G_Dragon schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:49:
[...]
Dank je ! Ik twijfel nog tussen Vagabond of Samurai, beiden moeten heel goed zijn lees ik overal.
- Samurai vanwege zijn gear die je makkelijk mee kan nemen naar het einde van Elden Ring + zijn bleeding effect, wat hierboven ook al benoemd is.
- Vagabond omdat het voor beginners een goede allrounder is
Wat eigenlijk iedereen al zegt, het maakt niet uit wat je kiest, omdat je gaandeweg het spel toch wel kan respeccen. Tot aan level 50 of 60 heb je wellicht baat bij een bepaalde keuze aan het begin, daarna kan dat volledig vervagen.
In feite kies je voor een build. Ik heb de game meerdere keren doorgespeeld en de DLC. Inmiddels level 280 ofzo

Ik heb gekozen voor een Dexterity / Arcane build met daarbij focus op bleed. Bleed is extreem krachtig in de game. Daar passen katana's heel goed bij, omdat die veelal scalen op dexterity, snel zijn en bleed build up hebben. Arcane schaalt met name voor build up effects, zoals bleed, frost, poison etc. Hoe hoger je Arcane, hoe sneller je een status effect triggert. Later kun je ook wapens infusen met bepaalde elementen. Daarmee kun je bijvoorbeeld ook zorgen dat wapens erg goed scalen met Arcane (occult infusion) of kun je van non-bleed wapens, bleed wapens maken (bleed infusion). Dat laatste zorgt weer voor Dext scaling. Allemaal ingewikkeld als je dit zo leest, maar is het niet.
Daarnaast is Vigor (health) erg belangrijk in dit spel. Als je focust op Vigor, Dext en Arcane met een bleed build, dan heb je een leuke playthrough. Bij de end game (zeg level 120+) zou je eens kunnen gaan spelen met faith om incantations (soort van spreuken) te gebruiken. Ik heb dat in de eerste playthrough niet gebruikt (te veel gedoe), maar dat kan je leven wel makkelijker maken.
TLDR: lekker als samurai gaan spelen met focus op vigor, dexterity en arcane voor een bleed build.
[
Voor 11% gewijzigd door
Hulleman op 10-06-2025 10:50
]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |