Forum: Mijn Topics, verkeerd gedrag met unread posts

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-09 06:46
Is eigenlijk iets waar ik me al een enorme tijd aan erger, maar nog nooit de reflex had eens hier te horen wat ik verkeerd doe, of dat het een bug betreft. 8)7

Onder Mijn Topics van het forum, krijg je gekleurde icons voor threads met nieuwe posts. Echter, als ik in deze threads dan de laatste posts gelezen heb, en opnieuw naar Mijn Topics ga, dan krijg ik gewoon bijna altijd hetzelfde resultaat terug opnieuw met 'nieuwe posts' zelfs al is er dan in die thread helemaal geen nieuwe post meer te bespeuren. Klik ik op het icon, word ik gewoon weer terug naar dezelfde post gebracht, soms zelfs 1 of meerdere pagina's voor de laatste post, zelfs al heb ik alles al gelezen.

Omgekeerd heb ik ook vaak dat er threads zijn die géén kleurtje hebben, en dus geen nieuwe posts, terwijl ik helemaal nog niet de laatste posts gelezen heb, en op die manier dus posts mis, en er pas later dan ineens achter kom dat ik een hoop posts achter kom.

Dit maakt deze hele 'Nieuwe Posts' feature voor mij eigenlijk compleet onbetrouwbaar, of bijna onbruikbaar. Gelukkig staan threads onder Mijn Topics wel nog altijd gesorteerd volgens wanneer de laatste reactie was, dus op die manier kan ik wel nog redelijk naar laatste/nieuwe reacties gaan kijken, maar echt handig is het niet.

Als ik dan zie dat een amateur-site als userbase.be dit gewoon wél correct doet, en ik altijd direct zie welke threads ik al gelezen heb, dan moet dat op Tweakers toch ook een pak beter kunnen ? Of doe ik toch echt iets fout ?

EDIT: zelfs browser afsluiten en opnieuw opstarten brengt geen verbetering, en bvb momenteel krijg ik steeds nog threads waar er helemaal geen nieuwe posts meer staan, maar waarvan ik het gekleurde icon blijf zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Twixie op 11-06-2021 16:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:22

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
De topics worden gekleurd op basis van nieuwe reacties sinds je laatste sessie-reset. Het systeem houdt dus niet bij wat je wel en niet gelezen hebt, maar reset de weergave automatisch wanneer je voor minimaal 15 minuten afwezig bent. (En je kunt de sessietijd handmatig resetten met de link rechtsbovenaan de index.)

[ Voor 3% gewijzigd door Dirk op 11-06-2021 17:04 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Dat komt door je laatste sessie tijd. Wanneer je de volgende keer inlogt zijn alle topic welke je nieuwe post hebben gekregen sinds je laatste bezoek van een kleurtje voorzien. De bubbel linkt direct naar de post met de laatste nieuwe reactie sinds je laatste bezoek.

Eigenlijk moet je dus min of meer onthouden even met waar je gebleven bent in je “mijn topic” lijst. De topics staan daar gesorteerd op laatste reactie.

Wat je kunt doen om sneller bij nieuwe reacties te komen die geplaatst zijn nadat je de lijst aan het lezen was, is op de datum/ tijd in link te klinken. Die gaat altijd naar de aller laatste post in een topic.

Eventueel kun je ook gewoon alle kleurtjes weghalen/ resetten door op de hoofdpagina van het forum op reset sessie link te klikken.

200 fish found!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier 'erger' ik mij ook al jaren aan. Maar het is dus 'by design' helaas.
Lijkt me een mooie feature om eens te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Ok, nu begrijp ik de behavior wel beter, en is dus helaas By Design omdat het gewoon veel minder granulair is dan ik dacht, en het puur op basis van de timestamp van je laatste bezoek is, en niet per thread.

De Sessie-Reset functie zal dan inderdaad ook wel handig zijn, al heb je dan wel het risico dat je daarmee ook nieuwe posts uit sommige andere threads wegklik. Bvb als ik om 17u begin, om 17u02 aan de 2de thread begin en alle threads klaar ben om 17u30, dan mis ik wel alle posts die in die eerste thread na 17u02 geplaatst zijn. Ik vermoed zelfs dat als ik dan die Sessie-Reset knop niet gebruik, maar bvb 's anderdaags opnieuw check, ik hetzelfde probleem zal hebben. Dat zou ook verklaren waarom ik ook wel vaak posts mis, en soms zelfs nooit gezien heb dat een oude thread terug actief werd.

Al bij al werkt het systeem dus toch niet zo denderend eigenlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Twixie op 11-06-2021 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:02

crisp

Devver

Pixelated

Dit is inderdaad meer een feature-request. Er is in het verleden ook wel vaker om gevraagd, maar dit is niet heel triviaal om te realiseren. Desalniettemin verdient deze m.i. wel een plekje in de Meest gewaardeerde feature requests - dus ik verplaats deze even naar Mooie Features zodat mensen met een thumbs-up op de startpost ook kunnen aangeven dit belangrijk te vinden :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het gewend, ook van andere forums, en ik reset altijd met de hand als ik uitgelezen ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-09 21:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zelfde verzoek en gedrag is ook al in Ik heb het even gehad met het Forum, Sessieduur besproken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Blijk dat ik niet de enige ben die me er aan erger. De huidige implementatie werkt enkel ok als je tijd hebt om van alle threads alles te lezen in 1 enkele sessie. Doe je dat niet, dan ben je dus echt wel gezien en geeft het forum gewoon de verkeerde info.
Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:18:
Ik ben het gewend, ook van andere forums, en ik reset altijd met de hand als ik uitgelezen ben.
Nochtans ken ik veel forums die het wel ok doen. Blijkbaar hebben vBulletin en phpBB dit gewoon standaard, vandaar dat ook veel van mijn andere forums dit gewoon goed doen. Jammer genoeg is Tweakers het enige forum dat ik nagenoeg dagelijks bezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:55
Ik dacht dat ik gek was maar dit is dus idd by design. Ik snap dat het niet triviaal is om in te bouwen (e.g. per topic bijhouden welke post in de viewport voorbij is gekomen en de laatste van die allemaal opslaan), maar het is volgens mij ook niet super super ingewikkeld? Beetje JavaScript wat gebruikt maakt van de Intersection Observer API, iets wat bijhoudt wat de huidige laatste geviewde post ID is, een callback naar een backend API die dit opslaat wanneer een nieuwe post in de viewport komt met een post ID > post ID die in de variabele zit.

Then again, ik ben geen professionele ontwikkelaar en weet dat ik dit soort dingen altijd te simpel voorstel :P
Pagina: 1