Wifi 6 thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 16:03

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
Mede tweakers,
Ik vraag jullie om jullie kennis en jullie ervaring.
Momenteel heb ik 300/30 internet verbinding van Ziggo. Opzich niet ontevreden over, maar ik denk dat het sneller kan voor hetzelfde geld. Om die reden overweeg ik dus om over te gaan op glasvezel (500/500). Tegelijk wil ik daarbij ook mijn netwerk thuis op de schop nemen. Ik gebruik nu 2 tp link deco m4’s en heb de wifi van de Ziggo router uitgeschakeld. Opzich werkt het zo prima, maar als we beide thuis zijn, begint het toch te horten en te stoten. Ik overweeg om wifi 6 apparatuur aan te schaffen, maar ik weet niet zo goed wat. Ik heb een “beperkte” kennis van netwerken, wil zo rond de 200,- á 300,- uitgeven (misschien 400 als het de moeite waard is) en ik heb geen zin om kabels te trekken. Daarnaast wil ik graag een multiroom/mesh netwerk.
Onze apparaten:
Laptops, tablets, telefoons, tv, surround sets en lampen

Wat ik heb gevonden:
TP Link Deco X90
https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-x90/
Pro’s:
- Tri-band
- AX6600
Con’s
- Beperkte configuratie mogelijkheden
- Controller in de cloud
- Prijs (399,-)

Netgear Orbi RBK752
https://store.netgear.nl/product/rbk752-100eus
Pro’s
- Tri-band
- AX4200
Con’s
- Controller in de cloud
- Prijs (425,-)

Netgear Nighthawk MK62
https://store.netgear.nl/product/mk62-100pes
Pro’s
- AX1800
- Prijs (214,-)
Cons’s
- Dual band
- Controller in de cloud

Linksys Velop mx8400
https://www.linksys.com/n...system-mx8400/p/p-mx8400/
Pro’s
- Tri-band
- AX4200
Con’s
- Controller in de cloud
- Prijs (399,-)

Ubiquiti wifi 6 lite
https://eu.store.ui.com/products/unifi-ap-6-lite
Pro’s
- AX4200
- lokale controller
- Prijs (160,- voor 2 ap’s)
Con’s
- dual band

Concrete vragen:
- Hoeverre is tri-band een pré wetende dat ik geen kabels wil trekken icm een 500/500 lijn?
- Ik lees dat de controller in de cloud een nadeel kan zijn (bv met levensduur van je appartuur). In hoeverre klopt dit?
- Zijn er apparaten die jullie adviseren/afraden?

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewqxwHYHIgDDyF2REvst8gkLZ6U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sl6ebIG19DXC4QjkvsquMMG0.png?f=user_large

:+

Allereerst, trek kabels!
Als je geen kabel gebruikt dan gaat je verbinding via mesh waardoor je verbinding in elkaar zakt, niet alleen qua bandbreedte maar ook performance.

Wil je toch echt geen kabel maar maximaal resultaat?
Ga toch voor een kabel :P

Wil je echt geen kabel, zeker niet?
Koop dan iig een tri-band. Zonder tri-band gaat bij iedere hop je bandbreedte /2. Naast je hoofd deco m4 pak je ongeveer 300 en naast de 2e hop 150. Had je een tri-band setup gehad, dan was dit 250 oid geweest. Bandbreedte is niet alles, airtime/latency heb je ook last van met een dual band (en daardoor voelt alles trager maar heb je nog wel hoge bandbreedte)

Controller in de cloud, hangt er maar net vanaf of je denkt dat de partij over pakweg 5-10 jaar de dienst nog (gratis) levert. Zo niet, dan kan het betekenen dat je je apparatuur eerder kunt weggooien. Dus ja, iets zonder cloud controller geeft wat meer zekerheid.

Koop apparatuur met DFS, helemaal als je mesh gebruikt dan wil je een maximaal aantal kanalen.
Overweeg Wifi 6, ook al kunnen je clients het niet het geeft je wel een snelle mesh verbinding.

Je lijstje ziet er prima uit, ik zou wel alleen de tri-band versies overwegen en per model kijken of die DFS kan. Een model die je nog kunt toevoegen is de RT-AX92U. Ik heb daarmee verbindingen, via mesh, van 400megabit gezien, dat is best indrukwekkend.

Je kunt ook nog een kijkje nemen in : De grote Wifi 6 Mesh test of @testmanager een berichtje droppen

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 08-06-2021 12:43 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:32:
Allereerst, trek kabels!
Als je geen kabel gebruikt dan gaat je verbinding via mesh waardoor je verbinding in elkaar zakt, niet alleen qua bandbreedte maar ook performance.

Wil je toch echt geen kabel maar maximaal resultaat?
Ga toch voor een kabel :P
Dit zou ook mijn voorkeur hebben, maar ik wil zo spoedig mogelijk verhuizen, dus ik wil hier geen energie meer in steken. :+
Koop apparatuur met DFS, helemaal als je mesh gebruikt dan wil je een maximaal aantal kanalen.
Overweeg Wifi 6, ook al kunnen je clients het niet het geeft je wel een snelle mesh verbinding.

Je lijstje ziet er prima uit, ik zou wel alleen de tri-band versies overwegen en per model kijken of die DFS kan. Een model die je nog kunt toevoegen is de RT-AX92U. Ik heb daarmee verbindingen, via mesh, van 400megabit gezien, dat is best indrukwekkend.
Bedankt voor de tips!
Je kunt ook nog een kijkje nemen in : De grote Wifi 6 Mesh test of @testmanager een berichtje droppen
Ik volg deze, maar hier staan nog geen resultaten in en sommige apparaten die ik overweeg, zijn niet meegenomen in de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wifi 6 is voor thuis niet direct de oplossing is vooral voor veel users op 1 AP bedrijfsnetwerken etc. (marketeers zeggen natuurlijk andere dingen maar die zeggen zo veel). Kijk eerst eens welke netwerken zijn er in je omgeving die leveren waarschijnlijk je verstoring. Hoeveel bandbreedte heb ik waarvoor nodig? Wat gebruik je? Welke kanalen zijn er nu ingesteld en hoe druk zijn deze? Geef geld uit aan iemand om het goed in te stellen, het is een vak.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Zygivt schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:47:
[...]

Dit zou ook mijn voorkeur hebben, maar ik wil zo spoedig mogelijk verhuizen, dus ik wil hier geen energie meer in steken. :+

[...]

Bedankt voor de tips!

[...]

Ik volg deze, maar hier staan nog geen resultaten in en sommige apparaten die ik overweeg, zijn niet meegenomen in de test.
Als je toch gaat verhuizen, leg voor die paar maandjes gewoon even UTP kabel langs de trap of in een geïmproviseerd gootje.

Je hebt maar een twee-persoonshuishouden? Dat moet makkelijk lukken, ook met WiFi5 apparatuur. Maar gebruik alsjeblieft kabels tussen de router en de access points. Al het andere wordt toch gewoon huilen met de pet op. Been there, done that. Werkte de eerst week goed, de tweede week werd het al frustrerend dat de apparatuur zelf ging bepalen welke band er druk was, en de derde week heb ik de boor gepakt en door de muur geboord om toch kabel te trekken onder de plintjes. Nu rocksteady.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
Frogmen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:52:
Wifi 6 is voor thuis niet direct de oplossing is vooral voor veel users op 1 AP bedrijfsnetwerken etc. (marketeers zeggen natuurlijk andere dingen maar die zeggen zo veel). Kijk eerst eens welke netwerken zijn er in je omgeving die leveren waarschijnlijk je verstoring. Hoeveel bandbreedte heb ik waarvoor nodig? Wat gebruik je? Welke kanalen zijn er nu ingesteld en hoe druk zijn deze? Geef geld uit aan iemand om het goed in te stellen, het is een vak.
Bovenstaande heb ik al geprobeerd. Ik heb al de nodige maanden aan trial en error achter de rug, maar ik lijk niets verder te komen met de standaard apparatuur die ik nu tot mijn beschikking heb.
Jeroenneman schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:58:
[...]

Als je toch gaat verhuizen, leg voor die paar maandjes gewoon even UTP kabel langs de trap of in een geïmproviseerd gootje.

Je hebt maar een twee-persoonshuishouden? Dat moet makkelijk lukken, ook met WiFi5 apparatuur. Maar gebruik alsjeblieft kabels tussen de router en de access points. Al het andere wordt toch gewoon huilen met de pet op. Been there, done that. Werkte de eerst week goed, de tweede week werd het al frustrerend dat de apparatuur zelf ging bepalen welke band er druk was, en de derde week heb ik de boor gepakt en door de muur geboord om toch kabel te trekken onder de plintjes. Nu rocksteady.
De router en de pc staan precies in de 2 uiterste plekken van het huis. 30 a 40 meter kabel leggen is niet heel spannend, maar het blijft energie die ik niet wil steken in dit huis. Ik wil gewoon de best mogelijke, draadloze setup, binnen het budget.

[ Voor 39% gewijzigd door Zygivt op 08-06-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Kun je wat van de analyse delen? Zoals:
- Welke ping/snelheid haal je naast de main node
- Welke ping/snelheid haal je naast de slave node
- Hoe is de verbinding tussen de main en slave node? is dat via 2.4 of 5ghz? Hoe staan ze van elkaar gepositioneerd?
- Zitten je clients wel altijd op 5ghz? Of soms ook op de 2.4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Zygivt schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:51:
[...]

Bovenstaande heb ik al geprobeerd. Ik heb al de nodige maanden aan trial en error achter de rug, maar ik lijk niets verder te komen met de standaard apparatuur die ik nu tot mijn beschikking heb.

[...]

De router en de pc staan precies in de 2 uiterste plekken van het huis. 30 a 40 meter kabel leggen is niet heel spannend, maar het blijft energie die ik niet wil steken in dit huis. Ik wil gewoon de best mogelijke, draadloze setup, binnen het budget.
Hoe ben je precies meer energie kwijt aan een kabeltje trekken? Als je toch al verhuist, dan hoeft het niet netjes.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
En hoe ziet je wifi netwerk omgeving eruit (hier zijn genoeg gratis apps en software voor te vinden). Zonder goede info geen goed advies.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:59:
- Hoe is de verbinding tussen de main en slave node? is dat via 2.4 of 5ghz? Hoe staan ze van elkaar gepositioneerd?
Kom ik op terug
Jeroenneman schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:08:
[...]

Hoe ben je precies meer energie kwijt aan een kabeltje trekken? Als je toch al verhuist, dan hoeft het niet netjes.
Ik heb nergens gezegd dat ik (op kort termijn) ga verhuizen. Dat is een wens en daarom heb ik geen behoefte om het netjes te doen en een kabel dwars door de kamer/hal/trap zie ik niet zitten.
Frogmen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:16:
En hoe ziet je wifi netwerk omgeving eruit (hier zijn genoeg gratis apps en software voor te vinden). Zonder goede info geen goed advies.
Welke informatie heb je nodig? Ik gebruik net analyzer op een android toestel.
ps: ik ga sowieso nieuw apparatuur kopen, dus tweaken van de huidige setup is niet heel relevant denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Zygivt schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:29:

Welke informatie heb je nodig? Ik gebruik net analyzer op een android toestel.
ps: ik ga sowieso nieuw apparatuur kopen, dus tweaken van de huidige setup is niet heel relevant denk ik?
Daar was ik al bang voor om vervolgens over een tijdje weer een topic te openen dat het nog steeds niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
Frogmen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:33:
[...]

Daar was ik al bang voor om vervolgens over een tijdje weer een topic te openen dat het nog steeds niet goed werkt.
Wat is precies je angst? Ik wil van provider verhuizen, dus zal de huidige apparatuur moeten inleveren en nieuwe moeten aanschaffen. Daarnaast is er niets mis met de huidige configuraties sinds ik de laatste aanpassingen heb gedaan.

Neemt niet weg dat er altijd ruimte is voor verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Waarom van provider veranderen met wifi heb je niets aan een 500/500 verbinding. En waarvoor denk je die nodig te hebben. Als je die voltrekt trek je ook je wifi plat. Simpel omdat het juist instellen van je huidige apparatuur waarschijnlijk je probleem oplost. Zo niet dan weet je dat andere apparatuur ook niet optimaal gaat werken, het blijft wifi die waarschijnlijk gestoord wordt.
Maar als je graag geld het raam uit gooit prima, maar doneer het dan aan een goed doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Zygivt Mijn advies is nog steeds om de analyse doorlopen die ik eerder voorstelde maar als jij liever gewoon iets koopt dan mag dat natuurlijk :)

https://www.coolblue.nl/r...dNsUvafyG5nxoCfKAQAvD_BwE

Van die setjes zou ik de ASUS ZenWiFi AC (wifi 5) of Asus AiMesh RT-AX92U (wifi 6) proberen.
De rest is wel erg duur om het gewoon een keer te proberen :P

https://nl.hardware.info/...resultaten-multiroom-wifi

Als je net wat meer wilt uitgeven kan natuurlijk ook de TP-Link Deco X90 (wifi 6)

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 08-06-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:44
Zygivt schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:51:
[...]

