Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-08 15:44
Mijn vraag
Ik wil een home server gaan gebruiken. Voornamelijk om er een plex media server op te laten draaien. Eigenlijk gewoon m'n eigen NAS bouwen

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik wil via plex op mijn Android devices en LG webos TV al mijn videos en foto's kunnen bekijken

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kan natuurlijk voor een NAS gaan, maar hou van pc's bouwen en zou graag eens een mini itx in elkaar knutselen voor dit doeleinde. Bovendien biedt dit meer mogelijkheden als ik er meer mee zou willen doen.

Het is misschien meer aankoopadvies wat ik vraag. Als ik op de verkeerde plek post, laat het me weten.

Dit heb ik zelf bedacht:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Celeron G5925 Boxed€ 55,75€ 55,75
1MoederbordenASRock B460M-ITX/ac€ 89,90€ 89,90
1BehuizingenSilentiumPC Armis AR1€ 32,99€ 32,99
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 LP€ 8,35€ 8,35
1Geheugen internGoodram GR2400D464L17S/8GDC€ 35,89€ 35,89
1VoedingenChieftec Smart SFX-350BS€ 44,13€ 44,13
1Solid state drivesIntenso SATA III High 120GB€ 20,-€ 20,-
Totaal€ 287,01

Beste antwoord (via Mediokas op 12-06-2021 16:34)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor een NAS heb je echt niet veel processor kracht nodig gebruik zelf een ATOM dual cora met 8 GB ram.
Als OS kan ik je ClearOS zeker aanbevelen makkelijk te installeren is op basis van CentOS 7 en er zijn veel standaard APS voor wat je wilt ook Plex, werkt super.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hmmz, je gaat nu voor een consumenten bordje. Als je de NAS serieus wil nemen, zou ik voor een serverbord gaan. Je hebt niets aan die bluetooth op het bord; een tweede netwerkkaart zou veel handiger zijn.

Verder vind ik het vreemd dat je MoBo M2 ondersteunt maar dat je toch voor een SATA SSD kiest. Die SATA ports wil je juist gebruiken om mechanische disks aan te hangen. Liefst veel, in RAID of ZFS.
Maar dat zal misschien ook afhangen van het OS wat je wilt gaan draaien

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Wat is het verschil tussen een normaal bord en een server bord? Kan je een bord adviseren?

M.2 ssd is een goed advies. Ga ik vervangen in mijn lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patviev
  • Laatst online: 11:52
Kijk anders even in dit https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1673583 topic voor wat inspiratie over de gewenste hardware.

Weet je al welke software je wilt gebruiken voor je NAS? Zelf ben ik fan van Truenas Core en gebruik ik maar tevredenheid. is gebaseerd op FreeBSD en gebruikt ZFS als bestandsysteem. Andere opties zijn Open Media Vault of Unraid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
patviev schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:08:
Kijk anders even in dit https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1673583 topic voor wat inspiratie over de gewenste hardware.

Weet je al welke software je wilt gebruiken voor je NAS? Zelf ben ik fan van Truenas Core en gebruik ik maar tevredenheid. is gebaseerd op FreeBSD en gebruikt ZFS als bestandsysteem. Andere opties zijn Open Media Vault of Unraid.
Thanks, ik ga eens rondkijken!

Ik heb nog niet echt nagedacht over software. Wat zijn de verschillende OS'en? Ik ben echt nog een noob op het gebied van home servers. Misschien moet ik eerst wat meer research doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik heb een tijd geleden een server samengesteld op basis van deze componenten.
Meest relevante voor jou is hierin het serverboard en de CPU. :)

(Verder zitten er wat voor mij relevante aanvullende componenten in en géén kast, die had ik nog. As in, ik heb een oude CoolerMaster kast gerecycled, compleet gestript van alle actieve componenten en daarin de server opgebouwd, puur omdat die kast in alle opzichten voldeed en ik moeilijk een betaalbare kast kon vinden.)

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 197,90€ 197,90
1MoederbordenASRock Rack X470D4U€ 269,56€ 269,56
1ControllersBitFenix USB 3.0 Front Panel 2-Port version€ 0,-€ 0,-
1Backup drives en removable storageFantec SNT-BA2131-1€ 0,-€ 0,-
1CasemoddingIcy Dock Dual Bay 2.5" SATA Mobile Rack€ 50,20€ 50,20
2VentilatorenCorsair HD120 RGB LED (zonder PWM-controller), 120mm€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master V Series V550€ 0,-€ 0,-
2Solid state drivesTranscend SSD230S 256GB€ 37,95€ 75,90
2Externe HDD/SSD behuizingenIcy Dock 2.5" to 3.5" SSD & SATA Hard Drive Converter Zwart€ 27,-€ 54,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 647,56

Op deze server draai ik Proxmox VE, een hypervisor platform op basis van KVM en LXC.
https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve

Zelf draai ik daar een combinatie van OpenMediavault op voor mijn NAS functionaliteit en wat dingen als een webserver, mailserver en Proxmox Mail Gateway als spamfilter. Maar dat gaat wellicht al verder dan jij nu en in de toekomst zou willen. (Daarom dus ook die relatief zware Ryzen CPU en 64G RAM.)

Als het vooral gaat om NAS functionaliteit, is het door @patviev genoemde genoemde Truenas Core (heette eerst FreeNAS) een heel mooie optie. Houd er wel rekening mee dat het OS in dat geval 1 of 2 aparte (!) disks eist. Je hebt in die situatie dus minimaal 2, bij voorkeur 4 disks (1 mirror voor het OS, 1 mirror voor je data) nodig.

Wat ook een interessante optie kan zijn qua hardware is een HP Microserver. Voor niet al te zware taken voldoet een Gen8 meer dan, maar die zijn niet meer nieuw te krijgen. Helaas. Form-factor is geniaal:

pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G2020T

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:15
Zeker in dat topic kijken, goed voor uren leesplezier :) Serverbordje is nice to have maar meestal ook wel duurder. Indien je voor een consumentenbord zou kiezen, neem dan een zonder teveel toeters en bellen.

Qua besturingssysteem, er zijn zoveel mogelijkheden. Iedereen zal zijn opstelling aan raden en allen zullen wel OK zijn ;) Ik heb er momenteel zelf enkele draaien in VM's en ben er nog niet aan uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
unezra schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:24:
Ik heb een tijd geleden een server samengesteld op basis van deze componenten.
Meest relevante voor jou is hierin het serverboard en de CPU. :)

(Verder zitten er wat voor mij relevante aanvullende componenten in en géén kast, die had ik nog. As in, ik heb een oude CoolerMaster kast gerecycled, compleet gestript van alle actieve componenten en daarin de server opgebouwd, puur omdat die kast in alle opzichten voldeed en ik moeilijk een betaalbare kast kon vinden.)

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 197,90€ 197,90
1MoederbordenASRock Rack X470D4U€ 269,56€ 269,56
1ControllersBitFenix USB 3.0 Front Panel 2-Port version€ 0,-€ 0,-
1Backup drives en removable storageFantec SNT-BA2131-1€ 0,-€ 0,-
1CasemoddingIcy Dock Dual Bay 2.5" SATA Mobile Rack€ 50,20€ 50,20
2VentilatorenCorsair HD120 RGB LED (zonder PWM-controller), 120mm€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master V Series V550€ 0,-€ 0,-
2Solid state drivesTranscend SSD230S 256GB€ 37,95€ 75,90
2Externe HDD/SSD behuizingenIcy Dock 2.5" to 3.5" SSD & SATA Hard Drive Converter Zwart€ 27,-€ 54,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 647,56

Op deze server draai ik Proxmox VE, een hypervisor platform op basis van KVM en LXC.
https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve

Zelf draai ik daar een combinatie van OpenMediavault op voor mijn NAS functionaliteit en wat dingen als een webserver, mailserver en Proxmox Mail Gateway als spamfilter. Maar dat gaat wellicht al verder dan jij nu en in de toekomst zou willen. (Daarom dus ook die relatief zware Ryzen CPU en 64G RAM.)

Als het vooral gaat om NAS functionaliteit, is het door @patviev genoemde genoemde Truenas Core (heette eerst FreeNAS) een heel mooie optie. Houd er wel rekening mee dat het OS in dat geval 1 of 2 aparte (!) disks eist. Je hebt in die situatie dus minimaal 2, bij voorkeur 4 disks (1 mirror voor het OS, 1 mirror voor je data) nodig.

Wat ook een interessante optie kan zijn qua hardware is een HP Microserver. Voor niet al te zware taken voldoet een Gen8 meer dan, maar die zijn niet meer nieuw te krijgen. Helaas. Form-factor is geniaal:

pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G2020T
Voor een eerste poging en voor mijn beperkte wensen gaat dit allemaal wel wat ver. Ook qua budget is dit ver boven wat ik wil. Zoek echt een basis ding voor alleen een plex media servetje. Maar wel bedankt voor het leesvoer😁, wel interessant om me in te gaan verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
D-Three schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:31:
Zeker in dat topic kijken, goed voor uren leesplezier :) Serverbordje is nice to have maar meestal ook wel duurder. Indien je voor een consumentenbord zou kiezen, neem dan een zonder teveel toeters en bellen.

Qua besturingssysteem, er zijn zoveel mogelijkheden. Iedereen zal zijn opstelling aan raden en allen zullen wel OK zijn ;) Ik heb er momenteel zelf enkele draaien in VM's en ben er nog niet aan uit :P
Ja wel leuk om me hier eens een beetje in te gaan verdiepen! Ik zal es kijken wat er allemaal is. Met mijn beperkte kennis zou ik gewoon Windows installeren, plex server installeren en niet meer naar omkijken haha

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Voor een NAS heb je echt niet veel processor kracht nodig gebruik zelf een ATOM dual cora met 8 GB ram.
Als OS kan ik je ClearOS zeker aanbevelen makkelijk te installeren is op basis van CentOS 7 en er zijn veel standaard APS voor wat je wilt ook Plex, werkt super.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Frogmen schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:50:
Dan lijkt de setup die ik nu heb staan best goed toch? Dual core proc en 8gb RAM. Verder een moederbord zonder poespas en onboard graphics. Ik zal clear os es checken, klinkt goed. Bedankt voor de tip.
Pagina: 1