleine footprint heeft ? Hij weegt maar 1.25kg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
1,2kg vs de 1kg van de Vaio pro. Nee die 200g is echt wel merkbaar, mn bij het oppakken. Misschien gevoelsmatig wat versterkt door de metalen behuizing ipv carbon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Even mijn topic afstoffen, mijn ervaringen zijn misschien nog nuttig voor iemand die een thin&light zoekt.

De Lenovo S940 heb ik weinig plezier van gehad.
Allereerst ontstond er (natuurlijk toen ik 'm net had) door een heel klein tikje met een ontbijtbordje tegen de zijkant van het 'fraaie' volglazen scherm, een lange scheur. Vergelijkbaar met een scheur in het protectieglaasje zoals je bijv op je smartphone kunt plakken.

Echt ongelooflijk hoe kwetsbaar dit glas blijkbaar is en dat zou complete vervanging van het scherm betekenen. Ik heb het maar gelaten totdat na een paar maanden het scherm uitviel. Probleem staat denk ik helemaal los van de scheur, maar heeft eerder met een aansluiting/connector te maken.

Enfin, ik heb de laptop dus ingestuurd voor reparatie en kreeg 'm tot mijn verbazing na een paar weken ongerepareerd retour want 'de onderdelen waren niet op voorraad' 8)7 .
Echt bizar en na veel gesteggel en gedoe gaat ie nu weer terug en krijg ik als het goed is een refund.
Ik zit nu meer dan twee maanden zonder laptop dus die refund lijkt me zeer op zijn plaats. Maar het service/RMA proces van Lenovo is echt bedroevend slecht en gaat over veel te veel schijven die niet met elkaar communiceren.

Hoewel ik eigenlijk helemaal klaar met Lenovo was, heb ik vanwege de beloofde refund toch weer een Yoga besteld. Dat komt ook omdat ik heel graag een lichtere, minder kwetsbare laptop met mat scherm wilde hebben.
Inmiddels is nu de Yoga Slim7 Carbon op de markt gekomen (weegt <1KG en heeft een fraai 13,3" QHD scherm). Veel alternatieven zijn er niet helaas.

De enige concessie is nu de beperkte helderheid van 300 nits en ik heb er geld bij moeten doen, maar hoop dat ie vele jaren mee zal gaan. In ieder geval zal ik niet het gevoel meer hebben dat ik 'm met handschoenen moet verplaatsen (zoals de S940) omdat ie vanwege het carbon veel robuuster is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Nog even een ervaringsupdate na een paar maanden gebruik:

* ik ben vergeleken met de gewone s940/slim 7 blij met deze carbon versie. Is echt weer de ultralichte beleving die ik had met de Sony Vaio Pro 13. Pakt makkelijk op en is ook fijn om mee te nemen onderweg.
* het matte scherm is prettiger dan glans, alleen de lichtintensiteit ligt lager, ca300 ipv 400 nits van de s940 en dat is wel merkbaar. Zeker als je op een zonnige dag buiten zou willen werken. De QHD is wel weer een vooruitgang is tov de eerdere FHD. Is ook heel prima icm het 13,3 inch scherm.

Kortom, na het debacle met de s940 lijkt het erop dat dit een blijvertje is voor de komende paar jaar.
Pagina: 1