De router en de pc staan precies in de 2 uiterste plekken van het huis. 30 a 40 meter
ga er nu al maar vanuit dat je zonder iets van bekabeling geen 500/500 kan benutten... je bent niet de eerste die die mesh meuk heeft geretourneerd omdat ie 0,8mbps haalde omdat het niet fatsoenlijk werkte...

maargoed, je zit op tweakers, je vraagt ons om advies, wij zeggen "leg een vaste kabel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
Frogmen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:45:
Waarom van provider veranderen met wifi heb je niets aan een 500/500 verbinding. En waarvoor denk je die nodig te hebben. Als je die voltrekt trek je ook je wifi plat. Simpel omdat het juist instellen van je huidige apparatuur waarschijnlijk je probleem oplost. Zo niet dan weet je dat andere apparatuur ook niet optimaal gaat werken, het blijft wifi die waarschijnlijk gestoord wordt.
Maar als je graag geld het raam uit gooit prima, maar doneer het dan aan een goed doel.
500/500 is geen must, maar deze is 10 euro goedkoper dan mijn huidige 300/30, dus waarom niet?
Ik zou natuurlijk een 200/200 kunnen nemen en nog meer geld besparen.
laurens0619 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:59:
Achter de router: 307Mb/s down, 30Mb/s up, 20 ms / 278Mb/s down, 31Mb/s up, 20 ms
Achter node 1: 141Mb/s down, 30Mb/s up 39 ms / 137Mb/s down, 30Mb/s up, 38 ms
Achter node 2: 91Mb/s down, 29Mb/s up, 42 ms / 77 Mb/s down, 29Mb/s up, 43 ms

Bovenstaande zijn gemiddeldes van 2 metingen.

Node 1 is bekabeld naast de router, node 2 staat achter een houten/gips tussenwand, 10m verderop.
Hoe deze communiceren zou ik moeten uitzoeken.
De clients zitten op zowel 5ghz als 2.4ghz (sommige ondersteunen geen 5ghz) beide op 1 ssid.
laurens0619 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:04:
@Zygivt Mijn advies is nog steeds om de analyse doorlopen die ik eerder voorstelde maar als jij liever gewoon iets koopt dan mag dat natuurlijk :)

https://www.coolblue.nl/r...dNsUvafyG5nxoCfKAQAvD_BwE

Van die setjes zou ik de ASUS ZenWiFi AC (wifi 5) of Asus AiMesh RT-AX92U (wifi 6) proberen.
De rest is wel erg duur om het gewoon een keer te proberen :P

https://nl.hardware.info/...resultaten-multiroom-wifi

Als je net wat meer wilt uitgeven kan natuurlijk ook de TP-Link Deco X90 (wifi 6)
Bedankt voor je input!
Frogmen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:16:
Het eerste (groen) en het tweede (blauw) netwerk zijn van mij.
fyi: ik ben nog in bezig met trial and error. Ik heb namelijk nog een 3de node.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghB0e1UCZUOoSj0ZZBYXt5QxvRA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k6qxeYXWA5AwyxFX9Xod75l8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKNFbrJ7rJWV0XNnZJKCh8Is7cA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LgOYKzFNvBoRrDFPNOl9RUhM.png?f=user_large
ijske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:08:
[...]

ga er nu al maar vanuit dat je zonder iets van bekabeling geen 500/500 kan benutten... je bent niet de eerste die die mesh meuk heeft geretourneerd omdat ie 0,8mbps haalde omdat het niet fatsoenlijk werkte...

maargoed, je zit op tweakers, je vraagt ons om advies, wij zeggen "leg een vaste kabel"
Ik snap dat ik er zonder bekabeling niet het maximale uit zal halen. Ik ben reeds in het bezit van meshed setup (deco m4) en dat gaat best redelijk de laatste tijd. Ik snap dat een kabel trekken, de beste keus is, maar die weg wil ik nu niet bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Je hebt opeens 3 nodes, ik dacht 2 :+
Anywho

Je ziet het dual band effect direct, iedere hop doet /2
307 naar 140 naar 92. Dat die laatste hop niet 140/2=70 is kan komen omdat die miss direct naar de hoofd node praat.

Mooie resultaten voor een dual band maar een goede tri band gaat je dus zeker winst geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
laurens0619 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:14:
Je hebt opeens 3 nodes, ik dacht 2 :+
Anywho

Je ziet het dual band effect direct, iedere hop doet /2
307 naar 140 naar 92. Dat die laatste hop niet 140/2=70 is kan komen omdat die miss direct naar de hoofd node praat.

Mooie resultaten voor een dual band maar een goede tri band gaat je dus zeker winst geven
Ik bezit er 3, maar vanwege prestatie problemen heb ik er nu 2 in gebruik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja snap ik
Over het algemeen wil je kabels of maximaal
1 hop met mesh
2 hops is wel (dus van ap3 naaf ap2 naaf ap3) is af te rade

Alhoewel dat issue me triband minder is doch nog steeds aanwezig.

Beste is je hoofd node centraal zodat je andere mesh de hoofd node direct kunnen zien met 1 hop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Zygivt Persoonlijk zou ik dan voor een nieuwe 200/200 verbinding gaan, verhogen kan altijd verlagen niet en je bespaart geld (bedenk dat je van weinig servers zoveel bandbreedte krijgt) het is dus alleen van belang als je veel download (heel veel). Verder zou ik echt verder kijken wat je nu nog kan verbeteren en probeer te achterhalen wanneer onder welke omstandigheden de problemen optreden. Zeker omdat je ook gaat verhuizen zou ik pas in het nieuwe huis een nieuw systeem aanleggen wat daar past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
laurens0619 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:21:
Ja snap ik
Over het algemeen wil je kabels of maximaal
1 hop met mesh
2 hops is wel (dus van ap3 naaf ap2 naaf ap3) is af te rade

Alhoewel dat issue me triband minder is doch nog steeds aanwezig.

Beste is je hoofd node centraal zodat je andere mesh de hoofd node direct kunnen zien met 1 hop
Ik heb de hoofd node (en de router) helaas aan de andere kant van het appartement, maar ik ga eens kijken wat ik er mee kan doen.

Bedankt voor je tips
Frogmen schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:23:
@Zygivt Persoonlijk zou ik dan voor een nieuwe 200/200 verbinding gaan, verhogen kan altijd verlagen niet en je bespaart geld (bedenk dat je van weinig servers zoveel bandbreedte krijgt) het is dus alleen van belang als je veel download (heel veel). Verder zou ik echt verder kijken wat je nu nog kan verbeteren en probeer te achterhalen wanneer onder welke omstandigheden de problemen optreden. Zeker omdat je ook gaat verhuizen zou ik pas in het nieuwe huis een nieuw systeem aanleggen wat daar past.
Goed punt.
Als ik overstap ben ik "helaas" genoodzaakt om nieuw apparatuur aan te schaffen. Met een standaard router kan ik niet ons volledig appartement dekken. Ik kan wel extenders in bruikleen nemen, maar dan pak ik liever de korting op het abonnement, dan ben al op de helft van een eigen setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Zygivt Alleen als je geen router krijgt van je provider, een losse router is niet zo duur en over het algemeen voor de toekomst is de plek van je router niet de beste plek voor een Wifi punt is dus prima te scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
Update

Naar aanleiding van jullie imput (en de tip van @laurens0619 om eens te kijken naar een Asus AiMesh RT-AX92U) is mijn oog gevallen op de ASUS ZenWiFi AX (XT8).
Zygivt schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:06:
Achter de router: 307Mb/s down, 30Mb/s up, 20 ms / 278Mb/s down, 31Mb/s up, 20 ms
Achter node 1: 141Mb/s down, 30Mb/s up 39 ms / 137Mb/s down, 30Mb/s up, 38 ms
Achter node 2: 91Mb/s down, 29Mb/s up, 42 ms / 77 Mb/s down, 29Mb/s up, 43 ms
Voorlopig alleen getest achter node 2.
2.4 ghz: 90 Mb/s down, 29 Mb/s up, 26 ms
5 ghz: 292 Mb/s down, 29 Mb/s up, 25 ms

Nu hopen, dat de stabiliteit ook goed is/blijft en dan ben ik geholpen (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Zygivt Bedoel je dat je de ZenWifi gekocht hebt?
Dat zijn wel nette resultaten achter node 2 :) Ik neem aan je dezelfde performance hebt achter node 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
laurens0619 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:27:
@Zygivt Bedoel je dat je de ZenWifi gekocht hebt?
Dat zijn wel nette resultaten achter node 2 :) Ik neem aan je dezelfde performance hebt achter node 1?
Ik heb inderdaad de ZenWifi gekocht. Ik was aangenaam verrast met het testresultaat.
Achter node 1 heb ik nog niet getest, maar ik neem aan, dat die ook in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 22:42

amx

Als alternatief voor zelf kabels trekken, waarom geen backbone over MoCa?

Via MoCa adapter van Hischmann heb je 1 Gpbs
1e adapter sluit je aan op de internetmodem (hoeft geen ziggo te zijn)
2e adapter sluit je aan bij een centraal geplaaste router (main node)
3e adapter ...

De aansluiting op de modem is utp, de andere kant gaat op het inerne coax kabelnetwerk in het pand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Zygivt schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:31:
[...]

Ik heb inderdaad de ZenWifi gekocht. Ik was aangenaam verrast met het testresultaat.
Achter node 1 heb ik nog niet getest, maar ik neem aan, dat die ook in orde zijn.
Gaaf :) Laat even weten of het stabiel is. Zeker mooie resultaten aangezien ik het op 250mbit ongeveer had ingeschat.

Conceptueel is het eigenlijk wel logisch dat het werkt (en snap ik de alerrgie niet altijd hier, behalve dat kabel een goedkopere en stabielere manier is dat klopt)

Kijk je naar de verbinding naar je modem/.router dan heb je bij:
* Bedraad accesspoint: 50% draadloos (1 hop vanaf je device) en 50% via kabel
* Mesh: 66% draadloos (2 hops vanaf je device) en 33% via kabel

Dus ja als je er conceptueel over nadenkt dan is het helemaal niet zo gek dat dit prima werkt :)

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 10-06-2021 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
amx schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:41:
Als alternatief voor zelf kabels trekken, waarom geen backbone over MoCa?

Via MoCa adapter van Hischmann heb je 1 Gpbs
1e adapter sluit je aan op de internetmodem (hoeft geen ziggo te zijn)
2e adapter sluit je aan bij een centraal geplaaste router (main node)
3e adapter ...

De aansluiting op de modem is utp, de andere kant gaat op het inerne coax kabelnetwerk in het pand
Ik kende dit niet, maar als ik een coax aansluiting op een centralere plek in het huis had gehad, dan had het mij 1 node kunnen schelen.
laurens0619 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:10:
[...]

Gaaf :) Laat even weten of het stabiel is. Zeker mooie resultaten aangezien ik het op 250mbit ongeveer had ingeschat.
Ga ik proberen te doen ;)
laurens0619 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:10:
[...]
Conceptueel is het eigenlijk wel logisch dat het werkt (en snap ik de alerrgie niet altijd hier, behalve dat kabel een goedkopere en stabielere manier is dat klopt)

Kijk je naar de verbinding naar je modem/.router dan heb je bij:
* Bedraad accesspoint: 50% draadloos (1 hop vanaf je device) en 50% via kabel
* Mesh: 66% draadloos (2 hops vanaf je device) en 33% via kabel

Dus ja als je er conceptueel over nadenkt dan is het helemaal niet zo gek dat dit prima werkt :)
Ik snap het advies van een kabel, maar ik had daar geen behoefte aan.

Gelukkig is het bewijs geleverd dat het ook zonder kan. Al dan niet tegen een meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
Update:de ASUS ZenWiFi AX (XT8). nu een maandje in gebruik. Op dit moment nog steeds een out of the box configuratie. De snelheden schommelen een beetje (30%), maar daar hoop ik met wat eigen configuraties wel wat aan te kunnen doen. Verder is hij stabiel, dus ben ik nog steeds tevreden met deze set.
Pagina: 1